کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

کارآفرینی و آموزش

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
سیر تکامل واژه کا رآفرینی واژه كارافريني از واژه فرانسوي نایدوم ‏اين وازه در قرن چهاردهم به‎ ٠ ‏مالياتي اطلاق مي شد (ريسى يذيري)‎ ‎٠‏ در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران ارکست موسيقي اطلاق کرد (هماهنگ کننده) ‏* در قرن شانزدهم به كساني اطلاق مي - شد که به ماموریت هاي نظامي ‎BS bel‏ مي شدند (مبارز و جنگجو) ‎ ‎

صفحه 4:
سیر تکامل واژه کار آفرینی(ادا * در قرن هجدهم از اين اصطلاح در فعاليتهاي سنگر سازي 3 ساختمان سازي استفاده شد (مدافع) ‎٠‏ در قرن هجدهم این واژه براي فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرین امروزي) ‏نکته کلیدی: کارآفرین به معناي امروزي تمامي معاني قبل را در واژه خویش به عاریت گرفته يعني ريسك ‎BP‏ ‏هماهنگي, مدافع و هزاران واژه بعدي دیگر 3

صفحه 5:
سير تكاملى كار آفرينى در ‎١‏ ‏۶ اقتصادادنان کلاسیک مانند اسميت و 1 ریکاردو, نقش مهمي براي کارآفريني در توسعه قایل نبودند. ریچارد کانتیلون (1730) براي اولین بار | افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعالیت مي كنند. جزو عوامل تولید شمرد ۷ جان باتیست سي اولین فردي بود که بر نقش کارآفرینان در بسیح منابع اشاره نمود. ی ژوزف شومپیتر (1934) کارآفرینان را = موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد.

صفحه 6:
نکرش های اقتصادی در مورد کا * تكرش ننوعبوسيى : كارآفرين صاعفا |( حساب است که به سرعت زينه ها فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين خاب مي كند. تكرش ‎pail oul Ss dae BY‏ ن نگرش کارا فرصت هاي زار امعادل را کشف کرد بهره برداري از آنها, در بازار تعادل ايجاد مي کنند. ۰ ترش کردییثر: شومپیتر کارآفرین را فردي - ‎gon Se‏ الهام بخش مي داند که با في چارچوب هاي جدید, عدم تعادل ا ايجاد مي كند. 5

صفحه 7:
‎plu‏ علوم در باب کار آفر ینی ‏* روانگنا بت : بررسي ابطه بين صفا ‏ويژگيهاي افراد مختلف با ‎Gil‏ و ‏کارافرینانه آنها ‏با منت رثا رت : تاثیر معيارهاي جامعه ‏مانند مذهب, نژاد, جنسیت و .. . بر روي کارآفرینانه افراد ‏* مرده ثاسان ؛ بررسي نقش فرهنگ و ‏اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفر ۱ ۱۳ ‏هد ‌پریت ۶ در اواخر دهه 80, به ‎a 51 |S‏ توج ‏نموده و بیشتر بر آداره كسب و کار ۰ ۱ ‏معيارهاي مديريتي مانند ‎eae = Bekok‏

صفحه 8:
تعریف کا رآفرینی * كارآفريني نیز مانند سایر تعاریف تعریف دقیق و كاملي ندارد. * كارافريني بر بهره برداري از فره کشف نشده تاکید دارد (کرزنر 974 * کارآفرین فردي است که چارچوب هاي را در جهت تخریب چارچوبهاي موجود ه مي کند (شومپیتر 1934). ۳ * كارآفريني عبارت است از پيگيري فرست کا بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استيونسون 1992) 5

صفحه 9:
پاردایم های کار آفرینی پاردایم شومپيتري: ساخت فرصت هاي اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چا قبلي را در هم مي شکند (مکانیزم تخرب پاردایم كرزنري: کشف فرصت هاي < بازار. فرصت هايي که از دید سایر افراد با باقي مي ماند (مکانیزم هوشياري کارافرینانه امروزه يارادايم كرزنر براي كارافريني بارا يذيرفته شده تري است و افرادي را كارافرين مي نامند كه در واقع موفق به كشف فرصت ها و

صفحه 10:

صفحه 11:
جرا كسب و كار؟ * نياز به يول (كارافرينان اقليت) * نیاز به موفقیت (مک کله لند) * نیاز به چالش (اداره زدگي) * نياز به استقلال (آدم خود بودن) سوال: آیا صرف انگیزه براي ورود به دنياي کسب و کار كافي است؟

صفحه 12:
چگونه (تصمیم گیری) ‎٠‏ ويژگيهاي فردي: - ریسک پذيري ‎ede‏ ‏7 بینش رشد ‏* سبك زندكي (جاروووتارا): ‎ ‏۰ آباآمادگي ورود به دنباي کسب ۱ 7 80"

صفحه 13:

صفحه 14:
از کجا آغاز کنیم؟ ۰ فرآيند كسب و کار با فرصت ۳۳۱۱ سوال: فرصت چیست؟ پاسخ: شکاف بین عرضه و تقاضا سوال: ايده چیست؟ جواب: راههاي بهره برداري از فرصت

صفحه 15:
غربال ايده 9 غربال ایده: نگاهي گذرا به ايده ها شده و کنار گداشتن ايده هايي كه امکان اجرا ندارند. روشهاي غربال ایده: - استفاده از 3 ليست: * عدم محدوديت منابع توليد مزات سمه منعاقى (عانة 3 1 5 * عدم ممنوعيت دولتي * عدم وجود انحصار

صفحه 16:
غربال ایده (ادامه) * عدم موانع مهم در بازاريابي محصول * عدم مغایرت با برنامه هاي شرکت (برا كارهاي موجود) - استفاده از شورا ۰ انتخاب دقیق اعضا - غربال ایده ها توسط اعضاء ذکر رل ۳ * به شور گذاشتن معیارها و انتخاب معيارهاي مشنر 1 3 2 ایده ها توسط شورا با توجه به

صفحه 17:
اولویت بندی ايده * اولویت بندي ایده: مشخص نمودن اولويت ايده هاي انتخابي - استفاده از جى ليست رتبه ای ‎٠‏ بازار كافي و مناسب ‎٠‏ رشد مناسب بازار * رقابت پذيري عوامل تولید * ریسک و خطرات محصول نکته: اگر ایده اي در يكي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره = ‎WL aS‏ مردود مي شود.

صفحه 18:
اولوبت بندی ايده (ادامه) - استفاده از تکنیک متمم (موانع, تشویقا معایب) * شناسايي دقیق موانع. تشویقات, مزایا و مء * رتبه دادن به متمم شناسايي شده (0 تا 5) * نمره دادن به متمم شناسايي شده (7- تا ۱0 * محاسبه نمره كل هر ايده - استفاده از تکنیک متمم دلفي * انتخاب شوراي متخصص (3, 5 يا 7 نفره) 2 * اجراي متمم توسط افراد = * چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره * دريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترى 7

صفحه 19:
ow! wus! ‎٠‏ در اين مرحله با توجه به غربال ایده اولويت بندي انها بهترين ايده را ان ‏- ايجاد يروفايل اوليه ايده * عنوان ايده * تشريح ايده * نتايج غربال ايده * نتایج اولویت بندي ايده * تشکیل تیم اجرايي ‏* ترسیم درخت توسعه ایده ‎9

صفحه 20:
امکانسجی اولیه ۳ ‏آيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دا‎ ٠ ‏منابع ثانويه‎ - ‏کتابخانه ها‎ * ‏اینترنت‎ * ‏مراکز دولتي‎ * ‏مرکز آمار ایران‎ - ‏پژوهشکده هاي دولتي‎ - eis ‏کار ان هاي ورط‎ لي تا مره مر برس مرچ

صفحه 21:
‎Cows‏ ايده ‎٠‏ نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا امكانسنجي ايده انتخابي - تثبيت پروفایل ایده * عنوان نهايي ایده * نتایج حاصل از امكانسنجي * تثبیت تیم نهايي براي اجرا * تثبیت درخت نهايي توسعه * ترسیم خطوط زماني * ترسیم حوزه هاي وظیفه اي ‎

صفحه 22:
طرح کسب و کار * در اين مرحله براي ايده تثبيت شدهء جامع و كامل نوشته مي شود. - دورنماي استراتژیک - دورنماي سازماني - دورنماي بازار - دورنماي عملياتي - دورنماي مالي - دورنماي توسعه

صفحه 23:
مذاکره و تأمین مالی اولیه 5 در اين مرحله مقدمات و مذاكرات اوا تامين مالي اوليه جهت اجراي كسب مي شود. - شناسايي فرد (كروه) مخاطب - شناسايي علاقه مندي هاي فرد (گروه) ه - بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر منديهاي فرد (كروه) مخاطب : - ارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب ۱ ۳۳۲ اه نکته: در بارنگزي طرح اصالت "199۳ شود. 3

صفحه 24:
ساخت با اجرای نمونه اولیه مي شود. - کالا (محصول توليدي): ‎ei.‏ ‏نمونه اولیه در حجم ‎a slo jl‏ - خدمت (محصول خدماتي): براي محصولات پروزه به صورت آزمايشي يا پایلوت در اش اجرا مي شود. معمولا تامين مالي اوليه براي اين منظور توسط فرد, دوستان يا فرشتگان سرا ‎dovestors)‏ )) انجام مي شود.

صفحه 25:
آزمایش بازار 5 ‏در اين مرحله رفتار بازار در مقابل‎ ٠ ‏خدمت ارائه شده مورد سنجش‎ ‏در این مرحله دو نتیجه كلي حاصل‎ * ‏محصول مورد پذیرش بازار قرار مي گرد‎ - : ‏محصول با انجام اصلاحات مورد پذیرش‎ - ‏نکته: محصول در اين مرحله مردود نمي شود,‎ 5 ‏مگر اینکه مراحل قبل انجام نشده باشد‎ پنجره فرصت بسته شده باشد.

صفحه 26:
آزمایش بازار (ادامه) * مراحل آزمایش بازار - انتخاب مکان هدف مناسب - استفاده از تکنیک هاي آزمایش بازار * مشاهده 7 * مصاحبه پرسشنامه ‎٠‏ ترکیب -جمع آوري داده ها و تحلیل

صفحه 27:
مذاکره و تامین مالی ثانوبه ۶ در این مرحله مقدمات و مذاکرات نهايي يا تولید انبوه انجام مي شود. . ‎٠‏ ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: ‎١‏ : در اين مرحله, سرمايه كذاران مخاطر و گاها کسب وكارهاي فعال در |1 7( ‎pis, SOL ge‏

صفحه 28:
اجرای نهایی با تولید انبوه * در این مرحله محصول به صورت شده و یا در جامع هدف اجرا مي گرد * ابزارهاي مورد نظر -طرح پروژه عملیات اجرايي - طرح سازماني نهايي - برنامه مدون ورود به بازار ‎ele oo eect >‏ - مدل عملي كسب و کار

صفحه 29:
آري آزمایش بازار زیرا بعد از مرحله آزمایش بازا ۳۲ بیشترین هزینه ها انجام مي شود. نادر بودن نتیجه آزمایش بازار يعني یک

صفحه 30:

صفحه 31:
انواع طرح ها (Prviert Pha) 0 j9 2 Tbe ٠ (Proper) Jlisisn * * طرح توجيهي : * مطالعه امكانسنجي ‎(robs) Ors)‏ * طرح کسب و کار () عص)) . . . . . ؟ 3

صفحه 32:
7 بانک ها ‎o‏ ‎ae‏ و موسسا * شرکا و سرمایه ذاران ۶ سازمان هاي دولتي * مشتریان * کارکنان * رقبا

صفحه 33:
ارتشی برای جنگیدن با تمام دقت به مدل ترسيمى ‎١‏ ‏بر روی وایت برد توجه کنید.

صفحه 34:
عناصر طرح کسب و کار 1- جلد طرح کسب و کار 2- فهرست مطالب 3- خلاصه اجرايي 4- برنامه استراتژیک 5- برنامه سازماندهي 6- برنامه بازار wiles ‏برنامه‎ -7 8- برنامه مالي 9- برنامه توسعه 0- پیوست

صفحه 35:

صفحه 36:
تار بخجه آموزش کار آفر ینی اولین بار دانشگاه هاروارد (1947) دوره | برگزار کرد. آموزش رسمي كارآفريني در مدارس سال 1970 شروع گردید. دانشگاه کاليفرنياي جنوبي براي اولین بار 2 دوره 200) كارآفريني را برگزار تمو در سال 1980 (تعداد 0 دانشگاه), 1990 ۰ (تعداد 1050 دانشگاه), 2003 (1600 دانشگاه و 0 دوره) امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها داراي دورة هاي كارافريني هستند. 2

صفحه 37:
در سال 4 بر دانشکده مدیریت دا مدیریت کارآفريني در سه گرایش در سال 1385 دانشکده کارآفريني دانشگاه همكاري وزارت علوم, وزارت کار و دانشگاه تهرا اندازي شد. البته قبل از اينها مراکز كارآفريني كارآفريني وزارت کار, شهرداري و . بودند. راه انداز ek ‏لامي‎

صفحه 38:
مسیر آموزش کسب و کار - از تشخیص فرصت تا راه اندازي (كارافريني) - از راه اندازي كسب و كار تا مرحله سهام شركت (مديريت كسب و كار

صفحه 39:
سطوح آموزش کار آفرینی 1- سطح مبتدي (2۲): هدف از اين فرهنگ سازي کارآفريني است. (مربیان, در عمومي) 1 آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار (مربیان درجه دو کسب و کار بازاريابی» ۱ و منابع انساني و مربیان درجه یک عمومي) 3- سطح حرفه اي (ل-ددوع<اه02):هدف از اين / آموزش افراد براي مدیریت و رشد کسب و کاز ات (مربیان درجه یک کسب و کار ‎(SMM GL‏ 5

صفحه 40:
الگوهای مبنای آموزشی 1- نيازهاي روانشناختي کارآفرینان 2- فرآیند کسب و کار 3 مدل تفا 4- مدل مهارتهاي مديريتي 5- مدل تکنیک هاي عملي 6- مدل تركيبي

صفحه 41:
مدل 0000 در آموزش کار آذ ۰ اين مدل بر مبناي مدل عمومي طراحي گردیده و داراي مراحل ز 1 تحقیقات بازار: در اين مرحله تحة (نيازسنجي اولیه) انجام مي شود. 2 طراحي سرفصل هاي آموزشي . اجراي دوره آموزشي 4 ارزيابي دوره آموزشي ~= سا

صفحه 42:
تحقیقات بازار (نیاز سنجی) ۳ ‏تعيين گروههاي هدف‎ ٠ ۲۳ ۰ ‏دانشجویان کارآفريني و كس‎ .1 ‏بالفعل)‎ 2 کارآفرینان و صاحبان کسب و کار 3. مشاوران و سازمان هاي درگیر ۰ بررسي دقیق گروههاي هدف 1 پرسشنامه نيازسنجي (گروه اول) 2 مصاحبه نیاز سنجي (گروههاي دوم ‎ss‏ ‏۶ تحلیل داده ها و تعیین نيازهاي دقیق ‎wi jg0l‏ : 9

صفحه 43:
طراحی دوره تشکیل تیم متخصص آموزشي معرفي سرفصل ها منطبق بر شناسايي شده تدوین محدوده هاي مناسب زما سرفصل 1 تشخیص روند (تقدم و تاخر سرفصل ه تدوین برنامه نهايي دوره

صفحه 44:
اجرای دوره ۳ ۱ ‏انتخاب مکان مناسب براي‎ ٠ ‏ثبت نام فراگیران‎ ۰ ۰ انتخاباساتید و ارائه بر ۳۳ ‎٠‏ طراحي فرم ارزيابي اساتید بر مب ‏رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي ‏ ‏- انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده ‎=, ‏توانايي اداره موثر کلاس‎ oS ‏= باسخكوبي.بو سوالات مطرح ۳۳۰ = ‏> طراحي فرم ارزيابي كلي دوره

صفحه 45:
ارزیابی دوره آموزشی در اين مرحله دوره اموزشي با | ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش 5 مهمترین ابزارها براي ارزيابي دورد كارافريني به ترتیب عبارتند از: - طرح کسب و کار - - تشخیص فرصت و ترسیم فرایند کسب و 7 آنا مساح و كشف الكر - تدوين موضوع تدريسي - - يايان نامه - امتحانات كتبي و شفاهي 3

صفحه 46:
مدل (<) در آموزش کار ۲ ‎٠‏ اين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارا طراحي گردیده است. 3 ‎٠‏ توري عملکرد کارآفرینانه مي گوید. (ه + وع) ۵-0 ۰ 0 ‎٠‏ این مدل يكي از بهترین مدل هاي آموز, كارافريني است كه در سه كام به ترة انجام مي شود. - ایجاد انگیزه (0) - ایجاد مهارتهاي کارآفرینانه (6۵) - ايجاد مهارتهاي كسب و كار ‎(BE)‏

صفحه 47:
انگیزش : . انگيزش عاملي: در اين روش عوامل ‎ae‏ بررسي و منتقل مي گردند 1 پول 3. چالش r ‏استقلال‎ 4 2 انگيزش 7 تحليلي: در اين روش ‎wa‏ ‎a‏ و انگیزش مورد بررسي قرار مي گیرد. . انتظار موفقیت و انتظار شکست ‏3 ارزش موفقیت و ارزش شکست

صفحه 48:
مهار ت ایجاد انگیزش . تصور موفقيت: ايجاد تصويري مناسب | 3 نياز: شناسايي و توسعه نيازهاي فرد د و کار 3. فعالیت در راستاي هدف: اطمینان از فعالیت ها و هدف 4 انتظارات افراد: انتظار موفقیت و انتظار نا 5. موانع: شناسايي موانع فردي و محيطي ‎5G‏ : موفقیت سس 6 کمک: اطمینان از کمک سایرین ۱ 7 واکنش نسبت به موفقیت و شکست: نس شکست يا احساس موفقیت

صفحه 49:
مهارتهای کا رآفرینانه حسم ۶ بهره برداري ار فرست ۱ Pu a ‏کته" سه مرحله‎ ٩ ‏فرصت و بهره برداري از فرصت را فرّاپند‎ ‏كاراف ناك فى كدر‎

صفحه 50:
مهارتهای کسب و کار مهارتهاي مورد نیاز براي مديريت و ب و کار : ۶ طرح کسب و کار . مهارتهای مالی . مهارتهای بازار ° مهارتهای عملیاتی ۶ مهارتهای سازماندهی مهارتهای ارتباطی = ۶ مهارتهای قانونی ‎wt‏ ‏* مهارتهای کامپیوتر و تجلرت الکترونیک

صفحه 51:
مدل :5/100 ۰ اين مدل شامل سه مرحله |00 ' التحصيلان دانشكاهي ‎(GIP)‏ ‏2. جذب فراكيران و آموزش أنها تو ۴۶ در سه حوزه كسب وكارء و کامپیوتر با رویکرد كارافريني — ارائه ان در مقابل رهبران صنعت لب 9

صفحه 52:
. ۷9: در لین‌مرحله داز و کار آموزش‌داده م۳۳ لمنشمربو رله اندازیک سیو کار آموزشد۱ ۶ 0 ‎Gell ol)‏ 8 در لین‌مرحله دلنش‌مربوط به بهبود و اصلاح کسبو کار [موزش‌داده میشود,- : :در لیمرحله علوم ‎Bes:‏ توسعه کسیو کار آموزش‌داده ‎aes‏

صفحه 53:
DENE Jao و اجرا گردیده است. ‎٠‏ اين مدل يكي از مشهورترين طراحي شده بر مبناي فرايند (آموزش گام به گام) است. ‏۶ يكي از نقطه هاي قوت این مدل؛: قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است. = ‎٠‏ اين مدل در سه سطح گفته شده به ‏أموزش كارافريني مي يردازد. 5

صفحه 54:

صفحه 55:
روش های تدریس طرح كسب و ۲ در كل دو روش كلي براي تدریس طرح وجود دارد: 1- روش. فردي: در اين روش یک فرد, ۲ کسب و کار را به فراگیران آموزش مي 2- روش گروهي: در اين روش گروهي از | عموما شامل چهار نفر به تدریس مي پردازند (سطح لحصممد)). 5 نکته: در سطح ‎ProPessived‏ طرح كسب و كارا ‎i‏ ‏یا تاکید بر طرح توسعه نوشته مي شود. لذا آموزش در آن سطح به طرح توسعه اختصاصردارد.

صفحه 56:
مراحل روش تدریس گروهی 1 انتخاب تیم مناسب (حداقل 4 نفر)" * رهبر تیم (کلیات طرح و تدوین نهایی ‎٠‏ مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) " ٠ء‏ مدرس طرح تولید (طرح عملياتي) ‎٠‏ مدرس طرح مالي (طرح مالي) ۰ 3. تشكيل جلسات هماهنگي و ارائه از 4 اجراي دوره =

صفحه 57:
مراحل اجرای دوره St) 23 lesan : Jol alos ‏خود شناسي و تصمیم گيري‎ - ‏فرآیند کسب و کار و جایگاه طرح‎ - ‏انواع طرح ها و تعاریف آنها‎ - ‏مخاطب شناسي‎ - ۱۳۱ cerry Jie = ‏شناسايي عناصر طرح کسب و کار‎ - ‏ره اسان مربوطه واز۰ 0050 اى توت‎ هر نفر

صفحه 58:
مراحل اجرای دوره (ادامه) مرحله دوم: جلسات معمول (رهبر تیم - ارائه سرفصل هاي تدوین شده : * مرحله سوم: جلسه تدوین نهايي (ر: - جايگزيني مطالب ارائه شده در قالب نها ‎٠‏ مرحله چهارم: جلسه رفع اشکال (4 : پاسخگويي به ابهامات و اشکا ۳۳۳ نکته: بخش هاي استراتزيى, ۳ ‎Eee‏ افراد تیم چهار نفری.

صفحه 59:

صفحه 60:
مدل های آموزش دانشگاهی * هدك متمرخز: در اين نوع از آموزش دانشجويان كسب و كار و دانشجويان مي توانند در دوره هاي كارافريني كه دانشكده يا مدرسه كارافريني تشكيل شركت كنند. 5 * هدك امتمرجز: در اين نوع از آموزش کا تمامي دانشجويان از كليه رشته ها و حوزة توانند در دوره هاي كارافريني شركت كنند. بال استیت, مریلند, هاروراد, كلمبيا و دوک ۱ SEA ‏مقر‎ استنفورد از نوع تامتمرکز مي باشند.

صفحه 61:
مدل های متمرکز آموزشی 1-تنها 0060 )2608 ۶ 000-2 00606 6 06-3 DGS & 2606 6 EDG-4 OB® ‏5-تنها‎ OGO® & 00-6 7-تنها 900)

صفحه 62:
مدل های نامتمرکز آموزشی از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به ر خاص دعوت شده و با هم یک دوره كارافريتي را مي گذرانند (دان ۳۳ 2 مدل تششعي: در اين مدل در محل هر يا حوزه تخصصي يك مركز كارآفريني نث گیرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اینجا یک نقش نظارتي است (دانشگاه کرثل) =

صفحه 63:
ساختار مدل مغناطیسی اواحد دانشگاهي (د) دانشکده کسب و کار (د و پ اواحد دانشگاهي (د) واحد دانشگاهي (د)

صفحه 64:
ساختار مدل تششعی تسه صرکز کارآفرنی (ب) حد دانشگاهي (د و پپ حد دانشگاهي (د و پپ © | | حد دانشكاهي (د و يباه -واحد دانشكاهي (د و يبأ)

صفحه 65:

صفحه 66:
ژورنال های دانشگاهی

صفحه 67:
کتابهای کارآفرینی - سایت کتابخانه مجازی دانشکده 5 (بیش از 4000 جلد کتاب) 20 — سایت سل 5

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

کارآفريني و آموزش مجتمع آموزشی پویش گام اول سير تکامل واژه کارآفريني • • • • واژه کارآفريني از واژه فرانسوي Entreprendreگرفته شده است. اين واژه در قرن چهاردهم به موديان مالياتي اطالق مي ش+د (ريسک پذيري) در قرن پانزدهم اين واژه به رهبران ارکست موس+يقي اطالق گرديد (هماهنگ کننده) در قرن شانزدهم به کساني اطالق مي شد که به ماموريت هاي نظامي اعزام مي شدند (مبارز و جنگجو) سير تکامل واژه کارآفريني(ادامه) • در قرن هجدهم از اين اصطالح در فعاليتهاي سنگر سازي و ساختمان سازي استفاده شد (مدافع) • در قرن هجدهم اين واژه براي فعاليتهاي اقتصادي مورد استفاده قرار گرفت (کارآفرين امروزي) نکته کليدي :کارآفرين به معناي امروزي تمامي معاني قبل را در واژه خويش به عاريت گرفته يعني ريسک پذيري، هماهنگي ،مدافع و هزاران واژه بعدي ديگر سير تکاملي کارآفريني در اقتصاد • • • • اقتصادادنان کالسيک م+انند اسميت و ريکاردو ،نقش مهمي براي کارآفريني در توسعه قايل نبودند. ريچارد کانتيلون ( )1730براي اولين بار از افرادي را که با قبول خطر در بازار بورس فعاليت مي کنند ،جزو عوامل توليد شمرد. جان باتيست سي اولين فردي بود که بر نقش کارآفرينان در بسيج منابع اشاره نمود. ژوزف شومپيتر ( )1934کارآفرينان را موتور محرکه ي توسعه اقتصادي شمرد. نگرش هاي اقتصادي در مورد کارآفريني • نگرش نئوکالسيک :کارآفرين صاعقه اي حسابگر است که به سرعت گزينه ها و فرآيندهاي مولد را بررسي و بهترين گزينه را انتخاب مي کند. • نگرش اتريش :بر اساس اين نگرش کارآفرينان فرصت هاي بازار نامتعادل را کشف کرده و با بهره برداري از آنها ،در بازار تعادل ايجاد مي کنند. • نگرش شومپيتر :شومپيتر کارآفرين را فردي جسور و رهبري الهام بخش مي داند که با معرفي چارچوب هاي جديد ،عدم تعادل اقتصادي ايجاد مي کند. ساير علوم در باب کارآفريني • • • • روانشناسي :بررسي رابطه بين صفات و ويژگيهاي افراد مختلف با انگيزش و عملکرد کارآفرينانه آنها جامعه شناسي :تاثير معيارهاي جامعه شناختي مانند مذهب ،نژاد ،جنسيت و ...بر روي فعاليتهاي کارآفرينانه افراد مردم شناسان :بررسي نقش فرهنگ و روابط اجتماعي در انجام فعاليتهاي کارآفرينانه مديريت :در اواخر دهه ،80به کارآفريني توجه نموده و بيشتر بر اداره کسب و کار و نقش معيارهاي مديريتي مانند بازاريابي و ...توجه نمود. تعريف کارآفريني • • • • کارآفريني +نيز مانند ساير تعاريف علوم انساني تعريف دقيق و کاملي +ندارد. کارآفريني +بر بهره برداري از فرصت هاي کشف نشده تاکيد دارد (کرزنر .)1974 کارآفرين فردي است که چارچوب هاي جديدي را در جهت تخريب چارچوبهاي موجود معرفي مي کند (شومپيتر .)1934 کارآفريني +عبارت است از پيگيري فرصت ها بدون توجه به منابعي که در کنترل اند (استيونسون )1992 پاردايم هاي کارآفريني • پارد+ايم شومپيتري :ساخت +فرصت هاي جديد بر+ اساس معرفي چارچوبهاي جديدي که چارچوب هاي قبلي را در هم مي شکند (مکانيزم تخ+ريب خالق) • پاردايم کرزنري :کشف فرصت +هاي جديد در مح+يط بازار ،فرصت هايي که از ديد ساير افراد پنهان+ باقي مي ماند (مک+انيزم هوش+ياري کارآفرينانه) • امروزه پارادايم کرزنر براي کارآفريني پارادايم پذيرفته ش+ده تري است و افرادي را کارآفرين مي نامند که در واقع موفق به کشف فرصت ها مي+ ش+وند+. گام دوم چرا کسب و کار؟ • • • • نياز نياز نياز نياز به به به به پول (کارآفرينان اقليت) موفقيت (مک کله لند) چالش (اداره زدگي) استقالل (آدم خود بودن) سوال :آيا صرف انگيزه براي ورود به دنياي کسب و کار کافي است؟ چگونه (تصميم گيري) • ويژگيهاي فردي: – ريسک پذيري – تحمل ابهام – بينش رشد • سبک زندگي (:)Lifestyle • آيا آمادگي ورود به دنياي کسب و کار را داريد؟ گام سوم از کجا آغاز کنيم؟ • فرآيند کسب و کار با فرصت آغاز مي شود. سوال :فرصت چيست؟ پاسخ :شکاف بين عرضه و تقاضا سوال :ايده چيست؟ جواب :راههاي بهره برداري از فرصت غربال ايده • غربال ايده :نگاهي گذرا به ايده هاي شناسايي شده و کنار گذاشتن ايده هايي که در نگاه اول امکان اجرا ندارند. • روشهاي غربال ايده: – استفاده از چک ليست: • • • • عدم محدوديت منابع توليد ميزان سرمايه منطقي (خارج نبودن از گليم فرد) عدم ممنوعيت دولتي عدم وجود انحصار غربال ايده (ادامه) • عدم موانع مهم در بازاريابي محصول • عدم مغايرت با برنامه هاي شرکت (براي کسب و کارهاي موجود) – استفاده از شورا • • • • انتخاب دقيق اعضا غربال ايده ها توسط اعضا ،ذکر داليل و معيارها به شور گذاشتن معيارها و انتخاب معيارهاي مشترک غربال مجدد ايده ها توسط شورا با توجه به معيارهاي مشترک اولو=يت بندي ايده • اولويت بندي ايده :مشخص نمودن اولويت ايده هاي انتخابي – استفاده از چک ليست رتبه اي: • • • • بازار کافي و مناسب رشد مناسب بازار رقابت پذيري عوامل توليد ريسک و خطرات محصول نکته :اگر ايده اي در يکي از حوزه ها رتبه پاييني داشته باشد با وجود نمره کل باال ،مردود مي شود. اولو=يت بندي ايده (ادامه) – استفاده از تکنيک متمم (موانع ،تشويقات ،مزايا و معايب) • • • • شناسايي دقيق موانع ،تشويقات ،مزايا و معايب رتبه دادن به متمم شناسايي شده ( 0تا )5 نمره دادن به متمم شناسايي شده ( -7تا 0و 0تا )+7 محاسبه نمره کل هر ايده – استفاده از تکنيک متمم دلفي • • • • انتخاب شوراي متخصص ( 5 ،3يا 7نفره) اجراي متمم توسط افراد چرخش متمم ها و انجام متمم دوباره دريافت متمم هاي نهايي و ايجاد متمم مشترک انتخاب ايده • در اين مرحله با توجه به غربال ايده ها و اولويت بندي آنها بهترين ايده را انتخاب مي کنيم. – ايجاد پروفايل اوليه ايده • • • • • • عنوان ايده تشريح ايده نتايج غربال ايده نتايج اولويت بندي ايده تشکيل تيم اجرايي ترسيم درخت توسعه ايده امکانسنجي اوليه • آيا ايده مورد نظر ارزش اجرا را دارد يا خير؟ – منابع ثانويه • کتابخانه ها • اينترنت • مراکز دولتي – مرکز آمار ايران – پژوهشکده هاي دولتي – سازمان هاي مرتبط با طرح – منابع اوليه :در اين مرحله کمتر نياز مي شود. تثبيت ايده • نظر به رد يا تثبيت ايده براي اجرا بعد از انجام امکانسنجي ايده انتخابي – تثبيت پروفايل ايده • • • • • • عنوان نهايي ايده نتايج حاصل از امکانسنجي تثبيت تيم نهايي براي اجرا تثبيت درخت نهايي توسعه ترسيم خطوط زماني ترسيم حوزه هاي وظيفه اي طرح کسب و کار • در اين مرحله براي ايده تثبيت شده ،طرحي جامع و کامل نوشته مي شود. – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي – دورنماي استراتژيک سازماني بازار عملياتي مالي توسعه مذاکره و تامين مالي اوليه • در اين مرحله مقدمات و مذاکرات اوليه براي تامين مالي اوليه جهت اجراي کسب و کار انجام مي شود. – شناسايي فرد (گروه) مخاطب – شناسايي عالقه مندي هاي فرد (گروه) مخاطب – بازنگري طرح کسب و کار جهت انطباق بر عالقه منديهاي فرد (گروه) مخاطب – ارائه طرح به فرد (گروه) مخاطب با رعايت اصول مذاکره علمي • نکته :در بازنگري طرح اصالت طرح حفظ مي شود. ساخت يا اجراي نمونه اوليه • در اين مرحله محصول اوليه ساخته يا عرضه مي شود. – کاال (محصول توليدي) :براي محصوالت توليدي نمونه اوليه در حجم آزمايشگاهي توليد مي شود. – خدمت (محصول خدماتي) :براي محصوالت خدماتي پروزه به صورت آزمايشي يا پايلوت در اشل کوچک اجرا مي شود. • معموال تامين مالي اوليه براي اين منظور و توسط فرد ،دوستان يا فرشتگان سرمايه گذار ( )Angle Investorsانجام مي شود. آزمايش بازار • در اين مرحله رفتار بازار در مقابل محصول يا خدمت ارائه شده مورد سنجش قرار مي گيرد. • در اين مرحله دو نتيجه کلي حاصل مي شود: – محصول مورد پذيرش بازار قرار مي گيرد. – محصول با انجام اصالحات مورد پذيرش بازار قر+ا خواهد گرفت. نکته :محصول در اين مرحله مردود نمي شود، مگر اينکه مراحل قبل انجام نشده باشد يا پنجره فرصت بسته شده باشد. آزمايش بازار (ادامه) • مراحل آزمايش بازار – انتخاب مکان هدف مناسب – استفاده از تکنيک هاي آزمايش بازار • • • • مشاهده مصاحبه پرسشنامه ترکيب – جمع آوري داده ها و تحليل مذاکره و تامين مالي ثانويه • در اين مرحله مقدمات و مذاکرات براي اجراي نهايي يا توليد انبوه انجام مي شود. • ابزارهاي اين مرحله عبارتند از: – طرح کسب و کار – گزارش آزمايش بازار – نمونه اوليه محصول • در اين مرحله ،سرمايه گذاران مخاطره پذير ( ،)Venture Capitalsبانک ها ،موسسات دولتي و گاها کسب و کارهاي فعال در ان حوزه اقدام به سرمايه گذاري مي کنند. اجراي نهايي يا توليد انبوه • در اين مرحله محصول به صورت انبوه توليد شده و يا در جامع هدف اجرا مي گردد. • ابزارهاي مورد نظر – طرح پروژه عمليات اجرايي – طرح سازماني نهايي – برنامه مدون ورود به بازار – برنامه استراتژيک عملي – مدل عملي کسب و کار پرسش اساسي • • • • • مهمترين مرحله در فرآيند راه اندازي کسب و کار چيست؟ نه ..... نه ..... آري آزمايش بازار زيرا بعد از مرحله آزمايش بازار است که بيشترين هزينه ها انجام مي شود .نادرست بودن نتيجه آزمايش بازار يعني يک عمر ............... گام چهارم انواع طرح ها • • • • • • طرح پروژه ()Project Plan طرح توسعه ()Development Plan پروپوزال ()Proposal طرح توجيهي مطالعه امکانسنجي ()Feasibility Study طرح کسب و کار ()Business Plan مخاطب شناسي • • • • • • • بانک ها و موسسات مالي+ شرکا و سرمايه گذاران سازمان هاي دولتي+ مشتريان کارکنان رقبا تامين کنندگان • بازپرداخت وام • • • • • • افزايش ارزش س+هام شناسايي عالقه مندي رضايت امنيت و رفاه شغلي توانمندي و قدرت حجم و تداوم معامالت ارتشي براي جنگيدن با تمام دقت به مدل ترسيمي بر روي وايت برد توجه کنيد. عناصر طرح کسب و کار -1جلد طرح کسب و کار -2فهرست مطالب -3خالصه اجرايي -4برنامه استراتژيک -5برنامه سازماندهي -6برنامه بازار -7برنامه عملياتي -8برنامه مالي -9برنامه توسعه -10پيوست گام پنجم تاريخچه آموزش کارآفريني • • • • • اول+ين بار دانشگاه هاروارد ( )1947دوره اي موقت برگزار کرد. آموزش رسمي کارآفريني در مدارس بازرگاني از سال 1970شروع گرديد. دانشگاه کا+ليفرنياي جنوبي براي اول+ين بار در سا+ل 1972دوره MBAکارآفريني را برگزار نمود. در سال ( 1980تعداد 300دانشگاه)1990 ، (تعداد 1050دانشگاه) 1600( 2003 ،دانشگاه و 2200دوره) امروزه اکثر دانشگاهها و کشورها +داراي دوره هاي کارآفريني هستند. تاريخچه آمو=زش کارآفريني (ايران) • • • • اولين دوره در سال 1383در دانشکده مديريت دانشگاه تهراه تحت عنوان مديريت ب+ازرگاني (گرايش کارآفريني) در سال 1384در دانشکده مديريت دانشگاه تهران مدي+ريت کارآفريني در سه گرايش راه اندازي شد. در سال 1385دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران با همکاري وزارت علوم ،وزارت کار و دانشگاه تهران راه اندازي شد. البته قبل از اينها مراکز کارآفريني دانشگاهي ،حوزه کارآفريني وزارت کار ،شهرداري و ...شکل گرفته بودند. مسير آموزش کسب و کار – از تشخيص فرصت تا راه اندازي کسب و کار (کارآفريني) – از راه اندازي کسب و کار تا مرحله عرضه عمومي سهام شرکت (مديريت کسب و کار کوچک) – از مرحله عرضه عمومي سهام به بعد ‏Management ‏IPO ‏SBM ‏Entrepreneurship ‏Start Business ‏Opportunity سطوح آموزش کارآفريني -1سطح مبتدي ( :)Basicهدف +از اين سطح ترويج و فرهنگ سازي کارآفريني اس+ت( .مربيان +درجه د+و عمومي)+ -2سطح پيشرفته ( :)Advancedهدف +از اين سطح آموزش افراد براي راه اندازي کسب و کار اس+ت (مربيان درجه دو کسب و کار ،بازاريابي ،مالي ،پروژه و منابع انساني و مربيان +درجه يک عمومي) -3سطح حرفه اي (:)Professionalهدف +از اين سطح، آموزش افراد براي مديريت +و رشد کسب و کار اس+ت (مربيان +درجه يک کسب و کار ،بازاريابي ،+مالي و ).+.. الگوهاي مبناي آموزشي -1 -2 -3 -4 -5 -6 نيازهاي روانشناختي کارآفرينان فرآيند کسب و کار مدل نقاط برجسته مدل مهارتهاي مديريتي مدل تکنيک هاي عملي مدل ترکيبي مدل MOMدر آموزش کارآفريني • .1 .2 .3 .4 اين مدل بر مبناي مدل عمومي نيازسنجي طراحي گرديده و داراي مراحل زير است: تحقيقات بازار :در اين مرحله تحقيقات بازار (نيازسنجي اوليه) انجام مي شود. طراحي سرفصل هاي آموزشي اجراي دوره آموزشي ارزيابي دوره آموزشي تحقيقات بازار (نياز سنجي) • تعيين گروههاي هدف .1دانشجويان کارآفريني و کسب و کار (بالقوه و بالفعل) .2کارآفرينان و صاحبان کسب و کار .3مشاوران و سازمان هاي درگير • بررسي دقيق گروههاي هدف .1پرسشنامه نيازسنجي (گروه اول) .2مصاحبه نياز سنجي (گروههاي دوم و سوم) • تحليل داده ها و تعيين نيازه+اي دقيق آموزشي طراحي دوره • • • • • تشکيل تيم متخصص آموزشي معرفي سرفصل ها منطبق بر نيازهاي شناسايي شده تدوين محدوده هاي مناسب زماني براي هر سرفصل تشخيص روند (تقدم و تاخر سرفصل ها) تدوين برنامه نهايي دوره اجراي دوره • • • • انتخاب مکان مناسب براي اجرا ثبت نام فراگيران انتخاب اساتيد و ارائه سرفصل ها طراحي فرم ارزيابي اساتيد بر مبناي طيف رتبه اي و نسبي داراي شاخص هاي – انطباق سرفصل ها با مطالب گفته شده – توانايي اداره موثر کالس – پاسخگويي به سواالت مطرح شده و ... • طراحي فرم ارزيابي کلي دوره ارزيابي دوره آموزشي • • در اين مرحله دوره اموزشي با استفاده از ابزارهاي ارزيابي مورد سنجش قرار مي گيرند. مهمترين ابزاره+ا براي ارزيابي دوره ه+اي کارآفريني به ترتيب عبارتند از: – – – – – – طرح کسب و کار تشخيص فرصت و ترسيم فرآيند کسب و کار نمونه انجام مصاحبه و کشف الگو تدوين موضوع تدريسي پايان نامه امتحانات کتبي و شفاهي مدل POMدر آموزش کارآفريني • اين مدل بر مبناي تئوري عملکرد کارآفرينانه طراحي گرديده است. • تئوري عملکرد کارآفرينانه +مي گويد. • )EP = M (ES + BS • اين مدل يکي از بهترين مدل هاي آموزش کارآفريني است که در سه گام به ترتيب زير انجام مي شود. – ايجاد انگيزه ()M – ايجاد مهارتهاي کارآفرينانه ()ES – ايجاد مهارتهاي کسب و کار ()BS انگيزش .1انگيزش عاملي :در اين روش عوامل ايجاد انگيزش بررسي و منتقل مي گردند. .1 .2 .3 .4 پول موفقيت چالش استقالل .2انگيزش تحليلي :در اين روش فرآيند تحليل فرد و انگيزش مورد بررسي قرار مي گيرد. .1انتظار موفقيت و انتظار شکست .2ارزش موفقيت و ارزش شکست مهارت ايجاد انگيزش .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 تصور موفقيت :ايجاد تصويري مناسب از موفقيت نياز :شناسايي و توسعه نيازهاي فرد در برابر کسب و کار فعاليت در راستاي هدف :اطمينان از همسويي فعاليت ها و هدف انتظارات افراد :انتظار موفقيت و انتظار شکست موانع :شناسايي موانع فردي و محيطي تاثيرگذار بر موفقيت کمک :اطمينان از کمک سايرين واکنش نسبت به موفقيت و شکست :احساس شکست يا احساس موفقيت مهارتهاي کارآفرينانه • مهارتهاي مورد نياز براي راه اندازي کسب و کار • خالقيت ،نوآوري و تجاري سازي • ريسک پذيري • تشخيص فرصت • کشف فرصت ()OD • ارزيابي فرصت ()OEV • بهره برداري از فرصت ()OEX • نکته :سه مرحله کشف فرصت ،ارزيابي فرصت و بهره برداري از فرصت را فرآيند کارآفرينانه مي گويند مهارتهاي کسب و کار • • • • • • • • • مهارتها+ي مورد نياز براي مدیریت و رشد کسب و کار طرح کسب و کار مهارتهای مال+ی مهارتها+ی بازار مهارتهای عملیاتی مهارتهای سازما+ندهی مهارتهای ارتباطی مهارتهای قانونی مهارتهای کا+مپیوتر و تجا+رت الکترونیک مدل SIFE • .1 .2 .3 اين مدل شامل سه مرحله اساسي به ترتيب زير است. ايجاد تيمي شش نفره از بهترين فارغ التحصيالن دانشگاهي ()SIFE جذب فراگيران و آموزش آنها توسط تيم SIFEدر سه حوزه کسب و کار ،اقتصاد و کامپيوتر با رويکرد کارآفريني نوشتن يک طرح کسب و کار مناسب و ارائه آن در مقابل رهبران صنعت محلي مدل ILO • اين مدل شامل چهار مرحله اساسي زير است. :KAB .1در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شاو+ل+يه در م+ورد ک++سب +ي و ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود (ز+م+ينه س++از ) :SYB .2در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شم+ربوط ب+++ه چ+گون+گي را+ه ا+نداز+يک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود +ي (را+ه ا+نداز ) :IYB .3در ا+ي+نم+رح+له دا+ن+شم+ربوط ب+++ه ب+++هبود و ا+ص+ال+ح ک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود. :EYB .4در ا+ي+نم+رح+له علوم ت+++کميليب+++را+ي ت+++وس+عه ک++سبو ک++ار آ+موز+شداد+ه م+يش++ود. مدل NFTE • • • • اين مدل توسط موسسه NFTEطراحي و اجرا گرديده است. اين مدل يکي از مشهورترين مدلهاي طراحي شده بر مبناي فرآيند کارآفرينانه (آموزش گام به گام) است. يکي از نقطه هاي قوت اين مدل ،متون قابل دسترس آن در کشور و استفاده از مدلهاي عملي است. اين مدل در سه سطح گفته شده به آموزش کارآفريني مي پردازد. گام ششم روش هاي تدريس طرح کسب و کار در کل دو روش کلي براي تدريس طرح کسب و کار وجود دارد: -1روش +فردي :در اين روش +يک فرد ،کل طرح کسب و کار را به فراگيران آموزش مي دهد (سطح .)Basic -2روش +گروهي :در اين روش +گروهي از افراد عمو+ما شامل چهار نفر به تدريس طرح کسب و کار مي پردازند (سطح .)Advanced نکته :در سطح ،Professionalطرح کسب و کار بيشتر با تاکيد بر طرح توسعه نو+شته مي شود .لذا آمو+زش در آن سطح به طرح توسعه اختصاص دارد. مراحل روش تدريس گروهي .1انتخاب تيم مناسب (حداقل 4نفر) .2تخصيص سرفصل ها • • • • رهبر تيم (کليات طرح و تدوين نهايي) مدرس طرح بازار (طرح بازاريابي) مدرس طرح توليد (طرح عملياتي) مدرس طرح مالي (طرح مالي) .3تشکيل جلسات هماهنگي و ارائه آزمايشي .4اجراي دوره مراحل اجراي دوره مرحله اول :جلسه معارفه ( 4نفر عضو تيم) – خود شناسي و تصميم گيري – فرآيند کسب و کار و جايگاه طرح کسب و کار – انواع طرح ها و تعاريف آنها – مخاطب شناسي – مدل مقايسه اي طرح کسب و کار – شناسايي عناصر طرح کسب و کار – معرفي اساتيد مربوطه و ارائه چکيده اي توسط هر نفر مراحل اجراي دوره (ادامه) مرحله دوم :جلسات معمول (رهبر تيم به همراه استاد مربوطه) – ارائه سرفصل هاي تدوين شده • مرحله سوم :جلسه تدوين نهايي (رهبر تيم) – جايگز+يني مطالب ارائه شده در قالب نهايي طرح • مرحله چهارم :جلسه رفع اشکال ( 4نفر) – پاسخگويي به ابهامات و اشکاالت مطرح شده نکته :بخش هاي استراتژيک ،سازماندهي و توسعه يا توسط اساتيد ديگر گفته مي شود و يا توسط افراد تيم چهار نفره. گام هفتم مدل هاي آموزش دانشگاهي • مدل متمرکز :در اين نوع از آموزش فقط دانشجويان کسب و کار و دانشجويان مهندسي مي توانند در دوره هاي کارآفريني که در محل دانشکده يا مدرسه کارآفريني تشکيل مي شود، شرکت کنند. • مدل نامتمرکز :در اين نوع از آموزش کارآفريني، تمامي دانشجويان از کليه رشته ها و حوزه ها مي توانند در دوره هاي کارآفريني شرکت کنند. • بال استيت ،مريلند ،هاروراد ،کلمبيا و دوک از نوع متمرکز و دانشگاههاي بابسون ،کرنل MIT ،و استنفو+رد از نوع تامتمرکز مي باشند. مدل هاي متمرکز آموزشي MBA تنها-1 MBA & UGB-2 MBA & ENG-3 MBA & UGB & ENG-4 UGB تنها-5 UGB & ENG-6 ENG تنها-7 مدل هاي نامتمرکز آموزشي .1مدل مغناطيسي :در اين مدل تمامي دانشجويان از تمامي حوزه هاي دانشگاهي به يک +مرکز خاص دعو+ت شده و با هم يک دوره مشترک کارآفريني را مي گذرانند (دانشگاه .)MIT .2مدل تششعي :در اين مدل در محل هر دانشکده يا حوزه تخصصي يک مرکز کارآفريني شکل مي گيرد که دوره هاي تخصصي کارآفريني برگزار نموده و نقش مرکز کارآفريني کل در اينجا يک نقش نظارتي است (دانشگاه کرنل) ساختار مدل مغناطيسي واحد دانشگاهي (د) واحد دانشگاهي (د) دانشکده کسب و کار (د و پپ) مرکز کارآفر+يني (د) (دان) دانشگاهي واحد دانشگاهي واحد (د) (دان) دانشگاهي واحد دانشگاهي واحد ساختار مدل تششعي مرکز کارآفريني (پ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) واحد دانشگاهي (د و پپ) پیوست ژورنال های دانشگاهی – – – – – – – – Journal of Small Business Management Entrepreneurship Theory and Practice Journal of Business and Entrepreneurship Journal of Business Venturing Strategic Management Journal Journal of Small Business Strategy Academy of Management Review Academy of Management Executive کتابهای کارآفرینی – – – – سایت کتابخانه مجازی دانشکده کارآفرینی (بیش از 4000جلد کتاب) سایت Gigapedia.org ‏Google books روش جستجوی شماره ISBN مجالت کارآفرینی • • • • • Black Enterprise Entrepreneur FSB Inc. Family Business کنفرانس های کارآفرینی 1. Proceedings of the U.S. Association for Small Business and Entrepreneurship 2. Proceedings of the Academy of Management 3. Proceedings of the International Council for Small Business 4. Frontiers’ in Entrepreneurship Research

51,000 تومان