کارآفرینی و روانشناسی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آبراهام مزلو
- ادراک جسمی و روحی
- اهمیت روانشناسی سازمانی
- پاورپوينت کارآفرینی و روانشناسی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تعریف روانشناسی
- چشم انداز تکاملی
- چشم انداز سیستمی
- چشم انداز ماشینی
- چشم انداز مکانیکی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- روانشناسی
- روانشناسی انگیزش
- روش های آماری
- روش های تحقیق در روانشناسی
- روش های کلینیکی
- عامل تنبیه درونی
- فشار روانی
- کارآفرینی
- ماهیت خویشتن شما
- مدل دکارتی
- مفهوم مدیریت
امتیاز
کارآفرینی و روانشناسی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: موضوع:کارآفرینی و روانشناسیاستاد راهنما:آقای مهندس علی بهرامی زادهپژوهنده:سهیلا سلیمان پورزمستان 85
اسلاید 3: فهرست منابعمقدمه تعریف روانشناسیمفهوم مدیریتاهمیت روانشناسی سازمانیفصل اول
اسلاید 4: فصل دومروش های تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاریخواص اساسی انگیزه ها
اسلاید 5: فصل سومخویشتن شما در جامعه تغییر کیفیناکامی موفقیتاداره کردن تحول:نقش مدیرادراک جسمی و روحی
اسلاید 6: فصل چهارم روانشناسی انگیزشمقررات سازمانی و تنبیه فشار روانی(استرس) عامل تنبیه درونی
اسلاید 7: فصل پنجم سلسله مراتب نیازهانیاز های فیزیولوژی نیاز به امنیت نیاز به تعلق و عشقنیاز به احترام وتکریمنیاز به خود یابی
اسلاید 8: نظریه تنی چند از علمای روانشناس در مورد نیازهانظریه هنری الکساند رماری درباره نیازهانظریه کرونباخ درباره نیازها فصل ششم
اسلاید 9: فصل هفتمآموزش مدیریت از دیدگاه روانشناسی کاربردیاقدامات اجرایی برای تشکیل دوره های مدیریتمقیاس سنجش دانش مدیران در زمینه ی آموزش مدیریت از دید گاه روانشناسی
اسلاید 10: فصل هشتمضرورت و اهمیت تفاوتهای فردی مدیریت و منابع انسانیشخصیت ابعاد شخصیت انسانینگرشفرایندهای موقعیتی
اسلاید 11: ماهیت خویشتن شماچشم انداز ماشینی و مکانیکیچشم انداز سیستمیچشم انداز تکاملیمقصد خود را مشخص نماییدفصل نهم
اسلاید 12: مقدمههنگامی که افراد یک سازمان را در نظر می گیریم، هر کدام دارای ویژگی هایی است که از نظر خلق وخوی برخورد با دیگران ،نحوه انجام کار و همکاری با سایرین متفاوت استافراد جامعه هر یک دارای ویژگی های خود هستند وآنچه مسلم است هر کس دوست دارد موفق و کامیاب باشد . کامیابی نیاز به شناخت افراد دیگر، درک بهتر آنان وآشنایی با محیطکار دارد.
اسلاید 13: از روانشناسی دو تعریف می توان بیان کرد،که هر یک جنبه ویژهای را نمایان میکند:روانشناسی علم رفتار است . این تعریف از سوی روانشناسان رفتار گرا داده شده است.و سایر جانداران را از دیدگاه رفتارهای آنان مورد مطالعه قرار می دهد. علوم رفتاری که با این جنبه روانشناسی بستگی دارد،رفتار را بیشترمطالعه می کند تا ذهن و اندیشه و یا احساسات را،زیرا رفتار قابل مشاهده ،ثبت کردنی و قابل مطالعه است. این نگرش بر این باور است که چون ذهن آدمی قابل لمس کردن، دیدن و یا شنیدن نیست. بنابرین برداشتهای گوناگونی که از مطالعات ذهنی می شود ،یکسان نبوده وقابل اعتماد علمی نیست.2. روانشناسی را مطالعه ذهنیتها و احساسات و عواطف و حالتهای روانی می کنند.در نگرش بیشتر جنبه های ذهنی چون درون نگری و پدیده هایی که با ذهن ناهوشیار و ناخودآگاه سو کار دارد مطالعه می شود،“فروید“و“یونگ“و“ادلر“ از طرفداران این نگرش می باشند و مکتب آنان به نام روانکاوی شناخته شده است. تعریف روانشناسی
اسلاید 14: مفهوم مدیریتمدیریت را به گونه های متفاوتی تعریف کرده اند ،صاحبنظری مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده و بر نقش وقبول هدف از سوی آنان تاکید ورزیده است.گروهی مدیریت را علم وهنر هماهنگی کوششها ومساعی اعضای سازمان و استفادهاز منبع برای به اهداف معین توصیف کردها ند.گروهی دیگر مدیریت رادر قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی،سازمان دهی ،هماهنگی ، و...بیان نموده اند.یکی از علمای مدیریت و اقتصاد مدیریت را تصمیم گیری دانسته و این وظیفه را بهترین و اصیل ترین مدیر قلمداد نموده است .عالم دیگری برنقشهای مدیر از دیدگاه تازه تری نگریسته و برای مدیر وظایف و نقشهایی چون رهبری سازمان ،منبع اطلاعاتی، و عامل تصمیم گیری و رئابط به سایر سازمانها بر شمرده است.
اسلاید 15: اهمیت روانشناسی سازمانیهر سازمان علاوهبر لزوم در دست داشتن منا بع مالی و مادی بیاز بهخ نیروی انسانی دارد ،به نظر دانشمندان مدیریت مانند ”کتز“ و“کان“ مدیران نباید فقط در پی جذب نیروی انسانی برای سازمانها باشند ،بلکه باید در نگداری این منابع نیز کوشش فراوانی به کار گیرند و باید کاری کنند که کارمندان در حالی که کار و وظیفه خود را انجام میدهند،نوعی وابستگی و دلبستگی نیز به کاروسازمان پیدا کنند وبرای آنکه سازمانی اثربخش باشد باید جنبه های انگیزش کار مشارکت در کارواستفاده ازعوامل روانی ورفتاری درمناسبترین بخشهای برنامه کاری خود جای دهد.روانشناسان سازمانی چون در انتخاب و به کارگیری کارکنان دخالت دارند با بدست آوردن اطلاعات و آزمونهتای روانی در جذب بهترینها و انتخاب شایسته ترین آنها و با توجه به نوع کاری که می کنند و خواهند کوشید با در دقت در پیشینه ،کارایی،هوش تجربه و نیروی روانی و جسمانی و با توجه به هدف ارزشیابی شده، از میان واجدان شرایط انتخاب اصلح صورت گیرد.هنگام ورود کارمندان جدید ه سازمان و توجه به روانشناسی سازمان مدتی به طول می انجامد فرد تازه محل را قبول کند و سازش پدید آید .ولی بی تردید اگر به هنگام انتخاب و به کا گماردن فرد، دقت کافی به عمل آید نیمی از مشکل حل می شود. این عامل ها عبارتند از: تخصیص شایستگی ،معلومات عمومی حسن شهرت، سنمهارت،تجربه ،زبان و توانایی تطبیق سریع بامحیط کار
اسلاید 16: برای بررسی حالات روانی در علم روانشناسی و علوم رفتاری چهار روش کلی متداول است :روش مشاهده طبیعی NATURAL OBSERVATION) )روش آزمایش ( EXPERIMENTAL METHO)روشهای کلینیکی (METHOD CLINICAL)روشهای آماری (STATISTICAL METHOD)روش مشاهده طبیعیبرای تحقیق از علوم،روش مشاهده طبیعی بهترین روش است .روش مشاهده طبیعی عبارتند ازمطالعه موضوعات یا افراد در مکانها و حالات طبیعی.روش آزمایشبعضی اوقات برای مشاهده یک امر طبیعی باید مدتها وقت صرف کرد و در صورت مشاهده یک حالت طبیعی نمی توان مطئن بود که علمل دیگری در وقوع آن دخالت نداشته است .برای اینکه در قضاوت خود دچار تردید نشوند ، حالات مخصوصی را که بخواهند درباره آنها مطالعه مصنوعی در آزمایشگاه ایجاد می نمایند .روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم رفتاری
اسلاید 17: روشهای کلینیکی استفاده از روشهای کلینیکی برای تشخیص و درمان مشکلاتی است که برای بیمار پیش می آید. روشهای کلینیکی معمولا به طور فردی به کار برده می شود.روشهای آماریامروزه در کلیه تحقیقات علمی از روشهای آماری استفاده می شود . روش آماری عبارت از این است که ،روانشناس تعداد افراد گرو.ههای مورد آزمایش راروی اصول ریاضی صحیح انتخاب میکندو نتیجه به دست آمده با جدولهای آماری مقایسه می کنند.
اسلاید 18: خواص اساسی انگیزه هابه طور کلی شرایط ایجاد کننده در نحوه بروز آن اثر دارد ،از طرف دیگر وجود انگیزه در آدمی نیرو میدهد.دلایل فیزیولوژی-روانی در ایجاد انگیزه کاملا موثرند ،بنابراین برای مطالعه انگیزه سه عامل عمده یعنی:شرایط ایجاد کننده انگیزه ها نتایج رفتارهای حاصل از انگیزه ها اساس و پایه های فیزیولوژیک انگیزه هاباید مورد مطالعه قرار گیرد.
اسلاید 19: تغییر کیفیبا نگریستن به تاریخ تکامل کیفی درمییابید که در میانه سالهای 1700 یک انقلاب کشاورزی در کار بود از میانه سالهای 1700 تا میانه سالهای 1900 ما در حال گذرا از انقلاب فن شناختی یا تکنولوژی هستیم و اکنون که به انتهای قرن نزدیک می شوید ،خود را در میانه یک انقلاب اطلاعاتی می یابید .به همین دلیل جامعه معاصر به عنوان جامعه اطلاعاتی یا نوآورانه نیز توصیف شده است اینک ما حتی از ماورا زمان حال حاضر به سوی جامعه پست مدرن یا پسین نو گرا در قرن بیست یکم نظر می افکبیم تاثیر همه اینها بر ما انسانها ،بر برداشتهای ما از واقعیت ،مفاهیم ما از ((خویشتن)) خود،ارزشهایمان و شیوه های رفتارمان چه بوده است ؟ علاوه بر آن تاثیر بر شیوه ای که برای اداره کردن خویشتن خود به منظور رسین به حداکثر توان اجرایی مستمر و کسب ویژگیهای رهبری و تامین قابلیت های لازم برای دگرگونی کردن سازمانها به آن نیار داریم چه بوده است؟
اسلاید 20: اداره کردن تحول :نقش مدیرچگونه می تواید مدیریت خود برفرایند تحول یا تغییر را به نحوی اعمال کنید که ترکیب سازندهای از دانش وارزش ها بوجود آید؟ نقش مدیر از این لحاظ محوری و مهم است. همان طور که قبلا خاطر نشان کردیم :چه بدانید چه ندانید چه بخواهید چه نخواهید ،به عنوان یک مدیر در باب یک وضعیت اقتصادی واجتماعی جاری و فراهم نمودن تغییرات لازم به مقدار قابل ملاحظه مسئول هستید . وهم چنین دارای موقعیت ،منابع وقدرت انجمن این کار است .تناقض مربوط به تغییر وتحول در آن است که آدم ها در یک سطح خواهان تغییراند و به طور همزمان در سطح دیگر در برابر آن مقاومت می -کند ، آنها فقدان چیزی که دارا هستند و به آنان امنیت و آسایش داده است می هراسند . شما برای غلبه بر این حالت باید تغییر را نه به عنوان یک فقدان بلکه به مثابه یک تبادل در نظر بگیرید – دست کشیدن از آنچه هستید در برابر آنچه می توانید با شید .یک استعاره جالب مربوط به ظرفهای دهان باریک انباشته از فندق است که گاه در جنگل برای به دام انداختن میمون ها به کار میرود . میمون ها که با دیدن فندق وسوسه شده اند دستشان را داخل ظرفها می کند و به فندق ها چنگ می زنند اما حالا دست هایی که بر روانشناسی مدیرموفق(144)
اسلاید 21: ادراک جسمی و روحیبر مبنای نخستین باب ادراک با استفاده از درون داده های حسی یا از چشم اندازفیزیک،اساسا دو دیدگاه متفاوت وجود دارد : الگوی دکارتی – نیوتونی و الگوی نسبیت گرای کوانتومی .مدل دکارتی – نیوتونیبر مبنای فیزیک کلاسیک ،جهان را هم چون ابر ماشینی غول آسا توصیف می کند که توسط زنجیره خطی علت ها و معلول ها اداره می شوند . جهان سیستم مکانیکی از ذرات منفصل دارای کنش متقابل واشیاء متجز است که قالب سازنده اصلی آن اتم است که ماده صلب یا خالص لست . علاوه بر آن بر مبنای این نظ ر جهان به طور عینی به شکلی وجود دارد که انسان مشاهده گر می تئاند آن را درک کند و به سنجش آن دست یابد . این چشم انداز به عنوان مدل مکانیکی و جبر گرایانه جهان هم چون یک ساعت توصیف شده است . این مدل ماده را جامد ،ساکن، منفعلو ناهشیار در نظر می گیرد . این دید گاه به تباین یا دوگانگی ماده و ذهن باور دارد . مکان سه بعدی و متجانس است . زمان یک بعدی و خطی است و به ترتیب از گذشته به حال و آینده حرکت می کند.
اسلاید 22: مدل نسبیت گرای کوانتومی بر مبنای پژوهشی در فیزیک تحت اتمی جهان را هم چون رشته پیچیده و دارای سلسله مراتبی از ارتباطات متقابل تعریف می کند . قالبهای سازنده بنیادی ، ذرات اتمها هستند که بسته به آن که چگونه در نظر گر فته شوند خصوصیات متفاوت ماده یا انرژی را نشان می دهند . پس می توانید واقعیت را م تشکل ازذرات یا ذره – موجها بدانید بنابراین اشیاء گوناگونی که در اطراف خود می بینید می توانید به مثابه صورت بندی اجزا ماده یا رشته به هم پیوسته ای از قالبهای انرژی تلقی می شود. لذا در این مدل جهان پویش و ارتباط ها جایگزین جهان ماده یا جوهر شده اند ،ماده در خلا یا قالبی پویا محو گشته است. به عبارتی دیگر جهان نه یک ماشین بلکه به مثابه یک سیستم تفکر تعبیر می شود .آیا رنگین کمان یک شی است ؟رنگین کمان تنها به خاطر رابطه های زمینه ای مکانی- زمانی و منحصر به فرد باران ،خورشید وشما وجود دارد . از این لحاظ رنگین کمان را شما به وجود می آورید
اسلاید 23: روانشناسی انگیزشچرا عده ای از کارشان ناراضی و گروهی راضی هستند ؟ چرا جمعی به دنبال کار و دسته ای از اشتغال روی گردانده اند ؟ اینها سوالهایی است که هر مدیر ی برای ان پاسخی پیدا کند آیا اصولا برای این سوالها پاسخی وجود دارد ؟ آیا می توان برای هر سوال پاسخهای متعددی پیدا کرد هر پاسخ تا چه اندازه حائز اهمیت دارد و من به عنوان یک مدیر چگونه می توانم از این پاسخ وپاسخها استفاده کنم ؟ برنارشاو روزگاری گفته بود که هر گاه می خواهد با نضریات کسی مخالفت کند،ابتدا سعی می کند نظریات را خوب درک کند . به همین ترتیب موقعی که سخن از کار به میان می آید ،ابتدا باید بپرسیم :(چرا بشر کار می کند ؟)) به تعداد افرادی که کار می کنبرای این سوال پاسخ وجود دارد . هر یکاز ما برای کار کردن انگیزه ها ی متفاوتی داریم و گذشته از آن این انگیزه ها روز به روز دگرگون می شود . آیا محرک افراد برای کار کردن پول است یا جلب رفاقت یا منفعت جویی یا دلایل فنی و حرفه ای و یا صرفا اینکه غیر از کار کردن راهی در پیش پای ندارند؟به عقیده ف.و.تیلور بشر اصولا خود مدار است و کسب پول مهم ترین عاملی است که انسان را به کار کردن وادار می سازد . وی برای اثبات نظریه اش یک نفر را که به پول دوستی مشهور بود انتخاب کرد و موافقتش را برای انجام دادن یک آزمایش جلب کرد . آزمایش این بود اگر مرد مطابق خواسته تیلور کار می کرد ، تیلور پول بیشتری می پرداخت . آزمایش با موفقیت انجام شد نتیجه آزمایش این بود که مقدار سنگ آهنی که آن مرد در یک روز جا به جا می کرد از 12.5 تن به رقم سرسام آور47.5 تن
اسلاید 24: افزایش یافت . به همین جهت تیلور نتیجه گرفت که افراد نشر ماشین هستند . وی برای گارگران برنامه ریزی می کرد،حرکات غیر لازم و ناکار آمد را حذف می کرد ،امکانات ،استراحت برایشان فراهم می نمود و شرایط کار را بهبود می بخشید همه این کارها به نفع مدیریت علمی انجام می شد ؟،تیلور افراد را برای حصول هدف به دقت انتخاب کرد و از پول پرستی آناد تاحدامکان بهره بردای می نمد . وی با این اقدامات به نفع گروهی از افراد عمل کرد تعداد کسانی که واگنهای را بار گیری می کردند از 500به 140 کاهش داد و در عوض دستمزد کارگران باقی مانده را 60در صد زیادتر کرد . اگر چنین واقعه ای امروز رخ دهد ،از نظر روانشناسی مشکلاتی به بار می آورد ،زیرا در روزگار ما نظریه تنبلی ،بی عقلی و غیر قابل اعتماد بودن کارگران به کلی منسوخ شده است امروزه چند در صد مدیران درباره ی کار گران خودشان چنین طرز فکری دارند ؟ -و اگر صادق باشیم – آیا این طرز فکر صحیح است ؟و آیا پول مهم ترین انگیزه هاست؟ بی شک پول انگیزه بزرگی است ، ولی نمیتواند تنها محرک باشد . به سختی می توان مشخص کرد که پول تا چه اندازه در افزایش بازده عملیات موثر است . معمولا تغییر دادن محرک با دگرگونی هایی همراه است و افزایش کارایی ممکن است معمول یک یا چند انگیزخه باشد . به عنواب مثال کارایی یک شرکت هنگامی عملا افزایش یافت که برای نخستین بار مدیران شرکت دور هم جمع شوند و در باره سیاست گذشته شر کت که پول را محرکگ اصلی می داند به بحث و تبادل نظر پراختند .
اسلاید 25: مقررات سازمانی و تنبیههمه سازمانها دارای قوانین و مقرراتی هستند و رفتار های کارکنان باید براساس این قوانین و مقررای (گرفتن مرخصی ، زدن کارت ساعت ورود و خروج ونظایر آنها )انجام پذیرد . هر سازمان به منظور اینکه قوانین و مقررات پا بر جا بماند از روشهای گوناگونی از جمله تشویق و تنبیه استفاده می کند . البته در سازمانهای کوچک قوانین و مقررات غیر رسمی وجود دارد و به همین سبب فرد در موقعیتی به رفتاری تنبیه می شود و در موقعیت دیگر از موقعیت او چشم پوشی به عمل می آید یا شخصی برای یک رفتار مورد تنبیه سخت قرار می گیرد و به شخص دیگر فقط تذکر داده می شود برای جلوگیری از ناپایداریهای رفتاری ،هر موسسه به قوانین ومقررات هماهنگ و یکنواخت نیاز مند است معمولا در این مقررات باید اقداماتی که منجر به تشویق و یا تنبیه می شود مشخص شود گاهی قوانین و مقررات توسط مراجعی غیر از مدیران بک موسسه تدوین و ابلاغ می شوند برای نمونه مقررات بخش دولتی د رهمه وزارتخانه ها و سازما نها جاری است و آیین نامه های انضباطی و تخلفات اداری بخشی از این مقررات را تشکیل می دهد . در این مقررات تنبیه های گوناگونی از قبیل توبیخ ،انفصال موقت ، اخراج از وزارتخانه ، اخراج از خدمت و نیز کسر حقوق و مزایا پیش بینی شده است.
اسلاید 26: فشار روانی (استرس) عامل تنبیه درونیعلاوه بر آنچه تنبیه نامیده میشود موارد دیگری نیز وجود دارد که اجتناب از انها را آموخته ایم . پاره ای از این عوامل را در اصطلاح فشار روانی یا استرس می نامیم . فشار روانی بخشی از فرایند انگیزشی است و با اقداماتی که فرد برای رسیدن به هدف انجام می دهد ،بستگی و ارتباط دارد . هنگامی که اشکالی در این فرایند پیش میآید ،حالت استرس پیش می آید . موارد استرس کهدر زندگی روزانه و زندگی اداری و شغلی افراد پدید می آیدعمدتا شامل ناکامی ،اضطراب و کشمکش درونی است که هر یک از آنها به موانع گوناگونی وابستگی دارد که در راه رسیدن به هدف بستگی می آید
اسلاید 27: سلسله مراتب نیازها که توسط ”ابراهیم مزلو“ عنوان گردیده تا کنون بیشترین توجه مدیران را به خود جلب کرده است. این نظریه نه تنها نیاز های انسانی را طبقه بندی کرده است بلکه دلالت مستقیمی بر مدیریت رفتاری در سازمان دارد.دید گاه مزلو به انگیزش انسان در غالب سلسله مراتبی از نیاز ها عنوان گردیده است عنوان سلسله مراتب دادن به طبقه بندی مزلو به دلیل درجات مختلف و شمول این نیاز ها ست . به عبارت دیگر یک سلسله مراتب نیازها ،نیاز های سطح پایین و دسته دیگر نیازهای سطح بالاست که دستیابی به آن موکوال به بر طرف شدن و ارضای نیازهای ماقبل آنهاست.سلسله مراتب نیازها
اسلاید 28: نیازهای فیزیولوژی را به اعتباری نیازهای حیاتی می دانند.این نیازها ابتدایی ترین شرایط زندگی را تشکیل میدهدکه ادامه حیاط فیزیکی انسانی به آن متکی است. این نیاز ها شامل نیاز به آب، هوا، نیاز های جنسی و امثالهم است. نیاز های فیزیو لوژی نیاز به امنیتبعد از ارضای نیازهای فیزیولوژی به نظر مزلو نیاز به امنیت است .نیاز به رهایی از ترس و تهدید همیشه جز و نیازهای مهم برای برای حیاط فردی و اجتماعی انسان بوده استنیاز به تعلق و عشقاین نیاز ریشه در خصوصیت اجتماعی فرد دارد و نیازی است متقابل و دو طرفه (نیاز به دوست داشتن و دوست داشتنی بودن)موثر بودن در محیط نیز در این محیط جای میگرد . در واقع هر انسان نیاز دارد که بر محیط اطرافش اثر بگذارد .واز طرف دیگر احساس فرهنگ ومرام وگروه و تماس و رابطه با دیگران نیز در همین سنخ نیاز ها عنوان گردیده است. یاز به تعلق و عشق
اسلاید 29: نیاز به احترام و تکریماین نیاز ها مبین این مطلب است که انسانها نیاز به احترام به خود دارند .کلمه عزت نفس در این باره مناسب می باشد .هر فرد نیاز دارد در وضعی قرار گیرد که بتواند به خویشتن تکیه کند ،و ذات خویش را عزیز بشمارد . این نیازها نسبت به سایرین وجود دارد یعنی انسان نیاز به داشتن قابلیت خاصی دارد که او را در مقابل دیگران فرد قابل احترام جلوه -گر سازد .نیاز به خود یابیاین نیاز را به عنوان نیاز به شد و آگاهی از ظرفیتهای بالقوه معنی کرده اند.نیاز به آگاهی از خود مرحله ای است که اگر سایر نیاز های پایین تر براورده شوند خود به خود بروز خواهد کرد و این احساس تایید شده ای است نسبت به اینکه انسان میداند که ظرفیتهای درونی او بیشتر از آنچه در او قرار دارد و میخواهد به آن جایی برسد که قابلیت آن را واقعا دارد. بنا به نظر مزلو انسان بر اساس هر نیازی که در زمان معین و شرایط خاصی بهترین فرصت را دارند برانگیخته خواهد شد براورده شدن نیازهای بالقوه بستگی به موقعیت فعلی و تجارب کنونی دارد . بنابراین ارضای نیازهای اولیه – که همان نیازهای فیزیولوژیکی است ابتدای ترین مرحله ای است که برای ارضای نیازهای سطوح بالا تر لازم است .
اسلاید 30: نیاز به خود یابینیاز به احترام و تکریمنیاز های اجتماعینیاز به امنیتنیاز های فیریولوژیکینمایش سلسله مراتب نیاز ها (ابراهام مزلو)
اسلاید 31: نظریات تنی چند از علمای روانشناس در مورد نیازهانیاز پدیده ای است که از درون انسان سرچشمه می گیرد و به عقیده علمای روانشنا س این دیده روانی در انسان است این گروه از علما به تفضیل از نیازها سخن گفته اند ودر این قسمت به دو نظریه اشاره میکنیم.نظریه هنری الکساندر ماریاصولا روانشناسان نسبت به نیازها کهانگیزه های مهم رفتاری هستند ،توته داشته اند ولی هیچیک از آنان به اندازه ماری در این باب تاکید نکرده و به شرح و بسط نیازها نپرداخته است .به نظر ماری آدمها احتیاجات و نیاز های دارد که نظری هستند و ظهور هر نیاز ایجاد تیدگی و ناراحتی میکند ، یعنی تعادل حیاتی را بر هم می زند ،موجود زنده برای رفع این تنیدگیی یعنی استقرار تعادل حیاتی به جنب و جوش می افتد و حرکات و اعمالی انجام می دهد . ماری تا اینجا با فروید هم عقیده است ولی او می گوید:“ تعادل حیاتی همه تنیدگی و ناراحتی آدمی در صفحه زندگی پیشرفت نمی کند ” ماری توجه می دد که نیاز های ما دو دسته اند :یک دسته حفظ کننده و دسته دیگر سازنده.تعادل حیاطی که در جهت رفع نیاز های حفظ کننده حاصل می شود ،کارش حفظ وضع موجود است روانشناسی بهروری(141)
اسلاید 32: و زندگی جسمانی را تامین می کند ،اما انسان خواهان پیشرفت و خلاقیت و سازندگی و به همین جهت برای نیاز های سازنده ایجاد می کند.و برای ارضای آنها به کوشش و تکاپو می پردازد و شخصیت انسانی خود را بروز میدهددسته بندی نیاز ها از نظر ماری به 20 قسمت:نیاز به تسلیم و رضانیاز به پیروزینیاز به محبت نیاز به پر خاشنیاز به خود مختار ینیاز به جبران شکست نیاز به حفظ حیثیتنیاز به بزرگداشتنیاز به تسلطنیاز به خود نمایی
اسلاید 33: نیاز به دور اندشینیاز به پرهیز از شکستنیاز به ناتوانی نوازینیاز به نظم و ترتیب نیاز به تفریحنیاز به دور افکندننیاز به لذت حسینیاز به لذت جنسینیاز به پشتیبانی نیاز به درک حقایق
اسلاید 34: نظریه کرونباخ درباره نیازهابراساس نظریه کرونباخ می توان نیازها را در پنج طبقه تقسیم کرد . در این طبقه بندی نیاز های فیزیولوژی کنار نهاده شده اند نیاز به امنیت در طبقه بندی کرونباخ به چشم نمیخورد ،زیرا عدم امنیت نوعی ترس است ترس از چیزی که انسان چیزی را از دست بدهد و بنابراین عدم احساس امنیت را ترس از عدم ارضای نیاز هادانست که در این صورت خود امنیت نمی تواند نیاز به شمار آید و بدو ن توجه به سایر نیازها در نظر گرفته شود .رفتار آدمی نیز تحت تاثیر احساس عدم امنیت قرار گیرد ،اما نمی توان آن را تنهایی نیاز ثلمداد نمود.طبقه بندی نیاز ها از نظر کرونباخ بدین قرار است:نیاز به محبت نیاز به مورد قبول مقامات بالاتر واقع شدننیاز به تایید همگان واقع شدننیاز به استقلال و عدم وابستگی نیاز به احترام نفس
اسلاید 35: آموزش مدیریت از دید گاه روانشناسیبرای مدیران و مسولان بخشهای یک سازمان ،سوالهای بسیاری در رابطه با علل رفتار کارکنان مطرح می شود . وقتی این مدیران در کارگاههای آموزشی روانشنلسی مدیریت و روانشناسی صنعتی بالینی شرکت می کنند و از آنان خواسته می شود سوالهای خود ا در زمینه های مختلف رفتار آدمی در محیط کار مطرح سازد این گونه سوالها را عنوان می سازد :چر بعضی از کارکنان و همکارن ما ،عجیب و غریب است ؟چرا هنگام کار نسبت به همکاران حسادت میکنیم؟چرا حافظه ما ضعیف می شود و حتی اسم همکاران را فراموش می کنیم ؟چرا نسبت به کارمان دلسرد می شویم؟چرا بعضی از کارمندان دزدی می کنند؟ و.....طرح سوالها به گونه دیگر نیز عنوان می شود و در این زمینه مدیران سوالهای خودرا با چگونه آغاز می کنند نمونه هایی از این سوالها عبارتند از ” چگونه می توان مشکلات انسانی در ساز مانها را به نحو موثر حل کرد ؟ جگونه میتوان بدون ایجاد تغییر در ابزار و وسایل کار کارایی کارکنان را افزایش داد ؟ چگونه می توان از سازمانهای غیر رسمی برای تامین بهداشت روانی افراد استفاده کرد؟ ...اگر در سطح جامعه نیز نگاه کنیم ، دولت می تواند برنامه دقیقی را برای بی نیاز کردن جامعه درزمینه های گوناگون فنی،خدماتی،آموزشی،درمانی،تفریحی اقتصادی،کشاورزی تهیه کند . روانشناسی بهروری (189-190)
اسلاید 36: اما برای رسیدن به این هدفها باید مدیران لایقی وجود داشته باشند تا این مسولیتها را بر عهده گیرد و با صرف حداقل هزینه ، بالاترن کارایی و اثر بخشی را به دست می آورد حال این سوال پیش می آید که چگوه این مدیران را پیدا کرد ؟ آیا توانایی رهبری و اداره یک واحد یا سازمان ذاتی است یا مهار تهای مربوط به اداره و رهبری را می توان با روشهای خاصی آموخت؟معمای ذاتی و یا اکتسابی بودن مهارتهای مدیریت و رهبری موثر ،سالها مورد بحث صاحبنظران و اندیشمندان کشورهای مختلف بوده است ،اما بیش از همه روانشناسان کوشیده اند تا با استفاده از روشهای علمی به این معما پاسخ دهند.یکی از مشهورترین افرادی که تلاش کرده اند معمای ذاتی و یا اکتسابی بودن مهارتهای رهبری را حل کنند ،(فیدلر) است که نتایج تحقیقات گسترده او در این زمینه ،منتهی به ارائه مدل رهبری اقتضایی شد. دیگری (گیزلی ) است که او مطالعات متعددی را در زمینه رفتار آدمی در محیط کار ،انجام داده است .در این زمینه می توان محققان بسیاری دیگری مثل فلشمن ،گیب،هاوس،کتز،استاگدیل و وروم را نام برد که سالها برای پاسخ به این معما به تحقیق و بررسی پرداخته اند .
اسلاید 37: اقدامات اجرایی برای تشکیل دوره های آموزشی مدیریتاکنون باید روشن سازیم تصمیم می گیرید یک دوره آموزشی خاص را برای مدیران سطوح مختلف پایه،میانی و عالی تشکیل دهد لازم است چه اقداماتی را انجام دهد مراحل پیشنهادی عبارتند از:مرحله اولدر اولین مرحله از فرایند طراحی و اجرایی هر برنامه آموزشی ،لازم است نیازهای آموزشی شرکت کننده ها در دوره آموزشی براساس مفاهیم نظریه های مربوط به بزرگسا ل آموزی مشخص گردد.مرحله دومپس از آنکه مدیر آموزشی همه نکات مهم در انتخاب شرکت کنندگان در یک دوره آموزشی رعایت کرد ،براساس روشهای پیشنهادی مشخص ساخت که نیاز های فردی و جمعی مدیران برای یادگیری و آموزش چیست ، و این تعیین نیاز را براساس روشهای پیشنهادی ،یعنی ، تجزیه و تحلیل شغل آنان ،انجام داد ، در مرحله بعدی باید صاحبنظران ،کارشناسان ،استادان و محققانی را که هر یک در رشته خود شناخته شده است به دور هم جمع آورد و محتوای دوره آموزشی را به نحوی تعیین کنند که نیاز های آموزشی یکیک شرکتکنندگان ،تامین گرددواز شرکت کنندگان بخواهند د راین زمینه اظهار نظر کنند و بالاخره باید تا حد امکان نظریات آنان را در طراحی و اجرای دوره های آمو زشی تامین کنند
اسلاید 38: مرحله سومباید در این زمینه تصمیم گیری شود که برای یاد گیری و اموزش مدیران شرکت کننده در چنین دوره ای تصمیم آن است که از چه روشهای آموزشی استفاده شود. مرحله چهارمانتخاب استادانی که ضمن اشنایی با مفاهیم اساسی آموزش و یاد گیری بزگسالان بتوانند نقش تسهیل کننده یادگیری را به عهده بگیرند و آنچنان محیط و فضای روانی را به وجود آورند که منتهی به بالاترین سطح یادگیری شرکت کننده گان شوند . مرحله پنجمانتخاب محل و مسایل مناسب برای تشکیل دوره های آموزشی مدیریت ،از اهمیت خاص خود برخوردار است و میتوان گفت و حتی بهترین استادان وقتی در محل نامناسبی برای تدریس و آموزش دعوت شوند قادر به ارائه مفاهیم مورد نظر خود به نحو کامل ،نخواهد بود مرحله ششمانتخاب وسایل سمعی بصری مناسب برای دوره های آموزشی ،زمینه های دیگری از فعالیتهای مدیر آموزش را تشکیل می دهد .وقتی با مدیران و آموزش آنان سر و کار داریم لازم است کاملترین وسایل سمعی بصری برای یاد گیری آنان استفاده کنیم .
اسلاید 39: مرحله هفتمآماده سازی منابع و ماخذ مورد استفاده شرکت کنندگان در هر دوره آموزشی ،بخش دیگر از وظایفی است که مدیر آموزش به عهده دارد . همزبان با امکاناتی که برای برگزاری دوره فراهم می شود و حتی مدتها قبل از ان – لازم است مطالب درسی ،کتابها، موضوعها،زمینه های مورد نظر و پژوهشهای موردی ،تهیه و تدوین شوند و قبل از شرکت مدیران در دوره آموزشی ،در اختیار آنان قرار گیرند.مرحله هشتمانتخاب یک نفر به عنوان کارشناس یک دوره و تفویض اختیارات لازم به او ،جهت برگزاری یک دوره آموزشی اثر بخش و مفید لازمه برگزاری یک دوره آموزشی اثر بخش است . کارشناس دوره باید با روشهای بزرگسال آموزی بخوبی آشنا باشند و ایجاد توانایی ایجاد ارتباط با یک یک شرکت کنندگان و استادان را داشته باشند .مرحله نهمدر این مرحله عملا برگزار می شوند و پدید یاگیری به وقوع می پیوندد
اسلاید 40: مرحله یازدهمدر این مرحله ،کارشناس آموزشی تلاش می کند تا از اطلاعات حاصل از برگزاری دوره مورد نظر ،برای بهبود دوره های بعدی استفاده کند . مدیر آموزش همراه با کارشناس دوره باید از اطلاعات حاصل از امتحانات کتبی و شفاهی ،اظهار نظر استادان دوره ،نتایج ارزیانی دوره باید شرکت کنندگان و بالاخره با برسی نقایص محدودیتها یی که د رطی دوره آموزشی مشاهده شده است استفاده کنند و از همه این تجربه ها برای طراحی کاملتر دوره های بعدی ،بهره بگیرید.در این مرحله کارشناس آموزشی باید به ارزیابی شرکت کنندگان در دوره بپرازند یادگیری شرکت کننگان دوره آموزشی را می توان به شیوه های مختلف ارزیابی کرد.این گونه ارزیابی می تواند به صورت شفاهی ،کتبی،مشاهده نحوه عملکرد شرکت کنندگان در کار و نظایر آن انجام گیردمرحله دهم
اسلاید 41: مقیاس سنجش مدیران در زمینه آموزش مدیریت از دیدگاه روانشناسی کاربردی1) وقتی مشکلات انسانی در کار زیاد است حل موثر آنان غیر موثر استموافقم نمی دانممخالفم2) توانایی رهبری تحت تاثیر ویژگیهای شخصیتی و عوامل محیطی قرار داردموافقم مخالفمموافقم نمی دانممخالفم3)منظور از آموزش تنها مطالبی است که مدیران در طی دوره آموزشی رسمی دریافت می کنندموافقم نمی دانممخالفم4) معمولا مدیران در کار روزانه خودبا مقوله های سه گانه ابزار و وسایل ،بوجه،ونیروی انسانی سرو کار داردموافقم نمی دانممخالفمروانشناسی بهروری (198)
اسلاید 42: 5) در آغاز چنین می انگاشتند که انگیزه های عقلی –افتصادی موجب کار کردن افراد در زمینه ها شودموافقم نمی دانممخالفم6) اختصاص زمان برای آموزش مهارتهای رفتاری برای مدیران نوعی اتلاف سرمایه است موافقم نمی دانممخالفم7) همه خصوصیات لازم برای موفقیت رهبری را می توان با آموزش در شخص ایجاد کردموافقم نمی دانممخالفم8)بهترین شیوه آموزش مدیریت آن است که دوره آموزش مانند لباس به تن مدیران ”پرو“ شودموافقم نمی دانممخالفم9)تغییر نگرش مدیران ساده تر از آموختن مهارتهای فنی مدیریت به انان استموافقم نمی دانممخالفم10)انتخاب محل و وسایل مناسب برای تشکیل دوره آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار استموافقم نمی دانممخالفم
اسلاید 43: 11) هدف اصلی دوره آموزش مدیریت آموختن مطالب درسی به آنان است و بس موافقم نمی دانممخالفم12) کارشناس اموزش باید فردی مطلع ،آگاه اهل مطالعه ،خوش سخن و علاقمند به کار خود باشدموافقم نمی دانممخالفم13) آموزش دهنده اثر بخش حتی می تواند یاد گیرندگان کاملا بی علاقه را به بهترین وضع آموزش دهند موافقم نمی دانممخالفم14) مدیران باید با روشهای مشاوره فردی و گروهی آشنا باشند و در واقع لزوم از آنها بهره گیرند موافقم نمی دانممخالفم15) در آموزش مدیران ،باید از شیوه های بزرگسال اموزی و مفاهیم آن بهره گرفتموافقم نمی دانممخالفم
اسلاید 44: روش نمره گذاریاگر به سوالهای شماره 2،4،5،8،10،12،14،15 پاسخ ”موافقم ” دادهاید به هر سوال ”2“ نمره اختصاص دهید . اگر به سوالهای 1،3،6،7،9،11،13 پاسخ ”مخالفم“ دادهاید به هر سوال ”2“ نمره اختصاص دهید به سوالهایی که به ان پاسخ ”نمی دانم ”داده اید پاسخ داده نشود .اگر مجمو.ع نمره های شما بین ”20“ تا ”30“ است می توان پیش بینی کرد که بینش شما در مورد کاربرد مفاهیم روانشناسی در مدیریت مناسب است.اگر مجموع نمره های شما بین ”10“ تا ”20“ است می توان پیش بینی کرد که نیاز به آشنایی بیشتر با مفاهیم روانشناسی و استفاده از آن در انجام دادن وظایف شغلی خود به عنوان یک مدیر دارید.اگر مجموع نمره های شما کمتر از ”10“ است پیشنهاد می کنیم یا به طور جدی به مطالعه وسیع در زمینه روانشناسی کاربردی در ابعاد گوناگون حیات سازمانی بپردازد یا اینکه مسولیت رهبری و اداره افراد تحت نظارت خود را به عهده شخص واجد شرایط تری دارد .
اسلاید 45: ضرورت واهمیت تفا وتهای فردی در مدیریت منابع انسلنی1) شخصیتعبارتند از مجموعه از صفات ویژگی های شخصی است که می تواند هر شخص را به صورت یک مجموعه منحصر به فرد در آورد مفهمموم شخصیت ازآن جهت در مدیریت اهمیت دارد که به ناظر اکثر مدیران نقش عمده ای در چگونگی ادراک ارز یابی و واکنش فرد در مقابله با مشکلات دارد چنین به نظر می رسد که شخصیت در نتیجه دو عامل محیط و وراثت به وجود می آید و با موقعیتهای مختلفی دارد .1-1- وراثت مقصود عاملی است که از طریق انتقا ل خصوصیات به وسیله ژنها وجود دارد . اگر قرار بود همه خصوصیات فردی به وسیله ارث تعیین گردد در آن صو.رت این ویژگی ها به هنگام تولد کاملا مشخص می شد و هیچ نوع آموزشی و تجربه ای نتوانستند آنها تغییر دهند.2-1- محیطعبارتند از فرهنگی که در آن شخص بزرگ شده است نخستین شرایط یا وضعیتی که برای فرد به وجود می آید هنجارهایی نیز افراد خانواده دوستان و گروهای اجتماعی و سایر عوامل ذی نفوذ که فرد آنها را تجربه می کند همه اینها در تشکیل شخصیت انسانها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. روانشناسی مدیریت ( ص 45)
اسلاید 46: عوامل وراثتیعوامل محیطیشخصیت
اسلاید 47: ابعاد شخصیت سازمانیمهمترین ابعاد شخصیتی که با رفتارهای سازمانی و روابط متقابل شخصی ارتباطی نزدیک دارند ،عبارتند از:شخصیت اقتدار گرا :این گونه افراد تمایل به پذیرش کور کورانه قدرت دارند افراد قدرت طلب اعتقاد به اطاعت و فرمانبرداری از قدرت دارند.شخصیت دیوانسالار شخص دیوانسالار همانند فرد قدرت گراست . اما تنها تفاوتی بین این دو شخصیت وجود دارد آن است که احترام شخص دیوانسالار به قدرت کورکورانه نیست وعمدتا مبتنی بر قوانین و مقرات سازمانی است.ماکیاولیستیتفکر و شخصیت ماکیاولیستی بر گرفته از نظریه ”نیکولا ماکیاول“ نویسنده قرن 16 .م است . ”ماکیاول“ معتقد بود که هدف وسیله ای را توجیه می کند افرادی که دارای این نوع سخصیت هستند ،همواره در سازمان در پی بدست آوردن کنترل بر روی دیگران هستند تا صرفا به هدفهای شخصی خود نائل شوند و از هر وسیله برای کسب قدرت سود می جویند.
اسلاید 48: 2) نگرشنگرش ،احساسات طرز تلقی های فرد نسبت به موضوع ها ،پدیده ها و اشیا است طرز تلقی می تواند بر تفسیر موضوعها اثر بگذارد . فرد در سالهای نخستین زندگی خود با توجهبه آنچه را که ستایش می کند ،به آن احترام می گذارد یا حتی از آن می ترسد ،شروع به الگو سازی می کند.هم چنین نگرش افراد مشهور یا نگرش کسا نی را که مورد تحسین و ستایش آنهاست تقلید می کنند3)فرایندهای موقعیتیفرایند های موقتی نیز بر چگونگی تشخیص و تفسیر موضوعها توسط افراد اثر می گذارد پس از آنکه آگاهی های فرد از محیط اطراف نسبت به موضوع کسب شد آنگاه ادراک می شود ، تفسیر شده شکل می گیرد .
اسلاید 49: ماهیت خویشتن شمادر حقیقت خویشتن شما توسط الگو هایتان از واقعیت ،شرطی شده است . به این ترتیب شما خویشتن خود را به صورت گوناگون می توان در نظر بگیرید.چشم انداز ماشینی یا مکانیکی بر مبنای چشم انداز مادی ،ماشینی ،تحصلی و فروکاهنده دکارتی- لیوتونی از جهان، شما می توانید خود را به مثابه یک وجود محصور در پوست خویش در نظر آورید که شامل سیستمهای فرعی استخوانی ،عضلانی، عصبی و غیره است. چشم انداز سیستمیبر مبنای بینش نسبیت گرای کوانتومی از واقعیت ،شما خود را هم چون رشته ی پیچیده ای از روابط متداخل ،قالبهای انرژی یا موجیا صرفا به مثابه نئعی نظم یا سامان و یا آگاهی خواهید دید .از این نقطه نظر هر فرد انسانی اصولا بخشی از یک موج گسترده تر یا یک سیستم یا قالب انرژی است. در یک الگوی سیستمی از این دست شما به عنوان بخشی از کل واقعیت یا محیط تلقی می شود روانشناسی مدیر موفق (ص 152)
اسلاید 50: همان طور که در شکل 10-3 نشان داده شده است پوست بدن شما تنها خطی مقسم میان سیستم گسترده تر موجود در خارج پوست و سیستم های فرعی درون آنها هستبنابراین هر موجود انسانی جزئی از یک نظام سلسله مراتب کلی گرایانه است که از موج –ذره های ریز اتمی که در سیستم های نزرگ تر ،عالی تر و پیچیده تر ادغام می شوند تایک محیط ناشناخته تقریبا نا محدود گسترش می یابد ما متشکل از سیستم های فیزیکی ، ، زیستی و اجتماعی ، شیمیایی وبوم شناسی و در عین حال بخشی از آنها هستیم . بک انسان ، فردی در میان پنچ میلیارد بر سیاره ای کوچک واقع در یک سیستم خورشیدی صغیر متعلق به یکی از کیهانهاست
اسلاید 51: محیطا نسانیتعضلانیاستخوانیتنفسیانرژیعصبیذهنیعاطفیسایر کیهان ها کیهاندنیاسایر انسانها فردسیستم های فردی
اسلاید 52: چشم انداز تکاملی حال به خویشتن در یک دید گاه تکاملی نظر می افکنیم . هر فردی از تولد به بعد به مراتب مختلف هویت دست پیدا می کند . در هنگام تولد نوزاد با اعمال بیولوژیک خود هویت می یابد پس از چند هفته آگاهی و تجربه از بدن احاصل می شود و نوزاد شروع به یکسان دانستن خود با بدن می کند . هم چنان که رشد می کنید و درون دادههای محیطی گوناگونی مانند صدا و کلمات ،شروع به تبدیل شدن به معنای در ذهن شما می کنند ،تجربه کردن افکار را آغاز می کنید و مرحله ای فرا می رسد که خود را با ذهن و اندیشه هایتان یکی می دانید . با آموزش و رشد و کنش متقابل بیشتر ،هویتی به عنوان یک فرد ،یک موجودیت مستقل و بک خود و یا من شخصی کسب می کنید در این مرحله شما با شخصیت خود یا منت ان همانند سازی میکنید .نکته جالب توجه ماهیت پیشرونده یا فزاینده این تغییرات هویتی است .
اسلاید 53: مقصد خود را مشخص نماییدبدانید به کجا دارید می روید وبرنامه ریزی کنید و براساس آن به سمت مقصد حرکت کنید . در این صورت سریع تر و با کمترین انحراف به سوی هدف خواهید رفت.شما باید دارای هدف باشید و بدانید می خواهید به کجا بروید . اگر غیر از این باشد وقت خود را بیهوده صرف کرده اید و فقط دور خود خواهید چرخید اگر شما مقصدی را برای خود در نظر بگیرید ،آن وقت ااست که می توانید با برنامه ریزی به سوی هدف مورد نظر حرکت کنید مگر اینکه هدفمند باشدوقتی اهداف تعریف شوند برنامه ریزی هم امکان پذیر خواهد بود سپس کلیه منابع مورد نیاز برای حصول هدف قابل تعیین و تامین خواهد بود آنگاه می توانید به طور موثر و کارآمد از انرژی و وقت و امکانات موجود بهره مند شوید همانند این که برای هر سفر لازم است مطابق مسیر و مقصد مشخص ،امکانات مورد نیاز را تهیه و همه جوانب مورد لزوم را بررسی کرد.تصور کنید با ماشین خود در جاده در حرکت هستید و مسیر شما مشخص است در این صورت می دانید که کجا بپیچید و از کدام مسیرهای فرعی اجتناب کنید در واقع آشنایی و تعیین مقصد به شما اجاره می دهد سریع تر و با کمترین صرف زمان و استهلاک انسانی و غیر انسانی به سمت مقصد حرکت نماییدروانشناسی مدیر موفق (ص 91 )
اسلاید 54: استیون (steven) به عنوان رئیس سازمان تآمین اجتماعی انتخاب شده بود طی سالهای اخیربیشترسازمانهای تابعه غیر سود آورشده وهدف خود را گم کرده بودند ، به زغم خیلی این سازمانها ازمسیر اصلی خود خارج شده بودنداستیون ازکارکنانش درباره ی اینکه سازمان چه باید بکند ونهایتا به کجا باید برود نظرخواهی کرد نتیجه نظرخواهی برای او مایوس کنندهن بود زیرا هیچ نتیجه ی روشنی به دست نیامد بنابراین او کلیه ی مشاوران ومعاونان خود را برای برنامه ریزی وتعیین هدف دعوت کرد دراتاق جلسه را پشت انان قفل کرد وگفت :“ تا مقصد وهدف سازمان را مشخص نکینم ،ازاینجا خارج نخواهیم شد .لازم است بدانیم می خواهیم به کجا برویم وچه باید بکنیم . باید بدانیم که بهترین مسیربرای رسیدن به هدف کدام است وازحرکت در ان لذت ببریم“.یکی از اعضای جلسه با صدای بلند گفت :“خدارا شکر، بالاخره تصمیم گرفتیم کاری بکنیم“.تهایتا آنان توانستند به نظریه ای مشترک درباره ی مقصد سازمان برسند وهدفی براین آن تعریف وتعیین نمایند. سپس راهکارهای مناسب برای تحصیل هدف مورد نظر هم تعیین کردند. هر چند از ساعتها وقتی همه اتاق جلسه را ترک می کردند بسار خسته بودند احساس آرامش و موفقیت می کردند.تئوری در عمل
اسلاید 55: مطالب اين بخش نتيجه تحقيقات گروه روانشناسي ما پيرامون ويژگيهاي رواني و شخصيتي كارآفرينان ميباشد كه متن زير مقدمه اي بر اين پژوهش است. بزودي مطالب بيشتري را در قالب مقالات قابل دريافت در اين بخش در اختيار شما عزيزان قرار خواهيم داد. سازمان هاي عصرحاضرباتحولات وتهديدات گسترده بين المللي روبروهستند . تضمين وتداوم حيات وبقاء سازمان ها نيازمند راه حلها وروشهاي جديد مقابله با مشكلات است كه به نوآوري وابداع , خلق محصولات , فرآيندها وروشهاي جديد بستگي زيادي دارد . يكي از نقشهاي اصلي فاصله زيادمديران نقش كارآفريني آنها فاصله زيادست . كارآفرينان به عنوان موتورحركت توسعه اقتصاديکارآفرینی و روانشناسی
اسلاید 56: محسوب مي شوند درواقع كارآفرين عامل اصلي ، ايجادخلاقيت ونوآوري است . ازآنجايي كه خلاقيت ونوآوري وتوان كشف فرصت هاي جديد از بارزترين ويژگيهاي كارآفرينان است وازآنجا كه اصولاً رفتاري اين گونه افراد ( ازقبيل استقلال طلبي ، نياز به پيشرفت ,خصوصيات رواني ريسك پذيري و ... ) وماهيت طبيعي نوآوري ، شرايط خاص ومتفاوتي رامي طلبد , لذا شناخت ويژگي ها بستري مناسب براي جذب ورشد كارآفرينان است كه اولين قدم واساسي ترين مساله است . باتوجه به ويژگيهاي كارآفرينان كه شامل توفيق طلبي ، مركزكنترل,ريسك پذيري ، نيازبه استقلال , خلاقيت و تحمل ابهام است بطور مختصربه تعريف هركدام ازآنها مي پردازيم :
اسلاید 57: 1- نيازبه توفيق عبارت است ازتمايل به انجام كاردراستانداردهاي عالي جهت موفقيت درموقعيتهاي رقابتي . 2- عقيده فرد مينسبت به اين كه وي تحت كنترل وقايع خارجي مي باشد را مركزكنترل نامند. عبارت است از مخاطره هاي معتدل كه مي توانندازطريق3- ريسك پذيري تلاشهاي شخصي مهارشوند . 4- نيازبه استقلال ازويژگيهايي است كه به عنوان يك نيروي بسياربرانگيزاننده مورد تأكيد واقع شده است . تمايل به استقلال ، يك نيروي انگيزشي براي كارآفرينان معاصراست
اسلاید 58: لذا آزادي عمل ، پاداش ديگركارآفريني است . درواقع نيازبه استقلال ، عاملي است كه سبب مي شود تا كارآفرينان به اهداف وروياهاي خوددست يابند. خلاقيت همانا توانايي خلق ايده هاي جديد است كه اين ايده5- ها ممكن است به محصولات ياخدمات جديد نيزمنجرشوند . درواقع خلاقيت نيرويي است كه درپس نوآوري نهفته است . 6- قدرت تحمل ابهام عبارت است ازپذيرفتن عدم قطعيت به عنوان بخشي اززندگي ، توانايي ادامه حيات با دانشي ناقص دربارة محيط وتمايل به آغاز فعاليتي مستقل بي آنكه شخص بداند آيا موفق خواهدشد ياخير.
اسلاید 59: راز موفقیت وقانون مندی های آنانسانهای موفق چگونه می اندیشند ؟آیا شما یکی از آنها هستید ؟ بیایید به ارزیابی خود بپردازیم تا برای بهبود زندگی خود تصمیم بگیرید.شما کیستید وچگونه فکر میکنید وچقدر خود رادر زندگی موفق احساس می کنید ؟چقدر از اعتماد به نفس وبردباری برخوردار هستید ؟ آیا در ارتباط خود موفقید؟ آیا دوستان خوبی در اطراف خود دارید ؟با ما همراه باشید تا راز موفقیت یک انسان توانمند و موفق در زندگی را برایتان بگوییم.موفقیت یک نگرش است. یک باور است .یک عادت است .موفقیت ارزانی کسانی است که آنرا می خواهند و باور دارند که می توانند به آن برسند.یک انسان موفق ،کار و شغل رضایتمند دارد. به سلامت جسم و روح خود توجه دارد. با دیگران روابط بسیار خوبی دارد.تمام اهداف ومسیر زندگی اش مشخص است در مقابل مسائل و مشکلات کار و زندگی اش همچون کوه ایستاده است.واز داشتن یک زندگی شاد خانوادگی،آرامش درون واحساس موفقیت و رضایت از زندگی لذت می برد.پس بیاید از سرعت کار خود بکاهید وبه کیفیت آن بیفزایید. کمی از وقت خود را صرف ملاقات با خود کنید و با یک برنامه برنامه ریزی جدید زندگی کنید واز لحظه لحظهآن لذت ببرید.
اسلاید 60: امروز تصمیم بگیریدوراه زندگی خود را انتخاب کنید وفردا به دستاوردهای زیبا برسید و باور کنید که:خوشبختی یک انسانموفق، این گونه آغاز می شود.وآیا میدانید که اصولا ،موفقیت شما در زندگی به میزان موفقیت در مدیریت شما بستگی دارد؟ و اصولا مدیریتی از خود مدیریتی آغاز می شود؟ یعنی انسان می تواند در دنیای بیرون خود به تربیت و مدیریت انسانها بپردازد که ابتدا در دنیای درون خود بتواند خود را زیبا مدیریت کند، یعنی مدیریت اندیشه-هایش،مدیریت باورهایش ،مدیریت روحیه و احساسش ومدیریت شخصیتش.انسانی دنیای درون خود را زیبا مدیریت می کند می تواند با مدیریت کامل به مدیریت دنیای بیرونش بپردازد. و اگر مدیریت یعنی بسیج اندیشه ها و باورها وتلاشها به سمت هدفها ، پس قبل از هر چیز،بایست و خود را مورد ارزیابی قرار بده که توکیستی و چگونه می اندیشیو چگونه باورهایی داری و روحیه واحساس چگونه است.
اسلاید 61: از کجا آغاز کنیم؟رمز موفقیت ،شروع کردن است. موفقیتها با تصمیمها شروع می شوند زیرا:تاتصمیمی اتخاذ نشود تغییری در زندگی رخ نمی دهد.امروز تصمیم بگیرید تا آینده ای را خلق کنید که دیگرهیچ شباهتی به گذشته های ناکام شما نداشته باشد.و بدانید که:فاصله داشتن و نداشتن، فقط یک خواستن است.برای اینکه به موفقیتی برسید قبیل از هر چیز باید بدانید و باور داشته باشید که می توانید موفق شوید.به قول سلمان ساوجی :اگر گویی که بتوانم قدم در نه که بتوانی ********* و گر گویی که نتوانیم برو بنشین که نتوانی اگر بخواهید در زندگی خود یک مدیر موفق و توانمند باشید ،باید ابتدا ذهنیت و باور های خود را تغییر دهید.
اسلاید 62: انسانها،با باورهایشان زندگی را می سازد . شما هر آنچه را باور داشته باشید می توانید خلق کنید و این قدرت بی کران انسان است.دانشمند علم توسعه انسانی می گویند:In order for things to change, you must change برای اینکه دنیای بیرون توتغییر کند ،توباید تغییر کنی و منظور از تو یعنی ،اندیشه ها-های تو و احساس و روحیه تو.هر روز در ز ندگی شما فرصتهای مناسبی پیش میآید ،نقطه نظرهای سودمند و ثروت آفرینی در ذهن شما جرقه می زند ،و شما از کنار بسیاری از آنها بی توجه می گذرید. کافیست دست خود را به سوی آنها دراز کنید و به دستاوردهای زیبا برسید. به طور مثال،وقتی که با هواپیما به جایی سفر می کنید ،مسافری که در کنار شما نشستهچه بسا قابلیت آنرا داشته باشد که یک دوست بسیار توانا وارزشمند در زندگی شما باشد ،اگر به او لبخندی بزنید باب یک دوستی را باز کنید . کسی را به دنیای خود بپذیرید که تاثیری شگرف در زندگی شما داشته باشد .شما چه میدانید او کیست و چه توانایهای دارد که اگر بدون توجه از کنار او بگذرید ،فرصت بسیار خوبی را در زندگی از دست داده اید. آری فرصتها این گونه به کنار شما می آیند ومی روند. این بستگی به شما دارد که چگونه فرصتها را شکار می کنید و از هر فرصتی ثروتی می سازید.
اسلاید 63: (منظور از ثروت فقط پول نیست بلکه هر دستاوردی در دنیای انسان یک ثروت است)چگونه در زندگی خود طوفان به پا کنیمامروزه دانشمندان علم موفقیت به این نتیجه رسیده اند که فرق بین انسان ها فرق در اندیشاهاست. موفقیت و شکست حاصل دونوع طرز فکر است . فقر در دنیای یک انسان فقیر فکر فقیرانه اوست و ثروت در دنیای یک انسان ثروتمند ،حاصل اندیشه های ثروتمندانه اوست .انسانهای موفق در تاریخ کسانی بودند موفقیت طالبانه اندیشیده اند هر موفقیتی در دنیای یک انسان موفق از یک فکر شروع می شود زیرا انسان این قابلیت را دارد که به هر آنچه فکر کند آن را خلق کندپس: یک زندگی شاه کار گونه با خلق اندیشه های مثبت شاه کار آفرین شروع می شود. انسان است واندیشه هایش.تمام دنیا در اختیار ماست تا برای رسید به موفقیت از آن استفاده کنیم . تمام دنیا در خدمت ماست تا برنامه ها وایده های جدید خود را در آن پیاده کنیم و محصولات و خدمات جدید خود را در آن عرضه نمائیم . موفقیت به شرایط بیرونی ما بستگی ندارد. موفقیت حاصل نگرش و باور های ماست . باوری که از خود و جهان اطراف خود داریم .
اسلاید 64: فرمول موفقیتهر موفقیت و دستاوردی از رهگذر تلاش بدست می آید.تلاشهارا انگیزه ها درانسان خلق می کند.انگیزه ها را اندیشه ها می سازد.اندیشه ها از باور و روحیه دستور می گیرد.پس هر موفقیتی از رهگذر یک باور عالی و یک روحیه خوب حاصل می شود.
اسلاید 65: سه گام اساسی برای بدست آوردن موفقیت وثروتژرف مورفی در کتاب ((گام های دستیابی به شانس و ثروت )) می گوید:یکی از رفقایم که فروشگاهی در لس آنجلس داشت ،یک روز برایمدردئ دل می کرد واز زمانه شکایت داشت که:((برادرم سه خیابان بالاتر مغازای دارد و بسیارپولدار است و این اواخر به گونه ای کارش گرفته که دو فروشنده هم انتخاب کرده است ولی من بیچاره هنوز قادر نیستم هزینه و درامدم را یکی کنم . فکر میکنم از بد اقبالی ام است.))به او گفتم:((پولدار شدن و رشد کردن در زندگی ربطی به کار و حرفه ندارد بلکه ثروت ارتباط مستقیم به ذهن و باور فرد دارد. چه بسا آدمهای صاحب ذوقی که از غافله عقب می مانند و تا پایان عمر در فقر وتهیدستی هستند و مایوس و ناکام روزگار را می گذرانند . اما دسته دیگری قادرند خودشان را با محیط سازگار کنند واز گنجینه باطنشان استفاده کنند،هر چند تحصیلات خوب هم نداشته اند ملی به آرزو هایشان رسیده اند .)) به او توصیه کردم برای اینکه شانس و نعمت را به سوی خود جذب کند و کاسبی ات رونق پیدا کند بایستی سه گام اساسی برداری :
اسلاید 66: گام اول :درباره حرفه و شغلتان هیچ تصور در ذهن نداشته باشید ومخصوصا از بیان عباراتی مانند:«دیگر نمی توانم اجاره مغازه را بدهم!»،«نمی دانم سرانجام و پایانم چه می شود؟))و غیره به شدت پرهیز کند به محض اینکه این فکرهای منفی به ذهنتان آمد آن را با فکرهای مثبت عوض کنید و سریعا به خودتان بگویید:«من گنجی در نهان دارم و تا جایی که بتوانم ازآن برمی دارم»گام دوم:در تمامی ساعات روزمغزتان را با این افکار پر کنید وهر بار تکرار کنید تا برایتان عادی شود:«پروردگار در هر لحظه برای کمک به من آماده است و حمایت کننده من است و در هر وضعیتی به کمکم می آید و مرا از بدبختی بیچارگی ها رها می کند.»گام سوم:هر شب هنگام خواب این به خواب بروید :«من نعمتهای خدا را سپاس می گوییم و به خاطر چیزهایی که به من داده از او متشکرم.»
اسلاید 67: حکومت ذهن بر دنیاهمان طور که یک دانه برای پرورش احتیاج به مواد گوناگون دارد ،آدمی هم برای پیشرفت خود نیاز عقل و فکر دارد تا نتیجه آن را مشاهده کند.این را هم بدانید که آنچه محصول آدمی است و بشر آن را ساخته و پرداخته اول آن را در فکرش ساخته وپرداخته باشد ،در بیرون بسازد .باز هم می گوییم این ذهن است که بر دنیا حکومت می کند.تخیل خود را به فکر تبدیل کنید ،فکگر خود را به مرحله آرزو برسانید برای آرزوی خود امید ایجاد کنید امیدواری رابه خواسته خود تبدیل کنید وخواسته را با دنیای از هیجان و اشتیاق به اشتیاق سوزان برسانید وبدانید که اشتیاق سوزان به همراه ایمان به موفقیت ،آنجا که در کنار اقدام قرار می گیرد قطعا حاصلش رسیدن به هدف و موفقیت است.
اسلاید 68: فواید ناملایماتانسان ها به طور طبیعی میل به لختی و سکون دارند. به همین علت خود سازی کاری است نفس گیر. اما در عین حال در دل هر موفقیت ، تحمل سختی و ناملایمات وجود دارد.پیروزی های انسان حاصل از شکستهای مکرر و تلاش مستمر برای بالندگی است. دکتر برادرز،روان شناس ،می گوید «هر کس خواهان موفقیت است باید یاد بگیرید که ناکامی جز حتمی فرایند پیشرفت است »فواید ناملایمات بسیارند . برای فهم ضرورت استقبال از ناملایمات و ادامه تلاش در دل ناملایمات به شواهد زیر توجه کنید:ناملایمات انسان را نرمش پذیر و قابل اصلاح می کننددر زندگانی هیچ چیز به اندازه سختی وناکامی انسان را بهبود پذیر نمی کند. در سالهای میانه 1980 در مجله تایم نتیجه جالبی چاپ شده بود . این پژوهش مخصوص که در اثر بسته شدن مکرر کارخانه ها سه بار کارشان را از دست داده بودند . نرمش پذیری این افراد باور کردنی نبو.د . روان شناسان انتظار داشتند آنها نامید و سر خورده شوند اما آنها به میزان شگفت آور خوش بین بودند.ولی دست کم دوبار موفق به پیدا کردن کار شدندبهتر از کسانی که تمام عمر برای یک کار فرما کار کرده و حالا بی کار شده بودند و می توانستند ناملایمات را تحمل کنند.
اسلاید 69: پختگی و کمال حاصل تحمل ناملایمات است ناملایمات به شرطی که اختیار خود را به دست آنها نسپاریم ،به جای آسیب رساندن ،سبب بهبود وتغییر وضع کلی انسان می شود .ویلیام سارویان،داستان نویس آمریکایی گفته است :«علت موفقیت آدمهای موفق این است که خورد خود را در کوره های ناکامی پیدا کرده اند .خرد حاصل از ناکامی بسیار اندک است .»هر چه آهنگ دگرگونی های دنیا شتابناک تر شود ،اهمیت پختگی و نرمش پذیری بیشتر می شود .این دو صفت در کوره ی سختیها وناهمواریها ساخته و پرداخته می شوند.3. ناملایمات انسان را وادار می کند تا کارها را بهتر انجام دهد. وقتی انسان به تجربه در یابد که می تواند از کوره ی ناملایمات جان سالم به در برد آنگاه زیر بار سنتهای پوچ نمی رود می کوشد کارش را بهتر انجام دهد و حتی از محدوده ی توانایهای ذهنی خویش فراتر رود . شکست باعث می شود انسانها در وضع موجود خوئ تامل کنند .
اسلاید 70: نام کتاب مولفروانشناسی سازمانی و انگیزش جمعی از اساتید مدیریت روانشناسی مدیریت محمود ساعتچیروانشناسی مدیریت زهره صفاییاندیشه های موثر در مدیریت BRANCE HYLAND (ترجمه کوروش محمد خراسانی MERLEVOST (روانشناسی مدیر موفقمنابع و ماخذ:
اسلاید 71: منابع و ماخذ:سایت : کارآفرینی و روانشناسی www.karafariny.com
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.