کسب و کارمدیریت و رهبری

6 سیگما، شش سیگما

درس کیفیت و بهره وری کارشناسی

فاطمه دهقانی

16 صفحه
602 بازدید
07 آذر 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
استاد :دکتر انیسه دانشجو : فاطمه دهقانی

صفحه 3:
DEFINE ae ANALYZE /MPROVE CONTROL

صفحه 4:
شش سیگما روشي هوشمندانه و عاقلانه جهت مدیریت فعالیت هاي تجاري يك سازمان و یا يك بخش است . در ‎٩ ۲‏ اصلي از بكارگيري شش سیگما عبارتند از : ‎cu lone balks‏ مشتري + كاهش زمان انجام فعاليت ها _ ‏كاهش تعداد نقص ها‎ ٠ اکر چه شش سیکما فرآيندهاي يك سازمان را اندازه گيري و تحلیل مي کند , ولي تنها يك برنامه کیفیت نیست , بلکه برنامه اي براي فعاليتهاي تجاري يك سازمان است .

صفحه 5:
مي توان به سوال «شش سیگما چیست؟» به روش هاي مختلفي پاسخ داد . ۱- مقیاس و معياري آماري براي نشان دادن كارايي يك فرایند يا محصول ۲- هدفي جهت رسیدن به سطح عالي و کاملي از بهبود , ۳- سیستمی مدیر بتی به جهت ر سیدن به

صفحه 6:
یک فلسفه: در هر کاری که اتجام می دهید کمتر اشتباه کتید. یک اندازه گیری: برای ‎are‏ 0 و خدمات از ابزار اتدازه گیری استفاده کنید. كه < یک صعیاو: یک سيستم اندازه كيرى عملكرد لتك يوغللا یک استراتژی تجاری: کیفیت بالا هزينه ها را كاهش مى دهد

صفحه 7:
سه ويژگي عمده زیر شش سیگما را از دیگر : برنامه هاي گذشته کیفیت مجزا مي سازد شش سیگما مشتري گراست. و اغلب بطور آشکارا سعي -: در حفظ رضایت مشتریان خارجي دارد و همواره به سوي 0 کرت هي کند . (منظور از مشتریان خارجي : مشترياني هستند که محصولات و خدمات سازمان را خريداري مي کنند.). _ 9 ۲" پروژّه هاي شش سیگما باعث گسترش سرمایه بالايي مي شوند . ‎a‏ - در واقع شش سیگما باعث تغییر عملکرد مديريت مي

صفحه 8:
كمربند سياه احتمالاً اين مهمترين نقش در شش سيكما است . كمربند سياه . فردي است كه به طور تمام وقت جهت رسيدكي به فرصت هاي بهبود و هدايت آنها براي دستيابي به نتايج , فعالیت مي نمايد . کمربند سیاه همکارانش را هدایت , تشویق و مدیریت مي کند , آموزش و تعلیم مي دهد و از ز آنها مراقبت مي نمايد و تقريبا يك متخصص در بكارگيري ابزارها براي 212 سشكلات و حل آنها ا 1 و سات است . ا ۱ . " ‎i‏ یل ‎«bh‏ اش ند ای

صفحه 9:
کمربند سیاه ارشد معلم , مربي و یا مشاور کمربند سياهاني ات که بر روي پروژه هاي گوناگون فعالیت مي نمایند . در اغلب موارد , ۴ اه آرشد يك متخصص واقعي در ابزارهاي تحليلي 6 3 است . کمربند سیاهان ارشد غالباً از مدارج بالاي ادر ‎ste)‏ مهندسي , علوم و یا مدیریت برخوردار مي نقش نماینده تحول را در ۷۱58 در اغلب شرکت ها ‎sh,‏ ‏سازمان ایفا مي کند , كسي كه براي ترویج روش ها و راه ۳ سل هاي شش سیگما ‎ee? ae‏ 7 ae

صفحه 10:
کمربند سبز يك کمربند سبز فردي است که , مهارت هاي شش سیگما را غالباً در سطح کمربند سیاه آموزش دیده است . کمربند سبز يك شغل واقعي در ۹ وه عنوان عضوي از نیم و با رهبر پاره وقت تیم شش هي جدید شش سبگما را براي فعالیت هاي روزانه سازمان به کار گیرد ارت قايي معمول در شش سیگما معمول؟ 6 2 وبا يك مدیر مهم در سازمان است که از ‎we cs‏ 1 9 7 1 0001 كد ۷ ۲

صفحه 11:
ee 4 8 ‏رك‎ ‎/ 2 SN six sigma - ©asure = go! J, 31 Analyze

صفحه 12:
اهداف شش سیگما در سازمان که بسیار صریح و مورد تاکید است عبارتند از : * افزایش سهم بازار * کاهش استراتژيك هزینه ها * رشد سود نهايي

صفحه 13:
شش سیگما فرآیند کمک ی است بسیار منظم که به سازمان می کند تا به طور مستمر با خدمات توسعه و لاي ستصولات و , نيازهاى مشتريان شود را برآ سازد ورده . از دید آماری شش سیگما به فیاسکیفیتا خولینجشآاتجیا فعد ود نو 6 660 95/998 يكطفيزآينددوصانمازوناز حالت مطلوب خود اهوتیا شباضاست

صفحه 14:
مراحل اجرای شش سیگما در مرحله اول یعنی تعریف کار گروه پروژه تشکیل شده ومشتریان-۱ و » نیازها و الزامات آنها تعیین می ‎ro‏ شود و نقشه سطح بالا تهیه دوعمگطله اندازه گیری ضمن آنکه عملکرد سیگمایی موجود-۲ فرآیندمی تعیین جمع شود و برنامه جمع آوری داده های تولید شده مر خفن رفولینویو شیویلهراطربرناعه طی آربنظر گموشپدوژه داده-۳ ‎lo‏ تولید شده و فرآیند را تجزیه و تحلیل می‌کند وعوامل ایجاد تما صتعيف ود فراید را مشخص _ می‌کند به‌عبارتی موچلعلچ لمم بالهبود | اس ماع کار مهم ااه راه حل ها و نتایج حا را بررسی و منافع ‎Gite‏ از آن را ارزیایی می ی كتترل استه دراين مرحله مجموعه ایی از-۵ روش ها و ابزارها برای فرایند بهبود یافته جدید بکار برده می‌شود بطوریکه در نهایت عملکرد سیگمایی در طی زمان بهبود یابد

صفحه 15:
در توضیح عملکرد سیگمایی باید گفت که سطح ۱سیگما بیشترین مقدار ضایعات را در بر می كيرد كه جمع عظیمی از هزینه های اضافى را به سازمان تحميل مىكند و در صورت عدم رسیدگی و لات آن jada ‏را بدنبال‎ ۶2۳۶۲ ۳۰۸۵۳۸ ۶2۶2۸۰۰۷ 2۳ yyy ۳/۴ و2۸ ۱۳۰۳۸ 2۸۱۶۰۷ ۶۳۰ ۳۳۳ ‎PF‏ +/+

صفحه 16:
که در آن منظور از خطا , محصول یا خدمت نامناسب و تعداد فرصت ها , بازاء هر یک از عواملی که خطا نامیده میشود یک فرصت در نظر می گیرند وتعدادنمونه ها, تعداد مواردی است که خطای آنرا اندازه گیری می‌کنند . سپس با استفاده از جدول " قابلیت فرایند و تبدیل سیگما" سطح عملکرد سیگما را

39,000 تومان