صفحه 1:
صفحه 2:
لد 4
کنترل - قدرت
non
7 تب
روح اله جماليان زاده
للا زد نس رب يبرن مركرى
6©
صفحه 3:
قدرت
توالسندی فردی برای فحث تاثیر قراز دامن تضمینات است:
قدرت یک پدیده ساختاری است و از طریق تقسیم کار و بخش بندی سازمان به
وجود می آید
a كترل قرت
صفحه 4:
مسیرهای دست یابی به قدرت
اختیار رسمی
اختیار رسمیی یکی از منابع قذرث اسث..یعنین افراذ از طریق پستی که در سازمان
دارند صاحب قدرتز
داشتن منابع کمیاب , با اهمیت و مورد نیاز سازمان صاحب
قدرتند مثل قدرت متخصصین.
كترل كرت
صفحه 5:
مسیرهای دست یابی به قدرت(دامه)
در توگز شبکه بودن
ولقع شدن در جای درست و مناسب در سازمان یک منیع قدرت است افراد یا گروه
ها با بودن در مرکز شبکه. قدرت به دست می آورند. زیرا پستی که متصدی آن
هستند به آنها اجازه می دهد وظلیف و یا کارکردهای سازمانی را منسجم نموده Lag
وایستگی را کاهش دهند. افرادی که مزیت در مرکز بودن را دارند به استراتفی
سازمانی که در هر لحظه سازمان با آن مواجه است به هم وابسته اند مثلا در سازمانی
که مشکل بحران مالی دارد حسابداران با اهمیت ترند و در سازمان قدرت دارند.
صفحه 6:
کنترل
* ایجاد سازو کارهایی است که به مدير اطمینان می دهد که عملکرد جاری و
واقعی هدف ها و معیارهای الزامی را برآورده می سازد.
صفحه 7:
انواع کنترل
کنترل استراتژیک: کنترل منایع. بازارها وسایر بخش های محیطی سازمان, اين نوع
کنترل ممکن است شامل ایجاد و اززیابی مجدد مقیاس های عملکرد مرتبط با
برنامه استراتژیک. برقراری معیارهای متنوع مانند شاخص های کلیدی عملکرد
سازمانی و کارت های امتیاز متوازن که شامل خدمات مالی, عملیاتی و مشتری
اصلی و معیار یاد گیری رشد بوده و عملکرد سازمان را در مقایسه با رقبا و
سازمانهای دیگر محک می زند.
صفحه 8:
انواع کنترل
کنتر عملیاتی: کنترل برکار و عملکرد
كنترل نتيجه اى: كنترل ستاده ايى مانند اهداف توليدى . اهداف فروش
كنترل رفتارى : به كنترل رفتار هاى موثر مى يردازد و زمانى استفاده ميشود
كه نتایج قابل اندازه گیری نباشد.
کنترل بروکراتیک: شامل تعریف و نظارت بروظایف هدفهاه شرح شغلها.
مسئولیت هاء قوانین و هدفهای نتیجه ای از طرق نظارت مستقیم میباشد.و
اغلب سازمانهای دولتی از اين نوع کنترل استفاده می کنند.
اكنترلقدرت
صفحه 9:
انواع کنترل
کنترل بازاری: بر این عقیده استوار است که کارایی با توانایی سازمان در حفظ
si) bast ys ily Coed
کنترل جمعی: نوعی کنترل از طریق فرهنگ سازمانی است به دلیل انکه
بتنی بر اجتماعی شدن اعضا سازمان به منطور متعهد شدن به ماموریت, چشم
اندازه. ارزش ها و هنجارهای سازمان از طریق استقلال وکار تیمی است.
كترل كرت
صفحه 10:
دو نظریه در زمینه کنترل
نظریه عاملیت یا نمایندگی: بر لین عقیده استوار است که مالکان و سهامداران
چهت فیل به امواف شر کت به مدیران بو سایر کارگنان poten Ste این
مسئله مشکل ساز است اگر مدیران دانش و تخصص خود رابه بهترین نحو در
جهت منافع شرکت به کار نگیرند. سازو کاری که میتوان برای کنترل رفتار
مدیران به کار برد : شامل قراردادها. معیار عملکرد. ارائه پاداش به نتايج
ل سایبرنتیک کنترل: رویکرد نظامندی است که نشان میدهد در صورتیکه
هدف ها و معیارها با یکدیگر هماهنگ بوده سازوکارهای بازخورد به منظور
مقایسه عملکرد با هدفها ایجاد می شود.
2 كترل كرت
صفحه 11:
قدرت - کنترل
تقریبا ۵۰ تا ۶ درصد تغییر پذیری ساختار سازمان ناشی از تاثیر استراتژی
اندازه, فناوری و محیطی است بقیه تغییرات حاصله را دیدگاه قدرت - کنترل
بر اساس این دیدگاه در هر زمان ساختار سازمان تا حد زیادی نتیجه اقدامات
صاحبان قدرت در سازمان در انتخاب ساختاری است که به کمک ن بتوانند
کنترل خود را بر سازمان حداکثر کنند.
صفحه 12:
دیدگاه اقتضایی
حاصله در استراتژی . اندازه» فناوری و محیط
سانفتار نسازفان نرانسامی "27
فرض در مورد تصمیم گیری درباره ساختار
تفییز می کنده لین ,دیدگاه ۴
سازمان دارد.
تبعیت تصمیم گیری از روش های سنتی تصمیم گیری
تصمیم گیری عقلابی
ائتلاف حاکم
منافع هشترق
ota 0
صفحه 13:
تصمیم گیری عقلایی
یعنی تفکر باید قبل از عمل صورت گیرد و آن عمل هدفی را محقق سازد و این
تصمیمات با اهداف سازمان سازگار بوده و سازمان از آن حمایت می کند.
ائتلاف حاکم
به گروهی که در سازمان صاحب قدرت بوده و نتلیج تصمیمات را تحت تاثیر قرار می
دهد.در این دیدگاه اثتلاف حاکم و مدیریت عللی یکی فرض می شوند و در لين صورت
افراد ديكرى كه در كنار مدير هستند و بر تصميمات تاثير دارند ناديده كرفته مى شوند.
00
صفحه 14:
منافع مشترک
تصمیم گیرندگان در تصمیم گیری هدفی مشترک داشته و آن هدف
منافع سازمان را محقق می کند
* اگر این ۴ فرضیه صحیح باشند آنگاه باید انتظار داشته باشیم که متغیرهای
اقتضایی(محیط, فناوری و ۰۰۰ )به طور کامل توجیه کننده شکل و شیوه طراحی
ار باشد که لین چنین نیست در اول بحث گفتیم لین عوامل فقط ۵۰ تا
۰ تغییرپذیری ساختار را توجیح می کنند.
ss 9 رت
صفحه 15:
پیش فرض های دیدگاه قدرت - کنترل
دیدگاه قدرت- کنترل در خصوص تصمیم گیری سازمان ۴ پیش فرض دیگر ارائه می
کند.
elie pe
* منافع ناهمسو
* ائتلاف حاکم
قدرت
6 كتر لهرت
صفحه 16:
غير عقلانى بودن
تصميم كيرندكان به طور فردى قادر نيستند كاملا عقلايى عمل كنند جون
de das yaaa gla yl دارهد و تصميمات خود. راجا توجداه يكسرئ
اطلاعات ناقص مى كيرند در واقع تصميم رضايت بخش مى كيرند و از طرفى
اكر انسان ها قادر باشند عقلايى عمل كنند سازمان قادر به اين كار نيست (با
توجه به ارزش هاى رقابتى اثربخش. سازمان وابسته به كسانى است كه اين
ارزيابى ها را در مورد اثربخشى انجام مى دهند . و در اين ميان معيارهاى
مختلفى توسط ذينفعان مورد تاكيد قرار مى كيرد و از لن جايى كه سازمان
اهدافى جندكانه دارد و روى هدفها هم توافق نيست يس سازمان نمى تواند
عقلایی باشد.
ae عویبعزم
صفحه 17:
*۴ منافع ناهمسو
واقعیت های حاکم بر تصمیم گیری سازمان چنین نشان می دهد که منافع تصمیم
گیرندگان و منافع سازمان به ندرت با هم یکی هستند.
* اثتلاف حاکم
گروهی از افراد در سازمان که برای حفاظت. بهبود و افزايش منافع وسیع خود برای
مدت یا دوره کوتاهی گردهم می آیند وبا اتحاد و همبستگی. خود را برای مدت مدیدی
به نملیش می گذارند و اثتلاف ها در محدوده واحدهای مختلف سازمانی شکل می گیرد
مثل اثتلاف كاركنان بازاريابى
کرت
صفحه 18:
قدرت
#فلسفه وجود منافع ناهمسو و اثتلاف حاکم در سازمان طبعا به بحث قدرت در
سازمان منتهی می شود. چون بین اعضای سازمان در خصوص نتایجی که باید در
اولویت باشد توافق کمی وجود دارد و اثتلاف های درون سازمان پیوسته در تنازع
قدرت به سر می برند آنچه نتیجه نهایی تصمیم را مشخص می کند قدرت ائتلاف
حاکم بر سازمان است.
eta 6
صفحه 19:
تفاوت بین اختیار و قدرت
اختیار حق صدور یا دادن فرمان به افراد بای انجام کار جهت نیل به اهداف سازمانی
cud و اختيار همراه شغل است ولى قدرت توانمندى فردى براى تحت تاثير قراردادن
تصميمات است. بنابراين اختيار خود جزيى از مفهوم قدرت است. يعنى توانايى نفوذ
متكى بر يست قانونى است. كه مى تولند تصميمات را تحت تاثير قرار دهد اما جنين
فردى براى تحت تاثير قراردادن تصميمات لازم نيست حتما اختیار به دست آورد.
دو واقعيت در مورد قدرت وجود دارد هر جه افراد در سلسله مراتب سازمانى به سمت بالا
مى روند(افزايش دراختيار)به هسته قدرت نزديك مى شهند. براى بكاركيرى قدرت.
داشتن اختيار ضرورى نيست زيرا افراد مى توانند به صورت افقى از دورن به هسته قدرت
پیش روند.
ae ae
صفحه 20:
تصمیمات ساختاری به عنوان یک فرایند سیاسی
طرفداران دیدگاه قدرت کنترل برلین باورند که ساختار يك سازمان نتيجه تنازع بين
اتتلافهای درونی سازمان بوده که منافع ویّه ای برای خود دارند و هر کدام خواستار
ساختاریند که در هر زمان منافع آنها را بهتر محقق سازد. در چنین فضلیی که همه دنبال
محقق شدن اهداف خود هستند شگردهای سیاسی معیارها و اولویت های تصمیم
گیرندگان را تعیین می کند. شگردهای سیاسی به تلاش های اعضاء سازمانی برای بسیج
افراد در حملیت یا مخالفت با سیاست هاء قوانین. اهداف و یا دیگر تصمیماتی که نتایج
حاصله از آنها بر کارو فعالیت و همچنین عملکرد آنها موثر است را اشاره دارد. بنابرلین این
شگردها برای اجرای قدرت ضروریند و دلیل اينکه چرا تصمیم ساختاری یک پدیده
bE ay dual gulls لين است كه انتخاب:هر نوع ساختار مناقع يك :عده را.در:سازمان
تامين و براى عده ديكر ضررو زيان هايى يديد می آورد.
صفحه 21:
©
مدل قدرت كنترل
صفحه 22:
کاربردهای نظریه قدرت-کنترل
* _طرفداران دیدگاه قدرت کنترل استدلال می کند در هر زمان ساختاری بر سازمان اتخاذ
می شود که به کمک آن ائتلاف حاکم بتواند کنترل خود را بر سازمان حفظ کند. پس در
بحث فناوری و محیط انتظار می رود فناوری تکراری انتخاب کنند تا از طریق مدیریت
محیطی عدم اطمینان را کاهش دهند چون سازمان در پی تکراری کردن فناوری و
خواستار مدیربت عدم اطمینان محیطی است طرفداران دیدگاه قدرت-کنترل در این
حالت می گویند تغییر در ساختار باید حداقل باشد. اگر ساختار فعلی بتولند به طور
آثربخ نترل آنها را حفظ کند ساختار سازمانی را تغییر نخواهند داد مگر در مواقع
استثنایی.
60
صفحه 23:
ea
دلیل آن اینست که تفییرات مهمی که در ساختار رخ می دهد نوعی شبه
أنقلاب است كه در اثرتنازعات سياسى به وجود آمده و رولبط جديد قدرت را در
سازمان ایجاد می کند. اين تنازعات زمانی که تغییرات عمده بنيادى در مديريث
علمى إسارمان روى دهد :يا سازمان:جا يك«سلسله تهديدات مواجه شود كه
بقاءاش را به خطر اندازد ايجاد مى شود. يس وقتى تغييراتى در ساختار روى مى
دهد يك تغيير تدريجى از طريق حفظ تغييرات جزيى و عدم انحراف از شكل
ساختار فعلى سازمان است. و ثبات سازمان حفظ مى شود.
صفحه 24:
ديدكاه قدرت كنترل بيش بينى مى كند در بلندمدت ساختار ثلبت نخواهد ماند و بر
سازمان در طى زمان ساختار ماشينى حاكم خواهد شد. يس اگر هدف ثبات. تکرار
كردن امور و كنترل متمركز باشد. منطقى است ساختار سازمان مكانيكى باشد. در
نتيجه صاحبان قدرت ساختارى را برمى كزينند كه كنترل أنها را حفظ و ييجيدكى را
حداقل و تمركز و ريسك را حداكثر كنند. جللب توجه اينكه شواهد نشان مى دهد در
محيط هائ بويا نيز ساختار ماشیتی ظهور مى كند برعكس نظريه اقتقنانئ:
ee
صفحه 25:
* در بحث پیچیدگی طرفداران دیدگاه قدرت-کنترل چون پیچیدگی زیاد منجر
به مشکلاتی در هماهنگی و کنترل می شود میزان پیچیدگی کم را ترجیح می
دهند .
* از لحاظ رسمیت صاحبان قدرت بر قوانین و مقررات حاکم برکار و فعالیت
کارکنان نفوذ دارند و چون خواهان کنترل زيادند پس رسمیت زیادی را طالیند
و از طرفی چون خود محیط و فناوری را انتخاب می کند فناوری و محیطی را
انتخاب می کند که با سطح رسمیت بالا سازگار بوده و حفظ کنترل آنها بر
فعاليت هاى سازمانى را قوت بخشد.
eo
صفحه 26:
*از لحاظ تمرکز چون خود راسا اقدام به تصمیم گیری می کند پس تمرکز
ضرورت میابد. و معتقدند که عدم تمرکز نباید در سازمان جابازکند و اگر عدم
تمرکز زملنی در سازمان شکل گرفت نوعی عدم تمرکز کاذب است یعنی از طریق
فناوری اطلاعات و با ارزبلبی سریع لین کار منتفی می گردد و مشارکت واقعی در
کنترل, نفوذ یا قدرت عملا در سازمان اتفاق نمی افتد.
or
صفحه 27:
رویکردهای معاصر درزمینه قدرت کنترل
نظریه انتقادی:براساس این نظریه قدرت کنترل در رویه ها و ساختارهای
اجتماعی. سیاسی و اقتصادی ظهور پیدا کرده و باعث سلطه پذیری گروهها
توسط منافع سرمایه دارها می شود. نظریه پردازان انتقادی با هدف آزاد کردن
گروه های تحت سلطه از طریق روش دموکراتیک حاکمیت و مدیریت
ایدوئولوژی مدیربت را به چالش می کشاند.
رویکرد فرا مدرن: براساس نظریه فوکو با عنوان قدرت انضباطی که در همه
فعالیتهای ارتباطات روزلنه وجود دارد نظریه پردازان سازمانی نحوه به وجود
آمدن این قدرت را در سازمان مورد مطالعه قرار دادند.
صفحه 28: