صفحه 1:
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ۳ 58 ‏ولمم خر‎ 0

صفحه 2:
پچیس؟ توافق روانپزشکان و روانشناسان تحت عنوان مرجعی تخصصی,که توسط انجمن روان پزشکی آمریکا به چاپ رسیده است. انن راهنتاتام رفه‌های معلف افتلالات روانی هم در بزرگسآلان هم در عورد کودکان,توشش می‌دهد. سرع 5ب چیسی؟ یک راهنمای نظری نیست و عمدتاً بر روی تشریج و توصیف نشانه‌های بیماری, آمازهای مرنوط به ابن كه كدام حمسن نهر د معوض'لن سمارى فزازدازد: سن متداول ظهور بیماری, تاثیرات درمان و رویکردهای متداول درمانى. تمرکز دارد. 0 مزلیا و معایب مرانای این طقه. دح نادت :تداز توصیف نشانه ها معیاریابی تشخیص و درمان سهولت ارتباط بین متخصصان با وجود اين, امکان تشخیص نادرست نیز وجود دارد زمانیکه برچسب "بیمار روانی" گذاشته می‌شود.

صفحه 3:
تاریخچه زمان و نحوه شکل گیری ‎DSM‏ 1/1 شامل یک علامت تجاری ثبت می‌باشد که متعلق به انجمن روان پزشکان آمریک ۵۳۸ مسی باشد. و یکسی از پرفروشتریسن انتشارات در جنگ جهانی با توجه به حجم بالای گرفتاران به آسیب‌های روانی» روانپزشکان آمریکا با سیل مراجعان مواجه شدند و ضرورت ارزیابی» اقدام و معالجه سربازان دیده شد. ارتش آمریکا با تشکیل یک کمیته به وسیله روانپزشکان و سرتیپ ویلیام سی منیجر به طبقه بندی و لیجاد یک ‎medical YT 4S 4 y‏ نامیده می شد. اقدام کرد که در سال ۱۹۴۳ مثل یک اطلاعیه فنی وزارت جنگ اعلام شد و توسط همه نیروهای مسلح پذیرفته شد. و این طبقه بندی بسیار تحت تأثیر ختلالات رفتاری سربازان بود. مقارن با آن سازمان بهداشت جهانی ششمین چاپ 160 را منتشر کرد که برای اولین بار در آن اختلالات روانسی گنجانده شده بود. 20 بسیار تحت تأثیر شدید مجموعه لصطلاحات اداره سر بازان قرار داشت و شامل ۰ ۱ طبقه برای روان پریشها؛ ‎٩‏ طبقه برای روان رنجوریها و ۷ طبقه برای اختلال‌های منش. رفتار و هوش بود. کمیته مجموعه اطلاعات و آمار لنجمن روانپزشکی آمریکا نخسه متفاوتی از 100 را بسه عنوان اولیسن چاپ راهنمای تشخیسص آماری اختلالات روانی (0511-1) در سال ‎١107‏ منتشر كرد.

صفحه 4:
0600-1 اولينلصلاح (0090) در سا-ل117+4 صورتكرفتكه در آن187 ناهنجارىليستشدم بود و ‎١١ *‏ صفحه شدم بود و كاملاًشبيه 1-()0090) بود. و ويزكىآ-نلينبود كه لصطلاح ولكنش (ددنعك؟#)) بر لفتادم بود ولىإاصطلاح رولنرنجورئنكه دلشتاه شده بود. و خصوصيتبرجسته ليزدو انسخه لينبود كاه رولنيزشك, بر جسته را منعكمرم, ,كرد. لكر جه آنشاملمفاهيم زيستشناختى مربوط باه لميلكريلينبود. اشكا-لعمدم و لساسى1-(0090) مىتولنلينرا نام برد كه لفسردكئ لضطرلب لكاهواز لقعیت توهم و بسی‌توجهیرا جدا از ولقعیتمي‌دلند. همچنینبه دنب (جدا لها و مناظرلن‌زیاد بمین‌سالهای ۰ تا سال۱۹۷۲ و همچنین‌ظهور مفروضات‌جدید از طرفمحتقانینظیر آسفرد وکینو راولینهوکر؛ در جابفتم 1/1 -000) در سال۴ ۱۹۷ همجنس‌گرلیی‌نیز به لین ف هرس لضافه ش ‎a ee‏ ميم به ساختيكلصطلاح جدید گرفته شد و رلبرتاسپیتب» عنوان‌مسئول‌لینکار ‎BASE‏ 71-(000) هدفاولیه لین‌کار ساختف هر ستاسام‌سازگار با طبقه بندی‌لمار یبیل ال پیمار عها و ولیسته بسا شکلاتب هدلشتبود. که بسه وه ازمانب هد اشتجهانی‌چاپمی‌شسد و «فآنپ یشرفتو هم شکلیو اعتبار شخب ‎SEA eA)‏ پرنامه را انبسود. طرح اولیه 00900-111) در يكسالوإمادم شد و طبقه بندی‌جدیدیاز مباحث در لین‌طبقه مطرح شد. بحشدربارم حذا اون‌ر نجورعدر رولن لختلا لتمعرفىث خرماتی تن ۶ عبود. لما از آنجا که ینب حث عم يود توسط كروه مسئوللصلاح با اتضادهايى روبرو اش 2 5 ‎he FUG eq: petra ot Witenes TM‏ لین‌نسخه از 0 ۴ صفحه ‎ana‏ ۵ مقوله تشخیصب یماریک 4 سرلنجام در سالل ۱۹۸ شد. شامل‌می‌شد. نسخه -0080011/1) در سل ۱۹۸ ملتشر ث شد با تجنر نظر 00909011 وين نظن لسسييتررو لسم ‎sgt SAGES AR‏ هایس اخته شد. و بعضیاز مقوله‌ها حنفشد. در حالی‌که بعضیدیگر لضافه شدند.میگنا دلتأی ار از تشخیص‌هاوی حشبر انگیز نظیر ناهنجاریملالپ یش از قاعدگ و ناهنجار یزار طلبی (مازوفیسم) مورد يدكى قرا فتند. و یارد شدند .و بحازار طلا می‌حل‌گردید لما تا حد زیادیاین اختلا لجنسم طو ‎ks‏ نباشد. زير عنولنطبقاه لوخاصك نجاندم شد. همجنينلينطيقه بندوشامل7 ‎١5‏ بيمارى بودو !29 صفحه طو لائی‌داشت

صفحه 5:
60 در سال؟ ۱۹۹ چاپشد که ۲۹۷ ناهنجاروبر ۸۸۶ صفحه لیستشد و لین‌گروم شامل۰ ۲۷ نفر بودند که توسط مردم معرفی‌شدند شامل۴ روان‌شناس‌کمیتهه هلیت ۱۳ گروه کار: ۵۶ نفر را تشكيلمىداد. هر كروه کارت قریباً ۲۰ مشاهدم داشجو هر كروم يكفرليند سه مرحله لورا رهبرىمىكرد. اول هر كروم يكدوره وسيع از تشخيصبيمارىرا مطالعه می‌کرد سپس‌از محققین درخولستاطلاعاتمی‌کردند. دوم: لنتقا-لهادن‌تسجزیه و تحلیلها بسرایشخص‌کردن‌لینکه کدلم معیارها نياز به تغییر دارد یا بسه ساختارهای‌جدید تبدیلنشود. سوم: لیجاد مرلکز آزمایش‌مرتبط با تشخیص‌بیماری ها. از جمله تسغييراتمهم لین‌دوره می‌تسوان‌به لضافه شدن‌لضطرابشغلو ناشیاز آسیب‌در جامعاه و دیگری لضافه شدن(9)0/],0) به تشخيص نام برد. ۲( 05۳۱-۱۷-۲۴ که اکثریت وسیع معیار های خاص برای تشخیص بیماری تغییر نکردند. و این اصلاح در هر تشخیص اطلاعات کافی و اضافی می دهد. و این طبقه بندی یک طبقه بندی مطلق می‌باشد. که شامل نمونه‌های اصلی و نخستین است. در /051] هیچ فرضی وجود ندارد که سه طبقه بندی ناهنجاری ذهنی یک نظر کاملا ذاتی و حتمی‌باشد. و درجه پایین علائم و نشانه‌ها برای اعلام ناهنجاری کافی نیست. با توجه به معیارهای متفاوت در مناطق مختلف نیمی از نشانه‌ها باید باشد تا تشخیص اختلال داده شود. در 050 نسخه ۲۰۰۰ هر طبقه از ناهنجاری‌ها یک کد عددی گرفته است که برای خدمات بهداشتی شامل بیمه و اهداف اداری استفاده می‌شود و برای تکمیل تفویض اختیار قانون گذار_تولید شده که این نسخه توسط مردم به بدون تعلیم کلینیکی استفاده می‌شود. و می تواند منجر به کاربرد نامناسب ظرفیت‌ها شود. استفاده مناسب از معیارهای تشخیص نیاز به آموزش کلینیکی می‌باشد.

صفحه 6:
در 0050010 هر نشانه بيمارى روانشناختى و ينج محور وابسته به جنبه‌های متفارت تقسیم می‌شود. ۰ محور 0: نشانه‌های بالینی این محور به توصیف نشانه‌های بلینی که باعث اختلال و آسیب عمده می‌شوند می‌پردازد. اختلالات در رده‌های مختلف گروم‌ندی شده‌ند؛ شامل اختلالات سازگاری: اختلالات اضطراب و اختلالات ناقذ مربوط به رشد. ‎٠‏ محور ©: عقبماندكى ذهنى و شخصيتى ‏اين محور به توصیف مشکلات بلندمتتی که براثر اختلالات محور 1 بيش می‌آید می‌پردازد. اختلالات شخصیتی باعث مشکلات عمده در ارتباط بیمار با جهان پیرامون می‌گردد و شامل اختلالات شخصیت ضد اجتماعی و اختلال شخصیت نمایشی می‌باشد. مشخصه عقب‌ماندگی ‏ذهنی؛ اختلال و آسیب عقلانی و کمبود در سایر زمینه‌ها نظیر حفظ خود و مهارت‌های درون فردی است. ‏۰ محور 0: شرایط پزشکی این محور شامل شرایط جسمی و پزشکی است که می‌تونند بر اختلالات محورهای 4 و © تاثيركذارند يا آنها را بدتر كنند. به عنوان مثال می‌توان از ايدز و ضايعههاى مغزى نام برد. ‏+ محور 6: مشكلات محيطى و روانى-اجتماعي اين محور به توصيف مشكلات محيطى و اجتماعى كه می‌توانند بر اختلالات محورهای 4 و 2 تاثیر بگذارنده می‌پردا مشعلات می‌توان به بیکاری» جابجایی؛ طلاق یا مرگ عزیزان اشاره کرد. ‎ ‏+ محور 9: ارزیابی کي کارکرد ‏این محور به روان درمانگر اجازه می‌دهد تا سطح کی کارکرد بیمار را ارزیبی کند. روان درمانگر براساس اين ارزيابى به درك بهتری نسبت به چگونگی کنش متقابل چهار محور دیگر و اثرات آن‌ه بر زندگی فرد دست مريابد. ‏با وجودی 48 ‎DODO‏ ابزار مهمی است اما ذکر اين نکته اهمیت دارد كه تنها آنهايى که آموزش تخصصی دیده و دارای تجربه کافی باشند صلاحیت تشخیص و درمان بیماری‌های روانی را دارند. ‏این رویکرد چند محوری به روان‌شناسان و روان‌پزشکان اجازه می‌دهد که ارزیابی جامعتری از سطح کارکرد بیمار به دست آورند زیرا بیماری‌های روانی غالبا بر روی حوزه‌های مختلف زندگی تاثیر می‌گذارند. ‎

صفحه 7:
۰ - oe ee ‏اختلالات به شرح ز‎ oy » ‏رولنی‎ ed ‏رسیم »تعن طبقه بندى اختلالات روانى‎ 0040۵ ‏ماندگی ذهنی‎ io عاد وت ریخا نع ناف ریق اختلالات ناف مربوطبه رشد (اختلال وتیستیک »اختلال رت ؛ اختلال (Set ‎YD‏ كمبود توجه ‏#اختلالات تغذيهاى و خوردن شيرخواركى واوان كودكى (هرزه خوارى ». اختلال نشخوار) ‏اختللات تیک (تیک توره ؛ تيك حركتى يا صوتی مزمن » تيك كداز) واختلالات ارتباطى (اختلال زيان بيانى ؛ اختلال زيان درياقتى بيان مختلط » ‎(chs:‏ ‎ ‏هاختلالات دفعی (بی‌اختیاری ادراری ۰ بی‌اختیاری مدفوع) ‏#ساير اختلالات درران شیرخرارگی » کردکی و نوجیانی (اختلال اضطراب جدايى » كنكى انتخابى » اختلال دلبستكى واكنشى ‎٠‏ اختلال حركتى كليشهلى). ‏#اختلالات نسيانى » دليريوم و دمائس هاختلالات مربوط به مصرف مواد ‏هاسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک #اختلالات خلقى (افسردكى اساسى , اختلالات در قطبی: ‎

صفحه 8:
در سیب شناسی اختلالات روانی در دی اس ام چهار دیدگاه که مورد بررسی قرار گرفته لند: بدنی را علت اختلال روانی می‌داند. بی‌نظمی در ژنها ممکن است سبب ساز بعضی رفتارهای غیر انطباقی باشد. دیگر تعیین کننده زیست شناختی رفتار ۰ مغز و دستگاه عصبی است. آشفتگی در بخشهای معینی از مغز می‌تواند اختلالات روانی را موجب شود. دستگاه غدد و عملکرد آنها نیز می‌تواند در بروز این دسته از اختلالات سهیم دیدگاه روانکاری این دیدگاه که افکار و هیجانات را علل مهم رفتار می‌دانند در سبب شناسی اختلالات روانی به شناسایی افکار و هیجانات نااشکار که مسبب اساسی اختلالات هستنده تاکید مىكند. از اين ديدكاه ينج سال اول زندگی از لحاظ رشد سالم شخصیت یا بروز اختلالات حائز اهمیت است. دیدگاه پادگیری این دیدگاه که بر اهمیت یادگیری تاکید دارد معتقد است اختلالات روانی با پیوندهای یادگیری قابل توضیح هستند. در این دیدگاه سرمشق گیری ۰ تقویت کننده‌های مثبت و منفی و شرطی سازیها در بروز رفتارهای غیر عادی مورد استفادهقرار rw ‏ديدكاه شناختي‎ تمرکز دیدگاه شناختی بر شناخت فرد از محیط پیرامون خود متکی است. از اين دیدگاهناتوانی فرد در تشکیل شناختها و طرحواره‌های مناسب از ارتباط خود با محیط مشکلاتی را برای او بوجود می‌آورد. از دیگر دیدگاههای رایج دیدگاههای انسان گرایی » هستی گرایی و دیدگاه اجتماعی است. درمان اين دسته از اختلالات به دو شیوه کلی دارو درمانی و روان درمانی تقسیم بندی می‌شود

صفحه 9:
زوند مجدد ‎hs‏ و شکل کیوت/(55 ‎els‏ مورد استفاده در چاپ ‎:DSM‏ بد را نا اما ‎aww‏ به اسناد ۸۳۸ . راجع به توسعه ‎eo‏ ده فا شخصیتی شامل ما ‎sine‏ ادبیات, آنالیز داده‌ها و آزمایش‌های مبدانی_گفته می‌شود که منایع بینشی مهم در شخصیت و کیفیت تصمیماتی ایجاد می‌کند که منجر به پیدایش ‎DSM-IV‏ می‌شود. 1.بررسی ادبیات: جهت ایجاد هماهنگی میان همه گروه‌های پژوهش در استفاده از شیوه ای عینی, نظام دار و جامع برای استخراج و گردآوری داده‌ها و کنفرانس تشکیل شد که وظیفه اولیه هر یک از گروه‌ها شناسایی موضوعاتی بود که بیشترین مناسب را با هر یک از تشخیص‌ها داشتند. موارد زیر برای هر یک از بازنگری‌ها تصریح 1.مسائل یا جنبه‌های متن‌ها و ملاک‌های مورد نظر ‎DSM.‏ 2.روش بازنگری شامل برسی منایع برای شناسایی مطالعات مربوط به موضوع, تعداد مطالعات و ... 3.نتیجه بازنگری (شامل خلاصه توصیفی مطالعات با توجه به روش شناسی, طرح آنها و 4.راههای مختلف برای حل مسئله, مزایا و اشکالات هر یک از راهها. 2.تحلیل دویاره داده ها: هرگاه بازنگری ادبیات جهت حل یک مسئله شواهدی فراهم نمی کرد. برای تصمیم گیری نهایی اغلب از دو منبع اضافی استفاده می شد. 1.تحلیل داده ها 2.بررسی میدانی. تحلیل مجموعه داده‌های منتشر شده در مورد مسائل مورد نظر با حمایت‌های بنیاد جان دی و کاترین تی, مک آرتور از انجمن روانپزشکی آمریکا انجام شد. و چهل مورد تحلیل دوباره داده‌ها صورت گرفت. 3.برژسی‌های میدانی: ح ا ‎i.‏ تاکنون ۲ برسی میدانی صوت گرفته است. برای اطمینان یافتن از

صفحه 10:
ضوابط تغییرات ایجاد ملاک هاس مطلق و خطاناپذیر در مورد تعمین اینکه چه زمانی باید در اهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی تغییرات انجام شوند» غير ممکن است, با وحود این تلاش‌ها بر اصول چندی تکیه داشته است. آستانه انجام تجدید نظرها در 05/۱۷ در مقایسه با !۵5۱-۱ و 05۱۸-۱-8 بالاتر در نظر گرفته شده است. لازم بود تصمیم‌های اتخاد شده با گزارش‌های روشن و دلایل موجه و يا بررسی منظم داده‌های تجربی مربوط به موضوع مورد نظر به اثبات برسد. به منظور افزایش سودمندی عملی و بالینی 05۱۸-۱۷ تا آنجا که داده‌های تجربی اجازه می داد, سعی شد مجموعه ملاک‌ها به صورت ساده و روشن مطرح شوند. با در نظر گرفتن ریشه‌های تاریخی (همان گونه که در 05-1۱ و 0517-۱۱-8 تبلور یافته), هماهنگی با ۱60-۱۰, شواهد به دست آمده از بررسی ادبیات و آثار منتشر شده, تحلیل داده‌های منتشر نشده, نتایج بررسی‌های میدانی و اجماع یا اتفاق نظر بر بررسی های میدانی, سعی شد تا در ۱۷-//05 به مناسب‌ترین هماهنگی برسد. گرچه آستانه میزان شواهد لازم برای تأیید انجام تغییرات در حد بالایی قرار داده شده بود ولی این آستانه لزوماً برای همه اختلال‌ها یکسان نبود زیرا تأیید تجربی تصمیم هایی هم که برای 05۱۸-۱۱ و ۱-8-/05۱ اتخاذ شده بود, در مورد همه اختلال‌ها در یک سطح قرار نداشت. البته پیروی از عقل سلیم در اين کار ضرورت داشت چرا که تغییرات عمده به منظور حل مسایل جزیی نیاز به شواهد بیشتری دارد تا تغییرات جزیی بای حل مسایل عمده.(اختلال‌های روانی/۲۰۰۰ترجمه محمدرضانیکخوا

صفحه 11:
کتاب مرجع 05۱-۱۷ مبنای اساسی فرآیند۱۷-/050 بر مستند کردن استوار است. کتاب مرجع 0500-1۷ در پنچ ‎Gly Ale‏ شده که هدف آن فراهم کردن یک مرجع عبت شده جامع و مناسب از پژوهش هایی است که تصمیم‌های اتخاذ شده توسط گروه‌های پژوهش و گروه موّلفان اصلی بر آنها متکی است. تتهجلد آول کیات مرجغ شامل تشحه‌های فیشبزده آق ار 16 مورد. پروستت ادبیات‌تو آتار متتشرشده بزای بهزه:بزدازی از آنها دز ‎DSM-IV‏ ایعت: جلد چهارم شامل گزارش‌های مربوط به تحلیل دوباره داده‌ها است و جلد پنجم شامل گزارش‌های بررسی‌های میدانی و خلاصه اجرای پایانی برای توجه تصمیم هایی است که هر یک از گروه‌های پژوهش اتخاذ کرده اند. بعلاوه تلاش‌های انجام گرفته برای مستند سازی تجربی 05۱4-۱۷ به انتشار مقاله هایی در مجلات منجر شده است که همزمان مورد بازنگری قرار نگرفته اند. (اختلال‌های روانی/۲۰۰۰ترجمه محمدرضانیکخو)

صفحه 12:
محدودیت‌های مربوط مه کاربرد ‎DSM-IV‏ شامل: : ‏اعتبار و قابليت اعتماد‎ -١ بیشترین نقد علمی و اساسی ‎DSM‏ مربوط به اعتبار و قابليت اعتماد مشخصه هایش مىباشد. و اين مربوط می‌شود به اين مسئله که آیا ناهنجاری هایی که آن تعریف می‌کند واقعاً شرایط افرادند که مدام توسط معیارهایش قابل شناخت اند. اینها نقدهای قدیمی/05۱ اند که اساسا توسط آزمایشات روزنهال در دهه ۱۹۷۰ شناخته شده اند. و منتقدان از قبیل مبنای مک لين روانپزشک اظهار می دارند که 051 فاقد اعتبار است زیرا ‎ul‏ هیچ ربطی به یک مدل علمی ورد توافق در تاهتجاری,ذهنی ندارد و بنابزاین تضمیمات ماخود شجه دز موزد طبعه بندی آن موضوعیت علمی ندارد. و اين به دلیل فاقد قابلیت اعتماد است. ۲- سطحی نگری و توجه به نشانه‌های سطحی: ۳- خطوط جدا کننده: علی رغم اخطارها در مقدمه 05/4 اين بحث شده است که سیستم طبقه بندی آن تمایزاتی طبقه بندی شده و غیر موجه مابین ناهنجاری ها ایجاد می‌کند و از تمایز دلخواه بین نرمال و غیر نرمال استفاده می‌کند که در سال ۲۰۰۹ یک بازبینی وابسته به روانپزشکی ذکر شده که تلاش برای نشان دادن مرزهای طبیعی ین لزوم‌های مربوط به 9510 یا مابین یک:5 عمومی و نرمال شکنست خورده اند..به. غنوان:مثال پریشانن:شخصن ممکن اسب ناشی از یک مشکل اجتماعی زودگذز باشد ولی طبق 05۲4 نشانه بیماری است: ۴- طبی سازی و ورود شرکت‌های دارویی: طی سال‌های اخیر بیماری‌ها از اساس طبیعی نشرخ‌اکه كه ممكن است علت بیماری باشد خارج شده و شرکت‌های دارویی و روانپزشکان به

صفحه 13:
۵- ورود بحث‌های سیاسی وجدال‌های علم به آن: به عنوان مثال یک جدال مربوط به مشخصه‌های گنجایش مبسوط جنسیتی از قبیل پاراقیلیا (انحرافات چنسی) و بی بندو باربهای تمایل جنسی فعال وجود دارد. تصمیم مربوط به سال ۱۹۷۴ توسط بعضی از گروه‌های محافظه کار و مذهبی مورد چالش قرار گرفته اند (همان کسانی که ادعا می کردند سرکوبی این میل برخلاف موضوعات تجربی و مربوط به فراوانی آماری- پریشانی مشخص و انحراف از نرم‌های اجتماعی است.) هنوز به بحث می پزدازند. چدال بر سر آزاد گذاشتن و محدودیت می تواند ترکیب بر این حقیقت باشد که ارزیابی دوباره اختلالات بشری بحث برانگیز می تواند مثل تصمیماتی علم سپاسی شود. رابرت اسپیتز ویراستار قدیمی 051 از طرفداران بی طرفی علمی در ‎eal DSM‏ می‌کند که دلیل مهمی که مشخصه‌های عین (پارافیل ها) به نظر او نمی توانند از 051 حذف شوند اين است كه اين مى تواند یک فاجعه در روابط عمومی برای علم روانپزشکی باشد. ۶- مسائل مربوط به استفاده کنندگان: بعضی از مردم به خدمات روانپزشکی دسترسی دارند و به آنها تشخیص داده می‌شود. برای یافتن اینکه آنها شرایط شناخته شده ای دارند که مى توانند آنرا نامگذاری کنند آزاد گذاشته شده اند. در حقیقت خیلی از افراد خودشان تشخیص مى دهند هر چند بعضی به خود یک برچسب می زنند که به یک لکه ننگ اجتماعی و تمایز یا چیزی که آنها به درستی آنها شک دارند. مربوط می‌شود . شاخص‌ها می تواند درونی شود و هویت مشخص یک فرد را تحت تأثیر قرار دهند. خبلی از متخصصان معتقدند که اين علائم بیماری را شديدتز و از روند بهبودی جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود 95۱ از تعاریف و اصطلاحاتی استفاده

صفحه 14:
مسائل مربوط به کاربرد 050: مخدوديت هات رویکزد قطغی ۷ یک طیقه بندق قطفی استفا که اسلال‌هاق روانی رابر آنتانن تججوعه ملاک‌های دارای ویژگی‌های تعریفی, به انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌کند. اين نوع نامگذاری طبقات یک روش سنتی در سازماندهی و انتقال اطلاعات در زندگی روزمره است و بنیادی‌ترین رویکردی است که در همه سیستم‌های تشخیص پزشکی مورد ابینتفاده فزاز بت گیرد: زو گرد قسامی رف ظرقه بیدی زمانت کازانن دازد که همه. اجرای یک طیقه تشخیضی هحگن بودج: بین طیفات فرزهای خی وجود داشته و طبقات مختلف مانعه الجمع باشند. لذا اين؛ محدودیت‌های سیستم ‎a‏ بترو لمن زا با نویه توجه ‎JD‏ ‏داد. 051-۷ متکی بر این فرض نیست که هر طبقه از اختلال‌های روانی دارای ‎cule S‏ کاملاً متمایز و مرزهای مطلقی است که آن را از سایر اختلال‌های روانی با اختلال‌های ‎Gua i nn Ws alla Ge‏ این فرش رجووندارد کفهتة [فرادق که داراق ریک ‏اختلال همانند هستند, از همه جنبه‌های مهم شبیه یکدیگرند. بنابراین, متخصص بالینی که ار 0614-۱۷ انستفاده: می کند, باید.توجه داشته باشد که افرادی كه تشخیص مشابه درتافت:من کنند ممکن امتت حتی از بظر ویژگی‌های جعریفی آن سنعنمی باهمگن بوده رو موازه‌مرری:زا جر ار را احتفالات نه دشواری می توان تشخیص داد. آين دیدگاه انعطاف پیشتر را در استفاده از ‏تم فراهم کرده, باعث توجه بیشتر به موارد مرزی شده و بر ضرورت_ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
پيشنهاد شده است که طبقه بندی 05۱-۷ بر اساس الگوی بُعدنگر سازماندهی شود نه الکوی طبقه ای که در ۱۱۱-۴-/05۱ به کار رفته است. در سیستم بعدنگر: 5 طبقه بندی جلوه‌های بالینی بر مبنای کمی سازی ویژگی‌هلیا نشانه‌ها صورت می گیرد تا تخصیص به طبقات» بنابرلین برای توصیف پدیده هلیی که پراکندگی پیوسته ای داشته و مرزهای مشخصی ندارنده کار آیی بیشتری دارد. كرجه سيستمهاى بُعدنكر بايايى را افزايش داده و اطلاعات بالینی بیشتری به دست مى دهند (زیرا ویژگی‌های بالینی را گزارشعی دهندکه ممکن است درمیک سیستم طبقه ای» زیر آستانه باشند)» یلی در عين حال دارای محدودیت‌های جدی بوده و تاکنون در کار بالینی و ترغیب پژوهش» در مقایسمبا سیستم طبقه ای» سودمندی کمتری داشته است. توصیف‌های مبتنی بر اعداد و بُعدنگر در مقایسه‌جا نامگذاری طبقاتی برای اختلال‌های رولنی وضوح و شناختگی کمتری دارند. علاوه بر لین» هنوز در زمینه انتخاب مناسب‌ترین ابعادی که بلید برای هدف‌های طبقه بندی مورد استفاده قرار گیینده توافقی حاصل نشده است.با وجود لین احتمال دارد پژوهش‌های بیشتر در زمینه سیستم‌های بعدنگر و آشنلیی‌با آنها سرانجام به پذیرش بیشتر اين سیستم‌ها هم به عنوان روشی برای انتقال اطلاعات بالینی و و حجبه عنوان ابزاری برای پژوهش منجر ‎it‏

صفحه 16:
استفاده از قضاوت بالینی 05۱-۷ نوعی‌طبقه بسند واختلا لایر وانیاسکه بسولوکاربرد در حوقعبهای‌سللنی آموزشوو پسژوهشی تدوین‌ش دم لست طبقانت شخیصی‌ملاکها و حترهایا حطل لبق و صیفی‌سه هنظور کلربرد توسطلثرادیکه آموزش با لنی‌ناسب‌دیدملند و تسجوبه تسشخیصیولرند فولهم نشدملستلثرادوکه آموزشندیدمانه نسباید/۱۷-/05۱ را بسه شکل‌مکلنیکی‌مورد.لستفاده قراردهند. هدفاز اولیه علاکهای‌تسشخیصی‌خاص‌در 0511-1 فولهم کسرشونیهنه‌وشهلییاٍسنکسه بسلید بسه ک مکق ضلون نیت سکمیل‌شونده بسعنیزسبلید آنرا همجونبككتابآشيزيمور ماستفاشه قرار داد. به عنولزمث [چتیاگر جلومهایسللن‌موجود در فرهويا علاکهایکامل یکت شخیمرمطلبقتف داشته بساشد تاجقتىكه نشثلنههاىموجود بايدار و شديد هستنه بسهرد تيروئاز فضلودم ل انيه مكيهس عطرح كرض شخيصخاصرا تسوجیه عدم 1 ب 0951/10 و يا كلييرد بسبار انعطافبنير و نسخصيهلاكها بلاصول/!-/051 هرتولفد سوحمندوآن ابه شاط به شدركاهم علاوه بر ضرورت آموزش و قضاوت بالینی» روش گردآوری داده‌ها نیز مهم است. کاربرد معتبر ملاک‌های تشخیصی کنجانده شده در کین کتاب راهنما مستلزم آرزشیلبی است کمبه طور مستقیمبه اطلاعات تشخیصی کنجانده شده در کین کتاب راهنما مستلزم ارزشیابی لست کشبه طیر مستقیمبه اطلاعات ارلیه شده در مجموعه ملاک‌ها دسترسی دارد (برای مثال, ابنكه یلیک نشانگان برای حدلقل دوره زملنی بلقی مانده استسیا نه). سنجش هلیی راکه فقط مبتنی بر روان آزملیی است و محتهای ملاک‌ها را شلمل نمی شهند (برای مثال به وسيله آزمون‌های فرافکن) نمی توان‌به طور معتبرسبه عنوان منبع اصلی اطلاعات تشخصی مورد استفاده قرار داد.

صفحه 17:
کاربرد 050-۱۷ در موقعیت‌های قانونی هرگاه از طبقات؛ ملاک‌ها و متنهای توصیفی ۱۷ -/051 برای مقاصد قانوفی استفاده شود؛ خطر بسیار زبادی وجود دارد که اطلاعات تشخبصی موود سو تعر و سو كاربرد قرار كبرند. ابن خطرها به دليل عدم توافق كامل ميان ممايل نهابى مورد نظر قانون و اطلاعات موجود در يك تشخیص بالینی خاص به وجود می آیند. در بیشتر موقعیت‌ها تشخیص بالینی اختلال روانی در 05۱۸-۱۷ به منظور تأبید وجود «اختلال روانی»» «ناتوانی روانی؛ «بیماری روانی» و «يا نقص عقلى» براى مقاصد قانونى كفايت ذمى كند. در تعیین اینکه فردی با ضوابط قانونی مشخص شده مطابقت دارد يا نه (به عنوان مثال صلاء شولیت جنایی با ی نجه كه در تشخيص هاى ‎0051:1-1١/‏ ذكر شده» مورد ناز است. ابن مطالب ممكن است شامل اطلاعاتى در مورد اختال هاى كاركردى قرد و جكوتكى تأثير اين اختلالها ب ‎lly‏ ‏مورد نظر باشد. به دليل آنكه اختلال هاء توانابىها و ناتوانىها در هر طبقه تشخيصى تنوع گسترده ای دارند» مطرح کردن یک تشخیص ویژه به معنای سطح خاصی از اختلال با ناتوانی نیست. همجنين به تصميم كيرندكان غير بالينى بايد هشدار داده شود که تشخیص مطرح شده لزوما درباره علل اختلال روانی فرد با اختلال‌های مرتبط با آن اطلاعاتی به دست نمی دهد.قرار دادن یک اختلال در طبقه بندی (همان گونه که به طور کلی در پزشکی مرسوم است) بدین معنانیست که درباره سبب‌شناسی آن اطلاعی و جود دارد. بعلاوه این واقعیت که جلوه‌های اختلال یک فرد با ملاک‌های تشخیصی 0514-1۷ مطابقت دارد؛ ضرورتا به اين معنا نيست كه نان دهنده ميزان كنترل فرد بر رفتارهایی است که با اختلال مورد نظر مرتبط است. حتی زمانی که کاهش کنترل بر رفتار خود یکی از ویژگی‌های اختلال مورد نظر مرتبط است. حتی زمانی كه کاهش کنترل بر رفتار خود یکی از ویژگی‌های اختلالمورد نظر مرقبط است. حتى زمانى كه كاهش كنترل بر رفتار خود يكى از ويزكى هاى اختلال رفنارى استء تشخیص مورد نظر به خودی خود نشان نمی دهد که شخص خاصی در زمان بخصوصی قادر به کنترل رفتار خویش نیست (و با بوده است.( بايد توجه داشت که 0511-1۷ بازتاب تفاهم با اجماع در مورد طبقه بندی و تشخیص اختلال‌هاي روانی در زمان انتشاراولبه آن است. اطلاعات جدیدی که از پژوهش با تجربه بالبنى به دست خواهد آمد بدون ترديد به افزايش درك ما از اختلال هایی خواهد انجامید که در ‎DSM-IV‏ ‏کنجانده شده و همین طور باعث شناسایی اختلال‌های جدید و حذف بعضی از اختلالها در طبقه بندی‌های آینده خواهد شد. مطالب و مجموعه ملاک‌های 051-1۷ رابید در پرتو ظهور اطلاعات جدید مورد تجدید نظر قرار داد. استفاده از 0514-۱۷ در موقعیت‌های قانونی بای با آکاهی از خطرها و محدودیت هایی که اشاره شدء صورت كيرد. هركاه به شکل مناسبی از آن استفاده شود؛ تشخیص‌ها و اطلاعا: می توانند در تصمیم گبری‌های قضابی مفید واقع شوند. به عنوان مثال؛ هرگاه وجود یک اختلال روانی اساس تصمیم گیری قانونی بعدی باشد (مانند بستری کردن اجباری)» کاربرد یک سیستم تثییت شده تشخیصی؛ ارزش و پایایی تصمیم گیری را ارتقء خواهد داد. 051/1۷ با فراهم کردن خلاصه ای متکی بر بازنگری ادبیاتبالینی و پژوهشی مربوط معکن است بتواند در قهم بهتر ویژگي‌های اختلال‌هایروانی از سوی تصمیم گیردگن قضایی سودمندواقع شود. ادبيات و آثار مربوط به تشخيص اختلالهاى روانى نيز عنوان فعیاری برای بررسی اندیشه پردازی‌های بی اساس در زمینه این اختلال‌ها و در مورد کار کرد یک شخص خاص می تواند سودمند. ‎dal oan Bees off ob Sil olan! ew‏ ا: دیدگاه قانن تورحه ده ‎NS‏ ک د ذهن فد ی گذشته ه داد آننده باشد جهد اطلاعات تخخص د.

صفحه 18:
ملاحظات قو قومى و قر ‎phi‏ در جریان آماده سازی 0510-۱۷ اقدامات احتیاطی خاصی صورت گرفته است تا هميشه این امر مدنظر باشد که از آن در زمینه‌های متفاوت فرهنگی درایالات متحد آمریکا و در سطح بین‌المللی استفاده خواهد شد. از متخصصان درخواست شد تا افراد متعددی از گروه‌های متفاوت قومی و زمینه‌های مختلف فرهنگی را (و نیز کسانی را که به تازگی به آمریکا مهاجرت کرده اند) مورد آرزیابی قرار دهند. ارزیایی تشخیصی به ویژه هنگامی باید مورد تردید قرار گیرد که یک متخصص بالینی که به یک گروه قومى یا فرهنگی خاص تعلق دارد با استفاده از طبقه بندی 0514-1۷ فردی را که از گروه قومی یا فرهنگی متفاوتی است مورد ارزیابی قرار داد. متخصص بالینی که با جزثیات معیارهای فرهنگی فرد مورد نظر آشنایی ندارد. ممکن است نوسان‌های بهنجار در رفتار. باور و یا تجریه را که ویژه فرهنگ فرد است به عنوان اختلال روانی تلقی کند. به عنوان مثال رسوم یا باورهای خاص مذهبی (مانند شنیدن صدای یک خویشاوند متوفی با دیدن او در دوره داغدیدگی) را شاید به اشتباه به عنوان تظاهرات اختلال روان پییشی تشخیص دهد. استفاده از ملاک‌های اختلال شخصیت در زمینه‌های فرهنگی مختلف به دليل تفاوتهای فرهنگی گسترده در مفاهیمی مانند خویشتن. شیوه ارتباطات و مکانیسم‌های مقابله یا کنار آمدن با مسائل, ممکن است مشکل باشد. پذیرش گسترده بین‌المللی ‎DSM‏ حاکی از آن است که اين سیستم طبقه بتدی در توصیف اختلال‌های روانی به همان صورتی که در سراسر دنیا در اقراد دیده می‌شود, سودمند است. با وجود این شواهد نشان می دهند که نشان‌ها و دوره بعضی از اختلال هایی که در ‎DSM-IV‏ 2925 دارد تحت تأثیر عوامل فرهنگی و قومی قرار می گیرند. به منظور تسهیل کاربرد آن در مورد افرادی که به زمینه‌های فرهنگی و قومی متفاوتی تعلق دارند در 0510-1۷ بخش جدیدی در داخل متن برای مطرح کردن ویژگی‌های وایسته به فرهنگ در نظر گرفته شده است. در اين بخش شیوه‌های تأثیر زمینه‌های فرهنگی گوناگون بر شکل و محتوای بروز نشانه‌ها (برای مثال اختلال افسردگی در بعضی از فرهنگ‌ها با برنری نشانه‌های جسمانی مشخص فى شود تا غمگینی), اصطلاحات مرجّح براى توصیف درماندگی و در صورت امکان اطلاعات موجود در مورد شيوع: توصیف دومین نوع اطلاعات فرهنگی ارایه شده مربوط به «نشانگان وابسته به فرهنگ» است که صرفاً در یک و یا چند جامعه انگشت شمار دنیا مورد توصیف قرارگرفته اند. در ‎051٩-۱۷‏ دو شیوه برای کمک به شناسایی نشانگان وابسته به فرهنگ ارایه شده است: ۱- بعضی از آنها (مانند جنون حاد وحشیانه یا آموک و حمله عصبی ) به عنوان مثال‌های جداگانه در طبقات «به گونهای دیگر مشخص نشده است» مطرح شده اند؛ و ۲- در 0510-۱۷ یک پیوست بیای نشانگان وابسته به فرهنگ ارایه آشده است که نام اختلال, فرهنگ هایی که برای نخستین بار آن اختلال در آنجا توصیف شده است و توصیف کوناهی از آسیب‌شٍناسی روانی را شامل می‌شود. تدارک بخش ویژه مربوط به فرهنگ در متن ۷-/05۱, واژگان نشانگان وابسته به 1 رای فرمول بندی فرهنگی جهت افزایش کاربردبذیری میان فرهنگی 0514-1۷ انجام گرفته است.

صفحه 19:
عنام -APA.org < کارل هافمن, مارک ورنوری. جودیت ورنوری(1381) روان‌شناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد) جلد دوم

صفحه 20:

صفحه 21:
توصیف مختصری از ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و تغییرات صورت گرفت تعریف اختلال روانی, تغییر در طبقه‌بندی اختلالات, اختلالات جدید و اختلالات حذف شده بود . به علت گستردگی و تعداد زیاد اختلالات در اين جا اشاره‌ای به ملاک‌های تشخیصی اين اختلالات نشده است. با وجود این فهرست کامل این ملاک‌های تشخیصی و مقایسه‌ی آن‌ها با ملاک‌های ۲05-۷, در وب سایت رسمی 250-5 به نشانی ۷/۷۷۷۷.۵5/715.00 در دسترس عموم قرار دارد. ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در سال 2013 در گردهمایی سالانه‌ی انجمن روانپزشکی آمریکا در سانفرانسیسکو رونمایی شد.

صفحه 22:
پیرو نسخه‌های قبلی این راهنماء انجمن روان‌پزشکی آمریکا در سال ۱۹۹۹ تدوین ویرایش پنجم از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(25/۷-5]) را آغاز کرد که تغییرلتی اساسی در آن نسبت به راهنمای قبلی صورت گرفته است. در لين جا ابتدا تعریفی از اختلال رولنی در راهنمای جدید ارلئه شده وبه دنبال آن توصیف مختصری از هر طبقه و تغییرات صورت گرفته در آن در مقایسه با 251۷-1۷ ارائه می‌شود.

صفحه 23:
در 250-5 دو تعریف تجدید نظر شده از اختلال رولنی ارلئه شده است. اما تاکنون هیچ یک از این دو تعریف مورد پذیرش گروه کاری 05/1-5] قرار نگرفته است. در تعریف نخست اشتین و همکاران (۲۰۱۰) اختلال رولنی را به عنوان الگو با نشانگان روان‌شناختی با رفتاری که در فرد رخ می‌دهد_مطرح می‌کنند. این الگو يا نشانگان منعکس کنندمی یک بدکارکردی روان‌شناختی زیربنایی است و پسامدهای آن اتولنی (برای مثال تخریب در یک یا چند حوزمی مهم از کارکرد) یا پریشانی (برای مثال یک نشانهی دردناک) بالینی معنادار_است. این نشانگان نباید پاسخی قلبل انتظار به یک عامل استرس‌زای عمومی. فقدان (برای مثال از دست دادن فرد مورد علاقه) یا پاسخ فرهنگی تأیید شده به یک رویداد خاص باشند (برای مثال حالت‌های خلسه در آیین‌های مذهیی) و اساساً ناشی از انحراف اجتماعی یا تعارض با جامعه نیستند. در تعریف دوم. گروه مطالعاتی 251/0-5] در زمینه‌ی ارزیابی اختلال و ناتوانی نیز در ملاک اول خود اختلال رولنی را الگو با نشانگان روان‌شناختی و رفتا فی می‌کند_که در فرد رخ می‌دهند. این ال نقصان با مشکل در یک با چند حوزه از کارکرد رولنی_شامل کارکرد عمومی_(برای مثال هشیاری. جهت‌یابی. هوش یا مزاج) یا کارکردهای اختصاصی_(برای مثال توجه. حافظه, هیجان. ادراک و تفکر) است. اما محدود به این حوزه‌ها نیست. این نشانگان نباید پاسخی قابل انتظار به يك عامل استرسزاى عمومى. فقدان يا باسخ فرهنكى تأييد شده به یک رویداد خاص باشند و اساسا اشی از انحراف اجتماعى يا تعارض فرد با جامعه نيستند.

صفحه 24:
گروه کاری 25/۷1-5], اختلالات روانی را د ۲ اختلالات عصبی- رشدی, ۲. اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک, ۳. اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آن. ۴ اختلالات افسردگی. ۵ اختلالات اضطرابی, ۶ اختلالات وسواسی- عملی و اختلالات مرتبط با آن. ۷ اختلالات مرتبط با ضربه و عوامل تنش‌زاء ۸ اختلالات تجزيداى. ‎٩‏ اختلالات علائم بدنی؛ ‏۰. اختلالات تغذیه و خوردن؛ ‏۱. اختلالات دفعی, ‏۲. اختلالات خواب- بیداری, ‏اختلالات کنشی جنسی, ‏۴ ملال جنسی, ‏۵ اختلالات رفتار ایذایی. کنترل تکانه و سلوک. ‏۶ اختلالات اعتیادی و مصرف موادء ‏۷ اختلالات عصبی- شناختی. ‎VA‏ اختلالات شخصیت. ‎٩‏ نابهنجاری‌های چنسی و ‏۰ طبقه‌ی تشخیصی شامل ‏۲۰. سایر اختلالات قرار داده است که در ادامه جزئیات بیشتری از هر یک از این طبقات تشخیصی ارائه شده است. ‎24

صفحه 25:
طبقه‌ی نخست. اختلالات عصبی - رشدی شامل شش دسته اختلالات رشد عقلانی. اختلالات ارتیاطی. اختلالات طیف اوتسیم. اختلال بيش فعالى/ كمبود توجه. اختلالات یادگیری wb wae و اختلالات حرکتی است که در اين دسته‌ها اختلالات زیادی گنجانده شده است؛)اختلال آوایی. اختلال ارتباط اجتماعی, اختلال زبانى خاص و بيدايش دير هنكام زبان تشخیص‌های جدیدی هستند که در 251-1۷] وجود ندارند. ( علاوه بر این اختلالاتی مانند اختلال زبان بیانی. اختلال مختلط زبانی درکی/ بیانی در راهنمای جدید حذف شده‌اند. اختلالاتی که در اين طبقه قرار می‌گیرند در 251۷1-1۷], در طبقات تشخیصی اختلالاتی شیرخوارگی. کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند و اختلالات اضطرابی قرار گرفته‌ند. که برای نخستین بار در

صفحه 26:
در طبقه‌ی دوم. یعنی اختلالات طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک. اختلالاتی قرار گرفته‌اند که در 25/۷0-1۷] تحت عنوان طبقه‌ی تشخیصی اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک قرار داده شده‌اند. این طبقه‌ی تشخیصی شامل ‎۱٩‏ اختلال است که قرار گرفتن اختلال شخصیت اسکیزوتایپی در این طبقه و حذف انواع فرعی اسکیزوفرنی (مانند پارانویید یا آشفته) مهم‌ترین تغییر این راهنما نسبت به 0510-1۷ است؛ علاوه بر اين دو اختلال پیشنهادی در این طبقه قرار گرفته‌اند كه اختلال نخست علائم سایکوز خفیف و اختلال دوم کاتاتونیا (هم به عنوان یک اختلال مجزا با نام اختلال کاتاتونیک مرتبط با وضعیت پزشکی عمومی ناشناخته و هم به عنوان تصریح کننده‌ی کاناتونیا که در طیف وسیعی از اختلالات می‌تواند روی دهد)

صفحه 27:
,اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آن طبقه‌ی تشخیصی اختلالات خلقی در 050-۱۷ در راهنمای جدید به دو طبقه‌ی مجزای اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آن و اختلالات افسردگی تقسیم شده است. طبقه‌ی تشخیصی اختلالات دو قطبی و اختلالات مرتبط با آن به عنوان سومین طبقمی تشخیصی و یک طبقمی جدید شامل اختلالاتی نظیر اختلال دو قطبی نوع ا, نوع | و اختلال خلق ادواری است. ‎DSM-5‏ ‏علاوه بر اين در ‎aed‏ جدید, اختلال دو قطبی نوع ۱/ دوره واحد مانيا به طور كل و تشخیص دورمی مختلط به نفع تصریح کننده‌ی ویژگی‌های مختلط که قابل کاربرد برای تشخیص‌های مانیاء هبیومانبا أفسردكى است حذف شدم أست” جع

صفحه 28:
اختلالات افسردگی به عنوان چهارمین طبقه‌ی شامل اختلالاتی نظیر * اختلال بد تنظیمی خلق مخرب, ° اختلال افسردگی اساسی/ دوره‌ی واحد * اختلال افسردگی اساسی/ عود کننده *و افسرده خویی است. مهم‌ترین تغییر در اين طبقه اضافه شدن دو اختلال جدید است؛ * اختلال نخست افسردگی/اضطراب مختلط (وجود سه یا چهار علامت از افسردگی اساسی [باید شامل خلق افسرده یا فقدان لذت باشد] که با آشفتگی اضطرابی همراه است. اين علائم حداقل 2 هفته طول می‌کشند و به صورت هم‌زمان رخ می‌دهند) * و اختلال دوم ملال پیش از قاعدگی است که اين اختلال در 050۷-۱۷ به عنوان یکی از اختلالات افسردگی که به گونه‌ای دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند گنجانده شده است, اما در راهنمای جدید به عنوان یک اختلال مجزا کد گذاری می‌شود.

صفحه 29:
اختلالات اضطرابی ‎iu,‏ پنجمین طبقه‌ی تشخیصی ‎DSM-5‏ هستند كه اين طبقه در 050-۷ نیز با همین نام قرار دارد. اما تفاوتی که وجود دارد این است که بسیاری از اختلالاتی که در 050-۷ تحت عنوان اختلالات اضطرابی مطرح شده‌اند در راهنمای جدید در بين طبقات مجزای اختلالات اضطرابی , اختلالات وسواسی- عملی و اختلالات مرتبط با آن و اختلالات مرتبط با ضربه و عوامل تنش‌زا توزیع شده‌اند. مهم‌ترین تغییراتی که در اين طبقه در 051-5 ایچاد شده است حذف اختلال استرس پس از سانحه (۳۲50) و اختلال وسواسی- عملی (000) و قرار گرفتن آن‌ها در یک طبقه‌ی تشخیصی مجزا است. علاوه بر اين اختلالاتی نیز به این طبقه‌ی تشخیصی اضافه شده‌اند؛ نخست, اضافه شدن اختلال اضطراب جدایی است که در 05۱-۱۷ تحت عنوان سایر اختلالات شیرخوارگی, کودکی يا نوجوانی قرار گفته است و در اين جا تبدیل به یک اختلال مجزا شده است. تغییر دوم اضافه شدن آگورافوبیا به عنوان یک اختلال مجزا است که اين تشخیص نیز در 05۱۸-۱۷ به عنوان حالتی که تنها در بافت اختلال وحشت‌زدگی روی می‌داد (حمله‌ی وحشت‌زدگی با آگورافوبیا یا آگوراقوبیا بدون سابقه‌ی اختلال 20

صفحه 30:
ششمین طبقه‌ی تشخیصی که از طبقه‌ی اختلالات اضطرابی 051-۷ جدا شد اين طبقه شامل اختلالاتی است که در 0500-۱۷ تحت عنوان اختلالات اضطرابی, اختلالات شبه‌جسمی و اختلالات کنترل تکانه که به گونه‌ای دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند. مطرح شده است. از مهم‌ترین اختلالات این طبقه می‌توان به اختلال وسواسی- عملی: اختلال بدشکلی بدن, اختلال انبار کردن, اختلال کندن مو (تریکوتیلومانی) اختلال کندن پوست اشاره کرد.

صفحه 31:
طبقه‌ی تشخیصی بعدی(هفتم) در 5-/05۲, اختلالات مرتبط با ضریه و عوامل تنش زا است که این طبقه اختلالاتی را در بر می‌گیرد که در ۷-/۵5۱, تحت عنوان اختلالات اضطرابی و اختلالات انطباقی مطرح شده‌اند. اختلال دلبستگی واکنشی (که در 0510-۱۷ در طبقمی اختلالاتی که برای نخستین بار معمولاً در شیرخوارگی, کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند. قرار دارد), اختلال استرس پس از سانحه‌ی حادء اختلالات انطباقی و اختلال استرس پس از سانحه از مهم‌ترین اختلالات این طبقه‌ی جدید هستند. از نکات جالب توجه در این طبقه می‌توان به اضافه شدن اختلالی با عنوان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان پیش دبستانی اشاره نمود. ته رغم أن كه محققان و متخصصان از مدت‌ها پیش پذیرفته بودند که کودکان و نوجوانان نسبت به رویدادهای استرس‌زا حساس هستند. اما تا همین اواخر فرض می‌شد که واکنش کودکان نسبت به رویدادهای آسیب‌زا بیشتر نشان دهنده‌ی واکنش‌های انطباقی كوتاه مدت است و تا سال 1987 و زمان انتشار ۱/1-8-/051 وجود این اختلال در کودکان و نوجوانان پذیرفته نشده بود (دیویس و سیگل, 2000). بر اين اساس اضافه شدن اين اختلال جدید می‌تواند نشان از شیوع بالای مواجهه با رویدادهای آسیب‌زا در کودکان و ات مخرب این ضربه‌ها بر سیر تحولی آتان به عنوان گروه سنی آسیب‌پذیر باشد. 20,

صفحه 32:
اختلالات تجزیه‌ای هشتمین طبقه‌ی تشخیصی در 05۱-5 هستند که در ۱۷-//05 نیز طبقه‌ای با همین نام را به خود اختصاص داده‌اند و شامل اختلالاتی نظیر مسخ شخصیت/ مسخ واقعیت. یادزدودگی تجزیه‌ای و اختلال هویت تجزیه‌ای است. 3 آين طبقه‌ی تشخیصی در مقایسه با ۱۷-/05۱, تغییر نسبتاً کمی داشته است و تنها تغیبر چشمگیر در اين طبقه حذف اختلال گریز تجزیه‌ای است.

صفحه 33:
طبقه‌ی تشخیصی بعدی (نهم) اختلالات علائم بدنی؛ تشخیص‌هایی را در برمی‌گیرد که در 9500-۷ تحت عنوان اختلالات شبه‌جسمی قرار گرفته‌اند. اين طبقه‌ی تشخیصی شامل 7 اختلال است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلال علائم بدنی پیچیده, اختلال علائم بدنی ساده, اختلال اضطراب بیماری و اختلال عصب شناختی کارکردی (اختلال تبدیلی) اشاره کرد؛ از آن جایی که اختلال جسمانی کردن, خود بیمار انگاری, اختلال شبه جسمی نامتمایز و اختلال درد مشخصه‌های عمومی مشترکی دارند (یعنی علائم بدنی و تحریف‌های شناختی) در اين جا تحت عنوان یک اختلال با نام اختلال علائم بدنی پیچیده مطرح شده‌اند. علاوه بر اين اختلالات ساختگی که در 05-۱۷ به صورت طبقه‌ای مجزا قرار دارند. در 050-5 در زیر مجموعه‌ی اختلالات علائم بدنی قرار گرفته است.

صفحه 34:
اختلالات تغذیه و خوردن طبقه‌ی تشخیصی بعدی (دهم) هستند و شامل تشخیص‌هایی هستند که در 051۷-۱۷ تحت عنوان اختلالات خوردن قرار گرفته‌اند. هرزه‌خواری: اختلال نشخوار, بی‌اشتهایی عصبی و پراشتهایی عصبی از مهم‌ترین اختلالات این طبقه هستند. مهم‌ترین تغییر صورت گرفته در اين طبقه اضاقه شدن اختلال پرخوری به عنوان یک تشخیص قایل کدگذاری است؛ علاوه بر اين تغيير نام اين طبقه به منظور منعکس کردن شمول اختلالات تغذیه‌ای (مانند هرزه خواری و اختلال نشخوار) در این طبقه انجام گرفته است که در 05-۷ تحت عنوان اختلالاتی که برای نخستین بار معمولاً در شیرخوارگی, کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند. مطرح شده‌اند.

صفحه 35:
بازدهمین طبقه‌ی تشخیصی در 5-/051, اختلالات دفعی هستند که از اختلالاتی که برای نخستین بار معمولاً در شیرخوارگی, کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند در 05۱۷-۱۷ منقک شده و تبدیل به یک طبقه‌ی تشخیصی مجزا شده‌اند و شامل دو اختلال بی‌اختیاری ادرار و بی‌اختیاری مدقوع هستند.

صفحه 36:
طبقه‌ی تشخیصی بعدی اختلالات خواب- بیداری هستند (12) که در 050-۷ تحت عنوان اختلالات خواب مطرح شده‌اند. این طبقه‌ی تشخیصی در راهنمای جدید 20 اختلال مجزا را در برمی‌گیرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اختلال بی‌خوابی, پرخوابی اولیه/ حمله‌ی خواب بدون کاتاپلکسی, اختلال رفتار حرکت سریع چشم و سندروم پاهای بی‌قرار اشاره نمود.

صفحه 37:
طبقه‌ی تشخیصی (13) اختلالات جنسی و هویت جنسی در 0510-۱۷ به سه طبقه‌ی تشخیصی مجزا یعنی 1. اختلالات کنشی چنسی, 2 ملال جنسی 3. و نابهنجاری‌های جنسی در 051-5 تقسیم شده است. طبقه‌ی تشخیصی اختلالات کنشی جنسی در 10 دسته قرار می‌گیرند که همانند 05۱-۱۷ شامل اختلالات میل جنسی (مانند اختلال میل جنسی کم‌کار در مردان), اختلالات انگیزش جنسی (مانند اختلال نعوظ), اختلالات ارگاسمی (مانند انزال زودرس) و اختلالات درد جنسی (مانند مقاربت دردناک) است.

صفحه 38:
طبقه‌ی تشخیصی(14) بعدی, یعنی مللال جنسی, معادل اختلال هویت جنسی در 051۸-۱۷ است که شامل سه اختلال 1 ملال جنسی در کودکان 2 ملال جنسی در نوجوانان یا بزرگ‌سالان 3 توتهلال چینی نامتمایر انتت.

صفحه 39:
پانزدهمین طبقه‌ی تشخیصی در راهنمای جدید اختلالات رفتار ایذایی, کنترل تکانه و سلوک هستند. اين طبقه‌ی تشخیصی شامل 7 اختلال است که در 0514-1۷ در زیر گروه اختلالاتی که برای نخستین بار معمولاً در شیرخوارگی: کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شوند و اختلالات کنترل تکانه که به گونه‌ای دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند, قرار دارند. اختلال بی‌اعتنایی مقابله‌ای, آتش افروزی, دزدی بیمارگون, اختلال انفجاری متناوب و اختلال سلوک مهم‌ترین اختلالات در اين طبقه‌ی تشخیصی هستند.

صفحه 40:
اختلالات اعتیادی و مصرف مواد طبقه‌ی تشخیصی بعدی (16)در راهنمای جدید هستند و شامل اختلالاتی می‌باشند که در 0510-1۷ در طبقه‌ی اختلالات وابسته به مواد قراز دارند. تغییر نام این طبقه به منظور وسعت دادن شمول آن انجام گرفته است تا هم اختلالات مصرف مواد و هم رفتارهای اعتیادی غیر مصرف مواد را در برگیرد. تنها رفتار اعتیادی غیر مصرف مواد که در اين طبقه‌ی تشخیصی قرار گرفته, اختلال قمار بازی است که در ۱۷-//05 در دسته‌ی اختلالات کنترل تکانه که به گونه‌ای دیگر طبقه بندی نشده‌اند. قرار دارد. سایر اختلالات این طبقه در سه دسته‌ی کلی اختلالات 1 مصرف مواد. 2 مسموميت مواق 3. وترك مواد جاى كرفتهاند.

صفحه 41:
اختلالات عصبی- شناختی طبقه‌ی تشخیصی بعدی(07) در راهنمای جدید هستند که در 0504-۱۷ در طبقه‌ی دلیریوم, دمانس و سایر اختلالات نسیانی و شناختی قرار گرفته‌اند. این طبقه‌ی تشخیصی در راهنمای جدید به سه دسته‌ی گسترده‌ی 1 دلیریوم. 2. اختلال عصبی- شناختی اساسی 3 و اختلال عصبی- شناختی خفیف تقسیم شده‌اند كه در مجموع 27 اختلال مجزا را در بر م ىكيرند.

صفحه 42:
شاید بتوان بیشترین تغییر ایجاد شده در طبقات تشخیصی راهنمای جدید را در حوزه‌ی اختلالات شخصیت مشاهده کرد. گروه کاری 950-5 بر اساس یک مدل ابعادی- طبقه‌ای پیوندی فرمول‌بندی جدیدی از ارزیابی و تشخیص آسیب‌شناسی شخصیت پيشنهاد کرده است که در آن انواع اختلالات شخصیت با صفات شخصیتی آسیب‌شناختی ادغام می‌شوند. بر اين اساس در راهنمای جدید ویژگی‌های اصلی اختلال شخصیت, تخریب در عملکرد شخضیت:و-وجود ضفات بتحضیتن آنیت‌شتاختن است و برای تشخیص اختلال شخصیت 5 ملاک باید وجود داشته باشد که عبارتند از؛ ‎ee a‏ قابل ملاحظه در عملکرد خود (هویت و خود جهت‌دهی) و عملکرد بین فردی (همدلی یا کی رویه یا حوزه از صفات شخصیتی آسیب شناختی؛ ‏3 تخریب در عملکرد خود و تظاهر صفات شخصیتی در طول زمان و در موقعیت‌های مختلف تابث هستندء ‏4 تخریب در عملکرد خود و تظاهر صفات شخصیتی به عنوان هنجاری برای سطح تحولی فرد با محیط اجتماعی- فرهنگی, به شکل بهتری ادراک نمی‌شوندء ‏5) تخریب در عملکرد خود و تظاهر صفات شخصبتی ناشی از اثرات فیزیولوژیک مستقیم یک ماده بت داروی غیر مجاز یا نجویز شده) با یک وضعیت پزشکی عمومی (برای مثال ضریبه‌ی شدید معزی) نیستند. 1 ‏بر اساس معیارهای میتئن:یر تخریب نوغن:در کارکزد شخصیت: و صفات: فتخحصیتی: آسیب شناختی در یک با چند حوزه, گروه کاری 051-5 اختلالات شخصیتی اختلال به شش اختلال که شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی, ‎af‏ ‏اجتنابی, ‏مرزی, ‏خودشیفته, ‏وسواسی- اجباری ‏و ایکیزوتاییی ‏هستند کاهش داده است. در مجموع مهم‌ترین مزیت مدل ابعادی جدید را می‌توان در نظر ‏م20 ‎

صفحه 43:
طبقه‌ی تشخیصی بعدی, یعنی تأبهنجاری‌های جنسی, همان گونه که در بالا نیز به آن اشاره شد شامل اختلالاتی است که در 05۲۸-۱۷ تحت عنوان اختلالات جنسی و هویت جنسی قرار گرفته‌اند. در اين طبقه‌ی تشخیصی 9 اختلال مجزا قرار گرفته‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان اختلال نمایشگری, یادگار خواهی, نظر بازی, آزارگری جنسی اشاره کرد (اختلالات این طبقه همگی مشابه نابهنجاری‌های جنسی مطرح شده در -//05 ۷ هستند).

صفحه 44:
در نهايت آخرين طبقدى تشخيصى 05101-5, تحت عنوان ساير اختلالات. شامل تشخیص‌های جدیدی است که در 05۱0-۱۷ قرار ندارند و در اين طبقه دو اختلال ذم السب هخود 2 و آسیب به خود از نوع غیر خودکشی قرار گرفته است. 44

صفحه 45:
توصیف مختصری از ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و تفییرات صورت گرفت تعریف اختلال روانی, تغییر در طبقه‌بندی اختلالات؛ اختلالات جدید و اختلالات حذف شده بود به علت گنتفردگی و تعداد زیاد اختلالات در این جا اشاره‌ان به ملاک‌هاق تشخیصی این اختلالات نشده است. ۱ با وجود اين فهرست كامل .اين ملإىهاف تشحیضن:و مفایسته‌ی آن‌هابا فلاكتهاى ‎.DSM-IV‏ در وب سایت رسمی 5500-5 به نشانی .05/75 ,۷۷۷۷۷۷ در دسترس عموم قرار دارد. ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در سال 2013 در گردهمایی ‎sadly‏ انجمن روانپزشکی آمریکا در سانفرانسيسكو,پونم(يمموم شد. American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4‘ Edn, Washington D.C: APA. Davis, L., Siegel, L. J. (2000). Posttraumatic Stress Disorder in Children and Adolescents: A review and Analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 3, 3: 135-154. Stein, D.J., Philips, K. A., Bolton, D., Fulford, K. W., Sadler, J. D., Kendler, K. S. (2010). What is a mental/Psychiatric Disorder? From DSM-IV ۵ ۸ Psychological Medicine, 40: 1759-1765.

39,000 تومان