جذاب و کاربردی در ارائه

۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۵)

۲۵ مهر ۱۳۹۷

در مقاله‌های قبلی ۵۰ نکته‌ی طراحی و ایده‌هایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم: ۵۱) جدول‌ها را از هم تفکیک کنید جدولی ساده که پس زمینه‌ای با خطوط مشکی یا خاکستری دارد به سختی در صفحه‌ی کامپیوتر مشخص می‌شود. پس نباید چنین چیزی را برای صفحه‌های بزرگتر هم ایجاد کرد.بجای این کار …

در مقاله‌های قبلی ۵۰ نکته‌ی طراحی و ایده‌هایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم:

۵۱) جدول‌ها را از هم تفکیک کنید

ارائه

جدولی ساده که پس زمینه‌ای با خطوط مشکی یا خاکستری دارد به سختی در صفحه‌ی کامپیوتر مشخص می‌شود. پس نباید چنین چیزی را برای صفحه‌های بزرگتر هم ایجاد کرد.بجای این کار از ایده‌ی Intuit استفاده کنید و هر ردیف را با رنگ­های مختلف تفکیک کنید.این امر به طور کلی برای تجسم ایده‌ها به کار می‌رود و هنگامی که برای ارائه به کار می‌رود مهم به نظر می‌آید.

۵۲) اطلاعات مرتبط را به شیوه‌ی بصری مشابه نشان دهید

در ابتدای راه اندازی ارائه‌ی بالا، آن­ها اطلاعات زیادی برای نمایش داشتند. اما آن­ها تنها اطلاعات مهم، مشکلات و راه حل‌ها را از طریق شیوه‌های بصری به نمایش گذاشتند. استفاده از طرح­بندی واحد در ارائه، مخاطبان به سرعت با ارائه ارتباط برقرار می‌کنند. اگر می‌خواهید از اطلاعات مرتبط باهم را نشان بدهید از این تاکتیک استفاده کنید.از فونت تا طرح بندی، همه چیز اساسا یکسان خواهد بود. تاثیر داشتن ارائه بر روی مخاطب، اصلی‌ترین پیامی است که آنها سعی دارند برسانند. اگر آنها از دو طرح­بندی کاملا متفاوت استفاده کنند، ممکن است پیام اصلی در لابه لای آن­ها گم شود.

۵۳) نکات کارشناسانه را در یک ارائه جمع آوری کنید

ارائه

اگر می‌خواهید بینش‌های مفید را وارد موضوعات ارائه کنید، با افراد با نفوذی که در ویترین ذهنتان هستند صحبت کنید. این کار ( جمع آوری نظریات تخصصی) نام دارد و در بازار جهانی محتوا قابل اشتراک گذاری است.به دست آوردن چنین چیزی راحت و سریع است و باید بدانید که این داده­ها عمر پایای دارند.در نمونه‌ی بالا ما با یک متخصص بازاریابی درباره‌‍ی اینکه چه چیزی باعث برتربودن SlideShare شده است صحبت کرده‌ایم.

۵۴) از رنگ­های خیره کننده و پررنگ استفاده کنید

رنگ‌های خیره کنند مد امسال هستند، شماهم از آن­ها استفاده کنید. استفاده از رنگ­ها پررنگ در جدول های ارائه باعث می­شود مطالب راحت­تر به یاد بیایند و خوانا تر باشند. به نمونه‌ی ارائه‌ی بالا از Sadman Sadik نگاه کنید، ببینید چگونه از رنگ­های پررنگ و روشن استفاده می‌کند.

۵۵) از نمودارهای ساده و قابل تفسیر استفاده کنید

نیازی نیست در ارائه‌ها از نمودارهای استفاده کنید که تنها متخصصان آمار بتواند آن­ها رابفهمند. مخاطبان شما عامه مردم هستند و باید از نمودارهای ساده و قابل فهم استفاده کنید.به جای این کار،باید محورهای ساده و قابل درک باشند و نیز از رنگ‌هایی استفاده شود که اهمیت نکات را نمایان کند و داده هایی به کار برده شود که به طور واضحی طراحی شده باشند.برای مثال، در این ارائه نمودارهای اسلاید ۱۵ و ۲۴ تمام نکات را نحو احسن نشان می دهند.

۵۶) تمام ارائه را در خطی به یادماندنی خلاصه کنید

اگر بتوانید منظور اصلی ارائه را در یک خط جا بدهید، به مخاطبان خود کمک می‌کنید تا ارائه‌ی شما در ذهنشان ثبت کنند.Mika Aldaba  در اسلاید شماره‌ی ۳۶ این ارائه این کار را انجام داده و در ارائه نشان داده  که آمار + محسوسات =داستان پردازی داده‌هااو پس از مدت کمی دوباره این کار را انجام داد و دیگر اطلاعات را در خطوطی به یاد ماندنی مختصر کرد.

۵۷)برای جلب توجه بیشتر اعداد و ارقام مهم را با آیکون­های رنگارنگ نشان دهید

اگر شما از اعداد و ارقام رنگارنگ در اسلایدها استفاده کنید معلوم است که می‌خواهید به مخاطبان اهمیت آن­ها را نشان دهید.به دلیل چشم­گیر بودن این کار است که توصیه می‌کنم که با استفاده از آیکون و گرافیک‌ها اعداد و ارقام مهم را برجسته تر جلوه دهید. اطمینان حاصل کنید که این رنگ­ها واقعا روی صفحه‌ی نمایش چشمگیرهستند و مواظب باشید که از رنگ­ها یا آیکون­هایی استفاده کنید که دیگر جاهای ارائه نیامده اند.در نمونه ارائه‌ای که در بالا آمده است، برای در کانون توجه دادن نکات، هر عدد را درون دایره‌ای ساده نشان داده اند. با این که این تکنیک بسیار ساده است اما بسیاری از مردم استفاده از آن را در ارائه ها جا می اندازند.

۵۸) متن و آیکون را بهم وصل کنید

این که در ارائه­ها متن یا محتوایی را در فضایی سفید رها کنید خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد.به جای این کار باید متن و آیکون را بهم متصل کنید تا توجه مخاطبان را بیش از پیش جلب کنید. اگر نیاز به چند مثال خوب دارید تا اتصال تصویر وآیکون را با بهتر بفهمید به اسلایدها ۴، ۷ و ۹ این ارائه نگاه کنید.

۵۹) از حروف کدر برای پس زمینه­ی ارائه استفاده کنید

به عنوان روش­هایی مرتب برای دادن ارائه‌ای بهتر می توانید برای اسلایدها شماره بگذارید یا از حروف نیمه واضح در پس زمینه‌ی اسلایدها استفاده کنید. سپس محتواهای اسلایدها را بالای حروف نیمه واضح بنویسد. این کار به مخاطبان شما کمک می‌کند که بدانند شما درست کدام نکته یا ایده­ی مدنظرتان را ارائه می‌دهید. اجرای این کار اگر به دستی پیش برود، ارائه را بسیار خوب و قابل قبول می‌کند.

۶۰) از حاشیه‌های ساده یا مینیمالیسیتی استفاده کنید

ارائه

اگر می‌خواهید ارائه‌ای شیک داشته باشید، دور متن را حاشیه گذاری کنید.در ارائه‌ای که سایت Venngage نمایش داده است، انواعی از حاشیه گذاری دور متن وجود دارد که ارائه را حرفه ای تر نشان می‌دهد.همچنین این کار باعث می‌شود تا همه­ی محتوای خود را در یک اسلاید نگه دارید.

۶۱) در هر اسلاید فقط یک ایده مطرح کنید

در ارائه چیزی بدتر از آشفته بودن اسلایدها نیست. به جای این که سعی‌کنید ایده‌های مختلف را در کنارهم بگذارید و آن­ها را در یک اسلاید نشان دهید، در هر اسلاید تنها از یک ایده‌ی مهم استفاده کنید. اگر نیاز دارید تا اطلاعات بیشتری افزوده کنید، از اسلایدهای دیگر استفاده کنید.

۶۲) سبک خود را با همان نام تجاری که دارید در سراسر ارائه حفظ کنید

ممکن است شما وسوسه شوید تا سبک خود را در طول ارائه تغییر دهید اما من از شما می‌خواهم تجدید نظر کنید. اگر برند شما مانند برند Officevibe برندی سرگرم کننده و شاد است اجازه بدهید این سبک در تمام ارائه‌هایی که تحت نام این برند دارید یکسان باشد و آن را عوض نکنید. این کار سازمان دادن به اسلایدها می‌شود و همچنین نام و پیام برند شما را تبلیغ و تقویت می‌کند.

۶۳) برای تجسم کردن نکات کلیدی داده­ها نمودارهای دایره‌ای شکل ترسیم کنید

برخی از مردم از نمودارهای پای(دایره ای شکل) متنفرند اما من فکر می‌کنم بهترین گزینه برای ارائه­ها این نوع نمودار است خصوصا اگر قصد داشته باشید توجه مخاطبان رابه ارقام یا درصد­ها جلب کنید.در این ارائه، از نمودارهای پای (دایره ای شکل) برای ترسیم کردن اعداد با روشی بسیار جالب استفاده شده است. به علاوه، نمودارهای پای برای تِم های دایره‌ی یا جذابی که در دیگر قسمت های ارائه حضور دارند متناسب به نظر می‌آیند.

۶۴) پس زمینه‌های ارائه را متناسب با بافت یا قالب ارائه انتخاب کنید

برای این که اسلایدها جذاب تر به نظر بیایند چند آیکون، شکل و بافت دقیق به پس زمینه­ی ارائه اضافه کنید. اهمیت این کار زمانی مشخص می‌شود که برای هر نکته یک اسلاید جدا طراحی کرده اید. می توانید مانند کاری که DesignMantic در ارائه­اش نجام داد، شما هم رنگ های اشکال و بافت­های مختلف را با تم اسلایدها تطبیق دهید.

۶۵) مفاهیم گیج کننده یا پیچیده را با استفاده از آیکون­ها نشان دهید

ارائه

شما نباید در تمام اسلایدها فقط از متن استفاده کنید. به جای این کار بعد از گذشت تعداد کمی اسلاید متن دار، اسلاید عکس­دار نمایش دهید.Gluwa  در ارائه­اش برای نشان دادن ایده­هایش از آیکون­های مختلف برای ساخت نمودارهای کوچک استفاده کرده است. اسلایدهای ارائه‌ی او با نحوه‌ی جدیدتری با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.

0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۵)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۵)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

سایر

آیا علم و دانش، سحرآمیز بودن زندگی را خراب میکند؟ در این گفتگوی یک نفره همراه با شوخی قهرآمیز ولی فریبنده، رابین اینس برخلاف این عقیده بحث میکنه. هرچه بیشتر درباره رفتار عجیب جهان می آموزیم — بیشتر تحت تاثیر بزرگی و هیبت آن قرار میگیریم.

علوم مهندسی

در کنفرانس سال ۲۰۰۷ EG “کوین کلی” یک آمار جالب را ارائه کرد: شبکه جهانی وب، آنگونه که می شناسیمش، تنها ۵۰۰۰ روز عمر دارد. “کلی” می پرسد ما چگونه می توانیم ۵۰۰۰ روز بعدی را پیش بینی کنیم؟

تکنولوژی

ایو بهار و فرست نرث،از موتور سیکلت زیبا و قدرتمند برقیِ «میشن وان» پرده برداری می کنند. آنها اسلایدهایی از دوران دور کودکی (هنوز شبیه)خودشان را برای ما به نمایش می گذارند که نشان می دهد چگونه همکاری آن ها، دوستی و آرزوهای مشترکشان شروع شد.