صفحه 1:
نظربات فروید ...از رؤيا تا واقعيت ‎lee)‏ م ‏دكتر رضا شجيع وا متا ‎ ‎۱ aloe ot ‏وجود دارد‎

صفحه 2:
Staal Cla eRe ‏ا‎ yea 0 " مراحل روانى جنسى " روان و سطح هوشيارى از نظر فرويد ‎lea‏ ل 000 " مكانيسم دفاعى از نظر فرويد

صفحه 3:
SIC INEST RO) BROT ee) ۱ ‏تولد فرويد‎ ‏اك‎ =) ‏اننا‎ ‎os ‎Fora NOL eS ny) CSB o> eee se fe ‏ا‎ Oe ce Race rere Re ES eer aT ‏لت 6ت‎ ORES Se ey ES Kat a )1821( ‏فرويد عاشق مى شود‎

صفحه 4:
‎E el ener se‏ ك2 ‏ينا ‏دستیار استاد نوتناگل؛ پرفسور داروسازی در بیمارستان عمومی وین عدم علاقه:به جزاعی ‎ ‏ا م ا ا ‎Ren ORV Ta OU. 0 Res npe‏ ‎Rome Ent Shee Meee oe‏ رز[ اعطاى بورس مطالعاتى در سال 1888 و كار كردن با شاركوت؛ ‎CR We Seat Sl Eer]‏ ات ا ل 1 ابهات هیستری و هیپنوتیزم ‎Rr Cee eee eee) ‎

صفحه 5:
‎E el ener se‏ ك2 ‎_ ‎1882-3 ‎cee ieee ‏ل ا‎ aa recy eer eer eye reece ch ‎FAP sre CNG STRSTR TSEC Te NU ye ROM TNT. mower ‎1 ‏ين‎ tones Ce te BE 5D Cte 9 SE Sa ho eS ‏ترس از آب ‏روش درمان بروثر ‎

صفحه 6:
فرويد. نظريات و رويدادهاى زندكى ۱۸۹۲-۹۶ به نظر روش روان ياكسازى بروثر كارساز بود. * فروید هنوز تردید داشت: [0 UL eee nO aC NY Serer SEO a = ovr PRUE cd Ry ed eee erie [| Recor nL LEST COTS Ue i ا ات ‎Beers rene can ie eee‏ * رهاسازى هيينوتيزم توسط فرويد ابداع تكنيك فشار تلوری اغوا (خاطره فراموش شده)

صفحه 7:
فرويد. نظريات و رويدادهاى زندكى ابداع روانکاوی در سال ۱۸۹۶

صفحه 8:
۰۵ ‎E el ener se‏ ك2 ‏مايل ‏مرك يدر ل ‎UE‏ ‎at ad‏ ا ل ‎eC De eMC ROL MOD‏ ‎ee iid‏ مي ل ‎Rowe Recaro Spek rec Tee Cl‏ * خواب پاسخ ضمیر ناخودآگاه است. 9 ۱ اا 010000 اا ا 0000 ف ‎Re cmrr‏ ل ا ا هنوز تحليل مسئله ساده نيست. ‎

صفحه 9:
تقسيم بندى روان و سطح هشيارى انسان Proce bc bc mined ‏ل ا‎ ooo a eo ‏خودآگاه یسا‎ -۱ AONE ESRC Ca CRI Gl Pen ClO a ear SS 1 Arca Sey | ed ‏ل‎ ‎Cesena re) FIPreae ese rarer Pes ROMY PUFF UMN EN ore) Icio ot pai eeee eFC T eS Eg ‏ل‎ Rl tn Renee Seis Sie nee ne aaa el Se Sere ene Ley heel Le Sore Cer ‏بودن. اضطراب آور بودن. آسیب زا‎ ere rope yy ۱ SRE cs Bee iy easee aren eee OSS Es) 6 Br i Soke center Cieere

صفحه 10:
* دسترسی مستقیم به محتویات ضمیر ناخودآگاه امکان پذیر نیست. رب ‎pa‏ ‏ا ا ل م " به باور فرويد بهترين راه دستيابى به ناخوداكاه تحليل روياهاى فرد است. ا م 0 0

صفحه 11:
شخصیت از دیدگاه فروید لا نهاد يا او لا خود يا من 5 لس فراخود يا فرامن

صفحه 12:
«نهاد با او » ا ‎ne er Uc ene) Nee‏ ۳ میباشد. ‎at‏ ال ا ۱ ۱ ‎Ree a‏ * لین بخش از شخصیت خودخواه. غیر منطقی. احساساتی و لذت جو بوده و نسبت به نیازها و خواسته های دیگران و همچنین واقعیات بی اعتناست. ا ا ل © " نهاد تابع هيج ضابطه اى نيست. " نهاد را ميتوان نفس اماره خواند.

صفحه 13:
« خود يا من « ا الا ا ا Re mre ‏ل ل‎ Et ke os log PRC eM eid oee ewe Ch an eT Oey ‏واقعی فراهم آید. به تاخیر می اندازد.‎ م ل 0 3 ‏ا اللا ا ا ا ا ل‎ ge sire) ۱ are Ease] Se tae ee TS a leet eee Ll ‏ميكوشد با لحاظ شرايط و محدوديتهاى محيط و واقعيات ميان اين دو‎ 1 0 Pes | PCH I see ry

صفحه 14:
« فراخود با فرامن » ee ee RCS ee Re Reade Sv Ree) eRe eld SSE oe) oats ee Re ‏ا‎ ‎0 eRe SSE NCS CSS ‏ا‎ 0 ES eS or PAP e Can pescanres pear eh Tis Por Pee CN FCRN HN aera espe) ‏شهولنی. خودخواهلنه و لجام گسیخته نهاد. بوبیُه آنهلیی که از سوی جامعه منع‎ اه او ا ا ا زورب ‎ed tt ed dl‏ ل ا ا ا ا ا ل ‎ete‏ 0

صفحه 15:
نیروی نهاد به مرآتب بیشتر از خود و فراخود است و خود و فراخود در حقیقت انرژی خود را از آن تامین میکنند. فراخود به جاى ارضاى نيازهاى نهاد سعى ميكند آنها را صرفاً سركوب كرده و به ناخودآكاه انتقال دهد. ORCS Ses ‏ا ا ا‎ ey ete ey kel ‏ل ل ا ل‎ Le here EBL ‏درق است تشكيل نافته الست‎ میل جنسی مهمترین جزء اروس و خشونت مهمترین جزء تاناتوس است.

صفحه 16:
تست روانشناسى اولويت فرويد ا ا ‎ae al‏ ا ‏'- يكى درب خانه را مى زند و صدايتان مى كند. | ‎i 2‏ ‎ ‎ ‏رد هر ۱ ‎ ‏۰ اولوبت های خود را تعیین کنید ‎

صفحه 17:
پاسخ تست ۱- زنگ تلفن. نشانه شغل و کار شماست. ۲- گربه بچه. نشان دهنده خانواده است. ۳- زنگ در خانه . نشان دهنده دوستان شماست. ۴- لباس ها. نشان دهنده پول است. ل ل ل

صفحه 18:
مراحل رشد روانی- جنسی فروید 1 Oey reed ea har oe Over SPRUE SEER. HT aU ‏مى كيرد.‎ ار را اس ‎ene ms Seer Tal)‏ 0 نظریه و فرويد اعتقاد داشت كه شخصيت انسانها طى يك سرى مراحل دوران ل ۱۳ ناحيههاى تحريك يذير خاصى متمركز مىشود. اين انرى روانى- نل )ا تريشت ملرة4يةه عنوان نيروى .محركى كله در يشت رفتارها ‎Rue) ee eee Rome Sehr SOB EC)‏

صفحه 19:
مرحله دهانى (از تولد نا دو سالكى) در خلال اين مرحله. تنها راه تعلمل نوزاهبا جهان خارج از طريق دهان است ‎BO)‏ ل ا ‎leat‏ ال ل ا ا ام م فعالیت‌های ارضاء کننده‌ای نظیر مکیدن و مزه کردن. لذت می‌برد. به دلیل ‎ete aed eee een OS ee Set ee aS eee‏ 00 | رشد مى يابد. م ل ا ا ا ل ا ‎ee‏ ‏ل يت اگر تثبیت در لین مرحله اتفاق افتد. 2 ا که فرد در آینده‌با ‎eben‏ ۱ ‎ae ie ent Ieee noe cg‏ 1 ناخن جويدن منجر شود.

صفحه 20:
مرحله مقعدی (از دو تا سه سالگی) 1 ete tones ae Bese ۱ ‏ل ا ا‎ ere Cee wee shee a) ‏بكيرد كه نيازهاى بدنى خود را كنترل كند. رشداين كنترل به حس‎ ‏استقلال و ييشرفت مىانجامد.‎ ا ۱ آداب دستشويى رفتن دارد. نخستين رويكرد. مستلزم ياداش و تشويق به ا ل م ۱ ‎ey‏ ا ل ا ا ا ل الا ا ل ات ا لان ‎Ye al Sel eS ca ree Co ool eae)‏ م ل ‎eee Ne Skee hee‏ ‎on) NCCES Sev SP Oe")‏ ا ا ل ‎RY‏ ‎Nhe en we ere Oe‏ ۱

صفحه 21:
مرحله آلتی (از چهار تا پنج سالگی) [0 Oe aN CORRE ‏ا‎ ‎0 SOP Tey error Fn en OE eee See ets eed Seer Se ee eee) fener uel ree) PRR Teeny) ‏رقیبی برای عاطفه مادر می‌کنند. «عقده‎ ‏ا ا ا ا ل ل ل‎ از طرف ديكر. بجه مىترسد كهبه خاطر لين احساس مورد تنبيه يدر قرار كيرد. 0 ee we ore 0 ee eR eS cl eee ee ee] ‏وس رت دس‎

صفحه 22:
نقد نظریه رشد روانی- جنسی فروید ای ۱ ا ا يت ل ركنا آزمایش علمی نظریه فروبد دشوار است. مفاهیمی چون «زیست ملیه» 1 ‎Pea OO ee Etre eco = Uae eat eel ts Seo ed‏ ‎aa Re Te eet ead)‏ ۱ ‎eS ee Sere rle Se Reeve ees}‏ ل بين دو متغير در نظر كرفت. ل اا ل ل ‎erred‏ ا ‎el ee‏ ل ل ا ل كك است. نه بر روی مشاهده واقعی و مطالعه کودکان.

صفحه 23:
ا ا خود برای رهایی از اضطراب ناشی از عدم تامین نیازهای نهاد. که برآورده سازی آنها مجازات و تنبیه از سوی جامعه و وجدان را بدنبال دارد. به یک سری مکانیسمهای 11100 خصوصيات مشترك تمام اين مكانيسمهاى دفاعى شامل: 0 ‏ا‎ ad ‎a Tae‏ ا ا ا ی ‏" محافظت از خود و ذهن خودآگاه و همچنین کاهش اضطراب. رنجش, درد. خشم. اندوه سرخوردگی واسترس میباشد. ‎Roe SD Coe lane eee ed BRC ICN See eee sli Soy aCe eae TS et eRe Ie evan ‏* محافظت خود انگاره از خجالتزدگی و احساس گناه نزد دیگران و حفظ آبرو

صفحه 24:
فروید (اواخر زندگی)

صفحه 25:
ere ry)

صفحه 26:
ا ا ا ل ‎Od Re co‏ مبانی متافیزیک. ولف و توبن (۲۰۰۶) ‎eee conn Cas i‏ ا هر ثانيهء فرصتى است دوباره براى تغيير كردن يادت باشه.

صفحه 27:
منابع * گوشه هایی از فلسفه زیگموند فروید (۱۲۵:/۵۱۱۱5۵۴۵1093.00۳0 * نظریه‌های رشد کودک ‎http/www.ravanyar.comichildpsychology‏ ۱ eae httpywww.iranianuk.comarticle * خلاصه ای از نظریه زیگموند فروید ‎http:/mohsenazizi.blogfa.com‏ ۱۸۱۹۵۰۲۱۱۸۵ ۱۵(۵۰۵۱۰ ۳۸۳۸۴۰۱۱۵۰۱۱۰۲ ۵۵/۵۵ ۹ ns * نظريه يرداز تجزيه و تحليل روانى (مكتب آناليزروانى) http./futurer-\-.mihanblog.com * نظریه روانکاوی شخصیت ۲۱۲۵:/۱۵۲۵۴۱65.۲05/۱0۲ * فروید به زبان ساده. نوشته ریچارد آپی نینا نری» ترجمه: پریساء انتشارات ۳

نظریات فروید ...از رؤیا تا واقعیت رشد روانی -جنسی دکتر رضا شجیع ‏www.shajie.ir پیوسته میان انسان و محیط تعارض وجود دارد اهداف فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی (از آغاز تا پایان) شخصیت از دیدگاه فروید مراحل روانی جنسی روان و سطح هوشیاری از نظر فروید تست روانشناسی اولویت فروید مکانیسم دفاعی از نظر فروید فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی 1856-1882 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تولد فروید نقل مکان به وین آغاز و پایان تحصیالت در رشته داروسازی با سه سال تأخیر دارای عالقه بسیار زیاد به بافت شناسی ،عصب شناسی و مطالعه سیستم عصبی خروج فروید از البراتور عصب شناسی بروکه ( )1882بنا به دالیلی خاص فروید عاشق می شود ()1861 فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی 1882-1886 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ دستیار استاد نوتناگل؛ پرفسور داروسازی در بیمارستان عمومی وین عدم عالقه به جراحی حضور در کلینیک روانشناسی؛ زیر نظر می نرت ( )1883به مدت 5ماه کوکائین و دوست فروید :ارنست فون فالیشل (فیزیولوژیست) اعطای بورس مطالعاتی در سال 1885و کار کردن با شارکوت؛ بیماری هیستری و عقاید شارکوت (عدم تغییر در بافت ها) تشابهات هیستری و هیپنوتیزم منشأ هیستری و عقاید فروید فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی 1886-1889 آغاز فعالیت به عنوان یک عصب شناس مستقل ارائه رساله درباره هیستری مردانه در مقابل جامعه پزشکی وین صحبت های دوست فروید؛ جوزف بروئر در مورد درمان دختری به نام آنا: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ دختری باهوش و 21ساله دارای تربیتی خشک و سخت (از نظر جنسی نارس) دارای عالئم هیستری ترس از آب روش درمان بروئر فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی 1892-1896 به نظر روش روان پاکسازی بروئر کارساز بود. فروید هنوز تردید داشت: بیماری هیستری ،دفاعی بر علیه ایده ای ناگوار است نشانه های بیماری نمادهایی هستند از آنچه در ضمیر ناخودآگاه باقی مانده است ‏ ‏ ‏ ‏ بیان تئوری علل تمایالت جنسی و ایجاد اختالف بین فروید و بروئر رهاسازی هیپنوتیزم توسط فروید ابداع تکنیک فشار بیان تئوری اغوا (خاطره فراموش شده) فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی ابداع روانکاوی در سال 1896 فروید ،نظریات و رویدادهای زندگی 1896-1905 ‏ ‏ ‏ ‏ مرگ پدر نوشتن تعبیرات مربوط به خواب و رؤیا فروید خواب های خود را بر اساس خاطرات دوران کودکی اش تعبیر می کند. چرا از نظر فروید تحلیل خواب مهم است: ‏ ‏ ‏ ‏ تمامی خواب ها معموالً بیانگر ارضای یک میل است. خواب پاسخ ضمیر ناخودآگاه است. امیال ظاهر شده در خواب معموالً جنسی هستند. عالئم جنسی خود را به صورت اشیاء نشان می دهند (اصل تغییر): هفت تیر ،چتر ،مار (عالئم تناسلی مردانه) جعبه ،کیف کوچک ،غار و گودال و ( ...عالئم تناسلی زنانه) هنوز تحلیل مسئله ساده نیست. تقسيم بندي روان و سطح هشياري انسان -1خودآگاه يا هشيار )CONSCIOUS(:محتواي آccن در برگيرنده تمام احساسات ،افكار ،ادراكات و آرزوهايي كه ما (در زمان حال) از آنها آگاهي داريم (آگاهي در افكار جاري) 10( .درصد روان) -2نيمcه خودآگاه يا نيمcه هشيار )SUBCONSCIOUS(:در برگيرنده اطالعات اندوختcه شده و يا همان حافظcه سcهل الوصcول و خاطرات اسcت كه بcا كمcي تالش ميتوانيم بcه محتويات آcن دسترسي پيدا كنيم. ( 10تا 15درصد روان) -3ناخودآگاه يا ناهشيار )UNCONSCIOUS(:بcه منزلcه انباريسcت براي احسcاسات ،عقايد ،خواسcته هcا، اميال ،خاطرات ،آرزوهcا ،روياهcا ،خيال پردازيهcا و ترسcهايي كه بcه واسcطه دردناك بودن ،آزار دهنده بودن ،اضطراب آور بودن ،آسcيب زا بودن ،تعارض آميز بودن ،ناپسcند بودن و يا شرم آور بودن سcركوب و واپس زده شده اند. مثcل آرزوهاي نامعقول ،انگيزه هاي خشونcت بار ،اميال غير اخالقcي ،نيازهاي خودخواهانcه ،اميال جنسي ناپسند ،تجارب شرم آور وغيره 75( .تا 80درصد روان)  ‏ ‏ ‏ ...چند نکته دسترسي مستقيم به محتويات ضمير ناخودآگاه امكان پذير نيست. ناخودآگاه هيچگاه محcو نميگردد و همواره در تعامcل بcا خودآگاه بسcر برده و تاثير و نفوذ خود را بطور مستمر بروي اعمال و رفتار اعمال مي كند. به باور فرويد بهترين راه دستيابي به ناخوداگاه تحليل روياهاي فرد است. ناخودآگاه مسئول اغلب رفتارهاي افراد است. شخصیت از دیدگاه فروید نهاد یا او خود یا من فراخود یا فرامن « نهاد يا او » در برگيرنده تمام اجزاء شخصcيتي موروثcي از جملcه غرايز و تكانcه هاي ابتدايي ميباشد. كاركرد نهاد مبتني بر "اصل لذت" بوده و كامرواسازي و ارضاي فوري را مي طلبد. نهاد خواهان تامين آنcي نيازهcا و سcائق هاي زيسcتي چون ميل جنسcي و رفع گرسنگي مي باشد. اين بخcش از شخصcيت خودخواه ،غير منطقcي ،احسcاسcاتي و لذت جcو بوده و نسبت به نيازها و خواسته هاي ديگران و همچنين واقعيات بي اعتناست. دوري از درد و تنش و به حداكثر رساندن لذت و كامروايي از خصوصيات نهاد است. نهاد تابع هيچ ضابطcه اي نيست. نهاد را ميتوان نفس اماره خواند. « خود یا من » ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خود ،وظيفه محدود سازي و كنترل نهاد را بعهده دارد. خود برخالف نهاد ،به واقعيت واقف بوده و از "اصل واقعيت" پيروي ميكند. "خود" ارضاي آنcي غرايز را تcا زمانcي كه شرايط مساعد در جهان بيرون و واقعي فراهم آيد ،به تاخير مي اندازد. نهاد به مثابه يك اسب و "خود" راكب آن است. اين بخcش از شخصcيت منطcقcي و واقcع گرا اسcت .وظيفcه ديگر "خود" تعادل برقرار كردن ميان نهاد و فراخود است. از آنجايي كه نهاد و فرا خود پيوسته در تعارض و كشمكش بسر مي برند ،خود ميكوشcد بcا لحاظ شرايط و محدوديتهاي محيط و واقعيات ميان اين دو ميانجيگري كرده و مصالحه ايجاد كند. « فراخود يا فرامن » ‏ ‏ ‏ ‏ فراخود معرف تمام ارزشهcا ،اخالقيات ،قوانين و هنجارهاي تعيين شده از سوي جامعه و يا والدين است. اين همان "وجدان" فرد اسcت كه وظيفcه داوري ميان رفتار و كردار شايسته و ناشايسcت،خوب وبcد ،و ارزشگذاري و ارزيابcي آنهcا را عهده دار است .فراخود بر مبناي "اصل اخالقي" و "اصل پاداش و تنبيه" شكل مي گيرد. فراخود در تقابcل نهاد قرار داشتcه و اصcوال وظيفcه فراخود كنترل تكانه هاي شهوانcي ،خودخواهانcه و لجام گسcيخته نهاد ،بويژcه آنهايي كه از سcوي جامعcه منع شده اند ،ميباشد .مثل روابط جنسي و خشونت. كاركرد ديگcر فراخود ترغيب "خود" بcه روي آوري بcه اهداف اخالقcي و متعالي، عوض اهداف واقع گرايانه ،و همچنين كامل شدن و به كمال رسيدن فرد ،ميباشد. ...چند نکته ‏ ‏ ‏ ‏ نيروي نهاد بcه مراتcب بيشتcر از خود و فراخود اسcت و خود و فراخود در حقيقت انرژي خود را از آن تامين ميكنند. صcرفا ً فراخود بccه جاي ارضاي نيازهاي نهاد سcعي ميكنccد آنهcا را سركوب كرده و به ناخودآگاه انتقال دهد. بcه باور فرويد نهاد از دو غريزه عمده بنام اروس (غريزه زندگcي) كه شور و سcائق زندگcي اسcت و تاناتوس (غريزه مرگ) كه شور و سcائق مرگ است تشكيل يافته است. ميل جنسcي مهمترين جزء اروس و خشونcت مهمترين جزء تاناتوس است. تست روانشناسی اولویت فروید -1تلفن زنگ مي زند. -2بچه تان گريه مي كند. -3يكي درب خانه را مي زند و صدايتان مي كند. -4لباس ها را بيرون روي طناب پهن كرده ايد و باران مي گيرد. -5شير آب را در آشپز خانه باز گذاشته ايد و آب دارد سر ريز مي شود. ...اولويت هاي خود را تعيين كنيد پاسخ تست -1زنگ تلفن ،نشانه شغل و كار شماست. -2گريه بچه ،نشان دهنده خانواده است. -3زنگ در خانه ،نشان دهنده دوستان شماست. -4لباس ها ،نشان دهنده پول است. -5سر رفتن آب ،نشان دهنده ميل جنسي است. مراحل رشد روانی -جنسی فروید ‏ ‏ ‏ ‏ بر طبcق نظریcه فرویcد ،شخصcیت انسcان‌ها غالباً تcا سcن 5سcالگی شکcل می‌گیرد. تجربیات اولیcه ،نقcش مهمcی در رشcد شخصcیت ایفاء می‌کنcد و تأثیرات آنها در رفتارهای بعدی انسان در زندگی تداوم می‌یابد. ‌ نظریcه رشcد شخصcیت فرویcد ،یکcی از معروف‌تریcن و در عیcن ‌حال بحcث برانگیزترین نظریه‌هاست. فرویcد اعتقاد داشcت کcه شخصcیت انسcان‌ها طcی یcک سcری مراحcل دوران کودکcی شکcل می‌گیرد کcه در خالل آن‌هcا ،انرژی‌های لذت‌جوی «خود» بر ناحیه‌های تحریک‌پذیcر خاصcی متمرکcز می‌شود .ایcن انرژcی روانcی- جنسcی یcا «زیسcت مایcه» بcه عنوان نیروی محرکcی کcه در پشcت رفتارهcا قرار دارد ،در نظر گرفته شده است. مرحله دهانی (از تولد تا دو سالگی) • • • • • در خالل این مرحلcه ،تنهcا راه تعامcل نوزادبcا جهان خارج از طریق دهان اسcت و در نتیجه واکنش مکیدن اهمیت خاصی دارد. دهان برای خوردن ،ضرورت دارد و نوزاد از تحریcccک دهانcccی از طریcccق می برد .بcه دلیcل فعالیتهای ارضاءکننده‌ای نظیcر مکیدن و مزه کردن ،لذت ‌ ‌ آcن کcه نوزاد بcه طور کامcل بcه پرسcتارش وابسcته اسcت (کسcی کcه بcه او غذا میدهcد) ،نوعcی حcس اعتماد و آسcایش از طریcق ایcن تحریcک دهانcی در او ‌ مییابد. رشد ‌ تعارض اصcلی در ایcن مرحلcه ،فراینcد از شیcر گرفتcن اسcت .بچcه بایcد وابسcتگی کمتری به پرستارش پیدا کند. اگcر تثبیcت در ایcن مرحلcه اتفاق افتcد ،فرویcد معتقcد اسcت کcه فرد در آیندهبcا مشکالتی از قبیل وابستگی یا پرخاشگری روبرو خواهد شد. میتوانcد بcه مسcائلی در خوردن ،آشامیدن ،سcیگار کشیدن یcا تثبیcت دهانcی ‌ ناخن جویدن منجر شود. cله مقعدی (از دو تا سه سالگی) مرح • تمرکcز اصcلی «زیسcت مایcه» بر کنترل حرکت‌های ادرار و دفcع اسcت .تعارض اصcلی در ایcن مرحلcه ،آموزش آداب دسcتشویی رفتcن اسcت .بچcه بایcد یاد بگیرد کcه نیازهای بدنcی خود را کنترل کند .رشcد ایcن کنترل بcه حcس استقالل و پیشرفت می‌انجامد. • بنcا بر گفتcه فرویcد ،موفقیcت در ایcن مرحلcهبcه رویکرد پدر و مادر در آموزش آداب دسcتشویی رفتcن دارد .نخسcتین رویکرد ،مسcتلزم پاداش و تشویcقبcه خاطر اسcتفاده از دسcتشویی در زمان مناسcب اسcت .و دومین رویکرد ،تنبیه، تمسخر یا شرمنده کردن بچه به خاطر عدم استفاده از دستشویی است. • اگcر پدر و مادر رویکرد مالیمcی را برگزیننcد« ،شخصcیت مقعدی-دفعcی» رشcد خواهcد کرد کcه شخصcیتی مخ ّرب ،نامرتcب و ولخرج خواهcد بود .و چنانچcه پدر و مادر خیلcی سcختگیر باشنcد و یcا آموزش آداب دسcتشویی رفتcن را از خیلcی زود شروع کننcد« ،شخصcیت مقعدی-ضبطcی» رشcد خواهcد جدی و وسواسی خواهد بود. کرد که شخصیتی محکم ،منظمّ ، مرحله آلتی (از چهار تا پنج سالگی) • • • • • • در این مرحله ،تمرکز اصلی «زیست مایه» بر دستگاه تناسلی است. بچهها تفاوت بین زن و مرد را کشف می‌کنند. ‌ فرویcد عقیده داشcت کcه پسcرها شروع بcه در نظcر گرفتcن پدر بcه عنوان رقیبcی برای عاطفcه مادر می‌کنند« .عقده اُدیcپ»بcه تشریcح ایcن احسcاس میپردازد. یعنی در اختیار داشتن مادر و تمایل به جایگزینی پدر ‌ میترسcد کcه بcه خاطcر ایcن احسcاس مورد تنبیcه پدر از طرف دیگcر ،بچcه ‌ قرار گیرد. و احساس مشابه در دختران ... بچcهبcا پدر یcا مادر همجنcس خود (پسcربcا پدر ،دختcربcا مادر)بcه شناخcت جنسی بیشتری دست می‌یابد. نقد نظریه رشد روانی -جنسی فروید • • • • • ایcن نظریcه تقریباً بcه طور کامcل بر روی رشcد مردان متمرکcز اسcت و توجcه کمی به رشد روانی-جنسی زنان دارد. آزمایcش علمcی نظریcه فرویcد دشوار اسcت .مفاهیمcی چون «زیسcت مایcه» آنها را آزمود. قابل سنجش و اندازه‌گیری نیستند و در نتیجه نمی‌توان ‌ بینیهای آینده خیلcی مبهcم هسcتند .چگونcه می‌توان دانسcت کcه یcک پیش ‌ ‌ رفتار فعلcی مشخصً cابcه دلیcل یcک تجربcه در دوران کودکcی می‌باشcد؟ فاصcله زمانcی بیcن ع ّلcت و اثcر آنقدر زیاد اسcت کcه بcه سcختی می‌توان رابطه‌ای را بین دو متغیر در نظر گرفت. نظریه فروید بر پایه مطالعات موردی و نه پژوهش‌های تجربی است. همچنیcن ،فرویcد نظریcه خود را بر پایcه جمعcی از بیماران بالcغ خود بنcا نهاده است ،نه بر روی مشاهده واقعی و مطالعه کودکان. مكانيسم هاي دفاعي خود براي رهايي از اضطراب ناشcي از عدم تامين نيازهاي نهاد ،كه برآورده سcازي آنها مجازات و تنcبيه از سcوي جامعcه و وجدان را بدنبال دارد ،بcه يك سcري مكانيسcمهاي دفاعي متوسل ميگردد. خصوصيات مشترك تمام اين مكانيسمهاي دفاعي شامل: اغلب اوقات بطور ناخوداگاه اعمال ميگردند. معموال با تحريف ،انكار و تبديل واقعيت توام بوده و موجب خود فريبي ميگردند. محافظccت از خود و ذهccن خودآگاه و همچنين كاهccش اضطراب ،رنجccش ،درد ،خشccم ،اندوه، سرخوردگي واسترس ميباشد. آنها كمك به سازگاري و تطابق بهتر با شرايط و محيط پيرامون است .كنار آمدن با واقعيت. دور نگهداشتن سائق هاي نهاد از هوشياري و حفظ آنها در ناخودآگاه. محافظت خود انگاره از خجالتزدگي و احساس گناه نزد ديگران و حفظ آبرو فروید (اواخر زندگی) فروید (اواخر زندگی) رؤیاها و اندیشه ها می توانند به واقعیت و تجربه تبدیل شوند مبانی متافیزیک ،ولف و توبن ()2006 ...از توجه شما تشکر می کنم هر ثانیه ،فرصتی است دوباره برای تغییر کردن ،یادت باشه. منابع • گوشه هایی از فلسفه زیگموند فروید http://philsof.blogfa.com/ • نظریه‌های رشد کودک ‏http://www.ravanyar.com/childpsychology • تست روانشناسي اولويت زيگموند فرويد ‏http://www.iranianuk.com/article • خالصه اي از نظريه زيگموند فرويد ‏http://mohsenazizi.blogfa.com • نظریه روان کاوی کالسیک http://mohsenazizi.blogfa.com • نظريه پرداز تجزيه و تحليل رواني (مكتب آناليزرواني) ‏http://future2010.mihanblog.com • نظریه روانکاوی شخصیت Http://profiles.roshd.ir • فروید به زبان ساده ،نوشته ریچارد آپی نینا نری ،ترجمه :پریسا ،انتشارات بطلیموس

51,000 تومان