گردش شغلی job rotation
اسلاید 1: گردش شغلیjob rotation
اسلاید 2: عنوانگردش شغلینوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: گردش شغلی سيستمي است كه در آن پرسنل براي دوره هاي كوتاهي تحت آموزش و توانمندسازي قرار می گيرند تا به تجربيات كاري جديدي دست يابند. يك راهبرد توسعه است كه در آن يك فرد به طور موقت در يك موقعيت كاري ديگر قرار مي گيرد. روشي است كه به وسيله آن مي توان كاركناني را كه جزيي نگر هستند و ديدشان تنها به حوزه كاري خودشان محدود مي گردد، تبديل به افراد كلي نگر كرد كه مسائل را در ابعاد وسيع تر مي بينند و درك مي كنند. بطور کلی می توان گفت گردش شغلي عبارت است از جابجايي افراد در طيفي از مشاغل ديگر به منظور افزايش علاقه و انگيزه در آنان به محيط كار. اهداف گردش شغلی شامل آموزش پرسنل، شناخت و آگاهي مديران و انگيزش کارکنان می باشد. علل گردش شغلیگردش كاركنان در داخل شرکت یا سازمان به علل مختلف انجام مي گيرد. به عبارتي گاهي كه به سليقه و خواست مديريت، مواقعي به جبر محيط و قوانين استخدامي و زماني به خواست و نيازهاي كاركنان مربوط مي شود. اهم اين موارد عبارتند از:1- تغيير ساخت سازماني كه منجر به تقسيم بندي و گروه بندي خاص واحد هاي اجرايي، كاهش يا افزايش تعداد پست هاي سازماني و بالاخره كاهش يا افزايش سقف پرسنل سازمان مي گردد. در اين زمينه اقداماتي نظير كوچك سازي، چند بخشي نمودن سازمان، ايجاد شركت ها و سازمان هاي احتمالي از يك بنگاه بزرگ و به ويژه خريد خدمات از سازمان در تغيير عمده كم و كيف منابع انساني موجود سازمان، نقش تعيين كننده اي دارد.2- افزايش سطح توليد كالا يا خدمت كه به نياز بيشتر به منابع انساني منتهي مي گردد، احتمالاً منجر به ايجاد پستهاي جديد مي شود. معمولاً هر قدر حجم عمليات بيشتر شود كارها تخصصي تر مي گردد. به طور مثال در يك موسسه كوچك مدير موسسه كار استخدام، اداره امور حقوقي و دستمزد، آموزش، بهداشت، ايمني و ساير امور كاركنان را انجام مي دهد. در حالي كه اگر حجم عمليات و كار زياد باشد براي هر يك از وظايف فوق دفاتري با چندين كارمند به وجود مي آيد. در صورتي كه از حجم عمليات كاسته شود عيناً عكس حالت فوق اتفاق خواهد افتاد و هر دو در گردش كاركنان اهميت بسزايي دارند.
اسلاید 4: 3- معرفي يك كالا، خدمت و يا روش توليد جديد منجر به تغيير كم و كيف مشاغل مي گردد. در اين زمينه تغيير تكنولوژي در فرايند عمليات، مهمترين آثار را در گردش هاي كاركنان در سازمان دارد.4- ركود بازار و دگرگوني حاد و اقتصادي كه منجر به متوقف شدن بعضي از خطوط توليد و بيكار شدن عده اي از كاركنان مي گردد.5- نوع بازاري كه موسسه باآن مواجه است.6- گردش ناشي از تعليق، بازنشستگي و اخراج كه تصميم آن از جانب سازمان اتخاذ مي شود و يا خودداري از حاضر شدن در محل كار و استعفاء و نظير اينها كه از جانب كاركنان صورت مي گيرد
اسلاید 5: ابزارهای مرتبط ایجاد رضایت شغلیCreating Job Satisfaction انگیزش Provocationمزایا• افزايش انگيزه • كسب مهارت در حل مسائل • خودانضباطي • چندمهارتي شدن پرسنل • شناخت بيشتر پرسنل از سازمان • تسريع و بهبود خدمت به ارباب رجوع• تأمين نيروي جايگزين در سازمان• افزايش قدرت مانور براي مديريت مديران• جلوگيري از تك بعدي شدن پرسنل• توسعه روحيه همكاري و تعاون در بين بخش هاي سازمان
اسلاید 6: کاربردهاگردش كاركنان در سازمان يكي از ابزارهاي موثر مديريت اثربخش بوده و معمولاً به صورتهاي مختلف انجام مي گيرد. ترفيع ، انتقال، گردش در مشاغل و جدايي موقت يا دائم از خدمت، گردش عمده منابع انساني در سازمان به حساب مي آيد.معایب• عدم تمايل پرسنل باتجربه به يادگيري كارهاي جديد • مشكلات كاربردي و فيزيكي انتقال از يك شغل به شغل ديگر • عدم تناسب كار جديد با حقوق يا دستمزد فرد• مسأله آموزش پرسنل براي شغل جديد • مشكل يافتن شغل مناسب براي افراد در فرايند گردش شغلي • استفاده نامناسب مديريت از طرح گردش شغلي
اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.