چطور تست کاربردپذیری کم هزینه بگیریم
اسلاید 1: چطور تست کاربردپذیری کم هزینه بگیریم1
اسلاید 2: 2 Steve Krug
اسلاید 3: چرا افراد، شخصاً برای انجام تستهای کاربردپذیری اقدام نمیکنند؟ 3
اسلاید 4: زیرا تصور بر این است که افراد مبتدی نمیتوانند تست کاربردپذیری بگیرند 4برای انجام تست کاربردپذیری لازم نیست حتماً متخصص، طراح و یا برنامه نویس باشید.
اسلاید 5: اگر بودجه لازم را در اختیار دارید، حتماً یک فرد متخصص در زمینه کاربردپذیری را استخدام کنید5
اسلاید 6: فقط چهار کلمه کافیست از پسش بر میآیید 6
اسلاید 7: تستهای کاربردپذیری که شخصا برگزار میکنید، ماهیتی کیفی دارند در این تستها قرار نیست چیزی را ثابت کنیم بلکه تنها قصدمان بهبود سایت و آسانتر کردن استفاده از آن است7
اسلاید 8: چرا تست کاربردپذیری موثر واقع میشود همه سایت ها ایرادهایی را در خود دارنداغلب اوقات ایرادهای جدی به سادگی نمایان میشوندنگاه کردن به کاربر سایت و دیدن رفتارش از شما طراح بهتری میسازد8
اسلاید 9: اگر انجام تست های کاربردپذیری اینقدر مهم است پس چرا هیچ شرکت و نهادی انجامش نمیدهد؟ 9
اسلاید 10: زیرا با اهمیت آن آشنا نیستند و تجربه ای در این زمینه ندارنداغلب، برنامه تیم های برنامه نویسی بسیار فشرده است و احساس می شود وقت برای انجام این کار وجود نداردطراحان دوست ندارند کار نیمه تمام را به کسی نشان دهند10
اسلاید 11: قانون اول انجام تست کاربرپذیری تنها یک نیمه روز در هر ماه همین کافیست11
اسلاید 12: کوتاه باشد و قبل از نهار تمام شودتنها تست گرفتن از 3 نفر در هر نوبت کافیستبا این شیوه تست گرفتن تقریباً یک ماه زمان برای برطرف کردن ایرادها در اختیار تیم است12
اسلاید 13: برآورد هزینه13قیمتتجهیزات20هزار تومانمیکروفون20 هزار توماناسپیکر300 هزار تومان (کرک شده موجود است)رایگاننرم افزار Camtasiaنرم افزار Camstudio رایگاننرم افزار NetMeeting 10 هزار تومان به همراه ماگ و یا گیفت کارتهدیه به داوطلب
اسلاید 14: سه دلیل طراحان و توسعهدهندگانی که مایل نیستند در مراحل طراحی، تست بگیرند: سایت هنوز کار نمیکند، چرا تست بگیریم؟طراحی هنوز تمام نشده و کثیف و نامرتب استاین طرح قرار است تغییر کند، چرا بر اساس چیزی که قرار است تغییر کند، تست بگیریم14
اسلاید 15: چه زمانی تست بگیریم و از چه تست بگیریم؟ تصور غلط = اگر کار تمام شده است، تست میگیریم ولی اگر تمام نشده همچنان بر روی طرح کار میکنیم تا تمام شود و بعد از آن تست میگیرمشیوه درست = اگر در حال انجام کار بر روی طرح هستیم باید همین لحظه تست گرفتن را شروع کنیم15
اسلاید 16: قانون دوم تست گرفتن را هر چه زودتر شروع کنید به نفع شماست16
اسلاید 17: از چه تست بگیریم سایت خودمانسایت رقیبانمان17
اسلاید 18: در تست گرفتن طرح روی کاغذ بپرسید: این چیه؟ ازش چی می فهمی؟18
اسلاید 19: برای تست وایرفریم بپرسید: فلان قابلیت کجای طرح قرار گرفته؟ لطفاً برام پیداش کن19
اسلاید 20: برای تست چه کسی را انتخاب کنیم سعی کنید کسی را انتخاب کنید که از گروه کاربرانی باشد که از سایت شما یا مشابه سایت شما استفاده می کنند20
اسلاید 21: قانون سوم سعی کنید داوطلبانی مشابه به کاربران سایت خود را انتخاب کنید ولی در انتخاب، حساسیت به خرج ندهید21
اسلاید 22: سه نفر برای تست گرفتن کافیست اکثر مشکلات بزرگ با تست گرفتن از 3 نفر نمایان می شودپیدا کردن سه نفر راحت تر استزمان کمتری از شما گرفته می شودهزینه کمتری می پردازید22
اسلاید 23: نقش خودمان چیست ما باید نقش یاری دهنده را بازی کنیمکاربر را هدایت کنیم و نگذاریم خسته شودهمانند یک روانشناس، افکار کاربر را به کلمات تبدیل کنید23
اسلاید 24: چطور اهداف تست را مشخص کنیممواردی را که مهم است یادداشت کنیدبا تیم تان در مورد آنها بحث کنید و مهمترین ها را انتخاب کنیدبرای اهداف سناریو بنویسیدسناریو را بر روی کاغذ پرینت کنید24
اسلاید 25: چطور شروع کنیمخوش آمد گویی خواندن اهداف از روی کاغذچند سوال ساده در مورد سابقه کار با کامپیوتر کاربربررسی صفحه اول سایتتست گرفتن از اهداف تعیین شدهمتوقف کردن کاربر و سوال از دوستان برنامه نویس و طراح در اتاق دیگرنت برداری، ریست کردن مرورگر و نرم افزارها و آماده شدن برای نفر بعدی25
اسلاید 26: هشدارهیچگاه نظر کاربر را در مورد طراحی نپرسید تنها از او بخواهید برای شما بگوید که از طرح چه می فهمد و یا انتظار دارد در طرح چه ببیند.26
اسلاید 27: وظیفه های مهم ماتشویق کاربر به ابراز تصوراتشراهنماییشان نکنید(سوالشان را با سوال جواب دهید)عباراتی که کاربر میگوید را تکرار کنید تا مطمئن شوید منظورشان را فهمیده ایدآنها را ترغیب کنید که به صحبت ادامه دهندمداخله نکنیدبه حقوق کاربران احترام بگذاریداجازه ندهید کاربر از مسیر درست خارج شده و وقت تلف کند27
اسلاید 28: قانون چهارم سعی کنید همه اعضا رابرای تماشای تست، دعوت کنید28
اسلاید 29: چرا همه را دعوت کنیماعضای تیم تا در عمل تست را نبینند، ارزش کار را درک نمی کنندهر چقدر تعداد افراد بیشتر باشد، تاثیر بیشتر است29
اسلاید 30: وظیفه تماشاگران چیست نگاه کنند، یاد بگیرند و نت برداری کنندسه ایرادی که به نظرشان به چشم آمده است را یادداشت کنند و به شما تحویل دهنداگر سوالی دارند به شما برسانند (در حین تست)از خودشان پذیرایی کننددر جلسه بررسی شرکت کنند30
اسلاید 31: قانون پنجم مهمترین و حادترین ایرادهای سایت را انتخاب کنید و بر روی آنها کار کنید31
اسلاید 32: در جلسه بعد از تست چکار کنیمسعی کنید تنها آنهایی را به جلسه دعوت کنید که در تست حضور داشته اندهر عضو سه ایرادی را که به نظرش مهم اومده بخواندبر اساس آمار، 10مورد اول را لیست کنید و شیوه رفع آن مشکلات را بررسی کنیدموردی را حذف نکنیدگزارشی کوتاه را بعد از جلسه آماده32
اسلاید 33: قانون ششم برای رفع مشکل آن ترفندی را انتخاب کنید که وقت کمتری از تیم می گیرد33
اسلاید 34: چرا اعضا در مقابل تغییرات ساده و سریع مقاوت می کننداگر قرار است انجامش دهیم پس درست انجامش دهیمایراد خیلی جدیست. راه حل سریع و آسان برایش نداریمقرار است سایت تغییرات اساسی داشته باشد پس الان کاری انجام ندهیم بهتر استایرادها خیلی زیاد و راه حل ها موقتی هستند. احساس خوبی نداریمدر حال حاضر وقت کافی برای انجامش نداریم34
اسلاید 35: دریافت کتاب ها و نرم افزارها35http://wdsg.ir/usability-bookshttp://wdsg.ir/camtasia-studioContact info: https://plus.google.com/u/0/103026222158064715137/ http://facebook.com/abdolali http://twitter.com/amir_abbas http://www.wedesign.ir/
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.