صفحه 1:
۲ ف) اختلال كاستى توجه وبيش فعالى 5 od
" الگوی فقدان توجه یا بیش فعالی -تکانشگری پایدار که مانع کارکرد یا
پیشرفت فرد میشود با ویژگی 1 یا2 در زیرمشخص میشود:
1)فقدان توجه : شش (يا بیش 2 از نشانه هاى زير درست کم شش
ماه تدوام داشته و در حدی است که با سطح تحولی فرد همخوانی دا
تاثیر منفی برفعالیت اجتماعی +تحصیلی, شغلی دارد:
1-1 اغلب ازتوجه دقیق به جزئیات برنمی آید(جزییات را نادیده می گیرد یا
اصلا متوجه آن نیست و کارش دقیق نیست).
1-2 اغلب درحفظ توجه به تکالیف يا بازی ها با دشواری روبه رو است(دز
حفظ تمرکز در طی سخنرانی,گفتگو یا مطالعه طولانی مدت)
1-3به طور مستقیم مورد خطاب قرار گیرد توجه نمیکند(گویا Ne,
ی است حتی وقتی هیچ عامل مستقیم برای حوا را ١|
eee هت سب ac ۳ وود رت ال
صفحه 2:
أماده كردن کزارش هایمرور کردن مقالات طولانی)
7-1-غالبا اشیا ضروری برای انجام دادن تکالیف یا فعالیت ها را گم میکند
۱۳ ts bak ch me A ee
است افکار بى ربط وجود داشته باشد
9-1-اغلب در فعالیت های هرروزه فراموشکار است(انجام کارهای خانه اجام
دستورات,جواب دادن به تلفن هامپرداخت صورت حساب ها,به خا gee
قرارهای ملاقات)
0 er
داشته باشد.با سطح تحولی فرد همخوانی ندارد,تاثیر منفی بر فعا
اجتماعی ,تحصیلی ,شغلی دارد dé:
1-2 دست وپاهایش اغلب بی قرار است,درحالت نشسته وول میخورد G)
2-2اغلب صندلی اش را ترک میکند در موقعیت هایی که انتظار می رود مک<
بنشیند.
2-اغلب در موقعیت های نابجا به این طرف و آن طرف می دود ب
پرد
-4-اغلب نمی تواند بی سر و صدا به بازی بپردازد.
الا 2 دا و
-6-اغلب پرچانگی می کند.
-7-اغلب قبل از تمام شدن خو پرسش ها پاسخ را می پراند.(جمله ۶۱
اتکمیل می کند یا نم تواند منتظر نوبت خود برای مکعبت*هود)
1
2
2
2
2
Cal less ua je Cel 89-2-انتظار کشیدن
صفحه 3:
تشانه های مختلف فقدان توجه يا بیش فعالی,تکانشگری بیش از12سالگی وجود دارد. m
جانشانه های مختلف فقدان توجه یا بیش فعالی بتکانشگری دردو یا چندموقعیت وجود
دارد(خانه ,مدرسه,کار)
د) شواهد کار حاکی ازتداخل نشانه ها درکارکرد اجتماعی .تحصیلی یا شغلی,یا کاهش
کیفیت آنهاست
)نشانه های اختلال منحصرا دردوره اسکیزوفرنی يا اختلال روانپریشی دیگر ظاهر
نمیشودوبر حسب اختلال روانی دیگرنمیتوان تبین بهتری از آن به دست داد.
نمود مختلط:اگرهردو ملاک الف(فقدان توجه)و الف2 (بیش فعالی وتکانشگری)درشش
ماه گذشته مطابقت کنند.
نمود عمدتا فقدان توجه:اگرملاک الف1(فقدان توجه)درمدت شش ماه گذشته مطابقت
+0 کتداما ملاک الف2(بیش قعالی وتکانشگری)مطابقت هداشته باشد.
تا بیش فعالی -تکانشگری:اگر ملاک الف2 (بیش فعالی مات 3۳3
مطابقت کند,اما ملاک الف1(فقدان توجهر)مطانفت توافت SS ge
صفحه 4:
شیوع در کودکان 5 درصد و در بزرگسالان ۹
5 درصد 2
“در افراد مذكر شايع تر و نسبت دو به يكيم
است
صفحه 5:
* مفهوم سازی جدید
۰ پروفسور راسل بار کلی در کتاب «آموزش کودکان با رود بر 2
مفهوم جدیدی از ارزیابی» تشخیص و درمان کودکان با «نقصتوجه -بیشفعالی»
ارائه میکند. او بر اساس تحقیقأت و کار بالینی خود مشکل اصلی اين کودکان
ضعف در خودکنترلی و نقص در کار کردهای اجرایی مغز میداند و با توجه بلین
مفهومسازی جدید» روشهای درمانی و مدیریت این کودکان
سایر مکانها را ارائه مینماید
صفحه 6:
تعریف کارکردهای اجرایی ١
كاركردهاى اجرايى به مجموعه اى از توانمنديهاى شناختى و iy
كر اشتاختن گفته نی(شنود که بررفتارتفکر و احساسات ۱۱ BY.
کنترل دارند pr
کارکردهای اجرایی به ما کمک می کنند تا تصمیم بگیریم چه 7
cules هایی را انجام داده, به چه تکالیفی توجه کنیم و یا چه 4 ۸
فعالیت هایی را انتخاب نمائیم. ee
انواع كاركردهاى اجرايى 3 ۳ ۳
انعطاف پذیری: توانایی انطباق دادن و تغییر دادن روشها برای )
إسيدن به هدى. 7
انا إمدا دكي ير تكاليقن كط نباف ی تلا رت
صفحه 7:
* بازداری از پاسخ (واکنش): توانایی متوفف کردن یا به ناحیر ی
Tee یک عمل به جای نشان دادن یک رفتار تکانشی (بدوا
00 توانایی نشان دادن واکنش مناسب به مسائل ote
اجتماعى
توجه مستمر: توانایی حفظ تمرکز و توجه در حضور عوامل
مزاحم ۳ we
شروع به کار: توانایی آغاز کردن یک کار به جا Suid
به تعويق انداختن ان /
مديريت زمان: توانايى انجام كارها در يى زمان مه
جافظه فعال: توانايى به ياد اوردن اطلاعات مرتب
آنها براى تكليف و عمل فعلى
صفحه 8:
cen به رفتارهایی با پاداش ديرتر» ولى بيشتر
بدنبال دارد
0 ere =
7 حلاف به تعويق ان لذت al
نضا
صفحه 9:
ترش باندار یضار تیانع bij
ل توانايي به تاخبر انداختن ی معائقت از پاسخ منجر بد با ا
فوری
2 توانایی متوقف کردن رفتارهای sled بدون نتیجه اثربخش | ره
5 #واتایی کنترل عوامل حواس پرکن و مخل که در کارمهارت هاي /
اب گر مراجست ایجاد می کند 7
4 رم ۱
1 بازداری معطوف به خود: ترمز ذهن چم ۲ ۲
کودکان عادی در مقایسه با کودکان بیش فعال از توانایی صبر ۳۰ ۰ ۰
طولانیمدت پیش از واکنش نشان دادن برخوردارند. این es 1 .=
صبرکردن از توانایی بزرگتری ريشه میگیرد و آن تواز زداری" ail
تون اهر تارهاى آنى است؛ اد که ۱
صفحه 10:
توانایی صبرکردن باعث می شود: 3
درک و تضوری از گذشته در خود ایجاد کنیم و از اين درک
به تضور و درکی از ايندة احتمالی دست یابیم.
© 2. با خودمان و تیم sls اين زبان sly كنترل رفتارمان,
استفاده کنیم.
© 3. در ارژیابی خود اد بین عواطف و احساسات با
اطلاعات فرق بگذاریم و بدینترتیب منطفیتر رفتار کنیم. .
4 اطلاعات یا پیامهای 433 1 به انمد 'كوجكتر
+ قسیم 0955 ls پخش«
صفحه 11:
2 . توجه معطوف به 297 (خودآگاهی): dal ذهن
iff 1
4 توانایی تعویق ولكش" رک رورا یکی از توانایی oaks
tore lol تا اشتت: این توانایی با فیژگی
جهتدهی توجهمان نه تنها به محیط پیرامون, بلکه با
جهتدهی توجه به سمت شود مار مرتبط است: ما 1
خوذمان را حين. عمل و رفتار تماشا و همچنین نظارت 7
eats و بدینترتیب به خوداگاهی میرسیم.
میکنیم تا اقدامات خوددرا با ستتم ! تزا
و اک
صفحه 12:
*"3. تصور معطوف به خود: چشم ذهن 2
* با انباشته کردن آگاهیمان از خود و از اقدامات گذشتة خود در حافظه.
میتوانیم به ادراک و تصوری از اکنون خودمان و همچنین گذشتة
خودمان دست يابيم. اين انبارش تصوری از آنچه هستیم و آنچه انجام
داددالم به ما دده ادن اناشته (تاريخجة شخصى ماست ١ بتابراين
آموختههای گذشته, دربارة رفتار فعلی به ما کمک میکنند یعنی ما از
گدست ریت برخوروذارنم و باااستفاده از آن میتوانيم از اشتباهات و
موفقیتهای خود بسیار سریعتر و موثرتر از هر موجود زندة دیگری
درس بگیریم.
اگر «نقصتوجه -بیش فعالی» به معنای نقص در صبرکردن و مهار رف
شد, آنگاه اين نظريه پیشبینی م ىكند كه كودكان با «نقص توت"
فعالی» باید درک محدودتری از خودآگاهی و خود ۹
SE ae سس جر Dees ود
صفحه 13:
: مهار رفتار, خودآگاهی و داشتن |
١ اراک از کته و :ه مربوط است, توانايى صحبت كردن با
خوداست. : <<
cur yl 3 كردن با خود يا كفتار درونى باعث كنترل رفتار
we 7 كودكان مى شود.
Pe
0 ا
ee
صفحه 14:
: این پنجمین کارکرد تافواناتی آجرایت است. قدرت مهار امیال و
صبرکردن به مغز ما زمان میدهد تا اطلاعات ورودی را به دو
" رویداد. سپس بدون اینکه سوگیری شخصی خود را که ناشی از"
— —
با :3
بخش تقسیم کند: : بخش Jol معنای شخصی رویداد (واکنشهای
اخساشی یا عاطفی ما) و بخش دوم, اطلاعات یا محتوای خود
عواظف ماست در واکنش خود دخالت دهیم, به صورت عینی و
واقعگرایانه با ی برخورد میکنیم.
ناتواني اين اقراد در مهاز احساسات خود درم با
صفحه 15:
6.بازى ذهنی معطوف به خود: منبع نوآوری و حل مسئلهما
ار ی ی
در اختیار نداریم. ایدهها و قواعد جدیدی را ابداع کنیم. زمانی که
واکنش خود را مهار کرده و صبر میکنیم. میتوانیم ایدهها و
قواعد قدیمی را بررسی کرده و به اجزایش تجزیه کنیم و سپس
شا را ای الددها درنهم إميزيم تابه تركيبانى كاملا
جديد دستيابيم.
صفحه 16:
ار وا ات برای.پرورش 211 ۱
«نقصتوجه-بیش فعالی» . . .
1 باتوی قوری به فرزند خود بدهيد |
" كودكان , با «نقص رجه-بيش فعالى» بیش از کودکان ۰
2 عادی تحت کنترل لحظة حال هستند. ts) elk:
۲ . ینادنچ باید بخشی از لحظءی حال شوید, وگرنه تاثیر i
; بر او lg داشت. "
1 كودكان با «نقص توجه ريش فعالي» وقتبی با کاری ts lp
صفحه 17:
2 بازخوردهای بیشتری به فرزند خود بدهید
كان نا «نقص توجه بيش فغالن» ند تنا نه بازخوردها ۱ ۱۱۰ ا
- Pe
فورىترى نياز دارند بلكه اين بازخوردها بايد به دفعات بيشترى
نیز به آنها ارائه شوند. پیامد یا بازخورد فوری میتواند حتی وقتی ۱ {
به صورت گهگاهی نیز ارائه میشود مفید باشد اما زمانی و
کستریرن کارانی راندارد که به مرائت و به تعداد ریاد به نود v
داده شود.
3. از پاداشها و پیامدهای بزرگتر و قدرتمندتری استفاده كنيد . رايب
مر فيا و عابني الاين كوركان نه ببامدة د ی ی 1
برجستهتر و قدرتمندتر احتیاج دارد تا بتواند به کارش ادامه دهد, ۲ 1
ارف دی وی کل يا رفار خویی داشته باشد. ۷ج a
اين پیامدها شامل محبت فیزیکی, دادن مزیت. biol عون با و 0
هدیهها رن هی shir] ee >
ول است 0
صفحه 18:
5 زمان "را برای کودک یادآوری کنید و در صورت لزوم در آن پل بزنید,
کودکان با «نقص-توجه-بیشفعالی» از نظر رشد توانایی استفاده از
حس زمان و اينده برای راهنمایی و پیشبرد رفتار فعلی خود دجار تاخير 8
هستند. از آنجا که این کودکان از توانایی کودکان عادی برای درک زمان . ¥ &
و استفاده از آن برخوردار نیستند, نمیتوانند به مطالبات و خواستههایی ها
که شامل تعیین موعد و مهلت زمانی یا مستلزم آمادهشدن برای آینده 7
هستند, مانند کودکان عادی پاسخ دهند. Lgl برای چنین تکالیفی نیاز /
دارند که ارچاع بیشتری به زمان داده شود و زمان مکرزا به آنها باداوری ۱ م 3
شود Vor s
6:/اطلاعات مهم ارا درا نفظة کرد یادآوزی كنيد لا
چون حافظة فعال یا توانایی نگاهداشتن اطلاعات لازم برای تکمیل یک "2
کار در ذهن, در کودکان با «نقص_توجه-بیشفعالی» دچار نقص(جدی ۴
است, قراردادن اطلاعات مهم به شکل فیزیکی در محلی»ککو ارام هه
تکلیف باید انجام شود میتواند بسیار مفید باشد. لین مجل ل ل
ميپذیرد Saag ‘a مد امن ٍ ۲ 8 nae
‘pin اش
صفحه 19:
با
اگر فرزند شما باید تکلیفش را روی میز آشپزخانه (جایی که«
میتوّان در حین پختن غذا بر او نظارت کرد) انجام دهد..:
ی او روی میز یک کارت قرار دهید که قواعد و
تاآوریهای مهم را در آن ليست کردهاید از جمله «مشغول
igubc a حواست يرت نشود و اکر ناز داشتی درخواست
.» يا «دستورالعملها را بهدقت بخوان» هم ۳۳
71 انطام بل 'زمانى كه تمام شد برگرد و تمام پاسخهایی که
۳ ثظر درستی و دقت بررسی کن.» این یاداورها :
"تایه بدكو يي مناسبسازی شوند که مشکلاتی که هر کودک
aia در نفطة عملکرد دارد پاسخ دهند:
کج راون وا oa دوحه - بعددن, فعا ل دشر ردو موف ]| کم[
صفحه 20:
ear و تفکر را عینی و عملیاتی کنید
ee كن لك زفاتتى كه بايد مكلك کنند و دربازة یک
4 موقعیت یا مسئله فکر کنند» نمىتوانند به اندازة سایر کودکان با این
" اطلاعات ذهنی کار کنند. آنها به صورت تکانشی و بدون اینکه به گزینهها
موجود خود فکر کنند فا تشان میدهد.فراشناخت يا یادگیری چگونه
یادگرفتن را باد بدهید
9.به دنبال ثبات و هماهنگی باشید
سعى کنید برنامه تغییر رفتار را حداقل برای یک تا دو هفته اجرا کنید و اگر .
نتیجه نداشت آن را کنار بگذارید.
/ ثایت قدم باشید و هنگامیکه تازه برنامة تغییر رفتار را آغاز کردهاید,
1 بلافاصله تسلیم نشوید
8 027 وا لک رايد بي سهن دابین Jee
6 5 7 5 5
میکنید وک نشان aes داد. Gees Jee see ١ RL ses
lee pains Sele گر وگ شود ماشنده جمون اگ- فقط با اه حرف ند نع نها
صفحه 21:
© اقدام 3. مشوق یا پاداش را آماده کنید.
اقدام 4. تنببهی که ممکن است به کار گیرید» برای کودک توضیح دهید.
اقدام 5. از بزنامة خود پیروی کنید. با ورود به موقعیت مورد نظر
برنامة خود را اجرا کرده و به خاطر داشته باشید که هنگامی هم که در
موقعیت هستید باید به کودک بازخورد بدهید و اگر لازم شد با ملایمت
رابه خاطر تخطی از قواعدتذکردهید.
2. ناتوانی کودک را فراموش نکنید
گاهی اوقات والدینی که با دشواری مدیریت یک کودک با Hees ani»
بیش فعالی» رویارو میشوند وقتی که نخستین تلاشهایشان در مد
-كودى كار سان تصش اون فقو است soe دیدگاه خود نسبت به
صفحه 22:
ae 0 4 ی زا نمزین کنید
5 تمرین بخشش» مهمترین اصل است اما اغلب
اجراى ييوسته و همیشگی آن در زندگی روزانه :
000 رین کار است.
نخست» هر روز پس از بروز مشکلی و حل و فصل *
tol کنارگذاشتن خشم, سرخوردگی يا نامیدی در
210 نا كرس كنيد گودک را ببخشید) es
دوم» ستعى كنيد كسانى را كه رفقتار نادرسنتكت
فرزند شما را در طول آن روز يديا اشتباه
A
أن توفي تاد er بخشیدن خودتان را نیز تمرین