صفحه 1:
Chaos, Compizxity, and the Learning Organization

صفحه 2:
مروری بر مقاله

صفحه 3:
دنیای منظم و دنیای آشوبی

صفحه 4:
دنیای منظم و دنیای آشوبی

صفحه 5:
بهترين تمثيل براى اين نظام طبيعت مى باشد. SO neem ee BO Mees) eae eer 9 eae Pee al Fel econ es ree ie elie انسانهایی حضور دارند که هر کدام دانش و بینش مخصوص به خود را دارند و هیچکدام بی عیب نمی باشند. (مجیدی ۱۳۸۳)

صفحه 6:
Organization Feed rae oe a Oca a Scot aM ea) adi ere od By ie verse vance eat as ‏مهارت فردی‎ ‏مدل ذهنى‎ جشم انداز مشترك يادكيرى كروهى © بت نت ات تت

صفحه 7:
ارائه تعاريف كاركردى براى: Chaos Complexity Learning Organization Chaordic Enterprise

صفحه 8:
a ‎Sees Reais vere cS) Sewn)‏ ل ان ‎Can CM) pee NEVA)‏ لك ‎Sa et LD te ee eed‏ سیستمهای پیچیده و پویا خلق می‌شود. (بریتانیکا) ‎The theory treats organizations and firms as collections of strategies and 5

صفحه 9:
Enterprise(CE) سازمانی پیچیده و پوبا که درمحیطی پیچیده. غیر خطی و دینامیک ا ا ل ‎Bir) PIR eal hee Se‏ سازمان آشوبی-منظم(-ان)) ممکن است حالت نهایی سازمان, ۱ Chaotic + Ordered = ‏عمط‎ ‎1025355۳-5

صفحه 10:
ال اا ل دين ‎Se Teri‏ ا ل لت به معنی ل بی قاعده(بدون دوره تناوب) سیستم ی تس ی و ‎eee‏ ار

صفحه 11:
اخیراً پیچیدگی -به جای آشوب- در ادبیات مدیریتی بیشتر مشاهده ‎lS ese oe Cs ener ey) nee Re‏ می‌باشد. سه مشخصه سیستمهای پیچیده: 0 تعداد زیادی عامل مستقل که در حال تعامل با یکدیگر می‌باشند. 0 تعاملات سیستماتیک که منجر به نظم آنی سیستم می‌شود

صفحه 12:
یادگیری فردی فرآیندی می‌باشد که در آن دانش از طریق تجربه (و یا اتقل آن) خلق می شود (لب 19۸۴) بر ار را افراد به طور پیوسته برای خلق نتایجی که لایق آن می‌باشند گسترش | ‎te ee Reece a]‏ | مى كنند ديدن .يك ”كل“ را ياد بكيرند. (سنكه ‎)155٠‏

صفحه 13:
ينج نقطه كانونى أن: جمع شدن. يادكيرى هاى فردى فرآیند يا سیستم فرهنگ یا استعاره مديريت دانش بهبود مداوم (وانك و احمد ‎)7٠١*‏ سازمان» ساختاره فرآیند یا شیکه‌ای که توانایی پیشرفت در دنیای ‎uN oom‏ 0

صفحه 14:
ا ‎ES lee Le‏ 0 قابلیت‌ها در شبکه‌ای از تعاملات فردی (جنسن و راسموسن» 00 يادكيرى سازمانى در مورد فرآيند يادكيرى می‌باشد و تمرکز آن ل ا 0 فرهنگی می‌باشد. (مک هیو ۱۹۹۸)(کولن» ۱۹۹۹)

صفحه 15:
پادگیری سازمانی براساس سلسله مراتب سازمانی تعریف می شود: 0 تک حلقه: اصلاح خطاها با استفاده از بازخور ‎OCS)‏ ل الك © سه حلقداى: زير سوال بردن اصول اساسى» يادكيرى در مورد يادكيرى)

صفحه 16:
همه تعاریف ارائه شده در این دو مورد بر روی فهم سازمان به عنوان ا 0 می‌توان گفت یادگیری سازمانی شیوه و سازمان یادگیرنده هدف می باشد (آرم استرانگ و فولی» ۲۰۰۳)

صفحه 17:
دید گاه‌های آشوب و پیچیدگی پیرامون سازمان یادگیرنده و بادگیری

صفحه 18:
فرآیندی برآینده از تعامل بین افراد که براساس چند فاکتور می‌باشد: ‎real nee al Fg ١‏ كن ‎Gem rors res by Pan eng roa Fa cco RCo a] ‏از خصوصیات عوامل چه بوده است؟‎ ‏۷ خصوصیات فعلی عوامل چه می‌باشد؟ ‎ ‎

صفحه 19:
دید گاه‌های آشوب و پیچیدگی پیرامون سازمان یادگیرنده و بادگیری

صفحه 20:
EE Chaord Any self-organizing, adaptive, non- linear, complex organism, organization or community, whether physical, biological or social, the behavior of which harmoniously blends characteristics of both order and chaos.

صفحه 21:
ED Chaord Briefly stated, a chaord is any chaotically-ordered complex. Loosely translated to social organizations, it would mean the harmoniously blending of intellectual and experiential learning (Hock, 1999)

صفحه 22:
Dynamically Reconfigurable Networked Enterprise(DRNE)

ناصر هو Chaos, Complexity, and the Learning Organization فرشید فراست مروری بر مقاله مقاله از نوع مرور ادبیاتی کلمات کلیدی :تئوری آشوب ،تئوری پیچیدگی خالصه‌ای از تئوری آشوب ،تئوری پیچیدگی تعریفی از سازمان یادگیرنده دنیای منظم و دنیای آشوبی خصوصیات نظام صنعتی: oپیش بینی رفتار همه عناصر oهر گونه بی نظمی منجر به بی نظمی کل سیستم و عدم تعادل برخالف طبیعت oنظم در سیستم را با هر جه بیشتر بسته نگه داشتن سیستم برقرار می‌کنیم(مجیدی )1383 دنیای منظم و دنیای آشوبی خHصوصیات طبیعت: oنمی توانیم رفتار تک تک عناصر را پیش بینی کنیم oتعادل آن بدون Hدر نظر گرفتن ارتباط آن Hبا محیط غیر ممکن است oمثال در بدن انسان هر جزئی فعالیت مخصوص به خودش را انجام می دهد و در کل بی نظم به نظر می آید ولی تعادل در کل بدن برقرار است .اینجا است که نظریه آشوب مطرح می شود (مجیدی )1383 بهترین تمثیل برای این نظام طبیعت می باشد. طبیعت به عنوان Hیک کل بی نقص ،سیستمی که متشکل از اجزایی می باشد که هیچکدام بی عیب مطلق نمی باشند ،بهترین مدل برای یک سیستم پیچیده انسانی می باشد که در آن انسانهایی حضور دارند که هر کدام دانش و بینش مخصوص به خود را دارند و هیچکدام بی عیب نمی باشند( .مجیدی )1383 Learning ‏Organization سHازمانی اسHت کHه بHه طور مداوم یاد می‌گیرد و خودش را بHا شرایHط محیطHی متالطHم وفق می‌دهد .چهار مشخصه اصلی دارد: oتفکر سیستمی oمهارت فردی oمدل ذهنی oچشم انداز مشترک oیادگیری گروهی مقدمه :ارائه تعاریف کارکردی برای Chaos Complexity Learning Organization Chaordic Enterprise تئوری پیچیدگی ریشه رفتار تمام سیستمهای پیچیده از رفتار مولکولها و رفتار مردم تا تعادل طبیعت در یکسری قوانین کلی می‌باشد که اگر کشف شوند ما را به یک کل نگری در زندگی می‌رسانند .نظم واقعی از سیستمهای پیچیده و پویا خلق می‌شود( .بریتانیکا) ‏The theory treats organizations and ‏firms as collections of strategies and ‏structures. Chaordic )Enterprise(CE سازمانی پیچیده و پویا که درمحیطی پیچیده ،غیر خطی و دینامیک قرار دارد ،به طوری که ارتباط سازمان با محیط جدا نشدنی می باشد. سازمان آشوبی-منظم( )CEممکن است حالت نهایی سازمانH یادگیرنده متکامل باشد. = Chaotic + Ordered ‏Chaordic آشوب و پیچیدگی آشوب در ابتدا در علم ریاضیات شناخته شد ،قبل از سال 1985 ”آشوب در سازمان“ معنی دیگری در تئوری سازمان داشت. به معنی رفتار شبه-تصادفی ،بی قاعده(بدون دوره تناوب) سیستم، خلق شده توسط معادالت قطعی و غیر خطی می باشد که به شدت تحت تأثیر شرایط اولیه سیستم می باشد( .لیو )1999 آشوب و پیچیدگی اخیرا ً پیچیدگی -به جای آشوب -در ادبیات مدیریتی بیشتر مشاهده می شود ،که نشانه ظهور شاخه‌ی جدیدی از علم در تئوری سازمان می‌باشد .سه مشخصه سیستمهای پیچیده: oتعداد زیادی عامل مستقل که در حال تعامل با یکدیگر می‌باشند. oتعامالت سیستماتیک که منجر به نظم ِآنی سیستم می‌شود oیادگیری با استفاده از حلقه بازخور (والدراپ )1992 سازمان یادگیرنده یادگیری فردی فرآیندی می‌باشد که در آن دانش از طریق تجربه (و یا انتقال آن) خلق می شود (کّلب )1984 سازمان یادگیرنده سازمان ،Hساختار ،فرآیند یا شبکه‌ای است که در آن افراد به طور پیوسته برای خHلق نتایجی که الیق آن می‌باشند گسترش می‌دهند ،جایی که الگوهای فکری جدید تولید می‌شوند ،جایی که اشتیاقهای جمعی آزاد می‌شوند ،و جایی که اعضا به طور مداوم سعی می‌کنند دیدن یک ”کل“ را یاد بگیرند( .سنگه )1990 سازمان یادگیرنده پنج نقطه کانونی آن: جمع شدن Hیادگیری‌های فردی فرهنگ یا استعاره دانش بهبود مداوم (وانگ و احمد )2003 فرآیند یا سیستم مدیریت سازمان ،ساختار ،فرآیند یا شبکه‌ای که توانایی پیشرفت در دنیای استقالل و تغییر را دارد(.کافمن و سنگه )1993 یادگیری سازمانی ساختن نقشه‌ی مشارکتی ،یا به دست آوردن Hشایستگی‌ها و قابلیت‌ها در شبکه‌ای از تعامالت فردی (جHنسن و راسموسن، )2004 یادگیری سازمانی در مورد فرآیند یادگیری می‌باشد و تمرکز آن روی فرآیند یادگیری مشارکتی در یک محیط اجتماعی- فرهنگی می‌باشد( .مک هیو ()1998کولن)1999 ، یادگیری سازمانی یادگیری سازمانی براساس سلسله مراتب سازمانی تعریف می شود: oتک حHلقه :اصالح خطاها با استفاده از بازخور oدو حلقه‌‌ای :تغییر هنجارها و مکانیزمهای زیربنایی oسه حلقه‌ای :زیر سوال بردن اصول اساسی ،یادگیری در مورد یادگیری) یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده همه تعاریف ارائه شده در این دو مورد بر روی فهم سازمان به عنوان یک کلیت واحد تأکید دارند. می‌توان گفت یادگیری سازمانی شیوه و سازمان یادگیرنده هدف می باشد (آرم استرانگ و فولی)2003 ، دیدگاه‌های آشوب و پیچیدگی پیرامون سازمان یادگیرنده و یادگیری در اینجا دیگر تمایزی بین یادگیری فردی ،گروهی و سازمانی قائل نیستیم: یادگیری فرآیندی است که در آن دانش از طریق تعامل ساخته می‌شود. (هارکِما)2003 ، فرآیندی برآینده از تعامل بین افراد که براساس چند فاکHتور می‌باشد: .i .ii .iii .iv عامل با چه کسی مالقات داشته است؟ عامل چند وقت یکبار با عوامل دیگر مالقات داشته است؟ خصوصیات عوامل چه بوده است؟ خصوصیات فعلی عوامل چه می‌باشد؟ دیدگاه‌های آشوب و پیچیدگی پیرامون سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمان Hیادگیرنده جایی است که افراد به طور مداوم نحوه خلق واقعیت را کشف می‌کنند ،و در آن نحوه تغییر آن را یاد می‌گیرند( .سنگه )1990 حلقه‌های تعهد قلب سازمان یادگیرنده می‌باشند( .کافمن و سنگه )1995 در واقع ”یادگیری فردی“ و ”یادگیری گروهی-سازمانی“ جنبه‌های مختلف یک واقعیت می باشند ،و مهمترین مشخصه این دیدگاه ”رویکرد کل نگرانه“ آن Hبه یادگیری می‌باشد. Chaord Any self-organizing, adaptive, nonlinear, complex organism, organization or community, whether physical, biological or social, the behavior of which harmoniously blends characteristics of both order and chaos. Chaord Briefly stated, a chaord is any chaotically-ordered complex. Loosely translated to social organizations, it would mean the harmoniously blending of intellectual and experiential learning (Hock, 1999) Dynamically Reconfigurable )Networked Enterprise(DRNE سازمان شبکه‌ای با قابلیت تنظیم به صورت پویا به معنی اتحاد یا شبکه‌ای موقت از حلقه‌های متفاوت است ،که توانایی تنظیم سریع خود با شرایط را دارند.

51,000 تومان