صفحه 1:
Chaos, Compizxity,
and the Learning
Organization
صفحه 2:
مروری بر مقاله
صفحه 3:
دنیای منظم و دنیای آشوبی
صفحه 4:
دنیای منظم و دنیای آشوبی
صفحه 5:
بهترين تمثيل براى اين نظام طبيعت مى باشد.
SO neem ee BO Mees) eae eer
9 eae Pee al
Fel econ es ree ie elie
انسانهایی حضور دارند که هر کدام دانش و بینش مخصوص به
خود را دارند و هیچکدام بی عیب نمی باشند. (مجیدی ۱۳۸۳)
صفحه 6:
Organization
Feed rae oe a Oca a Scot aM ea) adi ere od
By ie verse vance
eat as
مهارت فردی
مدل ذهنى
جشم انداز مشترك
يادكيرى كروهى
© بت نت ات تت
صفحه 7:
ارائه تعاريف كاركردى براى:
Chaos
Complexity
Learning Organization
Chaordic Enterprise
صفحه 8:
a
Sees Reais vere cS) Sewn) ل ان
Can CM) pee NEVA) لك
Sa et LD te ee eed
سیستمهای پیچیده و پویا خلق میشود. (بریتانیکا)
The theory treats organizations and
firms as collections of strategies and
5
صفحه 9:
Enterprise(CE)
سازمانی پیچیده و پوبا که درمحیطی پیچیده. غیر خطی و دینامیک
ا ا ل Bir) PIR eal hee Se
سازمان آشوبی-منظم(-ان)) ممکن است حالت نهایی سازمان,
۱
Chaotic + Ordered =
عمط
1025355۳-5
صفحه 10:
ال اا ل دين
Se Teri ا ل لت
به معنی ل بی قاعده(بدون دوره تناوب) سیستم
ی تس ی و
eee ار
صفحه 11:
اخیراً پیچیدگی -به جای آشوب- در ادبیات مدیریتی بیشتر مشاهده
lS ese oe Cs ener ey) nee Re
میباشد. سه مشخصه سیستمهای پیچیده:
0 تعداد زیادی عامل مستقل که در حال تعامل با یکدیگر میباشند.
0 تعاملات سیستماتیک که منجر به نظم آنی سیستم میشود
صفحه 12:
یادگیری فردی فرآیندی میباشد که در آن دانش از طریق تجربه (و یا
اتقل آن) خلق می شود (لب 19۸۴)
بر ار را
افراد به طور پیوسته برای خلق نتایجی که لایق آن میباشند گسترش
|
te ee Reece a] |
مى كنند ديدن .يك ”كل“ را ياد بكيرند. (سنكه )155٠
صفحه 13:
ينج نقطه كانونى أن:
جمع شدن. يادكيرى هاى فردى فرآیند يا سیستم
فرهنگ یا استعاره مديريت
دانش بهبود مداوم (وانك و احمد )7٠١*
سازمان» ساختاره فرآیند یا شیکهای که توانایی پیشرفت در دنیای
uN oom 0
صفحه 14:
ا ES lee Le 0
قابلیتها در شبکهای از تعاملات فردی (جنسن و راسموسن»
00
يادكيرى سازمانى در مورد فرآيند يادكيرى میباشد و تمرکز آن
ل ا 0
فرهنگی میباشد. (مک هیو ۱۹۹۸)(کولن» ۱۹۹۹)
صفحه 15:
پادگیری سازمانی براساس سلسله مراتب سازمانی تعریف می شود:
0 تک حلقه: اصلاح خطاها با استفاده از بازخور
OCS) ل الك
© سه حلقداى: زير سوال بردن اصول اساسى» يادكيرى در مورد
يادكيرى)
صفحه 16:
همه تعاریف ارائه شده در این دو مورد بر روی فهم سازمان به عنوان
ا 0
میتوان گفت یادگیری سازمانی شیوه و سازمان یادگیرنده هدف می
باشد (آرم استرانگ و فولی» ۲۰۰۳)
صفحه 17:
دید گاههای آشوب و پیچیدگی
پیرامون سازمان یادگیرنده و بادگیری
صفحه 18:
فرآیندی برآینده از تعامل بین افراد که براساس چند فاکتور میباشد:
real nee al Fg ١ كن
Gem rors res by Pan eng roa Fa cco RCo a]
از خصوصیات عوامل چه بوده است؟
۷ خصوصیات فعلی عوامل چه میباشد؟
صفحه 19:
دید گاههای آشوب و پیچیدگی
پیرامون سازمان یادگیرنده و بادگیری
صفحه 20:
EE
Chaord
Any self-organizing, adaptive, non-
linear, complex organism, organization
or community, whether physical,
biological or social, the behavior of
which harmoniously blends
characteristics of both order and
chaos.
صفحه 21:
ED
Chaord
Briefly stated, a chaord is any
chaotically-ordered complex.
Loosely translated to social
organizations, it would mean the
harmoniously blending of
intellectual and experiential
learning (Hock, 1999)
صفحه 22:
Dynamically Reconfigurable
Networked Enterprise(DRNE)
ناصر
هو
Chaos, Complexity,
and the Learning
Organization
فرشید فراست
مروری بر مقاله
مقاله از نوع مرور ادبیاتی
کلمات کلیدی :تئوری آشوب ،تئوری پیچیدگی
خالصهای از تئوری آشوب ،تئوری پیچیدگی
تعریفی از سازمان یادگیرنده
دنیای منظم و دنیای آشوبی
خصوصیات نظام صنعتی:
oپیش بینی رفتار همه عناصر
oهر گونه بی نظمی منجر به بی نظمی کل
سیستم و عدم تعادل برخالف طبیعت
oنظم در سیستم را با هر جه بیشتر بسته نگه
داشتن سیستم برقرار میکنیم(مجیدی )1383
دنیای منظم و دنیای آشوبی
خHصوصیات طبیعت:
oنمی توانیم رفتار تک تک عناصر را پیش بینی
کنیم
oتعادل آن بدون Hدر نظر گرفتن ارتباط آن Hبا محیط
غیر ممکن است
oمثال در بدن انسان هر جزئی فعالیت مخصوص به
خودش را انجام می دهد و در کل بی نظم به نظر می
آید ولی تعادل در کل بدن برقرار است .اینجا است که
نظریه آشوب مطرح می شود (مجیدی )1383
بهترین تمثیل برای این نظام طبیعت می باشد.
طبیعت به عنوان Hیک کل بی نقص ،سیستمی که متشکل از
اجزایی می باشد که هیچکدام بی عیب مطلق نمی باشند ،بهترین
مدل برای یک سیستم پیچیده انسانی می باشد که در آن
انسانهایی حضور دارند که هر کدام دانش و بینش مخصوص به
خود را دارند و هیچکدام بی عیب نمی باشند( .مجیدی )1383
Learning
Organization
سHازمانی اسHت کHه بHه طور مداوم یاد میگیرد و خودش را بHا شرایHط محیطHی متالطHم وفق
میدهد .چهار مشخصه اصلی دارد:
oتفکر سیستمی
oمهارت فردی
oمدل ذهنی
oچشم انداز مشترک
oیادگیری گروهی
مقدمه
:ارائه تعاریف کارکردی برای
Chaos
Complexity
Learning Organization
Chaordic Enterprise
تئوری پیچیدگی
ریشه رفتار تمام سیستمهای پیچیده از رفتار مولکولها و رفتار مردم
تا تعادل طبیعت در یکسری قوانین کلی میباشد که اگر کشف
شوند ما را به یک کل نگری در زندگی میرسانند .نظم واقعی از
سیستمهای پیچیده و پویا خلق میشود( .بریتانیکا)
The theory treats organizations and
firms as collections of strategies and
structures.
Chaordic
)Enterprise(CE
سازمانی پیچیده و پویا که درمحیطی پیچیده ،غیر خطی و دینامیک
قرار دارد ،به طوری که ارتباط سازمان با محیط جدا نشدنی می باشد.
سازمان آشوبی-منظم( )CEممکن است حالت نهایی سازمانH
یادگیرنده متکامل باشد.
= Chaotic + Ordered
Chaordic
آشوب و پیچیدگی
آشوب در ابتدا در علم ریاضیات شناخته شد ،قبل از سال 1985
”آشوب در سازمان“ معنی دیگری در تئوری سازمان داشت.
به معنی رفتار شبه-تصادفی ،بی قاعده(بدون دوره تناوب) سیستم،
خلق شده توسط معادالت قطعی و غیر خطی می باشد که به شدت
تحت تأثیر شرایط اولیه سیستم می باشد( .لیو )1999
آشوب و پیچیدگی
اخیرا ً پیچیدگی -به جای آشوب -در ادبیات مدیریتی بیشتر مشاهده
می شود ،که نشانه ظهور شاخهی جدیدی از علم در تئوری سازمان
میباشد .سه مشخصه سیستمهای پیچیده:
oتعداد زیادی عامل مستقل که در حال تعامل با یکدیگر میباشند.
oتعامالت سیستماتیک که منجر به نظم ِآنی سیستم میشود
oیادگیری با استفاده از حلقه بازخور (والدراپ )1992
سازمان یادگیرنده
یادگیری فردی فرآیندی میباشد که در آن دانش از طریق تجربه (و یا
انتقال آن) خلق می شود (کّلب )1984
سازمان یادگیرنده سازمان ،Hساختار ،فرآیند یا شبکهای است که در آن
افراد به طور پیوسته برای خHلق نتایجی که الیق آن میباشند گسترش
میدهند ،جایی که الگوهای فکری جدید تولید میشوند ،جایی که
اشتیاقهای جمعی آزاد میشوند ،و جایی که اعضا به طور مداوم سعی
میکنند دیدن یک ”کل“ را یاد بگیرند( .سنگه )1990
سازمان یادگیرنده
پنج نقطه کانونی آن:
جمع شدن Hیادگیریهای فردی
فرهنگ یا استعاره
دانش بهبود مداوم (وانگ و احمد )2003
فرآیند یا سیستم
مدیریت
سازمان ،ساختار ،فرآیند یا شبکهای که توانایی پیشرفت در دنیای
استقالل و تغییر را دارد(.کافمن و سنگه )1993
یادگیری سازمانی
ساختن نقشهی مشارکتی ،یا به دست آوردن Hشایستگیها و
قابلیتها در شبکهای از تعامالت فردی (جHنسن و راسموسن،
)2004
یادگیری سازمانی در مورد فرآیند یادگیری میباشد و تمرکز آن
روی فرآیند یادگیری مشارکتی در یک محیط اجتماعی-
فرهنگی میباشد( .مک هیو ()1998کولن)1999 ،
یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی براساس سلسله مراتب سازمانی تعریف می شود:
oتک حHلقه :اصالح خطاها با استفاده از بازخور
oدو حلقهای :تغییر هنجارها و مکانیزمهای زیربنایی
oسه حلقهای :زیر سوال بردن اصول اساسی ،یادگیری در مورد
یادگیری)
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
همه تعاریف ارائه شده در این دو مورد بر روی فهم سازمان به عنوان
یک کلیت واحد تأکید دارند.
میتوان گفت یادگیری سازمانی شیوه و سازمان یادگیرنده هدف می
باشد (آرم استرانگ و فولی)2003 ،
دیدگاههای آشوب و پیچیدگی
پیرامون سازمان یادگیرنده و یادگیری
در اینجا دیگر تمایزی بین یادگیری فردی ،گروهی و سازمانی قائل
نیستیم:
یادگیری فرآیندی است که در آن دانش از طریق تعامل ساخته میشود.
(هارکِما)2003 ،
فرآیندی برآینده از تعامل بین افراد که براساس چند فاکHتور میباشد:
.i
.ii
.iii
.iv
عامل با چه کسی مالقات داشته است؟
عامل چند وقت یکبار با عوامل دیگر مالقات داشته است؟
خصوصیات عوامل چه بوده است؟
خصوصیات فعلی عوامل چه میباشد؟
دیدگاههای آشوب و پیچیدگی
پیرامون سازمان یادگیرنده و یادگیری
سازمان Hیادگیرنده جایی است که افراد به طور مداوم نحوه خلق واقعیت
را کشف میکنند ،و در آن نحوه تغییر آن را یاد میگیرند( .سنگه )1990
حلقههای تعهد قلب سازمان یادگیرنده میباشند( .کافمن و سنگه )1995
در واقع ”یادگیری فردی“ و ”یادگیری گروهی-سازمانی“ جنبههای
مختلف یک واقعیت می باشند ،و مهمترین مشخصه این دیدگاه ”رویکرد
کل نگرانه“ آن Hبه یادگیری میباشد.
Chaord
Any self-organizing, adaptive, nonlinear, complex organism, organization
or community, whether physical,
biological or social, the behavior of
which harmoniously blends
characteristics of both order and
chaos.
Chaord
Briefly stated, a chaord is any
chaotically-ordered complex.
Loosely translated to social
organizations, it would mean the
harmoniously blending of
intellectual and experiential
learning (Hock, 1999)
Dynamically Reconfigurable
)Networked Enterprise(DRNE
سازمان شبکهای با قابلیت تنظیم به صورت پویا به معنی اتحاد یا
شبکهای موقت از حلقههای متفاوت است ،که توانایی تنظیم سریع
خود با شرایط را دارند.