صفحه 1:
SS SS ee Se Seminar 2 Title : Development of peer relationships rvisor : Dr. Ismail Khani By: hoshang khoshnoud Date: 1392/08/30 Su

صفحه 2:
ماهیت روانشناسی رشد چیست ؟(تعریف ) جه زمانی مقید است ؟(محدودهزماتی ) چرایی مطالعهروانشناسی رشد ؟ اجتماعی شدن چیست؟ عبارات زیر معرف کودکان چه سنی هستند ؟ کودک عبد است - فکر مقوله ای -عملیات عینی کوشی در برابر احساس حقارت -اخلاق ابزار گونه نسبی با تمایل به پاش ۱۷۵ 2: When ?why

صفحه 3:
بخش۲: رشد ‎Pgh‏ ‏فصل 4: رشد اجتماعى ۲-دگرخواهی اجتماعی کودکي (۷-۲ سالگی ۳-همجنس گرایی اجتماعي (۱۲-۸ سالگی) ۲-دگرخواهی اجتماعی نوجواتی وبزرگسالی (۱۳س به بالا) 2 oooo vi vv SN سال نخست زندگی نبع علایق لذایذ خود آنها هستند tele? ee OE ‏ع‎ دوست دارند با دیگران باشند ولی با آنهابازی نمی کنند کودک منزوی این مرحله را ناموفق پشت سرگذاشته است بدون توجه به جنس خواهان همراهی با دیگران است رشد دبستانی ترجیح بسازی با همسالان برای دوستی و همراهی ضسدیت بین دو جنس (شعار برعلیه همدیگه :پسرا شیرن مثل شمشیرن و-) دوره نوجوانی و بزرگسالی دوستی .لذت و همراهی نزد هر دو جنس جستجو می کند جفت یابی

صفحه 4:
بخش ۲ رشد کوک سل ۹ رشداجتماعی [ کمتر دشمنی نشان می دهند ‎O‏ تعارف اسباب بازی به همدیگر ‏ل برقرارى ارتباط بيشتر ‏لا پرخاشگری بیشتر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
بخش ۳: رشد کودکن قصل 4: رشد اجتماعى 8 هط قاطا ها 5 o بيشتترين لدت - باز: ها با هم بيشتر از بقيه است تبادلات اجتفاعی پیشتر می شود: برای ازدست دادن اسباب بازی صبو به منظور حفظ وسایل خود کتک و چنگ اندازی زید دارند خود محورند و به تاثير كارهايشان بر دیگران بی توجهند

صفحه 6:
بخش ۳ رشدد کود کت فصل 4: رشد اجتماعى 2 مت ضام مام عدم تماشاكرى منفعلانه فعاليتهاى انفرادى كودكان كمتر مى شود ‎٠...‏ بى علاقه اى به بزیهای تک تفره تماسهاى دوستانه بيشتر مى شود کاهش رفتار پرخاشگرانه آغاز بازيها و فعاليتهاى كروهى رشد زبان ابزار مفيد ارتباط نمادسازی-لباس و نام برای اسباب بازیها عضویت در گروهها ی که دائم درحال تغیبرند

صفحه 7:
بخش ۳ رشدد کود کت قصل 4: رشد اجتماعى ** _تعاملات اجتماعى كارامد تر با همتايان _وابستگی به والدین کمتر + تشکیل گروههای سه نفری و بیشتر کشمکش با دوستان بیشتر ** رقابت کمتر چون باعث حسادت می شود 0 پذیرش اجتماعی وابستهبه مهارتهایارتباطی کودک ** انتخاب گزینشی تو خسن : زمینه مطلوب برای رشدمهارتها كيب : ورود به اجتماع به سختى ENE so case Ado

صفحه 8:
بخش۲: رشد ‎Pgh‏ ‏فصل 4: رشد اجتماعى تحقيق فيش بين و امامى درجه دوم درجه سوم درجه چهارم درجه سوم درجه چهارم پسر سیاه دختر سفيدا دختر سیاه aa ga يشر سياه درجه دوم درجه سوم درجه چهارم درجه سوم درجه چهارم پسر سیاه دختر سیاه دختر سفید

صفحه 9:
بخش ۳ رشدد کود کت فصل 4 رشد اجتمامی دوستی برخورد والدین در دوست یابی کودکانشان لا هر چه کودک بزرگتر همراهی دوستان برایشان مهمتر استٍ ل از پایهاول ابتدایی دوستی ها شروع می شود و تنهایی را دوست ندارند لا وسعت دایره دوستی © شناخت دوستان کودکشان ۱-نگران ‏ * میدانندکه تاثیر همتایان برکودکشان بسیار زیاد است *.عقورات وضع می ‎MES‏ تجوه بازي > فاضله با # عدم اجازه انجام کارهای معمولی بیشتر برای کودکان بیمار و آسیب پذیر * فراری بچه ها از موقعیتهای که خودشان(والدین) نمی پسندند (بدون در تظر گرفتن کودک؛ عیبش : عدم موفقیت در دوست یابی © مى خواهند كودك راسريعتر به جلو برانند - اكر موفق نشوند _ x ۲- افراطی ۳- انتظار بال از کودک ,۱ ‎“ee‏ تضعیف اعتماد به نضس + هراس از شكست . طرد شدن . تمسخر و انتقاد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
بخش۲: رشد کود كت فصل 4: رشد اجتماعى ooo بل ۰ ۸ + بط 5 5 شبیه ترین کودک به خود را ترجیج می دهند :از لحاظ سبک بازی و مشارکت اجتماعی پذیرش همتایان: پیش بینی کننده سازگاری بعدی دورهنوجوانی شناخت محبویترین و نا محبوبتوین نام بودن كودكان از لحاظ اجتماعی پرخاشگرو برونگرا هستند. انرز زیادی دارند و آنرا صرف فعالیتهای مورد پذیرش گروه می کنند درک متبتی از خود دارند شرکت در رویدادهای اجتماعی معاشرت پذیرند تسبت به دیگران پذیرش «همدردی . حمایت و تسلی بخشی دارند شاد و خوش طینت هستند و روحیه طنز دارند هوش و بيشرفت تحصيلى آنها بالاتراست مهارتهاى اجتماعى - شناختى و ارتباطى آنها برتر از ديكوان است

صفحه 11:
بخش۲: رشد کود كت فصل 4: رشد اجتماعى ١-كودكان‏ غير دوست داشتنى 2 حضور اجتماعى نامحوس كوشه كير وومنزوى خصوصيات اجتماعى نفرت انكيز يا غير قابل بذيرش که خود دو دسه اند |-كوشه كير غير فعال + © تنهابازی می کند أن صدايشان خيلى كم الست ا وه کان مورف قنور خجالنی هستند وبا بقیه بازی نمی کنند > درخود فرورفته هستند كاهى به علت فشار عصبى كربه مى كتند ثا مسا زگا ری " 3 1 كوشه كير فعال 5 > هيجكس دوست ندارد با آنها بازى كند و به حرفشان كوش دهد - غصه دار ند-عدم دوست یابی > احساساتشان جريحه دار مى شود وقتى با ديكران بازى نمى ‎SF‏

صفحه 12:
بخش ۳ رشدد کود کت فصل 4: رشد اجتماعى برخى كودكان در اين سن بسيار سنكدل هستند. طرد ديكران ممكن است حرفهايى بزنند كه باعث تحقير ديكران شود انكيزه اصلى : سلطه يابى بر ديكران به منزله وسيله اى براى مهم قلمداد كردن خودشان بدون جسارتها قربانى جسوران مى شوند و طرد مى شوند قربانيها با مرور زمان. بيشتر هدف طرد شدن. برخاشكرى و باسخيهاى منفى از سوى همتايان خود قرار مى ‎SS‏

صفحه 13:
تنهاترين ‎Gems GOS‏ کودکان طرد شده 1 11 1 | کودکان تنها احساس : اندوه .کسالت .بی حوصلكى.بيكانكى.كناركذاشته شدن.عزت نفس بابين ۱- کیفیت پیوستگی پیوستگی مثبت : تعاملات بیشتر-گرمتر-همیستگی بیشتر کودکان به والدینشان پیوستگی ناامن: چسبیده به والدین -تعاملات منفی-اضطراب در ارتباط ۱15 جدایی(طلاق): کودکان احساس تتهدید-عزت نفس کم -روابط کم So} ۲-عوامل فردی تک والد «چند ولد (احساس تنهایی) خانوادهپرجمعیت احساس تنهایی بیشتر ؟ ۳-انتقالبه محله با مدرسه | اشتغال مادر برتنهایی تثیرندارد- کلید داران احساس تنهایی کمتر می کنند دیگر

صفحه 14:
+-خودمحور تامتعایز(۶-») سالگی (Le FA) plese) ۲ -دیدگاه دوسویه نمو ؟-ديدكاه كزينى متقابل(؟00-1) نا عدم تفكيك تفسيرخود و ديكوان ازيك موقعيت -عدم پذیرش خطای خود ۲ پاسخهایموقعیتی تسبت به احساسس دیگران بازتاب احساس خو‌شان است. ۶ أكاهى از تمايؤديدكاههاى ديكوان درک اندک ازديدكاهياى ديكران هیده نی يك طرفه ست © أكاهى دوطرفه . درك نظرات متفاوت ديكران تعسق در رفتر وانکیزههای خود ط دیدگاه خودش «شریکش ونر سومی را می تاند درک کند. اخز در مقام سوم شخص مى تونندمشاهده کر باشند. درك ديد كاهياى اجتماعى © درك قواتين اجتماعى > قضاوت رفتر خود مشکل است. تونایی استنباط مقاصد.احساسات و فکار دیگران » نتيجه كيرى بر حسب مشاهدات قیزیکی -آكاهى از نسبيت : دیدگاه هيج كس مطلق نيست +نظرد يكران مهمه

صفحه 15:

صفحه 16:
غير فعال ‎a ily‏ رفترهایدیگر بیشتر است - بی تحرک - تتبلی محرک رفترهای پرخاشگرانه .» مشاهده و تفليد رفتارهاى خشونت آميزاقتل- دزدى -تخريب اموال) ‏ -اعتياد به تماشاى يرخاشكرى بيشتر كارتونهاى خشن اثار بسيار منفى دارقد * سرمشق كيرى كودكان -نتيجه ميكرد كه بايد يرخاشكر باشد 11-7 سالكى درك وتمايزمحتواى واقعى از تغيلى ‎١‏ 48 نقش پذیری بیشتر از واقعی تا تخیلی انا ببدار كردن هيجانات كودكان - کاهش تعاملات خانواده و محاورات بين فردی. بیش از یک تلویزیون. در منز تعاملات کمترمی شود -وسيله اى براى قرار از استرس محيط خانه. - محاسن تعطیلیتلویزیون: 1-بزیبیشتر کودکان ۲-فعالیت خانودهبیشتر ۲-وقت غذا خوردن طولاتیتر شد ۴-پیشتر کناب می خوانند ۵-همه زودترمی خوابند. تماشاى زياد تلويزيون : باعت بيشرفت تحصيلى كمتر شامل نفهم خواندارى كمتر-كاريره زبان ضعيف تر -اتجام ندادن تكاليف مى شود -خلاقيت كمتر مى شود :هشدار هاى استعمال دخانيات - ترغيب به مسواك زدن و.. عيب : تبليغ محصولات مضر براى كودك (جيبس و يفك و.)- انواع اسباب بازيهاى كران قيمت و. وسيله آموزش همكانى - ارتقاى سلامت و عادات غذابى -ترويج اخلاق و رفتارهاى متعالى - آموزش كنترل خشم و برخاشكرى -آموزشهای متنوع فرهنگی «تاريخى و.

صفحه 17:
-استفاده روزافزون و فرهنگ سازی جا مانده - انتقال استفاده به سطوح بابين تر (بجه هاى قبل از بيش دبستانى ). - مهمترين دليل استفاده از رین * محدودیت خاصی تدار و ميتوان هر ساعتى استفاده كرف روش ملاقات با ديكران .ماجراجوبى:تجارت مزوج يابى - منابع دانشجوبى.مفالات .يايان نامه ها *ادارات دولتى بصورت اتوماسيون .مركز خريدى كه هركز تعطيل نمى شود - کتابخنه ای که همیشه از نا دهكده جهاتى ‎gl‏ شبكه شامل : شبكه ها ادارى «دانشكاهى «كتابفروشى .مراكز خريد.مراكز علمى و يزوهشى و. - مطالب جنسی - كاتالوتيباى بد -دستورتهيه بمب و سای وسايل تخريبى - والدين بايد بسيار مراقب باشند (همانند ماقبین کنکور هتحریم کننده) نا اب ین ی بر کودان نو کال وشن نیست - از ‎ene te bingo‏ - ساختن آکاهترین کودکان -افواط . اعتياد آور است «باعث انزوا مى شود - آموزش صحیح لاژمه ی استفادهبهتر

صفحه 18:
تفش جنسیتی در حال تفيير است وشروع آميختن تدريجى صفات و نفش هاى مونث و مذر و اج آدرزی (مذکر و موت در یک قالب) ‎othe‏ مذكر بر اثبات وجود تاكيد دارند : رهبرى . سلطه .استقلال . رقابت جوبى و فرديت. کر هیچکدام از إين صفات را نداشته باشد نامتماايق ‎OL‏ صفات فونت بر یکپارچگی تاکیددارد: همدردی : محبت و تفاهم 7 » اکر هردو صفات را داشته بشد آندروژن هستند ‏هم از زان بای اثبات وجود و هم يكيارجكى برخوردارد : يعنى هم صفات مونت و هم صفات مذكر ‏۱- مردنه ۳ تامتایز ‏نواع جنسیت ۰ ۳ ۲-زنانه ۴-آندروزتوس ‏> _(میکبارچکی چگزده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
‎et ty‏ شكل كيرى ارزشها واصول اخلاقى ‏اولي يزوهش در زمينه رشد قضاوت اخلاقى در كودكان توسط :ببسي ‏مراحل رشد اخلاق 2 | ‎-١‏ اخلاق اجبارى : محدوديت از طريق قواعد بازى -قواعدرا اجبارى و غبر قابل نقض به شمار مى آورند -اطاعت بى جون و جرا از قواعداخلاق یسوم أ واقعتكرا) قبل از »اسال -دكربيرو ‏۲-اخلاقتعاون ‏ می فهمند قواعد و قوانین مطلق نیستند و مى توان آنها را تغيير داد - خودبيرو- توجه به انكيزه ها وونيات وديدكاه ديكران. ‎-١‏ قضاوت عينى : بيامدهاى خطاكارى ‏۲ تضاونهای ذهنی : قصد وانگیزه ا در نظر مى كيرد ‎-١‏ تنبيه اه ای : نیهی كه از يك قانون تحميل شده بيرونى حاصل مى شود با اخلاق اجباری همبستگی درد 1- تنبيه دوسوبه : تنبيه خود تحميل كرده.ناديده كرفتن وجدان ‏7- كيفر ريز نابذير : اعتفاد كودك به اينكه درد يا مجازات بيامد طبيعى و اجتناب نابذير خلافكارى و رفتار غير اخلاقى است ‎ ‏؟- انصاف : تعيين مجازات براساس توانابى متخطى در بذيرش مسئوليت يك جوم ‏تنها منبع اخلاق است ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
بات هیجانی والدین مثبت است و روابط خوبى بين كودك و والدين وجود دارد ,کودک روابط مثبت ‎ye ID gohan bsg‏ و ی 46 كه وات دوستانه جكونه بايد باشد ۳-تلویزیون یکی از عوامل موثر اجتماعی سازى است ع-آندروژنی به آمیختگی تدریجی صفات مردانه و زننهاطلاق می شود .وی کی جنس مذ کر بر ات وود و ویوعی جنس مونث بر یکارچگی کب دا مرشد وجدان رافاید درونی سازی ارزشها تعريف كرده ال : -بنا به عقیده اه عون زا خلاق اجبازى به سوى اخلاق تعاون » اد كرا روک به خودييروى :ازفضاوتهاى عينى به قاوتهای ذهنی از اخلاق مبتى بر اطاعت به ' دوسويه.وازمفهوم تنبيه عفاره ای به تنبيه دوسويه سير مى كفد.

صفحه 21:
1-HUMAN N DEVELOPMENT FOURTE EDITION. F.PHILIP RICE

صفحه 22:

Seminar 2 Title : Development of peer relationships Supervisor : Dr. Ismail Khani By : hoshang khoshnoud Date : 1392 / 08 / 30 مقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدمـــــه ? Help me my friends ماهیت روانشناسی رشد چیست ؟(تعریف ) ? What تا چه زمانی مفید است ؟(محدوده زمانی ) ? When چرایی مطالعه رو!انشناسی رشد ؟ ?why اجتماعی شدن چیست ؟ عبارات زیر معرف کودکان چه سنی هستند ؟ کودک عبد است -فکر مقوله ای – سخت کوشی در برابر احساس حقارت 2 –عملیات عینی –اخالق ابزار گونه نسبی با تمایل به پاداش بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی فرایند رشد روانی -اجتماعی مرحله -1خود –هم نشینی ( 1-0سالگی) -2دگرخواهی اجتماعی کودکی ( 7-2سالگی ) -3همجنس گرایی اجتماعی ( 12-8سالگی) -4دگرخواهی اجتماعی نوجوانی وبزرگسالی ( 13س به باال ) 3 توضیحـــــــــــــــــــــــــــــــــــات سال نخست زندگی لذایذ خود آنها هستند منبع عالیق دوست دارند با دیگران باشند ولی با آنها بازی نمی کنند کودک منزوی این مرحله را ناموفق پشت سرگذاشته است بدون توجه به جنس خواهان همراهی با دیگران است رشد دبستانی ترجیح بـــــــازی با همساالن برای دوستی و همراهی ضـــدیت بین دو جنس (شعار برعلیه همدیگه :پسرا شیرن مثل شمشیرن و).... دوره نوجوانی و بزرگسالی دوستی ،لذت و همراهی نزد هر دو جنس جستجو می کند جفت یابی بخش :3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی اجتماعی شدن شیرخواران و نوپایان سن 4 توضیحات 5ماهگی لبخند 6ماهگی کمتر دشمنی نشان می دهند 9ماهگی تعارف اسباب بازی به همدیگر با افزایش سن برقراری ارتباط بیشتر پرخاشگری بیشتر نخستین تجربه بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی 2ساله ها بیشترین لذت = بازی در کنار یکدیگر نه با یکدیگر بازی جمعی رونقی ندارد انتخاب همبازیهای آشنا برای بازی رابطه دوقلوها با هم بیشتر از بقیه است تبادالت اجتماعی بیشتر می شود برای ازدست دادن اسباب بازی صبور نیستند به منظور حفظ وسایل خود کتک کاری و چنگ اندازی زیاد دارند خود محورند و به تاثیر کارهایشان بر دیگران بی توجهند 5 بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی 3ساله ها عدم تماشاگری منفعالنه فعالیتهای انفرادی کودکان کمتر می شود تماسهای دوستانه بیشتر می شود کاهش رفتار پرخاشگرانه آغاز بازیها و فعالیتهای گروهی رشد زبان ابزار مفید ارتباط نمادسازی-لباس و نام برای اسباب بازیها عضویت در گروهها ی که دائم درحال تغییرند 6 بی عالقه ای به بازیهای تک نفره بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی 5-4ساله ها تعامالت اجتماعی کارامد تر با همتایان و!ابستگی به والدین کمتر تشکیل گروههای سه نفری و! بیشتر کشمکش با دوستان بیشتر رقابت کمتر چون باعث حسادت می شود پذیرش اجتماعی وابسته به مهارتهای ارتباطی کودک انتخاب گزینشی تر ٌحسن :زمینه مطلوب برای رشدمهارتها عِیب :ورود به اجتماع به سختی فهم موقعیت های خانوادگی 7 بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی گزینش همبازی در کودکان پیش دبستانی سفیــــــــــــــــــــــد پوســــــــت پســــــــــــــــــــــــرها تحقیق فیش بین و امامی دختــــــــــــــــــرها 8 سیــــــــــــــــاه پوســــــــــــــت درجه اول پسر سفید درجه اول پسر سفید درجه دوم پسر سیاه درجه دوم پسر سیاه درجه سوم دختر سفید درجه سوم دختر سیاه درجه چهارم دختر سیاه درجه چهارم دختر سفید درجه اول دختر سفید درجه اول دختر سیاه درجه دوم دختر سیاه درجه دوم پسر سیاه درجه سوم پسر سفید درجه سوم دختر سفید درجه چهارم پسر سیاه درجه چهارم پسرسفید بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی دوستی کودکی میانه (دوره ی ابتدایی) هر چه کودک بزرگتر همراهی دوستان برایشان مهمتر است از پایه اول ابتدایی دوستی ها شروع می شود و تنهایی را دوست ندارند وسعت دایره دوستی -1نگران برخورد والدین در دوست یابی کودکانشان 9 -2افراطی * شناخت دوستان کودکشان * میدانندکه تاثیر همتایان برکودکشان بسیار زیاد است نحوه بازی – فاصله با منزل – محل بازی -زمان بازگشت * مقررات وضع می کنند : * عدم اجازه انجام کارهای معمولی * بیشتر برای کودکان بیمار و آسیب پذیر * فراری بچه ها از موقعیتهای که خودشان(والدین) نمی پسندند (بدون در نظر گرفتن کودک ) عیبش :عدم موفقیت در دوست یابی * می خواهند کودک راسریعتر به جلو برانند -اگر موفق نشوند ---انتقاد شدید می کنند -3انتظار باال از کودک * عیب : تضعیف اعتماد به نفس هراس از شکست ،طرد شدن ،تمسخر و انتقاد بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی کودکی میانه محبوبیت شبیه ترین کودک به خود را ترجیح می دهند :از لحاظ سبک بازی و مشارکت اجتماعی پذیرش همتایان :پیش بینی کننده سازگاری بعدی دوره نوجوانی شناخت محبوبترین و نا محبوبترین – نام بردن کودکان از لحاظ اجتماعی پرخاشگرو برونگرا هستند انرژی زیادی دارند و آنرا صرف فعالیتهای مورد پذیرش گروه می کنند محبوبترین کودکان کدامند ؟ (تحقیق چانس وگریس و)... درک مثبتی از خود دارند شرکت در رویدادهای اجتماعی معاشرت پذیرند نسبت به دیگران پذیرش ،همدردی ،حمایت و تسلی بخشی دارند شاد و خوش طینت هستند و روحیه طنز دارند هوش و پیشرفت تحصیلی آنها باالتر است مهارتهای اجتماعی – شناختی و ارتباطی آنها برتر از دیگران است 10 بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی کودکی میانه -1کودکان غیر دوست داشتنی نا ســــــــــــــــــــا زگــا ری اجتــــــــــماعی 11 حضور اجتماعی نامحسوس گوشه گیر و منزوی خصوصیات اجتماعی نفرت انگیز یا غیر قابل پذیرش که خود دو دسته اند : -1گوشه گیر غیر فعال : تنها بازی می کنند تُن صدایشان خیلی کم است -2کودکان مورد تنفر خجالتی هستند و با بقیه بازی نمی کنند درخود فرورفته هستند گاهی به علت فشار عصبی گریه می کنند -2گوشه گیر فعال : ‏ هیچکس دوست ندارد با آنها بازی کند و به حرفشان گوش دهد – غصه دار ند-عدم دوست یابی ‏ احساساتشان جریحه دار می شود وقتی با دیگران بازی نمی کنند بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی کودکی میانه برخی کودکان در این سن بسیار سنگدل هستند ،طرد دیگران ممکن است حرفهایی بزنند که باعث تحقیر دیگران شود سنگــــــــــدلی و پرخاشگری 12 انگیـــــزه اصلی :سلطه یابی بر دیگران به منزله وسیله ای برای مهم قلمداد کردن خودشان بدون جسارتها قربانی جسوران می شوند و طرد می شوند قربانیها با مرور زمان ،بیشتر هدف طرد شدن ،پرخاشگری و پاسخهای منفی از سوی همتایان خود قرار می گیرند بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی کـــــــــودکی میــــــــــانه کودکان طرد شده تنهاترین کودکان کودکان تنها احساس :اندوه ،کسالت ،بی حوصلگی،بیگانگی،کنارگذاشته شدن،عزت نفس پایین تـــنــهـــــــــــــــــ 13 -1کیفیت پیوستگی پیوستگی مثبت :تعامالت بیشتر-گرمتر-همبستگی بیشتر کودکان به والدینشان پیوستگی ناامن :چسبیده به و!الدین –تعامالت منفی-اضطراب در ارتباط عوامل موثر بر جدایی(طالق) :کودکان احساس تهدید-عزت نفس کم-روابط کم احساس تنهایی -2عوامل فردی : تک والد =چند والد (احساس تنهایی) خانواده پرجمعیت احساس تنهایی بیشتر ؟ -3انتقال به محله یا مدرسه دیگر اشتغال مادر برتنهایی تاثیر ندارد -کلید داران احساس تنهایی کمتر می کنند نقـش گــــــــــــــزینی اجتـــــماعی بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی عدم تفکیک تفسیرخود و دیگران ازیک موقعیت-عدم پذیرش خطای خود -0خودمحور نامتمایز( )0-6سالگی پاسخهای موقعیتی نسبت به احساس دیگران بازتاب احساس خودشان است -1متمایز ( 6-8سالگی) مـــــــراحل نظــــــــــریه 14 دیگرا ن خود خو د -4دیدگاه گزینی اجتماعی (نوجوانی و بزرگسالی ) درک اندک از دیدگاههای دیگران توانایی استنباط مقاصد،احساسات و افکار دیگران دیدگاه گزینی یک طرفه است دیدگاه خودش ،شریکش و نفر سومی را می تواند درک کند -3دیدگاه گزینی متقابل()10-12 شخ ص ثالث آگاهی از تمایزدیدگاههای دیگران نتیجه گیری بر حسب مشاهدات فیزیکی -آگاهی از نسبیت : دیدگاه هیچ کس مطلق نیست =نظردیگران مهمه تعمق در رفتار و انگیزه های خود ()10-8 دیگرا ن خود قضاوت رفتار خود مشکل است آگاهی دوطرفه ،درک نظرات متفاوت دیگران - 2دیدگاه دوسویه دیگرا ن دیگرا ن -می توانند ایفای نقش کنند :ضارب و مضروب خود در مقام سوم شخص می توانند مشاهده گر باشند درک دیدگاههای اجتماعی درک قوانین اجتماعی دیگرا ن خود بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی تاثیر خانواده 16 نقش تلویزیون در اجتماعی سازی بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی عادات تماشاگــری خشـــــونت و پرخاشـــــگری واقــــعی در برابر تخــــــــیلی تعامل خانــــواده غیر فعال و از همه رفتارهای دیگر بیشتر است – بی تحرک – تنبلی محرک رفتارهای پرخاشگرانه * مشاهده و تقلید رفتارهای خشونت آمیز(قتل -دزدی –تخریب اموال ) کارتونهای خشن اثار بسیار منفی دارند * سرمشق گیری کودکان – نتیجه میگرد که باید پرخاشگر باشد 12-3 سالگی درک و تمایزمحتوای واقعی از تخیلی -اعتیاد به تماشای پرخاشگری بیشتر ** نقش پذیری بیشتر از واقعی تا تخیلی بیدار کردن هیجانات کودکان -کاهش تعامالت خانواده و محاورات بین فردی -بیش از یک تلویزیون در منزل تعامالت کمتر می شود -وسیله ای برای فرار از استرس محیط خانه -محاسن تعطیلی تلویزیون -1 :بازی بیشتر کودکان -2فعالیت خانواده بیشتر -3وقت غذا خوردن طوالنی تر شد -4بیشتر کتاب می خوانند -5همه زودتر می خوابند رشد شنــــاختی تماشای زیاد تلویزیون :باعث پیشرفت تحصیلی کمتر شامل :فهم خوانداری کمتر-کاربرد زبان ضعیف تر –انجام ندادن تکالیف می شود –خالقیت کمتر می شود آگــهی تجـــاری ُحسن :هشدار های استعمال دخانیات – ترغیب به مسواک زدن و ...عیب :تبلیغ محصوالت مضر برای کودک (چیپس و پفک و -)..انواع اسباب بازیهای گران قیمت و... آثــار مثبـــت وسیله آموزش همگانی – ارتقای سالمت و عادات غذایی – ترویج اخالق و رفتارهای متعالی – آموزش کنترل خشم و پرخاشگری –آموزشهای متنوع فرهنگی ،تاریخی و... 17 نقش رایانه ها در اجتماعی سازی بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی رایانـــه ها استفاده روزافزون و فرهنگ سازی جا مانده -انتقال استفاده به سطوح پایین تر (بچه های قبل از پیش دبستانی ) اینتـــرنت شبکه جهانی * روش مالقات با دیگران ،ماجراجویی،تجارت ،زوج یابی -مهمترین دلیل استفاده از رایانه * محدودیت خاصی ندارد و میتوان هر ساعتی استفاده کرد -منابع دانشجویی،مقاالت ،پایان نامه ها * ادارات دولتی بصورت اتوماسیون ،مرکز خریدی که هرگز تعطیل نمی شود -کتابخانه ای که همیشه باز است دهکده جهانی انواع شبکه شامل :شبکه های اداری ،دانشگاهی ،کتابفروشی ،مراکز خرید،مراکز علمی و پژوهشی و... موضــوعات نامناســب آثــــــار -مطالب جنسی -والدین باید بسیار مراقب باشند (همانند مراقبین کنکور ،نه تحریم کننده ) آثار انقالب رایانه ای بر کودکان هنوز کام ً ال روشن نیست -ساختن آگاهترین کودکان 18 -کاتالوگهای بد -دستورتهیه بمب و سایر وسایل تخریبی -ازبین رفتن روابط چهره به چهره -افراط ،اعتیاد آور است ،باعث انزوا می شود -آموزش صحیح الزمه ی استفاده بهتر بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی رشد نقش جنسیتی نقش جنسیتی در حال تغییر است و شروع آمیختن تدریجی صفات و نقش های مونث و مذکر و ایجاد آندروژنی (مذکر و مونث در یک قالب ) صفات مذکر بر اثبات وجود تاکید دارند :رهبری ،سلطه ،استقالل ،رقابت جویی و فردیت صفات مونث بر یکپارچگی تاکید دارند :همدردی ،محبت و تفاهم * اگر هردو صفات را داشته باشد آندروژن هستند هم از میزان باالی اثبات وجود و هم یکپارچگی برخوردارند :یعنی هم صفات مونث و هم صفات مذکر آنــــــدروژنـــــــی 19 -1مردانه انواع جنسیت کم -3نامتمایز -2زنانه -4آندروژنوس یکپارچگی زیاد مــــردانه اندروژنــــوس زیاد نامتمـــــایز زنـــــــانه کم *اگر هیچکدام از این صفات را نداشته باشد نامتمایز ثُبات وجود بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی رشـــــــــــد اخـــــالقی رشد اجتماعی شکل گیری ارزشها و اصول اخالقی اولین پژوهش در زمینه رشد قضاوت اخالقی در کودکان توسط :پــــــیاژه مراحل رشد اخالق (پیـــــــــاژه ) -1اخالق اجباری :محدودیت از طریق قواعد بازی – قواعدرا اجباری و غیر قابل نقض به شمار می آورند –اطاعت بی چون و چرا از قواعد(اخالق واقع گرا ) قبل از 7سال -دگرپیرو -2اخالق تعاون :می فهمند قواعد و قوانین مطلق نیستند و می توان آنها را تغییر داد – خودپیرو -توجه به انگیزه ها و نیات ودیدگاه دیگران دالیل قضــــــاوت -1قضاوت عینی :پیامدهای خطاکاری -2قضاوتهای ذه!نی :قصد و انگیزه را در نظر می گیرد تنبیـــــــه -1تنبیه کفاره ای :تنبیهی که از یک قانون تحمیل شده بیرونی حاصل می شود ،با اخالق اجباری همبستگی دارد -2تنبیه دوسویه :تنبیه خود تحمیل کرده ،نادیده گرفتن وجدان -3کیفر گریز ناپذیر :اعتقاد کودک به اینکه درد یا مجازات پیامد طبیعی و اجتناب ناپذیر خالفکاری و رفتار غیر اخالقی است -4انصاف :تعیین مجازات براساس توانایی متخط!ی در پذیرش مسئولیت یک جرم اجتماع : 20 تنها منبع اخالق است بخش : 3رشد کودک فصل : 9رشد اجتماعی ‏y ‏r ‏y ‏ar ‏a ‏m ‏m ‏m ‏u ‏m ‏SSu ودک ک ی وو آت کود یک آتی ونی زگار کنون ی کن اری سازگ عمده برسا ی بر ده اای یر عم حصیل اثیر ی تتاث صیلی ط تتح حیط ن ددرر)) ممحی وابط ایاان --11ررواب ط ههممتتای 21 رد ود ن وج دارد وجود دا ودک دین والدی ک وو وال کود خوب نک طخ ی بیبین واب وبی ر و ت ااسست ت و روابط مثب دین والدی ن مثبت ان هی ی وال جانی هیجان ی بیبیان قتی ط وقت-22و وابط که ررواب دان ی ند که م و د و می دانند کنند ی م ار برقر قرار می کنن ن بر یا متا ه ی)) بابا همتایان تری ت تر ک ررواب ثبت ط ممثب وابط ودک ،کود اردد ،ک ددار اشد د بباش د نه چ باید نه بای گونه چگو ستانه دوستا دو است ی از س ت ی اعی سازی اس تماع ج ا ثر مو ل موثر اجتم امل وام ی اازز)) ععو یکی ون یک س زیون ی جن ویزی تللوی-33ت جنس ی ششود ژگی ویژگ ود ..وی م ق ال ط انه ااطالق می زنانه و نه دا ت مر مردانه و زن فات ص ی ج تدری ریجی صفا ی تد تگی ی به ختگ میخ به آآمی ژنی روژن ندرو --44آآند د .. رن دا د تاکی کید دارند ی تا چگ ار کپ بر ییکپارچگی ث بر ون م س ی جن جنس مونث جود ژگی ویژگ ود وو وی ت ووج مذکر ثبات بر ااثبا کر بر مذ ده اناند کر د .. ف تعری ریف کرده ها زش ار ی ارزشها تع ازی س ی ون در د درونی ساز ایند فراین د ووج رافر ن را دان جدا به رپیرو رشد --55رش ی)) به روی دگرپی اون تعاو از دگ ن ،،از ق خال ا سوی ی اخالق تع به سو ی ار جب ق ااجباری به ن اازز)) ااخ الق ودکا خال کان کود عقیده ژه ک یاژه ده پپیا به عقی الق خال نا به ا بنابه -66ب ت ق اع طاعت به اخ بر ااط ی مبت ق اخال الق مبتی بر ) ز ،ا ی هن ی ذذهنی ،از) اخ های وت ضا ق به ی به قضاوتها عینی زقضا ی عین های وتها ضاوت ی ،ا،ازق خود خ روی پیرو ودپی کند. ی م یر د. س یه سیر می کن سویه دو یه تنب به تنبیه دوسو ی به ره اای تنبیه وم تنب فاره کفا یه ک ویه، فهوم زمفه وازم ه،وا وسوی ددوس Books: 1-HUMAN DEVELOPMENT FOURTH EDITION، F.PHILIP RICE • Papers: اینترنت و نقش آن در.• شفیعی شفیع .زندگی اجتماعی ، • بررسى تأثير تلويزيون بر كودكان قاسم جوكار Web site : a). http://www.hasht.com b) http://www.firstclass.wellesley.edu . R O F S K N A H T R U O Y N O I T N E ATT ُ گ ج ر ش م ا خ ش نود 23

51,000 تومان