کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی دانشگاهی

صفحه 1:
كارآفريني دانشكاهي: زير بنايي براي پرورش دانشآموختگان مسئولیة پذیر و پاسخگو دکتر عباس بازرگان استاد دانشکده روان شناسى و علوم تربيتى هم انديشى مسئو لين و معاوئين بزوهشي» أموزشى» دانشجويى- فرهذكى» تحصيلات تكميلى و مركز كارآفريني خرداد مامد 906( 60

صفحه 2:
a ‏رئوس مطالب‎ تعریفک ار آفرینیو کار آفرینی‌دانشگاهیل) هفکار آفرینی‌دانشگاهی(ن خصيصه هیکار آفرینار(و لهمیتلموزش‌کار فرینی() ضرورت‌اشاعه فرهنگو لخلاقکار آفرینی‌در دانشگام( هفلموزشكار لفريني[(© چارجوبییسرلیآموزش کار آفرینیل 70 نشانگ‌هایکار آفرینی‌دانشگاهی(9 لصولیادگیرعدر کار آفریتی‌دانشگاهی( دانشگاه تهران‌در مسیر کار آفرینی‌دانشگاهیل(0)

صفحه 3:
a ‏تعریف کار آفرین وکارآفرینی دانشگاهی‎ ‏:كار لفريني[0‎ ‏فرابند ایجاد آرزش افزوده از طریق تشکیل مجموعه ای از منابع جهت بهره گیری از‎ ‏فرصت ها‎ کار آفرینی‌دانشگاهی( هس و ‎Ouwersiy‏ دانشگاه به عنوان کار آفرین

صفحه 4:
هدف کار آفرینی دانشگاهی ‎work, usd to ioe 0‏ =‘ رزوی و۳ ۳ دم بؤؤس صصح كمه ‎bose oP units, studeus,‏ ۲۳۱ ‏اوه ,موه و ‎Do woke ‏طص تحص‎ disviplice. ‏موه‎ Por dl sidects, ‏حان سم‎

صفحه 5:
۲۲۲۲۲۲۲۲۲ (مسئولیت پذیری و پاسخگویی) .قدرتویسکک ردن‌دارند() رفتار نو جویانه و نوآورأنه را ارج نهاده و به آنمتصنمی(0 .از خصات‌انیاز به پیشرفت‌بر خور دارند(9 در مو قعیت‌ه‌ایبهم متحمل‌میب‌اشند (۴) انتيجه لمور ..ر.دبم را به كوششو تلاش فسر د سسيد, دب سبو( © از لعتماد به نفس‌قوویر خوردارند(0 .دارلی‌چشم اندازی....... و برلی‌آینده خود هد فمند می‌باشند(م»

صفحه 6:
eee ‏اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟‎ ‏(الف) از نظر اقتصادی-اجتماعی‎ ‏ی‎ Ouiprity oP ‏نيجه‎ pbs we preded by Burepreieurs ۱ ® Goodll high ‏عونا امه مه زر‎ PO% oF exouwwir wow over host dere ® Gotepreveusship ‏وه ورن‎ vow petivedess ut the loool , coficcdl, neviocrel ued xftobdl fevets

صفحه 7:
ا يي اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟(ادامه) و موی م ولد ۲ 9/) رن ۲ ذا مود و ‎qrouwth wap be due‏ ببلنطاجه اكمس جوجماج جو ساوج ® Gotreepreveurship kes vu ucique positiod to the “ Blob Eoowewp” ® Corepreveusship uous Por ot feast C/O ve ‏موه ماه له‎

صفحه 8:
SS ets اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟ :(ب) از نظر فردی ® O high proportion oP high school studeuts voto 9 ‏اه‎ ‎their pw busicess ® Oore vpportuniy to exercise oredive Preedows © Wigher ‏موه‎ ® Greder seuse oP cout over pour the ord Puture. ® OPP ericy studeuts the ppportuciy to beoowe

صفحه 9:
a اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟ :(ج) از نظر فرهنگی Ou expeneured busiuess peuple, political leaders, eovuwists, und educators believe that Posterior a nbs euirepreweurial vulture wil woxdcize iodvidudl ued collective eoowwwic ond sovidl supvess vo tool, ‏اماب لمت اه‎ sate.

صفحه 10:
تا ۳۳۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ۲ ضرورت اشاعه فر هنگ و اخلاق کار آفرینی در دانشگاه ued ‏رت‎ disvipiues, the uoiversiy wil develop u pipetice ۱ Ratu eutrepreururs ond udvocutes.

صفحه 11:
چا ‎SS‏ ‏هدف آموزش کارآفرینی پرورش‌ذهن‌ک ار آفرین با قابلیت لقدلم برل لستفاده از فرصت‌هایایجاد ولحدهایتولید ک الاو خدماتاز طریق‌جستر جوء شناسايىو يافتنلين فرلهم آوردنفرصت‌هویاد گیریمداوم (مدلم* .اسلهمر) از دورهآموزش لبتدلیوتا آموزش‌عالی 11

صفحه 12:
تال * چارچوبی برای آموزش کار آفرینی دردانشگاه "# )ةرصلج ‏صخا 03000200000)<06جا<) ه‎ conic oP ‏ون‎ ‎deportes ‎© Lead to develope KDOOLEOCE COO GKALLG © Pride ‏وه اوه له موه‎ CORE CCBOEDIC SKALLG # Ore bok «w COODTEXT COR LEPROWWE uerd CGOBIECT ODOPDER Por CORRICOLOD

صفحه 13:
13 a ۴ ‏درسی امورسش ۹ وس‎ ۹ = LA الف) مهارتهاى كار أفرينى/بإمهارتهاى آماده سازى براى شروع كار/ج)أشنايى با كار كردهاى كسب و كار cs

صفحه 14:
eee ‏لا‎ الف) مهارتهاى كار آفرينى use tunay the eutine process oP oreutieg ord ‏موص‎ 0 busivess: a) Gotrepreveurid Provesses b) Gorepreveuridl Pruits/Bekwiors

صفحه 15:
ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار

صفحه 16:
ااا يي ج)آشنايى با كار كردهاى كسب و كار (q) Ouderstords Purdawectd busicess vouwepts thot Dp ۱ ic.

صفحه 17:
Sh ‏برخی اقدامات در سوی کارآفرینی دانشگاهی‎ ® ‏توص و تلم‎ © Offer ‏و و‎ workshop keuds workshop Por Paral ‏امد سمت ج91 . ۱ سین‎ 5 ‏جاجد وس(‎ ‏عه سا تم و رونم هم‎ one LANE SE: research Pelows @ OPPer sucower courses © Oredte expericatd ‏وا‎ ‏سح نز‎ ۳۳

صفحه 18:
SS اگر دانشگاه تهران بخواهد در سوی کار آفرینی دانشگاهی :عمل كند (۲ ‏كمه عو لدار يدا كذ حص لت‎ to votdae wicca sovidl, eovurwir, urd cuturd developer. Mkis culture oP

صفحه 19:
۹۹۰۰۰۰ "برنامه موفق کار آفرینی داد برنامه موفق کار آفرینی دانشگاهی باید از ویژگیها ی زیر برخوردار با ‎Se‏ یر برخوردار باشد © Leadership ۳۳ i ۲ Creativity ocd etured barriers ‏ارو‎ ‎: at 9 ‏میلعت‎ risk-tabicrey ۲ ‏یی‎ ‎۳" ti-cisriptoray ‏و ون ۲۱ دم‎ لجص حصا جرووون 0 3"

صفحه 20:
با ‎SS‏ ‏نشانگرهای کار آفرینی دانشگاهی ٩ ‏میت لمی عابتا‎ Por euirepremeurvhip ckory ted io he uaversiy ‏مصدصت‎ ‎(Daa ele Por ‏او رسمه‎ 5 ‎ki every sohvol‏ وت مت سا بو ۱ هه و ات بو ‎ceed regen explo, tobe‏ من 9 ‎cetuorls Por ruined trator ue webring oP pure okey‏ سا .بو ‎@ Rss enaober of Parly eugayed kr euirepreeurohiy ‎©. Proyrnue ad kPrmtrukie y suppon okies od Pool) otortory we eres ‏باس ممصت د ساسا لت‎ ‏و رات رتست ره ,امود ,0( .00 ‏مهس له سوم باق ما لمحقوصا لحم 49 .40 ‏سحن ی ام من وی ما لت لاهن رف ‏ام لس .بو ‎20

صفحه 21:
eee ‏اصول یادگیری درکار آفرینی دانشگاهی‎ © Qqnwtedye oad shits (cowpetewes) ore oreded through avira, cao the fearoer is ‏عصاعه جه‎ ® Gtudedt, os Reda fearaer, hos o holstic retaicoship with ‏امجح نمی ال‎ © Gtudeot kes o holistic neloticaskip wits kico/kersel® ood ‏مه حالص‎ ‏یراق‎ us oo untor is! - Ooicue - Pree, oreuive ced capuble oP tokiec nespoosibiliy oP his/her pu ‏موه ها له لت‎

صفحه 22:
مثالی از کار آفرینی دانشگاهی در کشورهای دیگر:امریکا = In the United States, over 125 engineering colleges are now offering programs which prepare and motivate engineering students to create new businesses. These programs have been received enthusiastically by students.

صفحه 23:
تال * دلنشگام تهرلن‌ب 4 عنوان‌نمادآموزش عالی‌لیرن‌باید * 9 پیشقراول‌لشاعه تفکر کار آفرینی‌در کلیه سطوح نظام آموزشیی اد ذلتنا یافته از ستیی خش»کی‌تولند که شود** توي خش نابرليندانشكام تسهران‌لبتدا بايد تفگ کار آفرینیرا دردانشکم ه و گروم هاوآموزشىخود عملی‌سازد تا سرمشق‌دیگی دانشگاههایک شور گردد

كارآفريني دانشگاهي: زير بنايي براي پرورش دانش­آموختگان مسئوليت­ پذير و پاسخگو دکتر عباس بازرگان استاد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی هم انديشی مسئو لين و معاونين پژوهشي ،آموزشی ،دانشجويی -فرهنگی ،تحصيالت تکميلی و مركز كارآفريني خ3رداد ماه29 1385 3 1 رئوس مطالب ت333ع3ریفک333ار آ3فرینیو ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)1 هدفک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)2 خصیصه 3هایک333ار آ3فرینان)3 ا3همیتآ3موزشک333ار آ3فرینی)4 ض33رورتا3شاعه 3ف333رهنگو ا3خالقک333ار آ3فرینیدر دا3نشگاه5)3 هدف3موزشک333ار آ3فرینی)6 آ چ3ارجوبیب333را3یآ3موزشک333ار آ3فرینی)7 ن33شانگرهایک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)8 ا3صولیادگ3یریدر ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)9 دا3نشگاه 3ت333ه3را3ندر مسیر ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)10 2 تعریف کار آفرین وکارآفرینی دانشگاهی :ک333ار آ3فرینی)1 فرایند ایجاد ارزش افزوده از طریق تشکیل مجموعه ای از منابع جهت بهره گیری از فرصت ها ک333ار آ3فرینیدا3نشگاهی)2 ‏University as Entrepreneur دانشگاه به عنوان کار 3آفر3ین 3 هدف کار آفرینی دانشگاهی  To leverage and connect the university ‘s strong base of entrepreneurial activity, to gain recognition for university ‘s work, and to involve a broader base of units, students, and community partners in entrepreneurship.  To make entrepreneurship a common, accessible experience for all students, regardless of discipline. 4 خصیصه های کارآفرینان (مسئولیت پذیری و پاسخگویی) .قدرتریسکک333ردندارند)1 رفتار ن33و ج3ویانه 3و ن33وآورا3نه 3را ارج ن 3ه3اده 3و ب333ه 3آ3نمتصفمی)2 .ب333اشند پ333یشرفت ب333ر خ3ور دارند)3 ” .از خصلت“ن33یاز ب333ه3 در مو ق33عیتهایمبهم 3متحملمیب333اشند )4 ف333ردی33سبتمیدهند و ن 3ه 3ب333ه 3ع3وا3ملدیگر)5 ن .نتیجه 3ا3مور مورد ا3نجام 3را ب333ه 3ک333وششو ت333الش از ا3عتماد ب333ه3 ن33فسق33ویب333ر خ3وردارند)6 .دارا3یچشم 3ا3ندازیمشخصب333وده 3و ب333را3یآ3ینده 3خ3ود هد ف333مند میب333اشند)7 5 اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟ اجتماعی-(الف) از نظر اقتصادی : Majority of new jobs are created by entrepreneurs and small businesses  Small high growth companies account for 70% of economic growth over last decade  Entrepreneurship drives economic competitiveness at the local , national, regional and global levels  6 )ه3اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟(ادام Over 1/3 of difference in national economic growth may be due to difference in entrepreneurial activity  Entrepreneurship has a unique position in the “ Global Economy”  Entrepreneurship accounts for at least 2/3 of all technological innovation  7 اهمیت آموزش کار آفرینی چیست؟ (ب) از نظر فردی:      A high proportion of high school students want to start their own business More opportunity to exercise creative freedoms Higher self-esteem Greater sense of control over your life and future. Offering students the opportunity to become entrepreneurs attracts and motivates them. 8 اهمیت آموزش کار آفرینی در چیست؟ (ج) از نظر فرهنگی: Many experienced business people, political leaders, economists, and educators believe that fostering a robust entrepreneurial culture will maximize individual and collective economic and social success on a local, national, and global scale. 9 ضرورت اشاعه فرهنگ و اخالق کار آفرینی در دانشگاه To ensure that entrepreneurial university is sustainable and actionable, we must provide access to students, faculty, and community members by embedding entrepreneurial ethics within research, teaching, and service. In providing the resources needed to increase the presence of entrepreneurship as a discipline and within disciplines, the university will develop a pipeline of future entrepreneurs and advocates. 10 هدف آموزش کارآفرینی 3ی پ333رورشذهنک333ار آ3فرین ب333ا ق33ابلیت ا3قدا3م 3ب333را * ا3ستفاده 3از ف333رصتهایا3یجاد وا3حدهایت333ولید ک333ا33الو خ3دماتاز طریقجستو ج3و ،ش33ناساییو یافتنا3ین .ف333رصتها ف333را3هم 3آوردنف333رصتهاییاد گ333یریمداوم( 3مدا3م*3 .ا33لعمر) از دورهآموزشا3بتدا3ییت333ا آ3موزشع3ا33لی 11 چارچوبی برای آموزش کار آفرینی دردانشگاه     Provide a FRAMEWORK for curriculum development of entrepreneurship in different departments Lead to developing KNOWLEDGE AND SKILLS for entrepreneurial activities Provide for acquisition and application of CORE ACADEMIC SKILLS Are both a CONTEXT FOR LEARNING and SUBJECT MATTER for CURRICULUM 12 ترکیب برنامه درسی آموزش کار آفرینی الف) مهارتهای کار آفرینی/ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار/ج)آشنایی با کار کردهای کسب و کار 13 الف) مهارتهای کار آفرینی Understands concepts and processes associated with successful entrepreneurial performance. Provides the unique expertise that entrepreneurs use during the entire process of creating and managing a business: a) Entrepreneurial Processes b) Entrepreneurial Traits/Behaviors 14 ب)مهارتهای آماده سازی برای شروع کار ( g) Financial Management ( k) Human Resource Management ( l) Information Management ( m) Marketing Management ( n) Operation Management ( o) Risk Management (p) Strategic Management 15 ج)آشنایی با کار کردهای کسب و کار (q) Understands fundamental business concepts that affect business decision making. 16 برخی اقدامات در سوی کارآفرینی دانشگاهی     Conduct a department heads workshop Consider team teaching courses Offer a financial literacy course Offer summer courses in entrepreneurship      Offer a summer workshop for faculty Offer a speaker series with visiting scholars Create freshman seminars Create undergraduate research fellows Create experiential learning opportunities 17 اگر دانشگاه تهران بخواهد در سوی کار آفرینی دانشگاهی عمل کند: U.T. would use its knowledge and resources to catalyze national social, economic, and cultural development. This culture of academic enterprise breaks from traditional disciplinary and organizational constraints and allows the university to harness its knowledge in new ways. 18 برنامه موفق کار آفرینی دانشگاهی باید از ویژگیها ی زیر برخوردار باشد Leadership commitment  Reduced barriers  Broad  Multi-disciplinary approach  Outcome-focused :  Creativity and innovation  Intelligent risk-taking  Sustainable  Transforms society  19 نشانگرهای کار آفرینی دانشگاهی 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. Definition and vision for entrepreneurship clearly tied to the university mission An index for measuring impact Degree, concentration or course in every school Percent of students taking advantage of entrepreneurship opportunities Community and region explicitly taken into account in initiatives Alumni network for continued training and mentoring of current students Rising number of faculty engaged in entrepreneurship Programs and infrastructure to support students and faculty starting new ventures Internships in entrepreneurship Unit, student, faculty networks, clubs, organizations A particular institutional focus that is unique and innovative Collaboration with other universities on regional or topical issues Sustainable partnerships 20 اصول یادگیری درکار آفرینی دانشگاهی Knowledge and skills (competences) are created through action, and the learner is an actor  Student , as life-long learner, has a holistic relationship with his/her environment  Student has a holistic relationship with him/herself and his/her action  Leaner as an actor is: - Unique - Free, creative and capable of taking responsibility of his/her own actions and its consequences  21 مثالی از کار آفرینی دانشگاهی در کشورهای امریکا:دیگر  In the United States, over 125 engineering colleges are now offering programs which prepare and motivate engineering students to create new businesses. These programs have been received enthusiastically by students. 22 نتیجه گیری دا3نشگاه 3ت333ه3را3نب333ه 3عنوا3نن33مادآ3موزشع3ا33لیا3یرنب333اید پ333یشقراولا3شاعه 3ت333فکر ک333ار آ3فرینیدر 3ک333لیه 3س33طوح .ن33ظام 3آ3موز3شیب333اشد * ‏ ذا3تن33ا یافته 3از هستیب333خش،ک333یت333وا3ند ک333ه 3ش33ود”* هستیب333خش”ب333نابرا3یندا3نشگاه 3ت333ه3ر3ا3نا3بتدا ب333اید ت333فکر ک333ار آ3فرینیرا دردا3نشکده 3ها و گ333ر3وه 3هایآ3موزشیخ3ود .عملیس33ازد ت333ا س 3ر3مشقدیگر دا3نشگاهه3ایک333شور گ333ردد 23

51,000 تومان