صفحه 1:
صفحه 2:
= OU. 2
یار لیری, حافظه و فراموشی
Learning, Memory and Forgetting
Ca
۳۴۰
صفحه 3:
صفحه 4:
ره Pins .
زمانی را در نظر بلیری رکه مافظه نراشتیع. شفصیتهای
8 اير vy
پسیار مفروری میشریع له از وقايع زنركى غورء جيزى به
یار ثم یآورریم و شُافتی از فور نراشتیم..
همچون نوزاری فاقر انش و اطلاعات بوری مکه شایر هر
لفظه به این فاطر زنرگی ما در فطر بور...
صفحه 5:
Architecture of Memory 448ls ,lilw
روشى اس تكله > OT سبستع حافقه سازمانرهی
5
نمی سورب
ف رآینر حافظه :0۴۳2 عوههور
صفحه 6:
ais 2
Atkinson and Shiffrin (1968)
مرل پنر فزانهای Multi-store Model
فزانه سی زان کوتاه مرت فزانه پلتر مرت
Long-term Short-term Sensory
Stores. Stores. Stores.
اطلاعات را برای از ظرفیت رارای» ظرفیت
7 = 7
ت سيار لوتا ‘ 7 2
شرت سیر بو خی مرورى برقوررار امفرور له اطلاعات
له میرارر و مفتصس — را برای مرت
رستلاه سی است. زيارى له هى رارر.
صفحه 7:
Architecture of ۹ ساختار
Atkinson and Shiffrin (1968
Multi-store Model (slail ji مرل هنر
1 Rehearsal
Sensory fl Attention Short-term 1 Long-term
a | ۳ .وب" store
Decay Displacement Interference
fppt.com
صفحه 8:
© فزانه تصویری 510۳6 0602160
فزانه ریرار یه اطلاعات را برای مرت بسیارکوتاهی
(هرور ۰/۵ ثانیه) کلهمیرارر,
(Echoic Store) hy ؟ فزانه یز
۰ < 3 00 epee
فزانه شنیراری موقت له وروریهای به نسبت
پررازش نشره را (هرور ۲-۴ ثانیه) له میرارد.
fppt.com
صفحه 9:
غزانه لوتاه مرت
(Number of Chunk) «2b3 yIjai_®
Bie 5 og . de A
يل وافر زفیره شره له از ارغا وافرهای لوپلتر
اطلاعات یل شره است.
(Recency Effect) 46 *؟ اثر
a gt lhe ee ee
در یارآوری آزار, پنر مورر آفر یل فهرست بهطور
معمول بسیار بهتر از موارر میانی تن به یار آورره
وى شور
صفحه 10:
ارزیابی:
8 تمایز مفیومی بین سه نوع فزاه مافظه وبور «ارر و از نظر
ae
لیفی متفاوت هستنر.
#انزانههای حافظه از جهات زیر با هم متفاوت هستنر:
(Temporal Duration) (jl; 914 .|
(Storage Capacity) ظرفیت کلهراری ۲
Forgetting) ىشومارف ىاهعسينالم ۳
(Mechanisms
صفحه 11:
ارزیابی:
x, ۳
مرل پنر فزانهای مرل بسیار ساره الا اه است.
# مطابق این مرل, فزان هگوتاه مرت به عنوان درواژهای بین
فزانه حسی و بلنر مرت است, پا این حال اطلاعات پررازش
شره در مافظ هگوتاه مرت با اطلاعات زفیره شره در مافظه
پلثر مرت ارتباط رارتر.
@ نقش مرور زهنی در زنرگی مهرور است.
@ تمرکز پیش از هر بر سافتار حافظه و عرع توبه به فرآیترها.
صفحه 12:
۱۳۰ Mme LAMA
هه
Jondides et al. (2008
Unitary-store Model ىاهئازخ i مرل
* اين مرل بيانكر اين اس تكه بين هافظعى بلئر هرت و
دافظهى کوتاه مرت رابطه وبور رارد. بهطوری که
فعالیتهای افظه بلنر مرت نقش مهمی در حافظ هکوتاه
مرت ایفا میکننر.
fppt.com
صفحه 13:
۱۳۰ Mme LAMA
هه
Jondides et al. (2008
Unitary-store Model ىاهئازخ i مرل
*؟ به عبارتی» حافظ هکوتاه هرت شامل فعالیتهای موقت
بازنمایی حافظه بلثر مرت است و یا بازنمایی موارر یکه به
05 ۳
تازکی درک Has
ts 1 Os df. ۳ i125 1 ۰
این فعالیتها زمانی انباع میلیرر له برفی بازنماییها در
4 3 © af,
مرلز توبه قرار رارنر,
fppt.com
صفحه 14:
۱۳۰ Mme LAMA
هه
Jondides et al. (2008
Unitary-store Model ىاهئازخ i مرل
بيماران يارزروره (©431111651) رر ايجار ارتباطات جرير هم
aE 5 7 4
رر حافظه لوتاه مرت و هم در عافظه بلنر مرت مشلل رارنر.
*" عمکلرر فظع یگوتاه مرت این افرار در گلالیف یکه به
عافظهى رايطهاى نياز راررء آسیب ریره است.
fppt.com
صفحه 15:
۱۳۰ Mme LAMA
هه
Jondides et al. (2008
Unitary-store Model ىاهئازخ i مرل
* در هال ىله هاميان نظريه جنر فزانهای, هیپوگامپ و لبهای
ليهلاهى ميانى را مربوط به حافظه بلنر مرت میرانتر, هاميان
مرل تك فزانهای, بر نقش موثر این نوامی در ایبار روابط
جرير و عمگلرر عافث هکوتاه مرت لیر میکنتر.
fopt!n
صفحه 16:
۳2
Hannula and Ranganath
tase ta gly is (DDD, gb
ارائ هکررنر و از آنها فواستث رکه آنها را به صورت
ذهنى يهرفائئر.
سپس تصاوير رو" ارائه شر.
مش رک تگنترگان پایر بیان میگررث رکه آیا تصماویر رو
با تصاویر زهنی آنها همتا هستنر...
اين GL شامل ise رابطهای است...
یافته ها ففالیت نواهی قرامی و فلفی توامی
هیپوگام پکه مربوط به عمگلرر حافظه رابطهای است:
زا نارق زاره
صفحه 17:
ارزیابی:
8 این فر شکه افظ هگوتاه مرت تنها به وسیله مافظه بلثر
مرت فعال میشور, ساره گلری است.
Pte) ۳
@ شواهر متقاعرگنترهای ررباره پیماران یارزروره وجور نرارر.
6 شواهری مبنی بر اینکه این مرل نسبت به مرل پنرفزانهای
50 ی
كامل تر است و ارجفیت رارر, ریره ثمیشور.
صفحه 18:
Baddeley and Hitch
(Central Executive) ایی مرگزی ۳ 9 5
عارى از «ستلاه صس یکه به توجه شباهت «ارر.
(Phonological Loop) (Aly D9
که اطلاعات را در یک یل واجی آگفتاری) له میرارر.
Visuo-spatial Sketchpad) (ylas-5,ly9 eo
زلوی_ریداری و فشایی افتصاص رارد.
Working Memory (s, دافظهكا
صفحه 19:
Baddeley and Hitch
1974
(Episodic Buffer) (5y] x9, te 1
یک سیستم موقت زفیرهسازی اس تکه میتواثر اطلاعات لوپ
ps 3 ne oe 8
«ly لوح ریراری- فشایی و عافظه پلثر مرت را حفظ لرره و ارغا
ae 5 ۳ . 5 ۳
نمایر. این میانبی توسط عامل ابرایی مرلزی لنترل میشور.
Working Memory (s, دافظهكا
صفحه 20:
Baddeley and Hitch
۱ عامل
اجرایی
a
هنزور زهنی ij oo مرور زهنی
لوح ثبت ریراری- فضایی میانبی رویراری» اطلاعات لوب واجى (صراى (Jor
(چشم درونی) برای رمرلزارى متوص را ری افلاعات را به لل
ريرارى و فضايى تقسص «ارر. تركيب ه ىكند. كفتارى كله مى رارر.
Working Memory (s, دافظهكا
صفحه 21:
Baddeley and Hitch
(1974)
رو فرضیه عبار تثر از:
8 عد وو امه a 8 Spee و ie
الر رو تلليف ارْ يل جزء استفاره لننرء نمی توانثر در pe JD
با موفقیت انباع شوئر.
د آلر رو للیف از اجزاء مفتلف استفاره نماینرء میتوان آنها را
با هم و یا به مُل جرآگانه aly Pail
Working Memory (s, دافظهكا
صفحه 22:
۳۷۲
Phonological (fly D9
اين ارْ اثر شباهفت واجى 51221121217 لهع1و11011010ط
AG i rs 0
‘a CRN SOL WE & 8 ae 5 5 2
hee) ل ال ۱
AG. ۳ fa | 5 27 00
ا ا ا ات ل لت لا
0
صفحه 23:
Phonological (fly D9
00
7 75 8 2 7
4
dn, iF 000 7 0-1 1
ارائه شيه ريرارى له يارآورى هىشرء سنبيره شر. ار برفى
ee en ae 1 00
أزمورنىها فواستئر رر كين ائجام| تلليف اصلىء تلليف بازرارى
J wi
لويشى تلرار ارقا" ١ تا ۸ را انیا رهنر...
م۳ we 1 ۳ ee 5
اين تلليف لوب واجى را به كار لرفته و اثر طول للمه عزف
بإب فى شر...
صفحه 24:
re
5 a
لفتار مربوط میشور.
Phonological (fly D9
Loop
kee ees
۳ به اراک
۳۳۹ of”
یل فرآینر لویشی مربوط به
تولی رگفتا رکه = نك
۱
صفحه 25:
Phonological (fly D9
پرراز شکلمات یکه بهطور شنیراری ارائه میشور با پرراز شکلماتی
1۱
ارائه شثیرار یکلمات برون توجه ب هکاربرر یا عر کاربرر فرآیتر
21 به خزائه وابمى رسترسى مستقيم رارر ولى ارائه
ريدار ىكلمات ل ل ل ل ال 0
صفحه 26:
وم
Phonological (fly D9
i $] ١ 7 7
02200 ا اثر طول كلمه را رر ارائه ريرارى از بين
2 1 ۳
Ol IBY ner) ال ا ل ال لك ا ال 00
عر شوه 9 a 7
ارائه شنئيرارى تأثيرى بر اثر طول كلمه نرارر ون اطلاعات مربوط
5 5 7 2
De BLM e ل Se a Re
صفحه 27:
۳۷
Phonological (fly D9
تعقیقات مربوط به بیماران آسیب ریره مفزی نیز از اي نگفته
A PA ۳ رم 9
ا ل ل ل ل ا سي بريركى شرهائر
ا
صفحه 28:
PA
Phonological (fly D9
Loop
این لوپ فرافنای حافظه را بیشتر میلثر ولی در فعالیتهای
روزمره ریره نمیشور,
7 و و ی
عمللرر مهم لوب وافى اين ئيست له للمات آشنا را بهيار
2 ۳ ©
Bye Reel ا ا
صفحه 29:
لوح ريدارى- فضايى
الوم طء غ51 لهتاومك-مناكتل/ا
—iLogie (1995) كك
حافظه (Visual Cache) (5,|ny (jy
اطلاعات مربوط به یل دیراری و رک را زفیره میگنر.
كاتب ,39( dnner Scribe)
با اطلاعات فشایی و عرکتی سر وکار رارر. تن اطلاعات را رر فافظه
نهانی ریراری» مرور میگنر و تن را از این حافظه به عامل اجرایی
مركزى انتقال میرهر. این جزء در طراعی و امرای هرگات برن و
هر دست و پا دفیل است.
صفحه 30:
لوح ريدارى- فضايى
pad. انوكت م
Logie (1 995)
حافظه نهانی
5
ريدارى (زفيره لاتب ررونى
اطلاعات (مرور زهنی فعال)
ريدارى
lal dae 7
مرکزی
صفحه 31:
لوح ريدارى- فضايى
لوطع غ51 لهتاومك-مناكت/ا
لع
تصاوير GUE PUI Gus jy Seu! Kyl jl Glo PET
ففایی نواعی نیمکره راست (قشر پیش پیشانی و پیش هرلتی و
پس.-سری) و در زمان انباع گلالیف ریراری توافی تیمگره
سمت چپ (قشر آهیانهای و ليهّلاهى) فعال مى شونر.
همپنین مطالعه بر روى افرار سیب ریره مفزی حألی از اين
اس تکه آسیب به یک امیه, هر رو فعالیت را مفتل Sees
fed |
صفحه 32:
لوح ريدارى- فضايى
Visuo-spatial Sketchpad
هام Aa, 8 | زر a
لاربرر در زنرلی روزمره: براى بهتیابی جغرافیایی و تلالیف
بر نامهریژی فشایی رارای اهمیت است.
pp
صفحه 33:
عامل ابرایی مرگزی, به سیستع توبهی شباهت رارد.
میمترین و همهگاره ترين جزء سيستم دافظ هکاری است.
تسیب ریرن قطعات پیشانی قشر مفز میتوانر مویب افتلال
در عمگلرر ابرایی شور.
فرر آسیبریره به فوبی میتوانر مطابق فطوط قبلى امور
روزسره عم لکنر ولی نمیتواثر در انباع كلاليف جريرء تخسصس
جریری را در موقعیتهای بریر پیاموزر,
(Dysexecutive Syndrom) :1,4! سنررم] بركارى
620
صفحه 34:
عمللررهای عمره
تغییر برنامههای بازیابی
۴ اشترال زمانی در مطالعات کلالیف دوگانه
۴ توبه انتفابی به ممرکهای فاص و همزمان بی توبهی به
ممرکهای ويلر
™ فعال شرن موقت هافظه بلنر مرت
9
صفحه 35:
bw لين جر تك 1 lp wag wie
روک شی هنن بر
Collette
a gf cs ۳۳
به بررسى مطالعات مرإو[0 طاوير مغزى يررافتئ ركه به جنر عمللرر
be مق ae 9 ۳ a5,
واهر مرلژی توجه مربوط میشر. شواهر نشان میرار له پررازشهای
bth عقاف ققد ; ون وه رن کوج
اجرايى هناطق مغزى مشترلى ijl ولى از يل كلليف به كلليف ريلر
تفاوتهايى_ ريده مى شور.
وه
عامل اعراى مرلزى الهناددء)
صفحه 36:
Episodic
یک سیستع با توان مفرور است.
از این بیت رویراری اس تکه میتوانر اطلاعات منابع
متفاوتى را به شل يك رویراد یلپارچه SPL»)
به عنوان واسطه بین سیستعهای فرعی عمل میکنر.
از لرهاى متفاوت استفاره ه ىكنر و آنها را به شل يك
بازنمایی پنر بعری یلبا ره زر ه ىآورر.
ویر
صفحه 37:
ار زیابی:
@ سیستم افش هکاری به پررازش فعال و زفیره موقت اطلاعات|
مربوط میشور و از اینرو در تما تلالیف پیپیره شنافتی هضور
oly
sey yee Ge, 7 fwd
در مدل حافظه كارى هرور كلامى يك فرآينر ائتفابى رر لوب وابى)
و ay د Aw a
است له واقعگرایانه تر از مرور زهنی مرل پنر فزاهای است.
ame, . ar. * .
8 با توبه به توان معرور عامل ارایی مرگزی, فیلی از نقشهای|
آن نا مشفس است.
أ 5 ف رن ۳
8 پلوئلی ارغاع اطلاعات بفشهای ریلر توسط میانفی دیراری به
روشنی مشفس تشره است.
صفحه 38:
ف رآینرهای حافظه
Processes of
72
صفحه 39:
Cy ae gate
۱8 55 9
Craik vial Lockhart
فرآینرهای اررآلی (92ل1یرگیری تعیین میکنتر چه اطلاعاتی
در افظه بلنر مرت زفیره شور
در پررازش سطوح مفتلفی وبور رارر از تعلیل سطمی تا تعلیل
عمق يا معنايى.
عمق به مقبه معنای برگرفته از معرک است تا تعرار
تعلیلهای انياء| شره بر آن.
صفحه 40:
CT ae ا
Levels of Processing
Craik and Lockhart
)19 12۳۲۱ فرضیههای نظری
سطح عمق پررازش یک معرک تاثير زیاری بر قابلیت
رارر. OF یارسپاری
سطوح عمیقتر تعلیل نسبت به سطوح سطمی تعلیل,
۳
رریارهای قوی تر و پایرار تری را تولیر میگنر.
صفحه 41:
Cy ae gate
۱8 55 9
Craik ۳ Lockhart
هرور تلوراری Ay 6 به گلرار
(glo las قبلی مربوط است.
مرور بسطی wv (Elaborative rehearsal) تعلیلهای
عميق تر و معنارارتر مطالب در هال پاوگیری اشاره رارر.
صفحه 42:
Cy ae gate
Levels of Processing
مافظه بلثر مرت به عمق, بسط و تمایز بستّی رارر.
در تشبیهات نه پنران بسط افته, یارآوری بهتر از تشییهات
كاملا بسط يافته هى باشر.
رريارهاى هتمايز رر مقايسه با رريارهاى nly آسانتر بازیابی
میشونر.
صفحه 43:
ارزیابی: ر
8 به رشواری میتوان سطح پررازش یارگیرنرگان را مشف سکرر.
8سافتار سطوح پررازش تفاوت بین بارگیری هرفمنر و اتفاقی
را شرح نمیرهر.
اهميت بازيابى رس تل مكرفته شره است.
ne ۳ 3 1 0
اهمیت عمق پررازش, بسط و تمای زکاملاً روش نیست.
این نظریه توبیهی درباره بیماران یارزروره نرارر. زیرا آنها
مهارت پررازش عمیق و معنایی را رارنر پا این عال در عافظه
a ۲ 7
پلثر مرت پا مشلل روبرو هستنر.
صفحه 44:
١
۴ ياركيرى نا آشّلارء یارگیری پیپیره است برون اينکه بتوان
آنچه راکه فرآگرفته میشور به زبان آورر.
* در اين نوع یاوگیری, یارگیرنره به آموفتههای فور آلاهی
هشيارائهاى ترارر.
عرعر
صفحه 45:
١
۳ ع 7
© يك علامت ستاره رر جهار موقعيت يك صفهه تلویزیوئی
خی ۳ 2 7
ظاهر میش رکه در زیر هر یک از آنها ی ککلیر قرار داره
شره بور. پا توبه به موقعیت ستاره باير به سرعت ضربه زره
۴۵
صفحه 46:
en ro 1 ۳ .
igh سیستمهای «فیل در عافظه و یارگیری انار با
ae 5 Z . ورد ee oe
سیستمهایی له رر حافظه و یارگیری سار نقش دارنرء متفاوتتر؟
استلام: سیستعهای اأشلار به نسبت تفت WO
FP gp oyun setts
افتلالاتی چون یارزرورلی قرار نمیلیرثر له بر سیستعهای
مک و
آشلار تا ثیر رارنر.
0 ا ۱
استقلال سنی: یارلیری اآشلار گمتر تهت تأثير سطح رشر
۳ 4
ry يا سن و سال قرار میگیرر.
صفحه 47:
ry
“a 2 fx 2 saat و
تغییرپزیری انرک: در مقایسه با حافظه و یاوگیری مار
1 الل د ۳ Aen
تفاوتهاى فرر ىكمترى رر حافظه و ياوكيرى ناآشّلار ريده
میشور,
Avs UF «De ۳ 95 ۲
استقلال بهره هوشی: عمللرر AYU ناآشلار به نسبت
تدت تأثير بهره هوشى قرار ثم ىكيرر.
Ave 5 5 ih
در پررازش: سیستمهای ناآشلار در آلث رکوهها Sip
صفحه 48:
Shanks and St. John,) aie رو معيار باوگیری
(1994
dnformation Criterion) (jl Vb) معیار
(Sensitivity Criterion) cuwlus ,las
Implicit juaie یاوگیری
Learning 7
صفحه 49:
۱ نظریههای فراموشی 017 111601165
Ebbinghaus
(1885/1913)
۷
0 a از یاوگیری ore) ese
MeO ODT TE SRO IS
مى يافت.
كر فراموشى کلاریتمی Logarithmic Forgetting)
0
صفحه 50:
ا ءات 14002
يارآورى آنقه ما رر هال هاضر مشغول تن هستيم يا
آموفتههاى قبلى و بعرى ما ترافل راشته باشر.
9 ترافل ني شلستر (Proactive Interference)
زمان ىله آموفتههاى قبلى بر یارگیری بعری تاثر میگزارر,
۳ ترافل پ سکستر (Retroactive Interference)
زمان ی که موفتههای بعری بر یاوگیری قبلی تأثیر میگزارر.
(0
صفحه 51:
ا ءات 14002
ريشه نظريه ترافل رر نظريات 11112561261 111160 قرن
وزرهم است.
ود det fs ی
ترافل يي شكستر و بسعلستر وقتى رو والنش مفتلف با يك
ام 5 ۳ rd
مدرل تراعی راشته باشنر, هرالثر است.
و3 a 5
رو والنش مشابه با یک ممرک تراعی شونر, رر هر متوسط است.
و م ۳ ۳ 3
زمائى له رو محرت مفتلف رخيل باشنرء حراقل است.
ا
صفحه 52:
. 7 3 5 5 3 5
فرویر مرعی بو رکه موضوعات بسیار تهری رکنتره یا افطرابآور
نمی توانثر به سطح ألاهى sag itis
۶ 03 a a te
اسل واپسزنی به عمکلرر طرر مطلب و تلهراری آن در فارج از
سطح هشيارى قرار رارر.
Vit) ل OOP)
۵۲
صفحه 53:
۱ OTE
. 7 . . 5 .
فرویر مرعی بو رکه موضوعات بسیار تهری رکنتره یا افطرا بآور
نمی توانثر به سطح آگاهی هشیازانه برس
ات و" 0 5 2
اصل وايسعزئى به عمللرر طرر مطلب و تُلهدارى آن در فارج از
سطح هشيارى قرار رارر.
Or
صفحه 54:
بسیاری از اطلاعات ی که در هافظه پلثر مرت ها زفیره شرهانر,
منسوخ و یا بیربط بوره و برای اهراف باری ما بلاستفاره هستنر,
بتابراین به صورت هرفنمنر به فراموشی سپرره میشونر.
۵۴
صفحه 55:
مر توت ۱۸۹-۱9
dorgetting
اطلاعات در فافظه زفیره نشره است.
رک 02
اطلاعات در حافظه یره شره است ولی در رسترس نیست:
2
صفحه 56:
ne er PULAU
اغلب اطلاعات مربوط په فلق و فوی در رریارها زفیره میشونر.
tn 7 7 3 ۳ ah
آلر عالت فلق و فوی در زمان یارلیری و بازیاپی متفاوت باشر,
امتمال فراموشی بیشتر میشور.
ar
صفحه 57:
Encoding specificity اختصاصى hse اصل
هر مطلب پا توبه به ie در تن قرار رارر رمرلررائى شرة
و رريادى همنفسر به فرر از اطلاعات بافت و هرف به با
میلزارر و برای بازیایی بایر اطلاعات نشانه با رریار (اطلاعات
بافت و هرف) همئوانی راشته باشر.
هرگونه تغییری در نشانهها یارآوری را گاهش میرهر.
OV
صفحه 58:
بازشناسى
و
7
۲ بارا
| Cri
7 يارآورى است.
Recognition
and
Recall
teeny
صفحه 59:
ho . تب af 000
برتری بازشناسی بر یارآوری به این رلیل است له همپوشانی
بین اطلاعات زفیره شره در حافظه و اطلاعات فاضر در رریارها
بهطور معمول در بازشناسی پیشتر از یارآوری است.
*_براساس اصل رمُگررانی افتصاصی زمانی یارآوری یک مطلب از
بازشاسی تن بهتر صورت م یگیر رکه اطلاعات Juv از شاه
های یارآوری نسبت به بازشاسی همپوشی پیشتری با
رريارهاى حافظه راشته باشر.
fppt.com
صفحه 60:
نظر یه تعلیع Consolidation Theory
Duadi (2004)
.۴ تطليم عبارت است از غرآینر پایراری برای پثر ساعت و
شایر چثر رو زکه اطلاعات را در عافظه بلنر مرت تثیبت
و3
م ی لنر.
KG é fe ly
*؟ خاطرات تازه تشليل شره و رر هال تمليم رر برابر ترافل و
فراموشى آسيبيزير هستئر ولى فاطرات قريمى مهو
dies ل ا
فى سُوثر و مهلم هى لرر ثر.
صفحه 61:
ارزيابى:
بر خلاف اكثر نظريههاى ply نظريه تقليم توضيح میره رکه
هرا ميزان فراموشى رر طول زما نكاهش مىيابر.
#به نظر میرس رکه نظریه تعلیم در سالهای اف مکاملترین
نظريه رر رابطه با فراموشی است.
۱ و تر
در رابطه با بزییات فرآینر تعلیم» ترریرهایی وپور رارر.
صفحه 62:
