کودکان استثنایی dsm5
اسلاید 1: فصل 13معلولیتهای جسمی و مشکلات فیزیکی
اسلاید 2: این فصل به مطالعه ی کودکانی می پردازد که ناتوانی جسمی یا نقص سلامت آنها در تعامل با مردم و اشیای محیط ،چنان اختلالی بوجود می آورد که نمی توانند موفقیت های همسالان عادی خود را به راحتی کسب کنند.
اسلاید 3: تعریف انسان معلول چنین تعریف می شود: فردی که به علت نقص ذهنی یا جسمی ،شرکت او در یک یا چند فعالیت به شدت محدود می شود.
اسلاید 4: وقتی یک عارضه ،چه پزشکی و چه جسمی ،توانایی کودک برای شرکت در فعالیتهای مدرسه یا خانه را مختل می سازد،آن کودک از نظر جسمی معلول به حساب می آید.
اسلاید 5: توجه داشته باشید که disability از کارافتادگی نیز معنی می دهد.برای مثال بیمه ی از کارافتادگی زمانی است که کارمند به دلیل مشکل فیزیکی یا پسیکولوژیک قادر به انجام وظایف شغلی خود نیست.
اسلاید 6: علل معلولیت های جسمی و مشکلات فیزیکیمعلولیتهای ارثیکودکان مبتلا به عارضه های ارثی یا با معلولیتهای جسمی به دنیا می آیند یا با فاصله ی اندکی پس از تولد به آنها مبتلا میشوند.این کودکان تجربه های رشدی کودکان دیگر را ندارند.میزان این تفاوتها به نوع و شدت معلولیت وابسته است.
اسلاید 7: معلولیتهای اکتسابیبعضی کودکان مراحل رشد عادی خود را پشت سر میگذارند اما بعد به علت آسیب دیدگی یا بیماری به یک عارضه ی جسمی محدود کننده مبتلا میشوند.بعضی از این کودکان نمیتوانند از تجربه های دوران سلامت خود در طول دوران بازپروری بهره ببرند.
اسلاید 8: طبقه بندیکودکان مبتلا به عارضه های جسمی و سلامت به دو دسته تقسیم میشوند: معلولان جسمی و کودکان ناسالم و بیمار.
اسلاید 9: معلولیت های جسمیمعلولیت جسمی عبارتست از یک معلولیت دائمی که حرکت و یا تحرک فرد را به نحوی محدود می سازد.
اسلاید 10: کودکان مبتلا به معلولیت جسمی عارضه های بسیار متفاوتی دارند.با ابنکه بین این عارضه ها تفاوتهای مهمی وجود داردشباهتهایی نیز دیده می شود.اکثر این معلولیت ها در دستگاه عصبی بدن(مغز، نخاع و اعصاب) یا دستگاه عضلانی – اسکلتی (ماهیچه ها،استخوانها و مفاصل) اثر می گذارند.
اسلاید 11: یک عارضه ی دیگر که باعث مشکلات جسمی در کودکان می شود،اختلالات حرکتی هستند که در dsm-5 جزو اختلالات عصبی- رشدی قرار گرفته اند.
اسلاید 12:
اسلاید 13: شدت معلولیت متغیر بسیار مهمی است که به منظور تعیین میزان کمک و نوع سازگاری مورد نیاز دانش آموز باید آن را در نظر گرفت.همه ی کودکان مبتلا به معلولیتهای جسمی در مهارتهای حرکتی خود محدودیت دارند.
اسلاید 14: فلج مغزیفلج مغزی عبارتست از یک اختلال حرکتی و ژستی که علت آن آسیب دیدگی مراکز کنترل حرکت در مغز است.اختلال ژستی یعنی ناتوانی در کنترل حالتهای قرار گرفتن بدن
اسلاید 15: صدمه ای که به فلج مغزی منجر می شود ممکن است پیش از تولد ، در طول زایمان یا پس از تولد به علت تصادف یا جراحت روی دهد.این عارضه در تونوس ماهیچه ای اثر میگذارد.در حرکت ارادی و کنترل کامل ماهیچه ها اختلال ایجاد می کند و رشد حرکتی عمده و ظریف را به تاخیر می اندازد.
اسلاید 16: در فلج مغزی اسپاستیک(هرمی) کشیدگی ماهیچه ای به طرز غیر عادی بالاست و با فعالیت فیزیکی بیشتر می شود.برخی کودکان فلج یک سویه دارند یعنی تنها یک طرف بدن فلج است.بعضی کودکان فلج مغزی دوسویه دارند یعنی کل بدن آنها فلج است اما این فلج در پاها شدیدتر از دستهاست.
اسلاید 17: بقیه کودکان فلج مغزی چهار سویه دارند یعنی فلج به طور یکسان ،در کل بدن وجود دارد.در فلج مغزی دیس کینه تیک اختلالات تونوس ماهیچه ای کل بدن را دربر میگیرد.فلج مغزی آتاکسیک عارضه ای است که در آن حرکت ارادی مربوط به تعادل ،غیر ارادی است.این افراد در کنترل کردن دستها و پاهای خود مشکل دارند و راه رفتن آنها استوار نیست.
اسلاید 18: مشکلات دیگری که می توانند علت مغزی داشته باشند عبارتند از ناتوانیهای یادگیری ،نقصهای حسی،معلولیت ذهنی ،حملات صرعی،اختلالات گفتاری و ...
اسلاید 19: حدود 40 درصد کودکان فلج مغزی هوش عادی دارند،بقیه معلولیت ذهنی خفیف تا شدید نشان می دهند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.