روشهای کنترل خشم در 89 اسلاید با طراحی زیبا -ماهیت – علل- پیامدها – تشخیص – آرام سازی و سایر مطالب مفید – قابل استفاده مشاوران، روانشناسان، دانشجویان و اساتید دانشگاه

daniasi2016

89 صفحه
1656 بازدید
20 شهریور 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اسطوره ‎a‏ حقایق 1 اسطوره ۱- پرخاشگری و خشونته ذاتی و غیس قابل تفییس است. لا حتيتة ‎ce‏ ماو ها جلي مبجموجه اذ روش على ناص اراز ستشع اده ندى دود که کرو اراز عصبانيت را ياد مى كي_ند و بنابراين مى تواندد شيوه هاى مناسب تى را نیز ‎Lob‏

صفحه 4:
4 . اسطوره ؟- خشم هيجان بدى است و كسى كه عصبانى مى شود آدم بدى است. ان طبیعی است که همه انسان ها آن ناخوشایندی است ولی بد نیست و حتی می را تجربه می کنند. اگر ‎te‏ خشم؛ هیجان تواند مفید نیز باشد.

صفحه 5:
4 6 | اسطوره ۳- من باید خشم خود را تخلیه کنم تا احساس بهتری پیدا کنم. حقيقت - هر جه بيشت, نشم خود را در قالب کلمات و یا رفتارهای پر,خاشگرانه تخلیه کنم» بیشتر احساس نشم خواهيد کررد.

صفحه 6:
9 e 1 1 اسطوره ؛ - حشم من؛ تق تقصیس توست حقيقت - ما مسئول هیجان های نود شامل خشم و عصبانیت هستیم و مسئولیت کاری که هنگام عصبانیت انجام می دهیم نیز به عهده خود ما است.

صفحه 7:
9? ٠. ل اسطوره ۵- من باید پرخاشگر باشم | حقیقت - هدف پرخاشگرری صدمه زدن به طررف مقابل و بررنده شدن به هس قيمتى است. این رفتار قاطعانه است که به ما کمک می کند چیزهایی را که می خواهیم بدون صدمه زدن به دیگران بدست آوریم. نی را که می خواهم بدست آورم.

صفحه 8:
4 6 | اسطوره 7- خشم باعث می شود دیگران رفتارشان را تفییر دهند. 1 حقیقت - استفاده از عصبانیت برراي تفییرر دادن رفتار دیگران, نتیجه امیدوار کننده ای به همراه ندارد. اکشر افراد وقتی تفییس می کنند که براى آن تقویت شوند نه اینکه با زور وادار به تغییس شوند.

صفحه 9:
4 e — ‏اسطوره ۷ 7 اگر هس به من صحه ند من مجوز خشوفت را داد‎ 1 5-527 ‏باور که "من یک قربانی هستم؛ پس حق دار عصبانی‎ 2 ‏و اصول اخلاقی شما را سست می کند. اك احساس قربانی شدن می كني‎ ‏به دیگران صدمه بزنید.‎

صفحه 10:
9 0 0 4 . اسطوره ۸ 7 خشم » علاقه من را به همسرم نشان مى دهد. حقيقت - عشق و خشم دو روی یک سکه نیستند. عصبانیت و حشونت دهد که شما فتط به خود و خواسته های خود اهمیت می دهید. گوش دادن به همسر‌تان و احترام قایل شدن بررای افکار » احساسات و خواسته های اوست که حاکی از علاقه شماست. نشان می

صفحه 11:
ماهیت خشم * تغییرات فیزیولوژیک: فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و ایجاد یک سری تغییرات یزیولرژیک ید بدن را برای انجام اعمال فوری و اورژانسی آماده می کند. اين سیستم فعالیت قلب را افزایش می دهد و خون را از اندام های درونی به عضلات ارادی می فرستد تا برای یک اقدام فوری آماده باشند. سایر تغییرات» شامل تنفس های سریع و سطحی, تعریق» لرزش دست. قرمز شدن یا پریدن رنگ صورت. سفت و منقبض شدن عضلات و تنش 0

صفحه 12:
ات شناختی: خشم وضعیت ذهنی را نیز تغییر می دهد که مهمترین ‎UST‏ ‏عبارتند از: خاموش شدن مغز و متوقف شدن پردا[ژآل اطلاعات جدید. ارزیابی منفی دیگران و موقعیت. تمرکز بیش از حد روی رفتار دیگران و کاهش توانایی دیدن نقش خود در ایجاد مشكل. بسته شدن گوش ها روی افکارء احساسات و خواسته های دیگران. نشخوار ذهنی با رفتار دیگران.

صفحه 13:
9 تغییرات رفتاری 7 افراد هنگام عصبانیت رفتارهای مختلفی را ممکن است نشان دهند که آن را مى توان به چهار سبک رفتاری زیر طبقه بندی کرد. پرخاشگرانه و oe ‏منفعلانه‎ پرخاشگرانه - منفعلانه قاطعانه

صفحه 14:
Sa SS aS =i پیامدهای ‎a‏ و خشونت خشم به شما صدمه می رنک" خشمء خشم می آورد. 1 خشم. عینک های تیره و تاری به چشم شما می زند. خشم مانع از فهم مشکل می شود. خشم موجب زورگویی می شود نه حل مشکل. خشم موجب خشونت مى شود خشم به همسر و رابطه اتان صدمه می زند. ا و ۰

صفحه 15:
6 ذق ا كاك كاك كت 9 e ‏الف- استرس ها یا موقعیت های برانگیزنده‎ دردهای جسمی SIS Sj eae es ‏تعارض ها‎ ناکامی تهدیدات آلرژی هیجانی

صفحه 16:
So SSeS oe ooo oo ان افکار سرزنش کننده ‎os‏ برچسب های کلی بزرگ نمایی افکار بایددار افکار محق بودن افکار مربوط به انصاف انتظارات افکار همه یا هیچ ايرش به نتايج استدلال هيجانى فيلتر ذهنى شخصی سازی 4

صفحه 17:
we مقابله با خشم 9 ٠. ‏تعهد دادن براى كنترل خشم‎ -1 بررسى هزينه ها و فوايد الكوى ابراز خشم ‎ob ee See‏ خواهره بدست می آوربد؟ آبا شما را دجار دردسر می کند؟ ‏آیا به فرزندانتان صدمه می زنی؟ ‏آیا وقتی آرام می شوی, پشیمان می شوی؟

صفحه 18:
9 0 تصمیم گیری یادآوری هزینه ها و پا پیامدهای منفی خشم یادآوری مزایای کنترل خشم در ميان كذاشتن اين تعهد با همسرتان كمك خواستن از همسرتان براى يادآورى زمان كنترل خشم

صفحه 19:
9 0 9 " به خودم تعهد می دهم آرام و غیرپرخاشگرانه رفتار کنم. صرفنظر از اینکه ر عصبانی هستم و یا همسرم چکارمی کند*.

صفحه 20:
اب ۰ های اولیه خشم لا نشانه های جسمی یا فیزیولوژیک: افزایش ضربان قلب. تنفس های سریع» تدش عضلات. لرزش دستهاء خشکی دهان. تغییر رنگ صورت. داغ شدن. تعریق و گاهی سردرد» معده درد و...

صفحه 21:
4 ۰ لا نشانه های شناختی: کاهش تمرکز, اشتغال ذهنی با حرف با رفتار همسرتان» خودگویی های منفی مانند سرزنش طرف مقابل. تحریف های شناختی مثل بزرگ نمایی, افکار بایددار ea

صفحه 22:
4 e ‏لا نشانه های رفتاری: بلند شدن تون صدا: افزایش سرعت صداء ذست های تهدید‎ ‏در حمله مشت شدن دست ها‎

صفحه 23:
۵ 3- شناخت موقعیت ها و عوامل برانگیراننده نو 1 موقعيت هاى را رن لا عوامل خطر vale aise

صفحه 24:
۰ استراتژی اول - توقف کنید. 6 * استراتژی دوم - خود را آرام کنید.

صفحه 25:
66 الف - آرام كرد سوه در موقعيت ٠. ‏پیشنهاد دادن ووقنه و درنگ‎ ‏شمردن‎ 1 1 ‏نفس خود را بیرون دادن و سپس دو نفس عمیق کشیدن‎ ‏نوشیدن یک لیوان آب خنک‎ تقییر وضعیت بدنی " اگر ایسناده ایده ,شینید و با به دیوار تکیه دهید. تغییر وضعیت تهاجمی بدن 7 پایین انداختن شانه هاء باز کردن دست ها از همء باز كردن مشت هاء ارام كردن بلندى صداء كند كردن سرعت ضدا.

صفحه 26:
ب- آرام كردن خود ۵ بس از ترك موقعيت بيشنهاد دادن تنفس و ترك موقعيت ‎٠.‏ ‏رعایت قواعد ترک موقعیت ۰ پس از اینکه یک چیز خصمانه و انتقادی گفتید موقعیت را ترک تکنید. از ترک موقعیت برای امتناع از صحبت کردن در مورد یک موضوع خاص استفاده نکنید. بدون مقدمه: موقعیت را ترک نکنیده بلکه آن را بصورت پیشنهاد مطرح کنید. هر کدام به یک مکان جداگانه بروید. وقتى موقعيت را ترك مى کنید, وظیفه شما آرام کردن خود است. پس در مورد موضوعی که شما را عصبانی کرده, فكر نكنيد. در انتهای یک ساعت. دوباره پیش هم بركرديد. اگر باز هم آماده صحبت کردن در مورد موضوع نیستید آن را به 24 ساعت بعد محول کنید. اگر در موقعیتی هستید که ترک آن امکانپذیر نیست با هم توافق کنید برای یک ساعت با هم حرف ‎ey‏

صفحه 27:
oo آرام سازی 1- ریلکسیشن همراه با نشانه 1-1- مرحله ریلکسیشن پیشرونده 9 2-1- مرحله تنفس همراه با نشانه ‎e‏ 2- ریلکسیشن نقاط داغ بدن 3- تنفس های عمیق و دیافراگمی 4- سایر روشهای آرام سازی پیاده روی کند و آرام ورزش سبک مثل شنا نجام فملیتهای مورد علاقه مثل گوش دادن به موزیک و آواز خواندن انجام فعالیت های معمول متل ظرف شستن و جارو کردن صحبت کردن با یک فرد مورد اعتماد توس ات

صفحه 28:
استراتنی 3- مقابله با افکار برانگیزنده خشم 4 الف - شناسایی افکار برانگیزنده خشم ب- مقابله با افکار برانگیزنده خشم توقف افکار تصویر سازی ذهنی خودگویی های مثبت و مقابله ای تغییر کانون توجه (تکنیک های حواسپرتی) به چالش کشیدن افکار منفی و باورهای غیرواقع بینانه.

صفحه 29:
06 الف - به جالش كشيدن عمومى افکار ما e ۲ ه ضواهدی وود دارد که افکار من درست اد لأ این افکار چه فایده ای برای من دارد. 0 این افکار چه ضررهایی برای من دارد. لأ جرا هميشه بايد همه جيز طبق ميل من بيش برود. 0 جرا او بايد طبق ميل و خواسته من رفتار كند. 0 1 0 0 آيا مطمئئم كه او واقعاً قصد صدمه زدن به من را داشت. یا این موقعیت. ارزش عصبانی شدن را دارد. زار ار ی با ی رس ای

صفحه 30:
20 ب- مقابله با انكر ررس کننده ٠. ‏قضاوت صحيح و درست‎ ‏اغراق نکردن و اجتناب از بزرگ نمایی‎ ‏عدم استفاده از برچس های کلی‎ ‏اجتناب از خطای اسنادی‎

صفحه 31:
ea ج- مقابله با فکار بایددار ٠. ‏از استراتزى هاى مؤثرترى براى تقويت همسرتان استفاده كنيد.‎ ‏خودتان به فكر برآورده كردن نيازهايتان باشيد.‎ به فكر بيدا كردن منابع جديد حمايت باشيد. از درخواست قاطعانه استفاده كنيد. صرفنظر كنيد.

صفحه 32:
استراتوی 4- فکر کنید ?9 ۰ چرا عصبانی شدم؟ پشت عصبانیت من چه احساس دردناکی وجود دارد؟ صرفنظر از کاری که همسرم انجام می دهد یا نمی دهد. چرا عصبانی شدم؟ چطور می توانم چیزی را که می خواهم بدست آورم بدون اینکه همسرم را وادار ‎Gee‏

صفحه 33:
99 كنيد 9 توصيف رفتارى كه به شما صدمه زده است. بيان حقايق تمرکز روی موضوع فعلی عدم استفاده از یک آهنگ صدای خصمانه و یا طعنه آمیز توصیف شدت احساس و پرهیز از بزرگ نمایی توصیف احساسات و نه حمله کردن با آن

صفحه 34:
توضیح علت احساس 9 ‎e‏ | بیان تقاضا - تقاضای یک رفتار خاص - بیان تقاضا در وجه مثبت - بیان یک تقاضا در هر بار > تقاضای یک چیز عملی

صفحه 35:
4 و استراتژی 5- به حرف های همسرتان گوش دهيد و همدلى كنيد

صفحه 36:
9 0 استراتژی 6- مذاکره

صفحه 37:
استرتژی 7- طراحی یک برنامه مراقبت از خود ‎e‏ برنامه بايد معقول و منطقی باشد و از آن برای تهدید, تحقیر و تنبیه کردن همسرتان و در نهایت تخریب رابطه اتان استفاده تکنید. 1 برنامه باید اختصاصی باشد. لا برنامه را اجرا کنید. م9

صفحه 38:
=o ‏ک‎ موارد مراجعه به روان شناس و مشاور 9 ٠. ‏عصبانيت هاى مزمن و انفجارهاى مكرر عصبانيت‎ ‏دعواهاى مكرر‎ خشونت هاى جسمى انكار خشم

صفحه 39:
دریافت خشم 99 ao oo 9 ٠. ‏استراتژی اول 7 به حرف های همسرتان گوش دهید.‎ ‏برای یادگیری گوش دهید‎ افکار, احساسات. نگرانی ها و نیازهای همسرم چیست؟ ‎ye‏ این موضوع حساس است؟ به چیزی که همسرتان در مورد خود مى كويد كوش كنيد و شخصى سازى وقتی به حرف های همسرتان گوش می دهید. سم زدایی کنید.

صفحه 40:
r= eo SSS ‏کل‎ ?9 استراتژی دوم - موافقت كنيد © جيزى رآ در حرق هاى همسرتان بيدا كنيد كه مى توانيد با آن موا

صفحه 41:
ea 9 0 استراتزی سوم - معذرت خواهی کنید - برای نقشی که در ایجاه مشکل داشته اید معذرث خواهی کنید.

صفحه 42:
4 e ‏لا استراتفی چهارم - نظر و دیدگاه خود را اضافه کنید.‎ 1 بل من موافتم که و

صفحه 43:
#9 ‎D‏ استراتژی پنجم - حل مسأله لا تمرکز روی مشکز ل پیشنهاد دادن یک راه حل ‎4

صفحه 44:
بح < ح << وداعد امد قو ‎a‏ قاعده مالكيت قاعده مأمور آتش نشانى قاعده تاريخجه طبيعى قاعده خشم هاى مكرر

صفحه 45:
9 التیام بخشیدن زخم های قدیمی 9 روشهاى غير مؤثر | سرزنش کردن تنبيه كردن شكايت كردن انتقاد ص صاضاه تحقير كردن و اسم كذارى

صفحه 46:
4 استراتزى هاى مؤثر 1- معذرت خواهى و ابراز تأسف 1 پذیرش مسئولیت روشن ساختن قصد و منظور توضیح اوضاع و شرایط و عوامل موّثر 0 0 لأ جبران و ترميم صدمه و آسيب

صفحه 47:
2- با هم کامل کردن قطعات پازل 1 اه رک ‎Beale‏ آفتاد. - ادراکات اشتباه تس هاو راو دهای اه > اتفاقات بد wo

صفحه 48:
معذرت خواهی کنید. ال وه ‎J.‏ داشته باشید. یرانق زانیا فرع رای رد شخصاً چکار می توانید در آینده انجام دهید تا آن اتفاق دوباره تکرار نشود. به عنوان يك زوجء چه تغییری می توانید در زندگیتان ایجاد کنید که اتفاق دوباره تکرار نشود.

صفحه 49:
#9 ee eee ala 9 e اصل اول - به حرف های همسرتان گوش دهید | برای درک افکار, احساسات و خواسته های هسرتان گوش دهید. = افکار احساسات فگراني هاو نبازهای همس می جست؟ را ات همدلى كنيد و آن را ابراز کنید. = = ارو تفس ی درا لتك حرف های همسرتان را سم زدانی کید =

صفحه 50:
اسل دوم - مواففت کنید. معدرت -واهی کنبد و دیدگاه خود يان كي لا یک چیزی را که در حرف همسرتان مى توانيد قبول كنيد, بيدا كنيد. - موافقت نسبی 5 ‎eae‏ اه 7 موافقت اصولی معذرت خواهی كنيد دیدگاه خود را اضافه کنید هه

صفحه 51:
ea اصول گفتگو 4 اصل اول - حرف هایتان را با هم ارتباط "هید | از گفتگوی متعارض اجتناب کنید. لا از گفتگوی موازی اجتتاب كنيد. لا گفتگوی همکارانه داشته باشید: 7 گوش دادن به حرف های طرف مقابل - فهم اطلاعات جدید و بیان آن - اضافه کردن نقطه نظر خود

صفحه 52:
اصل دوم - با بله» و... " پاسخ دهید اصل سوم 7 تند تند صحبت نكنيد

صفحه 53:
99 i et tm cet ‎I‏ مقداری که هر زوج صحبت می کند. ‏لأ سرعت تكلم و بلندی صدا ‏: تأکید ها در کلام و یا پرشور و حرارت بودن آن لا یادگیری و انتظارات خانوادگی

صفحه 54:
اصل پنجم 7 صحبت هایتان را در چند بخش بگویید. اصل ششم - جزئیات مه را بیان کنید. ‎٩‏ ‏اصل هفتم 7 (بازخورد) فیدیک بدهید. اصل هشتم - خلاصه کنید.

صفحه 55:
98 اصنل- نج از عکنیک گوینده. دس قواعد گوینده: < از طرف خودتان صحبت کنید. 7 متکلم وحده نباشید. - مكث كنيد و اجازه دهید همسرتان حرف هایتان را بازگویی کند.

صفحه 56:
6ه قواعد شتونده 4 فقط روی صحبت های گوینده, تمرکز کنید. تمام تلاش شما برای گوش دادن همراه با احترام باشد. چیزی را که می شنوید, بازگویی کنید. سفال دا

صفحه 57:
‎fol‏ دهم 7 مراقب درجه حرارت فضای ارتباطی اتان باشید. ‏دمای ارتباط اتان را يايش كنيد(مراقب با#يد). ‏توقف كنيد و مكث كنيد. ‏وقتى دماى فضاى ارتباطى اتان خيلى داغ شده اسثء از موقعيت خارج شويد. خستكىء كرسنكىء بيمارى يا كار و مشغله زياد را بايش كنيد. ‏5 موضوعات مهم به محض ورود به خانه مطرح نشون. ‏- موضوعات مهم قبل از شام مطرح نشود. ‏موضوعات مهم پس از 11 یا 12 شب مطرح نشود. ‏موشوعات مهم در حضور كود كان مطرع نشوة. ‏م9

صفحه 58:
تعارض یک اختلاف نظر طبیعی است که وقتی پیش می آید که افراد عقاید. باورهاء ارزشهاء علایق یا نیازهای متفاوثآدارند. تعارض به خودی خود بدنیست, بلکه شیوه پاسخ و واکنش به آن است که تعبین می کند این تعارض با صلح و صفا حل شود و يا به مشاجره و دعوا ختم گردد.

صفحه 59:
عوامل موّثر در تبدیل تعارض ها به مشاجره و دعوا الف- افکار داغ 4" كر عرور شخصيت تفكر هميشه و ه ركز تفكر بايدانبايد تفكر يا ايناياآن عقايد كاملاً ثابت است و ذهن بر روى اطلاعات جديد كاملاً بسته است ‎ -‏ فرد عقاید خود را درست و عقاید دیگران را اشتباه می داند. ‏> از زبان اغراق آمیز برای اثبات نظرات خود و اشتباه بودن نظر طرف مقابل استفاده می شود. ‏اگر به خواسته های خود نرسد. شروع به انتقاد و سرزنش ‏می کند. چون خواسته خود را کاملاً به حق می داند. ‎Ol‏ سوگیری اسنادی ‏17 اقکار تومیدی 7 درماندگی

صفحه 60:
4 ۰ ب 7 تنش و برانگیختگی بدنی و هیجان های منفی "هیجان های منفی در الگوی ارتباط نادرست نقش مهمی دارند"

صفحه 61:
ea ج- الگوهای ارتباطي مخرب واضح صحبت نکردن. ۳4 پیام های سمی از نادرست احساسات ذهن خوانى گوش ندلد, زبان بدن تهاجمی توضیح دادن و بهانه آوردن مخالفت ابراز ناامیدی صحبت کردن منفی درباره موضوع تعارض ۱ داغ شدن فضای گفتگو

صفحه 62:
مقابله با افکار داغ 9 ‎٠. ;‏ لا افكار اينجا و اكنون ‏(افكار ترور شخصيت و هميشه و هركز) ‎O‏ افكار موقعيت ‏(افكار ترور شخصيت و سوگیری اسنادی) ‏افكار هم اين/هم آن ‏(افكار يا اين / يا آن) ‏1 افکار شایستگی ‏(فکار نومیدی - درماندگی)

صفحه 63:
هه کنترل برانگیختگی فیزیولوژیک ان ‎ea ee‏ ۱ آرام كردن تنش [" پذیرش مسئولیت ! ویراستاری زبان

صفحه 64:
o or 9 يول و مسايل مالی = كيفيت رابطه و مسايل جنسى خانواده همسر به ويزه اكر: یکی از زوج ها ارتباط خیلی نزدیکی با خانواده خود داشته باشد. یکی از زوج هاء دیدگاه منفی نسبت به خانواده همسر خود داشته باشد.

صفحه 65:
66 تقسيم كارهاى روزمره به ویژه اگر: وم تقسیم کار غیرمنصفانه احساس شود. تفس م کار تحمیلی راد مشکلات بصورت شکایت مطرح شود تا تقاضا.

صفحه 66:
9۵ 0 4 تربیت فرزندان» به ویژه اگر: فرزندان مشکلاتی پیدا کنند و زوج ها به سرزنش یکدیگر بپردازند.

صفحه 67:
مواد دیگر... ل مصرف سیگار. الکل و موا

صفحه 68:
ee وضعیت ظاهرىء به ويزه اكر: یکی از زوج ها نمی تواند همسرفق را همانطور که هست بپذیرد. یکی از زوج ها نمی تواند تغیبراتی ‎ae a)‏ جراحات و یا بیماری در ظاهر همسرش بوجود می ‎eel‏ بپذیرد. زوج ها دیدگاههای متفاوتی در مورد رسیدگی به ظاهر خود داشته باشند. ازا زوج هاء مسئوليت أكنترل رؤيم غذابى ايا ورزقن اهمسر خود را به عهده 0

صفحه 69:
4 تفاوت های فرهنگی» به ویژه آگر: ۰ زوج ها به باورها و ارزشهای یکدیگر احترام نمی گذارند. زوج ها قادر به پذیرش و سازگاری با باورها و ارزشهای یکدیگر

صفحه 70:

صفحه 71:
سبك واكنش به تعارض كناره كيرى و كريز سبك كناره كير - كناره كير سبك تعقيب - كريز

صفحه 72:
ه 5 5 5 سبك هاى حل تعارض ار سبك اطاعت و تسليم سبک اجتنابی و فرار سبک همکاری کننده

صفحه 73:
9 قواعد زمینه ای ۳4 pepe ees ‏براى حل تعارض, کار کردن مثل دو همکار ضروری است.‎ دیدگاهها و نیازهای هر دو, به یک اندازه مهم و معتبر است. یک راه حل خوب. یک راه حل منصفانه و قابل پذیرش برای هر دو طرف است. زمان و مکان مناسبی را با توافق هم برای صحبت انتخاب کنید. وقتی تعارض بالا می گیرد. پیشنهاد یک توقف در بحث را بدهید و سپس صحبت را ادامه دهید و يا توافی کنید که موقعیت را ترک کنید و زمان دیگری در مورد آن صحبت کنید. وقتی گفتگو خوب پیش نمی رود. از تکنیک گوینده < شنوینده استفاده کنید اصول ارتباط سالم را رعایت کنید زمان خاصی را در هفته برای جلسات هفتگی منظم تعیین کنید

صفحه 74:
مراحل حل تعارض ?9 1- تعريف مشكا ‎e‏ 0 1 بیان چیزی که هر کدام می خواهید. بیان مشکل مشکل باید روشن. اختصاصی و دقیق تعریف شود. مشکل باید بصورت خنثی تعریف شود. در مورد تعریف مشکل به توافق برسید. بیان چیزی که هر دو می خواهید: هدف مشترک

صفحه 75:
6 3 2 گفتگو در مورد مشکل "آولین قدم براى حل مشكل؛ توافق روى حل كردن مشكل است”. < بيان افكار > ابيان احساسات بيان علايق و نيازها (محسوس و نامحسوس)

صفحه 76:
= 5 5 oo 9 در نقش گوینده: ۰ افکاره احساسات. ترس ها و نگرانی ها و نیازهای خود را در رابطه با موضوع بیان جملات را کوتاه کنید و سخنرانی نکنید. اختصاصی صحبت کنید. از جملات اخباری استفاده كنيد نه سؤالى. کلام اتان وا سمی نکنید.

صفحه 77:
55 در نقش شنونده: 3 عوامل حواسپرتی را از محیط دور کنید. روی صحبت گوینده تمركز كنيد و گفتگوی درونی اتان را متوقف کنید. همدلی کنید و آن را ابراز كنيد. فهم و همدلی را با موافقت اشتباه نگیرید. فقط نگویید "می فهمم چه می گویی " طوعی وار -رف های هسسرتان را تکار نکن در هی نک رفتار خود را توجیه نکنید سعی نکنید اثبات کنید نظر شما درست است.

صفحه 78:
4 3- بارش فکری راه حل ها - راه حل ايده آل - راه حلی که می توانید به آن راضی شوید. 7 راه حل غیرقابل پذیرش

صفحه 79:
0 4- انتخاب بهترین زاه حل (بزنده - محکم کردن توافق 5- برنامه ریزی و اجرای راه حل 6 ارزیابی راه حل

صفحه 80:
2 اك ات 5 اک توافق روی یک راه حل نوبت گرفتن دوره آزمایشی 4" مد - راه من. وقتی من آن را انجام می دهم راه تو, وقتی تو آن را انجام می دهی مصالحه (بخشی از چیزی که من می خواهم و بخشی از چیزی که تو می ‎(ale‏ معامله كردن گسترش منابع زمانی» مالی و... توافق روی موافق نبودن

صفحه 81:
ea ذا كت اج ‎te)‏ مشكلات شايع در حل تعارض توقف در يك مرحله حل مسأله مشكل در ييدا كردن راه حل هاى مؤثر عدم اجراى راه حل توافق شده وقتی هیچ راه حلی وجود ندارد

صفحه 82:
مقابله با موضوعات مخفی 4 الف - تشخيص موضوعات مخفى لا دور خود جرخيدن 1 _حوادث جزنی برانگیزان 1 اجتناب 0 امتياز كرفتن از يكديكر

صفحه 83:
69 9 ‎e‏ ‏ب- مدیریت موضوعات مخفی 1 توقف و مکث كفتكو در مورد موضوع 7 بیان افکار و احساسات واقعی خود در مورد موضوع 7 همدلی

صفحه 84:
حل مسأله 4 e ‏تعریف مشکل يا مسأله‎ -1 مشكل بايد روشنء اختصاصی و دقیق تعریف شود. مشکل را بصورت خنثی تعریف کنید. در مورد تعریف مشکل به توافق برسید.

صفحه 85:
9 ‎e‏ ‏2- شناسایی راه حل های گوناگون [ا هر پيشنهاد و ایده ای قابل پذیرش است. 2 چیزی به نام پیشنهاد یا راه حل احمقانه غیرممکن و.- وجود ندارد. 68

صفحه 86:
4 ‎e‏ ‏3- ارزیابی راه حل ها | پیامدهای مثبت و منفی هر راه حل چیست؟ ل کدام راه حل هاء عملی تر از بقیه هستند.

صفحه 87:
ee 9 e ‏انتخاب یک راه حل مورد توافق یکدیگر‎ -4 5- محکم کردن توافق 6- برنامه ریزی برای اجرای راه حل 7 ارزیابی و ب

صفحه 88:

صفحه 89:

10,000 تومان