کنترل کیفیت پروژه
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمدکتر عبدالرضا بابامحمودیگروه مدیریت تحقیقات و فناوری سلامت1کنترل کیفیت پروژه
اسلاید 2: واژه کیفیت دارای چند معنای متفاوت است: در فلسفه و در نظریه شناخت منظور از کیفیت، چگونگی یک چیز است. مثال: خواص کمّی و یا خواص کیفی یا چونی.در زمینههای اقتصادی: مرغوبیت و مطلوبیت: مجموعه ویژگیهای یک کالا و عرضه کننده آن (نه تنها از لحاظ کیفی بلکه از دیدگاه کمی، بها و غیره) که باعث میشوند آن کالا مورد تقاضا قرار گیرد و فروش رود.در زمینههای اجتماعی و فردی: شایستگی، صلاحیت، لیاقت – شایستگی و لیاقت یک شرکت و فراوردههایش برای ورود و دوام و پیشرفت در بازار.صفت نسبی این واژه «کیفی» و جمع آن «کیفیتها» و گهگاه «کیفیات» است. به اصطلاح «کمیت وکیفیت» در فارسی «چندوچون» نیز گفته میشود.کیفیت درمقابل کمیت نیزقراردارد.چگونگی وماهیت یک پدیده یاشئی راکیفیت شئی یاپدیده مینامندوهمچنین محتوانیزشامل کیفیت میباشد. کیفیت در فیزیک به معنی غیر قابل اندازی گیری است2
اسلاید 3: کیفیت چیست ؟نزد افراد گوناگون معانی گوناگونی دارد.کیفیت برای فردی زیبائی ، برای دیگری قیمت و برای فرد سوم میتواند سهولت کاربری باشد.بنابراین کیفیت وابسته به نیاز و انتظار خواهنده آن است.در فرهنگنامه ها کیفیت بعنوان ” یک صفت یا ویژگی پایا و برجسته“ را گویند یا ” درجه بالائی ازبرتری ”.3
اسلاید 4: در نگاه نوین به کیفیت کیفیت ضرری است که از لحظه ورود محصول به بازار به وجود می آید.. در فرآیند های تولیدی کیفیت در مقابل پراکندگی قرار می گیرد. به صورتیکه برای دستیابی به یک فرآیند با کیفیت باید پراکندگی فرآیند تا حد امکان کاهش دهیم. در گام اول می بایست تا میانگین فرآیند را در کنترل خود درآورده و از تولید محصولات حول میانگین اطمینان حاصل کنیم. برای کنترل یک فرآیند و دستیابی به یک فرآیند با کیفیت مدل ها و تئوری های فراوانی ارائه شده و برای هر کدام از این مدل ها، ابزار های کنترلی ایجاد شده که به وسیله آنها می توانیم کیفیت فرآیند را زیر نظر بگیریمتوجه به این نکته ضروری است که کاهش پراکندگی گام دوم بهبود یک فرآیند می باشد. 4
اسلاید 5: کیفیت؟ تعریف کیفیت از نگاه دکتر دمینگ : برآورده کردن نیاز امروز و فردای مشتری.تعریف کیفیت از نگاه دکتر ژوران : شایستگی جهت استفاده.تعریف کیفیت از نگاه دکتر کرزابی : تطابق با نیاز های مشتریان.تعریف سازمان جهانی استاندارد برای کیفیت : تمامی ویژگی های یک محصول که در توانایی آن برای برآورده نمودن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است.5
اسلاید 6: کيفيت از دیدگاه های گوناگون: کيفيت یعنی مطابقت با مشخصات و نيازمندی ها ·کيفيت یعنی رضایت مشتری ·کيفيت یعنی به وجدآوردن مشتری ·کيفيت یعنی مناسب بودن برای منظور ·کيفيت یعنی مشتری برگردد اما محصول برنگردد ·کيفيت یعنی قابليت نگهداری و تعمير ·کيفيت یعنی قابليت اعتماد و دوام محصول ·کيفيت یعنی تحویل به موقع ·کيفيت یعنی بی نقص بودن6
اسلاید 7: مدیریت کیفیت پروژه تعریف PMBOK :فرآیندهائی که مورد نیازند تا اطمینان دهند که نیازهائی را که پروژه بابت آن تعریف شده است را برآورده می کنند.که شامل همه فعالیتهائی از کارکردهای مدیریت میشوند که مشی ها، اهداف ، مسئولیتها و تحقق کیفیت را در قالب یک سامانه کیفی شامل موارد زیر محقق میکند: برنامه ریزی کیفیت (Quality Planning) .تضمین کیفیت (Quality Assurance) .کنترل کیفیت (Quality Control).بهبود کیفیت(Quality Improvement) . 7
اسلاید 8: فرآیندهای اصلی مدیریت کیفیت از منظرPMBOK برنامه ریزی کیفیت : تعیین میکند که چه استانداردهای کیفی برای پروژه مهم هستند و برای چگونگی تحقق آنها تصمیم میگیرند.تضمین کیفیت : مرتبا کارائی کلی پروژه را ارزیابی میکنند برای اطمینان از اینکه تیم پروژه استانداردهای کیفی مشخص شده را رعایت میکند.کنترل کیفیت : نظارت بر فعالیتها و نتایج پروژه برای کسب اطمینان از اینکه پروژه بز اساس استانداردها کارمیکند . علاوه بر این سازمان پروژه بعنوان یک کل باید از این اطلاعات برای رفع علل عدم برآورد کارائی و پیاده سازی فرآیندها و فنون جدید برای بهبود کیفیت پروژه از طریق سازمان پروژه اقدام کند. 8
اسلاید 9: 9
اسلاید 10: مدیریت کیفیت پروژه :تعاریف مدیریت کیفیت پروژه دربرگیرنده ی فرآیندهای موردنیاز برای حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهایی است که پروژه به خاطر آنها تعهد شده است.کلیه ی فعالیت های کارکرد مدیریت عمومی را که خط مشی، اهداف و مسؤولیت های کیفیت را تعیین نموده و آنها رابه وسیله ابزارهایی چون : برنامه ریزی کیفیت تضمین کیفیتکنترل کیفیت و بهبود کیفیت در قالب سیستم کیفیت اجرا می نماید.10
اسلاید 11: تیم مدیریت پروژه باید مراقب باشد که کیفیت و درجه را با یکدیگر اشتباه نگیرد. درجه عبارتست از : دسته یا رده ی اطلاق شده به مقوله هایی که کارکردهای یکسان اما مشخصه های فنی متفاوتی دارند . کیفیت پایین همواره یک معضل است اما ممکن است این امر در مورد درجه ی پایین همواره صادق نباشد . به عنوان مثال، یک محصول نرم افزاری ممکن است دارای کیفیت بالا (عاری ازاشکالات آشکار، دارای راهنمای خوانا ) ولی درجه ی پایین (تعداد محدود ویژگی ها)، یا دارای کیفیت پایین (اشکالات فراوان، مستندات نامنظم کاربر) و درجه ی بالا (تعداد فراوان ویژگی ها) باشد. تعیین و تحویل سطوح مورد نیاز کیفیت و درجه از مسؤولیت های مدیر پروژه و تیم مدیریت پروژه می باشد.11
اسلاید 12: 1- برنامه ریزی کیفیت 12 برنامه ریزی کیفیت متضمن شناسایی استانداردهای کیفیت مرتبط با پروژه و تعیین چگونگی تحقق آنهاست . برنامه ریزی کیفیت یکی از فرایندهای کمکی (جانبی ) کلیدی در برنامه ریزی پروژه می باشد. می بایستی به طور منظم و هم زمان با سایر فرایندهای برنامه ریزی پروژه اجرا گردد . تیم پروژه می بایست به این اصل اساسی مدیریت کیفیت نوین توجه داشته باشد که کیفیت با برنامه ریزی حاصل می شود و نه با بازرسی.
اسلاید 13: تیم پروژه می بایست به این اصل اساسی مدیریت کیفیت نوین نیزتوجه داشته باشد که کیفیت با برنامه ریزی حاصل می شود و نه با بازرسی13
اسلاید 14: برنامه كيفيت از دیدگاه دو استاندارد ISO 10006 و PMBOK14
اسلاید 15: 15ورودی های برنامه ریزی کیفیت 2. بیانیه محدوده از آنجا که بیانیه محدوده دست آوردهای اصلی پروژه و همچنین اهداف پروژه که به تعریف الزامات مهم ذی نفعان کمک می نمایند مستند می کند، یک ورودی کلیدی برای برنامه ریزی کیفیت محسوب می شود. 1.خط مشی کیفیت عبارت است از نیات و جهت گیری های کلی یک سازمان در مورد کیفیت , مطابق آنچه به صورت رسمی توسط مدیریت ارشد تبیین گردیده است . 3. شرح محصو لشرح محصول اغلب جزئیات موضوعات فنی و سایر ملاحظاتی را که می توانند برنامه ریزی کیفیت را تحت تأثیر قرار دهند، دربردارد.4. استانداردها و مقررات تیم مدیریت پروژه باید هر استاندارد مربوط به حوزه کاربردی خاص ر ا که بتواند پروژه را تحت تأثیر قرار دهد مورد توجه قرار دهد.5. دیگر خروجی های فرآیندیعلاوه بر بیانیه ی محدوده و شرح محصول، ممکن است فرایندهای سایرحوزه های دانش، خروجی هایی تولید نمایندکه به عنوان بخشی از برنامه ریزی کیفیت می بایست موردتوجه قرار گیرند
اسلاید 16: ابزارها و تکنیک های برنامه ریزی کیفیت:16تحلیل سود/هزینهالگوبرداریجریان نماییطراحی آزمایش ها هزینه کیفیت
اسلاید 17: 17تحلیل سود/هزینه ضرورت دارد که فرایند برنامه ریزی کیفیت موازنه های سود / هزینه را مدنظر قرار دهد . فایده اصلی تحقق الزامات کیفیت دوباره کاری های کمتر می باشد که به معنای :بهره وری بالاتر هزینه های کمتر رضایت بیشتر ذی نفعان است . مخارج مربوط به فعالیت های مدیریت کیفیت پروژه هزینه های اصلی تحقق الزامات کیفیت را تشکیل می دهد . البته بدیهی است که فوا ید حاصل از دیسیپلین مدیریت کیفیت بر هزینه های ناشی از آن ارجح است.
اسلاید 18: 18الگوبرداری الگوبرداری متضمن مقایسه ی تجربیات واقعی یا برنامه ای پروژه با دیگر پروژه ها، به منظور خلق ایده هایی جهت بهبود و ارائه یک استاندارد برای اندازه گیری عملکرد پروژه می باشد . سایر پروژه ها ممکن ا ست درون سازمان اجرایی یا خارج از آن بوده و می توانند در حوزه کاربردی مشابه یا متفاوتی باشند.
اسلاید 19: 19جریان نمایینمودار جریان عبارت است از هر نموداری که نشانگر چگونگی ارتباط بین عناصر گوناگون یک سیستم باشد. جریان نمایی می تواند به تیم پروژه برای پیش بینی نوع و محل اتفاق افتادن مشکلات کمک کند . تکنیک های جریان نمایی که به طور معمول در مدیریت کیفیت استفاده می شوند عبارتند از:1- نمودارهای علت و معلول که نمودارهای ایشی کاوا یا نمودارهای استخوان ماهی نیز خوانده شده اند، چگونگی ارتباط عوامل گوناگون با مشکلات بالقوه یا آثار آنها را تشریح می کنند.
اسلاید 20: 20جریان نمایی- ادامه2- نمودارهای سیستم یا جریان فرایند : که چگونگی ارتباط عناصر گوناگون یک سیستم را نمایش می دهند . نمونه ای از نمودار جریان فرآیند برای بازنگری های طراحی
اسلاید 21: 21طراحی آزمایش ها یک روش آماریست که به شناسایی عواملی که می توانند بر متغییرهای مشخصی موثر باشند کمک می کند این تکنیک بیشتر مواقع بر محصول پروژه پیاده می گردد. این تکنیک می تواند در مباحث مدیریت پروژه،مانند موازنه زمان بندی و هزینه نیز به کار رود.
اسلاید 22: 22هزینه کیفیتهزینه های کیفیت کلی تمامی تلاش های لازم برای رسیدن به کیفیت محصول /خدمت و تمامی کارها جهت حصول اطمینان از مطابقت با الزامات و همچنین کلیه کارهای منتج از عدم مطابقت با الزامات را شامل می شود. این هزینه ها به سه گونه می باشند: هزینه های پیشگیری هزینه های ارزیابی هزینه های خرابی: داخلی - خارجی
اسلاید 23: 23خروجی های برنامه ریزی کیفیت1. برنامه ی مدیریت کیفیت.2. تعاریف عملیاتی3. فهرستهای وارسی (چک لیستها).4. ورودی هایی به سایر فرایندها.این برنامه باید تشریح کند که تیم مدیریت پروژه چگونه خط مشی کیفیت خود را پیاده خواهد ساخت. این برنامه باید سیستم کیفیت پروزه را تشریح کند: ساختار سازمانی،مسئولیت ها،رویه ها ،فرایندها ومنابع لازم برای پیاده سازی مدیریت کیفیتیک تعریف عملیاتی در قالب واژگان تخصصی تشریح می کند که هر چیزی چیست و چگونه توسط فرایند کنترل کیفیت اندازه گیری می شود. تعاریف عملیاتی در بعضی حوزه ها متریک ها نیز نامیده شده اند.فهرست وارسی ابزاری ساخت یافنه است و معمولا دارای موضوعات معینی بوده و برای تصدیق این مطلب که آیا مجموعه ای از اقدامات مورد نیاز انجام گرفته باشد به کار می رود. این فهرست ها می توانند ساده یا پیچیده باشند.فرایند برنامه ریزی کیفیت ممکن است نیازی برای فعالیت های متعاقبی در حوزه ای دیگر معرفی نماید.
اسلاید 24: 2- تضمین کیفیت تضمین کیفیت عبارت است از کلیه فعالیت های برنامه ریزی شده و نظام یافته ی پیاده شده در چارچوب سیستم کیفیت به منظور حصول اطمینان از اینکه پروژه استانداردهای کیفیت مربوطه را محقق خواهد ساخت . این فرایند می بایست در طول پروژه اجرا گردد.24
اسلاید 25: 25ورودی های تضمین کیفیتبرنامه ی مدیریت کیفیت. نتایج اندازه گیری های کنترل کیفیت. اندازه گیری های کنترل کیفیت عبارتند از سوابق آزمون و اندازه گیری کنترل کیفیت در قالبی برای مقایسه و تحلیل.تعاریف عملیاتی
اسلاید 26: ابزارها و تکنیک های تضمین کیفیت26 ابزارها و تکنیک های برنامه ریزی کیفیت. همان ابزارهای برنامه ریزی کیفیت می توانند در تضمین کیفیت نیز بکار روند. ممیزی کیفیت. عبارتست از بازنگری ساخت یافته از سایر فعالیت های مدیریت کیفیت.هدف ممیزی کیفیت شناسایی آموخته هایی است که می توانند عملکرد پروژه ی جاری یا سایر پروزه های موجود در سازمان اجرایی را بهبود بخشند.
اسلاید 27: خروجی های تضمین کیفیت بهبود کیفیت. بهبود کیفیت متضمن اقدام جهت افزایش اثر بخشی و کارایی پروژه به منظور کسب سود افزوده برای ذینفعان پروزه می باشد.در اغلب موارد پیاده سازی بهبودهای کیفیت نیازمند تهیه در خواست های تغییرات یا انجام اصلاحی است که مطابق رویه های مربوز به کنترل یکپارچه تغییرای اجرا خواهند شد.27
اسلاید 28: 3- کنترل کیفیت :کنترل کیفیت متضمن نظارت بر نتایج مشخص پروژه به منظور تعیین مطابقت آنها با استانداردهای کیفیت مرتبط و شناسایی راه هایی برای حذف عوامل نتایج نا خوشایند تعریف شده است که اغلب توسط بخش کنترل کیفیت اجرا می شود.نتایج شامل 2 قسمت می باشد : 1- نتایج محصول پروژه 2- نتایج مدیریت پروژه مانند زمانبندی و هزینه 28
اسلاید 29: 29.ورودی های کنترل کیفیت نتایج کارها ماحصل فعالیتهای انجام شده جهت اجرای پروژه می باشد . اینکه چه هزینه هایی واقع شده؟ کدام دستاورد حاصل شده و ... نتایج هم شامل نتایج فرایند وهم نتایج محصول میشود. اطلاعات مربوط به نتایج مورد انتظار باید همراه با اطلاعات واقعی در دسترس باشند .برنامه مدیریت کیفیت باید تشریح کند که تیم مدیریت پروژه چگونه خط مشی کیفیت خود را پیاده خواهد ساخت این برنامه باید سیستم کیفیت پروژه را به صورت زیر تشریح کند : ساختارسازمانی، مسئولیت ها ، رویه ها ، فرآیندها و منابع لازم برای پیاده سازی مدیریتتعاریف عملیاتیبه صورت تخصصی مشخص می کند هر چیزی چیست و چگونه توسط فرایند کنترل کیفیت اندازه گیری می شود.دربرخی حوزه های کاربردی متریک ها نیز نامیده می شود.فهرستهای وارسیابزاری ساخت یافته است که معمولا دارای موضوعات معینی بوده و برای تصدیق این نکته که آیا مجموعه ای از اقدامات مورد نیاز به کار گرفت باشد به کار می رود که معمولا در وجه امری یا پرسشی انجام میشود.
اسلاید 30: 30
اسلاید 31: ابزارها و تکنیک های کنترل کیفیت:31جریان نمایینمونه گیری آمارینمودارهای پارتونمودارهای کنترلیبازرسیتحلیل روند
اسلاید 32: شامل فعالیت هایی از قبیل اندازه گیری ، آزمایش و آزمون است که برای تعیین مطابقت نتایج با الزامات و استانداردها تعیین شده است که ممکن است در هر سطحی انجام شوند. اشکال مختلف بازرسی عبارتند از : - بازنگری - بازنگری های محصول - ممیزی ها وبررسی ها 32 بازرسی :
اسلاید 33: این نمودارها نمایشی تصویری از نتایج یک فرآیند در بستر زمان میباشند که از آنها جهت تعیین تحت کنترل بودن فرآیند استفاده می شود. از نمودارهای مذکور برای نظارت بر هر نوع متغیرخروجی می توان استفاده کرد.33نمودارهای کنترلی :
اسلاید 34: نمودارهای پارتو: این نمودار هیستوگرامی است که براساس فراوانی وقوع مرتب شده و نشان می دهد چه تعدادی از نتایج توسط گونه یا دسته علت به وجود آمده اند.بنابراین تیم مدیریت باید در ابتدا برای اصلاح مسائلی که بیشترین عیوب را ایجاد کرده اند اقداماتی انجام دهند. نمودارهای پارتو به اصل پارتو مرتبط هستند که بیان می کند به طور معمول تعداد نسبتا کمی از علل تعداد زیادی از مشکلات و مسائل را به وجود می آورند. یعنی همان اصل80 -2034
اسلاید 35: تضمین کننده بخشی از جامعه مورد توجه بازرسی می باشد. نمونه گیری مناسب تا حدی می تواند هزینه های کنترل کیفیت را کاهش دهد. برای استفاده از این روش باید باتکنیک های مختلف و متنوعی آشنا بود.35 نمونه گیری آماری:
اسلاید 36: جریان نمایی در کنترل کیفیت به منظور کمک به تحلیل چگونگی وقوع مشکلات به کار گرفته می شود.36جریان نمایی :
اسلاید 37: تحلیل روند :تحلیل روند تضمین کننده به کارگیری تکنیک های ریاضی به منظور پیش بینی ماحصل های آتی برپایه ی نتایج گذشته می باشد.این روش برای نظارت بر موارد ذیل استفاده می شود: * عملکرد فنی * عملکرد هزینه و زمان بندی 37
اسلاید 38: .خروجی ها کنترل کیفیتبهبود کیفیتمتضمن نظارت بر نتایج مشخص پروژه به منظور تعیین مطابقت آنها با استانداردهای کیفیت مرتبط و شناسایی راه هایی برای حذف عوامل نتایج ناخوشایند می باشد.تصمیم های پذیرشیتصمیم برای اینکه اقلام بازرسی شده پذیرفته یا رد خواهند شد اقلام رد شده ممکن است به دوباره کاری احتیاج داشته باشند.دوباره کاریعبارتست ازاقدام انجام گرفته به منظور منطبق نمودن یک قلم معیوب یا نامنطبق با الزامات تعیین شده.تیم پروژه باید تمام تلاش خود را جهت کم نمودن دوباره کاری ها انجام دهد.تنظیمات فرآیند تضمین کننده اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه فوری به عنوان نتیجه اندازه گیری کنترل کیفیت می باشند.فهرستهای وارسی تکمیل شدهابزاری است ساخت یافته که دارای موضوعات معینی بوده وبرای تصدیق این مطلب که آیا مجموعه ای از اقدامات مورد نیاز انجام گرفته یا نه به کار می رود.38
اسلاید 39: ابزارها و فنون کنترل کیفیت نمودار کنترل کارائی زمان بندی پروژه39
اسلاید 40: ابزارها و فنون کنترل کیفیت نمودار پارتو40
اسلاید 41: حوزه های مدیریت کیفیت پروژهفرآیند هامحصولات41
اسلاید 42: مراجع مدیریت کیفیت پروژهاز ژاپن و پس از جنگ جهانی دوم فراگیر شده است هرچند از پیشینه ای در مدیریت علمی ”فایول“ دارد.گواهی نامه های ایزوابتکار 6 سیگماجایزه دمینگجایزه ملی کیفیت مالکولم بالدریچ مدل ظرفیت بلوغ42
اسلاید 43: مدیریت کیفیت پروژه43
اسلاید 44: پیشینه نهضت کیفیت منبعث از مفهوم استاد کاری (Craftsmanship).از انقلاب صنعتی.مدیریت علمی تیلور.نمودارهای کنترلی والتر شوارت .چهارده توصیه دمینگ در باره کیفیت.کنترل کیفیت جوزف جوردن. نمودارهای علت و معلول ایشی کاوا.خطای صفر فیلیپ کرازبی.44
اسلاید 45: نمودارهای کنترلی والتر شوارت 1891-1967حضور در دامنه انحراف معیار قابل قبولحفظ حداقل کیفیت برای بیشترین میزان محصولاتاستفاده از شیوه دور ریختن محصولات فاقد میزان کمینه کیفیمدیریت کیفیت بمعنی مدیریت محصولات واجد کیفیت از طریق سنجش کیفی محصولات نه فرآیند تولید45
اسلاید 46: نمودار کنترل کیفی در چارچوب آماری محصولات 46
اسلاید 47: محصولات در خارج از چارچوب کنترل آماری47
اسلاید 48: توصیه های دمینگ در باره کیفیت1900-1993کنترل کیفی محصول کاری بعهده تولید کندگان تولید کیفیت قدم به قدم توسط تولید کنندگانآموزش انجام کار با کیفیتکاهش هزینه با افزایش کیفی انجام کار48
اسلاید 49: کنترل کیفیت جوزف جوردن1904- تاکنونکیفیت یعنی مناسب برای استفادهکیفیت با برنامه ریزی ایجاد شود و یک حادثه نیست.شامل : برنامه ریزی،بهبود و کنترل کیفیت است.49
اسلاید 50: نمودارهای علت و معلول ایشی کاوا1915-1989کیفیت ناشی از : انسان،مواد،مدیریت،ماشین الات،اندازه گیری، و محیط است.مدیریت کیفیت بجای کنترل کیفیت و گونه یکپارچه آن با تسری بهمه فرآیندهای تولید50
اسلاید 51: 51
اسلاید 52: قانون 20/80 نمودار پارتو برای یافتن علل اصلی52
اسلاید 53: خطای صفر فیلیپ کرازبی1926-2001با ر اول خوب انجام دهیدکیفیت از نیاز مشتریان با یک روش از بالا به پایین با مسئولیت پذیری از مدیران تا کارکنان حاصل میشود.نگاه فرآیندی و حین تولید است53
اسلاید 54: روندنمای بازرسی دامنه پروژه 54
اسلاید 55: تولید استانداردها و معیارها55
اسلاید 56: فعالیتهای کنترل کیفیت56
اسلاید 57: ابزارهای کنترل کیفیت57
اسلاید 58: Six Sigma مدل DPO بر اساس Defects Per Opportunitiesهر سیگمای بزرگتر کنترل کیفی تولید بیشتر و خطا ی کمتر در بر داردمدل D-M-A-I-Cتعریف (نیاز کاربران)،انتخاب معیارها، تحلیل،بهبود،کنترل58
اسلاید 59: ایزوایزو 9001به منظور اطمینان از استقرار یک سامانه کنترل و نظارت بر کیفیت مورد استفاده قرار میگیرند.سیاستهای کیفی باید مستند ومدیریت شودرویه های کنترل مستند شوددر قراردادها توانائی تحویل مجری لحاظ شودرویه های کنترل طراحی با نیازها وجود داشته باشدتضمین کیفی برونسپاری ها تدوین شوداجزا قابل شناسائی باشندمحصول نهائی بخوبی تعریف شود59
اسلاید 60: ISO 9000استاندارد ایزو سری 9000 برای برنامه ریزی کیفیت طراحی شده استپيش از تکوين سری ISO 9000، فعاليت هايي که در اينجا به عنوان برنامه ريزي کيفيت معرفي شده اند، عمدتاً به عنوان بخشي از تضمين کيفيت مطرح بوده اند.60
اسلاید 61: ISO 10006iso 10006 استاندارد مدیریت پروژه کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، توسعه پیمانکاران و پوشش دادن این مسیرها در قالب برنامه ها و کنترل پروژه ها تعریف شده در مسیر تعالی سازمان نیاز به سیستم مدیریت پروژه ایزو ۱۰۰۰۶ را در جهت طی مسیر تعالی و حفظ جایگاهشان در عرصه و رقابت تبدیل به یک نیاز مهم کرده است.این استاندارد بین سازمان ایجاد کننده پروژه و سازمان پروژه فرق قائل است .سازمان ایجاد کننده پروژه ، سازمانی است که تصمیم به اجرای پروژه می گیرد .سازمان پروژه ، پروژه را اجرا می کند . ممکن است سازمان پروژه بخشی از سازمان ایجاد کننده پروژه باشد .61
اسلاید 62: در این استاندارد بین المللی ، راهنمایی برای مدیریت کیفیت پروژه بر اساس هشت اصل مدیریت کیفیت بنا نهاده شده است : مشتری محوریرهبریدخیل بودن افرادرویکرد فرایندیرویکرد سیستمی در مدیریتبهبود مداوممتقابل با تأمین کننده رویکرد واقع بینانه در تصمیم گیریروابط سودبخش62
اسلاید 63: استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ در آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون ، تاکید زیاد بر روش صحیح آزمون ها و استفاده صحیح از استاندارد ها، تمرکز زیادی بر دقت، تعیین نتایج آزمون ها و تعیین خطای محاسبات و نتایج دارد. سیستم کیفیت آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ ، با هدف ایجاد یک سیستم مدیریتی مستقل و مبتنی بر کیفیت، طراحی و مستقر شده است تا با بهرهگیری از ایزو ۱۷۰۲۵ ، آزمایشگاه بتواند خدمات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه نماید و همچنین کلیه فعالیتهای مدیریتی، فنی و تخصصی خود را به بهترین نحو اداره نموده و با اخذ گواهینامهها و اعتبارنامههای ملی یا بینالمللی، صلاحیت و شایستگی خود را به گیرندگان خدمات و گروههای ذینفع اثبات نماید. سیستم کیفیت آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ ، دربرگیرنده کلیه فعالیتهای مدیریتی و فنی آزمایشگاه و فرایندهای آن بوده و از سوی دیگر، تمام خدمات آزمایشگاهی را در بر میگیرد.63
اسلاید 64: سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در سال ۱۹۸۷ کمیته ی فنی ۱۷۶ سازمان بین المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را به جهانیان ارائه نمود.هدف از تدوین این سری از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ،به وجود آوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقراره سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایند ها ، در سازمان پیاده سازی می شود. الگوی اجرائی این سری استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برا ی بار چهارم در سال ۲۰۰۸ مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفت.در ویرایش سال ۲۰۰۸ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ دیدگاه فرایند گرا همچنان مورد تاکید می باشد.64
اسلاید 65: استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ با تکیه بر اصول ۸ گانه شکل گرفته اند: • مشتری محوری • رهبری • مشارکت کارکنان • فرایند گرایی در ایزو۹۰۰۱ • سیستم گرایی در ایزو ۹۰۰۱ • بهبود مستمر • تصمیم گیری بر پایه واقعیات • ارتباط متقابل سود مند با تامین کنندگان در ایزو ۹۰۰۱ 65
اسلاید 66: استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت و اندازه آن ها قابل اجرا است. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نشان می دهد که سازمان سیستم مدیریت کیفیتی منطبق بر خواست و نیاز مشتری مستقر کرده است. یک سیستم با طراحی و اجرای خوب دارای فواید ذیل است: هدفمندی سیستم مدیریت کیفیتکنترل بهتر فرآیندهاافزایش بهره وریکاهش هزینه ها، ضایعات، مرجوعی ها و بهبود اطمینان از محصول ایجاد چهارچوبی برای بهبود مستمر هر فرآیند66
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.