صفحه 1:
كارآفريني دانشكاهي:
زير بنايي براي پرورش دانشآموختگان مسئولیة
پذیر و پاسخگو
دکتر عباس بازرگان
استاد دانشکده روان شناسى و علوم تربيتى
هم انديشى مسئو لين و معاوئين بزوهشي» أموزشى» دانشجويى- فرهذكى» تحصيلات تكميلى و مركز
كارآفريني
خرداد مامد 906( 60
صفحه 2:
a
رئوس مطالب
تعریفک ار آفرینیو کار آفرینیدانشگاهیل)
هفکار آفرینیدانشگاهی(ن
خصيصه هیکار آفرینار(و
لهمیتلموزشکار فرینی()
ضرورتاشاعه فرهنگو لخلاقکار آفرینیدر دانشگام(
هفلموزشكار لفريني[(©
چارجوبییسرلیآموزش کار آفرینیل 70
نشانگهایکار آفرینیدانشگاهی(9
لصولیادگیرعدر کار آفریتیدانشگاهی(
دانشگاه تهراندر مسیر کار آفرینیدانشگاهیل(0)
صفحه 3:
a
تعریف کار آفرین وکارآفرینی دانشگاهی
:كار لفريني[0
فرابند ایجاد آرزش افزوده از طریق تشکیل مجموعه ای از منابع جهت بهره گیری از
فرصت ها
کار آفرینیدانشگاهی(
هس و Ouwersiy
دانشگاه به عنوان کار آفرین
صفحه 4:
هدف کار آفرینی دانشگاهی
work, usd to ioe 0 =‘ رزوی و۳
۳ دم بؤؤس صصح كمه bose oP units, studeus,
۲۳۱
اوه ,موه و
Do woke طص تحص disviplice.
موه Por dl sidects, حان سم
صفحه 5:
۲۲۲۲۲۲۲۲۲
(مسئولیت پذیری و پاسخگویی)
.قدرتویسکک ردندارند()
رفتار نو جویانه و نوآورأنه را ارج نهاده و به آنمتصنمی(0
.از خصاتانیاز به پیشرفتبر خور دارند(9
در مو قعیتهایبهم متحملمیباشند (۴)
انتيجه لمور ..ر.دبم را به كوششو تلاش فسر د سسيد, دب سبو( ©
از لعتماد به نفسقوویر خوردارند(0
.دارلیچشم اندازی....... و برلیآینده خود هد فمند میباشند(م»
صفحه 6:
eee
اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟
(الف) از نظر اقتصادی-اجتماعی
ی Ouiprity oP نيجه pbs we preded by
Burepreieurs ۱
® Goodll high عونا امه مه زر
PO% oF exouwwir wow over host dere
® Gotepreveusship وه ورن
vow petivedess ut the loool , coficcdl, neviocrel ued
xftobdl fevets
صفحه 7:
ا يي
اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟(ادامه)
و موی م ولد ۲ 9/) رن ۲
ذا مود و qrouwth wap be due
ببلنطاجه اكمس جوجماج جو ساوج
® Gotreepreveurship kes vu ucique positiod to the “
Blob Eoowewp”
® Corepreveusship uous Por ot feast C/O ve
موه ماه له
صفحه 8:
SS ets
اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟
:(ب) از نظر فردی
® O high proportion oP high school studeuts voto 9 اه
their pw busicess
® Oore vpportuniy to exercise oredive Preedows
© Wigher موه
® Greder seuse oP cout over pour the ord Puture.
® OPP ericy studeuts the ppportuciy to beoowe
صفحه 9:
a
اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟
:(ج) از نظر فرهنگی
Ou expeneured busiuess peuple, political leaders,
eovuwists, und educators believe that Posterior a
nbs euirepreweurial vulture wil woxdcize
iodvidudl ued collective eoowwwic ond sovidl
supvess vo tool, اماب لمت اه sate.
صفحه 10:
تا ۳۳۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ۲
ضرورت اشاعه فر هنگ و اخلاق کار آفرینی
در دانشگاه
ued رت disvipiues, the uoiversiy wil develop u pipetice
۱ Ratu eutrepreururs ond udvocutes.
صفحه 11:
چا SS
هدف آموزش کارآفرینی
پرورشذهنک ار آفرین با قابلیت لقدلم برل
لستفاده از فرصتهایایجاد ولحدهایتولید ک الاو
خدماتاز طریقجستر جوء شناسايىو يافتنلين
فرلهم آوردنفرصتهویاد گیریمداوم (مدلم*
.اسلهمر) از دورهآموزش لبتدلیوتا آموزشعالی
11
صفحه 12:
تال *
چارچوبی برای آموزش کار آفرینی دردانشگاه
"# )ةرصلج صخا 03000200000)<06جا<) ه conic
oP ون
deportes
© Lead to develope KDOOLEOCE COO GKALLG
© Pride وه اوه له موه CORE
CCBOEDIC SKALLG
# Ore bok «w COODTEXT COR LEPROWWE uerd
CGOBIECT ODOPDER Por CORRICOLOD
صفحه 13:
13
a
۴ درسی امورسش ۹ وس ۹ = LA
الف) مهارتهاى كار أفرينى/بإمهارتهاى آماده سازى براى شروع كار/ج)أشنايى با كار كردهاى كسب و كار
cs
صفحه 14:
eee
لا
الف) مهارتهاى كار آفرينى
use tunay the eutine process oP oreutieg ord
موص 0 busivess:
a) Gotrepreveurid Provesses
b) Gorepreveuridl Pruits/Bekwiors
صفحه 15:
ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار
صفحه 16:
ااا يي
ج)آشنايى با كار كردهاى كسب و كار
(q) Ouderstords Purdawectd busicess vouwepts thot
Dp ۱ ic.
صفحه 17:
Sh
برخی اقدامات در سوی کارآفرینی دانشگاهی
® توص و تلم © Offer و و workshop
keuds workshop Por Paral
امد سمت ج91 . ۱ سین
5 جاجد وس(
عه سا تم و رونم هم one
LANE SE: research Pelows
@ OPPer sucower courses © Oredte expericatd وا
سح نز ۳۳
صفحه 18:
SS
اگر دانشگاه تهران بخواهد در سوی کار آفرینی دانشگاهی
:عمل كند
(۲ كمه عو لدار يدا كذ حص لت
to votdae wicca sovidl, eovurwir, urd
cuturd developer. Mkis culture oP
صفحه 19:
۹۹۰۰۰۰
"برنامه موفق کار آفرینی داد
برنامه موفق کار آفرینی دانشگاهی باید از ویژگیها ی زیر برخوردار با
Se یر برخوردار باشد
© Leadership
۳۳ i ۲ Creativity ocd
etured barriers ارو
: at 9 میلعت risk-tabicrey
۲ یی
۳" ti-cisriptoray
و ون ۲۱ دم
لجص حصا جرووون 0 3"
صفحه 20:
با SS
نشانگرهای کار آفرینی دانشگاهی
٩ میت لمی عابتا Por euirepremeurvhip ckory ted io he uaversiy مصدصت
(Daa ele Por او رسمه
5
ki every sohvol وت مت سا بو
۱
هه و ات بو ceed regen explo, tobe من 9
cetuorls Por ruined trator ue webring oP pure okey سا .بو
@ Rss enaober of Parly eugayed kr euirepreeurohiy
©. Proyrnue ad kPrmtrukie y suppon okies od Pool) otortory we eres
باس ممصت د ساسا لت
و رات رتست ره ,امود ,0( .00
مهس له سوم باق ما لمحقوصا لحم 49 .40
سحن ی ام من وی ما لت لاهن رف
ام لس .بو
20
صفحه 21:
eee
اصول یادگیری درکار آفرینی دانشگاهی
© Qqnwtedye oad shits (cowpetewes) ore oreded through avira,
cao the fearoer is عصاعه جه
® Gtudedt, os Reda fearaer, hos o holstic retaicoship with
امجح نمی ال
© Gtudeot kes o holistic neloticaskip wits kico/kersel® ood مه حالص
یراق us oo untor is!
- Ooicue
- Pree, oreuive ced capuble oP tokiec nespoosibiliy oP his/her pu
موه ها له لت
صفحه 22:
مثالی از کار آفرینی دانشگاهی در کشورهای
دیگر:امریکا
= In the United States, over 125
engineering colleges are now offering
programs which prepare and
motivate engineering students to
create new businesses. These
programs have been received
enthusiastically by students.
صفحه 23:
تال *
دلنشگام تهرلنب 4 عنواننمادآموزش عالیلیرنباید * 9
پیشقراوللشاعه تفکر کار آفرینیدر کلیه سطوح
نظام آموزشیی اد
ذلتنا یافته از ستیی خش»کیتولند که شود**
توي خش نابرليندانشكام تسهرانلبتدا بايد تفگ
کار آفرینیرا دردانشکم ه و گروم هاوآموزشىخود
عملیسازد تا سرمشقدیگی دانشگاههایک شور گردد
كارآفريني دانشگاهي:
زير بنايي براي پرورش دانشآموختگان مسئوليت
پذير و پاسخگو
دکتر عباس بازرگان
استاد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
هم انديشی مسئو لين و معاونين پژوهشي ،آموزشی ،دانشجويی -فرهنگی ،تحصيالت تکميلی و مركز
كارآفريني
خ3رداد ماه29 1385 3
1
رئوس مطالب
ت333ع3ریفک333ار آ3فرینیو ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)1
هدفک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)2
خصیصه 3هایک333ار آ3فرینان)3
ا3همیتآ3موزشک333ار آ3فرینی)4
ض33رورتا3شاعه 3ف333رهنگو ا3خالقک333ار آ3فرینیدر دا3نشگاه5)3
هدف3موزشک333ار آ3فرینی)6
آ
چ3ارجوبیب333را3یآ3موزشک333ار آ3فرینی)7
ن33شانگرهایک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)8
ا3صولیادگ3یریدر ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)9
دا3نشگاه 3ت333ه3را3ندر مسیر ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)10
2
تعریف کار آفرین وکارآفرینی دانشگاهی
:ک333ار آ3فرینی)1
فرایند ایجاد ارزش افزوده از طریق تشکیل مجموعه ای از منابع جهت بهره گیری از
فرصت ها
ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)2
University as Entrepreneur
دانشگاه به عنوان کار 3آفر3ین
3
هدف کار آفرینی دانشگاهی
To leverage and connect the university ‘s strong
base of entrepreneurial activity, to gain recognition
for university ‘s work, and to involve a broader
base of units, students, and community partners in
entrepreneurship.
To make entrepreneurship a common, accessible
experience for all students, regardless of discipline.
4
خصیصه های کارآفرینان
(مسئولیت پذیری و پاسخگویی)
.قدرتریسکک333ردندارند)1
رفتار ن33و ج3ویانه 3و ن33وآورا3نه 3را ارج ن 3ه3اده 3و ب333ه 3آ3نمتصفمی)2
.ب333اشند
پ333یشرفت ب333ر خ3ور دارند)3
”
.از خصلت“ن33یاز ب333ه3
در مو ق33عیتهایمبهم 3متحملمیب333اشند )4
ف333ردی33سبتمیدهند و ن 3ه 3ب333ه 3ع3وا3ملدیگر)5
ن
.نتیجه 3ا3مور مورد ا3نجام 3را ب333ه 3ک333وششو ت333الش
از ا3عتماد ب333ه3
ن33فسق33ویب333ر خ3وردارند)6
.دارا3یچشم 3ا3ندازیمشخصب333وده 3و ب333را3یآ3ینده 3خ3ود هد ف333مند میب333اشند)7
5
اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟
اجتماعی-(الف) از نظر اقتصادی
:
Majority of new jobs are created by
entrepreneurs and small businesses
Small high growth companies account for
70% of economic growth over last decade
Entrepreneurship drives economic
competitiveness at the local , national, regional and
global levels
6
)ه3اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟(ادام
Over 1/3 of difference in national economic
growth may be due to difference in
entrepreneurial activity
Entrepreneurship has a unique position in the “
Global Economy”
Entrepreneurship accounts for at least 2/3 of
all technological innovation
7
اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟
(ب) از نظر فردی:
A high proportion of high school students want to start
their own business
More opportunity to exercise creative freedoms
Higher self-esteem
Greater sense of control over your life and future.
Offering students the opportunity to become
entrepreneurs attracts and motivates them.
8
اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟
(ج) از نظر فرهنگی:
Many experienced business people, political leaders,
economists, and educators believe that fostering a
robust entrepreneurial culture will maximize
individual and collective economic and social
success on a local, national, and global scale.
9
ضرورت اشاعه فرهنگ و اخالق کار آفرینی
در دانشگاه
To ensure that entrepreneurial university is sustainable
and actionable, we must provide access to students,
faculty, and community members by embedding
entrepreneurial ethics within research, teaching, and
service. In providing the resources needed to increase
the presence of entrepreneurship as a discipline
and within disciplines, the university will develop a pipeline
of future entrepreneurs and advocates.
10
هدف آموزش کارآفرینی
3ی
پ333رورشذهنک333ار آ3فرین ب333ا ق33ابلیت ا3قدا3م 3ب333را *
ا3ستفاده 3از ف333رصتهایا3یجاد وا3حدهایت333ولید ک333ا33الو
خ3دماتاز طریقجستو ج3و ،ش33ناساییو یافتنا3ین
.ف333رصتها
ف333را3هم 3آوردنف333رصتهاییاد گ333یریمداوم( 3مدا3م*3
.ا33لعمر) از دورهآموزشا3بتدا3ییت333ا آ3موزشع3ا33لی
11
چارچوبی برای آموزش کار آفرینی دردانشگاه
Provide a FRAMEWORK for curriculum
development of entrepreneurship in different
departments
Lead to developing KNOWLEDGE AND SKILLS
for entrepreneurial activities
Provide for acquisition and application of CORE
ACADEMIC SKILLS
Are both a CONTEXT FOR LEARNING and
SUBJECT MATTER for CURRICULUM
12
ترکیب برنامه درسی آموزش کار آفرینی
الف) مهارتهای کار آفرینی/ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار/ج)آشنایی با کار کردهای کسب و کار
13
الف) مهارتهای کار آفرینی
Understands concepts and processes associated
with successful entrepreneurial performance.
Provides the unique expertise that entrepreneurs
use during the entire process of creating and
managing a business:
a) Entrepreneurial Processes
b) Entrepreneurial Traits/Behaviors
14
ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار
( g) Financial Management
( k) Human Resource Management
( l) Information Management
( m) Marketing Management
( n) Operation Management
( o) Risk Management
(p) Strategic Management
15
ج)آشنایی با کار کردهای کسب و کار
(q) Understands fundamental business concepts that
affect business decision making.
16
برخی اقدامات در سوی کارآفرینی دانشگاهی
Conduct a department
heads workshop
Consider team teaching
courses
Offer a financial literacy
course
Offer summer courses
in entrepreneurship
Offer a summer workshop
for faculty
Offer a speaker series with
visiting scholars
Create freshman seminars
Create undergraduate
research fellows
Create experiential learning
opportunities
17
اگر دانشگاه تهران بخواهد در سوی کار آفرینی دانشگاهی
عمل کند:
U.T. would use its knowledge and resources
to catalyze national social, economic, and
cultural development. This culture of
academic enterprise breaks from traditional
disciplinary and organizational constraints and
allows the university to harness its knowledge
in new ways.
18
برنامه موفق کار آفرینی دانشگاهی باید از ویژگیها ی زیر برخوردار باشد
Leadership
commitment
Reduced barriers
Broad
Multi-disciplinary
approach
Outcome-focused
:
Creativity and
innovation
Intelligent risk-taking
Sustainable
Transforms society
19
نشانگرهای کار آفرینی دانشگاهی
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
Definition and vision for entrepreneurship clearly tied to the university mission
An index for measuring impact
Degree, concentration or course in every school
Percent of students taking advantage of entrepreneurship opportunities
Community and region explicitly taken into account in initiatives
Alumni network for continued training and mentoring of current students
Rising number of faculty engaged in entrepreneurship
Programs and infrastructure to support students and faculty starting new ventures
Internships in entrepreneurship
Unit, student, faculty networks, clubs, organizations
A particular institutional focus that is unique and innovative
Collaboration with other universities on regional or topical issues
Sustainable partnerships
20
اصول یادگیری درکار آفرینی دانشگاهی
Knowledge and skills (competences) are created through action,
and the learner is an actor
Student , as life-long learner, has a holistic relationship with
his/her environment
Student has a holistic relationship with him/herself and his/her action
Leaner as an actor is:
- Unique
- Free, creative and capable of taking responsibility of his/her own
actions and its consequences
21
مثالی از کار آفرینی دانشگاهی در کشورهای
امریکا:دیگر
In the United States, over 125
engineering colleges are now offering
programs which prepare and
motivate engineering students to
create new businesses. These
programs have been received
enthusiastically by students.
22
نتیجه گیری
دا3نشگاه 3ت333ه3را3نب333ه 3عنوا3نن33مادآ3موزشع3ا33لیا3یرنب333اید
پ333یشقراولا3شاعه 3ت333فکر ک333ار آ3فرینیدر 3ک333لیه 3س33طوح
.ن33ظام 3آ3موز3شیب333اشد
*
ذا3تن33ا یافته 3از هستیب333خش،ک333یت333وا3ند ک333ه 3ش33ود”*
هستیب333خش”ب333نابرا3یندا3نشگاه 3ت333ه3ر3ا3نا3بتدا ب333اید ت333فکر
ک333ار آ3فرینیرا دردا3نشکده 3ها و گ333ر3وه 3هایآ3موزشیخ3ود
.عملیس33ازد ت333ا س 3ر3مشقدیگر دا3نشگاهه3ایک333شور گ333ردد
23