صفحه 1:
کتاب در آمدی بر نظریه های مدیریت دولتی
ارائه فصل چهارم: مدیریت دولتی نوبن
استاد گرامی: سر کار خانم دکتر اصفری
دانشجویان: محدثه قبادی و احسان اله شافعی
صفحه 2:
#ورود به شرایطی همچون جهلنی شدن, افزلیش رقابت. ظهور فناوریهای نوین و افزایش
ات یت ای بين المللى موجب يديد آمدن رویکردهای "ضد بوروکراتیک" و مبتنی بر
إن" در عرصه مدیریت دولتی گردید.
این شهاى نوين تاكيد فراوانى بر بهبود کارایی و صرفه جویی در عملیات دولت دارند.
Lg 1990 ano hls! 50 NPM(New Public Management) aI,” شكل
کر s ps Ol بخش دیلتی کشورهایی نظیر نگلستان و توزیات سل
کریستوفر هود مطرح گردید.
صفحه 3:
ابعاد اصلی مدپریت دولتی نوین.
NPM (1996) 595, * ,| 206 براى تحقق سه یعنی صرفه جویی (ECONOMY)
(Effectiveness, 1, Efficiency) ois )59 كليه سطوح مى wails
کارا توليك ستاده ها با استفاده از حداقل ممکن ورودیها
تربخشی: تحقق اهداف سازمان هم از جهت کمی و هم از جهت کیف
ae جویی : استفاده بهینه از منابع موجود
صفحه 4:
۱ 1 5
جامع ترین چهارچوب از ۱۳۱ را هود با 7 ویژگی اساسی تدوین کرده
است :
1 استفاده از مدیریت حرفه ای در بخش دولتی
2 تدوین استاندادرها و معیار های واضح عملکرد(مدیریت عملکرد)
3) تاكيد بیشتر روی کنترل های ستاده ای(تخصیص منابع براساس نتایج)
4) حركت به سمت تفکیک و جداسازی واحدها در بخش دولتی
5 حرکت به سمت ایجاد رقابت بیشتر در بخش دولتی
6) تاكيد بر استفاده از سبک های مدیریت بخش خصوصی
7 تاکید بر نظم و انضباط به همراه صرفه جویی بیشتر در استفاده از منابع
صفحه 5:
00
"سازمانهای تخت
عقد قرارداد
"مقررات زدایی و یا تنظیم مجدد مقررات
خدمت رسانی مشتری محور
"بازمهندسی دولت
صفحه 6:
seek د
نظر انتخاب عمومی(وینسنت استروم):
ol al i oi” به طریقی عقلایی و منفعت طلبانه عمل می کنند و همواره به دنبال این اند که
نفع خود را حداکثر سازند.
* طرفداران نظریه انتخاب عمومی معتقدند که فرضیه عقلائیت گرایی و منفعت طلبی» در هر
حوزه ای کاربرد دارد.
۱٩۳۷| دلیل به کارگیری نظریه انتخاب عمومی توسط go
1 بوروکراسی دولتی به میزان زیادی آزادی فردی را محدود می کند .
2 مدل بوروکراتیک سنتی فاقد ساختار مطلوبی از مشوق ها و پاداش های هم تراز در
مقایسه با بازار است؛ بنابراین کارآیی آن نسبت به بازار کمتر است.
و مشتری وحق انتخاب او در بازار مشوق هابی را اد
كبن که مد : ف
صفحه 7:
نظريه اصيل - وكيل :
**اين نظريه اشاره به اين دارد كه اصيل و و كيل همواره به يكديكر وابسته اند اما در عين
حال منافع و اهداف متعارضى نيز دارند.
**جارجوب بخش دولتى در
.به هزينه داد و ستد(الیور ویلیامسون) :
دان وستدها و معاملات همواره هزینه هلیی دارند که سازمانها را وا می دارند برای هش
اين هزينه ها برخى از امور را به جاى اينكه خود انجام دهند. از طریق عقد قرارداد به
سانيا AU dena hie
((چالش)ایجاد نظامهای اطلاعاتیپ
فته برای بازرسی. مراقبت و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکارها
صفحه 8:
گرایی(پولیت):
نوعی تفکر است که در آن به کارگیری ابزارها و روشهای مدیریتی بخش خصوصی نظیر عقد قرار داد و برون
سپاری, استخدام کوتاه مدتمشتری مداری. توانمندسازی مدیرلن و ارزیابی عملکرد بر مبنای نتایج در بخش
دولتی مورد توجه
1 ees Pe SCS eae Ben rere TS
1 ren
: قرارداد گرایی در بخش دولتی
ارداد گرایی در ۳۷| دارای جامعیت و انسجام است.
*دارای سه پیامد اصلی : 1. ایجاد نوعی توافق 2. شکل گیری تعهدی غیر قابل انکار3. وجود نوعی نظام جبرلن در
قبال کالا و خدمات مبادله شده
صفحه 9:
سوپرمارکتی
نوع رس
امديريت
Cupane بر ساز و کار انتخایات متكى
eis است وبه معناى حكيمتى
سنتی . متمرکز و سلسله مراتبی با یک
a
است
NPM دولت. انتخاب خدمت را از
طرق مشاركت بدن
خصوصى در فضاى رقابتى به
عهده مشتریان قرار داده است.
vote
fares
مصرف
کننده
2200-0
انتخاب خدمت
انتخاب خدمت
توسط مردم
ساسله مراتب
کاهش يافته و یا
الف م det
برنامه احزاب
اغلب کلی است
به جای
دموکراسی روی
کارآیی, کیفیت.
خدمات تاکید
هار و عردم را
صفحه 10:
مد
وظايف محدودتر و خردتر است
Minor
manuse Ministrate
اخدمت كردن /احكيدت كردن کنترل کردن
تحقق اهداف مشخص و باسخكوبى در ١ ارائه خدمات و پیروی از دستورات مقامات.
بالا مقابل نتايج
ES رئيس
صفحه 11:
PA(Public Administration) PM (Public Management)
پرداختن به وظایف عمومی مدیریت از قبیل بحث در مورد ارزشهای اجتماعی و تعارضات میان بوروکراسی
برنامه ریزیسازماندهی,کنترل و ارزیابی عملكرد ees
اتخاذ نگرشی ابزاری و توجه به معیارهایی نظیر کارایی و بحث در مورد عدالت, مسئولیت و سیاست
تسا موش
تمرکز بر لایه های میانی مديريت نخيكان سياسى وخط Se
در كرقتن مديريت به عتوان فعاليى عدودي يه ور
کاهش تفاوتها میان بخش دولتی و خصوصی
نهادها و فرآیند بوروکراتیک سیاسی
سازمان محوری همراه یا توجه روابط به دورنى و بين سازمانی
" پیوند عمیق فلسفی با سنت مدیریت علمی پیوند نزدیک با علوم سیاسی i
صفحه 12:
انون محور
اقدام فردى و مستقل
صفحه 13:
ی ی ی دی سا نا
۳ ادر پیجدلییولضح و روشنخط مشیگنارعاز لجرلیخط م شیهاستب دینصورت
2222 سر رامينو سپرلجلولن از ط روت ۱۱
دیگرلنولگنار کنند.
وظایفی که یز به کنترل سیاسی آنها نیست. تفویض شود.
More steering in big issues and less steering in small¥
issues
apes
1. سیاست همواره از اداره جداست.
هکره همواره در گر دو سیاست است.
3. سیاست مداران و مقامات اداری در خط مش گذاری و اجرای خط مشی با یکدیگر در
تعامل اند.
7۲۳556666 pn tee
صفحه 14:
حرفه ای
توا دول ستدي a ترس نوين
زيردست بالادست
=
بت در تخصص كم زیاد(در رابطه با فرآیندها»
در جهت بالا به نمايندكان >زیاد(پاسخگویی وزارتخانه ای) كم(استقلال ادارات دولتى)
رم
كم زیاد (پاسخگویی به مشتریان)
در جهت بايين به خود مردم
قانون گذار/ مجری قانون زیاد(در رابطه با فرایندها) کم(در رابطه با فرآیندها)
صفحه 15:
ee ee ee eee
پارادلیم از دیدگاه کوهن (1970) :پیشرفت علم از طریق انباشت و تجمیع دلنش صورت نمى كيرد بلكه نتيجه اى از انقلابهاى علمى
است که تخریب كننده شيوه تفكر سنتى و كذشته اند. به زعم كوهن باراديمى بر بارادايمهاى رقيب برترى دارد كه بهتر بتواند موضوعات
و مسائل موجود را حل كند. ضمن اينكه او والاترين معيار برترى را توافق انديشمندان يك جامعه علمى روى يك بارادايم مى دائد.
الات الا لان ۳9
مايكل باررلى ١ به بارادايم بوروكراتيت و فرلبورو كراتيف 1 +
رامل و 811ل اأبراطيمجديدئهيستوويكردوفاقد مإنى [كادميكلستمفهوم دقي قب اليم ديك -
نشده لستصيفاً نتیجه شمواز لصلاحاتصویتگرفته در برخ ك شورهاست
مدافع سرسخت پارادیم بودن ۰۱۳/۷ تغییر در مبانی نظری وجود دارد. +
اقتبسی از بخش خصوصی است و بحت تازه ای نیست. دگانگی خط مشی-ادره هم از یده -
خصوص سازی برمی آید که کاملا تکرا ی است.
نیکولاس ۰ مقاله “بارادايم هاى مديريت دولتى” در خصوص استفاده روز افزون از وا
هنرى --_طريق آن بسترمى توان یک مطلب را به ديكران منتقل كرد
پارادیم(مفهومی که از +
صفحه 16:
ای ی ما ار
پولیت معتقد است ۱۷ به دلایل زیر یک موج جهانی نیست :
1 برخی از حکومتها در به کارگیری ایده های ۴/۷ بسیار تردید داشته اند.(آلمان و ژاپن)
2 بسیاری از کشورها به صورت گزینشی جوانبی که مفید بوده به کار گرفته اند( کانادادنروژفنلاندههلتد و دانمارک)
3 اصلاحات سنتی و کلاسیک بیشتر از اصلاحات مبتنی بر 1۳) مورد توجه قرار گرفت.
4 در موارد بسیاری,کشورهایی که بر مبنای NPM عمل کرده اند به نتایج مورد انتظار دست نیافته اند.
مدل های دیگر اصلاحات دولتی
5 حکمرانی شبکه ای
6 حکمرانی عصر دیجیتال
7 خدمات دولتی نوین
8 حکمرانی مشترک
صفحه 17:
هار ی ری ی
لسکا رکرد های مثبت قوانین و مقررات یکی از اهداف ۱۷۳۸ کامش و حذف قوانین و مقررات كه اين موضوع باتوجه به
همبستگی مستقیم قوانین و مقررات با انصاف و برابری. در صورت کاهش قوانین مراتب موجب کاهش انصاف و برابری خواهد شد.
آسارقابت و معضلات آن در تحقق انصاف و برابری: انصاف موضوعی محوری در اقدامات حکومتی است. درست است که رقابت
در خدمات دولتی ضمن افزایش اثربخشی و کارلیی باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت می شود لیکن معضل مهم اخلاقی,
انصاف و برابری است.
لاشکل گیری پروکراسی پنهان: کوچک سازی انجام نمی شود بلکه فقط نوعی انتقال و جلبه جایی کارکنان از
استخدام تحت قوانین دولتی به استخدام تحت قوانین خصوصی صورت می پذیرد. نظارت و کنترل دشوارتر می شود.
الاتناقضات ناشی از ویژگی ترکیبی مدیریت دولتی نوین://۳! مل شمشیر دولبه است که هم دنبال تمرکز و
هم تفويض اختيار است.تناقض ميان تمايل ذلتى "تمركز كرايى" در قرارداد كرليى(تحت نظريه اقتصاد) با تمليل"عدم تمركز
aes ae تراس د Subd ape elegans
صفحه 18:
ES) اه راز وی ری ی
السأنارسايى هاى ناشى از مبلنى نظرى اقتصادی و تبعیت از مدیرییت بخش خصوصی :نظریه انتخاب عمومی بر محور رفتار
۳ 00 وی مرم ی منزله مشتري ورب دولتى شهروتد عستي ودر ee
سیاسی را از مدیریت دولتی مجزا دانست.
لسأظهور نثوتیلوریسم: پولیت عقیده دارد که ۱۷1۳/۷ موجب احیای نظرات مدیریت علمی تیلور گردیده است و توسعه رفتار
سازمانی و انسان گرلیی را از زمان تیلور لا کنترل هزینه های دیلت و نظام های سنجش نتلیج و عملکردها ) تاکنون نادیده می
كيرد.
أمدیریت کرلیی.به منزله بیک ایدئولوژیتبولیت مدعی است که مدیریت گرایی یک جنیش ایدئولوژیک مبتنی بر روند
فراگیر جایگزینی سازمانهای دولتی با سازمانهای خصوصی استتظریهانتخاب عمومی درباره بزرگ شدن دولت یا منفعت طلیی
شخصی بر قراردادها هشدار می دهد.
لسامديريت دولتی نوین,به منزلهییک مد زودگذر: برخی بر لین باورند که 51 همانند بقيه جريائلتى که در بخش دولتی
ظهور و سپس قروکشن کزده اند گذرا و تابايدار است ..
آامشکلات قرار داد گرلیی: قرارگرایی شیوه مطلوبی در ارلئه خدمات است به شرط آنکه قراردادها به روشنی تدوین و در
دای ای آنها انصاف و برایری رعایت شود.
اافول اخلاقیات:مطالعات نشان می دهد که سپردن خدمات به پیمانکاران در برخی مواقع کارلیی نداشته و برای
لمع ف اس سس
صفحه 19:
نتيجه كيرى
NPM
فرهنگ جمع گرایی در بخش دولتی تضعیف شود. .1
سازمانهای دولتی را در موضع منفعلانه قرارداد. 2
عملگرایی و نتیجه گراییس> باعث کسب نتیجه در کوتاه مدت و موقتی 3
لین (سه میراث قوی دارد برای مدیریت دولتی)
تاکید قوی بر اداره دولت بر پایه عملکرد محوری که با خود توتیبات نهادی, اشکال ساختاری و شیوه های مدیریت 4
خاص را همرا دارد.
معرفی یک گفتمان جهانی جدید در مورد دولت و پرداختن به ابعاد تطبیقی در مطالعه دولت و اصلاحات اداری 5
استفاده منسجم و یکپارچه از الگوها و مدلهای مفهومی حوزه های اقتصاد. جامعه شناسی. روان شناسی اجتماعی و غیره .6
فردریکسون
در حکومت دموکراتیک حتی با وجود سلسله مراتب بروکراتیک بسیاربیشتر از افراد یا شرکتهای مننمت طلبانه در بازار
. رقایتی, اخلاق مداری وجود دارد
به دنبال تحقق حکومت و دولتی اخلاقی است.
صفحه 20:
با تشکر از توجه شما
