صفحه 1:
6 فصل ٠
اختلالات هيجانى و رفتارى ٠
صفحه 2:
8 تاریخچه
۶ هميشه از وجود كودكانى كه دشواريهاى
رفتاری و هیجانی داشتند آگاه بوده ايم .اما به
مرور زمان باورهای ما درباره علل این رفتارها
تغییرات جالبی به خود دیده و در نتیجه انواع
مختلف درمانها مطرح شده است.
۶ بطور کلی ,نظر ما درباره علل و درمانهای
ناراحتی های روانی ,تحت تاثیر علایق کلی
جامعه در زمانهای مختلف بوده است.
صفحه 3:
٠ یعنی وقتی جامعه به علوم ژنتیک علاقه مند
شد.علت مهم اختلالات رفتاری, ورائت به
* در اواخر قرن 19 ,ایتار و سگن ,که هر دو
پزشک بودند در درمان کودکانی که مشکلات
رفتاری داشتند و نیز کودکان مبتلا به معلولیت
های ذهنی , به دو چهره ی مهم تبدیل
شدند.زیرا در آن زمان برای تفکیک این دو
عارضه از هم تلاش زیادی انجام نشده بود.
صفحه 4:
* پس از جنگ جهانی دوم .مسئولیت این کودکان
, به تدریج از متخصصان پزشکی يا روانی به
سوی متخصصان Guu jgol سوق داده شد.
صفحه 5:
* تعریف
٠ تعریف کردن مشکلات رفتاری و هیجانی
کودکان کار ساده ای نیست.اکثر تعاریف بر
اين فرض استوارند که کودکان مبتلا به اختلال
رفتاری یا ناراحتی های شدید هیجانی بطور
دایم رفتار نامناسب سن را نشان می دهند و
در نتیجه با کشمکشهای اجتماعی ,ناراحتیهای
شخصی و شکست های درسی روبرو می
صفحه 6:
٠ اختلال رفتاری معمولا به اين معناست که
کودک برای دیگران مشکل Qo آفریند.ناراحتی
شدید هیجانی می تواند صرفا نشانه ی غم و
ناراحتی شخصی باشد.اما تقریبا همه ی
کودکان در برهه هایی از زمان رفتار نامناسب
سن خود را نشان می دهند.
صفحه 7:
۰ از طرفی ,رفتار کودک تنها متغیری نیست که
رده بندی در این طبقه را تعیین می کند , ب
کسی هم که رفتار کودک را نامناسب تشخیص
می دهد, در این تصمیم گیری نقش کلیدی
دارد.
صفحه 8:
در جامعه ی کثرت گرای ما ,رفتاری که در
برخی گروهها یا خرده فرهنگها قابل قبول
باشد در بقیه قابل قبول نخواهد بود.بنابراین
تعریف بايد طوری باشد که همه ی تفاوتهای
فرهنگی را در بر بگیرد.
صفحه 9:
٠ تعريف دولت نت فدرال آمريكا از کودکانی که
ناتوانيهاى هيجانى شديد دارند جنين است:
عارضه ای که يك يا چند ویژگی زیر را به مدت
طولانی و به مقدار زیاد دارند و موجب اختلال
در تحصیل کودک می شود:
صفحه 10:
1- ناتوانی در یادگیری بدون علت های
2- ناتوانی در ایجاد يا حفظ رابطه ی رضایت
بخش با همسالان و معلمان خود
3- رفتارها یا احساسات غیر عادی تحت
شرایط sole
5- ایجاد سمپتوم های فیزیکی يا ترسهای
صفحه 11:
* کودکی که بین دو فرهنگ گیر می کند ,ممکن
است رفتارهایی نشان دهد که در حال حاضر
در مدرسه و در آینده در جامعه برای خود او
دردسرساز باشد. خلاصه اینکه ممکن است
مشکل به صورت تضاد فرهنگی آغاز شود ولی
سرانجام به صورت مشکل سازگاری از آب
درآید.
صفحه 12:
پژوهشگران پيشنهاد کرده اند تا مشکلات
رفتاری کودکان در مدارس ابتدایی بیشتر مورد
ارزیابی و توجه قرار گیرد تا پیش از آنکه a
رفتار ضد اجتماعی دوران بزرگسالی تبدیل
صفحه 13:
اختلالات برونی سازی و درونی سازی
روانشناسان معمولا اختلالات روانى كودكان را
به دو كروه عمده تقسيم no كنند كه بر
اساس ويزكيهاى رفتارى آنها انجام مى
كيرد .اولین گروه,اختلالات برونى سازى را در
بر هی گیرد.
صفحه 14:
اختلالات برونی سازی رفتارهایی هستند که در
جهت بیرونر از وجود کودک هدایت wo شوند
مثل پرخاشگری,بیش فعالی ,نافرمانبرداری و
بی: فکری. این اختلالات:را از بیرون به: آسانن
می توان مشاهده کرد .امروزه اين گروه بیشتر
تحت عنوان اختلالات رفتاری اخلال گرانه
كه در 0517-5 معیارهای تشخیصی خاص خود
را دارند مثل اختلال سلوک و ۸0۲0
صفحه 15:
٠ گروه دوم اختلالات درونی سازی را در بر می
كيرد ,رفتارهایی که pity به سوی درون خود
كودى هدايت مى شوند مثل
افسردگی,اضطراب و تلاش فعالانه برای
گوشه گیری و اجتناب از فعالیتهای اجتماعی.
صفحه 16:
8 اگر با دقت به اين رفتارها نگریسته نشود
نشوند.بعضى كودكان ممكن است هر دو
اختلال را داشته باشند.مثلا نوجوانى كه در خانه
و بین خویشاوندان سر به زیر ,آرام.منزوی و
تودار است ممكن است جزو كر وههای
خلافکار(نوجوانان بزه کار) باشد و در جامعه به
رفتارهای مشکل زا بپردازد.
صفحه 17:
۶ اختلالات درونی سازی
* اختلالات درونی سازی از مشکلاتی تشکیل
شده اند که بر اساس سمیتوم های بیش از حد
کنترل شده 0۷6۲6۵۳۲۳۵۱۱60 قرار
دارند.اصطلاح 0۷6۲0۵۳۲۲۵۱۱60 برای اشاره
به اين موضوع بكار مى رود كه اين مشكلات تا
Wile; «sl ojlail بوجود مى ايند كه افراد مى
خواهند وضعيت يا حالت هيجانى و شناختى
درونى خود را به شيوه اى نادرست يا
ناسا زگارانه کنترل یا تنظیم کنند
صفحه 18:
* اختلالات برونی سازی
٠ کودکانی که مشکلات رفتاری جدی نشان می
دهند (مثل دعوا,دزدی,تعرض و تهدید) معمولا
در کنترل و تنظیم رفتارها و هیجانات خود
مشکل جدی دارند.این مشکلات معمولا مخفی
نیستند و شناسایی آنها اسان است زیرا بطور
مستقیم می توان آنها را مشاهده کرد.
صفحه 19:
۶ علل مشکلات رفتاری
٠ والدین و درمانگرانی که می خواهند بدانند چرا
برخی کودکان اختلالات رفتاری و مشکلات
هیجانی دارند ,باید مجموعه ای از اثار
احتمالی,از جمله آرایش بیولوژیک و توانایی
شناختی کودک ,همراه با عوامل خانوادگی و
رابطه ی آنها با جامعه بزرگتر را در نظر
صفحه 20:
* برخی عقاید را دشوارتر از عقاید دیگر می
رفتار آتی در بدو تولد و از پیش تعیین شده
است. این عقیده ی غیرمنصفانه ما را ازرده
wo سازد و باعث می شود که یافته های
حاصل از پژوهشهای زنتیک را تغيبر نابذير تلقى
صفحه 21:
* عوامل بیولوژیک
٠ دانشمندان شواهد مطمئنی پیدا کرده اند دال
بر اين که ورائت, در شکل دهی رفتار و
شخصیت بویژه در ایجاد تفاوتهای دو
جنس .نقش بسیار مهمی دارد.اوتیسم.بیش
فعالی و اختلالات رفتاری(سوء مصرف
الکل ,رفتار ضد اجتماعی) در مردان 4 تا 8
برابر بیشتر از زنان روی می دهد.البته اين
تفاوتها تا حدی به علت رفتار بسیار متفاوتی
است که جامعه با مردان و زنان دارد.
صفحه 22:
٠ تعامل ورائت و محیط
* در پژوهشها ,بین میزان اختلالات روانی والدین
بیولوژیک و میزان پرخاشگری کودکان
همبستگی بالایی دیده شد که در واقع وجود
رابطه ی ژنتیک بین اختلالات روانی والدین و
رفتار پرخاشگرانه ی کودک را تایید OS oe
صفحه 23:
* آنچه واضح به نظر می رسد این است که ow
انواع مختلف نیروهای درگیر تعاملات دوطرفه
وجود دارد.یعنی وقتی پرخاشگری می تواند
عوامل روانی- اجتماعی را تغییر دهد , عوامل
روانی - اجتماعی نیز می توانند سطح
پرخاشگری را تغییر دهند.در مورد عوامل
بیولوژیک نیز تعاملات مشابهی روی می دهد .
صفحه 24:
برای مثال ,ربتالین می تواند پرخاشگری کودک
مبتلا به ۸۵۲۱۲ را کاهش دهد و کاهش رفتار
پرخاشگرانه نیز می تواند در واکنش خانواده
در مقابل کودک تغییراتی به وجود اورد.
صفحه 25:
* عوامل خطر خانوادگی
۶ یکی از عوامل خطر خشونت خانوادگی است
كه بدوشاري با عودكات را نيز Job میب
شود.خشونت عليه كودكان رفتارى است كه
خود کودکان وقتی بزرگتر می شوند احتمالا در
مورد کودکان ضعیف تر از خود اعمال می
کنند.اين اختلال از نسلی به نسل دیگر منتقل
می شود.
صفحه 26:
٠ عوامل خطر مدرسه ای
* رايج ترین عامل خطر , که با ناراحتی هیجانی و اجتماعی
کودک ارتباط دارد ,پایین بودن نمرات درسی است.
* از یک طرف پژوهشهایی که تواناییهای کودکان مبتلا به
اختلالات رفتاری را بررسی می کنند نشان می دهند که
اين كودكان ؛ به صورت كروهى از نظر هوشى كمتر راز
متوسط نمره می آورند.از طرف دیگر ,رفتار پرخاشگرانه
ای که موجب دردسر این کودکان در مدرسه می
ani? rg پیش از ورود آنها به مدرسه قابل مشاهده
است.
صفحه 27:
٠ عوامل خطر اجتماعی
۶ خشونت در مدارس
٠ بدترین عاملی كه معلم را ناراحت می کند,
وجود كودكى است كه باعث اخلال در كلاس و
درس می شود.در مقابل بزرگترها گستاخی
no کند و از خشونت فیزیکی و تهدید برای
پیش بردن اهداف خود کمک می گیرد.اين نوع
کودکان اکثرا پسر هستند.
صفحه 28:
* اول از همه باید آنچه را که ظاهرا در کودک
پرخاشگر اثر ندارد در نظر کرفت.اخراج از
مدرسه,نگهبانی دم در و سایر اقدامات ظاهرا
در کاهش خشونت نقشی ندارند.
صفحه 29:
۶ شواهد نشان می دهد که در کودکان و
نوجوانان بزه كار يا ضد اجتماع ,مشاوره تاثیر
ندارد.با اينكه اخراج از مدرسه مشكل
مسئولان مدرسه را حل مى كند.مشكل جامعه
را حل نمی کند زیرا نوجوانان پرخاشگر در
خیابانها پخش می شوند. Us». آنکه مدیریت يا
كنترلى روى آنها , به عمل آيد.
صفحه 30:
* عوامل فرهنگی و قومی
۰ بسیاری از پژوهشگران متوجه شده اند که
تعداد کودکان اقلیت های قومی يا مهاجر , که
اختلالات هیجانی يا اجتماعی دارند,در حال
افزايش است.البته بايد به ياد داشت كه حتى
اكر بين قوميت و رفتار همبستكى آشكارى
ديده شود.مفهومش این نخواهد بود که قومیت
يا نزاد عامل بوجود آمدن اختلالات هیجانی و
اجتماعى بوده است(رابطه همیستگی الزاما
صفحه 31:
پژوهشگران درباره خانواده ,درباره حمایت
جامعه يا عدم حمایت آن از اين نهاد و درباره
ی اثار حمايت يا عدم حمایت در کودکان ‘
تحقیق کرده اند.انها متوجه شده اند که
ناراحتی و اختلال در کودکا نشان دهنده ی عدم
کارایی در بخش های مربوط به زندگی کودک
صفحه 32:
* تعارض بین ارزشهای جامعه و مدرسه و
ارزشهای خرده جوامع آنها می تواند تتش
بوجود آورد.
* در محله های عادی و محدود, مدارس می
توانند نوعی کنترل اجتماعی بوجود آورند ولی
در محله های فقر نشین و گسترده, این کنترل
بسيار ضعيف است يا اصلا وجود ندارد.
صفحه 33:
٠ کودکانی که اختلالات رفتاری دارند يکي از
کودکان در کلاسها حواس پرت هستند ,نمی
توانند پشتکار داشته باشند و معمولا نظم
كلاس را به هم مى ريزند.
صفحه 34:
سوء مصرف مواد
* یکی از مشکلات جانبی و جدی بسیاری از
کودکانی که اختلالات رفتاری دارند ,سوء
مصرف مواد است.توجه عمومی بیشتر روی
استفاده از مواغد مخدر معطوف است .اما
استفاده و سوء استفاده از الکل و توتون رواج
بیشتری دارد.
صفحه 35:
*. طبق شواهد, کودکانی که مشکلات رفتاری
دارند .نسبت به همسالان خود,در دوره ی
آموزش ویژه یا آموزش عمومی ,بیشتر به
سوء مصرف مواد wo پردازند.
صفحه 36:
رابطه بين سوء مصرف مواد و مشکلات
رفتاری به خوبی تابت شده است.در این
زمینه,پژوهش بسیار معتبری درباره پسر بچه
های ساکن نواحی فقیر و جرم خیز پیتسبورگ
آمریکا انجام گرفته است.در اين wo
طولی ,سوء مصرف مواد به چهار گروه طبقه
بندی شد؛
آبجو 9 شراب, توتون» مارى جوانا و ساير مواد
مخدر.
صفحه 37:
* در این تحقیق پژوهشگران متوجه شدند که
بزهكارانه رابطه مستقيم دارد.عواقلى كه
دارند عبارتند از: عدم موفقیت تحصیلی, خلق
افسرده و ...
صفحه 38:
خودکنة
احساس شدید درماندگی می تواند دلیل اصلی تفکر
درباره خودکشی یا حتی اقدام به خودکشی باشد.
els نیج می توانند نشان دهنده ی خودکشی
احتمالی باشند:
تغییرات شدید در رفتار
سابقه ی اقدام به خودکشی
تهدید به خودکشی
علایم افسردگی
صفحه 39:
۰ درماندگی آموخته شده
* درماندگی آموخته شده در کودکان عبارتست
از اين باور که آنها هر کاری بکنند نمی توانند
جلوی وقوع رویدادهای ناگوار و منفی را
بگیرند. درماندگی آموخته شده باعث می شود
تا بعد از يك شکست, عملکرد بعدی فرد به
شدت تنزل پیدا کند ,انگار که کودک به خودش
می گوید:باز هم شروع شد(دوباره داره اتفاق
ضعیفی دارند.
صفحه 40:
* اختلال کمبود توجه - بیش فعالی
۰ کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی
یا ۸۲۱0 علایمی نشان می دهند که آشکارا
بیانگر بی توجهی,حواس پرتی و بی نظمی
ذهنی مثل تاخیر در رشد ذهنی را نشان نمی
دهند.این مجموعه رفتارهای ناساز گارانه
معمولا در سنین پیش دبستانی نشان داده می
شود.
صفحه 41:
* افراد مبتلا به sl og? els ADHD ظاهری
ندارند اما فراوانی بعضی انامولیهای خفیف در
اين افراد ممکن است اندکی بیشتر از افراد
سالم باشد مثلا فاصله ی زیاد بین دو
چشم,گودی بیش از حد سقف دهان و پایین
بودن ارتفاع گوشها .
صفحه 42:
۶ یکی از درمانهای احتمالی برای ۸۲۲۱۷۲ دارو
درمانی است.معمولا داروهایی مثل ریتالین,
دکسدریی یا ساپلرت تچویز هی شوند و نتایچ
دلخواه را نیز به همراه می آورند یعنی کنترل
کودک بر رفتارش را افزایش می دهند.
صفحه 43:
۰ واکنش این کودکان به دارو ها چه مثبت باشد
و چه منفی , آنها باز هم به یک برنامه ی
آموزشی ویژه نیاز خواهند داشت.
۶ کودکان مبتلا به ۸۱۲۷۷۵ در چه طبقه ای از
کودکان استثنایی قرار می گیرند؟
صفحه 44:
* از یک طرف ,آنها ظاهرا اختلالات عصبی -
رشدی دارند و از طرف دیگر ,سمپتومهای
کودکان مبتلا به اختلالات هیجانی و رفتاری را
نیز نشان می دهند.
صفحه 45:
* درمانهای دارویی برای ۸۵۲۳۱۲۵
٠ در مورد اثربخشی داروها در کودکانی که
اختلالات هیجانی و رفتاری دارند,پژوهشهای
زيادى انجام شده است.يكى از مطمئن ترین
داروهای محرک,ریتالین است.
صفحه 46:
۶ در یک تحقیق, 579 کودک را بطور تصادفی
انتخاب کردند و آنها را به مدت 14 ماه تحت 4
نوع درمان قرار دادند.اولین درمان. درمان
دارووی بود که برای تحت تاثیر قرار دادن w
فکری و بیش فعالی تجویز شده بود .دومین
درمان ,رفتار درمانی فشرده بود که خانواده و
درمان ,ترکیبی از دارو درمانی و رفتار درمانی
و بالاخره چهارمین درمان عبارت بود از
مراقبت اجتماعی استاندارد.
صفحه 47:
٠ با اينكه .در 4 گروه در طول مطالعه از نشانه
هاى بيمارى كاسته شد معلوم گشت که
تركيب دارو درمانى و رفتار درمانى موثرتر از
بقيه بوده است.
صفحه 48:
٠ اختلال سلوك(60)
۰ ویژگی Lol ۸۲۳۱۲ رفتار نامناسب و اخلال
گرانه است اما بسیاری از کودکان رفتاری
نشان می دهند که عمدا بدخواهانه,
بدجنسانه ,پرخاشگرانه و خشن بنظر می
رسد.در چنین شرایطی احتمال دارد که کودک
به اختلال سلوک مبتلا شده باشد.
صفحه 49:
رفتارهای معرف اختلال سلوک عبارتند از:
سین يا پرخاشگرانه, خشونت عمدی به
م و رفتار بی رحمانه با حیوانات ,تخریب
اموال دیگران به منظور
تفریج ,دروغگویی,دزدب,تقلب و۰
* کودکان مبتلا به اختلال سلوک ,کودک استتایی
محسوب نمی شوند زیرا به آموزش و پرورش
ویزه نیاز ندارند.
صفحه 50:
* تشخیص اختلال سلوک
۰ ویژگی اصلی اختلال سلوک مجموعه ای از
رفتارهای مستمر و مکرر است که هنجارهای
اجتماعی یا حقوق اولیه دیگران را نقض می
کنند .این رفتارها به 4 گروه اصلی تقسیم مى
شوند: 1- رفتار پرخاشگرانه که به دیگران
آسیب می رساند یا آنها را در خطر آسیب قرار
می دهد.
۶ 2- رفتاری که به تخریب و آسیب به اموال
صفحه 51:
۶ 3- مکاریفدروغگویی يا دزدی
٠ 4- نقض قوانین
۶ اين رفتارها بايد در عملكرد اجتماعی,شغلی یا
قرد نقص شدید بوچود آورند و در
انوا محیط ها دیده شوند, تا رسما اختلال به
صفحه 52:
معیارهای 5۱-5 برای اختلال سلوک
پرخاشگری به مردم و حیوانات
تخریب اموال
شیادی یا دزدی
نقض جدی قوانین
صفحه 53:
٠ اختلال سلوک بر اساس سن شروع, دو نوع
فرعی دارد:
ع اختلال سلوک با شروع در کودکی: زمانی است
كه حداقل يكى از معیارهای اختلال سلوک تا
قبل از 10 سالگی شروع می شود.
* اختلال سلوک با شروع در نوجوانی: زمانی
از 10 سالگی ظاهر می شوند.
صفحه 54:
* درباره اختلال سلوک یک مسئله مهم این است
که:
* افرادی که مبتلا به اختلال سلوک تشخیص داده
که بعد از 18 سالگی مبتلا به اين اختلال اعلام
مى شوند ,بزرگسالانی هستند که شرایط ابتلا
به اختلال شخصیت ضد اجتماعی را ندارند.
صفحه 55:
* اختلال نامنظمی خلفی اخلال (DMDD) ail,
٠ یک اختلال جدید در aS cowl DSM-5 ویژگی
اصلی این اختلال عبارتست از تحریک پذیری
دایمی و شدید که به دو شیوه نشان داده می
شود: 1- فرد به دفعات از خشم منفجر می
شود و این انفجارهای خشم معمولا در واکنش
به ناکامی روی می دهند و می توانند کلامی L
رفتاری باشند.
صفحه 56:
2- در فاصله ی انفجارهای شدید از خشم ,
فرد به طور دائم و هميشه وادر فاضلة فى بيت
انفجارهای خشم,تحریک پذیر یا عصبانى است
و این حالت اکثر ساعات روز ,تقریبا هر روز
وجود دارد.
صفحه 57:
برنامه ریزی آموزشی
۶ در گذشته برنامه ریزی برای این کودکان بر
عهده ی متخصصان بهداشت روانی بود.امروزه
اين وظیفه بیشتر بر عهده ی معلمان است.
صفحه 58:
* اختلال نافرمانی- چالش گری (ODD)
٠ اختلال نافرمانی- چالش گری زمانی اعلام می
شود که کودکان معیارهای تشخیص اختلال
سلوک را بطور کامل نداشته باشند.
* اين اختلال یکی از پر جر و بحث ترین اختلالات
کودکی است
صفحه 59:
معیارهای 5-//05برای اختلال نافرمانی-
چالش گری
جر و بحث/ چالش برانگیزی
کینه توزی/ بدجنسی
صفحه 60:
٠ شیوع اختلال نافرمانی- چالش گری
* ترخ شیوع در آهریکا به گزارش1 0514-5۰
درصد تا 11 درصد أست: واتخمين زده فى
شود كه متوسط نرخ شيوع حدود 3/3 درصد
باشد.
صفحه 61:
* اختلال انفجار خشم متناوب (۱۴۲۱)
۰ افراد مبتلا به اختلال انفجار خشم متناوب دوره
هایی از پرخاشگری دارند که ناگهان شروع می
شوند بدون آنکه عامل تحریک کننده ای در
میان باشد یا اگر هم عاملى در ميان
باشد ,کوچکتر از آن است که واکنشی به این
شدت را ایجاب کند.محرک خشمگین کننده
ممکن است بسیار معصومانه باشد ,با .اين حال
فرد از خشم منفجر می شود و پرخاشگری
مى
صفحه 62:
* بيماران مبتلا به اختلال انفجار < خشم متناوب
معمولا يسران توجوان و شارف از انها نسبتا
كم سواد هستند.
صفحه 63:
8 شناسایی 9 ارجاع
° تضمیم گیری برای ارجاع کودکان به آموزش
۰ تصمیم ی مهمی است و بايد با دقت و
احتیاط کامل انجام شود.معمولا تفکیک کودکان
مبتلا به اختلالات رفتاری از کودکانی که صرفا
از یک سری مشکلات سازگاری موقت عبور
no کنند کاری دشوار است.
صفحه 64:
براى از بين بردن ی درماندگی اموخته
شده ,بايد به نوجوانان مكانيسمهاى ديكرى
برای مقابله با مشکلات آموزش داده شود :3
تجربه هایی در اختیار انها قرار داده شود تا
بوسیله ی آنها احساس عزت نفس و خود
ارزشمندپنداری آنها تقویت شود.
صفحه 65:
* یک روش برای مقابله با موارد خودکشی ایجاد
تیمهای بحران هم در مدارس و هم در منطقه
* کودکان مبتلا به سندروم درماندگی آموخته
شده بر اين باورند که هرکاری بکنند نخواهند
توانست از وقوع پیشامدهای بد جلوگیری کنند.
صفحه 66:
ویژگی ها و طبقه بندی ها
معلمان بايد موارد زیر را به یاد بسپارند:
1-اکثر پژوهشها نمی توانند عوامل اصلى يا
عناصر موثر در بيش كيرى يا درمان را به دقت
شناسايى كنند.
2- دانش ما درباره ی آنچه براى ايجاد تغييرات
مثبت ضرورت دارد بسیار محدود است.
صفحه 67:
3- حتی زمانی که می دانیم کدام روش
درمانی و مداخله موثر است باز نمی توانیم
مطمئن شویم که افراد حتما در آن شرکت
خواهند کرد.
4- اکثر پژوهش ها روی تفاوتهای فردی تمرکز
مى کنند نه روی تفاوت در سطح و میزان .
صفحه 68:
روشهاى مداخله _
براى انطباق روشهاى آموزشى با كودكان مبتلا
به اختلالات هيجانى و رفتارى جند موضوع
مورد توجه قرار مى كيرد.اولين موضوع طبيعتا
خود کودک و ویژگیهای نابهنجار اوست.از
زمانی که معلوم شده بافت محیط اجتماعی و
فیزیکی کودک ,در رشد او آثار بسیار مهمی بر
جاى مى عه ی بز وسيل ی به اين دو
صفحه 69:
* مقابله با رقتار نابهنجار کودک اما عدم توجه به
سازگاری او با برنامه ی مدرسه ,استراتژی
ضعیفی است.رابطه قوی بین عدم موفقیت
7 تحصیلر 9 مشکلات رفتاری کودک نشان دهنده
ى اين واقعیت است که باید در برنامه های
تحصیلی تغییراتی بوجود ul
صفحه 70:
٠ تحلیل کاربردی رفتار
۶ هدف از تحلیل کاربردی رفتار این نیست که به
رفتارهای نامناسب کودک مستقیما پاسخ داده
شود بلکه هدف این است که شرایط ایجاد
کننده ی رفتارهای نامناسب مورد توجه قرار
گیرد و طوری تغییر داده شود که امکان تکرار
نها از بين برود
صفحه 71:
* اولین عاملی که در تحلیل کاربردی رفتار در
نظر گرفته می شود این است که حتی
رفتارهای نامعقول و مخرب .یک دلیل
منطقی(فایده) دارند و می خواهیم آن را پیدا
کنیم.
صفحه 72:
5 نتيجه ی اصلی تحلیل کاربردی رفتار به شرح
زیر است:
1- توصیف شفاف رفتار مشکل زا
2- شناسايى رويدادها بزمان ها و شرايطى كه
حضور يا عدم حضور رفتار مشكل زا را ييش
3- شناسایی پیامدها كه بعد از رفتار مشکل زا
می ایند و آن را تقویت می کننند.
4- ارائه توضیحات يا فرضیه های کوتاه درباره
ی رفتار مشکل زا
صفحه 73:
5- جمع آوری اطلاعات حاصل از مشاهده S
صفحه 74:
' يكى از رابج ترين روشها؛,تقوبت مثبت است
بلافاصله , پس از اجام اع سيد عم
صفحه 75:
* یکی از عناصر اصلی تقویت مثبت ؛ارائه نوعی
زنگ تفریج
۶ برخی متخصصان استفاده از تکنیک های تقویت
را صحیح نمی دانند زیرا معتقدند که کودک
مثل دستگاههای فروش اتوماتیک عمل می
کند.دستگاهی که در آن پول خرد می اندازید و
کالای دلخواه خود را می گیرید.
صفحه 76:
٠ گذر از مدرسه به محیط کار
۶ یکی از ز چالشهای حل نشده ی مرتبط با
آموزش و پرورش دانش آموزان مبتلا به
ختلالات هیجانی و رفتاری درس نخواندن و
ترى تحصيل آنها , به همراه عدم موفقيت يا
موفقيت اندى در محيط هاى شغلى بعد از
صفحه 77: