کسب و کارعلوم مهندسیمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

کاربرد روش ارزیابی متوازن در ارزیابی فناوری جهت تجاری سازی

صفحه 1:

صفحه 2:
كزوإن: كا دبود ,روش إدزربابي,متواز ندر ار بابي «فناوري هت رتجار و ی ال ل رو 9 ‎ee fees‏ وت قمع /

صفحه 3:
در این مقاله می خواهیم نشان دهیم که چگونه میتوان از مدل کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی انتقال یک فناوری جهت تجاری سازی یک محصول جدید استفاده کرد. در ارزیابی فناوری جهت تجاری سازی. تاکید روی ارزش فناوری متمرکز می شود. اما در عمل متوجه می شویم؛ این ارزیابی, امکان موفقیت فناوری را به درستی ارزیابی نکرده است. برای ارزیابی بهتر امکان پیاده سازی ۱ موفق فناوری که قرار است انتقال یابد؛ باید علاوه بر ارزش اقتصادی فناوری و شرایط لازم برای 2 موفقیت. فاکتورهای دیگری مانند ظرقیت بهینه تجاری سازی موفق کارگاه یا شرایط کافی موفقیت را نیز در نظر گرقت.

صفحه 4:
یکی از ابزارهای اصلی در اتخاذ سیاست ها و استراتژی های فناوری. ارزیابی فناوری است. ۶ مدل را برای ارزیابی فناوری ذکر می کنند.

صفحه 5:

صفحه 6:
ارزیابی و انتخاب جدول ۱_روش فعلی امکان‌سنجی بروژهها روش تجزیه و تحلیل شناسایی و تحقیق در مورد مساله ارزیابی غیر رسمی, امکان ستجی مقدماتی اتاليز مالى آناليز سودمندى اجتماعى كارهابى كه بايد اجام شود. تجزيه و تحليسل صنعت فعلى, تحقیی ميدانى. آناليز اوليه جمئعت و بازار وی ال بر ميعن فين ‎pana‏ ‏سرمایه مورد نیاز و سایر هزیند هاء تخصین سود و الب مقدمانی ریسک بررسى بازار محصولء اناقيز تقاضاى يازار در گذشته و حال. تخمین سهم باار محصول و تفاضای ‎eae‏ پررسی جنبه های فتی محصول, بررسی قاکتورهایتولیدی متل مواد. نيروى اتنسانى. زمان بندی, مکانیایی و تخمین هزینه و سرمايه لازم براى توليد تهيه يروقرما و جريان نقدى» محاسيه رخ بارگشت سرمایه (1801) و سازده دارايى ‎hp ala (ROE) Gals‏ سر و آناليق ‎any‏ تخمین سود و هزینه اجتماعی پروژه: اراد ‎eS‏

صفحه 7:
۱- توجه کمی به اهداف و استراتژی های بنگاه مورد نظر دارند.

صفحه 8:

صفحه 9:
چشم انداز و استرانژی ش ر کت الف اخت مولا دأروبى جديد و -خلق ارزش تجارى به وأسطه داروهاى هاى تك - افزايش فروث

صفحه 10:
مالی 8 فرآيند هاى داخلى بادكيرى و رشد اهداف استراتزیک پبشینه سازی ارزش تجاری از طریق انتقال فناوری حفظ قابلیت رشد از طریق محصولات جدید افزایش درامد از طریق توسعه محصول ارضای تباز مشتری از طریق محصول جدید افایش رضایت مشتری پس از فروش محصول توسعه محصول جدید از طریق انتال فنوری يهبود كيفيت محصول حفاظت از اطلاعات فناوری آماده سازی و تقویت نیروی انسانی برای انتقال فناوری افزایش سرمایه گذاری زیربنایی برای بومی سازی فناوری مدیریت اطلاعات و فناوری شاخص ها ارزش افزوده اقتصادی درامد حاصل از فروش محصولات جدید درامد حاصل از عملیات سهم بازار رضایت مشتری سطوح توسعه نرخ اقلام معيوب هزینه سیستم امنیت اطلاعاتی هزینه آموزش سرمایه گذاری برای زیرساخت ها تعداد درخواست برای حق ‎٩‏

صفحه 11:
اهداف استراتژیک بیشینهسازیارزش تجاری از طريق انتقال نوی حفظ قالیت ره از طریقتوسعه معصول رف سود خلص بس از مالبات منباى هزينه هاى سرمايه رونك فروش محصول جديد

صفحه 12:
اهناف استرائزيك ارای نازهای سشتری توسط محصصول جديد أفرايش رفمايت مشترى سهم بازار محصول دربارار هدق استخراج شله از پرسشنا

صفحه 13:
شاخص های منظر فرآبندهای داخلی : . اهداف استراتژیک شاخص ها أتعر توسعه مصمول جدید حاصل از اتقال خ پیشرفت توسعه فرایندتوسعه ا ال تکنولوژی جدید نرخ پیشرفت توسته نسیت اقلام معوب به کل قلم در یک يهبود كيفيت محصول نسبت اقلام معيوب هزينهى ساخت وثكه ذارى سيستم حفاظت از اطلاعات فناورى هزينه ى سيستم حفاظتى حفاطت تكنولوزى

صفحه 14:
خص های منظر بادگیری و رشد اهداف استراتزیک | آماده سازى یروی انسانی بسراى اتتقبال فناوری افزايش سرمابه كذارى زيربنابى براى انتقال فناوری | كنترل اطلاعات فناوری اموزش فناورى جديد هزینه های تحقیق و توسعه تعداد درخواست ها جهت حق امتیاز

صفحه 15:
ارتباط فيمابين شاخصهاى ارزيابى فناورى در شركت الف

صفحه 16:

صفحه 17:
۲- نظری زاده. فرهاد. و علیرضا بوشهری, " ارایه چارچوبی برای انتخاب روش مناسب ارزبابی توانمندی فناوری در بنكاه". مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی ایران. تهران. ۲۶-۲۸ اردیبهشت ۰۱۳۸۳ ۰۳۹۹-۳۹۱ ‎Kaplan R.S., and Norton D.P., "The Balanced Scorecard-Measures -¥‏ ‎that Drive Performance", Harvard Business Review, Vol. 13, 1992,‏ ‎pp.71-79‏ Kaplan, R.S., and Norton D.P., The Balanced Scorecard: -+ Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston, 1996 ه- كايلان: رابرت. و نورتون. ديويد. سازمان استراتزى محور؛ جكونه شركتها و سازمانهاى معروف جهان توانسته اند به كمك روش ارزيابى متوازن استراتژی های خود را پیاده کرده و به موفقیت های بزرك نايل شوند. ترجمه بختيارى. پرویز, ویرایش اول. تهران. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. ۱۳۸۳ Clifton D.S., and Fyffe D.E., Project Feasibility Analysis: A Guide to -+ Profitable New Ventures, John Wiley & Sons, New york, 1977 Kaplan R.S., and Norton D.P., "Transforming the Balanced -y Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I", Accounting Horizons, Vol. 15, No. 1, 2001, ‘pp.87-105 Kaplan R.S., and Norton D.P., "Transforming the Balanced -A Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part II", Accounting Horizons, Vol. 15, No. 2, 2001, pp.147-161

صفحه 18:
از تیه تسیا

1 عنوان: عنوان: سازي تجاريسازي جهتتجاري فناوريجهت ارزيابيفناوري درارزيابي متوازندر ارزيابيمتوازن روشارزيابي كاربردروش كاربرد عليپور سمانهعليپور سمانه دربان زادهدربان زمانزاده موسيزمان موسي ناصرحميدي ناصرحميدي قزوين واحدقزوين آزاداسالميواحد دانشگاهآزاداسالمي دولتيدانشگاه مديريتدولتي ارشدمديريت كارشناسارشد --11كارشناس معاصر جهانمعاصر صنعتجهان علمووصنعت اندیشگاهعلم توسعهاندیشگاه تحقیقووتوسعه ارشدتحقیق کارشناسارشد --22کارشناس قزوين اسالميقزوين آزاداسالمي دانشگاه آزاد صنعتيدانشگاه مديريتصنعتي علميمديريت هياتعلمي عضوهيات --33عضو ‏Samane_alipour2009@yahoo.com ‏Samane_alipour2009@yahoo.com 2 :چكيده در اين مقاله مي خواهيم نشان دهيم كه چگونه ميتوان از مدل كارت امتيازي متوازن براي ارزيابي انتقال يك فناوري جهت تجاري سازي يك محصول جديد استفاده كرد .در ارزيابي فناوري جهت تجاري سازي ،تاكيد بيشتر روي ارزش فناوري متمركز مي شود .اما در عمل متوجه مي شويم؛ اين ارزيابي ،امكان موفقيت فناوري را به درستي ارزيابي نكرده است .براي ارزيابي بهتر امكان پياده سازي موفق فناوري كه قرار است انتقال يابد؛ بايد عالوه بر ارزش اقتصادي فناوري و شرايط الزم براي موفقيت ،فاكتورهاي ديگري مانند ظرفيت بهينه تجاري سازي موفق كارگاه يا شرايط كافي موفقيت را نيز در نظر گرفت. در اين مقاله روشي جديد براي ارزيابي فناوري براي تجاري سازي موفق به كمك مدل كارت امتيازي متوازن، ارايه شده است. 3 :مقدمه يكي از ابزارهاي اصلي در اتخاذ سياست ها و استراتژي هاي فناوري ،ارزيابي فناوري است. 6مدل را براي ارزيابي فناوري ذكر مي كنند. -1مدل اطلس فناوري -2روش تناسب فناوري -3الگوي ارزيابي -4روش پورتر -5روش STMIS -6روش سطوح فناوري 4 و روش گارسيا متوازن امتيازيمتوازن كارتامتيازي مدلكارت معرفيمدل ::معرفي 5 صنعتي هايصنعتي پروژههاي سنجيپروژه امكانسنجي كنونيامكان روشكنوني مرورروش مرور 6 موجود سنجيموجود امكانسنجي هايامكان تكنيكهاي هايتكنيك محدوديتهاي ::محدوديت -1توجه كمي به اهداف و استراتژي هاي بنگاه مورد نظر دارند. -2توجه كمي به ساختار سازماني بنگاه مورد نظر دارند. 7 BSC استفادهازازBSC فناوريبابااستفاده ارزيابيفناوري برايارزيابي جديدبراي روشجديد روش - - - ‏BSC 8 موردي مطالعهموردي ::مطالعه در اين بخش ،براي ارزيابي انتقال يك بيوفناوري به شركت داروسازي الف از روش پيشنهادي استفاده مي كنيم .شركت الف ،داراي 30پرسنل است و مواد دارويي مختلف توليد ميكند .اين شركت ،مرحله توليد آزمايشگاهي يك داروي جديد ضد سرطان را به پايان رسانده و براي توليد انبوه ،خريد يك فناوري جديد از يك دانشگاه را در دست بررسي دارد. 9 متوازن امتيازيمتوازن كارتامتيازي منظركارت استراتژيكازازمنظر اهدافاستراتژيك اهداف 10 ها شاخصها توليدشاخص ::توليد 11 12 13 14 الف شركتالف درشركت فناوريدر ارزيابيفناوري شاخصهايارزيابي فيمابينشاخصهاي ارتباطفيمابين ارتباط 15 گيري: : نتيجهگيري نتيجه در ارزيابي فناوري جهت تجاري سازي ،تاكيد بيشتر روي ارزش فناوري متمركز مي شود .اما در عمل متوجه مي شويم؛ اين ارزيابي ،امكان موفقيت فناوري را به درستي نسنجيده است .از اين رو ،در اين مقاله ،يك روش جديد مبتني بر روش ارزيابي متوازن ،جهت ارزيابي انتقال فناوري پيشنهاد داديم .در اين روش انتقال تكنولوژي جديد از 4منظر مالي ،مشتري ،فرايندهاي داخلي و يادگيري و رشد مورد ارزيابي قرار داديم .اهداف تعريف شده در هر منظر ،را به صورت شاخص هايي قابل سنجش بيان نموده و در انتها براي ارزيابي انتقال يك بيوتكنولوژي ،از روش جديد استفاده نموديم. 16 : ماخذ و مراجع : ماخذ و مراجع گروه مديريت تكنولوژي، مركز صنايع نوين،تهران، وزارت صنايع و معادن،تكنولوژي ارزيابي، حبيب اله، طباطباييان- 1 .1383 ، " ارايه چارچوبي براي انتخاب روش مناسب ارزيابي توانمندي فناوري در، و عليرضا بوشهري، فرهاد، نظري زاده- 2 .399-391 ،1383 ارديبهشت26-28 ، تهران، مجموعه مقاالت دومين كنفرانس مديريت تكنولوژي ايران،"بنگاه Kaplan R.S., and Norton D.P., "The Balanced Scorecard-Measures -3 that Drive Performance", Harvard Business Review, Vol. 13, 1992, .pp.71-79 Kaplan, R.S., and Norton D.P., The Balanced Scorecard: -4 Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, .Boston, 1996 سازمان استراتژي محور؛ چگونه شركت­ها و سازمان­هاي معروف جهان توانسته اند به، ديويد، و نورتون، رابرت، كاپالن-5 ، ترجمه بختياري،كمك روش ارزيابي متوازن استراتژي هاي خود را پياده كرده و به موفقيت هاي بزرگ نايل شوند .1383 ، انتشارات سازمان مديريت صنعتي، تهران، ويرايش اول،پرويز Clifton D.S., and Fyffe D.E., Project Feasibility Analysis: A Guide to -6 .Profitable New Ventures, John Wiley & Sons, New york, 1977 Kaplan R.S., and Norton D.P., "Transforming the Balanced -7 Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I", Accounting Horizons,Vol. 15, No. 1, 2001, .pp.87-105 Kaplan R.S., and Norton D.P., "Transforming the Balanced -8 Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part II", Accounting Horizons, Vol. 15, No. 2, 2001, 17 .pp.147-161 شما توجه شما تشكر ازاز توجه بابا تشكر 18

51,000 تومان