علوم انسانی و علوم اجتماعی

چگونه در فرزندمان انگیزه درس خواندن ایجاد کنیم؟

ijade_angizeye_motalee_dar_farzandan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چگونه در فرزندمان انگیزه درس خواندن ایجاد کنیم؟”

چگونه در فرزندمان انگیزه درس خواندن ایجاد کنیم؟

اسلاید 1: چگونه در فرزندمان انگيزه درس خواندن ايجاد كنيم؟

اسلاید 2:

اسلاید 3: شما هم حتما مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند، تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود. شاید هم دلتان می‌خواهد فرزندتان خوب موسیقی تمرین کند یا نقاشیهای زیبایی بکشد تا بتواند در این رشته هنری به کمال برسد. اما چه باید کرد تا کودک برای رسیدن به اهداف بزرگ خود تلاش کند؟ در این باره بخوانید: همه والدین دوست دارند فرزندشان بدرخشد و به موفقیت برسد. کدام یک از شما آرزو ندارد کودک خودرا از رسیدن به موفقیت شاد ببیند و با غرور به او افتخار کند. همه ما آرزو داریم در مسابقات علمی فرزندمان رتبه اول را کسب کند.

اسلاید 4: همه ما دلمان می‌خواهد در مسابقات ورزشی فرزندمان در تیم برنده باشد. با هیجان او را تشویق می‌کنیم و گاهی هم تشر می‌زنیم که بیشتر تلاش کند. وقتی هم که بلند گو نام فرزندمان را به عنوان برنده و رتبه اول صدا می‌کند، در پوست خودمان نمی‌گنجیم و انگار به بالای ابرها صعود می‌کنیم و این احساس نهایت آن چیزی است که ما آرزو داریم خودمان و فرزندمان آن را تجربه کنیم. اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان کودک را وادار به تلاشی کرد که نتیجه‌ای درخشان داشته باشد. چطور می‌توان به کودک فهماند که چه کارهایی برای رسیدن به چنین پیروزی لازم است تا انجام دهد؟

اسلاید 5: 1-اهمیت و الهام بخشی: همه ما به عنوان والدین وظیفه داریم اهمیت تلاش برای رسیدن به هدف مورد علاقه کودکمان را به او بفهمانیم. لازم است هدف مورد نظر را آنقدر برای کودک زیبا و جذاب تصویر کنید و آنقدر درباره آن با کودکتان صحبت کنید که کودک به راحتی اهمیت رسیدن به آن را درک کندو با تمام وجود بخواهد که به آن هدف برسد. مثلا اگر قرار است با هم به قله کوه صعود کنیم اگر کودک بداند که از آن بالا چه تصاویر زیبا و جذابی را تماشا خواهد کرد به طور قطع در بالا رفتن از کوه درنگ نخواهد کرد.

اسلاید 6: 2-غیر ممکن ممکن می‌شود: اگر کودک بداند که این کار شدنی است مطمئنا تلاش بیشتری برای انجام عمل خواهد داشت. اما اگر کودک شک کند که می‌تواند به هدف مورد نظر برسد، برای رسیدن به آن تلاش چندانی نخواهد کرد. بنابر این احتمالات ممکن را برای کودکتان روشن کنید و به او کمک کنید تا رویاها و آرزوهای بزرگ داشته باشد. وقتی دخترتان با سادگی می‌گوید می‌خواهم فضانورد شوم توی ذوقش نزنید و نگویید زنها نمی‌توانند فضانورد شوند (با رفتن یک زن ایرانی به فضا دیدید که این هم غیر ممکن نبود!) بلکه سعی کنید به او بفهمانید که برای دست پیدا کردن به این درجه علمی چه مراتب دیگری را باید بگذراند.

اسلاید 7: صبر نکنید فرزندتان به دبیرستان برود و سپس شروع به فکر کردن درباره راه‌های رسیدن به آرزویش بکند. اگر می‌خواهید فرزندتان در درسهایش موفق شود باید ازکوچکی شروع کند. به کودک نشان دهید که برای رسیدن به خواسته‌اش لازم است درس خواندن را از همین حالا شروع کند. داستانهایی درباره کسانی که موفق شده‌اند و به مدارج علمی بالا رسیده‌اند برایش تعریف کنید و کتابهایی درباره زندگی دانشمندان و مخترعان برایش بخوانید. آنوقت فرزند شما می‌فهمد که برای آرزوهای بزرگ باید قدمهای بزرگی هم بردارد.

اسلاید 8: حواستان باشد مسیر پیش رو و داستان گذشتگان را آنقدر با اغراق برایش بازگو نکنید که خیال کند طی چنین مسیری برای او غیر ممکن است. به او اجازه دهید خیال‌پردازی کند و اگر هر روز شغل آِینده‌اش را عوض می‌کند به او خرده نگیرید و بگذارید کفه ترازو را سبک و سنگین کند و بالاخره هدف نهایی خود را انتخاب کند. به او بگویید که اگر درسهایش را با دقت بخواند و با پشتکار تمرین کند، دانسته‌ها و توان علمی‌اش آنقدر زیاد می‌شود که درهای بسته به سادگی مانند یک معجزه به رویش باز می‌شوند.

اسلاید 9: 3-دوست خوب غنیمت است: مطمئن شوید که فرزندتان با کودکانی درسخوان و پر تلاش دوست شده است. وقتی فرزندتان کوچکتر است به راحتی می‌توانید روی انتخاب دوستانش نظارت داشته باشید. اما در سالهای بالاتر بهتر است با انتخاب مدرسه‌ای خوب، محدوده دوستانش را انتخاب کنید. هر چه فرزندتان با بچه درسخوانها معاشرت کند، احتمال موفقیتش بیشتر خواهد شد. چون کودکان معمولا خودشان را با محیط سازگار می‌کنند و قرار گرفتن در بین اینگونه بچه‌ها نوعی رقابت سالم در بینشان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در درس خواندن و تلاش بیشتر از هم سبقت بگیرند..

اسلاید 10: شما به سادگی می‌توانید از ایجاد حس رقابت برای تشویق فرزندتان به تلاش بیشتر استفاده کنید. البته یادتان باشد برای ایجاد چنین حسی نباید موفقیت کسی را بر سر فرزندتان بکوبید و او را با دیگران مقایسه کنید. چون این کار اثر معکوس خواهد داشت. اگر کودکتان در مدرسه ضعف نشان می‌دهد هیچ گاه او را بی عرضه و تنبل نخوانید و تنها از او بخواهید تا تمام توان و تلاشش را بکند و نه فقط از بخش کوچکی که قبلا بکار بسته.

اسلاید 11: 4) تشکر، قدردانی و جایزه: با وعده دادن یک پاداش ملموس بسیار ساده‌تر می‌توان انگیزه یک کودک را برای تلاش حفظ کرد. وقتی کودک بداند علاوه بر رسیدن به موفقیت یک جایزه مورد علاقه‌اش را نیز از والدین دریافت خواهد کرد، انگیزه‌اش برای کوشش بیشتر خواهد شد. انگیزه برای ادامه داشتن به تشویق نیاز دارد. جایزه اولین کلمه‌ای است که پس از به زبان آوردن تشویق به ذهن می‌آید. همه ما حتی بزرگسالان هم مانند کودکان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شویم و انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا می‌کنیم.

اسلاید 12: اگر شما هم دلتان می‌خواهد کودکتان بیشتر تلاش کند تا موفق شود هر بار که تلاش خوبی در جهت درست انجام می‌دهد او را تشویق کرده و به او جایزه بدهید. حتی برای هر قدم کوچکی که بر می‌دارد. همه ما عادت داریم بر کارهای خود نظارت و قضاوت کنیم. ما خودمان را به خاطر یک اشتباه کوچک متهم کرده و این به نظرمان یک شکست بزرگ می‌رسد. بنابر این اگر تلاش کودک نادیده گرفته شود او احساس شکست کرده و اگر تشویق شود به زحمات خودش افتخار می‌کند.

اسلاید 13: جایزه‌ای که مشخص می‌کنید برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد و مطمئن شوید که کودک متوجه شده است که این جایزه برای چه هدفی است. جایزه باید از بین چیزهای مورد علاقه کودک و متناسب با سن او باشد.اگر کودک سی دی دوست دارد برای او کتاب جایزه نخرید. در ضمن فقط قول جوایزی را بدهید که از پس آن برمی‌آیید.

اسلاید 14: 5) پشتکار: مسیر به سوی هر هدف ارزشمندی دارای پستی و بلندی و موانع و ناامیدی‌هایی است. به همین علت لازم است کودک بیاموزد که چگونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و روی پای خودش بایستد. بد نیست بدانید پشتکار یک رفتار آموختنی است. به کودک یاد بدهید بر روی هدف تمرکز کند نه روی موانع! خود ما الگوی اول برای کودکمان هستیم. اگر ما با یک مانع کوچک در زندگی روزمره، از کوره در برویم و از تلاشمان دست برداریم، کودک هم یاد می‌گیرد.

اسلاید 15: اگر ما درعمل پشتکار را به فرزندمان یاد ندهیم انتظار داریم چه کسی این کار را بکند؟ البته می‌توانیم با تعریف کردن داستان و سرگذشت دیگران و دیدن فیلم و کارتون هم پشتکار انسانهای با انگیزه و هدف راستین را به فرزندمان نشان دهیم و چه بهتر که این داستان واقعی و سرگذشت یکی از نزدیکان کودکمان باشد.  

اسلاید 16: 6) الگو سازی کنید: اگر خود شما الگوی خوبی نبوده‌اید و حالا چوب درس نخواندنتان را می‌خورید، از احساس خود و پشیمانی تان با گذشت زمان برایش بگویید. اگر در نزدیکان خود آدمهای موفقی هستند که می‌توانند الگوی کودکتان باشند از آنها خواهش کنید با کودکتان صحبت کنند. اجازه دهید با آنها از نزدیک گفت‌وگو کند و درباره رازهای موفقیت و رسیدنشان به هدف اززبان خود آنها بشنود. 

اسلاید 17: 7) زمان را از دست ندهید: انگیزه دادن به کودک مانند پدرو مادر بودن یک وظیفه دراز مدت است. اگر از سنین پایین این کار را شروع کنید و تمام روشها را در کنار عشق و محبت فراوان به کار ببندید مطمئن باشید که نتیجه خواهید گرفت.

اسلاید 18: راز موفقیت و یا عدم موفقیت فرزند خود را (در هر کار و رفتاری) نه در خود او، که در فکر، رفتار، گفتار، لحن و حالت خود می‌توانیم پیدا کنیم. بچه‌ها محصول افکار، عادت‌ها و حالت‌های پدر و مادر هستند. لطفا باور کنید. ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه تغییر فرزندتان، شناسایی عوامل آن رفتار در فکر و رفتار والدین عزیز و تغییر و اصلاح آن است. بدون تغییر والدین، تغییر فرزند بسیار دشوار خواهد بود. پدر و مادر دلسوز و مسوول و مهربان و خوبی مثل شما، به جای تاکید بر رفتار منفی و نامطلوب فرزند و تاکید بر نیت خوب و خیرخواهی خود حتما به تاثیر مثبت یا منفی کلام، فکر و رفتار خود در دیگری توجه جدی می‌کنند و مهارت اصلاح شگفت‌انگیز رفتار فرزندشان را به دست می‌آورند و لذت می‌برند.

اسلاید 19: در این پیام به روش‌های تاثیرگذار منفی و مثبت بر ذهن و رفتار فرزندتان، اشاره می‌کنیم تا درگیری‌های لفظی و عاطفی به خلاقیت و صمیمیت و پیشرفت دائمی تبدیل شود. دست مهربان و حمایتگر خدای مهربان همراه، یاور و هدایتگر ماست.  رفتارهای عادتی والدین که موجب کاهش شدید انگیزه درسی و یادگیری می‌شود:

اسلاید 20: 1. تصویر منفی و نگران‌کننده از آینده فرزند خود داشتن (به هر دلیل) 2. توجه و تاکید زیاد بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های فرزند و عدم پیگیری آن. 3. نظارت دائمی مادر بر نحوه درس خواندن فرزند نوجوان (به‌ویژه فرزند پسر) و خودکفا نبودن او. 4. حضور کم پدر در خانه و نداشتن ارتباط صمیمانه با فرزند. 5. انتقال نگرانی‌ها و ناراحتی‌های اجتماعی و اقتصادی به فضای خانه و ذهن فرزندان. 6. بی‌اعتقادی به خودکفایی و مسوولیت‌پذیری فرزند با تذکر دادن مداوم، نصیحت کردن و از عواقب کار ترساندن.

اسلاید 21: 7. گفتن این جمله که: تو خیلی استعداد داری ولی آن را خوب به کار نمی‌گیری...................................! 8. ابراز و بیان عبارت‌های استرس‌زا مثل (بیشتر دقت کن! حواست را جمع کن! بیشتر تلاش کن! وقت تلف نکن! زحمت‌های خانواده را هدر نده.)! 9. پرسش دائمی با حالتی نگران و مضطرب درباره درس و امتحانات و نمره‌ها! 10. وارد کردن ضربه روانی با این جمله که: تو تلاش نمی‌کنی! وقت تلف می‌کنی!

اسلاید 22: 11. مقایسه منفی و تولید حسد و کینه با این جمله که: شاگرد اول کلاس چه نمره‌ای آورد. تو چرا مثل او نشدی! ما به سن تو بودیم چنین و چنان می‌کردیم ولی تو....................................................................! نمی‌دانیم چرا تو مثل دوره راهنمایی درس نمی‌خوانی در حالی که..............................................! 12. منت گذاشتن و تولید احساس گناه: همه تلاش‌های ما به‌خاطر این است که تو موفق باشی ولی تو.........................................................! آبروی خانوادگی ما به کار تو بستگی دارد و آن وقت تو.............................................................

اسلاید 23: 13. طرح سوال‌های منفی و کاهش تمرکز چرا نمره‌های خوب نمی‌گیری، تو چه مشکلی داری؟ چرا نظم نداری؟ از شاگردان ممتاز مدرسه، چه کم داری؟ چرا از وقتت خوب استفاده نمی‌کنی؟ و......................................................؟ 14. القا نگرانی و نفوس بد زدن آخرش تو را از مدرسه اخراج می‌کنند. با این روشی که تو کار می‌کنی معلوم نیست که آخرش...

اسلاید 24: 15. بی‌توجهی به احساس فعلی فرزند و موقعیت روانی او اینکه ناراحتی ندارد، بیشتر کار کن! این مشکل برای همه هست، فقط برای تو که نیست، پس چرا آن‌ها موفق هستند! ناراحت شدن فایده‌ای ندارد، تو گذشت کن، تو کار خودت را درست انجام بده به آن‌ها کاری نداشته باش. 16. جر و بحث دائمی با فرزند برای قانع کردن او و نتیجه نگرفتن ببین ما خیر و صلاح تو را می‌خواهیم، تو همیشه.............................!

اسلاید 25: 17. ابراز قضاوت‌های منفی درباره دیگران و جامعه را به‌شدت بحرانی و ناامن دیدن و مراقبت زیاد از فرزند... 18. عدم تفاهم و همدلی میان پدر و مادر در مسایل گوناگون زندگی.......... 19. شکایت دائمی از زمانه و مردم و انتقاد از آن‌ها و نارضایتی شدید از جامعه و زندگی.............. 20. عدم هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزند و کاهش رابطه عاطفی پدر با مادر و فرزند.................. 21. تسلیم بودن والدین به درخواست‌های غیرمنطقی فرزند و عدم قاطعیت در برخورد با او..................

اسلاید 26: 22. حمایت و مراقبت زیاد از فرزند و ارائه سرویس‌های اضافی به او............... 23. وابستگی فرزند به یکی از والدین و کاهش ارتباط او با والد دیگر............

اسلاید 27: تقویت انگیزه درونی و فعالیت خودجوش

اسلاید 28: 1. تاکید والدین بر تاثیر سخن و رفتار خود بر فرزند باتوجه به اینکه نیت والدین همیشه خیر و خوب است. 2. آمادگی والدین برای تغییر سخن و رفتار خود در صورتی که تاثیر مثبت نداشته باشد. 3. قطع کامل همه ویروس‌های کلامی و رفتاری والدین، ویروس‌هایی مثل تذکر مداوم، نصایح تکراری، جر و بحث با فرزند، القای نگرانی و................... 4. مهارت والدین (به‌ویژه مادر) در تبدیل نگرانی‌های خود برای آینده تحصیلی فرزند به آرامش و اطمینان و امید. اگر فرزند ما از کانال امید و اعتماد والدین تغذیه شود، انگیزه درونی او افزایش می‌یابد.

اسلاید 29: 5. درس، موضوع اصلی ارتباط و گفت‌وگوی والدین با فرزند نباشد و نیازهای عاطفی، اجتماعی فرزند نوجوان در اولویت قرار گیرد. 6. ارتباط گرم و صمیمانه و شادی بخش پدر با فرزند (به ویژه فرزند پسر) 7. ارتباط صمیمانه و عاشقانه پدر و مادر با یکدیگر........... 8. مهارت والدین در ایجاد روحیه بسیار شاد و عالی در فرزند با استفاده از تقویت‌کننده‌ها و شارژ عاطفی (اول روحیه عالی، بعد کار)

اسلاید 30: 9. چهره شاداب پدر و مادر در خانه! (به‌رغم همه مساله‌های حل نشده) 10. آگاهی دقیق و واقعی از احساسات خوشایند و ناخوشایند فرزند و اجازه ابراز آن‌ها و همدلی و همراهی با او و بازتاب احساسات و عقاید فرزند به او و «بله» گرفتن از فرزند (بدون ویروس اما، اگر و نصیحت) 11. برجسته کردن و تاکید بر کارهای مثبت و کوچک فرزند و تحسین رفتارهای خلاقانه او به صورتی که نوجوان آن را بپذیرد!

اسلاید 31: 12. اختصاص دادن وقت ویژه برای فرزند و گفت‌وگو و تفریح (به‌ویژه پدر و فرزند) 13. ارتباط خانواده با شخصیت‌های فرهنگی دنیای امروز و آشنایی با روش زندگی و الگوپردازی مناسب برای فرزندان. 14. مهارت والدین در جانشین‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی به جای منع و محدود کردن بدون جانشین. 15. واگذاری مسوولیت‌های شخصی فرزند به او و عدم یادآوری دائمی آن‌ها. (در صورتی که فرزند در ابتدایی و راهنمایی وابستگی به نظارت مادر داشته است، لازم است که مادر هرچه سریع‌تر وابستگی و نظارت مستقیم خود را به نظارت غیرمستقیم تبدیل کند.)

اسلاید 32: 16. مهارت در انجام تنبیه‌های مفید و موثر و قاطعیت در مقابل برخوردهای نامطلوب فرزند. (به کتاب قاطعیت عاشقانه و نوار مسوولیت‌پذیری نوجوان مراجعه فرمایید.) 17. ارتباط با مسوولان مدرسه به ‌ویژه مسوولان آموزش و دفتر مشاوره در صورت مشاهده افت درسی و یا رفتارهای نامطلوب و پرهیز از درگیر شدن مستقیم با فرزند. 18. اولویت دادن به شادی و صمیمیت میان افراد خانواده.

اسلاید 33: 19. زمینه‌سازی برای ارتباط فرزند با دوستان هم سن و سال. 20. شناسایی نیازهای عقلی، عاطفی و اجتماعی نوجوان در کسب هویت جنسی و برخورد علمی با آن. 21. افزایش خودکفایی و اعتماد به نفس اجتماعی فرزند و تدارک شادی‌های گروهی.

اسلاید 34: 22. نگاه مثبت والدین به جامعه، فرهنگ و ارتباط نزدیک به افراد مثبت و علاقه‌مند به تحقیق و مطالعه و تغییر و تحول. 23. پذیرفتن وضع فعلی فرزند و انتظارات خود را در حد مهارت فعلی او تنظیم کردن و دوست داشتن و پذیرفتن او همانطور که هست!

اسلاید 35: 24. تدارک زمینه‌هایی برای ابراز وجود اجتماعی فرزند در زمینه ورزش، موسیقی، زبان خارجی و کمک به دیگران و... 25. توجه و تاکید بر علاقه و تمایل درونی فرزند در انتخاب رشته تحصیلی، مدرسه، نوع درس خواندن، فعالیت‌های اجتماعی و انتخاب دوست. 26. تدارک دو عامل مهم انتخاب درست‌تر بچه‌ها یعنی (اعتماد به نفس و اطلاعات واقعی) همراه با پیش‌بینی خطاهای احتمالی.

اسلاید 36: 27. در هر خطا و ناکامی تاکید و توجه پدر و مادر به جبران و راه‌حل‌های جدید باشد نه به آنچه گذشته است! (مسوولیت انتخاب یک فعالیت از آغاز تا پایان به او واگذار شود.) 28. همواره (به‌رغم برخی واقعیت‌های نامطلوب) آینده‌ای روشن و پر از خلاقیت برای خود و فرزندان خود ترسیم و ابراز کردن. 29. درس بچه‌ها، فعالیتی در کنار و همراه فعالیت‌های دیگر خانواده باشد. (روند عادی و طبیعی زندگی و کار والدین به خاطر درس بچه‌ها مختل نشود.)

اسلاید 37: 30. شناسایی دقیق نیازهای دوران نوجوانی و زمینه‌سازی علمی برای برآورده شدن طبیعی این نیازها که عامل اصلی موفقیت نوجوان در فعالیت‌های درسی و اجتماعی است. 31. در هر مساله و ماجرایی به خداوند مهربان توکل کنیم و از او هدایت بطلبیم و آرامش به‌دست آمده را به جان و دل فرزندان عزیزمان هدیه کنیم.

اسلاید 38: نکات کوچک موفقيتهاي بزرگ

اسلاید 39: نسبت به مدرسه برداشت مثبتي داشته باشيد وقتي پدر مي گويد : من هميشه به مدرسه علاقه مند بوده ام ، مطالبي که در مدرسه ياد گرفته ام در فهميدن مسائل مربوطه ، زندگي و کارم کمک زيادي به من کردند ؛ غيرمستقيم به فرزندان نوجوان خود کمک مي کند تا احساس مثبتي نسبت به مدرسه کسب کنند .زماني که مادر مي گويد : بگذار مسائل و تکاليف درسي تو را ببينم ، ‌شايد در فهم سئوالات بتوانم کمک کنم . چيزي بيش از کمک به نوجوان عرضه مي کند . او در حقيقت مي گويد : اين مهم است که تو بايد خودت آن را انجام بدهي ،‌ ليکن من کمک خواهم کرد تا کاري را که بايد انجام دهي ، خوب بفهمي .

اسلاید 40: نوجوانان را در بحث هاي خانوادگي شرکت دهيد خانه اي که در آن والدين و نوجوانان فرصت بيان نظرات خويش را نسبت به اشياء و موضوعات مورد علاقه خود داشته باشند فرصت مناسبي براي يادگيري به نوجوانان مي دهد که هيچ مدرسه اي نمي تواند با آن برابري کند ، نوجوانان از گفتگوهاي سرغذا ، بيش از تمام مدت روز در مدرسه چيز ياد مي گيرند

اسلاید 41: فرزند خود را در مسير موفقيت قرار دهيد نوجوانان نيز مانند بزرگسالان ، ‌در اثر موفقيت هاي متناوب به موفقيت خو مي گيرند . آنها به خود اطمينان پيدا کرده و از خويشتن انتظار موفقيت دارند . اين گونه کودکان در مدرسه موفق و در خانه شاد و مسرور هستند . شکست نيز شکست هاي بعدي را به دنبال دارد

اسلاید 42: نوجوانان به موفقيت هاي روزانه احتياج دارند . آنها بايد آگاهي يابند که والدينشان از موفقيت آنها اطلاع حاصل کرده و به وجودشان افتخار مي کنند . والدين بايد به نوجوانان بفهمانند که موفقيت يک روياي دور و غير قابل دسترسي نيست . بلکه موفقيت در زمان حال هم موجود و ممکن است

اسلاید 43: تمرکز حواس نوجوانان بايد حواس خود را متمرکز کنند . هر بار که نوجوان به تلاش خود براي يافتن پاسخ ادامه دهد توانايي او فزوني مي يابد . يعني به تفکر مداوم و اصرار در تفکر عادت مي کند . والدين بايد نوجوانان خود را به اين روش تشويق کنند که هنگام کار ، به کار و هنگام بازي به بازي کردن بپردازند . اين روش براي زندگي روش خوبي است

اسلاید 44: ترس از شکست را کاهش دهيد وقتي به نوجوان مسئوليت خيلي زياد بدهيد ، نگراني او گسترش مي يابد . اگر مسئوليت خواسته شده از نوجوان بسيار اندک باشد ، نوجوان وابسته و تابع بار مي آيد . بين اين دو يک محوطه وسيع و پهناوري وجود داردکه نوجوانان در آن شاد ، موفق و آرام مي باشند . اين همان روابطي است که والدين بايد براي دست يافتن به آن کوشش کنند . والدين در اعمال کنترل و انضباط بايد تا جايي پيش روند که نوجوانان اخذ تصميم را فرا بگيريند . همزمان با اين ، نوجوانان بايد مسئوليت تميزي ، نظافت و نگهداري از اطاق وسائل شخصي خويش را به عهده بگيرند .

اسلاید 45: کمک کنيد تا فرزندان شما مرکز توجه خود را گسترش دهند انسان هر چه بيشتر بداند ، نيازمندي و گرايش او به دانستن بيشتر مي شود . تکميل الگوي ادراک و تفاهم در مغز ، سبب کسب لذت شادي مي شود . هر چه دامنه دانش بيشتر باشد ، ‌زمينه هاي زيادتري را مي توان به آن اضافه نمود . وقتي فرزند شما عقايد و نظريات را به زبان خودبيان مي کند ، او آنها را به الگوي تفکر خود تبديل مي نمايد .

اسلاید 46: استعدادهاي ويژه را تشويق کنيد اگر نوجوانان به هنر علاقمند است و تقريباً همه وقت خود را صرف آن مي کند ، يا عاشق آثار هنري بوده و خود به خلق آثار هنري مي پردازد ، تمام اين علائق و فعاليت ها مفيد هستند . البته تا جايي که به نمرات مدرسه و توانايي تحصيلي اش لطمه اي وارد نشود . در غير اين صورت والدين بايد دست به اقدام بزنند .

اسلاید 47: براي يک دختر و پسر جوان اين امکان وجود دارد که شانس موفقيت خود را در پي کسب چنين تجربه هايي از دست بدهند . نگذاريد که اين اتفاق براي فرزندان شما پيش بيايد اگر والدين سعي نکنند علاقه اي را که نوجوان قبلاً داشته از بين ببرند ، بيشتر موفق خواهد شد . بگذاريد که او علاقه ، خود را حفظ کند و در همان موقع او را تشويق کنيد تا به موضوعات ديگر نيز علاقه مند گردد . مخصوصاً به موضوعات درس مدرسه

اسلاید 48: خلاقيت و کنجکاوي را تشويق کنيد نوجوانان گرايش و ميل پايدار و خاموش نشدني براي خلاقيت ، ساختن و اکتشاف دارند . کنجکاوي وخلاقيت در وجود آنها نهفته است و رشد طبيعي آنها بدون وجود اين عوامل و خصوصيات دچار وقفه مي گردد . وقتي نوجوان تصوير عجيب و غريبي به مادر خود نشان مي دهد ،‌ مادر مي گويد : عجب تصوير قشنگي ! راجع به اين برايم صحبت کن . اين مادر هرگز اين اشتباه را نمي کند که بگويد :‌تو يک اسب کشيده اي در صورتي که ممکن است منظور نوجوان تصويرکشتي بوده باشد . اگر والدين اين اشتباهات را تکرار کنند ، ممکن است نوجوان سعي خود را در ترسيم نقاشي کنار گذاشته و يا نتيجه کوشش هاي هنري خود را ديگر به مادر نشان ندهد .

اسلاید 49: طريقه برقراري ارتباط را به نوجوان خود ياد دهيد نوجوانان نياز دارند تا در به هم پيوستن نظريات ، نيازمندي ها و افکارشان و بيان آنها به صورت کلامي ، ‌تمرين کنند . خواندن کتاب ، نوجوان را کمک مي کند تا لغت هاي جديدتري ياد بگيرد و مطالب و اهداف خود را بهتر بازگو کند . در گوش دادن داستان بي پايان نوجوان صبر و حوصله نشان دهيد. اين همان طريقي است که نوجوان لغات تازه را ياد مي گيرد . زياد به او تذکر ندهيد ( مطالب را در دهان او بگذاريد ) . نوجوان بايد ياد بگيرد که در صورت لزوم شخصاً مطالب خود را بيان نمايد .

اسلاید 50: بهترين کمک را مي توانيد از آموزگاران بگيريد نزديکترين مرجع استفاده از افراد متخصص براي حل مشکلات يادگيري دانش آموزان ، ‌آموزگاران و مشاوريني هستند که در مدرسه با فرزند شما کار مي کنند . با کمي نقشه و پيش بيني ، اين امکان را به دست خواهيد آورد که بهترين کمک را از آنان بگيريد . در اين راه منتظر پيش آمدن مشکل نشويد . باب آشنايي را باز کنيد .

اسلاید 51: والدين در مسئوليت شريک هستند در اکثر موارد همکاري در تشريک مساعي پدر و مادر است ، که دانش آموزان موفق به وجود مي آورد . گاهي يک پدر ترقي خواه ، ‌مادر قدرتمند ، ‌عمو يا دائي فهميده و يا حتي يک همسايه و دوست مي تواند آتش اشتياق ، موفقيت هاي تحصيلي و آموزشي را در کودکان شعله ور سازد .

اسلاید 52: در اين راه محيط خوبي براي مطالعه به وجود آوريد . ‌تشويق ، پشتيباني ،‌ پيشنهاد و پاسخ به سئوالات ، اقداماتي هستند که نبايد :فراموش شوند

اسلاید 53: 1-روحيه ديني و ايمان مذهبي را در کودکان و نوجوانان تقويت کنيد.  2-- سعي کنيد در برخورد با کودکان و نوجوانان، توانمندي هاي آنها را مورد نظر قرار دهيد، نه ناتواني ها را.  3-زمينه کسب تجربه هاي خوشايند از فعاليت هاي مستقل و آزاد را براي آنها فراهم کنيد.  4-تجربه هاي موفقيت آميز آنان را افزايش دهيد. 

اسلاید 54: 5-قدرت تحمّل کودکان و نوجوانان را براي مواجه شدن با ناکامي هاي احتمالي افزايش دهيد.  6-رفتار مصمّم و مطمئن و در عين حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقويت کنيد.  7-کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود ياري دهيد.  8-مهارتهاي اجتماعي کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد اعتماد به نفس را افزايش دهيد. 

اسلاید 55: 9-آنان را با الگوهاي رفتاري مطلوب آشنا کنيد.  10-از انجام هر گونه رفتار تنبيهي و تحقيرآميز درباره ي دانش آموزان خودداري کنيد.  11-از مقايسه کردن دانش آموزان بپرهيزيد و تفاوتهاي فردي را مورد نظر قرار دهيد. 12-در برخورد با کودکان و نوجوانان، ملايم و منطقي باشيد. 

اسلاید 56: 13-اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خويش بدهيد و به نظريات آنها احترام بگذاريد.  14-نظريات خويش را به دانش آموزان تحميل نکنيد و آنها را به صورت ساده و عيني، قابل لمس و درک براي آنان توضيح دهيد.  15-به دانش آموزان درحد توانايي هايش مسئوليت بدهيد.  16-در انجام کارهاي روزانه، آنها را هدايت، ارشاد و تشويق کنيد. 

اسلاید 57: 17- به آنها در حد لزوم اجازه فعاليّت و بازي دهيد.  18-در برخورد با آنان حالت پذيرندگي، و نه طردکنندگي داشته باشيد.  19-از وابسته کردن بيش از حد دانش آموزان به خودتان بپرهيزيد.  20-آنها را هيچ گاه با موضوعات خرافي نترسانيد. 

اسلاید 58: 21-بين دانش آموزان تبعيض قائل نشويد و با آنان يکسان رفتار کنيد. 22-هر چه که آنها مي خواهند به راحتي و سريع در اختيار شان نگذاريد، به او فرصت دهيد تا ارزش به دست آوردن و لذّت استحقاق داشتن را درک کند. 23-نسبت به احساسات و عواطف کودکان يا نوجوانان خود، بي تفاوت نباشيد، آنها را به گرمي بپذيريد و تا حد امکان آنها را ياري کنيد. 24-با آنها همانند دوستان صميمي رفتار کنيد.

اسلاید 59: 25-توجه داشته باشيد که مشاجرات لفظي در خانه (ميان پدر و مادر) در روحيه يا رفتار کودک يا نوجوان منعکس مي شود. 26-به سرگرمي ها و تفريحات مناسب در زندگي کودکان اهميت دهيد و نسبت به آنها بي تفاوت نباشيد. 27--محبّت شما نسبت به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحي ابراز نشود. خالص ترين و سالم ترين محبت در تلاشي که به طور روزمره براي اعطاي اعتماد به نفس و استقلال به فرزندتان به عمل مي آوريد، جلوه گر مي شود.

اسلاید 60: 28-در محبّت کردن به کودکان، راه افراط ياتفريط را در پيش نگيريد، محبت متوسط توأم با صميميّت، اثر فراوانتري دارد. 29-به فرزندتان احساسي بدهيد که بداند دوست داشتني و قابل احترام است، اما هرگز با او نوزادوار رفتار نکنيد. 30-توقعات کودکان را در حدّ معقول و درست برآورده سازيد. 31-هيچ گاه آنها را با القاب نامناسب صدا نزنيد و از مسخره کردن آنها به طور جدي بپرهيزيد.

اسلاید 61: 32-در پرورش استعدادهاي بالقوه دانش آموزان جديّت به خرج دهيد. 33-در شرايط آموزشي، بر فعاليت دانش آموزان در يادگيري تأکيد شود نه بر پيشرفت آنان، زيرا تأکيد بر فعاليت يادگيري، به جاي تأکيد بر درستي و نادرستي پاسخ، برانگيزنده ي کوششهاي دانش آموزان است. 34-رقابت ميان دانش آموزان براي کسب نمره کاهش يابد. تحقيقات نشان داده است، در موقعيّت هاي آموزشي که ميان دانش آموزان رقابت وجود دارد، حتّي دانش آموزاني که عزّت نفس بالايي دارند، با شکست روبه رو مي شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزايش مي يابد.

اسلاید 62: 35-براي آن که کودکي با عزّت نفس بالا پرورش دهيم، بايد خود داراي عزّت نفس شايان توجّهي باشيم.

اسلاید 63: گردآورنده: بهاره هفت شایجانی مشاور دبیرستان طلوع دهنو پاییز92

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید