کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
اسلاید 1: مطالعات زبانشناسی را از نظر زمان بدو رشته می توان تقسیم کرد : همزمانی ( synchronic ) و در زمانی ( diachronic ).
اسلاید 2: در زبانشناسی همزمانی، به تحول زبان در طول زمان توجهی نمیشود بلکه زبان در يك زمان معین اعم از گذشته باحال ، مورد مطالعه قرار میگیرد؛ برعکس در زبانشناسی در زمانی ، زمان ثابت نیست ، در این شاخه از زبانشناسی بیشتر به تحول و تغییرات زبان در طول زمان توجه میشود . زبانشناسی در زمانی را میتوان به دوشاخه کوچکتر تقسیم کرد : زبانشناسی فردی و زبانشناسی تاریخی .
اسلاید 3: در زبانشناسی فردی یادگیری و رشد زبان در فرد از هنگام تولد تا هنگام مرگ مورد بحث است ، ولی در زبانشناسی تاریخی تحول و تغییرات زبان در طول حیات نسلهای پی در پی مورد مطالعه قرار میگیرد . بنابر این بررسی یادگیری و رشد زبان در كودك به شاخه زبانشناسی فردی از زبانشناسی در زمانی وابسته است و میتوان آنرا به پنج مرحله تقسیم کرد.
اسلاید 4: مرحله اولكودك در هنگام تولد برای آموختن زبان استعدادهائی دارد که از طریق توارث باو منتقل شده است ولی در اینوقت بالفعل نه زبان میداند و نه میتواند از طریق هیچ دستگاه ارتباطی قرار دادی با اطرافیان خود ارتباط برقرارا- در نوشتن این مقاله از نظریات Hockett زبانشناس امریکایی استفاده شده است .
اسلاید 5: یادگیری و رشد زبان در كودك کند. او در آغاز فقط میتواند در مقابل محرکهای طبیعی مثل گرسنگی، درد و مانند آن واکنش کند . واکنشهای او در این مرحله بسیار ابتدائی است ، مانند حرکت دادن دست و پا، پیچ و تاب دادن به بدن وغيره. هرقدر ساختمان عصبی كودكامل تر شود ، بتدریج واکنشهای او تلطیف میشود و به همان نسبت نیز پیچیده و اختصاصی تر میشود.
اسلاید 6: مرحله دومدر این مرحله بین کودک و مادر یا پرستار از طریق علائمی که تاحدی بنیاد قرار دادی دارند ارتباط برقرار میشود . این علائم جانشین محرکهای اصلی میشوند و همان پاسخها را بر میانگیزند. ولی این علائم، اگر چه به میزان وسیعی قرار دادی هستند و وسیله ارتباط بین كودك ومادر قرار میگیرند، علائم غیر زبانی هستند.
اسلاید 7: مثلا در مرحله اول كودك در مقابل هر نوع محرکی که او را برانگیزد، گریه میکند، ولی در این مرحله یاد میگیرد که در مقابل محركهای مختلف متفاوت گریه کند، یعنی گریه های او اختصاصی میشود بطوریکه مادر از نوعگریه كودك خودمحرك اورا تشخیص میدهد؛ مثلا می فهمد که کودک گرسنه است یا احتیاج به نظافت دارد و با انگیزه دیگری او را به گریه انداخته است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.