چگونه در کارکنان بدقلق خود ایجاد انگیزه کنیم
اسلاید 1: چگونه در كاركنان بدقلق خود ايجاد انگيزه كنيم دكتر ناصر محمدي مدير مركز توسعه علمي و تحقيقات بازار شركت پخش رازي Email: nmohammadie@razico.com
اسلاید 2: You cannot discover new oceans unless you have the courage to lose sight of the shore.
اسلاید 3: آغاز بحث مطالعات و بررسي شواهد نشان مي دهد كه عامل انگيزه در بيش از 55% موارد دروني است پس باورها و انگيزه هاي دروني افراد را در يابيد
اسلاید 4: 2 حرف آخر را اول بزنيم بر انگيختن نيروهاي سركش و بدقلق فقط از عهده خودشان بر مي آيد وظيفه ما ايجاد شرايط مناسب و رفع موانع سازماني در فراروي انگيزش مي باشد كه احتمالا سبك مديريت و رهبري يكي از آنها باشد
اسلاید 5: چند نكته عجيب و غريب !!!!! هيچ كارمندي بدون انگيزه نيست !!!مديران معمولا با پرهيز از رودرروئي با كاركنان كم انگيزه خود را تسلي ميدهند !!!!اخراج كارمند بي انگيزه نشان درماندگي و شكست مديريت و سبك رهبري در سازمان است !!!هنر مديران در هدايت كاركنان با انگيزه به نمايش داده ميشود !!!هل دادن كاركنان بدون انگيزه !!!! و ترغيب آنان ، كاركنان با انگيزه ايجاد نمي كند !!!!!وقت گذاري مديران براي كاركنان بدون انگيزه و جلب همكاري آنان نوعي وقت تلف كردن و يا آب در هاون كوبيدن است
اسلاید 6: قانون يا اصل پارتو!! Pareto principle قانون 80 به 20 80% وقت مديران را 20% كاركنان تلف و يا بخشي عمده اي از وقت و انرژي مديران را بخود اختصاص مي دهندافراد بي انگيزه تا 20% و با انگيزه از 80% توان خود استفاده مي كنند 80% افراد بي انگيزه اظهار ميدارند كه مي توانند موثرتر عمل كنند و يكي از دلايل اصلي عدم انجام وظيفه را عدم آگاهي مديران از چگونه بكارگيري افراد نام ميبرند
اسلاید 7: سيكل فكري مديران در مورد كاركنان بي انگيزه كاركنان انگيزه ندارند نمي خواهند كاركنند چرا؟؟؟چرا؟؟؟
اسلاید 8: ولي مطالعات نشان داده است كه : چرا كاركنان كار مورد نظر شما را انجام نميدهند نمي دانند كه چكار بايد بكنند چگونگي انجام كار را نميداننددليل و ضرورت كار را نمي دانند فكر ميكنند روش كاري شما موثر نيست فكر مي كنند روش كار خودشان بهتر استكاركنان پيامدهاي منفي پيش بيني ميكنند مشكلات و محدوديتهاي شخصي دارندكار نشدني است كاركنان انگيزه ندارند نمي خواهند كاركنند چرا؟؟؟چرا؟؟؟؟
اسلاید 9: فكر ميكنند كار مورد نظر را انجام ميدهند براي انجام كار مثبت پيامد مثبت نمي بينند موانعي خارج از حيطه نظارت وجود دارد فكر ميكنند انجام كار ديگري مهمتر است به سبب انجام كاري كه انجام داده اند تنبيه ميشوند با وجود عدم انجام كار تشويق ميشوند هيچ پيامد منفي در مقابل كار منفي نمي بينندكاركنان انگيزه ندارند نمي خواهند كاركنند چرا؟؟؟چرا؟؟؟؟ولي مطالعات نشان داده است كه : چرا كاركنان كار مورد نظر شما را انجام نميدهند
اسلاید 10: هرم مازلو و نيازهاي انگيزه اي كاركنان محتاج بقاءمحتاج امنيتمحتاج وابستگي محتاج وجههمحتاج خرسنديخودشان انديشه كنند و در خدمت مدير كارآمد باشند نتايج كارخود را ببينندكارخوشايندشنيده شوند ومطلع گردندمورد احترام باشند مورد درك واقع شوند مورد چالش قراربگيرند از بهبود مهارت بهره مند شوند
اسلاید 11: DWhat is covered in professional development CWhat you think you must knowor must canAWhat you knowor you canBWhat you must knowor must canسازمانها براي رشد و تعالي كاركنان خود چه برنامه اي دارند ؟
اسلاید 12: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار
اسلاید 13: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار گفتگو با آنان وقت تلف كردن و بيفايده است
اسلاید 14: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار سعي بر گفتن و قبولاندن سعي بر تحميل عقايد
اسلاید 15: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار بي خبري از عوامل انگيزشي كاركنان و سپردن كار
اسلاید 16: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار فكر كنيد كه آنچه شما مي گوئيد مطلق است و بي توجهي به ديدگاهها و نگرش آنان
اسلاید 17: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار خود را ازنظر موضع اخلاقي بالاتر ديدن ايفاي نقش قاضي و حكمراني و خود را پاسخگو نديدن
اسلاید 18: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار عدم توجه به ويژگيهاي مثبت در آنانيا به تعبير بلانچارد مديريت بر كاركنان نه بر رفتارها !!!!
اسلاید 19: هفت خطر در مواجهه با كاركنان بد قلق آب در هاون كوفتن خطر دستفروشي عارضه لذت غفلت دام خود محوري گرايش به قضاوت و صدور حكم اعدام ديدگاه سياه و سفيد خطر انكار تصور ديگران را انكار كردن اگر چيزي واقعي شمرده شود پيامدها نيز بر اساس همين واقعيت شكل ميگيرد
اسلاید 20: مديريت بيشتر شبيه ساختن پل است تا رقص باران ؟؟؟
اسلاید 21: بعضي از افراد در سازمان و شركت خيلي كار ميكنند به ديگران كمك ميكنند ، به سوالات آنها پاسخ مي دهند و كاملا فعال و پويا هستند ! ولي كار اصلي خود را انجام نميدهند !!!
اسلاید 22: امروزه مديريت منابع انساني پيچيده تراز ساير فن آوري ها مي باشد و از آن به فنآوري عملكرد منابع انساني يا Human Performance Technology (HPT) ياد ميشود
اسلاید 23: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي
اسلاید 24: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي شما بايد بدانيد (مطالعه كنيد !):نافرماني كارمند از كجا ناشي ميشود ؟آيا كارمند مشكلاتي اعم از شخصي ، خانوادگي و يا در جامعه دارد كه شما از آن بي خبريد ؟از طريق پرس و جوهاي غير رسمي سعي كنيد آنها را پيدا كنيد چه چيزي موجب انگيزش كارمند ميشود ؟چه موانعي بر سرراه ايجاد انگيزش وجود دارد ؟اگر موانع برداشته شود چه خواهد شد ؟
اسلاید 25: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي اين وظيفه مهم از طريق ارتباطات غير رسمي در محيط سازمان و يا جلسات غير رسمي بيروني بهتر تحقق پيدا ميكند
اسلاید 26: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي نقش خود را كاملا در اين قضيه شفاف كنيد بخاطر داشته باشيد كه :مديران مستقيم ، عمده ترين نقش را در نارضايتي و ترك خدمتي كارمند دارند
اسلاید 27: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي تصور اينكه شما منطقي هستيد و فرد ناراضي يا بد قلق غير منطقي از ذهن خود پاك كنيد!!!!!!!! تصويري كه فرد ناراضي از شما دارد شناسائي كنيد خاطرتان باشد كه :اگر چيزي واقعي بنظر آيد پيامدهايي كه به بدنبال دارد بر اساس همان واقعيت شكل ميگيرد زمينه ايجاد مشكل را تجزيه و تحليل كنيد برنامه مشخصي براي حل عوامل ريشه اي مشكل پيدا و اجراء كنيد
اسلاید 28: سه گام اصلي خلق تصويري جديد و دقيق تجديد نظر در اهداف آراستن صحنه روياروئي جمع آوري تصويري دقيق از توانمندي ها و تجارب و موفقيتهاي گذشته فرد و يا تجربيات منفي قبلي رفع موانع موجودتهيه فهرستي از نتايج ممكن و برنامه ريزي براي مواجهه با هركدام از موارد گفتگوي رسمي با كارمند ناراضي در محل بيطرف مثل سالن كنفرانس با اطلاع قبلي و زمان كافي بيان آزاد ديدگاه خود و ابراز ديدگاه منفي احتمالي كارمند پرسش هاي اهرمي و حمايتي مثل اينكه براي پيشرفت كار شما عليرغم ابراز توانمندي برتريتان من چه بايد بكنم ، چه اقدامي انجام دهم شما راحت تر ميتوانيد به كار خود ادامه دهيد
اسلاید 29: چه بايد كرد ؟ جلب مشاركت و هم فكري در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري و هم چنين مسئوليت پذيري در اجرآء افراد را نسبت به عملكرد خود پاسخگو كردن نقشه وظيفه اي سازمان را بازنگري كنيد تقاطع و هم پوشاني وظايف و هم چنين نقص در آنها خود داري را اصلاح نمائيد خودداري از تحميل عقايد و بويژه مطلق گرائي در صحت فكر و انديشه خود
اسلاید 30: عامل ساختاري بي انگيزگي و اختلال در مشاغل و وظايف سازماني را ازبين ببريد structural map analysis
اسلاید 31: The spectrum of company needsWell defined organization – job analysis
اسلاید 32: Imbalanced CoverageOverlaps٭٭٭٭٭Service Gaps
اسلاید 33: Service Gap Analysis
اسلاید 34: Task Overlap Analysis
اسلاید 35: از رويكرد فردي به خطا بپرهيزيد systemic& systematic approach to error
اسلاید 36: تبديل تفكر مديريتي از رويكرد فردي به رويكرد سيستماتيك و سيستمي مشكل را پيدا كنيد با مشاركت كاركنان آنها را تحليل ريشه اي نمائيد root-cause-analysisعوامل مرتبط با سيستم ، تكنيكال و فردي را ازهم تفكيك كنيد براي هركدام از عوامل ايجاد كننده مشكل ، راه حل متناسب پيدا كنيد فراموش نكنيد كه در ايجاد مشكلات ، 80% عوامل سيستمي دخالت ميكنداصل پارتو!!! (گاهي تا 94%)
اسلاید 37: توانمندي رهبري خود را افزايش دهيد
اسلاید 38: LEARN to motivateLearn to leadExamine the people expectationAct as thought you careRespect employees as professinalNever stiffle the personel growth
اسلاید 39: متشكرم از اينكه توجه كرديد خودتان را تشويق كنيد متشكرم از اينكه توجه كرديد خودتان را تشويق كنيد
اسلاید 40: ديدگاه آقاي دكتر پيتر سينكه در كتاب پنجمين فرمان ايجاد آرمان مشترك ظرفيت سازي سازمانيتبديل تنش هاي هيجاني در سازمان به تنش هاي خلاق وايجاد سازمان يادگيرنده
اسلاید 41: به سوالات زير پاسخ دهيد نمره 3 = كاملا موافقم ، نمره 2= موافقم ، نمره 1 = مخالفم ، نمره 0 = كاملا مخالفم براي يك مدير كارآمد كار ميكنم ترغيب ميشوم خودم در فكر باشم نتيجه نهائي كارم را مي بينم كارخوشايندي دارم به من گوش مي دهند وقتي ايده هائي براي بهبود كار دارم از آنچه مي گذرد مطلع ميشوم براي زحماتم مورد احترام واقع ميشوم براي آنچه انجام ميدهم به چالش دعوت ميشوم براي حسن انجام كارم مورد توجه قرار ميگيرم فرصتهائي براي بهبود مهارتهايم بدست مي آورم جمع <= 24 ، مديري كارآمد در راس امور است و بايد به خود و شرايط بباليدجمع 15تا23 ، اوضاع مثبت و قابل بهبودي است جمع 8 تا 14 ، وجود مشكلات جدي و بايد فكر اساسي كردنمره كمتر از 8 ، در فكر كار و شغل ديگري باشيد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.