کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (فصل سوم: سیستم های استراتژیک اطلاعاتی برای کسب مزیت های رقابتی)
اسلاید 1: 1بنام خداکاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(نيمسال دوم تحصيلي 1386-1385يكشنبه ها و سه شنبه ها 9:00-10:30 Lecture 3
اسلاید 2: 2کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(فصل سوم: سيستم هاي استراتژيك اطلاعاتي براي كسب مزيت هاي رقابتي
اسلاید 3: 3کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي:موسسه Rosenbluth International و رقابت در اقتصاد ديجيتالي
اسلاید 4: 4کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومموسسه اي فعال، مهم، و موفق در صنعت تهيه بليط هاي هواپيمايي. هدف شركت پيشرو بودن در كيفيت ارايه خدمات در تهيه بليط هاي هواپيمايي براي مسافت هاي طولاني و اطلاعات مورد نياز در مورد آن مي باشد.انقلاب ديجيتالي فرصت ها و تهديد هاي زيادي را در اين زمينه براي چنين موسساتي ايجاد نمود.
اسلاید 5: 5کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومرزرو هتل، بليط هواپيما، اجاره ماشين ديگر بصورت online انجام مي شود و ديگر مكاني به عنوان آژانس هواپيمايي براي چنين فعاليت هايي بي معني است. آژانس هاي هواپيمايي براي بقا درصد سود خود را به شدت كاهش داده اند. تعدادي از شركت هاي ارايه كننده اين خدمات نظير expedia.com و يا travelocity.com خدمات جانبي نظير چانه زدن براي مشتري فراهم مي كنند.
اسلاید 6: 6کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوماين خدمات جانبي در حال حاضر به بخشي از توقعات مشتري تبديل شده است (تهيه بليط ارزان براي دانشجويان).رقابتي شدن شديد كار و استفاده از روش بازگشت قسمتي از قيمت خريد (Rebate) از سوي رقبا و لذا كاهش حاشيه سود. ايجاد روش هاي جديد خلاقانه فروش نظير حراج هاي اينترنتي و يا روش فروش معكوس (امكان تعيين قيمت توسط مشتري) فضاي رقابت را فشرده تر نموده است.
اسلاید 7: 7کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم كليه اين تغيير و تحولات تهديدي جدي براي يك موسسه قديمي بودند.راه حل: شركت دو استراتژي مهم را براي بقا در پيش گرفت:خروج كامل از Leisure Travel Business و تمركز به روي Purely Corporate Travel Agency بازگرداندن سود دريافتي از نمايندگي ها به مشتري و به جاي آن دريافت هزينه هاي خدمت ارايه شده از مشتري (نظير هزينه هاي مشاوره)
اسلاید 8: 8کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم براي اين منظور شركت نيازمند انجام تغييرات اساسي در روش تجارت خود بود. مهم ترين فعاليت موسسه web-based نمودن فعاليت هاي تجارتي بود كه باعث شده مشتريان قابليت خريد بليط بصورت online داشته باشند.
اسلاید 9: 9کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم نتايج: نتيجه كار اين بود كه ميزان رشد شركت از 40 ميليون دلار در سال 1979 به 5 ميليارد دلار در سال 2002 رسيد. در حال حاضر شركت داراي نمايندگي در 57 كشور جهان و 4700 كارمند مي باشد. با اين تغييرات شركت از يك موسسه ورشكسته تبديل به موسسه اي موفق از لحاظ ارايه كيفيت خدمات (اولين) و وسعت (سومين) در جهان گرديد.
اسلاید 10: 10کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممثال ارايه شده نمونه اي بود كه در آن يك موسسه با استفاده از IT توانست به مزيت هاي رقابتي قابل توجه اي دست يابد. نكات مورد توجه اين مطالعه عبارتند از:گاهي اوقات لازم است كه براي موفقيت حتي نحوه تجارت را تغيير داد.جهاني شده رقابت تنها منحصر به كيفيت و قيمت نيست، حتي به خدمات نيز مربوط مي گردد. پياده سازي IT نيازمند به زماني طولاني، همچنين سرمايه زيادي است.براي حضور در بازار رقابتي جهاني نياز به شبكه هاي ساختار يافته عظيمي مي باشد.
اسلاید 11: 11کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومنكته مهم اين است كه به اينترنت نبايد به عنوان يك تهديد نگريست، بلكه بايستي از آن به عنوان يك فرصت در راستاي بهبود استفاده نمود.
اسلاید 12: 12کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم 3.1 تكنولوژي اطلاعات و مزيت هاي استراتژيكي:سيستم هاي اطلاعاتي استراتژيكي (Strategic Information Systems) سيستم هايي هستند كه استراتژي هاي رقابتي يك موسسه را حمايت نموده يا به آن شكل مي دهند. مي توان از آنها به عنوان سيستم هايي ياد كرد كه به نحو قابل توجه اي نحوه دادو ستد موسسه را تغيير مي دهند تا موسسه به مزيت هاي استراتژيكي دست يابد.
اسلاید 13: 13کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم بر اساس نظريه Porter: يك استراتژي رقابتي نشان مي دهد كه: يك تجارت خاص چگونه بايستي تكميل شود، چه اهدافي بايستي داشته باشد، چه طرح ها و سياست هايي در راستاي رسيدن به اين اهداف بايستي دنبال شود. در اين راستا ابتدا يك موسسه بايستي مزيت هاي رقابتي خود را نسبت به ساير رقبا شناسايي كند (قيمت، كيفيت، سرعت ارايه خدمات و...).
اسلاید 14: 14کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممزيت هاي رقابتي هسته اساسي موفقيت و احيانا شكست يك موسسه مي باشند. يك سيستم اطلاعاتي استراتژيك به موسسه كمك مي كند كه بتواند با تكيه بر مزيت هاي رقابتي خود برتري خود را نسبت به رقبا در بازار بدست آورد.در دنياي ديجيتالي استفاده از اين مزيت ها اهميت فراوان تري نسبت به روش هاي قديمي تجارت دارد و سرعت تغييرات بسيار بالاتر مي باشد.
اسلاید 15: 15کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوماقتصاد ديجيتالي اساس تجارت را براي تعدادي از موسسه ها تغيير اساسي نداده و تنها ابزاري را براي ارتقاي بهره وري آنها با ارايه روش هایي براي كاهش هزينه، ارتقاي خدمات مشتري، و ارتقاي مديريت زنجيره تامين ايجاد نموده است. براي سهولت نحوه تشخيص بهترين روش استفاده از تكنولوژي هاي جديد براي پيشرفت يك موسسه بايستي قدم هاي زير را طي كند: شناخت مزيت هاي رقابتي شركتنحوه استفاده از تكنولوژي اطلاعات، بويژه اينترنت براي بهبود بهره وري.
اسلاید 16: 16کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال: در مساله شركت هاي هواپيمايي شركت اصلي براي بقا: فعاليت هاي خرده فروشي را حذف نمود.نحوه كسب درآمد را از حالت درياقت كميسيون به حالت دريافت حق الزحمه تغيير داد.
اسلاید 17: 17کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم نقش IT در مديريت استراتژيك: مديريت استراتژيك روشي است كه در آن موسسه فعاليت هاي آينده خود را طراحي مي كند. تكنولوژي اطلاعات مي تواند موسسه را در اين راستا به روش هاي زير كمك نمايد:كاربرد هاي خلاقانه (شركت FedEx)فراهم نمودن تجهيزات رقابتي(Dell, Amazon,…) تغيير در فرايند هارابطه سريع تر و بهتر با شركاي تجاري
اسلاید 18: 18کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومكاهش هزينه (عمليات بانكي، بليط هواپيما، خدمات پس از فروش...)ارتباط بهتر با تامين كنندگان و مشتريانمحصولات جديد Competitive Intelligence (جمع آوري اطلاعات در مورد محصولات جديد، رقبا، بازار، تغييرات محيطي و...)كاربرد در تعيين قيمت محصولات با توجه به رقباتعريف خصوصيات محصولات جديد
اسلاید 19: 19کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومروشهاي اطلاع از وضعيت رقبا به كمك اينترنت:مطالعه وب سايت رقباتحليل Electronic Discussion Group هاي مربوطهمطالعه مدارك مالي در دسترس نظير ترازنامه هاانجام مطالعه بازار در وب سايت خودماناستخدام كار آگاه هاي خاص براي جمع آوري اطلاعات در مورد رقباو....
اسلاید 20: 20کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم براساس نظريه Michael Dell بنيان گذار شركت Dell: اينترنت اسلحه اي است كه روي ميز افتاده است هر كسي كه اول به آن دسترسي يابد مي تواند رقبا را از پاي در آورد.
اسلاید 21: 21کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي : RADIOSHACK موسسه فروش لوازم الكترونيكي (هزاران قطعه)ادعاي موسسه: مي توانيم به هر سوالي در مورد محصولات پاسخ دهيم. تبديل صنعتي خاص (غير كاربردي براي افراد به دور از تكنولوژي) به محصولاتي قابل استفاده براي همه .(Make it yourself)
اسلاید 22: 22کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي : RADIOSHACKدليل موفقيت:ايجاد يك سيستم اينترانت داخلي شامل: كليه Manual ها محصولات، اطلاعات در مورد محصولات، وضعيت موجودي محصولات مختلف در انبار هاي مختلف شركتو ساير اطلاعات مورد نياز كارمندان فروشگاه
اسلاید 23: 23کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي : RADIOSHACKنتايج: امكان بازگرداندن محصول خريداري شده به هر فروشگاه امكان جستجوي هر محصول و قطعه در كليه انبار هاي شركتمشاهده ميزان گارانتي با قي مانده هر محصول مراجعه شده براي تعميرآزمايش محصول نهايي بصورت onlineوجود Manual ها بصورت online و كاهش حجم hardcopy هاارايه گزارش هاي فروش به روز
اسلاید 24: 24کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم 3.2 مدل Porter در مورد فشارهاي رقابتي و استراتژي هاي مربوطه: معروف ترين روش براي تحليل رقابت پذيري يك موسسه مدل Porter است كه در سال 1985 ارايه گرديد.اين مدل براي شركت هاي متعددي تا كنون براي تدوين استراتژي هاي رقابتي به منظور افزايش توانايي هاي رقابتي موسسه ها به كار رفته است. در اين مدل نحوه افزايش قابليت رقابت توسط موسسه ها با به كار گيري IT نمايش داده شده است.
اسلاید 25: 25کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومبراساس مدل Porter، پنج نيروي اصلي زيرمي توانند موقعيت يك موسسه را در يك صنعت به خطر اندازند:تهديد ورود يك رقيب جديد به بازارقدرت چانه زني تامين كنندگان(Suppliers) قدرت چانه زني مشتريانتهديد جايگزيني محصولات يا خدمات (نفتي، ويدئو VHS)رقابت ميان موسسه هاي موجود در صنعتفاكتورهايي نظير فشار هاي دولت بر همه موسسه ها بصورت يكسان اعمال مي شود.
اسلاید 26: 26کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومممكن است جزييات مدل در هر صنعتي متفاوت باشد ولي ساختار عمومي آن يكسان است. قدرت هر يك از اين نيروها در هر صنعت با فاكتور هاي مربوطه در مورد آن صنعت تعيين مي شود.
اسلاید 27: 27Porter’s five forces Model
اسلاید 28: 28کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مدل ارايه شده سالها مورد نقد قرار گرفت. به عنوان مثال پيشنهاد ارايه فاكتور ششم به عنوان قدرت چانه زني كاركنان ارايه شد.همانطور كه اينترنت نحوه تجارت را تغيير داد، تغييرات اساسي در نحوه رقابت نيز ايجاد نمود. به نظر Porter اينترنت ساختار مدل را تغيير نداده بلكه تنها مي تواند به عنوان ابزاري براي بدست آوردن مزيت رقابتي به كار رود.
اسلاید 29: 29کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم به نظر Porter: اينترنت به تنهايي مزيت رقابتي نيست. شركت هاي موفق شركت هايي مي باشند كه از اينترنت به عنوان ابزاري براي تكميل روش هاي سنتي رقابت استفاده نمودند نه آنهايي كه تسهيلات اينترنتي خود را بصورت مجزا از فعاليت هاي عملياتي خود طراحي نمودند.
اسلاید 30: 30کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم بر اساس نظريه هاي Porter(2001) و Harman(2001) تاثيرات اينترنت در رقابت براي پنج فاكتور ذكر شده را مي توان تقسيم بندي نمود.
اسلاید 31: 31کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومتهديد ورود يك رقيب جديد به بازار:گسترش اينترنت خطر ورود رقباي جديد را در اغلب صنايع به دلايل زير افزايش داده است:عدم نياز به مكان فيزيكي براي رقابت ورود رقباي خارجي به بازار هاي محلي و جهاني شدن بازار به تمام معناورود رقباي غير مستقيم به بازار
اسلاید 32: 32کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومقدرت چانه زني تامين كنندگان(Suppliers) :در اين بخش گسترش اينترنت منجر به نتايج متفاوتي گرديده است:از يكسو خريداران مي توانند تامين كنندگان جايگزين را به راحتي پيدا كنند و به مقايسه قيمت ها و محصولات بپردازند. اين امر منجر به كاهش قدرت تامين كنندگان مي شود. شركت ها نيز مي توانند با به كار گيري اينترنت زنجيره تامين خود را گسترش دهند و با پيدا كردن مشتريان جديد قيمت را به سود خود تغيير دهند.
اسلاید 33: 33کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومقدرت چانه زني مشتريان با استفاده از اينترنت مشتريان اطلاعات بهتري نسبت به نوع كالا، كيفيت، قيمت، و توليد كنندگان محصول دلخواه بدست مي اورند. بطور خلاصه اينترنت باعث افزايش قدرت مشتريان شده است.
اسلاید 34: 34کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومتهديد جايگزيني محصولات يا خدمات با گسترش اينترنت موسسه هايي كه داراي فعاليت هايي برپايه اطلاعات هستند، در خطر بالاتري قرار دارند. بطور كلي هر موسسه اي كه محصولات آن قابل جايگزيني بصورت ديجيتالي باشد، بشدت تحت خطر قرار دارد (موسيقي، فيلم، اطلاعات و...).
اسلاید 35: 35کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومرقابت ميان موسسه هاي موجود در صنعتاينترنت موجب:مشكل شدن حفظ راز هاي تجارتي كاهش تفاوت ميان رقباگرديده است.تغيير اساسي حاصل شده در اين قسمت منجر به كاهش قيمت محصولات شده است.
اسلاید 36: 36کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم بر مبناي نظريه Porter بطور خلاصه اينترنت رقابت را فشرده تر نموده كه اين خود منجر به كاهش سودآوري مي گردد.در مواردي سيستم هاي web-based منجر به تغيير طبيعت رقابت ، حتي تغيير ساختار رقابت شده اند. به عنوان مثال:كتاب فروشي Barns &Noble و همچنين فروشگاه Home Depot شروع به فروش online نموده اند.هر موسسه اي كه محصولات خود را بصورت مستقيم به مشتريان ارايه مي كرد، حال بصورت يك توزيع كننده (كلي و جزيي) نيز اقدام مي كند كه اين برخلاف سياست هاي اوليه موسسه بوده است.
اسلاید 37: 37کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومهزينه هاي متغير براي محصولات ديجيتالي تقريبا برابر صفر مي باشد. لذا فروش انبوه آنها داراي سود آوري كلاني است و اين موسسه ها را قادر مي سازد كه قيمت محصولات خود را به شدت كاهش دهند. براي رقابت بهتر در مواردي رقبا ترجيح مي دهند كه با يكديگر متحد شده و اطلاعات خود را در اختيار يكديگر قرار دهند (فورد-كرايسلر و جي-ام GM ).در مواردي سيستم web-based به تنهايي موجب تغييرات مي شود(Britannica) .
اسلاید 38: 38کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICA دايره المعارف BRITANNICA سالها به عنوان بهترين منبعسال 1997 شركت Microsoft يك دايره المعارف با كيفيت پايين تر از يك موسسه كوچك رقيب را بصورت CD به قيمت $50 با نام Encarta عرضه نمود.بعدا اين محصول بصورت مجاني عرضه شد.
اسلاید 39: 39کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICAقيمت محصول BRITANNICA برابر با $2000 بود.محصول جديد Encarta شامل فيلم، موسيقي، و ساير ابزار جذاب بود.
اسلاید 40: 40کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممطالعه موردي: معرفي رقيبي جديد براي دايره المعارف BRITANNICABRITANNICA تصميم به كاهش قيمت محصولات گرفت.همچنين CD كاملي از دايره المعارف تهيه و در اختيار كاربران كتاب بصورت مجاني قرار داده مي شد.CD تهيه شده به تنهايي بدون كتاب به قيمت $1000 ارايه شد ولي اغلب مردم ترجيح مي دادند كه كتاب را نيز تهيه كنند.
اسلاید 41: 41کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم نکاتی در مورد ارسال Email:حتما Subject داشته باشد.نام فایل مطابق دستور های گفته شده.
اسلاید 42: 42کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم نکاتی در مورد حل تمرین آماری:استفاده از قضیه حد مرکزی برای تخمین توزیع نرمالاطمینان از برابری واریانس هاآزمون دو نمونه ای
اسلاید 43: 43کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم
اسلاید 44: 44کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم Standard Two-Sample t-Testdata: x: V1 with V2 = Saipa , and y: V1 with V2 = Zamyad t = -3.0374, df = 43, p-value = 0.004 alternative hypothesis: true difference in means is not equal to 0 95 percent confidence interval: -15.318160 -3.093539 sample estimates: mean of x mean of y 248.6487 257.8545
اسلاید 45: 45کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم نکاتی در مورد تمرین شماره یک:لطفا فقط یک فایل گزارش بصورت PDF ارسال کنید.نتایج تمرین اول: خیلی خوب
اسلاید 46: 46زبان برنامه نویسی C (21814 ( نتایج کوییز دوم و تمرین اول:تمرین اولکوییز 2میانگین94.6/1009.2/10انحراف معیار8.731.37حداکثر10010حداقل725تعداد2018
اسلاید 47: 47کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي:همانطور كه ذكر شد، مدل Porter بيانگر نيروهايي هستند كه مزيت هاي رقابتي يك موسسه را در بازار تهديد مي كنند.لذا مديران علاقمند هستند كه بدانند چگونه با اين فشارها مقابله كنند.لذا استراتژي هايي براي چنين مقابله هايي به شرح زير ارايه مي گردد:
اسلاید 48: 48کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي:رهبري بازار با داشتن كمترين هزينه: (Cost Leadership Strategy)توليد محصولات و خدمات با حداقل هزينهكمك به مشتريان و تامين كنندگان براي كاهش هزينه هامثال موفق: شركت Wal-Mart استراتژي تفاوت:(Differentiation Strategy) ارايه محصولات متفاوت و متنوع: محصولات بهتر گرانتر، سود و فروش بالاترشركت Southwest Airline و يا كمپاني Dell ، شركت فراري
اسلاید 49: 49کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه):استراتژي ارايه محصولات خاص: (Niche Strategy)انتخاب قسمت كوچكي از بازار و ارايه محصولات با بالاترين كيفيت، سرعت، و قيمتارايه انحصاري و شانس كم رقبا براي رقابت استراتژي رشد:(Growth Strategy) تلاش براي افزايش سهم بازار(موجب رشد موسسه مي شود)منجر به ايجاد بازار هاي جديد مي گردد.
اسلاید 50: 50کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه):استراتژي همكاري: (Alliance Strategy)همکاری با رقبا شرکت های هواپیمایی مسافران رقیب را حمل می کنند. استراتژي نوآوری:(Innovation Strategy) ورود ATM به صنعت بانکداری توسط Citibankرقبا مجبور به کپی کاری یا ارایه محصول بهتر (صنعت خودرو)
اسلاید 51: 51کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه):استراتژي بهبود عملیات: (Operational Effectiveness Strategy)بهبود فرایند های داخلی در راستای کسب مزیت نسبت به رقبا کاهش قیمت، افزایش کیفیت، افزایش سرعت و رضایت مشتری استراتژي مشتری مدار:(Customer Oriented Strategy) تمرکز به روی خوشحال کردن مشتریسیستم های web-based در این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری)
اسلاید 52: 52کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه):استراتژي زمان: (Time Strategy)وقت همان پول است. نفر اول خامه کیک را می خورد (سود بالاتر)سرعت عمل بالا منجر به افزایش سود و کاهش هزینه می گردد. استراتژي ایجاد مرز:(Entry Barriers Strategy) با ارایه محصولات خاص و خلاقانه اجازه ورود رقبا را به بازار خود ندهیم.سیستم های web-based در این راستا موفق تر هستند (امکان برقراری ارتباط شخصی با هر مشتری)
اسلاید 53: 53کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم استراتژي هايي براي كسب مزيت هاي رقابتي (ادامه):استراتژي حفظ مشتریان و تامین کنندگان:حفظ مشتریان و تامین کنندگان قبلی علاوه بر مزیت های ذکر شده، قدرت چانه زنی آنها را کاهش می دهد.استراتژي افزايش هزينه مراجعه به رقيب:ايجاد روشهايي كه مشتري و يا تامين كننده را از رجوع به رقبا تنها براي مسايل مالي منصرف كند.ارايه تخفيف هاي مناسب و يا قراردادن جريمه براي فسخ قرارداد.شركت هاي بيمه اتومبيل، شرکت هاي تهيه سيمان براي موسسه هاي ساختمان سازي بزرگ
اسلاید 54: 54کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال: شرکت Expedia.comموسسه پيشرو در ارایه انواع خدمات مسافرتی (رزرو هتل، پرواز هواپیما، اتومبیل و...)فعال در ایالات متحده، انگلستان، آلمان، و کانادادارای رقبایی قدرتمند در هر بازاراستراتژي رقابتي شركت
اسلاید 55: 55کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال: شرکت Expedia.com (ادامه)استراتژي رقابتي شركت تهيه اطلاعات مورد نياز هر مشتري در كسري از ثانيه در هر مكان و در مورد هر خدمت مي باشد.همچنين به روز كردن (به دقيقه نمودن) اطلاعات مشتريان در مورد خدمات نظير اطلاعات پروازها ارايه اين خدمات بصورت هاي مختلف كه به روش هاي متفاوتي قابل استفاده باشد (اينترنت، موبايل، ...)
اسلاید 56: 56کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال: شرکت Expedia.com(ادامه)استفاده از اینترنت برای تهیه اطلاعات به روز در هر زمینه برای مشتریاندسترسی به اطلاعات فرودگاه ها، هتل ها، آژانس های کرایه اتومبیل، و صدها منبع دیگرارسال اطلاعات از طریق اینترنت، موبایل و سایر تجهیزات وب به مشتریان
اسلاید 57: 57کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مدل Porter يك مدل وابسته به صنعت است كه موقعيت موسسه را در صنعت مربوطه مي سنجد. موسسه ها مي توانند اين مدل را براي تحليل شرايط رقابت و اخذ بهترين تصميم بكار گيرند.اغلب اوقات واكنش پيشنهادي استفاده از IT مي باشد.
اسلاید 58: 58کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال عملي: شركت WalMart فعاليت هاي انجام شده در موسسه Wal-Mart عبارتند از: مطالعه و شناسايي فاكتورها ورقباي ي مهم درمورد هر يك ازفشار هاي رقابتي: فروش هاي onlineمطالعه در مورد اهداف هر يك از اين فاكتورها (مزاياي فروش online )
اسلاید 59: 59کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال عملي: شركت WalMart اتخاذ استراتژي براي مقابله با اين فاكتور ها ايجاد زمين بازي براي كودكان براي تشويق خريد حضوري همانند مك دونالد.ارايه نمونه محصولات به مراجعه كنندگان بصورت مجاني مانند Costcoشناسايي شخصيت و نيازهاي مشتريان ثابتافزايش سطح رقابت با ايجاد امكان خريد online
اسلاید 60: 60کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال عملي: شركت WalMart مطالعه در مورد تكنولوژي هاي اطلاعات حمايت كننده: ايجاد بانك هاي اطلاعاتي عظيم براي بدست آوردن اطلاعات در مورد سليقه مشتريان دايميتحليل اين اطلاعات با روش هايي نظير Data Mining
اسلاید 61: 61کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مثال عملي: شركت WalMart شركت مذكور با استفاده از اين تكنولوژي نه تنها از خود در برابر رقبا دفاع نمود، بلكه سرويس هايي خلاقانه براي پيشرفت ابداع نمود. پي از گذشت 20 سال مدل Porter هنوز توانايي هاي خود را در تحليل مزيت هاي رقابتي يك موسسه حفظ نموده است.روش ديگر تحليل رقابت و نقش IT در آن مطالعه زنجيره ارزش Porter مي باشد.
اسلاید 62: 62کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم3.3 مدل زنجيره ارزش Porterمطابق مدل زنجيره ارزش Porter تمامي فعاليت هايي كه در يك موسسه توليدي انجام مي شود را مي توان به دو گروه اساسي :فعاليت هاي اصليفعاليت هاي پشتيباني تقسيم نمود.
اسلاید 63: 63کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم مدل زنجيره ارزش Porterفعاليت هاي اصلي فعاليت هايي هستند كه در فرايند هاي خريد مواد اوليه، پردازش آنها براي تبديل به محصول نهايي، و توزيع آنها به مشتري نهايي موثر مي باشد. اين فعاليت ها عبارتند از:تهيه و تامين موادعمليات و فرايند ها (توليد و آزمايش)توزيعبازاريابي و فروشخدماتمعمولا توالي انجام آنها بصورت فوق مي باشد.
اسلاید 64: 64کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومهمانطور كه محصول به ترتيب زنجيره ارايه شده را طي مي كند، به طور مرتب به ميزان ارزش محصول يا خدمت نيز افزوده مي شود. مثال: توليد اتومبيل
اسلاید 65: 65کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم فعاليت هاي پشتيباني كه فعاليت هاي اصلي را حمايت مي كنند عبارتند از:ساختار موسسه (حسابداري، مالي، مديريت و...)مديريت نيروي انسانيگسترش و پيشرفت هاي تكنولوژيكي يا تحقيق و توسعه (R&D)تدارك (تهيه و تامين) هر يك از اين فعاليت ها مي توانند هر يك از فعاليت هاي اصلي و فرعي را پشتيباني نمايند.
اسلاید 66: 66کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم
اسلاید 67: 67کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سومزنجيره ارزش يك موسسه قسمتي از يك سيستم بزرگ تر از فعاليت ها مي باشد كه توسط Porter به نام سيستم ارزش ناميده مي شود. يك سيستم ارزش شامل تامين كنندگان ورودي هاي مورد نياز موسسه و زنجيره ارزش آنهاست. محصول نهايي كه به دست مشتري مي رسد، كليه اين مسير را طي مي كند و لذا براي بدست آوردن مزيت رقابتي بايستي كليه اين زنجيره را مورد بررسي قرار داده و درك درستي از آن داشت.
اسلاید 68: 68کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم زنجيره ارزش قابل طراحي براي هر نوع صنعتي (خدماتي، توليدي) و هر نوع صنعتي (دولتي، خصوصي) مي باشد. هدف اوليه زنجيره ارزش ارزيابي فعاليت ها و فرايندهاي داخلي موسسه به منظور افزايش بهره وري، موثر بودن و رقابت پذيري آنها مي باشد. اين مدل به عنوان يك مبنا براي شرح نقش حمايتي IT بكار مي رود.
اسلاید 69: 69کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوممدلPorter مي تواند بصورت هاي مختلفي مانند: تحليل وضعيت موسسه با تحليل ارزيابي فرايند هاي كليدي و يافتن نقاط قوت و ضعف آنها و ارزش افزوده در اثر اجراي فرايند فرايند هايي كه ارزش افزوده بيشتري داشته باشند، مسلم است كه از نظر استراتژيكي اهميت بالاتري دارند. در اين مطالعه مي توان نقش استفاده از IT را در راستاي افزايش ارزش افزوده (چه كاري، كجا، و چگونه) بررسي نمود.
اسلاید 70: 70کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوماز مدل Porter مي توان براي تحليل صنعت نيز استفاده نمود. مي توان به نقاط قوت و ضعف هر يك از قسمت هاي موسسه بطور جداگانه پي برد.
اسلاید 71: 71کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم3.4 سيستم هاي استراتژيك اطلاعاتي ميان سازمان ها: سيستم هاي استراتزيك اطلاعاتي دهه هاي 70 الي 90 بصورت مستقل توسط شركت ها ايجاد مي شدند.فعاليت هاي مستقل موسسه هاعلاقه به تبادل اطلاعات با توسعه اينترنت بدست آوردن مزيت هاي رقابتي با استفاده از اينترنت
اسلاید 72: 72کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم قالبي براي رقابت هاي جهاني: بازارها بطور خلاصه كاملا جهاني شده و موسسه ها با قدرت بيشتري به روي هم تاثير مي گذارند.مطالعه قسمت هاي 3.5 و 3.6 بر عهده دانشجو
اسلاید 73: 73کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع (21774(- فصل سوم پياده سازي سيستم هاي اطلاعاتي استراتژيك و تداوم آنها: در مورد طراحي يك سيستم استراتژيك، علاوه بر طراحي صحيح، نگهداري و به روز نمودن آن براي استفاده بلند مدت اهميت به سزايي دارد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.