صفحه 1:
صفحه 2:
8 فصل ٠
٠ بيماريهاى يوستى
صفحه 3:
* مقدمه
* علیرغم پیامدهای روانی گسترده ی مشکلات
پوستی, اطلاعات نسبتا محدود ی درباره جنبه
های روانی مشکلات پوستی وجود دارد
صفحه 4:
رویکردهای شناختی-رفتاری به مشکلات
پوستی از این هم محدودتر است. با اين حال
اطلاعات موجود در حدی است که بتوان در
رابطه با ارزیابی, مفهوم پردازی و درمان
مشکلات روانی مربوط به بیماری های پوستی
توصیه های کلی ارائه کرد.
صفحه 5:
* در اين فصل بعضی از اصول کلی کار در wil
حوزه تشریح می شود و سپس روشهای
شناختی- رفتاری برای ارزیابی. مفهوم پردازی
و درمان خارش پوست توضیح داده می شوند
امید است درمانگران بتوانند روش های توضیح
داده شده را برای درمان مشکلات روانی
مربوط به سایر علایم پوستی به کار گيرند.
صفحه 6:
* در انتهای این فصل توضیح داده می شود که
رویکرد شناختی رفتاری شان کار با بیماران
Miro به بیماری های پوستی ممکن است به چه
تغییراتی نیاز داشته باشد. به کسانی که می
خواهند با جنبه های روانی بیماری های پوستی
اشنایی کلی پیدا کنند توصیه میشود که به
پاپادوپولوس و بور" (۱۹۹۹) رجوع کنند.
صفحه 7:
* بسيارى از اختلال روانى اين كروه از ب بیماران با
تأثيرات رفتارى بيمارى يوستى و نكرش
بيماران درباره ى ظاهرشان ارتباط دارد
(وسلی و لوئیس, ۱۹۹۸). بسیاری از بیماران
مبتلا به بیماری های پوستی زمانی به
درمانگران شناختی- رفتاری مراجعه می کنند
که به دلیل پیامدهای اجتماعی بیماری پوستی
قابل مشاهده دچار مشکلات روانی مانند
صفحه 8:
۶ مسائل کلی ارزیابی
° مصاحبه
* درمانگر باید از بیمار بخواهد که اعضای تحت
تأثیر بیماری پوستی را توضیح دهد. این امر
زمینه ی ارزیابی دقیق تر نشانه های پوستی هر
یک از اعضای بدن را فراهم می کند و به
درمانگر و بیمار کمک می کند تا درک مشترکی
از اعضای تحت تأثیر مشکل پوستی داشته
باشند.
صفحه 9:
* همچنین در بعضی از موارد مهم است بدانیم
که چه بخش هایی از بدن تحت تأثیر بیماری
پوستی قرار نگرفته اند و یا با بیماری پوستی
کنونی تنها ارتباط تاریخی دارند. استفاده از
نقاشی های بدن که در مدیریت درد مزمن به
کار می روند و يا نقاشی هایی که در برخی از
پرونده های پزشکی برای نشان دادن اعضای
سیب دیده استفاده می شوند, ممکن است
صفحه 10:
* درمانگر و بیمار باید در طی فرایند ارزیابی یک
سیستم درجه بندی را برای پایش ماهیت و
سیستم درجه بندی معمولا متغیرهایی مانند
قرمز شدن, التهاب یا برافروختگی پوست را
در بر مى گیرد.
صفحه 11:
* در برخی از موارد بهتر است که مشکلات
پوستی به طور مستقل توسط متخصصین و یا
پرستاران بخش پوست درجه بندی شوند. این
کار به ویژه در مورد بیمارانی که عوامل روانی
آنان بر مشکلات پوستی شان تأثیر می گذارند
مفید است.
صفحه 12:
* در مورد بیمارانی که بیماری آنها تظاهرات
پوستی پیچیده ای دارد می توان از glow
خواست فراورده های پوستی را که استفاده
كرده است يا اقداماتى را که تاکنون انجام داده
صفحه 13:
٠ در موارد نادرء ممكن است اين امکان وجود
داشته باشد که درمانگر ب به همراه بیمار و گروه
تخصصى يوست با همکاری هم یک برنانه بی
ارزيابى كنترل شده را اجرا كنند. به اين ترتيب
آنها مى توانند تأثير تدابیر درمانی بر وضعيت
يوست و همجنين نقش متغيرهاى روانى -
اجتماعی مانند توجه به پوست , احساس
شخصی ناراحتی و نظایر آن را بررسی کنند
صفحه 14:
عوامل محيطى و موقعيتى مانند كرماى هواء
شرايط آب و هوايى و رطوبت بر بيماريهاى
پوستی تأثیر می گذارند. اکثر بیماران مى دانند
که محیط های مختلف چگونه بر پوست شان
تاثیر میگذارند و همچنین, توانایی بیماران
مختلف در شناسایی این موضوع که عوامل
محیطی چگونه با بیماری پوستی آنان ارتباط
دارد, متفاوت است.
صفحه 15:
* در مواردی که مشکل بیمار نوسان زیادی دارد
و یا درمانگر درباره تأثیرات متغیرهای
مطمئن نیست. می توان از ز بیمار خواست که
نشانه های پوستی خود را درموقعیت ها و
شرایط مختلف پایش کند. گاهی اوقات لازم
است که درمانگر برای اجرای شرایط
آزمایشی ay منظور ارزشیابی کنترل شده ی
صفحه 16:
۴ بسیاری از نسارات دیباره ی بیساریوای میتی
باورهای منفی دارند که این باورها پس از
تشخیص بیماری فعال می شوند. درمانگران
بايد از ز بیماران بپرسند كه قبل از تشخیص
بیماری درباره ه ی مشکلات پوستی چگونه فکر
می کردند و آیا پس از تشخیص بیماری
افکارشان تغییری کرده است. باورهای بیماران
معمولا با تم های سرایت ت بیماری, پاکیزگی و
نحوه ی نگرش دیگران به آنها به خاطر بیماری
پوستی ارتباط دارد.
صفحه 17:
٠ ممكن است بیماران در جنبه sl دیگر زندگی
با مشکلاتی مواجه شوند و آنها را به بیماری
پوستی خود نسبت دهند ولی در حقیقت این
مشکلات با عوامل دیگری ارتباط دارند).
درمانگر بایه از بیمار بپرسد که کدام یک از
جنبه های زندگی وی تحت تأثیر بیماری پوستی
قرار نگرفته است.با استفاده از ز این روش به
آسانی می توان گستردگی تأثیرات بیماری
پوستی را بر سازگاری روانی و کیفیت زندگی
بیماران مشخص کرد
صفحه 18:
* پرسشنامه های خود گزارشی
۶ مقیاس ترس از ارزشیابی منفی " (۲۱۱۶5)
۰ اين مقياس سطح نگرانی فرد را درباره
ارزشیابی منفی دیگران اندازه گیری می
کند.نسخه اصلی این پرسشنامه (واتسون و
فرند 1969( داراى 30 ماده است و آزمودنی
ها باید برای هر ماده گزینه ی درست يا غلط
را انتخاب کنند.
صفحه 19:
٠ لیری (۱۹۸۳) نسخه ی خلاصه ی شده ی این
مقياس را تدوين كرد. اين مقياس دارای 12
ماده است که ویژگی های روان سنجی آن با
نسخه ی اصلی ۲۱۷۶5 قابل مقایسه است از
آزمودنی ها خواسته می شود که با استفاده از
یک مقیاس لیکرت ۵ درجه ای مشخص کنند که
هر ماده تا چه اندازه آنان را توصیف می کنند
(یک, "اصلا من را توصیف نمی کند و پنج "
كاملا من را توصیف می ("GS
صفحه 20:
نمرات del از این مقیاس را می توان با
ارزيابى هاى مربوط به سيت نسبت به
انتقاد. اضطراب اجتماعى؛ تلاش براى كسب
تاييد و تمجيد از سوى ديكران بيوند داد.
صفحه 21:
٠ مفهوم پردازی
۶ در مفهوم پردازی در سطح مشکل باید
مشخص شود که عوامل شناختن- رفتاری با
ت يوستى جه ارتباطى دارند. »كر الاوك
از موارد, مفهوم پردازی در سطح مشكل
نشان می دهد چگونه افکار وتصورات ۳
واکنشهای هیجانی منفی را به وجود می اورند,
مقابله با بیماری پوستی را مشکل می کنند و
یا به رفتارهایی منجر می شوند که مشکلات را
صفحه 22:
* در بیمارانی که همزمان به بیماری پوستی و اختلالات
روانی مبتلا هستند, مفهوم پردازی در سطح مشکل
بايد نحوه ی ارتباط بروز اختلال روانی را با عناصر
منحصر به فرد بیماری پوستی مشخص کند. در مورد
بیماران عبتلا بة اختلال وسوانتن «جبری .که به اگزما
نیز دچار هستند, باید در مفهوم پردازی در سطح
مشکل توضیح داده شود که اگزما چگونه بر افکار
وسواسی, رفتارهای جبری و واکنش های شناختی
بیماران تاثیر می گذارد.
صفحه 23:
* در بعضی از موارد محدودیت های درمانی
(برای متال, اجتناب ازفعالیت پس از استفاده
از پماد) باعث اجتناب غیرضروری از موقعیت
های دیگر می شود و در مفهوم پردازی در
سطح مورد باید اين تعمیم یافتن اجتناب نشان
داده شود.
صفحه 24:
٠ در مفهوم پردازی در سطح مورد باید توضیح
داده شود که بیماران تا چه اندازه و به چه
صورتی با افراد مبتلا به بیماریهای پوستی
ارتباط داشته اند. بیمارانی که به بیماریهای
پوستی مزمن دچار هستند اغلب از همان اوان
زندگی در رابطه با بیماری پوستی تجربه هایی
داشته اند و يا درباره ی ظاهرشان با مشکلاتی
مواجه بوده اند. اين موضوعات قسمت مهمی
از مفهوم يردازى را تشكيل مى دهند.
صفحه 25:
* بیمارانی که از ارزشیابی منفی دیگران wo
ترسند در بسیاری از موقعیت ها با مشکل
مواجه میشوند و در بعضی از موارد ممکن
است به جراحى خويش" بيردازند. اين بیماران
به دليل عزت نفس يايين احتمالا آستانه ی
تحریک پایینی برای اسیب زدن به خود دارند و
اين موضوع در مفهوم يردازى در سطح مورد
نقش مهمى را بازى مى كند.
صفحه 26:
راهبردهای درمانی اغلب هم فشار روانی را که
پیامد مستقیم بیماری پوستی است و هم
رفتارى يا فرايندهاى روانى - زيستى قرار
كرفته اند. هدف مداخله قرار مى دهند
صفحه 27:
* خارش پوست: کاربرد درمان شناختی- رفتاری
* ارزیابی
* درمانگر باید درباره ی بروز, ماهیت و فراوانی
خارش پوست از بیمار سوّال کند. همچنین درمانگر
می- تواند با مرور دوره ی اخیر خارش پوست
اطلاعات دقیقی در این مورد بدست اورد. پایش
روزانه ی خارش پوست بسیار مهم می باشد, زیرا
اطلاعات دقیقی درباره ی عوامل شناختی و هیجانی
تعدیل کننده ی خارش پوست فراهم می کند.
صفحه 28:
8 يايش روزانه حداقل بايد شدت و موقعیت
خارش بوست و همجنين واكنش رفتارى فرد
صفحه 29:
* ممکن است بیماران برای کاهش احتمال رفتار
خاراندن راهبردهای کنترل فکر را ایجاد کنند.
پرسشنامه کنترل فکر (ولز و دیویس, ۱۹۹4)
درباره راهبردهایی که بیماران برای کنترل
اشتغال ذهنی درباره ی خارش پوست و رفتار
خاراندن ایجاد می کنند, اطلاعاتی مفیدی
فراهم می کند. اين راهبردها و باورهای مربوط
به استفاده از آنها باید مورد ارزیابی قرار
گيرند. درمانگران بايد مراقب بیمارانی باشند
که به خود می گویند " "خودت را نخاران»
صفحه 30:
* درمانگر باید از بیمار پپرسد آیا تاکنون در
رابظة. يا خارنشن يوست ويا ساين احسانين فاق
ناخوشايند پوستی تجربه های دیگری هم داشته
است. اين خاطرات ممکن است در دوره ی
كنونى خارش يوست دوباره زنده شده باشند.
صفحه 31:
* مفهوم پردازی
* در بیشتر موارد چرخه ی خارش پوست- رفتار
خاراندن قسمتی از مفهوم پردازی می باشد عنصر
اصلی مفهوم پردازی خارش پوست توضیح این نکته
است که رفتارها, افکار و احساس ها با افزایش
شدت خارش پوست چه ارتباطی دارند. همچنین در
مفهوم پردازی ها باید به عوامل وساطت کننده و
تعدیل کننده ی رفتار خاراندن توجه شود. یادداشت
های روزانه معمولا این اطلاعات را فراهم می کنند.
صفحه 32:
متغیرهای در سطح مورد, مانند باورهای بیمار
درباره ی بیماری های پوستی, عزت نفس و
توانایی مقابله می توانند به مشکلاتی در
بیماران منجر شوند, زیرا ممکن است بیماران
خود را یک فرد بی ارزش و ناتوان در مقابله با
صفحه 33:
* در موارد شدید. ممکن است بیماران فکر کنند
sal کیف سعد كه خودشات را بنش انر
اندازه بشويند (به دليل بيمارى يوستى) ويا
واقعا احساس کنند که در آن زمان پوست
شان کثیف است. اگرچه این پدیده اغلب به
عنوان جزئی از یک اختلال روأنپزشکی مفهوم
پردازی می شود. ولی آشکال مختلف آن در
بیماران مبتلا به به مشکلات روانی خفیف تر نیز
دیده می شود
صفحه 34:
* مداخلات درمانی
٠ بسيار مهم است که درمانگر با ماهیت خسته
كننده و ناكام كننده ى خارش يوست و ميل
شديد بيمار به خاراندن همدلى كند.
درمانگرانی که همدلی نمی کنند خطر ترک
روان درمانی توسط بیماران را افزایش we
دهند.
صفحه 35:
٠ اگر درمانگر همدلی نکند. ممکن است بیمار از
نعمت درمان سهل و ساده ی شناختی رفتاری
برای خارش پوست محروم شود زیرا بیمار
فکر می iS درمانگر ماهیت دردناک خارش
پوست و میل شدید به خاراندن را درک نمی
کند. بهتر است که درمانگر از همان ابتدای
درمان شناختی- رفتاری به همدلی با درد و رنج
ناشی از خارش پوست توجه کند تا از بروز
مشکلات جلوگیری نماید
صفحه 36:
٠ تمام راهبردهای درمانی مربوط به خارش
رفتار خاراندن به وجود می آورد, اجرا شوند.
بیماران باید بپذیرند هرچند که رفتار خاراندن با
منافع کوتاه مدت همراه است. ولی پیامدهای
منفی طولانی مدتی به دنبال دارد. بعضی از
بیماران به راحتی این موضوع را می پذيرند.
اما برخی دیگر از بیماران نمی توانند مضرات
طولانی مدت رفتار خاراندن را بپذيرند.
صفحه 37:
بعید است بیمارانی که چنین دیدگاهی دارند در
مداخلات درمانى كاهش فراوانى رفتارٍ
خاراندن شركت كنند و بهتر است
شويم كه جنين بيمارانى مى توانند ييامدهاى
ناخوشايند رفتار خاراندن را به خاطر داشته
باشند. فمكن اشت آنان در.طى جلسات :ويا
بتوانند اين ييامدهاى منفى را به ياد اورند
صفحه 38:
* در بسیاری از مداخلات درمانی رفتارهای دیگر
جایگزین رفتار خاراندن می شوند. حتی
هنگامی که درمانگران به دشوار بودن کنترل
میل به خاراندن اذعان می کنند, بعضی از
بیماران این مداخلات را در مقابل نشانه
هایشان بسیار خام و ساده می پندارند.
صفحه 39:
٠ خارش پوستی طولانی باعث مي شود که
بیماران مصیبت هایشان را با دیگران در میان
بگذارند و در مقابل هر تلاشی به منظور ارائه
یک رفتار جایگزین برای خاراندن مقاومت کنند.
بسیار مهم است که درمانگر با بیمار درباره ی
صفحه 40:
راهبردهای درمانی باید به عنوان یک گزینه ی
بی ضرر به بیماران ارائه شود و باید به انان
یاداوری شود که این راهبردها هیچ کدام از
مشکلات آنها را تشدید نمی کند.
صفحه 41:
* هنگامی که به نظر مى رسد جایگزنی رفتار خاراندن با
رفتارهای دیگر برای بعضی از بیماران دشوار است,
درمانگر می تواند در ابتدا به آنان کمک کند تا سعی
کنند شدت خارش ذهنی را کاهش دهند. بعضی از
بیماران در می یابند که می توانند به وسیله ی ایجاد
یک باز نمایی ذهنی از خارش پوست و تغییر اجزای
این تصویر ذهنی, شدت خارش ذهنی را کاهش دهند,
مق توان: این راهبرد را بهبیمار آن؛پيشنهاد کرد و آنان
می توانند این روش را به عنوان یک راهبرد بالقوه
برای کاهش شدت خارش امتحان کنند
صفحه 42:
* بیماران اغلب از رفتار خاراندن به عنوان یک پاسخ
رفتاری کلی صحبت می کنند و معمولا اظهار می
کنند که مشکل آنها در کنترل اغاز و ادامه ی
خاراندن است. درمانگر می تواند به بیمار کمک کند
تا رفتار خاراندن را به عناصر آن تقسیم کند. به این
ترتیب بیمار می تواند بین خارش پوست و رفتار
خاراندن فاصله ى بيشترى ايجاد كند. اين كار
همچنین باعث می شود که درمانگر و بیمار در هنگام
اجرای مداخلات عناصر بیشتری را مورد هدف قرار
دهند.
صفحه 43:
٠ كار اصلی رویکرد شناختی- رفتاری برای
درمان خارش يوست اين است که به بیماران
کمک کند رفتارهای دیگری را جايكزين رفتار
خاراندن کنند. بهتر است رفتارهایی جایگزین
رفتار خاراندن شوند که با رفتار خاراندن
متناقض هستند.(مانند تایپ کردن, بازی های
دستی)
صفحه 44:
* راهبردهای درمانی باید تقویت های مربوط به
رفتار خاراندن را مورد توجه قرار دهند و اين
تقویت ها معمولا به صورت توجه اجتماعی
هستند (توجه کادر پرستاری و پزشکی).
راهبردهای درمانی باید بر تقویت رفتارهای
استفاده کنند, به این صورت که رفتارهای
مغاير با خاراندن پوست را یادداشت کنند.
صفحه 45:
* درمانگران باید اطمینان حاصل کنند که
بستگان نزدیک بیمار از ضرورت تقویت
رفتارهای مغایر با خاراندن آگاه هستند و
همچنین تدبیری بیاندیشند که هنگامی که
بیماران اطلاعات مثبت مربوط به نخاراندن
خویش را یادداشت می کنند. بلافاصله تقویت
صفحه 46:
دست را روی ناحیه ی دچار خارش شده
حرکت بده و آنجا را ماساژ بده.
دست را روی ناحیه ی ماساژ داده شده قرار
بده و یک دقیقه این حالت را حفظ كن
دست را روی ناحیه دچا ر خارش شده قرار
بده, این حالت را یک دقیقه حفظ کن و دست
را به سمت دیگر بدن ببر.
دست را در قسمت دیگر بدن قرار بده و با آن
کار دیگری انجام بده.
صفحه 47:
* هنگامی که بیمار و درمانگر تصمیم گرفتند
رفتار دیگری را جایگزین رفتار خاراندن کنند,
بیماران می توانند خود را در حال انجام دادن
رفتار جایگزین تصور کنند. اين کار را می توان
در درمانگاه يا به عنوان تکلیف خانگی انجام
داد.
صفحه 48:
* درمان شناختی- رفتاری و بیماری های پوستی
خاص
* درمانگرانی که در زمینه ی ارزیابی, مفهوم
پردازی و درمان جنبه های روانی خارش
يوست تجربه دارند مى دانند كه بين خارش
پوست و نشانه های دیگر بیماری های پوستی
شباهت های زیادی وجود دارد.
صفحه 49:
اصل اساسی این کار اين است که هیجان هاء
افکار و رفتارها را با تجربه کردن نشانه های
QuiSly 1 به آنها و تأثیرات روانی نشانه sb
پوستی پیوند دهیم. اين عوامل در بین بیماران
مختلف بسیار متغیر هستند. در بعضی از
بیماران, احساسات بیمار به طور کامل بر
گذارد.
صفحه 50:
* در گروهی دیگر از بیماران, ارزیابی شناختی-
رفتاری نشان میدهد که ارتباط کمی بین اين
عوامل وجود دارد. در این موارد, درمانگر می
تواند بیمار را تشویق کند این موضوع را به
متخصص پوست aS) اشتباها فکر می "ne
عوامل روانی با مشکلات بیمار ارتباط دارند)
گزارش کند.
صفحه 51:
٠ البته, بعضی از بیماران مبتلا به مشکلات
پوستی به اختلال اضطراب اجتماعی یا
افسردگی مبتلا می شوند. در این موارد
درمانگر می تواند درمان شناختی- رفتاری را
بدون آن که فرایند و محتوای درمان را در
جهت مشکلات پوستی تغییر دهد, اجرا کند
صفحه 52:
* در اغلب موارد برای درمانگران دشوار است
که نحوه ی ارتباط درمان شناختی- رفتاری با
مشکلات بیماران پوستی را مشخص کنند.
بیماران اغلب فکر می کنند مداخلات پزشکی
ناموفق قبلی را نباید دوباره به تگرار کرد. آنها
فکر می کنند اگر درمانی 15 قبلا نتوانسته نشانه
های پوستی را تسکین دهد, الان هم نمی تواند
اين کار را بکند.
صفحه 53:
بررسی بافتار درمان های قبلی و نحوه ی
همکاری بیمار در درمان های قبلی ممکن است
راه را برای اجرای مجدد راهبردهای درمانی در
ترکیب با راهبردهای شناختی رفتاری باز کند.
صفحه 54:
* هایپر هیدروسیز با تعریق بیش از اندازه کف دست,
زیربغل, صورت و غدد مقعدی - تناسلی مشخص
می شود. ترشحات بدن و بوى مربوط به انها اغلب
باعث ايجاد اضطراب در بيماران مى شود.بيماران
ممكن است نكران اين موضوع باشند كه ديكران
متوجه تعريق بيش از حد ويا بوى بدن آنان مى
شوند و همجنين بعضى از بيماران با تعريق ناشى
از عوامل روانى- زيستى كه به يى واكنش تعريق
نابهنجارقبلى اضافه شده است مراجعه مى كنند.
صفحه 55:
۰ در ارزيابى بايد شدت تعریق بررسی شود و
زمانهایی را که هیجانها يا موقعیتها ASL تعریق
ناشی از اضطراب شده اند مشخص شود.
صفحه 56:
* بیماران مبتلا به موکنی ممکن است به
درمانگاه های پوست مراجعه کنند. ارزیابی
های شناختی رفتاری باید روی پیشایندهای میل
به کندن مو تمرکز کنند و در مفهوم پردازی ها
باید به نحوه ی تقویت شدن این رفتار اشاره
اضطراب و در بعضی از موارد به صورت
تقویت های محیطی است
صفحه 57:
٠ خلاصه و نتيجه گیری
٠ على رغم كمبود قابل توجه منايع در زمينه ى جنبه
های شناختی- رفتاری بیماری های پوستی, مى
توان برای درمانگرانی که می خواهند با بیمارانی
که به خاطر بیماریهای پوستی دچار مشکلات روانی
شده اند کار کنند, دستورالعمل های درمانی ارائه
کرد. درمانگران می توانند از مدل شناختی- رفتاری
برای ارزیابی و مفهوم پردازی واکنش های رفتاری
به نشانه هایی مانند خارش پوست استفاده کنند.
صفحه 58:
* همجنين اين مدل براى مورد هدف قرار دادن
پیامدهای بین فردی بیماری پوستی کاملا
مناسب است. رویکرد شناختی- رفتاری به
بیماریهای پوستی بر اهمیت شناخت واکنش
های رفتاری و هیجانی به مشکلات پوستی,
مفهوم بردازى نحوه ى ارتباط اين واكنش ها با
ماهيت و روند بيمارى يوستىء و ارتباط اين