کسب و کارمدیریت و رهبری

گذری بر مفهوم شایسته سالاری در سازمان و مدیریت

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۵۶ اسلاید در این پاورپوینت با موضوعات زیر آشنا می شویم: مقدمه معنای شایسته سالاری مراحل شایسته سالاری انواع شایستگی ها شایسته سالاری در سازمانها شایستگی و معیار گزینش کارگزاران رابطه تعهد و تخصص شایسته سالاری در قرآن و سیره اهل بیت (علیهم السلام) شایسته سالاری در قرآن شایسته سالاری در سیره نبوی شایسته سالاری در سیره امام علی (ع) آگاهی از معبارهای شایستگی و توانایی بر آن کارگزاران مؤمن، امانتدار و عدالت گستر داشتن بینش سیاسی و صفات اخلاقی پسندیده دقت در واگذاری مسئولیتها در کارهای ویژه شایسته سالاری از نگاه رهبری منابع و مأخذ

smrafz

صفحه 1:
گذری بر منهوم شایسته سالاری در سازمان و مدیریت از ‎ye‏ رضا افضلى فاخرى ‏ا ۱۳

صفحه 2:
فهرست عناوین : * مقدمه * معنای شایسته سالاری مراحل شایسته سالاری شایسته سالار یک رک و سيره اهل بيت یمد شایسته سالاری در قرآک, بر شاّسته سالاری در سیره نبوی * شایسته سالاری در سیره امام علی (ع)

صفحه 3:
* آگاهی از معبارهای شایستگی و توانایی بر آن کارگزاران مومن. امانتدار و عدالت گستر * داشتن بینش سیاسی و صفات اخلاقی پسندیده #ردقت در واگذاری مسئولیتها در کارهای ویژه ‎Crd) 1S I CNL eg‏

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
۱. معنای اصطلاحی : شایسته سالاری در اصطلاح عبارت است از انتخاب مدیران شلیسته بر اسلس توانمندی‌های معنوی, علمیء اجرایی و تجربهی کاری. به عبارت دیگر, شایسته سالاری عبارت است از استخدام افرادی که از نظر«آگاهی و توا :۱ ۱( ۰ ۳ عبارت دقيق‌تره شایسته سالاری مجموعه‌ای ار از توا سا اد ‎Pe‏ شخصی و شخصیتی و علایق فرد یا هوشمیدی و تاد کهآ ۲ ۳ و برخی دیگر نیز کم‌تر قابل یادگیری هستند. در نهایت شایسته سالاری به خصوص از کییرگاه اسلام عبارت است از مجموعه معیارها؛ شاب نک ها ۱ ۱ ۱۳۱ آن‌ها باشد. شایستگی بیش‌تری برای تصدی پست‌های سازمانی و حکومتی دارد نسبت به افراه‌ی که فاقد آن‌ها هستند.

صفحه 7:
مراحل شایسته سالاری : ۱- شایسته خواهی: که در آنن به عنوان یک فرهنگ و اراده جمعی, بهره گیری از شایستگان و ارج نهادن بر آنان به عنوان یک عزم ملی و ارزش خدشه ناپذیر سازمانی مورد تأکید قرار می گیرد. در چنین فرهنگی, عدول از بهره گیری از افراد شایسته در شاغل نوعی تخلف و گناه تلقی می شود و رفتار مدیرانی که تحت تأثیر روابط خویشاوندی» قومی و یا ملاحظات سیاسی, در اعمال این محور شایسته سالاری کوتاهی داشته باشند فوعي رفتار ضد ارت 1 ۲ ۱ ۰ /- شایسته یابی: که به عنوان یک محور در فرآیند جذب نیروهای مورد نیاز سازمان ‎by‏ مورد توجه قرار می گیرد. در این مرحله سازمان ها بايد از مؤثرترين روش های اطلاع رسانی و کارآمد ترین روش های جستجو و به شیوه ای انگیزاننده برای یافتن افراد کته بالقوه بهره گر ند

صفحه 8:
۳-شایسته گزینیدبه معنای انتخاب مناسب ترین و با قابلیت ترین افراد از میان متقاضیان شغل است. این امر مستلزم تعریف و تعیین دقیق معیارهای شایستگی و شفافیت انتظارات متقابل فرد و سازمان. انتخاب روش های مناسب گزینش و فرآیند صحیح گزینش می باشد. > شایسته گماری: به این معناست که با حفظ تناسب شخل و شاف افراد در جایگاهی گمارده شوند که در آن حداکثر کارآیی را دارند. اگر چه یک گزینش صحیح نيز غالباً با همين انتظار صورت مى كيرد اما از آن جا كه غالباً گزینش هابه صورت ومعی و برای رده هاى مختلف مددريتى. كارش لان دك يا ا 00 مرحله گزینش عمدتاً ویژگی های کلی رده ها مورد توجه است.

صفحه 9:
۵-شایسته پروری: به ضرورت توسعه مستمرافراد یک سازمان به دلایل مختلف اشاره دارد . چنین ضرورتی امروزه. سازمان های موفق را به سازمان های یاد گیرنده مبدل و مغاهیمی,چون سازمان های یادگیرنده» باد دهت» ۰ ۳۰۰ ۱ ۱ فعالیت های توسعه منلیع انسانی در سازمان ها مس و۱۰ ا آلا سازمانی امروز ایجاب می کند که افراد سازمان هر روز مطلب تازه ای را بیاموزنده زیرا به تعبير بيتر دراكر؛ محيط كار صرفاً براى كاركردن نيست و كاركنان بايد از طریق یادگیری و کسب تجربیات. برای بهتر کار کردن آمادگی پیدا کنند. -شایسته سالاری: به این معناست که افراد سازمان از نظر نیازهای محیط کار از ‎Y‏ جمله. نیازهای روحی - روانی و نیازهای مربوط به معاش و گذراندن زندگی به نجو 77 شایسته تأمین شده باشند. نتیجه شایسته سالاری بلید به تقویت تعلق و وابستگی های “افراد به سازمان كمك كند. به كونه اى كه سازمانهاى رقيب به راحتى نتوانند .به جلب آورجدّب آنان مبادرت کنند. در یک نظام متعهد به شایسته داری. محیط کار برای افراد سازما نکتفاط انگیزه پر جاذبه و سرشار از صمیمیت اسب کت ۱ ۱ ۱ ۱

صفحه 10:
انواع شایستگی ها : ۱- شایستگی های فنی: تعریف مهارت ها و انواع شایستگی اغلب با عنوان شایستگی های فنی یا عملی یا سخت و یا تحت عنوان صلاحیت های شغلی خوانده می شود. هدف از این تعاریف» لیست کردن همه ی وظایف مهمم. مهارت ها و دانش مرتبط با یک شغل است كه شاغل بايد به طور اثر بخش آن را انجام دهد. به خاطر ارتباط آن ها با جزئیات « چیستی ) یک شغل یا نقش, فهرست این شایستگی ها طولانی و پیچیده می شود. لين حللت بيانكر اين نكته است كه هر فهرستى به يك نوع شغل يا و یا احتمالاً موارد مرتبط با یک گروه شفا ی( مر و ۳ بیشتری از مشاغل و در واقع پوشش کل سازمان ) محدود می شود.

صفحه 11:
۲- شایستگی های رفتاری: در مورد صلاحیت هایی که رفتار ها یا نگرش ها را تعریف و تعیین می کنند . فهرست کوتاهتری وجود دارد. زیرا بسیاری از مشاغل آغلب رویکردهای مشابهی در این زمینه دارند. به عنوان مثال, حفظ مشتری یک شایستگی رفتاری است ( چگونگی شغل نه چیستی آن ) که جنبه مهمی در بسیاری از مشاغل است و بطور قطع تعریف شا های لازم در حفظ مشتری را برای مشاغل و نقش های مختلف نیز خلق و ایجاد می کند. این گونه شایستگی ‎Medel Ue‏ عنوان شایستگی های رفتاری و یا :501 و یا توانایبی های رفتار فردی نامیده می كنيود.

صفحه 12:
۳- شایستگی های ذهنی ( هوش هیجانی ): یک گروه مهم از شایستگی های رفتاری نشان می دهند که چگونه افراد احساسات خود را مدیریت می کنند. این زیر مجموعه از شایستگی ها مجموعً به نام (هوش و هیجان) نامیده می شود زبه عنوان مثال, مهارت ( همدلی ) برای درک دیگران از لين گروه می باشد (به گونه ای که به طور موّثرتری با افراد کار می کنند ) و افراد می توانند عکس العمل های خود را در شرایط فشار کنترل کنند ( نظری منش ۰ ۲۱۳۸۳

صفحه 13:
شایسته سالاری در سازمان ها : امروزه سازمانها نسبت به گذشته درگیر رقلبت سخت تری هستند: سختی و تغییر سریع ‎Leal‏ بازار کاره کمبود افراد با استعداد و تمه ۰ را ا بهره وری نیروی کار فعلی؛ رقابته | درخصوص آموزش کافی و پرورش دادن کارکتان؛ افزایش و اوج گیری هزینه های سلامتی و اقدامهایی که درحال انجام است تا منابع انسانی را هوشمندتر سازد و موارد دیگری که روز به روز به این موارد می پیوندند ولن را پرمسی بر ۱ ۱ تکلیل رفتن استعدادها. کاهش داش و افزلیش تقاضا برای معیارهای مدیریت یروی کار اسکرتمامی سازمانها می بایستی به شرابط و وععت م۲ ۱ ۰ ۱

صفحه 14:

صفحه 15:
در حکومت غیردینی. معیار شایستگی در چارچوب خاص لن نظام تعریف می شود. امروزه. انواع مدیریت ها در غرب و کشورهای لیبرال بر اساس تخصص صرف و با ابزارهلیی چون دانش و علم و تجربه سنجیده می شود. بنابراین فردی می تولند بالاترین قام را دارا شود که با علوم مختلف آشتلیی داشته باشد. در لین كان ای ۳ ها جایگاهی ندارند. تفاوت مدیریت اسلامی با مدیریت های رایج غرب. در بحث ارزش هاست. از اصول اساسی در گزینش های پست مدیریت. داشتن تعهد و تخصص است و معیارهای پذیرفته شده در غرب. بدون ارکان ارزشی آن نمی تواند تنها ملاک انتخاب باشد. = =

صفحه 16:
رابطه تخصص و تعهد از دیرزمان این بحث همواره مطرح بوده که آیا در استخدام و کار جک الا امتیاز و اصالت از آن, تجربه و تخصص و مدیریت است؛ هرچند خللی از ایمان و تعهد باشد یا برعکس, اصالت را بلید به ایمان و تعهد داد؟ امام خمینی رحمه الّه همواره بر لزوم تعهد و شایستگی روحی و اخلاقی فرد تکیه می کرد و می فرمود: /راگر تخصصی پیدا می کنید. بلید آن بُعد زهد و تعهد را در نظر داشته باشید؛ زیرا "بدونتعهد. اگر برای رژیمی ضرر نداشته باشد. نفعی هم ندارد. ايشان به مركدم نيز توصيه مى كند كه نمایندگان و اعضای شورلیی برگزینند که: «مسلم و متعهد به این نیت مخالف طاغوت و دل سوز ملت با

صفحه 17:
مبنای عقیده شهید بهشتی در واگذاری کارها به افراد متعهد. آن است که بر اساس آیه های قرآن. هیچ گاه از یاد خدا غافل نباشند. ایشان رابطه تعهد و تخصص برای گزینش افراد را در موارد زبر ‎ESD‏ ‎.١‏ در موردی که دو نفر تخصص یکسان دارند» تقدم با کسی است که تعهد بیشتری دارد. ‏۲ اگر کسی تخصص بیشتری دارده اما دیگری تمهد بدا ار ‎ee‏ ‏شرطی که به او فرصت داده شود تا در جریان کار بر تخصص خود بیفزاید. ‎ ‏راز افراد متخصص که دارای تعهد نیستند ‎(oly‏ ۰ ۰ ۱ ۱ ۱ کود. یم شرطی که ضعف پای بندی آنها به مکتب در دیگران اثر منفی نگذارده می ‎OIF‏ ‏استفاده کرکردر غیر این ضهرت, به این کته از تسا ۰ ۰ ۱ ‏تباید کاری سپرده شود.

صفحه 18:
۴. در مورد ضرورت های فوری. از قبیل تخصص های درمانیء ساختمانی و دفاعی در صورتی که افراد متعهد تخصص کافی نداشته باشند» تقدم با افرادی است که تحص بشتری درل ۵ معلمان و مربیان آموزش و پرورش در تمام مقاطع. از کو کارا و ۰ ۱۳ بايد از ميان افراد متعهد. دانش اندوزء تجربه آموز و خلاق انتخاب شوند. شهيد مطهرى نيز بر لين باور بود كه ايمان و تقواء حلال بسيارى از مشكلات است و هيج جيز تأثير ن را ندارد. با لین حال» ایشان معتقد بود كه با نيست ابمان و توا | 1د ۳ هر چیزی فقط اثر خودش را بلید انتظار داشت. در مجموع. تعهد و تخصص, هر دو را لازم و ضروری مکی دانست. شهید رجایی نیز که خود مدیری شایسته و فردی متمهد بوده بر فرآن محوری و کر کی تکیه داننت و می کف برنامه ما ری راست. هر اقتصادی, هر نوع فرمولی, اگر قرلن تأییدش کرد درست است. اگر قرآن تأييد نكرد. درست كيست. ولو متفکرترین افراد روی زمین هم گفته باشند.

صفحه 19:
شایسته سالاری در قرآن و سیره اهل بيت سم سدس

صفحه 20:

صفحه 21:
شایسته سالاری در قرآن ۶ به هنگامی که یوسف سرفرازانه از زندان آزاد شد وعزیز مصر درصدد واگذاری مسوولیتی به او گردید او گفت: «جعلنی علی خزلئن الارض لنی حفیظ علیم: مرا سرپرست خزلئن مصر قرار ده که نگه دارنده وآگاهم ». حضرت یوسف مسوولیت اقتضادی کشور مصر را می شید ۱ ۱ ۱۱ امور در لين زمينه را دارد. او هم املنت دار است «حفیظ »و هم «علیم » است. آکاهی و کخصص کافی در این زمینه دارد.

صفحه 22:
زمانی که بنی اسرائیل از پیامیری به نام «سمفل ۰ .. ۲ به همراه او با ستم گران بستیزند. او به درگاه خداوندروی آورد و درخواست قومش را به پیشگاه حضرتش عرضه داشت. 7 خداوند طالوت را به فرماندهی آن ها برگزید بنی اسرائیل که هم چنان معیارهای مادی بر انديشه آن ها حکومت می کرد بر این انتصاب اعتراض کردندکه: کم فقالوا انی یکون له الملک علینا و نحن احق بالملک منه و لم یوت سعه من المال : چکونه ابر مرحکومت داشته باشد با این که ما از اوشایسته تریم و او ثروت زیادی ندارد.» آن پیامبر خداوند در پاسخ برشایستگی و لیاقت طالوت تکیه کرد و فرمود:

صفحه 23:
‎ll >‏ اصطفیه علیکم و زاده بسبطه فى العلم و الجسم ی ۱۱ ۰ ‏علم و قدرت جسمی به او جلده 1 ‎٩‏ ‏یعنی در فرماندهی نظامی دو ویژگی اساسی است ۱ علم وآگاهی به فنون نظامی و روش ها و تدبیرها در این زمینه ‏, //۲. توانایی جسمی و اين دو را طالوت دارد. و این یعنی شایسته سالاری.

صفحه 24:
در قرلن می خوانیم به هنگامی که حضرت موسی(ع) از مصر گریخت و به مدین رو آورد و خدمتی شایسته به دختران شعیب صورت داد یکی از دختران شعیب پیشنهاد کرد که؛ «یا لبت استاجره آن خیر من استاجرت القوی الامینزیدرم او را اجیر کن چرا که بهترین کسی که به لین کار می آید «قوی » و«امین » است.» دختر فهمیده شعیب در این گزینش بر لیاقت حضرت موسی برای اجیر شدن در خانه حضرت شعیب تاکید می کند زیرا که از دو ویژگی برخورداراست توانایی جسمی زیرا او به تنهایی دلو سنگین را يك تنه از جاه كشيد ۲.ملنت داری جرا که در ژمیته خلله شعیب راضی تقد دح وا ۱ // باد ممكن بود لباس او را جايجا كند.به دختر شعيب كفت من جلو حركت مى كنم تو بشت سر حركت كن. لین کم کدی دیگر بر ضرورت عنصر شایسته ‎i Bea NaS ys Ni‏ ویدگی را از کنات دیگر قرآن نیز می توان بافت که هه ۵ ۳ ۳

صفحه 25:
شایسته سالاری در سیره نبوی(ص) پستثه سالاری در گزینش ها جایگاه ویقه ای داشت" در سیره نبی اکرم(ص) پیامبر گرامی اسلام(ص) فضیلت و برتری های شخصی تنها معیار نبود بلکه 3 حضرت در كنار ايمان و تعهد «لياقت » را نيز لحاظ مى كرد. در روايتى آمده است: روزى ابى ذر اين صحابى بزرك و وفادار و مخلص ييامبر(ص) به حضرت عرض كرد آيا مرابه مسووليتى نمى كمارى «الاتستعملنى؟» حضرت دستى 0 بر شلنه لبى ذر زد و فرمود: ابى ذر تو را دوست مى دارم و هر آن چه را که براى " خودمی پسندم برایت نیز می خواهم لیکن مسوولیت ها املنت است و اگر انسان دزست از عهده لن برنیاید مایه خواری و پشیمانی در قیامت می باشد. من تو را درمدیریت ضیف می بينم

صفحه 26:
بنابراين هيج گاه امارت حتی بر دو نفر را نپذیر وولایت بر مال یتیم را بر عهده مگیر «لنى اراک ضعیفا فلاتامرن علی ائنین و لاتولین مال یتیم.» لين رولیت هرگز دلالتی بر کم ارجی لبی ذر ندارد که شخص پیامبر بارها و بارها او رابه بهترین خصال ستوده است. بلکه الهام بخش این درس است که شاسته ار . << ۰ پیامبر(ص) مهم است که حتی در مورد شخصیتی هم چون لبی ذر نیز پیامبر در /سپردن مسوولیت به او امتناع می کند جرا که توا كا ۱ ۰ ۳

صفحه 27:
در سیره حضرت می خوانیم حضرت پس از فتح مکه عازم نبرد حنین شد و جوانی بیست و یک ساله به نام «عتاب بن اسید» را به فرمانداری مکه برگزید و فرمود: «لو اعلم لهم خیرامتک انتعملته علیهم: اگر برای اد که ۱ ۱۳ شناختم او را برمی گزیدم ». این انتصاب مورد اعتراض برخی قرار گرفت حضرت فرمود: «لایحتج محتج منکم فی مخالفته بصفر سنه فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو 2 الاکبر: نبلید هیچ یک از شمابه خاطر کمی سن او مخالفت کنیدزیرا که هر که سن بش تریدارد برتر نیست بلکه هر آن کس كد 1 | ( ۱

صفحه 28:
شایسته سالاری در سیره امام علی(ع) امام علی(ع) این بزرگ تربیت یافته مکتب نیز هم در گفتار و هم در رفتارخویش بر اين ویدگی تاکید خاضی داشت. حضرت در بحن فر ۱ ۱ ۳ الامر اقواهم عليه و اعلمهم بامر الله فيه...: ای مردم همانا سزاوارترین مردم به امر خلافت و رهیری امت تواناترین بر اداره آن وداناترین به فرمان حاوند رف از 9 از این روایت بایدمعیار را استنباط کرد که در تمامی مسایل مربوط به حکومت از صدر که م رهبرى امت است تا ذيل و يايين ترين مسووليت ها بايد پیوسته شایستگی محور باشد. 1 رسكني ديكر فرمود: «من احسن الكفليه استحق الولايه: لن كس كه درست ازعهده اداره امور برآیک‌شایستگی رهبری بر امت را دارد»

صفحه 29:
سفارش پیوسته مولا علی(ع) به کارگزاران خویش تاکید بر «شایسته سالاری » در گزینش هاست در:موارد متعددی از عهدنامه مللک اشتر بر لسن ‎٩‏ ۰۰ . .۳ آن آمده است: «ثم انظر فى امور عمالك فاستعملهم اختبارا ولاتولهم محاباه و اثره و توفی منهم اهل التجربه والحياء من اهل البيوتات الصالحه والقدم فى الاسلام فانهم اكرم اخلاقا و اصح اعراضا و اقل فى المطامع اششرافا و ابلغ فى عواقب الامور نظراز سپس در امور كاركزاران ات بنگر آن ها را آزموده به کارگیر (واحدی تحت عنوان گزینف عادته اش ۳۲ | كرررسى كند) و محور كزيتشت ميل و كرلدتن سا« ۲ ۱ “شعبه:هاى جور و خيلنت است و از ميان آن ها افرادی که باتجربه تر و پاک تر و پیشگام تر ‎be ol DEM») GaSe SLI jo‏ بهتر وخانواده آن ها پاک تر و هم چنین کم طمع تر و در سنجش عواقب اموربیناترند.»

صفحه 30:
نیز در سخنی به یکی از کارگزاران خویش فرمود: «لاتقبلن فی استعمال عمللک و امرلئک شفاعه الا شفاعه الکفلله والاملنه: دربه کارگیری کارمندانت. که باید زیر نظر تو کار کنند واسطه و شفاعتی ‎ect Sil,‏ فا 1 ۶ و کفایت بمنی شاسته ال و خود در گزینش ها پیوسته بر ان اصل عنلیت داشت وقت مر ال ۱ ۱ ۱ ۳ ۳ مصرمنضوب می کند بر شاک هی ار لي كل 7 «اما بعد فقد بعشت الیکم عبدا من عبادالّه لابنام ایام الخوف ولایتکل عن الاعداء ساعات الروع اشد علی الفجار من حریق النار و هو مالک بن الحارث اخو مذح. .ز اما بعد یکی از بندگان خداوند را ی شما فرستادم که به هنگام خوف خواب به چشم راه نمی دهد در ساعات ترس و وحشت بر از دشمن کراس نبارد تسبت به پدکاران از شعله آتشس ورن ترا ۲۳۱ ازقبیله مذحج است.»

صفحه 31:
به اعتقاد حضرت علی علیه السلام همانند مقام رهيري جامعه. به ترتیب دیگر پست های مدیریتی جامعه و نظام سیاسی, مسئولیت هلبی هستند که آفراد کاردان م متس 0 أي طلا ا 00 نیست کسی جز آن که اهلیت مقامی را دارده عهده دار تن شود یا افراد بی کفایت به کاری گماه خوت ۰ ۱۶ .۰ پُستی, به توان. شایستگی و تخصص ویژه ای نیاز دارد و هرگز جامعه مس اصلی توسعه و کیال را حضرت علی علیه السلام در جمله ای ساده و کامل. تمام حکومت های نالایق و نامشروع زمان خود و تاريخ بشر را زير سؤال مى برد و می فرماید: «شگفتا! آیا خلافت. با رفاقت و خویشی هم می شودا» هرگاه در مديريت جامعه. رولیط دوستانه و خویشاوندی و دک ماه ۱ رافراد شایسته و کاردان منزوی می شوند. مسرا رخاب حضرت علی علیه السلام به رهبری امت. دشمار ار ألأن كف ]| ۱۳ اقرار کردند که علی علیه السلام سزاوارترین فرد برای رهبری جامعه است و هیچ نقص و عیبی در روش حکومت و شخص ایشان وجود ندرد.

صفحه 32:
آگاهی از معیارهای شایستگی و توانایی بر آن مهم ترین اصل در انتخاب کارگزاران. از دیدگاه -عرت سل ۱ ۱ ۱۳۳ حاکم و کارگزار است آنجا که می فرماید: ایها الناس ان احقّ الناس بهذا الامر قواهم غلیه و آعلَمَهم بآمرالله فیه. ای مردم! سزاوارترین افراد به خلافت» کسی است که بدان تواناتر باشد و در لن به فرمان خدا داناتر. م رشان در جای دیگر فرموده است: «کار مردم جوبه شاک ما ۱ ۱ امیرمژمتانعلی علیه السلام معتقد بود کارهابه وسله کار فان , ها ۱ ۱۳۱ درست می شوکمربر این ابناس» آفت کارها وا باید در تاتون كار 1 00000000007

صفحه 33:
گر کارگزاران تولنا نباشند. از عهده امور برنمی آیند و کارها به جای اصلاح و پیشرفت. سیر نابودی می پیماید. لبن لبی الحدید. در فرق بین «قوی» و «علم» در فرمایش حضرت علی علیه السلام می نوبسد: اقوه باسیاست ترین واباتدبیرترین است , اعلم ه لد حل ‎٩‏ ۱ ۱ داشته باشد تا آن سیاست و تدبیرها را بر طبق دانش به اجرا درآورد. پس هر دو ویژگی لازم است. چه بسا فردی در سیاست ماهر باشد. ولی حکم خدا را در آن مورد ‎cl oan ty)‏ كلد فافش ‎ee sy os‏ ‎wd‏ را به جرا نذا

صفحه 34:
اینکه امیرالمّمنین علی علیه السلام در کلام خویش, علم را در کنار توانایی بیان کرده است. نشان دهنده این واقعیت است که پاکی و املنت داری برای پذیرش یک پُست حساس اجتماعی به تنهايى كافى نيست. از اين روء امام على عليه السلام يك بار دیگر بر اين مهم تأكيد مى كند و مى فرماید: یکی از نشلنه های مدیریت و رهبری صحیح جامعه ‎is els gl aS a GL SL‏ مردم به حلال و حرام خدا و احکام گوناگون و امر و نهی الهی و هر آنچه مردم بدان

صفحه 35:
كار كزاران مؤمن: امانت دار و عدالت گستر ایمان و املئت داری. بر محبوبیت کارگزاران می افزاید. در جامعه اسلامی» دين دارى با تعهد. اصلی ترین ویژگی یک مدیر معرفی شده است. کسی که آراسته به لین صفت ارزشمند نباشد. حتی اگر دیگر خصلت های رهبری و مدیریت را دارا باشده نمی تواند املفت رهبری راجه دست گیرد. امرال تین علی ۱۱ . . .< ۰ بن یمان. بر گزینش افراد دین دار امین اين گونه توصیه می کند: آگرد. مورد. اطمینان, و کسانی را که مورد علاقه تو هستند واز دلت ۰ ۳ ۳ ۳ راض رهستى: كرد آور و از آنها در کارهایت یاری بحواه.

صفحه 36:
از مهم ترین مواردی که عدالت کارگزاران را زیر سوال می برد. قلمرو منافع شخصی است. برخی از مسئولان میان دیگران عدللت برقرار می کنند. ولی هرگاه می خواهند با آشنایان خود در زمینه مدبریتی حیطه خمیش رفتار ‎٠5‏ إل ‎٩‏ ۰ می کنند.تها دیگران ره حفظ بیت المال فارش می ا ۱ 1 زشت. بی اعتنلیی به ارباب رجوع را ظلم» سستی در کارها را نوعی دزدی و کاغذبازی را نادرست می دانند. ولی خود همان رویه را دارند و هیچ گونه زشتی را در /کارهایشان احساس نمی کنند. اینان دچار همان دوگانگی هستند که امام على عليه ماک نیز به آن اشاره قرموده است:

صفحه 37:
رم بیت المال مسلمانان, < مدیر عادل و شایسته. مسئولیت ها را امانت و وظیفه می داند. نه لقمه ای آماده بلعیدن. مدیر شایسته: زندگی خید رابا شیف ی سا ۱ "<< تهی دستی» محرومان را از پا درنیاورد. مدیران علوی صفت. هرگونه استفاده نادرست از اموال عمومی با توجیه های عوام پسند را محکوم می کنند. از دیدگاه حضرت علی علیه السلام هر نوع بذل و بخشش نابجا از است که حاکم و مدیر شایسته و عادل نبلید مرتکب آن شود. امیرممنان علی علیه السلام می فرماید: «بخشش حکمرانان یه وسیله غنایم Me ‏نم عات‎ als

صفحه 38:
کوشش برای کنترل کارهای اطرافیان» بعتی الا ک ‎Pere Wels‏ ارتباط و خویشی دارند و می توانند حرف شان را به آنها بگویند و در جلسه های صی آنها حضور یبنده از مسائل مهمی است که مدیر عادل و شایسته پل ان 1 رعایت کند و نظارت و کنترل کافی بر اعمال و رفتار این افراد داشته باشد. على عليه السلام در کلامی درباره این افراد چنین فرموده 1 چس بدان براى زمامداران, خاصان وصاحبان اسراری اسب ۱ .< ۱ رم در داد و ستدبا مردم عدللت و اتصاف را علب نم فک < ۲ ۳ م دا کردن و دور ساختن موجبات آن صفات. از بین ببر و به هیچ یک از اطرافیان و بستگاخود زمینی از اراضی مسلمانان وامگذار و ناد شم ۲ ۳ ۱ ۰ سود آنها منکقد کنی؛ که مایه ضور سای مردم با

صفحه 39:
داشتن بینش سیاسی و صفات اخلاقی پسندیده از دیدگاه امام على عليه السلام ۰ فردی شایستگی رهیری و خدس لل ۱۱ ۱ درد که از ‎Pe eS pe la ao pid oS te‏ در اموری که فیاز به تدبیر و سیاست گثاری داند و ۰ ۱ ۳۰۰ رس کار آیند. اموال عمومی حیف و میل می شود. این حضرت می فرماید: «سوء التدبیر سب القدمیره سیاست نادرست» موج ابو ی 1 3 همچنین. در جای دیگر فرموده است: «مام و رهبره به ذهنی تیز و زبلئی پرتوان و دلی ‎oo‏ برای اقامه حق نیازمند است». ‎

صفحه 40:
از سوی دیگر. کارگزاران باید از ناهنجاری های اخلاقی به دور باشند و از صفت های ناشايستى جون حرص به مال دنياء بخل. شهوت رلنی» ترس, بی صبری پاک باشند. در غير اين صورت. بنابر تأكيد و هشدار اميرمؤمنان علی علیه السلام ۰ شایستگی حکومت را فخواهند وا سزاوار نیست که شخص حریص پیشوای مسلمانان شود؛ زیرا چنین کسی در اموال ایشان طمع خواهد کرد. نیز انسان نادان نباید در رأس امور مسلمانان قرار گیرد؛ چون با جهل خویش مردم را به هلاکت می افکند. همچنین فرد بخیل؛ چه آنکه حقوق مر مسلمانان را از ایشان دریخ مى دارد ونه شخص خشن؛ که کردار ناشایست او موجب این وک گروهی زاربر گروه دیگر مقدم می دارد و كن كس كه رشوه مى كيرد وبه خاطر آن» حق را پایمال می کند و آن کس که سنت را رها می کند و مردم را نابود مى سازد. خشونت مردم خواهد شد و نه آن کس که از گزارش روزگار ترسان |

صفحه 41:
دقت در واگذاری مسئولیت ها در کارهای ویژه در واگذاری کارهاء توجه به صلاحیت کارگزاران بسیار مهم است و البته برای تصدی برخی از کرها تکید وه ای بر نها شده است یکی ازان امو مد ۱ ۱ السلام ویژگی ها و معیارهای فرماندهان کاردان و شایسته را چنین برمی شمارد: فرمندهی ذیروهای مسلح خود راید کسی با که اد ها از همه افراد نسیت به خذا رول ول 7 ۰ ۱ ۲. پاکدامن ترين باشد. در متلنت و حلم. در سطحی برتر از دیگران باشده چنان که دیربه خشم آید و زود با شنیدن بوزش. آرام گیرد. ۴ با ضعیفان؛ مهربان و بر توانمندان: ۵ خشونت بیجا اور تجریک نکند و در مواقع مقتضی, از برخورد لازم كوتاهى نكند.

صفحه 42:
سپس امام على عليه السلام اقزون بر این معیارهاء ویژگی های دیگری را به عنوان امتیاز فرماندهان مطرح می کند که عبار اصالت خانوادگی. سوابق درخشان» روحیه سلحشوری و رزمی. سخاوت. بلند نظری» نهراسیدن از مرگ و شهادت و کثرت دشمن! شغل و مقام مهم دیگری که برای واگذاری مسئولیت در آن بخش باید بسیار دقت کرد. رم قضاوت است: قاضیان شایسته وبا وجبان بای اس ‎eee‏ از مظلوم و کوتاه کردن دست جاوز به قضاوت درست می پردازند.

صفحه 43:
امیرالمومنین علی علیه السلام ویژگی ها و معیارهای قاضی مورد اعتماد را چنین برمی 5 بايد با فضيلت ترين مردم در مسند قضاوت ب . قاضى بليد در كار خويش تولنا باشد و در برخورد با مراجعان, با لجاجت رفتار نکند. هرگاه اشتباه کرد زود بيذيرد و از تسلیم شدن در برابر حق سربازنزند. قاضی نبلید سر سوزنی طمع داشته باشد. باید درباره موضوع پرونده تا آخرین مرحله ممکن تحقیق کند. در شبهات از همه با #رر احتیاط تر باشد و از مراجعه پی در پی شاکبان خسته نشود ۰ ۱ ۲ ويس از کشف حقیقت. در حل خصومت از همه موفق تر باشد. کسی که صتایٍ فراوان. او را نفریبد و چرب زبانی. او را منحرف نسازد و البته چنین کسانی بسیار اند کنه,

صفحه 44:

صفحه 45:
در اندیشه اسلامی, واگذاری مناصب و مشاغل به افراه و اتحا مرا ۰ و شانستگی» اصلی مسلم و تردید تایشیر ‎ere ee eas‏ کس جز بر اساس شایستگی های لازم مسئولیت نمی دهد. این مهم در واگذاری مقام خطیر نبوت و امامت کاملامشهود است. به طور مثال وقتی خداوند طالوت را به عنوان برگزیده خویش مطرح نموده بنی اسرافل به لب کر ۱ ا ۱۳ “جكونه او بر ما حكومت کنده با اینکه مااراه تا ۱ 000000 واقع. از نظر ببی اسرائیل؛ ملاک شایستگی» داشتی مال ۰۰ ۱ ۰ ۱۱ | خود را برتر از طالوت می دیدند و حال آنکه در نظر الهی طالوت به لحاظ برخورداری از عم و قدرت جسمانی از هر جهت شایسته این مقام بود.

صفحه 46:
سیره حکومتی پیامبر خلتم نیز سرشار از توجه حضرت به کاردلنی و دقت در گزینش سزاوارترین آنهاست تا جایی که آن حضرت حتی در جزئی ترین امور نیز. اصل شایسته سالاری را رعایت مي نمیمند و گاها ۱ . ۲ سپردند.برای مثال بیان نورلنی آن حضرت به حاکم مکه است .که فرمودند: اگر برای اداره مکه بهتر از تو کسی را می شناختم. قطعا اورا برمی گزیدم نشان از اهمیت بالای اصل شایسته سالاری در نزد ایشان دارد.

صفحه 47:
نكات مور اشارة ري د ا 0 اا ١-براى‏ تغييردر ساختار مديريتى استان در ‎a‏ ‏که دارای توانمندی و ‎plese:‏ كار باشند(حداقل از نظر مديريتى از مديرى كه در حال حاضر در راس کار می باشد ضعیف تر نباشد ) و بدون وابستگی حزبی اسباب شرفت استان در زمینه های مختلف را فراهم نمایند و در لین راه او باشید و ابزار کار را برایشان فراهم کنید

صفحه 48:
۲- توجه داشته باشید مدیری را انتخاب کنید که دارای هردو ویژگی ((تعهد )) و ((تخصص )) باشد چون لین دو ویژگی مکمل یکدیگر می باشند وبه تنهلیی کارایی ندارند ۳۲-با مد نظر قرار دادن اصول ‏ شاطه و شاست ال ا دنبال وحدت و اتحاد عمومی . رشد متوازن ۰ جذب سرمایه های پراکنده برای تمرکز در سطح استان .حداقل رساندن معضل بیکاری جوانان و ایجاد باور " ما می توانیم ۲ رم در انديشه و عمل فرد به فرد اهالی پاکدل و صادق و شهید پرور استان قزوین باشد رحتما در انتخابمدیران از مشورت افراد دلسوز و [گاه و متعی 1 ۳ ۱۳ بمرپیکیرفت همه جانبه استان بهره ببرید.

صفحه 49:
منابع و مأخذ : د :۵ http x 7 www.hawzah.netifaimagazinemagartitva-/¥rV-/*aoa q http://www.taqrib.info/persian/index.php? 3 option=com_content&view=article&id=875:1390

صفحه 50:
http ۴ ‏الالثالالا‎ «۶۶ http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/ 5 89/3405/15797 httpi/karimiaasa.blogfa.comipostit/ yrticleiyy av9¢i/DA/B¥/DAYAV/DB/AC/DA/. LAV = ‎١8‏ نما :اط :1 ما 5 انةما :ندا 8 الا ‎http://www.mrfi.ir/kol/Imaghleh/sazman/12.htm 8 ‎

صفحه 51:
4 http:/javadgholamiyany: -3.blogfa.com/post-s4.aspx ابیلی » خدایار و دیگران ۰ (۱۳۸۳) 3,852 دار لا ۳ جهانی. تدبیره ش ۰۱۵۴ ابیلی + خدایار»(۰)۱۳۸۴ ضرورت بحث درباه نو ها شا الا احمدی . علی عسگر . (۱۳۸۰» به سوی شایسته سالاری در مدیریت آموزشی, فصل نامه ی مدیریت در آموزش و پرورش ۰ شماره ۲۸. آشرفی . خیراله . (۱۳۸۴) ۰ مفاهیم و اهمیت به کارگیری شایسته سالاری در سازمان ها . ‎١‏ /إلوانى ‎tee ٠‏ مهدی ۰ (۱۳۷۲)» مباحث ویژه در مدیریت دولتی ۰ انتشار پیامنور. ‏آلوانی کسید مهدی ۱۳۷۲(۰) ۰ مدیریت عمومی » نشر نی ‎

صفحه 52:
۷ ۲۲ باتملنی . فردین. ستاری . صدرالدین ۰ (۱۳۸۳۴). زیر ساخت های لازم برای استقرار نظام شايسته سالاری در سازمان ها . تصدیقی ۰ محمد علی . (۱۳۸۳) چللش های فراروی توسعه دانش و فناوری در ایران ۰ دانشگاه صنعتی شریف . جمشیدی . مینا . پوریوسفی « یزدان ۰ (۱۳۸۳) ۰ شایسته سالاری در سازمان ها ۰ تدبیر ۰ شماره ۴۷ حق پناه . رضا ء (۱۳۸۰) ۰ شایسته سالاری در نظام علوی : اندیشه حوزه ‏ شماره ۲۲: حیدر پور » حسین : (۱۳۸۴) ۰ پیشینه فرهنگی شایسته سالاری : ديدكاه ها و شاخص ها 1 /زارعی . حسین » (۱۳۷۹) ۰ مدپریت شایسته سالار. تعاون ۰ شماره ۰۱۱۳ ج۰0۱۳۸۳(۰ ساز و کار های استقرار شایسته سالاری در سازمان های صنعتی و

صفحه 53:
ay ۴ xo xP xy مك ۳۹ علاقه متد» علی ۰ (۰)۱۳۷۹مقدمات مدیرت ار .۱ ‎Be ss TVS) as gue‏ مجیدی . مریم « (۱۳۸۸) ۰ شایستگی های مدیریتی و طرح مدیران آینده . مير كمالى . سید محمد . (۱۳۷۷) ۰ آموزش ضمن خدمت . اساسی ترین عامل بهسازی سازماتی ء فصل نامه مدیریت, در آموزش و پرورش ۰ شا ۱۷ میز گرد " جامعه مدنی » شایسته سالاری و مدیریت نخبگان ۰۳ (۱۳۷۷) ۰ تدبیر » شماره AY رمیز گرد " شایسته سالاری و توسعه منابع انسانی ۱۳۸۴(۰۳) ۰ تحول اداری ۰ شماره ۴۶. ۰ ۱ ‏ستاری ۰ (۱۳۸۲) ۰ زیرساخت های مد و ا‎ ٠ ‏كاظم‎ ٠ ‏على‎ are gall هزاره ی سوم .

صفحه 54:
۰ نظری منش لیلا» (۰)۱۳۸۳ شاخص های انتخاب و نت مدا ۱ ۱ 2 گزینی ۱ واثق . قادر علی ۰ (۰)۱۳۸۷ معیارهای شایسته سالاری در اسلام ۰ معرفت ۰ شماره ۰۱۴۱ ۲ فرهنگ عمید. چ ۲. ص ۱۲۸۴ ۳ همان.ص ۱۱۵۰. ۴ حق يناء رضاء « شایسته سالاری در نظام علوی * اندیشه حوزه شمار ۳۰۲ ۰ ۱۱ اسد نگاهی. کریم» « شایسته سالاری ». صف. شماره ۰۱۱۸ آبان ۱۳۸۰ ص ۲۵ مع یره ۲۴۷ ۷ کیزگردر, شایسته سالاری» بستر حضور در عرصه جهلنی«تدبیر» شماره۰۱۵۵ بهار ۰۱۳۸۲ ص ۳

صفحه 55:
۸ ترک زاده. جعفر شایسته سالاری» در انتخاب مدیران» «مدیریت ( انجمن مدیریت ایران ) » شماره ۱۳۴ ص ۰۱ ‎٩‏ واثق غزنوی. قادرعلی» شایسته سالاری, و انتخابات شورای ملی» توسعه. «شماره ۶بهار ۱۳۸۴ ص ‎EYE‏

صفحه 56:

39,000 تومان