صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
ols ۰ روانشناسی زبان از منظر ماهیت,
آموزش و پژوهش
٠ سارا مرسل,استیون رایان ,ماریون ویلیامز
* مترجمان: دکتر ناصر بهروزی. مینا وکیلی نژاد
صفحه 3:
8 خودینداره: تصویر کردن >29
٠ مقدمه
۶ خودپنداره یک سازه قدرتمند است که در
کانون روانشناسی شخص قرار دارد و ابعاد
مختلفی از قبیل انگیزه, نگرشهای عاطفی,
اهداف و رفتارهای استراتژیک را به هممرتبط
میسازد (دنیسن, زارت, اکسلز, ۲۰۰۷؛
مارش: 2006).
صفحه 4:
8 درحالىكه اين مسئله خودينداره را به یک
سازه جالب براي مطالعه تبديل م ىكند, اين
سازه با در نظر كرفتن اينكه «اختلاف نظر
گستردهای در مورد چگونگی تعریف خود.
سنجش و مطالعه تحول آن وجود دارد»
(برینتایت و لییکا, 1999( چالشی را برای
کسانی که مایل به پژوهش درباره آن هستند
به وجود میآورد.
صفحه 5:
* در ادامه مثالی از تحقیق ارائه میشود که
میخواهد دریابد که چگونه میتوان خودپنداره
زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (6۳۱) را
به عنوان سازه توصیف شده در نظر گرفت.
صفحه 6:
wee پژوهش
۰ - همانطیر که از معنی کلمه«خودپنداره»
مشخص است, اين کلمه «تصور» ما از
خودمان را نشان میدهد. این شامل همه
چیزهایی است که ما (به درست يا غلط)
درباره خود باور داریم (نیسر, 1997, ص. 3).
صفحه 7:
* هرچند این فقط یک باور شناختی نیست؛ بعد
Gable اینکه ما درباره فردی که باور داریم
خودمان هستیم چه حسی داریم را هم شامل
مى شود. اين یک توصیف از خود است«که
ارزیابی قابلیتها و احساسات درباره ارزش
خود در خصوص قضاوت موردنظر را شامل
میشود.» (پاجارس و شانک, 2005 ص.
105(
صفحه 8:
* یک ویژگی مهم خودپنداره چندبُعدی بودن آن
خودينداره كلى نداريم, بلکه چندین خودینداره
به هم پیوسته در گستره ای از حوزهها داريم
به بیان دیگر, من یک خودپنداره فرانسوی, یک
خودپنداره نویسنده دانشگاهی, یک خودپنداره
ریاضی, یک خودپنداره ورزشی و یره دارم.
صفحه 9:
٠ گرچه اینها خودپندارههای متمایزی هستند که
هر کدام به حوزه خاصی مربوط میشوند.
بایکدیگر مرتبط هستند و بايد به عنوان
بخشهاى وابسته يكيارجه شبكه خودينداره
کلی در نظر گرفته شوند (مرسر,
1الف).
صفحه 10:
٠ یکی از مشکلات پژوهش در مورد خودپنداره این
است که آن را از سایر اصطلاحات مرتبط جدا
کروهاند. تو: نتنازن که بةظور عگرر با خووبنداره
اشتباه گرفته میشوند خوداثربخشی و عزت نفس
هستند. اين سه سازه (خودپنداره, خوداثربخشی و
عزت نفس) از نظر ميزان محدوديت به حوزه و
اهميت نسبى عقايد خود در زمينه شناختى و
ارزيابى با هم تفاوتهاى زيادى دارند (با ولنتاين و
دوبیوس, 2005, ص 55 مقايسه كنيد).
صفحه 11:
۰ خوداثرخشی در بين اين سه سازه, شناختیتر
واز نظر موضوع و دامنه عاض ني اس وبة
خاص اطلاق مىشود (باندوراء 1997).
بسيارى از يزوهشكران تأكيدكردهاند كه اين
باورهاى خاص احتمالاً در خودينداره رده بالاتر
تأثیر دارند و به عنوان بخش سازنده آن تلقی
صفحه 12:
* عزت نفس کلی یک شخص میتواند با توجه به
اهمیت نسبی یک موضوع خاص برای Ul
8 شخص: در درجات is مختلفی تحت تأثیر
خودينداره خاص آن موضوع قرار كيرد.
صفحه 13:
* هويت (به موریتاء فصل ۲ اين کتاب رجوع
کنید) سازه دیگری است که اغلب به عنوان
خودينداره از ان استفاده میشود. . سازه هویت
از نظر کانون توجه با خودينداره تفاوت زيادى
دارد, گرچه آنها به وضوح با هم مرتبط
هستند.
صفحه 14:
* هویت فرد عبارت است از فهم شخص از خود
در رابطه با یک بافت اجتماعی معین يا
مجموعهای از کارها و اعمال. خودپنداره بیشتر
با فهم روانشناختی نهفته از خود در یک حوزه
مرتبط است تا فعل و انفعال خاص آن با یک
صفحه 15:
* واضح است که همه این سازههامیتوانند
بینش ارزشمندی به روانشناسی و رفتار فردی
زبان آموز بدهند؛ هرچند به سه دلیل عمده
خودپنداره را برای بررسی دقیق انتخاب کردم.
اول اينکه تعریف ارائه شده ul Jl آنقدر
گسترده است که مجموعه وسیعتری از باورها
و احساسات مرتبط با حوزه یادگیری زبان
ورای آنچه حوزههای تکالیف و مهارتهای
زبانی معین هستند را شامل میشود.
صفحه 16:
* دوم. باورهای مرتبط با خود و محدود به حوزه
خاص شخص در گسترهای از زمینهها را ارائه
میدهد, نه فقط در رابطه با یک حوزه خاص و
معین. و دلیل اخر اين است که آنگونه که
خود پنداره تعریف شده است, فقط یک
ارزیابی شناختی از توانایی نیست؛ بلکه بعد
عاطفی را هم در برمیگیرد.
صفحه 17:
لایلی که ذکر شد, خودپنداره به
وان متا ن سازه در گسترهای از ۱
0 اهم پوسگه همه اين سازههای tlie ۱
0 تبط با خود و مشكلات موجود در i oly سشٍِ
sly جدا کردن آنها برای مقاصد پژوهشی را
تائید میکنم.
صفحه 18:
پویایی و پیشرفت
* یک رویکرد موثر دیگر در مورد ماهیت پویایی
خوذ توسط گسانی اراثه شد كه بر ماهيت
پویای خودپنداره در حوزههای مختلف تمرکز
کردهاند. از اين دیدگاه بر انعطافپذیری
خودپنداره, که در زمینهها و حوزههای مختلف
متفاوت است, تغيبرٍ میکند 9 سازگار میشود,
تمركز میکنند (مثلاً هارتر, واترز و وایتسل.
8 آنراتو و تورنر, 2004).
صفحه 19:
* در این دیدگاه عقاید تا میزانی که هر بُعد
ازخودپنداره میتواند Cul تلقی شود يا فقط
حوزهها و افراد معین است با هم تفاوت دارد.
با این وجود. اکنون این موضوع بهطور کلی
پذیرفته شده که خودپنداره باید با زمینههای
اجتماعی فرهنگی و تعاملات فردی مرتبط
تلقى شود و در ميان اين جوزهها يويا در نظر
گرفته شود (نیسر و جاپلینگ, 1997).
صفحه 20:
* با پذیرفتن این موضوع که خودپنداره تا حدی
پویاست. فهمیدن اینکه عوامل دیگری ممکن
است تحول خودپنداره را تحت تأثیر قرار دهند
در نوع خود جالب است. طبیعتاً با توجه به سن
و مرحله تحول شناختی فرد, تغییرات بنیادینی
در ماهیت و محتوای ابراز خود صورت میگیرد
(هارتر, 1999).
صفحه 21:
۴ مجموعه عابي از ز کارهای پژوهشی نقش
3 قوميت را بررسى كردهاند (كراون و مارش:
۵ اسکالویک و اسکالویک, 2004).
صفحه 22:
* درک و شناختی که از چارچوب درونی/بیرونی
مدل قضاوت مارش(۱۹۸۶) به درست میآیداز
موضوعات موردعلاقه معلمان است. این مدل
به چارچوبهایی از قضاوت اشاره دارد که فرد
برای تشکیل خودپنداره خود از آنها استفاده
میکنند و ممکن است در ابتدا درون خود
(درونی) یا تا حد زیادی بیرون از خود (بیرونی)
قرار گیرند.
صفحه 23:
* در مدل مارش قضاوت درونی به مقایسههای
درونی که زبانآموزها بین خودپندارههایشان
انجام میدهند اشاره می کند, Vio مقایسه
توانش تلقی شده آنها در ریاضی و انگلیسی
و اينكه اين مقایسهها چگونه میتوانند هر کدام
از خوديندارههاى موردنظر را تحت تأثير قرار
دهند. بعد جارجوب بيرونى اين مدل عبارت
است از فرايندهاى مقايسه اجتماعى
زباناموزان
صفحه 24:
۰ سازههای مرتبط در فراگیری زبان دوم
٠ در حیطه فراگیری زبان دوم
(5۱۸)پژوهشهایی که سازه خودپنداره را
سنجیده باشند بسیار نادر و کمیاب هستند. در
پژوهش حاضر بهطور کلی بر تلاش برای درک
بهتر ماهیت و پیشرفتهای انجامشده در رابطه
با این سازه, و بهطور خاص در زمینه یادگیری
oles خارچن (۳1۱): شرگز شده است.
صفحه 25:
* درپژوهشهایم دریافتهام که خودپنداره
شبکهای متشکل از عقاید مرتبط فرد است که
میتواند کاملا شخصی باشد (مرسر
۱اف. پژوهشهایم نشان دادهاند که
خودپنداره میتوانند با توجه به فرد. شرایط و
زمینه کاملاً متفاوت باشد؛ هرچند جنبهها و
ابعاد آن میزان مشخصی از ثبات را
دارند, جنبههای دیگرش در گذر زمان به شکل
پیچیدهای پویا هستند (مرسر, 2009,
1 2الف., 2011ب).
صفحه 26:
برای درک بهتر اهمیت عقاید مربوط به خود در
رابطه با یادگیری موّثر و موفق زبان ضروری
است که نتایج و یافتههای پژوهشهای دیگر در
مورد ساير سازههای شخصی که بهطور خاص
بر خودينداره تمركز كردهاند را مدنظر داشته
باشيم. براى مثال مشخص شده كه
خوداثربخشی نقش تعیین کنندهای در رابطه با
استفاده زبانآموزان ازاستراتژیهای یادگیری
زبان دارد (مثلاً گراهام. ٩۲۰۰۷ یانگ, 1999).
صفحه 27:
٠ اهميت خوديندإره در رابطه با انگیزه در فراگیری
زبان دوم اخیرا مورد تاکید بسیاری از پژوهشها
قرار گرفته که به مدل انگیزه در فراگیری زبان
دوم نیز اشاره میکند (دورنیی, 2005؛ یوشیودا,
فصل 5 اين كتاب). اين مدل در ياسخ به نياز رو
به رشد به مدل انگیزه در فراگیری زبان دوم
شکل گرفته که نشاندهنده تواناییهای wild
زبانآموزان در سراسر جهان برای شرکت در
جوامع وابسته چندملیتی 3 چندفرهنگی است.
صفحه 28:
روی هم رفته, این مطالعات اهمیت باورهای
مربوط به خود و نقش محوری آنها در طیف
وسیعی از متغیرهای کلیدی در حوزه فراگیری
زبان خارجی را نشان میدهند. با اینکه تمرکز
و موضوع اين مطالعات متفاوت است, در
مجموع با بررسی آنها نیاز به پژوهش در
زمینه فراگیری زبان دوم و داشتن درک کافی
ازسازههای خود به ویژه خودپنداره محرز
میگردد.
صفحه 29:
* رویکردهای پژوهشی
* در روانشناسی, پژوهش درباره خودپنداره با
استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و
ویژه طیف وسیعی از پرسشنامههایی که
توسط یکی از محققان برجسته در زمینه
خودپنداره و گروهش (مارش, 1)2006
طراحی و توسعه یافته انجام شده است.
صفحه 30:
تشخیص دامنه اختصاصی خودپنداره است. اين
اختصاصی طراحی شوند و به جای استفاده از
رشته استفاده کنند.
صفحه 31:
* در حیطه فراگیری زبان دوم, بیشتر
پژوهشهای خوداثربخشی و اعتمادبهنفس زبان
دوم از نظر ماهیت کمّی هستند. از انجا که
خودپنداره نشاندهنده مجموعهای از
باورهاست. بهتر است شیوههای پژوهشی برای
مطالعه و بررسی باورها و عقاید شخصی نیز
موردتوجه قرار گیرد و بارسلوز (۲۰۰۲) بررسی
بسیار جامعی از شیوههای موجود پژوهش و
مزایا و محدودیتهای آنها را ارائه میدهد.
صفحه 32:
* او بر ماهیت پویا و توصیفی باورها تأکید میکند
و معتقد است که:«اين عقاید نه تنها جنبه
شناختی,بلکه جنبه اجتماعی هم دارند, زیرا در
تعاملات ما با دیگران و با محیط اطرافمان به
وجود آمدهاند»
صفحه 33:
* نمونهای از پژوهش
* اطلاعاتی که در این قسمت بررسی میشوند
بخشی از یک مطالعه طولی بزرگتر هستند که
پیشرفت و توسعه خودپنداره یک دانشجو را در یک
دوره سه ساله دانشگاه بررسی کردهاند (مرسر,
62011( . تجزیه و تحلیل ارائه شده در اين فصل
روی روشهایی که خودپنداره دانشجو میتواند
تصویرسازی و توصیف شود, به عبارت دیگر, چیزی
که ظاهرا با آن ارتباط دارد, تمرکز میکند.
صفحه 34:
۰ جمعآورى و تحلیل اطلاعات
٠ مطالعات موردی
٠ از آنجا که برخی از محققان خواستار دور
Uw از شناخت غیرشخصی و کلی از
زبانآموزها و در عوض, پذیرفتن فردیت آنها
هستند (یوشیودا, ۲۰۰۹), این مطالعه _
پیچیدگیهای خاص خودپنداره یک زبانآموز را
بررسی میکند. یک روش dado برای بررسی
فردی زباناموزان روش مطالعه موردی است.
صفحه 35:
* مطالعات موردی منتقدهایی دارند و شاید
بیشتر انتقادات وارده برای تعمیم یافتههایشان
باشد. گرچه نمیتوان یافتهها را نسنجیده و
حسابنشده در تمامی زمینهها 9 بافتها
اعمال كرد. مطالعات موردی میتوانند
پيشنهادهایی ارائه دهند که ممکن است در
مطالعات دیگر مورد بررسی قرار گیرند
صفحه 36:
روش تحقیق و تجزیه و تحلیل
. اين اطلاعات از یک زبانآموز مونت و بالغ در
دانشگاهی در استرالیا جمعآوری شده است.
کارینا (نام مستعار) در مقطع کارشناسی در
رشته ارتباطات بین فرهنگی تحصیل میکرد
که شامل دو زبان خارجی, یعنی اسپانیایی و
صفحه 37:
٠ كارينا يس از ۱۱ سال کار در کشورش و
همچنین در کشورهای مختلف انگلیسیزبان
واسبانيايى زبان, تحصيلات دانشكاهى خود را
در ۳۸ سالگی شروع کرد.
صفحه 38:
* از دو ابزار مختلف برای جمعآوری اطلاعات
استفاده شده است؛ ۱۵ دفتر خاطرات که در
طول ۶ ماه اول دانشگاه کارینا نوشته شده
بودند و مجموعهای از ۶ مصاحبه جامع و
غیررسمی, بر اساس رهنمودهای نیمه
ساختاریافته. که دو بار در سال در طول دوره
سه ساله تحصیل زبان آموز انجام شدهاند. . در
مصاحبهها از او سوّالاتی درباره ترم گذشته,
صفحه 39:
* دادهها با استفاده از نرمافزار مدیریت
اطلاعات اطلسکدگذاری شده و با استفاده از
روش تئوری پایه (چارماز, ۲۰۰۶), که در آن
دادههاآنقد رکدگذاری میشوند تا دیگر هیچ کد
جدیدی ممکن نباشد, تجزیه و تحلیل شدهاند. با
بررسى روابط متقابل بين كدها و تغییر متناوب
ديدكاه كلى و جزئى دادههاء به تدريج با توجه
به curl خودپنداره زبان و روشهاى توصيف
آن ایدهها به دست آمد.
صفحه 40:
* یکی از ویژگیهای روش تئوری پایه اين است
که ساختارهای خارجي بر دادهها تحمیل
نمی شوند و بر آنهاتأثیرنمیگذارند. apn. و
تحلیل باید بر اساس دادههای واقعی انجام
شود. این بدان معنی نیست که پژوهشگر به
تحلیلهایی بدون تفکر قبلی روی میآورد؛
بااینحال, sly محققان ضروری است که یک
ذهن باز داشته باشند و به دادهها اجازه دهند
«صحبت کنند».
صفحه 41:
٠ یافتهها
* دادههای این مطالعه موردی را بررسی کردیم
تا راههایی پیدا کنیم که خودپنداره کارینا
میتواند به عنوان یک سازه توصیفشده در
نظر گرفته شود.
صفحه 42:
* توصیف بافتى و ميان فردى
زاة اول بزاى اينكه خودتتدارة كارينا ay ly
عنوان یک سازه توصیفی و خاص در نظر
بگیریم. این سازه در اطلاعات مجله کارینا پس
از ورود به دانشگاه و عادت کردنش به
خواستهها و اتتظارات جدید و در نظر گرفتن
کاربردهای آن برای خودپندارهاش مشخص
میشود:
صفحه 43:
* هميشه فکر میکردم انگلیسیام خوب
rial اما بايد میفهمیدم یک مبتدی بیتجربه
هستم . گاهی اوقات وقتی متنی را در کتاب
گرامر میخوانم و حتی توضیحات متن را
متوجه نمیشوم. چه برسد به اینکه بتوانم
تمرینها را حل کنم. حسایی میترسم و از
خودم ناامید میشوم.
صفحه 44:
* با بررسی دادهها میتوانیم تأثیر متقابل
خودپنداره انگلیسی به عنوان زبان خارجی او و
محیط آموزشیاش را ببینیم, زیرا معیارهایش
بر اساس تجربههایش از شرکت در اين بافت
تغییر کرده است.
صفحه 45:
میگیرند, برای یادگیری و استفاده بسیار
دشوار است؛ زیرا از شما چیزهای مختلفی
در طول مصاحبهها وقتی از او خواستیم نقاط
ضعف و قوتش در انگلیسی را : بع alla
درسهای آن ترمش تغییر هی کرد.
صفحه 46:
* در اين روش, خودپنداره انگلیسی به عنوان
زبان خارجی کارینا میتواند با توجه به تجربه و
ارتباط مداومش با زبان از طریق ارتباط با
افراد چینیزبان زیادی توصیف شود, نه فقط در
رابطه با محیط آموزشی او.
صفحه 47:
روش دیگر درک خودپنداره از طریق روابط
کارینا با افراد دیگر است. اول از همه,
همانطور که با توجه به ادبیات این رشته (مثلاً
مارش, تراوتوین, لودتک و کولر, 2008؛
مرسر. 1 الف) انتظار میرود, برای
شکلگیری و ارزیابی خودپندارهاش در محیط
دانشگاه اغلب خود را با دیگر افراد پیرامونش
صفحه 48:
8 افراد ديگري هم بودند که از من خیلی بهتر
بودند. واقعاً مىخواهم يكى از بهترينهاباشم و
الآن يكى از آنها نيستم.
صفحه 49:
9 کارینا برای رسیدن به انتظارات رسمی و
گروهی از بازخورد و نمرههايى كه از استاد
میگیرد و همچنین بازخوردهای غیررسمی از
افرادی که نظراتشان برایش مهم و ارزشمند
است استفاده م ىكند:
صفحه 50:
روز اول همه امتحاناتم را دادم و همه را قبول
این کار برامدم. چون تعداد زیادی از
دانشجويان را ديدم و هيجكس نتوانسته بود اين
کار را انجام دهد. مسير درستى را انتخاب
كردم .خانوادهام و دوستانم به من افتخار
میکنند. بهم تبريك كفتند و در اين مدت همه
آنها واقعاً از من حمايت كردند.
صفحه 51:
بدین ترتیب, خودپنداره انگلیسی به عنوان
زبان خارجی میتواند به صورت اجتماعی و
ایجاد ارتباط گروهی با افراد مانند همسالان,
معلمان, خانواده و افراد مختلف دیگر در نظر
صفحه 52:
* توصيف شخصی و موقتى
* يكى ديكر از ابعاد ماهيت توصيفى خودينداره كارينا
اين است كه اين خودينداره جكّونه در ارتباط با ساير
جنبههای روانشناسىاش ظاهر مى شود. . همان طورر
كه انتظار مي رود کارینا اغلب خودپندارههایش, مثلاً
خودينداره انكليسى به عنوان زبان خارجى و
خودپنداره اسپانیاییاش, را با هم مقایسه میکند و
این نشان میدهد که احساسش نسبت به خود در یک
زمینه با نگرشش درباره خودش در زمینههای دیگر
مرتبط و وابسته است:
صفحه 53:
برای یادگیری زبان انگلیسی واقعاً تلاش
میکنم. خدای من, زبان اسپانیاییام خوب
است و اصلاً هيج اشتباهى ندارم: نه اشكال
نگارشی و نه اشكال كفتارى. لغتهاى زيادى
بلدم. نمیدانم چرا فکر میکردم انگلیسی هم
سبینطور آست: اما .
صفحه 54:
* انگیزه و اهداف کارینا جنبههای دیگر
خودپندارهاش ارتباط دارند. با بیان اهداف به
عنوان علایق شخصیاش, میتوانیم خودپنداره
فعلیاش را در ارتباط با تصوراتی که از
خودش در آینده دارد در نظر بگیریم:
صفحه 55:
* مسلماً هدفم اين است که انگلیسی آمریکایی
را خوب یاد بگیرم.(...) پس مثل هميشه نهایت
تلاشم را میکنم. دوست دارم از شر لهجهام
خلاص شوم.
صفحه 56:
۶ کا رینا همچنین عقایدش درباره ماهیت و فرآیند
یادگیری زبان را بیان ميکند. با توجه به دادهها
مشخص میشود که از ز آنها به عنوان معیاری
استفاده میکند که با آنها رفتارها و خودپنداره
اش را ارزیابی میکند (مقایسه شود با مرسر,
۱۱ ۰الف) مثلاً معتقد است که داشتن
«استعداد ذاتی» برای یادگیری یک زبان
خارجی Sly رسیدن به موفقیت در این زمینه
صفحه 57:
* کارینا تجربه ای به دست آورده و باورهایش در
مورد خودش و این حوزه به تدريج طی چند
سال به وجود آمده است و اين ارتباطات با
گذشته دور و نزديكش هنوز هم روى خودينداره
فعلیاش تأثیرمیگذارد.
صفحه 58:
* بنابراین, خودپنداره انگلیسی به عنوان زبان
خارجی او باید به عنوان سازهای که در طول
زمان با توجه به اظهارات او درباره خودهای
ممکن توصیف میشود و با گذشته و حال و
همچنین آیندهاش ارتباط دارد در نظر گرفته
شود.
صفحه 59:
٠ خلاصه
* اين مطالعه در مقیاس کوچک درباره
خودپنداره دانشجوی زبان انگلیسی کمک
میکند تا پیچیدگیهای بالقوه و ارتباط تنگاتنگ
خودپندارههای زبانآموزان را نشان دهیم. اين
مطالعه بر اهمیت داشتن دیدگاه کلی درباره
زبانآموزان و در نظر گرفتن پیشرفت و
توسعه موقتى و ماهيت وابسته و چندلایه
خودپنداره تأکیدمیکند.
صفحه 60:
٠ کاربردها
٠ کاربردهای پژوهشی
۶ خودپنداره یک سازه پیچیده روانشناسی است
که با توجه به دیدگاه و زمینه تحقیق به
روشهای مختلفی مفهومسازی شده است.
امروزه با وجود اینکه اهمیت زياد خود در
رفتارهای ظاهری مختلف پذیرفته و تائید شده
است, هنوز هم در حوزه فراگیری زبان دوم
تحقیقاتی درباره خودپنداره انجام میشود.
صفحه 61:
سوالات ویژهای که در رابطه با مفهوم
خودپنداره در این حوزه مطرح میشود عبارتند
از:
J
رابطه بین خودپندارههای مختلف مربوط به
زبان (به خصوص برای چندزبانهها)
تأثیرمدلها و هنجارهای بومی بر خودپنداره
تأثیر تجربه حضور در شرایط و موقعیتهای
ختلف (رسمی, آموزشی و غیررسمی,
اکتسابی)
خصوصیات محیطی زبانهای مختلف
صفحه 62:
* همانطور که نشان داده شد, خودپنداره در
ارتباط با شرایط و موقعیتها و باورهای
زبانآموزان درباره ماهیت,خواستهها و
انتظارات در این موقعیتها تشکیل
میشود.بنابراین معلمان میتوانند باورهای
زباناموزان را بررسی کنند و یک محیط
یادگیری ایجاد نمایند که برای پیشرفت و
توسعه یک خودپنداره قوی, مثبت و از همه
مهمتر واقعبینانه مفید و مثمرثمر باشد.
صفحه 63:
* در چنین محیطی زبانآموزان باید احساس
تجربه کنند, احساس پیشرفت کنند و یک رابطه
عاطفی مثبت و یک انگیزه برای زباناموزان
ایجاد شود. هیچگونه دستورالعمل جادویی برای
بهبود و تقویت خودپنداره |ا۴زباناموزان
وجود ندارد, اما با args به اهميت اذعان شده
اين سازه برای یادگیری موثر و موفق, معلمان
و محققان باید درک این سازه در فراگیری
زبان دوم را در اولویت قرار دهند.
صفحه 64: