کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

کسب و کارهای خانگی

kasb_va_karhaye_khanegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کسب و کارهای خانگی”

کسب و کارهای خانگی

اسلاید 1: 1بسم الله الرحمن الرحیم(پروژِِِه کار آفرینی)کسب و کارهای خانگیمحقق: نوید کارآمدرشته تحصیلی: ICTاستاد راهنما: جناب آقای مهندس علی بهرامی زاده

اسلاید 2: 2تعريف کسب و کار خانگی: به هر نوع فعاليت اقتصادی در محل سكونت شخصی كه با استفاده از امكانات و وسايل منزل راه اندازی شود كسب و كار خانگی مي گويند.اهميت كسب و كار خانگی: درحال حاضركسب و كارهای خانگی از بخشهای حياتی و ضروری فعاليتهای اقتصادی كشورهای پيشرفته محسوب می شوند. كسب و كار خانگی از نظر ايجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول يا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونی زيادی در اجتماع و اقتصاد هر كشور می شوند. همچنين برای جوانان ، كسب و كارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی كسب و كار شخصی است، زيرا راه اندازی آن در مقايسه با ديگر انواع كسب و كار ساده و آسان است. به عنوان نمونه می توان با يك دستگاه رايانه و يك خط تلفن ، يك كسب و كار اينترنتی راه انداخت و كارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاين راه درآمد كسب نمود. نتایج انتخاب كسب و كار خانگی: 1) بالا بردن كيفيت زندگی: امروزه اكثر صاحبان كسب و كار های خانگی بر اين باورند كه كار كردن در خانه، كيفيت زندگی آنان را بهبود می بخشد. كاركردن در خانه باعث می شود كه وقت بيشتری به خانواده و خانه اختصاص يابد و به ديگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبيل تربيت و پرورش فرزندان توجه بيشتری شود.به طور كلی امروزه كار و زندگی بيش از پيش در همديگر ادغام شده اند. 2) توسعه فن آوري: امروزه با پيشرفت های زيادی كه در زمينه علوم رايانه و ديگر وسايل ارتباطی به وجود آمده، محيط خانه محل مناسب و كاراتری برای كسب و كار شده است.مزايای كسب و كار خانگی نسبت به انواع دیگر کسب وکار: 1- آزادی و استقلال عمل بيشتر 2- ساعات كاری انعطاف پذير 3- ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگی 4- پايين بودن هزينه راه اندازی

اسلاید 3: 35- پايين بودن ميزان ريسك6- امكان كاركردن پاره وقت7- راحت تر بودن تربيت بچه ها8- داشتن فرصت و زمان بيشتر9- تناسب با ويژگی های جسمی افراد معلول و كم توان10- احتمال موفقيت بيشتر11- تناسب با اقشار مختلف12- احساس راحتی بيشتر13- عدم نياز به مجوزبرای راه اندازی كسب و كار خانگی باید به برخی موارد توجه داشت:1- تحقيق درباره ايده كسب و كار.2- كسب اطلاعات درباره محصول يا خدماتی که باید ارائه شود.3- تعيين محل كار.4- جلب مشاركت ديگر اعضای خانواده .5- پیدا کردن اسمی مناسب برای كسب و كار.6- تهیه کردن اسباب و تجهيزات مناسب برای كسب و كار.7- فراهم کردن پوشش مناسب و درخور برای كسب وکار.8- اختصاص دادن يك صندوق پستی به كسب و کار.9- رك و صادق بودن با دوستان و همسايگان .10- باز کردن حساب بانكی برای كسب و کار.11- برقرارکردن ارتباطات بيشتر با ديگران .12- نداشتن واهمه وخجالت ازكسب كار خانگی وحتی افتخار به آن .

اسلاید 4: 4پشتيبان : منظور اشخاص حقيقی يا حقوقی هستند كه مسئوليت حمايت از تعدادی از شاغلين خانگی را در كل فرآيند توليد و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهيه و توزيع مواد اوليه و ابزار كار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طراحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاريابی و فروش به عهده می گيرند. افراد تحت پوشش: افرادی كه متقاضی انجام فعاليت تحت پوشش پشتيبان می باشند.خوداشتغالی مستقل : نوعی اشتغال است كه فرد می تواند با اتكاء به توان شخصی، خلاقيت وابتكار ، به شكل خويش فرمايی به فعاليت های توليدی و خدماتی بپردازد كه در نتيجه منجر به كسب درآمد و ايجاد فضای كسب و كار می شود.كسب و كار مجازی: كسب و كاری است كه در آن از اينترنت جهت انجام تبليغات و فروش كالا و خدمات استفاده میگردد. معمولا چند شاخص‌ در تعریف کسب‌ وکار خانگی اهمیت دارند: 1- تعداد بسیار کمی کارمند دارد و معمولاً همه اعضای خانواده صاحب كسب‌وكار می‌شود؛ 2- فاقد فضای نمایشگاهی، فروشگاه، پارکینگ مشتری و تابلوهای تبلیغاتی مجاور با خیابان است. به عبارت دیگر، نوعی فعاليت اقتصادي است که در محل سكونت شخص و با استفاده از امكانات و وسايل منزل راه‌اندازي می‌شود. تاثیرات کسب وکار خانگی: امروزه، كسب‌وكار خانگي از بخش‌هاي حياتي فعاليت‌هاي اقتصادي كشورهاي پيشرفته محسوب مي‌شود. كسب ‌وكار خانگي از نظر ايجاد شغل و نوآوري در عرضه محصول يا خدمات موجب تنوع زيادي در اجتماع و اقتصاد هر كشور مي‌شود. كسب‌وكار خانگي نقطه شروع مناسبي براي راه‌اندازي كسب‌وكار شخصي براي زنان و جوانان است، زيرا راه‌اندازي آن در مقايسه با ديگر انواعش ساده‌تر است.

اسلاید 5: 5 كسب‌وكار خانگی در جوامع سابقه ديرينه دارد. بسياری از صنايع دستی كه امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سكونت افراد توليد می‌شدند. به‌طور كلی، كسب‌وكار خانگی پديده جديدی نيست، اما در نتيجه تغييرات و تحولاتی كه در فعاليت‌هاي اقتصادی - اجتماعی به وجود آمد به مرور کمرنگ شد. با اين حال، تحولات جدید و شرایط متغیر جامعه، بار دیگر، توجهات را به سمت این نوع کسب وکار و ضرورت توجه به توسعه آن جلب كرده است و سبب شده كه اين نوع كسب‌وكار روزبه‌روز گسترش یابد. شروع كسب‌وكار در خانه فرصت بازرگانی موفقیت‌آمیزی است که افراد با بهره‌برداری از آن می‌توانند سریع‌تر پله‌های ترقی را طی كنند. یکی از مهم‌ترین مزایای کسب‌وکار خانگی افزایش کیفیت زندگی صاحبان این نوع کسب وکار است. نتایج پژوهشگران نشان داده است كه امروزه، اكثر صاحبان كسب‌وكار‌هاي خانگي بر اين باورند كه كار كردن در خانه كيفيت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد. كاركردن در خانه باعث می‌شود كه وقت بيشتری به خانواده و خانه اختصاص يابد . مزيت ديگر اينست كه ديگر مسائل خانواده، از قبيل پرورش فرزندان، توجه بيشتری شود. به طوركلی امروزه كار و زندگی بيش از پيش در هم ادغام شده‌اند. از دیگر مزیت‌های كسب‌وكار خانگي می‌توان به برخورداری از آزادي و استقلال عمل بيشتر، ساعات كاري انعطاف‌پذير، ايجاد موازنه بيشتر بين كار و زندگی، و پايين بودن هزينه راه‌اندازی و مخاطره اشاره کرد. این نوع کسب‌وکار این امکان را به افراد می‌دهد تا به صورت پاره وقت فعالیت و خودشان زمان کاری‌ شان را مدیریت كنند. نتیجه این آزادی عمل این است که تربیت بچه‌ها راحت‌تر خواهد شد. از دیگر مزایای این نوع كسب‌وكار می‌توان به تناسب آن با ويژگي‌هاي جسمي ‌افراد معلول و كم‌توان اشاره کرد، که احتمال موفقیت آنها را دوچندان می‌کند. بررسی جایگاه کارآفرینی در ایران کسب وکارهای خانگی درحال حاضردر کشور ما در وضعیت خوبی قرار ندارد. پس ارائه یک راهکار کلی ومنطقی می تواند شرایط موجود را به طور کلی تغییر داده وکشوررابه راهی ببرد که موانع ازسرراه برداشته شود . باید به این موضوع واقف بود که اطلاع ازعملی بودن کسب وکارها آسان است اگر به درستی کسب وکارها را مورد بررسی دقیق وعالمانه انجام داده و به آن بردازیم. مثلا باید دانست که :

اسلاید 6: 6 1- چه نوع کارهایی موفق هستند 2 - چه افرادی قابلیت موفقیت در آن کسب وکار را دارند 3 - مقدار هزینه وسرمایه اولیه چقدرا ست 3 - مقدار درآمد وآینده ی بازاری برای آن پس هدف اصلی باید پاسخگویی مطمئن به اینگونه سوالات باشد ، بنابراین وقتی به جواب منطقی دست پیدا کردیم می توانیم به شناسایی بهترین کسب وکارهای خانگی پرداخته تا به آنها وسرانجامشان رنگ حقیقت ببخشیم .در حالی که باید بدانیم بررسی و گردآوری مطالبی جامع موضوع پیش پا افتاده ای نبوده وباید استانداردهای مشخص وویژه ای را از قبیل حسن شهرت وجنبه ی اقتصادی ودرآمد زایی آن در نظر گرفت واطمینان حاصل نمود . آینده نگری نیزیکی از مشخصه های کلی این طرح می باشد چنانکه یک مهارت ساده نیز به هماهنگی هایی مثل علاقه ها ، مهارت ها ، استعدادها ، سابقه (تجربه ها) ، دانش ها ،ارتباط ها نیازمند است وبه نیاز های واقعی افراد ربط دارد . پس با یک طرح یکپارچه می دانیم که چه کاری را می خواهیم انجام دهیم وچگونه از آغاز برنامه ریزی کنیم و وسایل ولوازم وسرمایه مورد نیاز را برای آن کار فراهم نماییم . شروع یک کار ممکن است به شکل های : انفرادی ، مشارکتی ویا تعاونی انتخاب گرددکه در این میان راهکارهای مقتضی آن باید ارائه واجرایی گردد. در نتیجه هستند کشور هایی که می بینیم کسب وکار خانگی آنان حجم زیا دی از بازار جهان را به اشغال خود در آورده وبه اقتصاد آنان کمک نموده است. پس برای رسیدن به اهداف بزرگ باید با استفاده از تجارب این کشورها وتحقیقات وسیع در مورد موفقیت آنان برای پیشرفت خود تلاش کنیم واز کلیه ی این عوامل برای توسعه واستمرار کسب وکارمان نها یت بهره راببریم .

اسلاید 7: 7 پس باید دانش کافی در مورد کلیه حوزه ها را کسب نموده واطلاعات موجود رادر طیف وسیع وگسترده مورد بررسی قرارداده ، توانایی ضعف ها راکشف نموده ، نکات کلیدی راانتخاب کرده و به طور اصولی آنان را بکار برده ونتیجه مطلوب رااستخراج نمود.تشریح کسب وکارهای خانگی: قبل ازهرچیزباید بدانیم که کلید قفل اشتغال در ایران ،کسب و کارهای خانگی است و تا زمانی که نگرش خانواده ها و دست اندرکاران به کسب و کارهای خانگی راه اندازی شغل های ساده و بدون نیاز به شبکه توزیع ، مهارت های پایه فعالیت اقتصادی و اصول اقتصاد خانواده باشد چندان نتیجه ای در بر نخواهد داشت. امروزه كسب و كارهاي خانگي به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي گردند. قابليت انجام اين نوع كسب و كار در «منزل» سبب ايجاد مزاياي بسياري براي شاغلين آن ها مي شود، كه از جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضاء خانواده و... اشاره نمود. بايد توجه داشت كه در ساليان اخير به دليل تحولات عظيم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ايجاد مشاغل جديد، امكان اشتغال خانگي براي بسياري از افراد در زمينه هاي IT  نيز فراهم گرديده است. اين مشاغل كه روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزوني و تنوع مي باشد اين امكان را فراهم مي آورد تا افراد بتوانند در محيط خانه با استفاده از رايانه و وسايل جانبي مورد نياز، به انجام كسب و كارهاي گوناگون در اين حوزه بپردازند. مشاغل يا كسب و كار خانگي باید توسط عضو يا اعضا خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل گيرد و منجر به

اسلاید 8: 8 توليد خدمت يا و يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي گردد. شاغلين كسب و كار خانگي برای كسب منافع به صورت هاي ذيل فعاليت می نمايند:انجام فعاليت به صورت كارمزدي برای كارفرمای خارج از محيط مسكونيانجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه و محصول به خارج از محيط مسكونيانجام فعاليت به صورت تعاوني ،اتحاديه ويا مشاركت با بنگاه هاي بالا دستي تامين كنندهمواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجيحا به صورت كسب و كار خوشه اي کسب وکارهای خانگی از جمله حرفه هایی است که می تواند با سرمایه ای اندک تولید درآمد نموده وافراد بسیاری را مشغول به کار کند وآنان را درراه خلاقیت وابتکارهای جدید کمک کند ازاین جهت باید برای چنین کسب وکارهایی اهمیت قائل شده وبرای رسیدن به این اهداف مهم گام های عملی وسازنده ای انجام شود پس لازم است به طور اختصاربه چند نمونه ازکسب وکارواصول آن پرداخته وبه بررسی وضعیت موجود آن درکشورمان بپردازیم.کسب وکارهای خانگی اقسام گوناگون ومتنوعی دارد که دراینجا به چند نمونه ازآنها اشاره میکنیم: 1- کسب وکارهای خانگی2- کسب وکارهای فامیلی3-کسب وکارهای روستایی و...که این نوع کسب وکارها نیزشاخه های متعدد وراهکارهای مخصوص به خود رادارد . ازمیان این کسب وکارها اکنون به کسب وکارهای خانگی می پردازیم که به لحاظ نقش آن درایجاد اشتغال سریع مورد توجه می باشد.درایران کسب وکارهای خانگی بصورت سنتی مورد توجه اکثرخانواده های ایرانی بوده ودرطی سالها ایرانیان دراستفاده ازآن موقعت خوبی داشته اند اما باظهور انقلاب صنعتی درجهان و توسعه ابزارآلات وابداعات گوناگون زمینه تغییردرنهوه تولیدات خدمات کشاورزی وصنعتی وبه دنبال آن کسب وکارهای خانگی وسنتی نیزباافت محصولات تولیدی خود در بازارهای مختلف داخلی وجهانی مواجه شدند ودیگر مثل گذشته دربازارهای خاص ارائه نگردیده و روبه ضعف گذاشته است پی باید رویکردجدیدی دررششد وتوسعه کسب وکارهای خانگی پدیدار کرد وبه طوراصولی و پایداربه تقویت

اسلاید 9: 9 آنان پرداخته شودوبرای کلیه کسب وکارهای خانگی کوچک امکان فعالیت درمنزل به وجود آید البته برای کسب وکارهای خانگی پیشرفته وبه روز باید مواردی مورد بررسی قرار گیرند که به پیشرفت و ارتقاء وکیفیت این گونه مشاغل کمک بسیار زیادی می نماید. به عنوان مثال : 1- تحصیلات خانمها وآقایان درحرفه مورد فعالیت وعلاقه واستعداد که ازاصول اولیه ومهم درپیشبرد موفقیت نسبتا قطعی درکسب وکارهای خانگی می باشد. 2- پرهیزازهزینه های بسیارگران مثل اجاره بهای محل کسب ویا خرید محیط های اداری و... 3- آماده نمودن افراد ازنظر فرهنگی وتربیتی وذهنی که قدمی دیگردر پیشرفت این راه است . 4- درنظر گرفتن انگیزهای افراد مورد نظر باتوجه به تحصیلات آنان برای خدمت درجامعه ازطریق انجام کسب وکارهای خانگی . 5- فراهم کردن زمینه برای نیروهای خلاق جامعه که به دلائل گوناگون دربازارکارفعالیت مناسب خود رانمی یابند. 6- علاقه بی قید وشرط به کاری که می بایست انجام دهد ودرآن راه گام بگذارد. به هرحال باید بدانیم که انتخاب های درست ومطلوب در جهت این اهداف پیوند میلیون هانفری را با خود به همراه دارد که درحال کسب وکار وامرار معاش در خانه هایشان هستند واین گامی بزرگ است که دستانی توانا‍‍‍‍ ومقتدر را میطلبد. پس با توجه به کسب وکارهای خانگی میتوان میلیون ها نفر را مشغول به کارکرده وایجاد اشتغال نمود وزاینده درآمدی منطقی شده وبه اقتصاد جامعه کمک کرد. بر این اساس باید با دید وسیع تر به آن نگاه کرد وزمینه های مختلف را برای گسترش این نوع کسب وکار فراهم نمود واز آن پشتیبانی کرد وبرای رسیدن به این اهداف باید بررسی های دقیق وجامعی از نظرمعرفی کسب وکار وداشتن مهارت های لازم برای شروع آن به اضافه ی هزینه های شروع و میزان درآمد آن به عمل آید .

اسلاید 10: 10 درحال حاضرایجاد بنگاه های کوچک وزود بازده درعرصه بیشتر نظام های اقتصادی دنیا به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است دراین میان کسب وکارهای خانگی که یکی ازشکل های این فعالیت اقتصادی است به واسطه ی کارکرد ومزایای خاص خود به سرعت رشد وتوسعه یافته است.کسب و کارهای خانگی از بخش های حیاتی وضروری فعالیت های اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب میشوند. کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری وعرضه ی محصول یا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع واقتصاد هر کشورمی شوند. همچنین برای جوانان کسب وکارهای خانگی، شروع مناسبی برای راه اندازی کسب وکار شخصی است.زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب وکار ساده وآسان است. کسب وکار های خانگی در ایران نیز سابقه ی دیرینه ای دارد، بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم وجود دارند درمنازل ومحل سکونت افراد تولید می شده اند. به طور کلی کسب و کار خانگی پدیده ی جدیدی نیست، بلکه در نتیجه ی تغییرات وتحولاتی که در فعالیت های اقتصادی – اجتماعی امروزه بوجود آمده به آن توجه بیشتری شده است واین نوع کسب وکارها روزبه روز گسترش وتوسعه می یابند. کارآفرینی بخشی که این روزها بیش از همه وبیش از همه چیز در مورد آن بحث می شود، فرآیند یا مفهومی است که درطی آن فرد کارآفرین با ایده های نو،خلاق وشناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، به ایجاد کسب وشرکت های نو، سازمان های جدید ونوآوررشد یابنده مبادرت می ورزد. این امر توام با پذیرش خطرات است، ولی اغلب منجر به معرفی محصول یا ارائه خدمت به جامعه می شود. بنابراین کارآفرینان عوامل تغییر هستند که گاهی موجب پیشرفت های حیرت انگیز نیز شده اند. انگیزه های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر است که از جمله آن ها نیاز به موفقیت، نیاز به کسب درآمد وثروت، نیاز به داشتن شهرت واز همه مهمتر نیازمندی به احساس مفید بودن واستقلال طلبی را میتوان نام برد. شرایط ومشخصات شخصی واجتماعی ویا حتی نیازهای جامعه باعث می شود که ابتکارات وخلاقیت های نوینی شکل بگیرد وشروع هر کاری با سرمایه ای اندک ویا زیاد شروع می شود. یکی از سؤالات مهمی که در این خصوص شکل می گیرد این است که چه باید کرد که نسل جوان کارآفرین شوند؟ شاید بتوان مؤلفه های ارزش های مورد انتظار نسل جوان را را دستکاری کرد تا به جایی برسیم که ارزش مورد انتظار

اسلاید 11: 11 رابه سوی کاری مولد سوق داده و به طریقی برهم بزنیم که فرد به سوی کار مولد وارزشمند رهنمود شود ومؤلفه هایی که اشخاص را از مسیر کارآفرینی جدا می کنند، شناسایی شوند. بطور کلی از قرن بیست ویکم با طیف وپدیده جدیدی در کشورهای در حال توسعه با عنوان (مشارکت زنان در جامعه اقتصادی کشور) مواجه شدیم. اغلب اوقات زنان فرصت های شغلی کمتری دارند وبا حقوق کمتری مشغول به کار می شوند و براین اساس باید قوانین حاکم بر این موضوع نیز بررسی شود. پس رسیدگی به وضعیت تدارکات وتجهیزات اولیه شروع کار وسنجیدن شرایط موفقیت در کسب وکار و سرمایه گذاری بر روی شخص کارآفرین، پیش نیاز و زمینه ساز ساماندهی وکارآفرینی است و قطعا انتظار واقع گرایانه از آنچه به عنوان نقشه راه مطرح می شود، شروع کار ودسترسی به موفقیت را آشکارتر می کند. حتی در شرایطی که به نظر میرسد شروع کارنیاز به تجربه ی قبلی نداشته باشد، بازهم آشنایی به زمینه ی کار مربوطه رسیدن به هدف را آسان ترو اخذ نتیجه را ارزشمند تر می کند. پس با این وجودلازم است که به سمت کسب وکارهای خانگی برویم. شایددر ابتدا کم ارزشی میزان درآمد، به نظر بزرگ جلوه کند اما باید این مهم را درنظر داشت که چنین کسب وکارها مزایایی را دربر دارد که امکان بهره وری ورشداقتصادی را درخانواده آسان تر می کند، یعنی بدون اجاره کردن محل کار، مغازه، فروشگاه وبدون ثبت کردن شرکت ومؤسسه، بدون ترک منزل و توانایی اداره ی کارخانه می توان کاری را شروع وکسب درآمد کرد. با پیشرفت های زیادی که امروزه در زمینه ی علوم رایانه و دیگروسایل ارتباطی بوجود آمده،محیط خانه محل مناسب وکاراتری برای کسب وکار شده است. اگرچه تمامی مشاغل قابل راه اندازی درخانه نیستند،اما انواع بسیاری از مشاغل را می توان از منزل هدایت وزاه اندازی کرد وبخشی از درآمدها نیز معاف از مالیات می شوند. تقسیم بندی وانتخاب کسب وکار در منزل، باروحیه یافراد متفاوت است. در گام اول باید ابزار داخلی و کسب وکار انتخابی را به درستی شناسایی کرد برای شروع هر کاری باید برنامه ی کار و به عبارتی طرح کسب وکار را نوشت. این روش درحالی گسترش یافته است که برای هر نوع کسب وکاری باید در شروع کار طرح مقدماتی و برنامه ریزی کاری داشت. شاید در شروع نیازی به نوشتن طرح وبرنامه احساس نشود وتوجیه شفاهی طرح مورد تایید قرار گیرد، اما زمانی که کار پیشرفت کرد ویا برای دریافت وام ویا رشد فعالیت به صورت جدی تر کار را تعقیب میکنیم، احساس وجود ولزوم طرح کسب وکار احساس می شود.

اسلاید 12: 12 گاهی اوقات احساس می شود که انتخاب نوع کسب وکار نیز بستگی به جنسیت افراد دارد. برخی از انواع مشاغل شاید در قدیم مناسب انتخاب شغل وفعالیت جهت زنان نبود وصرفا به وسیله مردان انجام می شد و بالعکس. کارهایی از جمله نظافت فضاهای خصوصی از جمله استخرهای منازل ، باغبانی و...از انواع کارهایی است که اجرای آن توسط زنان غیر معمول به نظر می رسد. اما نوعی از کارها مشابه نگهداری کودکان ،کارهای دستی که نیاز به سلیقه زنانه دارد، از عهده ی زنان بر می آید. دربرخی از مشاغل نیز جنسیت تاثیری ندارد، مشابه بازار یابی تلفنی، آشپزی، سرویس های خدماتی مانند تایپ وترجمه وتدریس خصوصی، اما این نوع کارها ابزار مناسب مانند تجربه وتحصیل به طور مثال در بخش ترجمه وتدریس، وهمچنین نحوه اطلاع از چگونگی امنیت کاری وسیاست کار وهمچنین پشتکار در جهت اخذ نتیجه ی مطلوب و از موارد مهم آن روش های مختلفی برای معرفی خدمات قابل ارائه نیز موجود است. کسب وکارهای خانگی ازنظرایجاد شغل وفناوری در تولید وعرضه کالا وخدمات وهم آهنگی با تکنولوژیIT وتجارت الکترونیک موجب تنوع ودگرگونی زیادی دربازارهای مختلف شده است که می تواند برای اکثرافراد به ویژه جوانان بستر خوبی برای راه اندازی آسان وبسیارساده فعالیت های اقتصادی را فراهم آورد ونقطه شروع مناسبی برای ورود به بازارکارمحسوب شود وهمچنین باتوجه به افزایش روزافزون عرضه کارومحدودیت فرصت های شغلی، آماده نبودن زیرساخت های توسعه وازهمه مهم ترکمبود منابع وسرمایه یکی ازگزینه های مؤثروراهبردی درتوسعه اشتغال کشور یا اشتغال کاربرمی باشد. بااینکه اشتغال سرمایه براز ضریب پایداری بیشتری نسبت به اشتغال کاربر برخوردار است، ولی از آنجایی که اشتغال سرمایه بر مستلزم سرمایه گذاری کلان در بلند مدت است، لذا درمدت کوتاه غلبه بر مشکل بیکاری از این روش مفید ومیسر نیست.

اسلاید 13: 13ضرورت توسعه ی کسب وکارهای خانگی: تجربه نشان داده است که کسب وکارهای کوچک به دلیل ساختار ساده وزود بازدهی ونیاز اندک به سرمایه در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثربوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی کسب وکار های کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسبی داشته ودر کتاه مدت وحتی در میان مدت دررفع مشکل بیکاری مؤثر باشد. ازاین رو سامان بخشیدن و به روز رسانی و نظام مند کردن کسب وکارهای خانگی یک ضرورت آشکار است. در وضعیت کنونی ما به لحاظ مدیریتی وسیاست گذاری هیچ سازمانی به طور مشخص متولی کسب وکارهای کوچک خانگی نیست. این مشاغل عمدتا به صورت سنتی وبدون جهت گیری کلی در کشور رواج دارد، در حالی که اگر بخواهیم این مشاغل بصورت پایدار و درتراز جهانی ایجاد شود ما نیازمند به برنامه های حمایتی وآموزشی وبه روز رسانی واستفاده از تکنولوژی های روز می باشد، بنابراین با اجرای این طرح طلیعه ی روشنی برای ساماندهی ونظام مند بودن کسب وکارهای کوچک خانگی بوجود میآید وبه تدریج ضمن شکل گیری یک نظام مدیریتی مشخص، زمینه ی مناسبی برای شکل گیری نهاد متولی این مشاغل به وجود می آید. حال به برخی از تعاریف شاخه های این نوع کسب و کارمی پردازیم:کسب وکار های خانگی: در اين شيوه ، فرد شغل خود را به منـزل مي‌آورد و به جاي اين كه هزينـه‌هـاي زيادي براي اجاره يا خريد ساختمان بدهد، مي‌تواند در منزل خود ، كـار و شغل خود را به انجام برساند. در اين نوع كسب و كار، ارزش افزوده كالاها و خدمات توليد شده، نصيب‌ صاحب خانه می شود.کسب وکارمبتنی بر خانه: در اين روش ، افراد  كالاها و خدمات توليـد شده خود را در درب و يا در داخل منازل ديگران تحويل مي‌دهند. در اين نوع روش كسب و كار، مهم نيست كه كالاها در كجا توليد شده ، بلكه معيار اين است كه كالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌كنندگان تحويـل داده ‌شود. در اين نوع كار خانگي ، ارزش افزوده كـالاها و خدمات ، نصيب كسـی می ‌شود كه از بيرون اين كالاها را می‌آورد.

اسلاید 14: 14کارآفرینی مبتنی بر خانه: اين نوع كار‌آفريني عبارت است از فرآيند ايجاد اشتغال در خانه از راه تشكيل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گيری از فرصتها. نمونه تجربه موفق  بعضی از كشورها در حوزه كسب و كارهای خانگی: كسب و كارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود ، در كشورهای توسعه يافته و در حال توسعه ، سهم قابل ملاحظه‌ای در ايجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است. برای نمونه می توان به موارد زير اشاره کرد:ايتاليا: كشورايتاليا از دو دهه قبل برای توسعه و صنعتی كردن و كاهش بيكاری در مناطقی كه كمتر توسعه يافته بود (مناطق جنوبي كه بعدها به ايتاليای سوم موسوم شد) ، سياست توسعه و گسترش كسب و كارهای كوچك و خانگی را در پيش گرفت . در مناطق جنوبی ايتاليا بيكاری حتی به بالاتر از نرخ 22 درصد رسيد . با توجه به مزيتی كه كشور ايتاليا در توليد كفشهای چرمی دارد، سياستهای حمايتی خود را در صنايع كوچك و خانگی و به ويژه در بخش توليدات كفش وكيفهای چرمی متمركز كرد . بدين منظور در مناطق و محله‌هايی كه جمعيت از تراكم بالايی برخوردار بود، واحدهای توليدی خانگی خود را در قالب خوشه‌های صنعتی تقسيم بندی نمود و با تعريف ارتباط واحدهاي توليد خانگی در قالب اين خوشه‌ها، توانست نرخ بيكاری را به 12 درصد برساند. در اين نواحی كه پراتو (prato  ) نام دارد، شبكه ای از واسطه‌ها كه به ايمپاناتوری معروف هستند، سفارشهای بين‌المللی را ثبت نموده و اين سفارشها را بين توليدكنندگان محلی تقسيم می ‌كنند. سياستگذاران اين كشور با تقسيم كار بين اين واحدها توانسته اند هم كارها را تخصصی نمايند و هم تعداد مناطق صنعتي را افزايش دهند . بدين منظور مسؤولان اين كشور شركتهاي بزرگ صنعتی را به افزايش حجم همكاری و توسعه پيمان كار با صنايع كوچك و خانگی ترغيب كردند .دولت همچنين امتيازات مالياتی برای آن دسته از واحدهای توليدی كوچك و خانگی كه قابليت صد در صد صادرات توليدات خود را برای سه سال متوالي حفظ كنند در نظر گرفت . در سال 2002 ارزش افزوده بخش توليدات كفش و كيف و چرم به 11 ميليارد دلار رسيد . بيش از 79 درصد از

اسلاید 15: 15 مجموع شركتهای صنعتی اين كشور را كه جزو 7 كشور صنعتي جهان است، واحدهای كوچك ومتوسط وخانگی تشكيل می ‌دهد ودرزمينه اشتغال 87 درصد از كل نيروهای شاغل در بخش صنعت و 61درصد از نيروهای شاغل در بخشهای غير صنعتی را شركتها و واحدهای كوچك و خانگی تشكيل داده اند. تايوان:  نقطه جهش اقتصاد تايوان ، پس از جدايی اين كشور از چين (بر مبناي شعار هر خانه، كارخانه و هر كارخانه، خانه است) ، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است و امروزه اين شکل از فعاليت اقتصادی با بيش از هشتاد درصد از اقتصاد اين کشور به صورت مستقيم و غير مستقيم رابطه دارد.علل موفقيت اين كشور به طور خلاصه چنين مي باشد: 1- به كارگيري سياستهاي تشويقی و حمايتی از صنايع كوچك به خصوص توليدات خانگی و بهره‌گيری از آخرين پديده‌های فناوری؛ 2-اتخاذ راهكارها و راهبردهای توسعه صادرات توليدات خانگی؛ 3- سياستهای حمايت در بازاريابی، بازار شناسی و تبليغات در سطح جهانی؛ 4- توسعه همه جانبه توانمنديهای فنی_ تكنولوژيكی از طريق برنامه‌های اجرايی در سطح كلان كشور؛ 5- استفاده از شيوه‌های آموزشي جديد و آخرين يافته های آموزشی برای افزايش مهارتهای فنی_ تكنولوژيكی نيروهای فنی شاغل در منازل؛ 6- تشويق و ترغيب كارآفرينان خانگی به استفاده از تكنيكهای نوآوری و خلاقيتهای توليد محصولات ويژه و منحصر به فرد و يا افزايش چشمگير كيفيت توليدات؛ 7- تأمين نيازهای مالی و اعتباری از طريق تعديل سياستهای پولی -  مالی برای تأمين نيازهای مالی و امثال آن برای توليدات خانگی؛ 8- بازنگری در مورد سياستهای مالياتی، محدوديتهای بازرگانی، صادراتی و قوانين حقوقی.  آمريکا: در كشور آمريكا 2/43 ميليون نفر به صورت پاره‌ وقت و 7/12 ميليون نفر به صورت تمام ‌وقت در

اسلاید 16: 16 خانه به كسب درآمد می ‌پردازند و اين رقم 20 درصد كل شاغلين اين كشور را تشكيل مي دهد. همچنين در اين كشور به طور ميانگين در سال 1999 اين نوع كسب وكارها، 30 درصد كسب و كارهای كوچك و متوسط را شامل می شد كه در حال حاضر به حدود 52 درصد رسيده‌است.  در آمريكا سازمانی به نام اداره كسب وكار كوچك (Small Business Administration) وجود دارد كه مساعدتهای مالی و اعتباری دولت فدرال را به اين واحدها ارائه می كند. اين مساعد تها فقط به كمكهای مالی و اعتباری ختم نمی شود، بلكه وزارت بازرگانی اين كشور، دفاتر خاصی دارد كه از طريق آنها اطلاعات مورد نياز كسب و كارهای خانگی و كوچك درباره بازارهای داخلی و خارجی را در اختيارشان قرار می دهد.استراليا:  در استراليا 6 تا 7 درصد كل شاغلين اين كشور در بخش كسب و كارهای خانگی، مشغول به فعاليت هستند كه به طور متوسط سالانه بيش از 80 هزار دلار فروش دارند كه پس از كسر ماليات در حدود 25 درصد سود میبرند. همچنين در اين كشور هم اکنون 680 هزار واحد در بخش مشاغل خانگی به توليد و فعاليت مشغولند.چين:  کشور چين نيز با بهره گرفتن از اين مدل ، برای کاهش قيمت تمام شده و کسر هزينه‌های سربار ، بخشی از توليد يا تمام فرايند توليد کالاهای ساخته شده را با بهره گرفتن از اين شکل از فعاليت اقتصادی انجام مي‌دهد. دولت اين كشور نقش محوری در توسعه توليدات خانگی داشته است. در اين كشور نهادهای متعددی وجود دارد كه خدمات بسيار گسترده‌ای را در رابطه با بهره‌برداری بهينه از فناوری، آموزش نيروی كار، دسترسی به اطلاعات و سازماندهی كنسرسيوم‌های بازار يابی ، به كسب و كارهای خانگی ارائه می ‌كنند. در سال های اخیردرادبیات کسب وکار وتجارت کمترموضوعی به اندازه کارآفرینی نظراندیشمندان وصاحب نظران مختلف رابه خودمعطوف نموده وازسوی آنان موردتوجه ویژه قرارگرفته است که آن به خاطرمزایا وفواید ارزنده مرتب برمقوله کارآفرینی بعنوان یک ضرورت استراتژیک وشاخص مهم

اسلاید 17: 17 توسعه ای وعامل مزیت رقابتی ملت ها وکشورها می باشد که دراعتلای جوامع نقش ارزنده ای را ایفا نموده چراکه مقوله کارآفرینی واجد آثار وپیامدهای بسیارمثبت وارزشمندی نظیر: اشتغال زایی مولد وکارآمد؛ تحرک عوامل ومنابع اقتصادی، افزایش بهره وری، بکارگیری پتانسیل ها وقابلیتهای معطل مانده، رشد وشکوفایی اقتصادی وایجاد بنیان های نونهاد مبتنی برخلاقیت ونوآوری و...میباشد. باتوجه به همه فواید کارآفرینی، بسیارمهم خواهد بود که آن ازسوی جوامع وملتها مورد توجه جدی واقع گردیده تا ازکارکردهای آن درجهت برون رفت ازبرخی ازمعضلات بحران گونه ومخرب که بنیان های حیات اجتماعی ملتها راموردتعدی وتعرض وتهدید قرارداده استفاده گردد. به همین منظورازطریق القای روح کارآفرینی درهمه سطوح جامعه وفراگیری وتسری آن به همه لایه ها وبخشها می توان حیات دوباره درکالبد جامعه دمید. باتوجه به فراوانی ظرفیت های انسانی وفیزیکی که دربسترخانوارهای ایرانی نهفته شده است وباعنایت به اینکه ایران سرزمین پهناوری بامختصات وویژگی های خاص نظیربهره مندی ازمنابع بی بدیل وفرصت های انسانی مستعد ومتعالی میباشدکه دربطن خانواده های ایرانی حضوروظهورمی یابند لزوم توجه به کسب وکارهای خانگی توجه بیشتری رامی طلبد تابعنوان یکی ازراهکارهای مفید وچند منظوره درراه اعتلا وشکوفایی اقتصادی جامعه وخانواده ها ونیزافزایش رفاه وکیفیت زندگی اجتماعی ونیز جلوگیری کننده ازپاره ای ازمصایب ومشکلات بسیاربزرگ که شالوده های حیات اجتماعی وفرهنگی جامعه رانشانه رفته وباعث انشقاق وگسستگی پیوندهای اجتماعی میگردد تلقی شود. نگاهی به آمارها وواقعیت های موجود درجامعه ایرانی نظیرمحوریت وجایگاه والای خانواده درنظام ارزشی واجتماعی، تعداد قابل توجه وروبه افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی وجویای نام ومتقاضی کار، اشتیاق وعلاقه وتوانمندی زایدالوصف زنان ایرانی، معضلات وپیامدهای ناشی ازمهاجرت بی رویه به شهرها، بالارفتن سطح زندگی واحساس نیازبه کارکردن همه اعضای خانواده، نیازبه درکنارهم بودن و...همه وهمه گواه اهمیت وتوجه بیشتربه ایجاد کسب وکارهای خانگی میباشد که باید بعنوان یک الزام درنظرگرفته شود. با توجه به تعریف کسب وکارخانگی که درآن به هرنوع فعالیت اقتصادی قابل انجام درمحل سکونت بااستفاده ازامکانات ووسایل منزل اشاره می شود درادامه برخی ازنکات وموارد درخصوص اهمیت وکارکردهای این قسم ازکسب وکاربرشمرده می شود.

اسلاید 18: 18 لازم به ذکراست برخلاف تصوررایج این نوع کسب وکارها نه تنها مختص بانوان وزنان نمی باشد بلکه توسط آن ظرفیتی فراهم میگردد تا ازطریق بکارگیری ایده ها واستفاده بهینه ازفرصتها ی محیطی توسط همه اعضای خانواده اشتغال مولد برای همه آنان ایجاد گردد. لذابافرض چنین ادعایی میتوان اهم تاثیرات اقتصادی واجتماعی آن رابه شرح ذیل بیان نمود: 1- ایجاداشتغال بالا وکمک به حل معضل بیکاری درجامعه 2- کاهش رفت وآمدها وترددهای شهری وبین شهری وپیشگیری ازحوادث رانندگی ونیزحل معضل ترافیک شهری وجلوگیری ازهدررفت وقت شهروندان وتبعات ومشکلات برآمده ازراهبندانها نظیرفرسایش اعصاب وپیامدهای رفتاری وروانی 3- ارتقا وبهبودکیفیت زندگی ورشد شاخص های اقتصادی خانواده ها وکسب درآمد بیشتربرای انجام زندگی بهتر 4- اختصاص زمان بیشتربه خانه وخانواده ورسیدگی به مسایل وموضوعات خانوادگی ازقبیل تربیت وپرورش فرزندان وایجادتوازن میان کاروزندگی خانوادگی 5- کاهش نشت اقتصادی محلی به مناطق دیگروکمک به رشد اقتصادی پایدارمحلی وایجاد تعادل وتوازن درطبقه بندی ها ودسته بندی های اجتماعی 6- این نوع کسب وکارها برای افراد دارای مشکلات جسمی وفیزیکی وافرادی که درمکانهای دورافتاده وکمتربرخوردارزندگی میکنند، بسیارمناسب می باشد وهمچنین برای زنانی سرپرست خانوار 7- گزینه خوبی برای کسب وکارهای مبتنی برتکنولوژی های نوظهورنظیرکسب وکارهای الکترونیکی واینترنتی بوده وازنظرامکان راه اندازی آسان تر ودربرخورداری ازمنابع موجود وارزان واجتناب ازهزینه های بسیارگران تهیه فضاهای اداری وتجاری مناسب است 8- کسب وکارهای خانگی مناسب برای مقتضیات محیطهای سنتی به ویژه برای فعالیت بانوان درجامعه میباشد.

اسلاید 19: 19 9- این نوع کسب وکارهادرکاهش آلاینده های هوا ونیزصرفه جویی درمصرف انرژی وسوخت بسیارحایزاهمیت بوده وهمچنین درکاهش نا امنی های اجتماعی نقش فزاینده ای ایفا می نماید. 10- کسب وکارهای خانگی درآموزش کودکان وفراگیری آنان نسبت به مهارتهای کسب وکاروکارآفرینی کودکان وهمچنین نهادینه شدن فرهنگ متعالی کاردرجامعه تاثیربه سزایی داشته وتجلی گاه تاثیرات کارتیمی ومشارکتی مانند افزایش تعهد ومسئوولیت پذیری و... باتوجه به فوایدبرشمرده شده وباعنایت به اینکه تقریبا بیشترمشاغلی که دربیرون ازخانه قابل انجام است درخانه نیزمیتوانند ایجاد وراه اندازی گردند ونظربه تغییرماهیت بسیاری ازکسب وکارها ونقش تکنولوژی اطلاعات درتسریع انجام کسب وکارهای جدید، بسیارعاقلانه ومنطقی واقتصادی خواهد بود تا به ظرفیت های موجود دراین بخش به عنوان هسته بنیادی نوسلول اجتماع، ازسوی دست اندرکاران باهدف اجرایی نمودن خانواده کارآفرین بسترایجادجامعه کارآفرین توجه لازم مبذول گردد. لذا باید نهادهای آموزشی ومتولیان امورفرهنگی جامعه پاپیش نهاده درجهت ترویج وتشویق شهروندان اقدامات لازم رامبذول داشته تافرهنگ کاروکارآفرینی درباورها واعتقادات آحاد جامعه ریشه دوانده وبعنوان یک ارزش تلقی گردد. ضمن آنکه درپیشبرد این مهم نباید نقش بی بدیل رسانه ها مخصوصا رسانه ملی وارباب جراید ومطبوعات نا دیده انگاشته شود. ازسوی دیگر به جهت فراهم آمدن امکان اجرای این نوع ازکسب وکارها جای تعمق دارد تا ازسوی متولیان امرمسکن الگوهای مناسب مسکن ازجمله طراحی یک اتاق کوچک کار درمنازل مسکونی پیش بینی وپیشنهاد گردد تا خانوارها با خاطرآسوده درمحل سکونت خود به انجام کسب وکارهایشان بپردازند. همچنین می بایست از سوی شهرداری ها و دیگر نهادهای مسئول و مرتبط بازارچه های مناسب کارآفرینی و نمایشگاه های منطقه ای وفصلی برگزارو با برپایی جشنواره های متعدد جهت عرضه محصولات وخدمات کارآفرینان خانگی در نظرگرفته شود تا ازطریق معرفی دستاوردهای خانواده ها، به افزایش توان رقابتی آنان کمک گردد.

اسلاید 20: 20کسب وکارهای خانگی وحل مشکل بیکاری يکی از مهمترين مسائل کشورها در دنيای امروز و به‌خصوص کشورهای در حال توسعه با جمعيت نسبتاً جوان که نظامهای سياسی اين جوامع را با چالش جدی روبه‌ رو کرده است ، مسأله افزايش نرخ بيکاری است و با اطمينان زياد می توان گفت که يکی از مهمترين و اساسی‌ ترين اولويتهايی که در سياست‌گذاريها و برنامه ‌ريزيهای اقتصادی به آن اهميت داده می شود، ايجاد اشتغال پايدار و کاهش نرخ بيکاری می ‌باشد. با توجه به ساختار بازار كار در ايران و شاخصهای اقتصادی جامعه، به نظر می‌آيد با اجرای سياستهای موجود ، کاهش کوتاه مدت نرخ بيکاری امکان‌پذير نباشد.آثار رشد پرشتاب جمعيت (92/3 درصدي) در سالهاي 1355تا 1365 بر عرضه نيروی كار، آرام آرام از سال 1375 تاكنون آشكار شده و موجب عرضه فزاينده نيروی كار جديد به بازار كار شده است؛ به گونه‌ای كه در طول برنامه سوم توسعه (1383-1379) به طور ميانگين هر سال حداقل 676 هزار نفر و حداكثر 735 هزار نيروی جديد وارد بازار كار شده و در سالهای آتی پيش بينی می‌شود سالانه 800 هزار نفر به عرضه نيروی كار افزوده خواهد شد . طبق معادلات علم اقتصاد، فشاری كه از طرف منحنی عرضه نيروی كار بر اين بازار وارد می‌شود ، رسيدن به تعادل در بازار كار در يك دوره كوتاه‌ مدت و ميان‌مدت را دشوار می‌سازد. تأثير اين عدم تعادل در بازار كار ، از طريق تقاضای مؤثر ، به ديگر بازارها از جمله بازار كالا منتقل شده و اختلالهايی را نيز در اين بازارها باعث شده است. لذا می بايست اين عدم انعطاف‌پذيری بازار كار را با توجه به عوامل خارج از منحنی تقاضا حل نمود. ساختار جمعيتی نيروي بيكار كشور نشان می‌دهد كه بيكاران ما بين سه گروه 1- افراد فارغ‌التحصيل دانشگاهی، 2- زنان سرپرست خانوار و 3- جوانان بدون شغل که غالباً از اقشار آسیب پذیر می باشند. ، تقسيم شده و سهم فارغ‌التحصيلان دانشگاهی در اين ميان رو به افزايش می‌باشد. از اين رو برنامه يا سياستی كه برای حل بيكاری اتخاذ می شود، بايستی شامل هر سه گروه فوق باشد. از طرفی فارغ‌التحصيلان انتظار دارند كه در مراكز دولتی به استخدام درآمده و نيروی فكری و آموخته‌های خود را به عنوان كار عرضه نمايند . از طرفی ديگر بدنه دولت به قدری حجيم شده كه اكثر وزارتخانه‌ها با مازاد نيروی كار مواجه هستند.

اسلاید 21: 21 طبق تحقيقات تجربی انجام يافته ضرورتاً در بسياری از وزارتخانه‌های كشور كار يك نفر به چهار نفر واگذار شده است . لذا نمی‌توان جذب همه اين فارغ‌التحصيلان را در مراكز دولتی انتظار داشت. در همه كشورها فارغ‌التحصيلان دانشگاهی يك مزيت به شمار می‌آيند و لازمه رشد و توسعه همه جانبه هستند و نمی‌توان گفت كه افزايش تعداد فارغ‌التحصيلان دانشگاهی به لحاظ افزايش تعداد بيكاران يك تهديد است. در كشورهای توسعه يافته، بين 25 تا 40 درصد نيروی كار در بخش دولتی و خصوصی را افراد تحصيل كرده دانشگاهی تشكيل می‌دهند. اين رقم در كشور ما 11 درصد است. طبق آمارهای موجود در بين بيكاران دانشگاهی از همه رشته‌های دانشگاهی قرار دارند. با يك برنامه ريزی جامع و مشخص اين تهديد را می‌توان به يك فرصت ايده‌آل و عالی تبديل كرد . همچنين تحقيقات نشان می‌دهد كه در بخش خصوصی ، واحدهايی كه فارغ‌التحصيلان دانشگاهی آن را تأسيس و مديريت می‌كنند، به طور متوسط تعداد نيروی كاری كه استخدام می‌كنند دو برابر واحدهايی است كه مديريت آن با يك فرد غير فارغ‌التحصيل دانشگاهی است. لذا اگر بتوانيم اين فارغ‌التحصيلان دانشگاهی را به اشتغال در بخش خصوصی هدايت نماييم، موجبات فراهم آمدن فرصتهای شغلی برای غير فارغ‌التحصيلان نيز می‌گردد. اگر چنين برنامه‌‌ای تدوين شود مشكل بيكاری دو گروه از سه گروه فوق كاهش مي يابد. هنجارهای اجتماعی در بخشهايی از جامعه به گونه‌ای است كه بعضی از زنان تمايل زيادی در مشاركت كار بيرون از خانه را ندارند و با توجه به اينكه حدود نيمی از جمعيت كشور را زنان تشكيل می‌دهند، از اين رو عدم استفاده از اين گروه در اقتصاد كشور موجبات زيانهای زيادی را فراهم می‌آورد. لذا اگر بتوان اين گروه را به بازار كار وارد نمود عايدات بسياری را برای رشد و توسعه كشور و به تبع آن افزايش درآمد سرانه به دنبال خواهد داشت. از طرفی اگر قسمتی از فعاليت اين واحدهای كاری را كه توسط فارغ‌التحصيلان تأسيس می‌شود، به سوی منازل هدايت نماييم، برای گروه دوم (زنان بيكار) نيز فرصت شغلی به وجود می‌آيد. با توجه به گزاره‌های فوق و مطالعات صورت گرفته در اين زمينه، بهترين راه حل و مدل اجرايی كه بتوان سه گروه فوق را وارد بازار كار نمود و مشكل بيكاری را كاهش داد، مدل اجرايی طرح جامع ايجاد و توسعه كسب و كارهای خانگی در كشور است. طرح جامع توسعه كسب و كارهای خانگی برای دستيابی به اهداف فوق و بر اساس تحقيقات متعددی طراحی شده است كه در سراسر دنيا برای غلبه بر بيكاری و كاهش بحران بيكاری و افزايش درآمد ملی صورت گرفته است.

اسلاید 22: 22 همچنين از جمله سياستهايی که دولتمردان به عنوان راه‌ حل كاهش نرخ بيكاری به آن توجه کرده‌اند ، توسعه كسب و كارهای كوچك و متوسط و زود بازده است. طبق آمار و اطلاعات مربوط به ساير كشورها در بين كسب و كارهای كوچك و متوسط ، كسب وكارهای خانگي (home business) به علت مزيتهايی كه دارند به سرعت توسعه يافته و سهم به سزايی در كاهش نرخ بيكاری و توسعه اقتصادی و اجتماعی اين كشورها داشته ‌اند. طبق تحقيقاتي كه در سالهای اخير در سراسر دنيا انجام گرفته ، بين متغيرهای نرخ بيكاری و توسعه اقتصادی از يك سو و توسعه كسب و كارهای كوچك از سوی ديگر ، از نظر آماری روابط بسيار قوی و معنی ‌داری وجود دارد. بر اساس يكی ديگر از اين تحقيقات كه توسط سازمان ديده‌‌بان جهانی كار‌آفريني(GEM) در سال 2002 با در نظر گرفتن 37 كشور جهان صورت گرفته ، توسعه كسب و كارهای كوچك و متوسط منجر به كاهش نرخ بيكاری به طور معنی ‌داری می ‌شود (به طور متوسط سهم كسب و كارهای خانگی در بين اين كسب و كارها 30 درصد است). با توجه به تحقيقات انجام شده كه در دامنه وسيعی صورت گرفته است ، ديگر نيازی به ثابت كردن اهميت توسعه كسب و كارهای خانگی در كاهش نرخ بيكاری نيست. اين فرآيند ، اولين قدم برای كاهش نرخ بيكاری است. دومين مرحله از اين فرآيند ، تدوين و تهيه يك استراتژی مشخص و واحد برای هر كشور با در نظر گرفتن شرايط اقتصادی ، سياسی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور می باشد تا بتوان به مدلی مناسب و بومی دست يافت. در كشور ما نيز در دولتهای قبلی با توجه به شرايط آن برهه از زمان، برنامه‌ها و سياستهايی اتخاذ شده است. اما با حاد شدن مسأله بيكاری ، دولت نهم ، اولويت خود را بر كاهش بيكاری كه مشكل اكثر جوانان توانای كشورمان است ، قرار داده است و در اين چند ماهه اخير كه از عمر دولت نهم

اسلاید 23: 23 می گذرد ، به نظر می آيد در سطح تئوری و در بين سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان ، اراده معطوف به حل مشکل بيکاری با توجه به كسب و كارهای كوچك و زودبازده وجود دارد و پيشرفتهای خوبی نيز در اين زمينه صورت گرفته است ؛ تا جايی كه در بودجه پيشنهادی دولت ، بخش قابل توجهی به طرحهای کوچک و زودبازده اختصاص يافته است. از سوی ديگر ، تأسيس دفاتر كار‌آفرينی برای حمايت از بيكاران و كاهش نرخ بيكاري ، برای تمام وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی الزامی شده است. اما اگر برنامه‌هايی كه از طرف سازمانها و نهادهای مختلف ارائه می ‌شود ، با همديگر هماهنگ نباشد و به صورت علمی و عملی صورت نگيرد، باعث اتلاف منابع انسانی و مالی كشورمان خواهد شد. برای استفاده بهينه از منابع انسانی و مالی ، ضرورت دارد با توجه به رويكرد كشورهای مختلف در حل بحران بيكاری ، يك راهبرد مشخص و كاربردی برای توسعه كسب و كارهای كوچك و زود بازده ، تدوين و اجرا گردد. بدين منظور ، از مدتها قبل مطالعاتی در زمينه كاهش نرخ بيكاری با توجه به نقش كسب وكارهای خانگی توسط پژوهشگران آغاز شده است وبرای این منظور لازم و ضروری است دولت نقش كليدی و محوری خود را در اين طرح ايفا نمايد.راه حلی برای رواج یافتن کارآفرینی در عصر حاضر: صاحب نظران سالهاست پی برده اند که حل مشکل بیکاری در کشوری پهناور مانند ایران در گرو ترویج کارآفرینی است. اما کارآفرینی در جامعه تحصیل کرده ایرانی با آموزش کارهایی مانند بافندگی یا بسته بندی غیرمکانیزه رواج نمی یابد. چاره کار تنها کارآفرینی در عرصه اینترنت است و اگر می خواهیم به نتایج درخشانی در این زمینه نایل شویم باید برنامه های آموزش کارآفرینی از طریق اینترنت را عمومی کنیم. مسلمن این برنامه ها مشکل اشتغال زنان و مادران تحصیل کرده ایرانی را هم به بهترین نحو حل خواهد کرد.(پایان)منابع:(1 کتاب کسب وکارهای خانگی(مترجم: محموداحمد پورداریانی) www.unp.ir(2 kasbokar-mjd.blogfa.com(3 www.karafarini.ir(4 homebusiness.blogfa.com(5

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید