نحوه ارائه‌

قسمت ۱: فن بیان و سخنرانی چیست؟

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

همه ما گاه و بی‌­گاه ناگزیر از بیان مجموعه‌­ای از اطلاعات کلامی به منظور متقاعد کردن مخاطبین خود و یا در شکل ساده آن در قالب ارتباطات شخصی شده‌ایم. دفاع از یک پایان­‌نامه دانشجویی، سخنرانی در یک مراسم دوستانه یا میهمانی از اشکال ساده سخنرانی و ارائه مطلب هستند. ارائه رسمی مطالب و اطلاعات به …

همه ما گاه و بی‌­گاه ناگزیر از بیان مجموعه‌­ای از اطلاعات کلامی به منظور متقاعد کردن مخاطبین خود و یا در شکل ساده آن در قالب ارتباطات شخصی شده‌ایم. دفاع از یک پایان­‌نامه دانشجویی، سخنرانی در یک مراسم دوستانه یا میهمانی از اشکال ساده سخنرانی و ارائه مطلب هستند. ارائه رسمی مطالب و اطلاعات به دو دسته عمده تقسیم می‌شود:

۱)مهارت‌­های سخنرانی و فن بیان

۲)ارائه شخصی مطالب

این دو بعد از مهارت‌­های سخنوری و ارائه مطالب معمولا در یکدیگر ممزوج بوده و تفکیک قایل شده بین آنها ساده نیست. همچنین می‌توان آن‌ها را در اشکال مختلف ” فن بیان و سخنوری، ارائه مطالب، کنفرانس، سخنرانی، ارتباطات شفاهی و غیر شفاهی و …” دسته بندی کرد. در این قسمت ابتدا مفهوم ارائه مطالب و فن بیان را تعریف نموده و سپس تعدادی از لغات مرتبط با مهارت‌­های سخنرانی را توضیح خواهیم داد.

فن بیان و سخنرانی

مهارت‌­های سخنرانی و فن بیان

بسیاری از مردم هنگامی که برای بار نخست از آنان جهت سخنرانی در مجامع عمومی دعوت شود، برآشفته خواهند شد. بسیاری از ترس‌های ابتدایی در اثر ممارست و تمرین سخنرانی و آماده سازی اولیه برای بیان خطابه و ارائه مطلب از بین رفته یا کاسته خواهد شد. در حقیقت ارائه مطالب یکی از ابزارهای برقراری ارتباطات بین انسان‌­ها است که قابل اطلاق بر بسیاری از وضعیت‌­های رفتاری مختلف از قبیل صحبت کردن با یک گروه خاص، سخنرانی در یک جلسه، یا توجیه کردن یک تیم می‌­باشد. در معنای گسترده تر ارائه مطالب و سخنوری در مورد صحبت کردن در یک عروسی، یا تذکر نکاتی در ما بین یک ویدیو کنفرانس هم می‌­تواند به کار رود.

فن بیان و سخنرانی

ارائه شخصی مطالب

برای اینکه ارائه مطالب و سخنرانی شما مؤثر باشد، لازم است مراحل آماده سازی سخنرانی گام به گام پیش رفته و ابزارها و روش­‌های ارائه مطالب نیز به دقت انتخاب شوند. ارائه مؤثر مطالب نیازمند آن است که بتوانید پیامی را به شنوندگان خود انتقال داده و آن­ها را در مورد دیدگاه‌­های خود متقاعد سازید. ” توانایی متقاعد کردن دیگران” در این بین یک عنصر کلیدی است. این جنبه از مهارت‌­های ارائه مطالب در بازاریابی و فروش، استخدام یا جلب نظر حامی و کسب حمایت برای پروژه‌­هایتان بسیار مهم است.

هدف از ارائه مطالب چیست؟

به طور کلی دو هدف عمده برای ارائه مطالب وجود دارد:

الف)اطلاع رسانی:

معمولا در جریان هر نوع ارائه مطلب سعی می‌­کنیم تا اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اطلاعاتی که سابقا از آن بی اطلاع بوده‌­اند. برای ارائه مطالب به منظور اطلاع رسانی می‌­بایست پیام ما به اندازه کافی “واضح” و ” خوب” باشد. پیامی که به سادگی توسط مخاطبان فهمیده شود.

ب)متقاعد کردن:

نقطه ضعف بسیاری از ارائه­‌های مطالب و سخنرانی‌­ها در این بخش است. مطلبی را ارائه می‌­کنیم تا دیگران را به کاری واداریم. از آن­ها می‌­خواهیم پروژه ما را تصویب کرده یا رساله ما را تأیید کنند. چیزی را از ما خریده و خدماتی را به ما ارائه دهند.

یک سیاستمدار به سادگی به دنبال آن است تا مردم را برای انتخاب وی در جریان انتخابات بعدی، به اقدام وادارد. برای اینکه بتوانید دیگران را متقاعد و توجیه کنید لازم است تا علاوه بر بحث منطقی، احساسات و عواطف آنان را نیز برانگیزید.

برای این کار لازم است شما بتوانید مهارت‌­های ارائه مطالب/ فن بیان و سخنوری و سخنرانی مؤثر را خوب بیاموزید تا دیگران کاری را انجام دهند که شما می‌خواهید.

برای اینکه ارائه و سخنرانی بهتری داشته باشید می‌توانید ساخت پاورپوینت خود را به تیم حرفه‌ای ppt.ir بسپارید. در این خصوص می‌توانید به صفحه سفارش ساخت پاورپوینت سر بزنید یا با ما تماس بگیرید.
info@ppt.ir

0 دیدگاه برای “قسمت ۱: فن بیان و سخنرانی چیست؟”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “قسمت ۱: فن بیان و سخنرانی چیست؟” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

جذاب و کاربردی در ارائه

در مقاله‌های قبلی  ۷۹نکته‌ی طراحی اسلاید و ایده‌هایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم:   ۸۰. محاسبات ریاضی را برای مخاطبانتان انجام دهید Source اگر قصد دارید در ارائه خود از نمودار برای مقایسه داده‌ها استفاده کنید بهتر است محاسبات را از پیش انجام دهید. اجازه ندهید که مخاطبان شما مجبور …

اقتصاد و مالی

یک اقتصاد جهانی پایدار و سودبخش چه شکلی است؟ “مثل یک دونات است،” کیت راورث اقتصاددان آکسفورد می‌گوید. در یک سخنرانی جذاب و درجه یک، او توضیح می‌دهد که ما چطور می‌توانیم کشورها را از چاله بیرون بکشیم — جایی که مردم در احتیاجات ضروری زندگی درمانده‌اند — و اقتصادهای احیاگر و توزیعی را خلق …

سیاست و قانون‌گذاری

سامانتا پاور داستان قهرمان پیچیده ای را تعریف می کند، سرجیو ویرا دمیلو. این دیپلمات سازمان ملل، بر روی خط نازک اخلاقی راه می رفت، در بحرانها با بدترین دیکتاتورهای جهان برای کمک به مردم مذاکره می کرد. این داستانی است شگفت انگیز در مورد فردی آتشین مزاج.