کارآفرینی و آموزش
اسلاید 1: کارآفريني و آموزشمجتمع آموزشی پویش
اسلاید 2: گام اولمبانی اولیه کارآفرینی
اسلاید 3: سير تکامل واژه کارآفرينيواژه کارآفريني از واژه فرانسوي Entreprendre گرفته شده است.اين واژه در قرن چهاردهم به موديان مالياتي اطلاق مي شد (ريسک پذيري)در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران ارکست موسيقي اطلاق گرديد (هماهنگ کننده)در قرن شانزدهم به کساني اطلاق مي شد که به ماموريت هاي نظامي اعزام مي شدند (مبارز و جنگجو)
اسلاید 4: سير تکامل واژه کارآفريني(ادامه)در قرن هجدهم از اين اصطلاح در فعاليتهاي سنگر سازي و ساختمان سازي استفاده شد (مدافع)در قرن هجدهم اين واژه براي فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرين امروزي)نکته کليدي: کارآفرين به معناي امروزي تمامي معاني قبل را در واژه خويش به عاريت گرفته يعني ريسک پذيري، هماهنگي، مدافع و هزاران واژه بعدي ديگر
اسلاید 5: سير تکاملي کارآفريني در اقتصاداقتصادادنان کلاسيک مانند اسميت و ريکاردو، نقش مهمي براي کارآفريني در توسعه قايل نبودند.ريچارد کانتيلون (1730) براي اولين بار از افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعاليت مي کنند، جزو عوامل توليد شمرد.جان باتيست سي اولين فردي بود که بر نقش کارآفرينان در بسيج منابع اشاره نمود.ژوزف شومپيتر (1934) کارآفرينان را موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.
اسلاید 6: نگرش هاي اقتصادي در مورد کارآفرينينگرش نئوکلاسيک: کارآفرين صاعقه اي حسابگر است که به سرعت گزينه ها و فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين گزينه را انتخاب مي کند.نگرش اتريش: بر اساس اين نگرش کارآفرينان فرصت هاي بازار نامتعادل را کشف کرده و با بهره برداري از آنها، در بازار تعادل ايجاد مي کنند.نگرش شومپيتر: شومپيتر کارآفرين را فردي جسور و رهبري الهام بخش مي داند که با معرفي چارچوب هاي جديد، عدم تعادل اقتصادي ايجاد مي کند.
اسلاید 7: ساير علوم در باب کارآفرينيروانشناسي: بررسي رابطه بين صفات و ويژگيهاي افراد مختلف با انگيزش و عملکرد کارآفرينانه آنهاجامعه شناسي: تاثير معيارهاي جامعه شناختي مانند مذهب، نژاد، جنسيت و ... بر روي فعاليتهاي کارآفرينانه افرادمردم شناسان: بررسي نقش فرهنگ و روابط اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفرينانهمديريت: در اواخر دهه 80، به کارآفريني توجه نموده و بيشتر بر اداره کسب و کار و نقش معيارهاي مديريتي مانند بازاريابي و ... توجه نمود.
اسلاید 8: تعريف کارآفرينيکارآفريني نيز مانند ساير تعاريف علوم انساني تعريف دقيق و کاملي ندارد.کارآفريني بر بهره برداري از فرصت هاي کشف نشده تاکيد دارد (کرزنر 1974).کارآفرين فردي است که چارچوب هاي جديدي را در جهت تخريب چارچوبهاي موجود معرفي مي کند (شومپيتر 1934). کارآفريني عبارت است از پيگيري فرصت ها بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استيونسون 1992)
اسلاید 9: پاردايم هاي کارآفرينيپاردايم شومپيتري: ساخت فرصت هاي جديد بر اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چارچوب هاي قبلي را در هم مي شکند (مکانيزم تخريب خلاق)پاردايم کرزنري: کشف فرصت هاي جديد در محيط بازار، فرصت هايي که از ديد ساير افراد پنهان باقي مي ماند (مکانيزم هوشياري کارآفرينانه)امروزه پارادايم کرزنر براي کارآفريني پارادايم پذيرفته شده تري است و افرادي را کارآفرين مي نامند که در واقع موفق به کشف فرصت ها مي شوند.
اسلاید 10: گام دومتصمیم گیری
اسلاید 11: چرا کسب و کار؟نياز به پول (کارآفرينان اقليت)نياز به موفقيت (مک کله لند)نياز به چالش (اداره زدگي)نياز به استقلال (آدم خود بودن)سوال: آيا صرف انگيزه براي ورود به دنياي کسب و کار کافي است؟
اسلاید 12: چگونه (تصميم گيري)ويژگيهاي فردي:ريسک پذيريتحمل ابهامبينش رشدسبک زندگي (Lifestyle):آيا آمادگي ورود به دنياي کسب و کار را داريد؟
اسلاید 13: گام سوممسیر کسب و کار
اسلاید 14: از کجا آغاز کنيم؟فرآيند کسب و کار با فرصت آغاز مي شود.سوال: فرصت چيست؟پاسخ: شکاف بين عرضه و تقاضاسوال: ايده چيست؟جواب: راههاي بهره برداري از فرصت
اسلاید 15: غربال ايدهغربال ايده: نگاهي گذرا به ايده هاي شناسايي شده و کنار گذاشتن ايده هايي که در نگاه اول امکان اجرا ندارند.روشهاي غربال ايده:استفاده از چک ليست:عدم محدوديت منابع توليدميزان سرمايه منطقي (خارج نبودن از گليم فرد)عدم ممنوعيت دولتيعدم وجود انحصار
اسلاید 16: غربال ايده (ادامه)عدم موانع مهم در بازاريابي محصولعدم مغايرت با برنامه هاي شرکت (براي کسب و کارهاي موجود)استفاده از شوراانتخاب دقيق اعضاغربال ايده ها توسط اعضا، ذکر دلايل و معيارهابه شور گذاشتن معيارها و انتخاب معيارهاي مشترکغربال مجدد ايده ها توسط شورا با توجه به معيارهاي مشترک
اسلاید 17: اولويت بندي ايدهاولويت بندي ايده: مشخص نمودن اولويت ايده هاي انتخابياستفاده از چک ليست رتبه اي:بازار کافي و مناسبرشد مناسب بازاررقابت پذيري عوامل توليدريسک و خطرات محصولنکته: اگر ايده اي در يکي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره کل بالا، مردود مي شود.
اسلاید 18: اولويت بندي ايده (ادامه)استفاده از تکنيک متمم (موانع، تشويقات، مزايا و معايب)شناسايي دقيق موانع، تشويقات، مزايا و معايبرتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 تا 5)نمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا 0و 0 تا 7+)محاسبه نمره کل هر ايدهاستفاده از تکنيک متمم دلفيانتخاب شوراي متخصص (3، 5 يا 7 نفره)اجراي متمم توسط افرادچرخش متمم ها و انجام متمم دوبارهدريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترک
اسلاید 19: انتخاب ايدهدر اين مرحله با توجه به غربال ايده ها و اولويت بندي آنها بهترين ايده را انتخاب مي کنيم.ايجاد پروفايل اوليه ايدهعنوان ايدهتشريح ايدهنتايج غربال ايدهنتايج اولويت بندي ايدهتشکيل تيم اجراييترسيم درخت توسعه ايده
اسلاید 20: امکانسنجي اوليهآيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دارد يا خير؟منابع ثانويهکتابخانه هااينترنتمراکز دولتيمرکز آمار ايرانپژوهشکده هاي دولتيسازمان هاي مرتبط با طرحمنابع اوليه: در اين مرحله کمتر نياز مي شود.
اسلاید 21: تثبيت ايدهنظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا بعد از انجام امکانسنجي ايده انتخابيتثبيت پروفايل ايدهعنوان نهايي ايدهنتايج حاصل از امکانسنجي تثبيت تيم نهايي براي اجراتثبيت درخت نهايي توسعهترسيم خطوط زمانيترسيم حوزه هاي وظيفه اي
اسلاید 22: طرح کسب و کاردر اين مرحله براي ايده تثبيت شده، طرحي جامع و کامل نوشته مي شود.دورنماي استراتژيکدورنماي سازمانيدورنماي بازاردورنماي عملياتيدورنماي ماليدورنماي توسعه
اسلاید 23: مذاکره و تامين مالي اوليهدر اين مرحله مقدمات و مذاکرات اوليه براي تامين مالي اوليه جهت اجراي کسب و کار انجام مي شود.شناسايي فرد (گروه) مخاطبشناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) مخاطببازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر علاقه منديهاي فرد (گروه) مخاطبارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب با رعايت اصول مذاکره علمينکته: در بازنگري طرح اصالت طرح حفظ مي شود.
اسلاید 24: ساخت يا اجراي نمونه اوليهدر اين مرحله محصول اوليه ساخته يا عرضه مي شود.کالا (محصول توليدي): براي محصولات توليدي نمونه اوليه در حجم آزمايشگاهي توليد مي شود.خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات خدماتي پروزه به صورت آزمايشي يا پايلوت در اشل کوچک اجرا مي شود.معمولا تامين مالي اوليه براي اين منظور و توسط فرد، دوستان يا فرشتگان سرمايه گذار (Angle Investors) انجام مي شود.
اسلاید 25: آزمايش بازاردر اين مرحله رفتار بازار در مقابل محصول يا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار مي گيرد.در اين مرحله دو نتيجه کلي حاصل مي شود:محصول مورد پذيرش بازار قرار مي گيرد.محصول با انجام اصلاحات مورد پذيرش بازار قرا خواهد گرفت.نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود، مگر اينکه مراحل قبل انجام نشده باشد يا پنجره فرصت بسته شده باشد.
اسلاید 26: آزمايش بازار (ادامه)مراحل آزمايش بازارانتخاب مکان هدف مناسباستفاده از تکنيک هاي آزمايش بازارمشاهدهمصاحبهپرسشنامهترکيبجمع آوري داده ها و تحليل
اسلاید 27: مذاکره و تامين مالي ثانويهدر اين مرحله مقدمات و مذاکرات براي اجراي نهايي يا توليد انبوه انجام مي شود.ابزارهاي اين مرحله عبارتند از:طرح کسب و کارگزارش آزمايش بازارنمونه اوليه محصولدر اين مرحله، سرمايه گذاران مخاطره پذير (Venture Capitals)، بانک ها، موسسات دولتي و گاها کسب و کارهاي فعال در ان حوزه اقدام به سرمايه گذاري مي کنند.
اسلاید 28: اجراي نهايي يا توليد انبوهدر اين مرحله محصول به صورت انبوه توليد شده و يا در جامع هدف اجرا مي گردد.ابزارهاي مورد نظرطرح پروژه عمليات اجراييطرح سازماني نهاييبرنامه مدون ورود به بازاربرنامه استراتژيک عمليمدل عملي کسب و کار
اسلاید 29: پرسش اساسيمهمترين مرحله در فرآيند راه اندازي کسب و کار چيست؟نه .....نه .....آري آزمايش بازارزيرا بعد از مرحله آزمايش بازار است که بيشترين هزينه ها انجام مي شود. نادرست بودن نتيجه آزمايش بازار يعني يک عمر ...............
اسلاید 30: گام چهارمطرح کسب و کار
اسلاید 31: انواع طرح هاطرح پروژه (Project Plan)طرح توسعه (Development Plan)پروپوزال (Proposal)طرح توجيهيمطالعه امکانسنجي (Feasibility Study)طرح کسب و کار (Business Plan)
اسلاید 32: مخاطب شناسيبازپرداخت وامافزايش ارزش سهامشناسايي علاقه منديرضايتامنيت و رفاه شغليتوانمندي و قدرتحجم و تداوم معاملاتبانک ها و موسسات ماليشرکا و سرمايه گذارانسازمان هاي دولتيمشتريانکارکنانرقباتامين کنندگان
اسلاید 33: ارتشي براي جنگيدن با تمام دقت به مدل ترسيمي بر روي وايت برد توجه کنيد.
اسلاید 34: عناصر طرح کسب و کار1- جلد طرح کسب و کار2- فهرست مطالب3- خلاصه اجرايي4- برنامه استراتژيک5- برنامه سازماندهي6- برنامه بازار7- برنامه عملياتي8- برنامه مالي9- برنامه توسعه10- پيوست
اسلاید 35: گام پنجمآموزش کارآفرینی
اسلاید 36: تاريخچه آموزش کارآفرينياولين بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره اي موقت برگزار کرد.آموزش رسمي کارآفريني در مدارس بازرگاني از سال 1970 شروع گرديد.دانشگاه کاليفرنياي جنوبي براي اولين بار در سال 1972 دوره MBA کارآفريني را برگزار نمود.در سال 1980 (تعداد 300 دانشگاه)، 1990 (تعداد 1050 دانشگاه)، 2003 (1600 دانشگاه و 2200 دوره)امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دوره هاي کارآفريني هستند.
اسلاید 37: تاريخچه آموزش کارآفريني (ايران)اولين دوره در سال 1383 در دانشکده مديريت دانشگاه تهراه تحت عنوان مديريت بازرگاني (گرايش کارآفريني)در سال 1384 در دانشکده مديريت دانشگاه تهران مديريت کارآفريني در سه گرايش راه اندازي شد.در سال 1385 دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران با همکاري وزارت علوم، وزارت کار و دانشگاه تهران راه اندازي شد.البته قبل از اينها مراکز کارآفريني دانشگاهي، حوزه کارآفريني وزارت کار، شهرداري و ... شکل گرفته بودند.
اسلاید 38: مسير آموزش کسب و کاراز تشخيص فرصت تا راه اندازي کسب و کار (کارآفريني)از راه اندازي کسب و کار تا مرحله عرضه عمومي سهام شرکت (مديريت کسب و کار کوچک)از مرحله عرضه عمومي سهام به بعدManagementIPOSBMStart BusinessOpportunityEntrepreneurship
اسلاید 39: سطوح آموزش کارآفريني1- سطح مبتدي (Basic): هدف از اين سطح ترويج و فرهنگ سازي کارآفريني است. (مربيان درجه دو عمومي)2- سطح پيشرفته (Advanced): هدف از اين سطح آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار است (مربيان درجه دو کسب و کار، بازاريابي، مالي، پروژه و منابع انساني و مربيان درجه يک عمومي)3- سطح حرفه اي (Professional):هدف از اين سطح، آموزش افراد براي مديريت و رشد کسب و کار است (مربيان درجه يک کسب و کار، بازاريابي، مالي و ...)
اسلاید 40: الگوهاي مبناي آموزشي1- نيازهاي روانشناختي کارآفرينان2- فرآيند کسب و کار3- مدل نقاط برجسته4- مدل مهارتهاي مديريتي5- مدل تکنيک هاي عملي6- مدل ترکيبي
اسلاید 41: مدل MOM در آموزش کارآفرينياين مدل بر مبناي مدل عمومي نيازسنجي طراحي گرديده و داراي مراحل زير است:تحقيقات بازار: در اين مرحله تحقيقات بازار (نيازسنجي اوليه) انجام مي شود. طراحي سرفصل هاي آموزشياجراي دوره آموزشيارزيابي دوره آموزشي
اسلاید 42: تحقيقات بازار (نياز سنجي)تعيين گروههاي هدفدانشجويان کارآفريني و کسب و کار (بالقوه و بالفعل)کارآفرينان و صاحبان کسب و کارمشاوران و سازمان هاي درگيربررسي دقيق گروههاي هدفپرسشنامه نيازسنجي (گروه اول)مصاحبه نياز سنجي (گروههاي دوم و سوم) تحليل داده ها و تعيين نيازهاي دقيق آموزشي
اسلاید 43: طراحي دورهتشکيل تيم متخصص آموزشيمعرفي سرفصل ها منطبق بر نيازهاي شناسايي شدهتدوين محدوده هاي مناسب زماني براي هر سرفصلتشخيص روند (تقدم و تاخر سرفصل ها)تدوين برنامه نهايي دوره
اسلاید 44: اجراي دورهانتخاب مکان مناسب براي اجراثبت نام فراگيرانانتخاب اساتيد و ارائه سرفصل هاطراحي فرم ارزيابي اساتيد بر مبناي طيف رتبه اي و نسبي داراي شاخص هايانطباق سرفصل ها با مطالب گفته شدهتوانايي اداره موثر کلاسپاسخگويي به سوالات مطرح شده و ...طراحي فرم ارزيابي کلي دوره
اسلاید 45: ارزيابي دوره آموزشيدر اين مرحله دوره اموزشي با استفاده از ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش قرار مي گيرند.مهمترين ابزارها براي ارزيابي دوره هاي کارآفريني به ترتيب عبارتند از:طرح کسب و کارتشخيص فرصت و ترسيم فرآيند کسب و کار نمونهانجام مصاحبه و کشف الگوتدوين موضوع تدريسيپايان نامهامتحانات کتبي و شفاهي
اسلاید 46: مدل POM در آموزش کارآفرينياين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارآفرينانه طراحي گرديده است.تئوري عملکرد کارآفرينانه مي گويد.EP = M (ES + BS)اين مدل يکي از بهترين مدل هاي آموزش کارآفريني است که در سه گام به ترتيب زير انجام مي شود.ايجاد انگيزه (M)ايجاد مهارتهاي کارآفرينانه (ES)ايجاد مهارتهاي کسب و کار (BS)
اسلاید 47: انگيزشانگيزش عاملي: در اين روش عوامل ايجاد انگيزش بررسي و منتقل مي گردند.پولموفقيتچالشاستقلالانگيزش تحليلي: در اين روش فرآيند تحليل فرد و انگيزش مورد بررسي قرار مي گيرد.انتظار موفقيت و انتظار شکستارزش موفقيت و ارزش شکست
اسلاید 48: مهارت ايجاد انگيزشتصور موفقيت: ايجاد تصويري مناسب از موفقيت نياز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد در برابر کسب و کارفعاليت در راستاي هدف: اطمينان از همسويي فعاليت ها و هدفانتظارات افراد: انتظار موفقيت و انتظار شکست موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي تاثيرگذار بر موفقيتکمک: اطمينان از کمک سايرينواکنش نسبت به موفقيت و شکست: احساس شکست يا احساس موفقيت
اسلاید 49: مهارتهاي کارآفرينانهمهارتهاي مورد نياز براي راه اندازي کسب و کارخلاقيت، نوآوري و تجاري سازيريسک پذيريتشخيص فرصتکشف فرصت (OD)ارزيابي فرصت (OEV)بهره برداري از فرصت (OEX)نکته: سه مرحله کشف فرصت، ارزيابي فرصت و بهره برداري از فرصت را فرآيند کارآفرينانه مي گويند
اسلاید 50: مهارتهاي کسب و کارمهارتهاي مورد نياز براي مدیریت و رشد کسب و کارطرح کسب و کارمهارتهای مالیمهارتهای بازارمهارتهای عملیاتیمهارتهای سازماندهیمهارتهای ارتباطیمهارتهای قانونیمهارتهای کامپیوتر و تجارت الکترونیک
اسلاید 51: مدل SIFEاين مدل شامل سه مرحله اساسي به ترتيب زير است.ايجاد تيمي شش نفره از بهترين فارغ التحصيلان دانشگاهي (SIFE)جذب فراگيران و آموزش آنها توسط تيم SIFE در سه حوزه کسب و کار، اقتصاد و کامپيوتر با رويکرد کارآفرينينوشتن يک طرح کسب و کار مناسب و ارائه آن در مقابل رهبران صنعت محلي
اسلاید 52: مدل ILOاين مدل شامل چهار مرحله اساسي زير است.KAB: در اين مرحله دانش اوليه در مورد کسب و کار آموزش داده مي شود (زمينه سازي)SYB: در اين مرحله دانش مربوط به چگونگي راه اندازي کسب و کار آموزش داده مي شود (راه اندازي)IYB: در اين مرحله دانش مربوط به بهبود و اصلاح کسب و کار آموزش داده مي شود.EYB: در اين مرحله علوم تکميلي براي توسعه کسب و کار آموزش داده مي شود.
اسلاید 53: مدل NFTEاين مدل توسط موسسه NFTE طراحي و اجرا گرديده است.اين مدل يکي از مشهورترين مدلهاي طراحي شده بر مبناي فرآيند کارآفرينانه (آموزش گام به گام) است.يکي از نقطه هاي قوت اين مدل، متون قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است.اين مدل در سه سطح گفته شده به آموزش کارآفريني مي پردازد.
اسلاید 54: گام ششمتدریس طرح کسب و کار
اسلاید 55: روش هاي تدريس طرح کسب و کار در کل دو روش کلي براي تدريس طرح کسب و کار وجود دارد:1- روش فردي: در اين روش يک فرد، کل طرح کسب و کار را به فراگيران آموزش مي دهد (سطح Basic).2- روش گروهي: در اين روش گروهي از افراد عموما شامل چهار نفر به تدريس طرح کسب و کار مي پردازند (سطح Advanced).نکته: در سطح Professional، طرح کسب و کار بيشتر با تاکيد بر طرح توسعه نوشته مي شود. لذا آموزش در آن سطح به طرح توسعه اختصاص دارد.
اسلاید 56: مراحل روش تدريس گروهيانتخاب تيم مناسب (حداقل 4 نفر)تخصيص سرفصل هارهبر تيم (کليات طرح و تدوين نهايي)مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي)مدرس طرح توليد (طرح عملياتي)مدرس طرح مالي (طرح مالي)تشکيل جلسات هماهنگي و ارائه آزمايشياجراي دوره
اسلاید 57: مراحل اجراي دورهمرحله اول: جلسه معارفه (4 نفر عضو تيم)خود شناسي و تصميم گيريفرآيند کسب و کار و جايگاه طرح کسب و کارانواع طرح ها و تعاريف آنهامخاطب شناسيمدل مقايسه اي طرح کسب و کارشناسايي عناصر طرح کسب و کارمعرفي اساتيد مربوطه و ارائه چکيده اي توسط هر نفر
اسلاید 58: مراحل اجراي دوره (ادامه)مرحله دوم: جلسات معمول (رهبر تيم به همراه استاد مربوطه)ارائه سرفصل هاي تدوين شدهمرحله سوم: جلسه تدوين نهايي (رهبر تيم)جايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نهايي طرحمرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 نفر)پاسخگويي به ابهامات و اشکالات مطرح شدهنکته: بخش هاي استراتژيک، سازماندهي و توسعه يا توسط اساتيد ديگر گفته مي شود و يا توسط افراد تيم چهار نفره.
اسلاید 59: گام هفتمآموزش دانشگاهی کارآفرینی
اسلاید 60: مدل هاي آموزش دانشگاهيمدل متمرکز: در اين نوع از آموزش فقط دانشجويان کسب و کار و دانشجويان مهندسي مي توانند در دوره هاي کارآفريني که در محل دانشکده يا مدرسه کارآفريني تشکيل مي شود، شرکت کنند.مدل نامتمرکز: در اين نوع از آموزش کارآفريني، تمامي دانشجويان از کليه رشته ها و حوزه ها مي توانند در دوره هاي کارآفريني شرکت کنند.بال استيت، مريلند، هاروراد، کلمبيا و دوک از نوع متمرکز و دانشگاههاي بابسون، کرنل، MIT و استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.
اسلاید 61: مدل هاي متمرکز آموزشي1-تنها MBA2-MBA & UGB3-MBA & ENG4-MBA & UGB & ENG5-تنها UGB6-UGB & ENG7-تنها ENG
اسلاید 62: مدل هاي نامتمرکز آموزشيمدل مغناطيسي: در اين مدل تمامي دانشجويان از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به يک مرکز خاص دعوت شده و با هم يک دوره مشترک کارآفريني را مي گذرانند (دانشگاه MIT).مدل تششعي: در اين مدل در محل هر دانشکده يا حوزه تخصصي يک مرکز کارآفريني شکل مي گيرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اينجا يک نقش نظارتي است (دانشگاه کرنل)
اسلاید 63: ساختار مدل مغناطيسيواحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (دان)واحد دانشگاهي (دان)واحد دانشگاهي (د)دانشکده کسب و کار (د و پپ)مرکز کارآفرينيواحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)واحد دانشگاهي (د)
اسلاید 64: ساختار مدل تششعيمرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)مرکز کارآفريني (پ)مرکز کارآفريني (پ)مرکز کارآفريني (پ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)واحد دانشگاهي (د و پپ)مرکز کارآفريني (پ)
اسلاید 65: پیوستمنابع آموزش کارآفرینی
اسلاید 66: ژورنال های دانشگاهیJournal of Small Business ManagementEntrepreneurship Theory and PracticeJournal of Business and EntrepreneurshipJournal of Business VenturingStrategic Management JournalJournal of Small Business StrategyAcademy of Management ReviewAcademy of Management Executive
اسلاید 67: کتابهای کارآفرینیسایت کتابخانه مجازی دانشکده کارآفرینی (بیش از 4000 جلد کتاب)سایت Gigapedia.orgGoogle booksروش جستجوی شماره ISBN
اسلاید 68: مجلات کارآفرینیBlack EnterpriseEntrepreneurFSBInc.Family Business
اسلاید 69: کنفرانس های کارآفرینیProceedings of the U.S. Association for Small Business and EntrepreneurshipProceedings of the Academy of ManagementProceedings of the International Council for Small BusinessFrontiers’ in Entrepreneurship Research
اسلاید 70: با تشکر از حسن توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.