الگوی تدریس ساختگرایی و آموزش ریاضی

sakhrgaraee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.

پاورپوینت الگوی تدریس ساختگرایی و آموزش ریاضی 47 اسلاید

اشتراک‌گذاری:

تعداد بازدید: 26 تعداد خرید: 0

با کلیک بر روی ستاره‌ها، به این پاورپوینت امتیاز بدهید.

درحال ارسال
امتیاز کاربر [۰ رای]

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “الگوی تدریس ساختگرایی و آموزش ریاضی”

  • منتشرکننده‌ی پاورپوینت: yoyo.nazar1367
  • سازنده پاورپوینت: مستر

برای نمایش این فایل پاورپوینت درون سایت یا وبلاگتان، می‌توانید کد زیر را در پنل انتشار محتوای سایت یا وبلاگتان کپی کنید.

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمالگوی تدریس ساختگرایی و آموزش ریاضی
اسلاید 2: تعریفساختارگرایی به انگلیسی: Structuralism)‏ (یکی از اندیش راه‌های رایج در علوم اجتماعی است. بر پایه این طرز فکر تعدادی ساختار باطنی و ناملموس، چارچوب اصلی در پشت پدیده‌های ظاهری اجتماع را تشکیل می‌دهند. روش ساختارگرایی در نیمه دوم سده بیستم از سوی تحلیلگران زبان، فرهنگ، فلسفه ریاضی و جامعه به گونه‌ای گسترده بکار برده می‌شد. اندیشه‌های فردینان دو سوسور را می‌توان آغازگاه این مکتب دانست. هرچند پس از وی ساختارگرایی تنها به زبان‌شناسی محدود نشد و در راه‌های گوناگونی بکار گرفته شد و مانند دیگر جنبش‌های فرهنگی، اثرگذاری و بالندگی آن بسیار پیچیده‌است.
اسلاید 3: تاریخچهساختارگرایی، نخست با مطالعه ساختار زبان آغاز شد. اما بعداً توسعه یافت و با در برگرفتن موضوعات انسان شناختی و اسطوره‌ای، رشد و گسترش یافت. ساختارگرایان به این نتیجه دست یافتند که زبان یک ساختمان اجتماعی است .و هر فرهنگ، برای رسیدن به ساختارهای معنایی، روایت‌ها و یا متن‌ها را وسیع و متحول می‌کند. و بدین شیوه، مردم می‌توانند تجارب خود را سامان دهند و معنا ببخشندبین سال‌های 1710-1712 و سال‌ها قبل از كانت، ویكو گیامباتسیا نظر ساخت‌گرایانه  خود را چنین بیان می‌كند: ذهن بشر تنها قادر به فهم دانشی است كه آن را ساخته است.در میان نویسندگان و فلاسفه  اخیر، كوهن و روتری بارزترین دیدگاههای ساخت‌گرایانه را در نوشته‌های خود منعكس كرده‌اند.
اسلاید 4: آغازگر تفكر و فعالیت‌های مربوط به ساخت‌گرایی در دوره معاصر پیاژه است، با این حال بیش از یك قرن پیش از وی، هنریك پتسالوتزی سوئیسی به نتایج مشابهی دست یافته بود. وی معتقد بود كه مراحل آموزش باید بر اساس رشد طبیعی كودك و مبتنی بر احساسات وی صورت پذیرد. نوآوری تربیتی منصوب به پتسالوی این بود كه كودك نه از طریق كلمات بلكه از طریق احساسات خود آموزش می‌بیند. وی تاكید داشت كه برنامه آموزشی باید با تجارب كودك در محیط خانه و زندگی خانوادگی وی اتصال یابد. با این همه پیاژه به عنوان پدر ساخت‌گرایی نوین شناخته می‌شود. تاریخچه
اسلاید 5: فردینان دو سوسوررومن جاکوبسونکلاد لی وای استراسرولند برتسژاک لاکانلوئیس آلتوسرجولیا کریستیواساختارگرایان برجسته
اسلاید 6:     نظريه هاي سازنده گرايي معروف عبارت اند از سازنده گرايي روانشناختي يا درون زاد سازنده گرايي برون زاد، سازنده گرايي اجتماعي يا ديالكتيكي و سازنده گرايي راديكال.سازنده گرايي روانشناختي ريشه در انديشه هاي پياژه دارد و طبق آن دانش از راه فرايندهاي جذب،انطباق و سازمان ساخته مي‌شوند به آن سازندگي درون زاد يا انفرادي نيز گفته مي شود.سازنده گرايي برون زاد ازنظريه هاي جديد خبر پردازي سرچشمه مي‌گيرد و بر اين فرض استوار است كه كسب دانش يعني بازسازي جهان هستي خارج از ذهن توسط يادگيرنده.سازنده گرايي اجتماعي يا ديالكتيكي ازانديشه هاي ويگوتسكي سر برآورده است و بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه تعامل اجتماعي يا ارتباط ميان افراد جامعه كليد ساختن دانش است.سازنده گرايي راديكال افراطي ترين نوع سازنده گرايي است و طبق آن همه دانش ها نسبي و وابسته به فرد هستند و لذا دانش هر كسي با كسان ديگر فرق دارند
اسلاید 7: الگوی تدریس ساختگرایی
اسلاید 8: الگوی تدريس ساخت گرايی اگر چیزی را خودمان ساخته باشیم از تمام جوانب آن آگاهیم و به ندرت فراموش می کنیم که چگونه ساخته ایم در فرایند آموزش نیز اگر دانش آموز خودش دانش را بسازد بهتر از آن است که از معلم به او منتقل شود. اصطلاح ساخت گرایی به این ایده اشاره می کند که یادگیرندگان دانش را برای خودشان می سازند. دانش در ساختن گرایی به وسیله یادگیرنده و از طریق تعامل با محیط ساخته می شود . ساخت گرایان معتقدند که دانش کشف کردنی است نه انتقال دادنی .ساخت و سازگرايي برخاسته از نهضت فلسفی- اجتماعی پست‌مدرنیسم است و می‌تواند پاسخي به روند پرشتاب گسترش علم و نياز فزاينده به يادگيري وسيع‌تر علوم باشد. به‌جای آن‌ كه دانش از پیش‌ساخته شده را به دانش‌آموزان انتقال دهیم می‌توان تدبیری اندیشید كه دانش‌آموز خود به تولید علم بپردازد، در اختیار گذاشتن ابزار لازم، ایجاد شرایط مناسب و آموزشِ چگونه ساختن دانش لازمه این كار است. از نظر طبقه بندي، ساخت گرايي جزو الگوهای فعال و اكتشافي است كه بر توليد، كنترل و تعميم دانش تأكيد مي كند. در فرآيند تدريس الگوی ساخت گرايي، معلم و همه ي امكانات تسهيل كننده هستند و جزو خدمات آموزشي به شمار مي آيند. بنابراين، در اين روش، دانش آموز نقش اساسي را ايفا مي كند.
اسلاید 9: هدفجستجوي فعالانه ی فراگيرندگان از طريق فعاليت هاي گوناگون براي كشف « راه حل ها، مفاهيم، اصول و قوانين»، يكي از اهداف مهم در اين روش است. داشتن روحيه ي كاوشگري براي ايجاد سؤال، طراحي، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، يكي از ويژگي هاي ساخت گرايي است. اين الگوي تدريس از پوياترين و كارآمدترين، الگوهاي تدريس است كه در بسياري از كلاس هاي دنيا با موفقيت در حال اجرا است
اسلاید 10: مفروضات ساخت گرایی۱-انسانها می توانند هر چيزی را بياموزند به شرط آنکه بتوانند آنها را در ذهن خود معنا دار سازند.۲-ساخت گرایان می گویند ذهن اساس و ابزار تعبیر و تقسیر رخداد ها ، اشیا و و چشم انداز های جهانی است 3- یادگیرندگان به کمک معلم اندیشه های خود را پیراسته می کنند و مهارتشهایشان را بهبود می بخشند .4- انسان ها بر اساس ساختهای ذهنی خود که باورها و اعتقادات و دانش آنها را در بر می گیرد به تفسیر هستی می پردازند .5- ساخت گرایان بر این باورند که واقعیت به مقاهیمی گفته می شومند که شخص آنها را از جهان ساخته است