علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

کاربرد فناوری اطلاعات در جنگ

karbord_fanavariye_etelaat_dar_jang

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کاربرد فناوری اطلاعات در جنگ”

کاربرد فناوری اطلاعات در جنگ

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم از تفریط و زیاده روی دوری کنید این کار موجب ملامت است امام علی (ع) من برنامه های استکبار جهانی عیه ایران را در سه جمله خلاصه می کنم. اول جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی، سوم مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی... مقام معظم رهبری

اسلاید 2: موضوع: کاربرد فناوری اطلاعات در جنگ

اسلاید 3: جنگ : جنگ سخت يا سلاح جنگ نرم يا رواني جنگ سخت، جنگي كه مشخص و بارز مي باشد. در اين نوع جنگ دشمن، سنگر و حوزه ي استراتژيكي كاملا مشخصي دارد. دفاع در اين نوع جنگ با استفاده از سلاح ها و ادوات نظامی صورت مي پذيرد. جنگ نرم به هر حركتي كه احيانا به عنوان مقدمه ي جنگ نظامي مطرح شده و روحيه ي طرف مقابل را نشانه بگيرد گفته مي شود. جنگ اطلاعات شاخه ي مهمي از جنگ نرم مي باشد.

اسلاید 4: در فرهنگ قدیم جنگ به معنی دویدن،جا خالی دادن و پرتاب کردن اشیا به طرف یکدیگربود کم کم پرتاب دستی جای خودرا به پرتاب با ماشین های مختلف داد

اسلاید 5: بعدها اختراع رادار و ديگر وسايل الكترونيكي نقطه ي عطفي در زمينه ي فناوري هاي جنگي بود. به اين ترتيب كشتي ها قادر شدند بر روي دشمنان مورد نظر آتش كشند. اختراع باروت باعث شد توانایی پرتاب به سمت دشمن افزایش یابد

اسلاید 6: اختراع ادوات الکترونیکی و به خصوص رادار باعث تغییرات اساسی در جنگ شد

اسلاید 7: موشك هاي كروز موشك هاي كروز نمونه اي از روبات هاي نظامي بودند كه مي توانستند به صورت خودكار ماموريت هاي نظامي انجام دهند كه در گذشته توسط سربازان انجام مي گرفت.

اسلاید 8: به زودي سيستم هاي روباتيك از اين هم پيشرفته تر شدند به طوري كه جنگ افزارهايي ساخته شد ند كه به طور خودكار توانايي اكتشاف و ارزيابي هدف موقعيت يابي رديابي و درگيري و در نهايت كشت و كشتار را داشتند.

اسلاید 9: ماهواره های جاسوسی:عموما ماهواره های جاسوسی به منظورجمع آوری اطلاعات نظامی ديگر كشورها و شناسايی استعدادهای نظامی آنها بكار برده مي شود. اين ماهواره ها همچنين اقدام به جمع آوری راديويی ديگر كشورها نموده و مكالمات راديوی آنها را مورد استراق سمع قرار می دهند.

اسلاید 10: انواع ماهواره هاي جاسوسي:اين ماهواره ها مجهز به دوربينهای عكسبرداری با لنزهای بسيار پرقدرت هستند .تصاوير تهيه شده توسط اين ماهواره ها اپتيكال بوده و تنها از مناطقی تهيه می شود كه در پوشش نور خورشيد قرار داشته باشند. ماهواره های عكسبرداری جاسوسی توانايی خود را افزايش داده. از اين ماهواره ها در فعاليتهای نظامی بسيار استفاده می گردد. و در حملات نظامی از اين ماهواره ها برای هدايت موشكها نيز استفاده می گردد.

اسلاید 11: 2) ماهواره های عكسبرداری راداری:از طريق امواج راديويی و مادون قرمز اقدام به مشاده و تصوير برداری از مناطق مختلف زمين می كنند می توانند در خلال شب و يا از ميان لايه های ابری اقدام به جمع آوری اطلاعات كنند ماهواره جاسوسی LACROSSE از اين نوع می باشد .

اسلاید 12: ماهواره جاسوسی LACROSSEاين ماهواره در دسامبر 1988 توسط آژانس فضايی امريكا NASA طراحی و ساخته شد. مبلغی بالغ بر 500 ميليون دلار هزينه ساخت اين ماهواره گرديداين ماهواره طيفی از انرژی مايكرويو را به طرف زمين گسيل داشته و سيگناهای ضعيف منعكس شده از سطح زمين را دريافت می كند اين ماهواره برای توليد انرژی لازم خود از پنلهای خورشيدی بسيار بزرگی استفاده می كند كه نسبت به ساير ماهواره ها بسيار قابل ملاحظه می باشد . ماهواره LACROSSE همچنين از تكنولوژی (SAR ) برخوردار می باشد

اسلاید 13: 3) ماهواره های جمع آوری الكترونيك (Sigint ) اين ماهواره ها از سيستم های بسيار پيشرفته الكترونيكی بمنظور جمع آوری سيگنالهای راديوی و استراق سمع آنها برخوردار هستند.اين ماهواره دارای ديكشنريهای كامپيوتری قدرتمندی هستند كه نسبت به علائم ، واژه ها ، كلمات خاصی حساس شده اند تا از ميان اطلاعات پراكنده رايويی اطلاعات مورد نظر خود را شناسايی و جمع آوری كنند.

اسلاید 14: 4) ماهواره های ارتباط نظامی

اسلاید 15: مأموريت اين ماهواره فراهم ساختن فضای ارتباطی امن جهت ارتباطات نظامی در سراسر جهان می باشد . امكان شنود و يا پارازيت اين ارتباطات به هيچ وجه امكان پذير نبوده و ارتباطات امنی را برای نظاميان مهيا می كند.

اسلاید 16: سرباز آینده:بخش تجهيزات راديويی / رايانه ای سربازان آيندهزير سيستم های کامپيوتری همراه با تجهيزات راديويی از عمده ابزاری هستند که يک سرباز را در شناسايی موقعيت استقرار خودش و دشمن، نحوه ارتباط با رده های فرماندهی و ساير هم رزمان و همچنين آشنايی با مناطق پيرامونی کمک می نمايند اين سيستم ها به عنوان دومين بخش مهم لندوريور (Land Warrior ) مطرح گرديده که شرکت موتورولا طراحی، ساخت و بهينه سازی آن را بر عهده دارد.

اسلاید 17: کل اين تجهيزات همگی در داخل کوله پشتی سرباز و به صورتی مشخص و منظم در دو قسمت جاسازی شده‎اند

اسلاید 18: با اختراع کامپیوتر چگونگی سیستم های نظامی و سیاسی دچار یک تحول اساسی شد.اولین شبکه ی کامپیوتری در سازمان نظامی آمریکا توسط ژاپنی ها طراحی گردید.هدف از طراحی چنین شبکه ای تحقق بخشیدن به اهداف سیاسی و نظامی آمریکایی ها بود.

اسلاید 19: امروزه انسان ها به اين فكر افتاده اند كه سلاح را به طور كامل از دست هم نوعان خود بيرون بكشند و اين كار سنگين را به دوش كامپيوترها بيندازند.برای سرباز آينده جنگ بدون كامپيوتربي معنی است.

اسلاید 20: مهم ترين اقداماتي كه در اين زمينه انجام گرفت:ترقي سيستم هاي اطلاعات كامپيوتري است كه با تكثير سيستم هاي خودكارو نيمه خودكار سيار مثل روبات ها تركيب شده اند.سلاح هاي مدرن كامپيوتري توانايي درگيري با سرعت نور را دارند.

اسلاید 21: جنگ نرم :با ورورد کامپیوترها به بخش های مهم و حیاتی دنیاتحول عظیمی در عرصه ی اطلاعات ایجاد شد و جنگ سخت به جنگ نرم تبدیل شد.جنگ نرم شامل هر گونه اقدام رواني و تبليغات رسانه‌ای است که «جامعه هدف» يا گروه هدف را نشانه می‌گيرد و بدون درگيري نظامی و گشوده شدن آتش، رقيب را به انفعال يا شکست وا می‌دارد. خداوند در آيه‌ 217 سوره‌ مباركه‌ بقره می‌فرمايد: ”و لايزالون يُقاتلونكم حتی يُرَّدوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا“ یعنی دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند.اگر در این نوع جنگ از وسايل و ادوات و كالاهای فكری و فرهنگی استفاده شود، اصطلاحاً به آن Soft War يا جنگ نرم می‌گویند.

اسلاید 22: جنگ اطلاعاتی چیست؟امروزه صاحب نظران نظامی، برنامه ریزی خود را برای جنگ دربر پایه جنگ های اطلاعاتی و الکترونیکی (جنگال) استوار کرده انددر چنین جنگی هدف اصلی حمله به یک ناو، هواپیما و ... نیست;بلکه حمله به شبکه اعصاب که همان شبکه اطلاعات و ارتباطات دشمن است مد نظر می باشد.تخریب و یا از کار انداختن اطلاعات دیجیتالی و غیر عملیاتی کردن زیر ساخت های اطلاعاتی با استفاده از شبکه های الکترونیکی صورت می گیرد که می تواند علیه یک نیروی نظامی و یا یک جامعه باشد.. اطلاعات در حال تبديل‌شدن به يک منبع استراتژيک می‌باشد و می‌تواند خود را به عنوان يک عنصر بانفوذ و ارزشمند در عصر فراصنعتی، همانند نقش سرمايه و کار در عصر صنعتی، مطرح کند. انقلاب اطلاعات در حال به‌ چالش‌کشيدن طراحی سازمان‌های زيادی است.

اسلاید 23: انواع جنگ اطلاعاتی:1)جنگ سايبر نتيک (CYBERneticWARfare)2)جنگ شبکه ای (NETworkWARfare)

اسلاید 24: فضاي سايبر: فضاي سايبر (Cyberspace) عبارتي است كه در دنياي اينترنت، رسانه و ارتباطات بسيار شنيده مي‌شود. واژه سايبر از لغت يوناني Kybernetes به معني سكاندار يا راهنما مشتق شده است. يك سيستم آنلاين نمونه اي از فضاي سايبر است كه كاربران آن مي‌توانند از طريق ايميل با يكديگر ارتباط بر قراركنند. بر خلاف فضاي واقعي، در فضاي سايبر نياز به جابجايي‌هاي فيزيكي نيست و كليه اعمال فقط از طريق فشردن كليدها ياحركات ماوس صورت مي‌گيرد.

اسلاید 25: جنگ سايبر چيست؟ به هدايت عمليات نظامی بر اساس قوانين حاکم بر اطلاعات، جنگ سايبر گويند .هدف از اين نوع جنگ، تخريب سيستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی می‌باشد؛ تلاش اين جنگ در جهت شناسايی مسايلی است که دشمن به‌شدت از آن محافظت می‌کند . جنگ سايبر می‌تواند باعث خلق دکترين‌های جديد در زمينه انواع نيروهای موردنياز، و اينکه چگونه و کجا بايد آنان را مستقر کرد تا بتوان به دشمن حمله‌ور شد .اين که چطور و چه نوع کامپيوترها، حسگرها، شبکه‌ها و پايگاه داده‌ها در چه موقعيتی قرار گيرند، اهميتی هم‌سطح با نحوه استقرار بمب‌افکن‌ها و عمليات‌ پشتيبانی آن‌ها (در گذشته) دارد.

اسلاید 26: جنگ شبکه‌ای چيست؟جنگ شبکه‌ای برخوردی اطلاعاتی در سطح کلان بين الملل و جوامع گوناگون می‌باشد. هدف اين نوع جنگ، مخدوش‌کردن مسايلی است که مردم مورد هدف راجع به خود و جهان اطرافشان می‌دانند و می‌انديشندجنگ شبکه‌ای سبک نوينی در طيف گسترده برخوردها است که ابعاد اقتصادی، سياسی و اجتماعی را نيز همانند ابعاد نظامی در بر می‌گيرد. می‌توان جنگ شبکه‌ای را از طريق آرمانهای اطلاعاتی و ارتباطاتی آن تشخيص داد.جنگ شبكه اي معمولاً در برگيرنده روش هاي ديپلماتيك، تبليغات مسموم، عمليات رواني، فريب يا مداخله در امور رسانه هاي گروهي، نفوذ به شبكه هاي رايانه اي و سايت هاي اينترنتي و نهايتاً حمايت آشكار و همه جانبه از جنبش ها و گروه هاي مخالف رژيم هدف مي شود.

اسلاید 27: سلسله مراتب در برابر شبکه‌هابر اساس ديدگاه متداول، ارتش نهادی است که نيروهای آن به ميدان نبرد می‌روند در ارتش، وابستگی به سلسله‌مراتب بيشتر است انقلاب اطلاعات باعث نابودی تدريجی سلسله‌مراتب‌ها می‌شود

اسلاید 28: اهميت برتری اطلاعاتی در جنگ شبکه ای و سايبرنتيک: توانمندی گردآوری، پردازش و انتشار جريان بی‌وقفه‌ای از اطلاعات، ضمن بهره‌گيری يا جلوگيری از توانايی رقيب در انجام همان كار. حاصل اين امور برتری اطلاعاتی خواهد بود . برتری اطلاعاتی تنها زمانی كه به نحو كارآمدی به دانش و تصميمات برتر تبديل گردد، برای نيروها ”مزيتی رقابتی“ فراهم خواهد کرد. ماهيت، توزيع، ظرفيت، قابليت کاربرد و انعطاف پذيری چنين سيستمهايی، از جمله پيوندهای آنها با رادار، سيستمهای پدافند هوايی، و شبکه های ماهواره ای و مخابراتی، ارتشهای پيش رفته را از يکديگر متمايز خواهد ساخت.

اسلاید 29: شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و گروه های اینترنتی می باشد. این شبکه ها با هدف تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری و ایده ها در میان اعضای گروه گروه شکل می گیرند. این شبکه‌ها با استفاده از یک موتور جستجوگر و افزودن امکاناتی مانند چت، پیام‌رسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا و غیره امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکه‌ای از روابط فردی و گروهی فراهم می‌آورند.امروزه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی‌ مانند توئیتر، فیس‌بوک و فرندفید از محبوب‌ترین و پرکاربرترین شبکه‌ها در سطح جهان به شمار می‌روند و نقش بسیار مهمی در تصویرسازی برای افراد ایفا می‌کنند.شبکه‌های اجتماعی:

اسلاید 30: برخی از جنگ‌های شبکه‌ایتکثیر سلاحهای هسته‌ای، قاچاق دارو و مخالفت با تروریسم، که تهدیدی بالقوه برای نظم بین المللی و امنیت ملی محسوب می‌شوند. بزودی جنگ شبکه‌ای به ابزاری در جهت جلوگیری از وقوع جنگ واقعی تبدیل شود.

اسلاید 31: در جنگ خليجسخت افزارها ستاره هايی در شب بودند، اما ستاره ی واقعی نرم افزارها ی ناپيدايی بودند که اطلاعات را بررسی، تحليل و توزيع می کردند در حالی که هيچ تماشاگر تلويزيونی نويسندگان اين نرم افزارها را نمی ديدند.

اسلاید 32: جنگ نرم با سلاح بدافزارها:در 24 اكتبر 2001 كنگره آمريكا قانون USA Patriot act را به تصويب رساند كه بعداً به USA ACT تغيير نام داد و طبق اين قانون اف.بي.آي حق نصب هر گونه سيستم جاسوسي را براي كنترل ارتباطات اينترنتي به دست آورد. برنامه ديگري كه از سوي F.B.I براي كنترل ارتباطات اينترنتي استفاده شد،Magic Lantern نام داشت. برنامه فانوس جادويي به این صورت عمل می‌كرد كه ويروسي را از طريق Email براي كاربر می‌فرستاد كه هنگام باز شدن نامه فعال می‌شد و می‌توانست كليه فعاليت‌هاي اينترنتي كاربر را ضبط و گزارش كند.

اسلاید 33: معرفی سیستم های جاسوسی:دیگر از سیستم‌های جاسوسی اطلاعات، اشلون (Echelon) نام دارد که اولين بار موضوع آن اواخر سال‎هاي 1990 توسط یکی از های آمریکایی فاش شد.ایالات متحده در چارچوب همكاري با بريتانيا، كانادا، استراليا و زلاندنو به ایجاد شبكه جهاني استراق سمع و تحليل اطلاعات و داده‌هاي همه وسايل الكترونيكي اعم از انواع تلفن، نمابر، اينترنت و رایانه، پرداخته بود. سيستم‌هاي ارتباطات كابلي كه بر روي بستر دريای بين قاره‌ها ساخته شده‌ بود، مورد توجه این سيستم قرار گرفت.

اسلاید 34: سیاست های دشمن :در حال حاضر فعال بودن یک ضد ویروس در رایانه‌ها با توجه به نیازمندی onlineآن برای به‌روزرسانی، مساوی است با قرار دادن یک عامل Agent در رایانه خود برای اداره امنیت اطلاعات کشور بیگانه که می‌توانند به راحتی با جمع کردن کلمات کلیدی که توسط کاربر جست‌وجو می‌گردد، (مشخصاً سایت گوگل) کاربر مورد نظر را شناسایی کرده و بعد از شناسایی نسبت به تخلیه اطلاعات کاربر و یا رصد اطلاعاتی او، وارد عمل شده و با مدارک مستندی که جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند در صورت وقوع جرم او را دستگیر کرده و راهی زندان کنند؛ ولی در حوزه جنگ نرم نیز می‌توانند رفتارهای جامعه یک کشور را تحت نظر گرفته و نسبت به تنظیم خوراک تبلیغاتی خود، میزان اثربخشی آن را ارزیابی کرده و موفقیت طرح‌های خود را قطعی نمایند.

اسلاید 35: هفت شكل مختلف جنگ اطلاعاتي به نقل از مارتین ليبيكي1 - جنگ فرماندهي و كنترل: كه هدف آن قطع كردن سر دشمن، يعني از بين بردن مغز متفكر دشمن، است. 2 - جنگ برپايه اطلاعات: كه متشكل از طراحي، حفاظت و ممانعت از دسترسي به سيستم هائي است كه براي برتري بر فضاي نبرد در جستجوي دانش كافي هستند. 3 - جنگ الكترونيك: تكنيك هاي راديوئي، الكترونيك، يا رمزنگاري. 4 - جنگ رواني: كه در آن از اطلاعات براي تغيير ذهنيت و طرزفكر دوستان، بي طرف ها، و دشمنان استفاده مي شود. 5 - جنگ هكرها: كه در آن به سيستم هاي رايانه اي حمله مي شود. 6 - جنگ اطلاعاتي اقتصادي: ايجاد مانع در برابر اطلاعات يا تسهيل جريان اطلاعات با هدف كسب برتري اقتصادي. 7 - جنگ سايبر: تركيبي از همه موارد شش گانه بالا.

اسلاید 36: شرايط جنگ و دفاع در عصر سايبر چنان متحول شده است كه ما نيازمند طيف جديدي از مديران و فرماندهان دفاعيِ آشنا و بعضاً مسلط به فناوري اطلاعات و ارتباطات هستيم . اصول نوين حاكم بر فضاي سايبر، ما را ملزم به شناخت فضاي جديد و استفاده مناسب از دانش و ابزارهاي ر وز مي نمايد. در این راستا بايد با فراگيري اصول امنيت سيستم ها و شبكه ها، بكوشيم تمهيدات دفاعي كافي جهت جلوگيري از عمليات اطلاعاتي و سايبر دشمن را تدارك ببينيم. دفاع سايبر:

اسلاید 37: الهي! به لطف ما را دست گير و به كرم پاي دار الهي! حجاب ها را از ميان بردار و لحظه اي ما را به ما وا مگذار خواجه عبدالله انصاري

اسلاید 38: تهيه و تنظيم : سيده زهرا عطاپور مقدم پاييز 89

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید