صفحه 1:
به نام خداوند بخشنده و مهربان
x
صفحه 2:
شرکت gle نفت ایران
شركت نفت كاز يارس
oa) 1 دوره سمينار أموزشى :
كار كروهى ( تيمى )
مدر اس
قربان محمد بورقاز
١
صفحه 3:
صفحه 4:
شرکت ملی نفت log)
شرکت نفت گاز پارس
دوره سمینار آموزشی :
کار گروهی ( تیمی )
مدرس :
قربان محمد پورقاز
استان بوشهر : منطقه ویژه اقتصادی : عسلویه
09990
صفحه 5:
کار تیمی چیست؟"
اگر فرصت و یا نیاز عملکردی مهمی که لازمه ی تیم شدن است
وجود نداشته باشد» آن را گروه می نامند.
اعضا در ابتدا برای تبادل اطلاعات» مشارکت می کنند و با سعی
فراوان از دیدگاه های خود برای تصمیم گیری در جهت کمک به هم
گروهی ها در راستای فعالیتشان بهره می گيرند.
در واقع» هیچ قصد. هدف عملکردی» و یا محصول مشتركى وجوا
ندارد که مستلزم رویکرد تیمی یا مسئولیت متفابل باشد."
صفحه 6:
٠ » تيم جيست و جه تفاوتى با گروه کاری دارد؟
۶ » چند نوع تیم وجود دارد؟
+ » دلیل اهمیت تیم ها چیست و چرا در اقتصاد الکترونیکی
و نوين جهانی اهمیت بیشتری یافته اند؟
صفحه 7:
* مفهوم کار تیمی در حقیقت آنقدر ساده است که اغلب مردم
فهم آن را بسیار عادی می پندارند.
٠ و همین مسئله که آنها با این فرض, کار تیمی انجام می
دهند مشکل ساز. است چرا که آنها در اصل کار گروهی
انجام می دهند.
صفحه 8:
٠ به طور معمول هر کس تجربه ی حضور
* در یک جلسه
° و ایفای نقش در آن
* و یا مواجهه با یک گروه جدید از همکاران
و را کر ی ره اس
۰ اما اینها صرفاً مثال هایی از گروه های کاری اند.
صفحه 9:
٠ شايد بهترين توصيف از تفاوت بين اين دو مفهوم
(. seni 5 dog R. Catzeuback توسط ©
* بیان شده باشد.
٠ آنها نظریه ی خود را با بررسی مفهوم پیچیده ی واژه ی
تیم آغاز. می کنند:
* دلیل توصیف واژه ی "تیم" چیست؟
* دلیل اول مشخص کردن منظور ما از واژه ی تیم است
| که این واژه برای افراد مختلف معانی گوناگونی دا
7/4
صفحه 10:
۶ ذهن برخی از شنیدن اين واژه به
٠ ورزش»
٠ مربیگری»
٠ و تمرین های سخت
٠ برای پیروزی
* و قهرمانی در یک رشته ی خاص کشیده می شود.
صفحه 11:
* برخی نیز به ارزش های کار تیمی همچون
* مشارکت»
۰ همکاری»
* و کمک به یکدیگر توجه می کنند.
صفحه 12:
٠ برخی دیگر فکر می کنند
٠ هر گروهی که با یکدیگر کار می کنند.
* یک تیم هستند
* و ذهن بعضی ها هم در وهله ی اول
© به مشارکت دو نفر همچون ازدواج
* و یا شراکت های کاری معطوف می گردد".
صفحه 13:
۰ آنها بدین ترتیب مابین یک تیم واقعی و آنچه که آن را «صرف یک
گروه از افراد با هدفی مشخص»
* می دانند تفاوت قائل می شوند:
* "یک تیم به تعداد کمی از افراد گفته می شود
٠ كه داراى مهارت های تکمیل کننده ی یکدیگر بوده
۶ و دارای مقاصد. اهداف»
۶ و رویکردی مشترک اند
٠» که بر مبنای آنها به هم پیوند می خورند
5 و به يكديكر تكيه مى كنند."
صفحه 14:
Gunits 5 kovizecback 563 5: ola *
٠ اعضاى تيم به يكديكر وابسته اند
* و اين بدين معنى است
٠ كه عدم فعاليت يك عضو از تیم
٠ باعث عدم انجام كار تيمى مى شود.
۰ در واقع کار آنها اثر متقابل بر يكديكر مى كذاريد.
صفحه 15:
* اما به عکس» گروه های کاری؛
٠ گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می کنند
* و از راهنمایی یک نفر. بهره می برند.
* کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد؛
» مانند کار حرفه ای وکلا.
» کاتنزباخ و اسمیت گروه های کاری
۰ "تک رهبر" را اینگونه توصیف می نمایند:
ait
صفحه 16:
"أكر فرصت وبا نيار عملكردى مهمى كه لازمهى تيم شدن است
وجود نداشته باشد» آن را گروه می نامند.
اعضا در ابتدا برای تبادل
اطلاعات»
مشار کت می کنند
و با سعی فراوان از دیدگاه های خود برای تصمیم گیری در جهت
کمک به هم گروهی ها
استای فعالیتشان بهره می گيرند.
صفحه 17:
۰ در واقع»
٠ هيج قصدء
٠» هدف عملکردی؛
* و یا محصول مشترکی
* وجود ندارد که مستلزم رویکرد تیمی یا مسئولیت متقابل
باشد "
» طبق گفته ی کاتزنباخ و اسمیت»
eee و
صفحه 18:
» تعداد کم افراد (کمتر از ۱۲ نفر)
« مهارت های تکمیل کننده
* نیت مشترک
پذیررش رویکرد کاری توسط تمام اعضای تیم
* مسئولیت و پاسخگویی همگانی
صفحه 19:
۰ »پاتریشیا؛ جی آیسو نیز فهرستی از آنچه که یک تیم به
وجود می آورد را به قرار زیر بیان کرده است:
٠ هدف ها را مشخص می سازد.
٠ » مشکلات را بررسی و حل می نماید.
۶ راد ها سرك
» » خود را مسئول نتایج می داند.
صفحه 20:
به نظر او مهم این است که واه ی تیم را بر
مبنای نتایج حاصل از آن تعریف کنیم؛
به عبارت دیگر بهتر است
بكوييم تيم جه مى كند» تا بگوییم تیم چیست.
ct Nine ky alge hg al a GSpot pees
این در حالی است که تیم واژه ی ایهام برانگیزی می با
صفحه 21:
٠ ممکن است که شما در یک تیم با روحیه ی بالا باشید
> اما به راستی نمی دانید
۰ که هدف آن و نتیجه ی احتمالی آن چه می باشد.
* بنابراین بهتر است که توجه خود را به آنچه که در مورد
تیم مى گوییم معطوف سازیم.
صفحه 22:
۶ سه نتیجه ی کلیدی زین راهنمای ما خواهد بود:
۰ بیش از دو نفر درگیر در کاراند.
٠ » اين افراد در مورد آنچه که سعی در رسیدن بدان داریند و
نیز دلیل آن» درک روشنی دارند.
صفحه 23:
« آنها می دانند که بدون همکاری؛
* هیچ شانسی برای رسیدن به هدف نخواهند داشت.
برای کار تیمی اين تهدیدات وجود دارد اما در بعضی از
مواقع تیم ها از این سطح از فعالیت فراتر رفته
۰ و تبدیل به تیم های با قدرت اجرایی بالا می شوند.
* در اين مورد کاتزنباخ و اسمیت اینگونه می گویند:
صفحه 24:
۰ "تیم در واقع به یک گروه کاری گفته می شود
و هی کر کت راهم را
* و اعضای آن کاملاً به شکوفایی و موفقیت یکدیگر متعهد هستند.
۰ این تعهد معمولاً منجر به رشد تیم می گردد.
٠» تیمی که دارای قدرت اجرایی بالا است.
+ مشخصاً تمامی کارها را بهتر از تیم های دیگر انجام می دهد و ت
انتظارات منطقی اعضا را برآورده می سازد".
a4
صفحه 25:
* آنها اذعان می کنند که از اين نوع تیم ها نمونه های زیادی
وجود ندارد
+ اما به عنوان "الگوهای عالی"
* برای تیم های واقعی بالقوه مطرح می باشند.
صفحه 26:
* آدسو بیان می دارد که تیم هایی که عملکرد بالایی دارند
٠ بايد دارای ویژگی هایی باشند
۶ که آنها را از تیم های معمولی متمایز می سازد:
صفحه 27:
* سطوح بالای ارتباطی
۰ » اطمینان و اعتماد
» » خوش بینی
۰ » انتظارات بالا از یکدیگر
۰ » مشارکت همه ی اعضا
۰ » تعهد به اهداف مشترک
صفحه 28:
* اغلب این عوامل از جمله عوامل
۶ احساسی , یار وانشناختی هستند
* و در قالب دستورالعمل ها
* و ساختارهای کاربی نمی گنجد.
٠ اين موشکافی از معنای تیم درست ممکن است
٠ شبيه آن باشد كه :
* براى شكستن يك كردو از جكش بتن كن استفاده كنيد.
0
صفحه 29:
* همه ی ما می دانیم که تیم چیست
و همه در آن بوده ایم
و احساس در یک تیم بودن را لمس کرده ایم.
0 سس راخ را و
٠ پاسخ این است که گرچه همه از واژه ی تیم
٠ چیزی استنباط می کنیم
* اما هنوز موفق به استفاده ی آن در سازیمان خود نشده ۱
صفحه 30:
٠ اينجنين تعاریفی آنقدر ساده و پیش پا افتاده به نظر
٠ مى رسند
+ که ما آنها را عادی می پنداریم
۰ و از. افریاد انتظار داریم که آنها ریا به کار گيرند.
۰ هاروی راپینز و مایکل فینلی در آخرین کتابشان
۰ "چرا تیم ها موفق نیستند"
٠ به بيان راز و رمز كار تیمی می پردازند
¢ ,و ساده ترین تعریف ممکن را ارائه می دهند:
صفحه 31:
۰ "تعریف تیم آسان است.
۰ به افرادی که با یکدیگ ذذ تيم كفت
افرادی که با یکدیگر کار می کنند یک تیم گفته می شود.
صفحه 32:
می تواند یک تیم هاکی باشد که از خود بازی قدرتمندی
نشان می دهد
* یا یک تیم پژوهشی که سرگرم گره گشایی و حل یک
معمای عقلی است؛
و یا یک تیم نجات که سرگرم نجات کودکی از زیر آوار
می باشد» و یا خانواده ای که در حال سازندگی زندگی خود
است.
٠ نکته مهمی که تیم را می سازد همین بخش با هم بودن آ
0
اسلا
+ :
صفحه 33:
© ممکن است برخی از صاحبنظرانی که از آنان نام بردیم با اين نظر
مخالف باشند
۶ و عقیده داشته باشند که تنها با هم بودن»
۰ یک اسر احساسی است.
* در حالی که آنچه که مهم است
٠ قسمت هدفمند بودن تیم است
* که منجر به نتیجه ی مورد نظر می گردد.
»* اما باز هم بنابر اذعان آنهایی که در تیم فعالیت داشته اند»
٠ اين بخشء یعنی احساس :
* تشریک مساعی, بسیار حیاتی و مهم می باشند.
صفحه 34:
ه انواع تیم
٠ سازمان های مدرن در مورد تیم ها و کار تیمی تعریف
مشخصی دارند.
۰ صحبت ما بر تیم های :
۰ پروژه»
* نیروهای کاری؛
۰ گروه های فعال»
صفحه 35:
* گروه های Calas کننده»
* تیم های چندمنظوره»
٠ گروه های کیفیت»
٠ تيم های مجازبی»
٠ تيم های مربوط به خدمات به مشتری»
صفحه 36:
٠ تيم های مدیریت»
* کمیته های ویژه.
* کمیته های منظم و مستمر»
* و تیم های جنگ طلب می باشد.
۰ این فهرست تمام ناشدنی است.
صفحه 37:
* اما مفیدتریین چارچوب. احتمالاً توسط :
٠ كاتزنباخ
* و اسمیت
۰ با استفاده از واژگان ساده تری بیان شده است:
٠ تيم هايى كه به وجود آورنده و انجام دهنده ی کار هستند»
۶ تیم هایی که پیشنهاد دهنده ی کار هستند»
ee تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را به عهده دارند.
صفحه 38:
٠ برای بهره وری کامل از یک تیم باید این چارچوب و
تقسیم بندی را به کار گرفت تا متوجه شویم
+ آیا به یک تیم نیاززی هست یا نه؛
٠ و اگر هست. انتظار دارید که چه کاری برای شما انجام
دهد.
صفحه 39:
اگر برای یک تیم
٠ اهدافه واضح
٠ و ملموسى لازم است
٠ بنابراين درك روشن و دقيقى
۰ از عملکرد یک تیم که جدا از انتظارات شما
۰ از عملکرد آن نیست» ضروری می نماید.
۰ بدون تبیین اين اهداف قادر به پیگیری و دیدن عملکرد نت
4 برأورد تأثير أن نخواهيد بود.
صفحه 40:
۰ ه تیم هایی که به وجود آورنده یا انجام دهنده ی کار هستند
* اكثريت تيم ها برياى توليد كالا و خدمات؛ فعالیت می کنند.
٠ گرچه برای مدیران» داشتن گروه هایی که در آن مشکلات
به صورتی پویا و خلاق بررسی و حل شود اهمیت زیادی
دارد»
٠ امادر بيشتر مواقع خواست ما صرفاً انجام کار است.
صفحه 41:
* اینگونه تیم ها در طول وجود خود» از اعضای مختلف و
زیادی بهره خواهند گرفت,
٠ بار ديكر به اين نكته اشاره مى كنيم كه لازم است در
موريد اينكه نوع كار جيست و جه استانداردهايى لازم است»
٠ درك روشنى داشته باشيم.
صفحه 42:
* ابهام در مورد اهداف. شاید موجب قدرتمند شدن برخی از
مدیران گردد اما می تواند موجب دلسرد شدن افراد ناآگاه
شود.
٠ یک شرکت چندملیتی به نام "و0 0(" سرگروهی
داشت که می گفت:
* "چطور می توان متوجه شد کار به انجام رسیده است؛ چه
برسد به اينکه متوجه شویم کیفیت کار نیز در چه حد بود
صفحه 43:
@ تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را بر عهده دارند
بسیاری از تيم های پروژه(های خاص) در اين دسته قرار
می US
اين تيم ها برای تحقیق در مورد مسایل مشخص يا بهينه
سازی فرآیندها و یا ارائه ی راه حل های نوآورانه تشکیل
يافته اند.
در اين مورد نيز بايد درك صريح و روشنى در مورد
تشکیل چنین تيم هايى وجود داشته باشد:
صفحه 44:
Cal UI تیم ها موفتی و برای کوتاه مدت تشکیل یافته اند
و یا مغز متفکر باندمدت و همیشگی تیم ها هستند؟
اعضای آن هنگامی که به موفقیت می رسند
و افتخار و اعتبار كسب مى كنند
٠ بايد دستيابى به اين حالت را درك كنند.
صفحه 45:
در اینجاست که آنها ضامن:
sd GIS ne طولانی شدن
حتی فراتر از انجام آنچه که وظیفه ی آنها تعیین شده است
می باشند.
* حدى ممكن اسست كمى دبكر افراد كه به انها ايده های
جديدى براى كارآيى بيشتر ارائه مى دهند را به سختى
ياف
صفحه 46:
* همچنین صداقت با دیگر. افرراد بسیار ضروری است.
۰ همچنین پیشنهاد می گردد که تصمیم گیری های دشوار را
با ایجاد کمیسیون فرعی به تعویق انداخت.
صفحه 47:
۰ ه تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را بر عهده دارند
* این تیم ها به منظور. هدایت و مدیریت کارها تشکیل يافته و
لازم است كه در آن» افراد کاردان و ماهر حضور داشته
باشند.
* مهمترین قسمت. مدیریت آن بخش از خدماتی است که از
خارج از سازمان تهیه شده اند.
صفحه 48:
۰ فراهم آوردن منابع و خدمات از. خارج از سازمان»
* اغلب باعث ناخشنود شدن اشخاصی می شود که تا پیش از
اين در آن حوزه هاء دارای قدرت نفوذ و کنترل بوده اند.
صفحه 49:
* شاید هم برخی از اين افراد تحریک شده» موجبات
کارشکنی در اين تیم شوند.
٠ تیم های مدیریت ارشد نیز در اين زمره قرار می گيرند.
۰ مسثله اینیاست کهآنهایی که در مناصب بای ی ارمان
قرار دارند حتی به صورت اسمی نیز به ندرت یک تيم
نامیده می شوند.
صفحه 50:
٠ خیلی از اين افراد به دلیل مهارت در کارشان» به مناصب
بالا دست يافته اند.
٠ نخبكان از نظر اخلاقی و رفتاری توانایی همکاری و
تشریک مساعی که لازمه ی دوام و بقای یک تیم است.
* اشخاص نیرومند و ماه اغلب همراهان خوبی برای یک
تیم هستند ؟.
صفحه 51:
* البته این حالت» مشکل خاصی ایجاد نمی کند
* مگر در شرایطی که گروه تصمیم می گیرند به طور جدی
در قالب یک تیم واقعی کار کند.
۰ افراد دون پایه (حتی در سازمان هایی که طبقات سلسله
مراتبی در آنها زیاد از. هم فاصله ندارد) با جمله ی زیر»
زیاد برخورد می کنند:
صفحه 52:
* "نگاه نکن خود من جطوى كار مى كنم؛ تو بايد آن جوربى
که به ات می گویم کار کنی".
۰ در یک کار تیمی مانند هر کار دیگری. مدیران ارشد فقط
راه می روند و حرف می زنند.
٠ دليل اهمیت تیم ها چیست و چرا در اقتصاد الکترونیکی
پن جهانی اهمیت بیشتری یافته اند؟
صفحه 53:
* از سال ها پیش گفته شده است که
* افریاد» بزركترين سرمایه ی سازمان ها به شمار. می آیند
* اين مطلب در گزارش سالانه ی بسیاری از شرکت ها که
نام تمامی مدیران ارشد و مسئولان سازمان
۰ در آنها ذکر می شد
صفحه 54:
* ولی نام کارمندان دون پایه به صورت گروهی و ناشناس
مورد اشاره قرار می گرفت؛
۰ همواره به عنوان روشی استاندارد وجود داشته است.
٠ چنانچه مطلب فوق برای کارشناسان مدیریت منابع انسانی
و ها اک ار اد از ا
ابو می اندازند و یا آنکه نیشخندی مبنی بر تسلیم و
ناچاری بر چهره می آورند.
صفحه 55:
* ما می گوییم که برای افراد ارزش قائل هستیم ولى در عمل
برای تحقق این ارزش کوشش چندانی نمی کنیم.
۰ همین مطلب در مورد کار تیمی نیز مصداق دارد.
۰ می دانیم چنانچه افراد با هم متحد شوند می توانند کوه ها را
به حرکت درآورند»
٠ اما در مورد چگونگی اداره ی امور تیمی اطمینان کافی
نداریم و بنابراین افراد را در قالب گروه های کاری مى
۱5 feu es pels Sasi neal کی و
د.
صفحه 56:
در دنیای امروز عوامل بسیاری وجود دارند که بر
ضرورت تغییر روند فوق تأکید می ورزند.
چنانچه دیدگاهی کلی نسبت به آنچه در سطح کلان اتفاق می
افتد داشته cantly
مشاهده خواهيم كريد كه رهاسازى نيروى يك تيم خوب, به
مثابه آن است که پایاترین امتیاز رقابتی موجود را بررای
سازمان های امروزی فراهم آوریم.
صفحه 57:
۰ ه سازمان های لاغرتر و متناسب تر
* امروزه اگر یک مدیر با مشکلی مواجه شود
* به ندرت می تواند برای حل آن»
٠ گزینه ی استخدام یک نیروی اضافی را مدنظر قرار دهد.
صفحه 58:
۰ شرکت های کوچک ابعاد شده»
٠ درست ابعاد
٠ و باز مهندسى شده به اين نتيجه رسیده اند
۰ که تعداد کارکنان موجود کمتر از نیاز شرکت است
* و با وجود این نمی توان حجم کار هر یک از. آنان را
کاهش داد؛
صفحه 59:
* به گونه ای که با کاهش تعداد افراد از آنها خواسته می شود
* تا حجم کار قبلی و حتی بیشتر را به انجام رسانند.
* بهره وری» موضوعی اساسی به شمار آمده و تنها از
طریق کارکرد همگانی در جهت رسیدن به نتيجه ی دلخواه»
قابل دستیابی است. همانگونه که Oty) jack welck
شرکت جنرال الکتریک) بیان می کند:
ae
صفحه 60:
* "ما می دانیم بهره وری واقعی و نامحدود از کجا ریشه می
گیرد.
* این بهره وری چیزی نیست جز حاصل تیم های کاری پویاء
توان افزا» با اشتیاق» و با انگیزه. "
صفحه 61:
امروزه تنها حجم کار افزایش نیافته» بلکه نوع کاری که
افراد انتظار. انجام آن را دارند نیز تغییر. کرده است.
سازمان های دارای انگیزه ی رقابتی بالا مى بايد
در برابر مشتریان و بازارهای خود پاسخگو باشند
و با بهره گیری از سرعت و انعطاف پذیری»
به طور پیوسته گروه های کاری خود را بازیابی کنند.
صفحه 62:
افرباد باید بتوانند علاوه بر انجام کار به صورت جمعی» کار
متکور راب تام pain
افرادی که می توانند به سرعت و به نحوی کارآمد تشکیل
تیم دهند و در قالب آن کار کنند»
* با سوق یافتن فعالیت ها به سوی پروژه های تیمی و
نیروهای sodas GIS
* در آینده بسیار مورد نیاز خواهند بود.
صفحه 63:
یکی از مزایای کوچک سازی ابعاد سازمان ها آن است
٠ كه آنجه باقی می ماند از نوعی کیفیت تفکیک شده و تمایز یافته
برخوردار خواهد بود.
۰ همچنان که همکاران و اداراتی که افراد عادت داشتند با آنها کار
کنند ناپدید می شوند»
۰ خود افراد نیز دچار نوعی گمگشتگی می شوند.
۰ استفاده ی هوشمندانه از تیم می تواند با انسجام بخشی آنها در ق
یک مجموعه ی جدید» از بروز حس سردرگمی و از هم پاچی
صفحه 64:
٠ © ادغام» خرید کلی» و سرمایه گذاری مشترک شرکت ها
با هم
٠ در اقتصاد جهانی شده ی کنونی»
* یکی از مهمترین شکل های انجام Caled های راهبردی؛
* تشکیل سیستم های کاری میان سازمانی است.
صفحه 65:
٠ اين امر می تواند در قالب ادغام همه جانبه ی چند شرکت»
خرید کلی یک شرکت توسط شرکت دیگر؛ و یا سرمایه
گذاری مشترک هدفمند» صورت پذیرد.
۰ در هر حال» نکته ی اصلی آن است که سازمان ها دیگر
نمی توانند مرزهای خود را در برابر نفوذ دیگر سازمان ها
ببندند
صفحه 66:
+ فعالیت راهبردی فوق بر مبنای سرمایه گذاری بر روی
تخصص منابع» و یا قابلیت دستیابی سازمانی مورد نظر
ا يك مشر
صفحه 67:
* بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری مشترک که بدین
یلسانت تک سم حور را کدرا ی رد
روش مناسبی بریای کار با یکدیگر را بیابند.
صفحه 68:
٠ در این شرایط اهداف مشترک موجود در کشمکش های
کاب رنگ باخته م با انکه کارکنان آن 44 دیکر شرکت ها
می پیوندند و بدین صورت شرکت از درون تهی می شود.
بنابراین تنها از. طریق اهداف شفاف و کار جمعی و
معتر ک برای تحذق اهداف مذکور خواهد یود که فعالیت
میان سازمانی از شانس موفقیت برخوردار می گردد.
صفحه 69:
٠ © جهانی سازی
۰ هر چه سازمان ها از جنبه ی جغرافیایی» تنوع بیشتری یابنده دو
پدیده رخ می دهد:
* نخست آنکه افراد باید با کسانی کار کنند که در مکان های دیگر و
در قالب ساعات کاری متفاوت فعالیت می کنند؛
۰ و دوم آنکه آگاهی از فرهنگ های گوناگون نیز برای آنها
ضرورت می یابد.
٠ مطلب فوق انواع خاصی از مشکلات را فراروی کار تیمی می ن
و همانگونه که می دانیم کار تیمی برای تحقق عملکرد شرکت
چهانی از اهمیت اساسی برخوردار است.
صفحه 70:
٠ © فناوری
٠ رشد و پیشرفت های به وجود آمده در فناوری اطلاعات؛
* افراد را قادر ساخته است تا به روشی کاملاً متفاوت با هم
کار کنند به گونه ای که به جای سهیم شدن در یک فضای
کاری و احتمالاً برخورداری از قراردادهای استخدامی
مشابه» تیم های مجازی بیش از پیش رواج می Eh
صفحه 71:
۶ مزیت روش فوق واضح است:
۶ هر زمان که لازم باشد می توان تخصص مورد نیاز را از
میان تمام منابع موجود و با هزینه ای ثابت و بسیار اندک
فراهم کرد؛ ولی مشکل در اداره ی اين تبم های دور افتاده
از هم نهفته است.
صفحه 72:
٠ ه رقابت فزاینده
* در تئوری تمام سازمان ها از یک فناوری بهره می گیرند
و خود را مقید به پیروی از یک چارچوب قانونی می دانند؛
یعنی اينکه زمینه ی فعالیتشان در یک سطح است.
* سازمان یادگیرنده راه چاره ای است برای جلوگیری از
زوال و رکودی که ممکن است بر اثر این همسطحی به
وجود آید.
صفحه 73:
با اين تفسير هر سازمان بايد توانایی بررسی و یادگیری از محیط
اطراف خود را دارا باشد.
آنها باید قادر باشند تا اطلاعات را
ذخیره»
بازیابی»
و آنگاه با در میان گذاشتن با کارمندان خود»
ab نی را کر تن هد
برای اینکه یک چنین اطلاعاتی به حالت کاربردی درآید» یک
صفحه 74:
* از نوآوری و خلاقیت نیز اغلب به عنوان یک مزیت رقابتی
و دلگرم کننده ذکر می شود.
۰ در حالی که کار گروهی الزاماً خلاقیت را به وجود نمی
آورد
* ولی حل مشکلات گروه و فنون خلاقیت دائماً به عقاید
جدید و بهبود فرآیندها منجر خواهد شد.
صفحه 75:
۰ هم افزایی زاییده ی کار گروهی است.
* علاوه بر اين اگر لازم باشد که کارمند نمونه ای به یک
تفکر خلاق دست یابد ابتدا باید تیمی در اختیار داشته باشد تا
آن ایده را دریيابد و آنگاه آن را تبدیل به یک نوآوری سازید.
۰ اجرای خلاقیت اغلب یک کار انفرادی نیست.
صفحه 76:
٠ © طرز تفکر سیستم ها
* پیتر سنژ تئوری تفکر سیستم ها ربا در کتاب "نظم پنجم"
فراگیر کرد؛
۰ اما نظریه پردازان مدیریت کیفیت جمعی, از مدت ها قبل
بر این باور بودند که اشخاص به تنهایی قادر. نخواهند بود
که در سیستمی که در آن فعالیت می کنند کار فوق العاده ۱
از خود نشان دهند.
صفحه 77:
* این درست که اشخاص نخبه برای بسیاری از سازمان ها
از اهمیت زیادی برخوردار هستند
٠» اما اين نكته را نبايد فراموش کرد که آنها به حمایت فعال
یک گروه در پشت صحنه نیازمنداند.
صفحه 78:
“Fe
۰ در گذشته توجه کافی به این فعالیت نامرنی نمی شد اما اين
اند , کار کر وهی ات که درح های شسشته رازه حر کت
درمی آورد و تضمین می کند که کار به انجام برسد.
صفحه 79:
۰ ه افراد درگیر در کار
* تمام عواملی که در بالا ذکر شد اشاره به اين نکته دارد که
شرایط کاری به سرعت تغییر می کند اما مشکل این است
که افراد به همان سرعت تغییر نمی کنند.
صفحه 80:
ممکن است که از نظر فناوری در قرن بيست و يكم باشيم
اما از نظر احساسی و روانی همچنان در عصر حجر
* با این تفسیر نباید سلسله مراتب نیازهای "مازلو" را
نينيرفت جرا كه او معتقد ات
٠» بشر از نياز به غذا
۶ و سریناه»
صفحه 81:
* به نیاز به زندگی اجتماعی و جامعه پذیری رسید
* و آنگاه نیازمند به لحظات خودشکوفایی شد.
* اما به نظر می رسد که بشر به طور عزیزی نیاز دارد
٠ با دیگران کار کند.
صفحه 82:
گویی اشتیاق به ایجاد رابطه در نهاد او قرار داده شده است
و برای همین است که افراد منزوی و یا کسانی که در
حبس انفرادی هستند» رنج بسیاری می برند.
* مردم کارگروهی و اجتماعی را دوست دارند
* و آنهایی که اینطور نیستند توسط همکارانشان
۰ به عنوان اشخاصی عجیب در نظر گرفته می شوند.
صفحه 83:
* بسیاری از کارکنان آزاد که به کار در سازمان ها روی
آورده اند دليل اين کار را داشتن همکار ذکر کرده اند.
* وقتی که مردم به خاطر. از هم پاچیدگی جوامع سنتی و
خانواده هاء احساس می کنند زندگیشان رو به نابودی استء
جنبه ی اجتماعی کار» بیش از پیش نمایان می گردد.
صفحه 84:
به این خاطر است که افرادی که در سازمان های بزرگ
مشغول هستند اغلب مایل به داشتن حس تعلقی می باشند
كه از کار در گروه های کاری کوچکتر به دست می آید.
درست است كه افراد مايل هستند با هم و به صورت
گروهی کار کنند
اما حرکت به سمت یک کار گروهی کارآمد»
+ آسان نمی باشد.
صفحه 85:
© اشارات ضمنی برای مدیران
تمام عوامل فوق نیاز به کارگروهی در یک سطح بزرگ
را افزایش می دهند اما چه واقعیت هایی را به طور ضمنی
برای مدیران سازمان ها آشکار می کنند؟
مسلماً استفاده ی موثر از گروه ها به خاطر منافعی که
دارند»
٠ زندگی مدیران را راحتتر می سازد؛ اين منابع عبارت اند
بان
صفحه 86:
= افزايش انگیزه
» افزايش توجه به هم افزایی و خلاقیت
» کاهش ریزش کارکنان (رفتن کارکنان از سازمان)
صفحه 87:
» افزايش ارتباطات
= استفاده ی بهتر از منابع
* تصمیم گیربی بهتر
Jie GIS Glad =
صفحه 88:
* و شاید آنهایی که در یک گروه بزرگ کار کرده اند بدانند
که کار در فضایی که در آن درستی حاکم است؛
* نه تنها زحمت نیست بلکه تفریح نیز می باشد.
٠ همانطور که بنیانگذاران بستنی بن و جری می گویند:
صفحه 89:
"هیچکس در شرکت بن و جری احساس تنهایی نمی کند.
هرگاه یکی از ما احتیاج به کمک دارد
همگی به کمک او می شتابیم.
هر کس از بیرون ما را می بیند
انرژی را در وجود ما حس می کند.
صفحه 90:
* ما برای زندگی» شور و شوق و یک احساس شادی داریم
* و از معاشرت با یکدیگر. احساس لذت می کنیم.
* مادر بازی تجارت» شور و شعف ناشی از موفقیت را با
همدیگر تقسیم می کنیم
* و می کوشیم هنگام کار به ما خوش بگذرد."
* کمی آزادی در کار گروهی برای ایجاد و تداوم یک چنین
فضایی موثر خواهد بود.
+o
صفحه 91:
برخی پرسش ها پیرامون کار گروهی
كمال تعريفه شده برای بشر توسط خداوند؛
کمال فردی است
يا اين كه تنها به صورت گروهی قابل دست یابی است؟
یا کمال فردی در پرتو حرکت :
در جمع و اجتماع به دست می fal
صفحه 92:
آیا کارها ماهیتا :
٠ اقتضای
٠ وصف فردی ی
* | جمعی بودن را دارا هستند
۰ یا این که به دلیل ضرورت ها و عوامل خارجی به
صورت فردی یا جمعی انجام می گیرند؟
صفحه 93:
AS Gul Gul ul آنچه به نظر می *
۶ جمعی یا فردی بودن؛
ERS eee ء با
۶ و از ماهیت کار برنمی خیزد.
* در این صورت بنابر چه ضرورت هایی باید یک کار ريا ب
صورت جمعی انجام داد
* و در چه شرایطی باید کار را فردی انجام Sala
ptt
صفحه 94:
انبیا و اولیای الهی» مأموریت خود را به چه صورتی انجام
می دادند؟
» فردی یا گروهی؟
» اگر گروهی بوده با چه کیفیتی بوده و ما در تاریخ اسلام»
چند نوع کار گروهی داشته ایم؟
» آیا کار گروهی اقتضای وضعیت پیچیده جامعه مدرن است
يا این که در جوامع ساده و ابتدایی نیز چنین شیوه ای لاز
ب ots بخن
صفحه 95:
+ انواع کار گروهی
٠ کار گروهی را می توان به صورت های مختلفی در نظر
کر
٠» . گاهی کار فردی همراه با گروه انجام شود؛ یعنی کار
گروهی مجموعه ای از چند کار فردی است. که خود دو
حالت دارد:
صفحه 96:
۰ الف از آن جا که مسفن است کار فردی به آفت هایی!
* از قبیل کاهش انگیزه مبتلا شود
٠ فردء تصمیم می گیرد تا همین کار فردی
٠ را همراه با گروه انجام دهد تا آفت های آن کم شود.
صفحه 97:
در اين نوع در واقع کار گروهی انجام نمی شود؛
بلکه کار فردی در حضور و با همراهی دیگران انجام می
شود.
a4
مانند بالا رفتن از کوه که قرار است
همه باهم تا قله پیش روند
و فقط براى تأمين انگیزه»
اين كار را همراه ديكران انجام مى دهند.
صفحه 98:
۰ ب: برخی از اهداف فردی:
٠ فقط با حضور جمع امکان دارد
* نه این که حضور جمع
۰ فقط تسهیل کننده یا انگیزه بخش باشد.
صفحه 99:
* مانند این که فرد می خواهد توان سخنرانی خود را افزایش
دهد
* برای رسیدن به اين هدف» نیاز به حضور جمعی به عنوان
مستمع دارد.
٠» ولى به هر حال در اين فيض هم؛ کار فردی فقط در
حضور جمع انجام مى شود و كار ككروهى Bly lina ds
.ابي كيرى نمی شود.
صفحه 100:
۰ 0. مجموعه افراد گروه یک کار کلی انجام می دهند»
٠ كه تحقق اين کار فقط با همکاری جمع ممکن است
* و چنین نیست که هر کس کار فردی خودش را انجام دهد
۶ و از حضور جمع فقط برای رسیدن به اهداف خود کمک
«aS
* بلکه یک کار جمعی پی گیری می شود. که هر كس
در تحقق آن دارد نه چند کار مستقل.
+
صفحه 101:
٠ در این نوع از کار گروهی است که نتیجه جمع بیشتر. از
جمع نتایج است.
» مانند اين كه در بازری فوتبال به دليل كار گروهی امکان
ياس کاری وجود دارد»
٠» که اين مسأله سرعت انتقال توپ را در زمین افزایش می
دهد
٠ و اگر قرار بود که هر کس خودش به تنهایی توپ را تا
انتهای زمین حمل كند»
عت انتقال توپ پایین می آمد.
صفحه 102:
در مثال دیگر می توان ساختن یک بنای بزرگ»
مانند برج میلاد را در نظر گرفت که تخصص های مختلف
دست به دست هم داده اند تا این کار مجموعی شکل بگیرد
و امكان بريايى جنين بنايى با كار فردى ممكن نيست و
برج ميلاد محصول كار كروهى است.
بدين ترتیب کار گروهی ارزش افزوده ای
نسبت به جمع کارهای فردی دارا است.
صفحه 103:
* مثلا وقتی خبری را از منابع متعدد می شنویم»
* اگر تعداد منابع از حدی فراتر رود احتمال خلاف از بين
می رود و به بقینی می رسیم که تک تک این گزارش ها
نمی توانست آن را در ما ایجاد کند (تواتر خبر).
* یعنی کاری که هر یک از گزارشگران انجام می دهند.
صفحه 104:
به تنهایی یقین آور نیست. اما وقتی این کارها در کنار هم
قرار می گیرد» ارزش افزوده ایجاد می کند.
در استقرا نیز همین گونه استء
وقتی نمونه های متعدد را مشاهده می کنیم»
بر اثر کثرت آن ها حالت یقینی حاصل می شود که با
مشاهده تک نک و مجزای آن ها در ما ایجاد نمی شد.
در امر به معروف و نهی از منکر جمعی» که پیش تر
بدان پرداختیم نیز همین اتفاق می افتد.
صفحه 105:
بر هی این متال ها تا کار سییر بابت تبرار یک
پدیده» مشابه بود»
اما گاهی در کار جمعیء
اجزاى كار»
مثلا در ساختن يك ساختمان بزرك» هر متخصصىء كار
مخصوص به خودش را انجام می دهد که از دست دیگران
tugs ast لذا اين Jar مكمل كار سگرن ات
که کار كران را تكرار كنا
صفحه 106:
نظام روابط اعضا (روابط سازیمانی و عاطفی)
تعارض و کشمکش در کار گروهی اجتناب ناپذیر است»
برای رفع تعارضات احتمالی در گروه باید مرجعی به
عنوان حکم و امین اعضا تعیین شود.
استفاده از تکنیک اخلاقی نادیده گرفتن.
اکر در محاسیات خود متوجه اين نکته باشیم که اتجام کار
گروهی
جه به نتايج ظاهرى دست بيدا كنيم يا نه
صفحه 107:
۶ - زمانی نتیجه واقعی دارد که:
٠ رضایت خدا را جلب کرده باشیم
ونر بح که ررضانی ولا در کیک برد رال ارسشه
٠ نهدر مج كيرى از آن هاء
صفحه 108:
* و هم چنین متوجه باشیم که انسان ها در مسیر تکامل قرار
دارند و اشتباه و قصور. و حتی تقصیر اموری طبیعی است؛»
۰ به اين تحلیل خواهیم رسید که نگاهمان به سایر اعضا باید
نگاه تربیتی و مشفقانه باشد»
٠ که در این صورت بسیاری از اشکالاتی که در روابط ميان
اعضای گروه پیش می آید» با چشم يوشى هاى بجا به تدرب
اصلاح می شود.
صفحه 109:
۰ آیات دیگری نیز بر این نکته دلالت دارند که از آن Alea
می توان به آیات ذیل اشاده کر
نیک
مق هنن ال خر
ی ع عَن الْمْنکر و آولنک همْ
الْمُِْحُونَ * و لا تکوئوا کالذین تفرَفوا خف شقن
حدم Sat 5 Gua غذات SD) «Ashe
صفحه 110:
۰ و تعاوئوا le الْبردٌ و النَُوى و لا تَعاوَنُوا le الثم و
الْعُدُوانِ وَ انوا ال نله شدیذ المقاب»(6۶)
صفحه 111:
shui فی ما sh lis لک 5 Saat, ah shied aii cus J
َاسْتَبِقُوا الْخَيرات»(©)
by ۰ ما أعظکم بواجدةٍ أن تُومُوا َه منی و فرادی ثم
Ee وا ما بصاحبکم من جنة ان هو الا تذيرٌ لَكُمْ بِينَ یدی
عذاب شديد»( 6
صفحه 112:
صفحه 113:
مشکلات نبود تفکر سيستمي
- شناخت غلط يا ناقص مسائل و مشکلات
- ارائه راه حلهاي غلط يا ناقص
صفحه 114:
تفکر سيستمي
_ تفکر : فرآیند بكارگيري منطق
منطق : شيوه درست فكر كردن
تفكر : صرف وقت براي فكر كردن
انواع تفكر : غير منطقي , منطقي يا تحليلي ,
سيستمي و استراتژيك
صفحه 115:
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
صفحه 121:
صفحه 122:
صفحه 123:
صفحه 124:
صفحه 125:
دفتر امور مدیران
رئوس مطالب کارگاه آموزشي
صفحه 126:
مشکلات نبود تفکر سيستمي
- شناخت غلط يا ناقص مسائل و مشکلات
- ارائه راه حلهاي غلط يا ناقص
- چه عاملي در خصوص منابع انساني اهمیت
دارد؟
خلاقیت , سابقه , تعهد , 10 , تجربه و ...
صفحه 127:
صفحه 128:
ويژگيهاي مدیران برتر
-از نظر ۳6۲6۲5 1010 : پیگیر و اهل عمل
از نظر ۳۵۲۲6۲ ۱6۵61 : اهل فکر
از نظر Warrn Bennis ; Abraham Zaleznik :
رهبران خوب
-از نظر |۴5۷۵ ۳۱6۵۲۲ و ۱۲۷/۱6۷ ۱۷۳۵6۱۱ : خود کنترل
صفحه 129:
منهوم تفکر
تفکر : فرآیند بكارگيري منطق
- منطق : شیوه درست فکر کردن
- تفکر : صرف وقت براي فکر کردن
انواع تفکر : غیر منطقي , منطقي يا تحليلي ,
سيستمي و استراتژيك
صفحه 130:
صفحه 131:
برچسب زننده بودن
- بزرگ نمائي و کوچك نمائي
- اعتقاد به بایدها و نبایدها
- مطلق گرائي به جاي احتمال پنداري
- برخورد شخصي
متفي نكري
خورد احساسي و هيجاني
-نتیجه گيري شتابزده
- تعمیم افراطي
- فیلتر ذهني
کوچك بيني و کوته فكري
?4
صفحه 132:
مثالهايي از نبود تفکر سيستمي
مسائل امروز ناشسي از راه حلهاي دیروز اسست. (نثوري جابجاسي
مسائل)
واکنش نسنجیده . باعث تشدید مسائل است.
تصمیمات خوش آیند در کوتاه مدت ممکن است عواقب وخیمی را
در بلند مدت به همراه داشته باشد. ١
- معمولاً راه حلهاي ساده مشكل كشا نمي باشند.
-اجبار به رشد سریع رشد کندتري را بدنبال دارد.
نشانه هاي بيماري و ريشه آنها لزوماً نزديك هم نمي باشند.
بزركي را بدنبال دايند ولي محدوده عمل لين
همة بك كيك را نمي توان يك دفعه ۳
- تقسيم يك فيل بزرك به دو قسمت دو فيل كوجك بوجود نمي آورد.
هركز شرايط محيطي را سرزنش نكنيد.
صفحه 133:
چالش هاي نبود تفکر سيستمي
1- توجه به چه چيزي؟
2 کارایی یا اثربخشی
3 تصورات باطل .
4 ادراك محدود
ک وقت کم
صبهینه سازي سیستم فرعي بدون توجه به سیستم اصلي
7-بهینه سازي و حل مسائل با يك مدل ساده ولي محدود.
صفحه 134:
ويژكيهاي تفکر سيستمي
1- پويابي
2- کل نگري
3-احتمال پنداري
4 - تعدد انگیزشها
5 - تعدد متغیرها و مدل سازي
6 - تعدد رشته هاي علمي و تفکر ارگانيك مادي و غيرمادي
7 بدنبال بهبود شناخت
صفحه 135:
ده فرمان در نگرش سيستمي
1-دقت در تعیین هدفها
2- توجه به تعادل بلند مدت
3 توجه به تمام اجزاء
4 - توجه ay نقش متعادل کننده هاي غیررسمی
5 ل اترفتن تنوع در كنار ثبات 1
8- توجه به بازخور
9 پذیرفتن تعارضات
0 - اعمال محدودیتها در صورت لزوم
صفحه 136:
صفحه 137:
صفحه 138:
اهمیت مدلهاي ذهني ۳
مدلهاي ذهن ی افراد متا ۱
باشند(پندار گفتار و کردار نيك)
برداشتها و رفتارهاي افراد بدلیل تفاوت مدلهاي
ذهني آنها متفاوت است.
مدلهاي ذهني بر گزینش اطلاعات و حذف برخي از
اطلاعات دیگر تأثیر مي گذارند.
شناخت صحیح سازمان » بازار و رقبا در غالب
تصویر ذهني مشترك
ae
صفحه 139:
مثالهايي از مدلهاي ذهني
- تمامي انسانها غیرقابل اعتماد و مغرور مي باشند.
- مدل اتومبیل بر کیفیت آن ارجحیت دارد.
با تفاهم و اثتلاف بهتر مي توان کار کرد.
— مشتریان , محصولات را بر اساس قیمت خريداري مي
کنند و نه کیفیت. (پس مدیران به تخفیفات بیشتر توجه
مي کنند.)
صفحه 140:
صفحه 141:
صفحه 142:
صفحه 143:
صفحه 144:
صفحه 145:
/ ١
i Mer
بهبود تفکر سيستمي : تجزبه و تحلیل باچا
The BACHA‘Analysis :
Blind spots , Assumptions, Complacency,
Habits and Attitude
- نقاط کور
-مفروضات
از خود ر ضايتي
عادات
-نگرش
صفحه 146:
صفحه 147:
۰ منابع :
٠ مرکز مجازی کارآفرینی شریف
۴ ان رس
* راهکار مدیریت
٠ مجله تدبیر سازمان مدیریت صنعتی
صفحه 148:
امارات الذْوَلِ انشاء الچیّل
«بقاي مناصب و دولت ها monly به ماه ريزي و چاره آنذیشی ۲ 55
امور معر با خشیت علب (ع) - سبزان العکمهج
2ص 551)
