کتاب روانشناسی زبان از منظر ماهیت، آموزش و پژوهش
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: کتاب روانشناسی زبان از منظر ماهیت، آموزش و پژوهشسارا مرسل،استیون رایان ،ماریون ویلیامزمترجمان: دکتر ناصر بهروزی، مینا وکیلی نژاد
اسلاید 3: خودپنداره: تصویر کردن خود مقدمهخودپنداره یک سازه قدرتمند است که در کانون روانشناسی شخص قرار دارد و ابعاد مختلفی از قبیل انگیزه، نگرشهای عاطفی، اهداف و رفتارهای استراتژیک را به هممرتبط میسازد (دنیسن، زارت، اِکسلز، ۲۰۰۷؛ مارش، 2006).
اسلاید 4: درحالیکه این مسئله خودپنداره را به یک سازه جالب برای مطالعه تبدیل میکند، این سازه با در نظر گرفتن اینکه «اختلاف نظر گستردهای در مورد چگونگی تعریف خود، سنجش و مطالعه تحول آن وجود دارد» (برینتاپت و لیپکا، 1999) چالشی را برای کسانی که مایل به پژوهش درباره آن هستند به وجود میآورد.
اسلاید 5: در ادامه مثالی از تحقیق ارائه میشود که میخواهد دریابد که چگونه میتوان خودپنداره زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) را به عنوان سازه توصیفشده در نظر گرفت.
اسلاید 6: پیشینه پژوهش مسائل مربوط به تعریف همانطور که از معنی کلمه«خودپنداره» مشخص است، این کلمه «تصور» ما از خودمان را نشان میدهد. این شامل همه چیزهایی است که ما (به درست یا غلط) درباره خود باور داریم (نِیسر، 1997، ص. 3).
اسلاید 7: هرچند این فقط یک باور شناختی نیست؛ بُعد عاطفی اینکه ما درباره فردی که باور داریم خودمان هستیم چه حسی داریم را هم شامل میشود. این یک توصیف از خود است«که ارزیابی قابلیتها و احساسات درباره ارزش خود در خصوص قضاوت موردنظر را شامل میشود.» (پاجارس و شانک، 2005، ص. 105).
اسلاید 8: یک ویژگی مهم خودپنداره چندبُعدی بودن آن است. این بدین معناست که ما فقط یک خودپنداره کلی نداریم، بلکه چندین خودپنداره به هم پیوسته در گسترهای از حوزهها داریم. به بیان دیگر، من یک خودپنداره فرانسوی، یک خودپنداره نویسنده دانشگاهی، یک خودپنداره ریاضی، یک خودپنداره ورزشی و غیره دارم.
اسلاید 9: گرچه اینها خودپندارههای متمایزی هستند که هر کدام به حوزه خاصی مربوط میشوند، بایکدیگر مرتبط هستند و باید به عنوان بخشهای وابسته یکپارچه شبکه خودپنداره کلی در نظر گرفته شوند (مرسر، 2011الف).
اسلاید 10: یکی از مشکلات پژوهش در مورد خودپنداره این است که آن را از سایر اصطلاحات مرتبط جدا کردهاند. دو سازه که بهطور مکرر با خودپنداره اشتباه گرفته میشوند خوداثربخشی و عزت نفس هستند. این سه سازه (خودپنداره، خوداثربخشی و عزت نفس) از نظر میزان محدودیت به حوزه و اهمیت نسبی عقاید خود در زمینه شناختی و ارزیابی با هم تفاوتهای زیادی دارند (با ولنتاین و دوبیوس، 2005، ص 55 مقایسه کنید).
اسلاید 11: خوداثرخشی در بین این سه سازه، شناختیتر و از نظر موضوع و دامنه خاص تر است و به انتظارات شخص از توانایی انجام یک تکلیف خاص اطلاق میشود (باندورا، 1997). بسیاری از پژوهشگران تأکیدکردهاند که این باورهای خاص احتمالاً در خودپنداره رده بالاتر تأثیر دارند و به عنوان بخش سازنده آن تلقی میشوند.
اسلاید 12: عزت نفس کلی یک شخص میتواند با توجه به اهمیت نسبی یک موضوع خاص برای آن شخص، در درجات مختلفی تحت تأثیر خودپنداره خاص آن موضوع قرار گیرد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.