صفحه 1:
صفحه 2:
درس:روانشناسی
ساسی
استاد:دکتر عباس
صفحه 3:
زاد
روز:1آوریل 1908
صفحه 4:
زندگینامه
آبراهام 0
دنیا امد.پدرش ساموئل یک بهودی روس بود.او
ا 1
اب
فرزند از هفت فرزند انها بود.
تفاوت مازلو با فرويد احساس وى نسبت به
مادرش بود.رابطه ی انها اصلا نزدیک نبود ویک
Linas holes L a am oS 6 ul yl ele
are Tete var eetee) nev epee net TCs
جدید رز علاقه خود را به قبلی از دست میداد
صفحه 5:
مازلو درباره ی مادرش می گوید:او زنی زیبا اما بداخلاق
Pere) از خانواده rere ene) علاقه مند
بود.مادرش بسیار خرافاتی بود که انگار وظیفه اش اذیت
ل 0
پنهان کرده بود بخوردخدا زبان او را بند خواهد آورد و اگر
بجای در از پنجره بیرون برود خدا او را سنگ خواهد
oes تهديدها ى يى در يى cul jl انتقام خداوندی باعث
7 نوعی حس کنجکاوی که در دانشمندان مشاهده
میشود it) pel ey) 10 كت Tens) en) 6
و از آن خارج میشد و میدید که سنگ نشده است و به
همين دليل مازلو معتقد است كه
افراد مذهبی که روشن فکرانه به مطالعه ی مذهب نمی
پردازند خرافاتی میشوند.
صفحه 6:
1 arlas S a glib
sl pile yo oS wold GS295 uljgo L
تعجب است كه روان يريش نشده ام.او منزوی
و سخت ناخوش بدون دوست و همراه با
WS uy ا
Fe] Ue pePC errno ere Perec gt ri Pe
مادرش برسد. مادرش او رابراى كوجكترين
ا ا 2 ل
یک روز وقتی مازلو دو بچه گربه ی سر گردان
را به خانه اورده و درزیر زمین خانه مشغول
غذا دادن به انها بود مادرش با کوبیدن کله ی
كربه ها به دَتَوار انها را در جا كشت.
صفحه 7:
FeO) ا DNS“ SP LEIS SOUCY)
خود نبخشيد تا جايى كه حتى از شركت در
مراسم تدفين او خوددارى كرد.
ا ا ل ال ROO
ريشه در نفرت من نسبت به او و طغیان من
4 1۱
رابطه مازلو با يدرش نيز جالب نبود يدرش
ل ا al aS oz og WE als
ازدواج خود نارضی بود. در دوران کودکی مازلو
هیچ رابطه 00 نداشت.اما ۳
نوجوانی وى مصادف شد با ركود اقتصادى بزرق
در أمَرّیکا و بیزینس پدرش با رکود مواجه شد.
صفحه 8:
پدرش در خانه ماند و به اين ترتیب پدر و پسر با هم
دوست شدند.
مازلو بر خلاف فرويد يدرش را بيشتر از مادرش
دوست داشت.
او که در خود احساس حقارت مى كرد و از بسيارى
جهات مثالى زنده براى نظريه ى ادلر درباره ى
جبران احساس حقارت بود به(كتاب)روى اورد.كتاب
خانه زمين بازى دوران کودکی و بلوغ او شد او یک
ساعت بيش از شروع كلاس ها به مدرسه مى رفت
تا در کلاس خالی بماند و به ۳۳ 7۳۳۳
ube ol زود کل کتاب های بخش کودکان کتابخانه
ی,محل را به پایان رساند و به ا 0
عضویت بزرگ سالان را دریافت کرد
صفحه 9:
* مازلو به رغم مخالفت يدرش كه او را به
خواندن حقوق تشویق کرده os
خودش حقوق را كنار كذاشت.او از رشته اى
به 525-0000 .مدتى را به خواندن
ی پرداخت .او در كالج تاون سكنى
كزيد.اما در همين دانشكاه بود كه مازلو براى
ی يا روانتساسى آسنا بك
کلاس مقدمات revtel eg, ۱0| براى او بسیار
کال en oy
الا رن دار فا وراه تربارن رت
7
صفحه 10:
* دانشگاه ويسكانسين las بسیار Apia erie)
alo .بنابراين 2 را عوض كرد او
از رفتن به ويسكانسين به ديدن يكى از
استادان سابعش در سیتی كاك رفت او کنات
بان وتا رای رن تا اس ای
ernie er nets ا 1
چیزی به نام علم روانشناسی امکانپذیر است. و به
اين ترتيب بالاخره رشته تحصيلى وى مشخص شد.
EEE I Y| | 0 ;2 ا 0 ا Oe
خود برتا ازدواج کرد ازدواج نه فقط ۳۳
احساس تعلق و عشق به ارمغان آورد بلکه به
INNS ts) ۱
يار ار ار Oy
ودر طول شاليان
صفحه 11:
4
مشهوری آشنا 0000-0 در سال 1934 درجه
دكترى خود را كرفت..
057 0 ا ال ee ace mC)
0 ا ا اا 1ت
لحظات همه زندكى من را تغيير داد و انجه را كه از
00 Cee metre) |
Biel Peer a ا Veer)
رفتارهاى شریفتر از جنگ و نفرت را به نمایش
بكذارند. بدين ترتيب بك تجربه شخصى (يعنى أدراك
از جنگ ) به نظریه شخصیت مازلو منجر شد
اوسرانجام در سال 1970در اثر حمله قلبى
32 3SS 59
صفحه 12:
teat \ نظریه مازلو با فروید و فرویدیها
مازلو ديد كاههاى رفتار كرايى ۳7 از یک سو و
9 فروید را از سوی دیگر در باب
شخصيت مورد انتقاد قرار مى دهد زيرا آنان
براى تدوين نظريه شخصيت بدترين حالات
CES و میزان قرار داده
ند.
se 32 Oluil curls ibs sle gli
طات لت درد لا وروی
بهترين نمونه هاى انسانى يعنى خلاق ترين
سر انملها رز رای کی رابت
انسانی توصیه می کرد
صفحه 13:
ال ا 0
شام her) eo eee
جه سرعتى مى دود به مطالعه دونده
ى متوسط نمى يردازيد بلكه
سريعترين دونده اى را كه مى توانيد
روش مى توان اوج توان بالقوه ادمى
را تعيين كرد.
صفحه 14:
° سلسله rao) Be) 1
٠* از نظر مازلو تعدادى نيازهاى ذاتى
وجود دارد كه رفتار هر فرد را فعال و
هدایت می کند. اين نیازها غریزی و
job زاد ۱
براى ارخ
ای ر
صفحه 15:
Maslow's Hierarchy of Needs
صفحه 16:
به اعتقاد مازلو نيازهاى آدمى از يى سلسله مراتب
برخوردار است كه رفتار افراد در لحظات خاص تحت
تاثير شديدترين نياز قرار مى كيرد هنكاميكه ارضاى
#9 آغاز ميشود تغييرى كه در انكيزش فرد رخ
res | ا ا 210
ea ل ا 00
خواهد شد.
در سلسله مراتب نیازهای مازلو نیازهایی که پایین
ا ل ات
های بالای نردبان اند ارضا شوند به عبارت دیگر
نيازهاى مراتب بالاتر ظاهر نمى شوند تا زمانى كه
نيازهاى رده هاى يايين تر حداقل تا حدودى ارضا
تثبوند برای مثال شخصی که گرسنه است در فکر نان
است نه عشق
صفحه 17:
* کته مهم دیکر که در بت رمان مردم
به وسیله همه ى این نيازهاتحريى به
رفتار نمى شوند بلكه در يى زمان تنها
يك نياز غالب است
هر جه نيازى از نظر سلسله مراتب يايين
تر باشد قوت ,توانایی و اولویت آن بیشتر
است.واضح است که نیازهای رده بالاتر
ضعیف ترند.
نیازهای بالاتر در رشد تکاملی ما پیدا می
شوند و هر چه نیاز بالاتر باشد به شکل
بارژتري انسانی تر خواهد بود
صفحه 18:
1
elizl 9 Bus. Yiwls ۱
نياز به خود شكوفايى معمولا تا ميانسالى ظاهر
ا
ارضاى نيازهاي سطح بالا ممكن است مدتى
طولانى تر به تاخير افتد و ناتوانى در ارضاى
Boe ie Ch Sis ane
انگیزد در حالی که نیازهای پایین تر چنین است.
* ارضای نیازهای سطح بالا مستلزم شرایط بیرونی
pigs (اجتماعی,اقتصادی وسیاسی ) است تا
نیازهای سطح پایین تر برای مثال برای خود
شکوفایی ]16 1۳ و فرصت بيشترى لازم است
صفحه 19:
eo و
بنیادیترین و قویترین نیازها
امنیت,ثبات,حمایت,رهایی از
براى كودكان و بزركسالان روان
رنجور بيشترين اهميت را دارد.
1
صفحه 20:
صفحه 21:
این مرحله درمرحله نهایی
Bee Ey PSC Ee)
قبلی محقق شود اما این
مرحله محقق نشود شخص
احساس نا كامى خواهد
كرد.خود شكوفايى ممكن
ا م ا
صفحه 22:
خود شکوفایی پیش شرطهایی دارد
eae مستلزم شرايط بيرونى وه
دوم آنكه خود هم باید اشتغال ذهنی به
مراحل قبلى نداشته باشد و از نيازعاى غذا
و ايمنى ,تعلق به ديكران و عشق ورزى و
مورد محبت واقع شدن و جز آن برخوردار
باشد.
صفحه 23:
* مازلو به و
1
نیازهای فرعی نیز سلسله مراتب دارد .نیاز به
ee قويتر از نياز به فهميدن است .ارضاى 0
دانستن مقدم بر نیاز به فهمیدن است.این سلسه
مراتب كوجك نظير همان سلسله مراتب اصلى
نيازها عمل ميكند. در عين حال با نيازهاى اصلى و به
ویژه خود شکو فایی در ارتباط است
* غير ممكن است فردى به خود شكوفايى برسدقبل
از انكة:نيازهاى دانستن و فهميدن ارضا شده باشد
صفحه 24:
2 و سس و يازها
ا ا اا ا ل ۱
ees ل دارد.براى
مثال در طول تاریخ همواره مردمانی وجود داشته
اند که خود را وقف یک ارمان کرده و هرچیزی از
Serr US Sco] NC PCHD Ree Sep rN et:
SES PAD ere eu eC e ES ere Se
فیزیولوژیک و ایمنی خود رانادیده گرفته اند
9 مثال بارز آن شخصیتهای مذهبی است که از
موهبتهای زندگی چشم میپوشند
صفحه 25:
شخصیت سالم و خود شکوفا
شخصیت خود شکوفا محور پژوهشهای مازلو است . به
نظر وى انگیزه افراد ۳۳ با انگیزه افراد عادی
Modem gory لت توصيف انكيزش افراد
خود شكوفا از اصطلاح (فرا انكّيزش ) استفاده كرد.
انگیزش افراد عادی نوعی جبران کمبود در درون خود
موجود است.براى مثال بدون غذا ماندن در بدن
BEM O ele TIRC ETS ا ۱
يابد اين امر به مثابه نياز انكيزه اى مى شود براى نيل
به هدف (غذا)
در حالی که افراد خود شکوفا به نیازهای ۳
near / ةا
reo e er ioe) ل ا
صفحه 26:
ب افراد خودشكوفا به دنبال غنى سازى ۳
كسترش زندكى و اعلاکات هوه والكرونن مس و
نه رفع ie از طریق تجربه های
انگیز و متنوع اند.
نکته ropes آنکه 0000 كه ناتوانى در ارضای 2
نیاز سطح پایین تر زیان با است ,ناکامی در نیل به
این فرا نیازها هم به (فرا آسیبها) می انجامد و
ص اودر صلباك حدر كر اسان) نكر السب درن
با آن را توصیف می کند.
* به طور مثال در مقابل فرا نیاز بذله گویی موضوع
1 شوق ۹۶7
در مقابل فرا 00 از دو مقولكى فرا 6
تفکر سَیاه/سفید.یا اين یا آن را به عنوان فرآسیب
طرح میکند
صفحه 27:
مرك هاى افراد خود شكوفا
1- ادراك عينى از واقعيت
2 پذیرش خود,دیگران و طبیعت به طورکلی
3- تمرکز روی مشکلات بجای تمرکز روی خود
4- نیاز به استقلال و داشتن حریم خصوصی
aya -5 يا عرفانى
6- علاقه اجتماعى
7- خلاق بودن
8- مقاومت در برابر فرهنكٌ يذيرى
9- ا ل ا Wyld 9 45
peer ec. Wet -¥] par) pI) pes)
صفحه 28:
*؟ء نقد وارزيابى نظريه مازلو
نظريات مازلو با ديدكاه هاى رهبران مذهبى در
مورد توانايى هاى انسان شباهت و نزديكى بيدا كرد
ا ا RD اه 00
نظريه هاى وى بوده است نظريه وى در دهه هاى
0 و1970 بى اندازه محبوبيت يافت و وى به
عنوان بنیان گذار روانشناسی آنسان گرا شهرت
بسيارى كسب كرده است .كمتر نظريه اى جنين
اثر گسترده ای ,فراتر از رشته روانشناسی داشته
ا ا ل 1
UN ery TONEY) 0000 سازمانی,مدیران 57
رهیرّان حکومتی به کار برده اند تا زندگی روزمره
خود را بهبودة بخشند.
صفحه 29:
از عین حال انتقاداتی نیز از نظریه مازلو شده
۱
ات راز ارت و HE AS sing Co
می توان بر اساس زندگی نامه 49نفر که حتی برخی از
taney coal مج گرا مراك ار رو مسا اس
نكرده و به وسيله شرح حال نويسى خود افراد تدوين
شده بود -به جنين تعميمهاى كسترده اى دست زد؟
۴ روش جمع آوری اطلاعات و تنفسیر داده ها توضیح داده
نشده است وى در مقام شكار داده ها به سراغ كسانى
رفته است كه مورد تحسين اش بوده اند وبا معيارهاى
خود او در باب افراد خود شكوفا منطبق بوده است.
orgy * بر اين باورند که نیازهای اساسی انسان سلسله
صفحه 30:
1- آنجه انكيزه :
fic 0 لحظات به 6 aes ۳
تغيير داد و انجه را كه از آن يس انجام داده ام تعيين كرد.
اغاز جنگ جهانی در او نیازی جبری به مطالعه ی خوبیهای
ماهيت انسان ايجاد كرد
2- - بخشى از افراد_ خود شكوقايى كه وى در جامعه آماری
ern c) 0 ]0 بود ,سیاستمداران شاخصی
Ppp yey) 0 نيز توجهات Oy 0 ل ل
بازتاب می دهد.ویژگیهای افراد خود شکوفا به نحوی است
7
صورت حاكميت وبه قدرت رسيدن آنان بايد منتظر
رفتارها و خوادث خوشایندی در صحنه سیاست بود.
صفحه 31:
* 3- سلسه مراتب نيازها و تعاملات درونى نيازها با
يكديكر نيز رابطه وثیقی با عرصه تدبیر ,تصمیم
کر رت سا ارد اشاس
سياست,مديريت و تصميم كيرى در همين سلسه
مراتب نيا يازها و تعیین تقدم و تاخر آنهاست. هر یک از
al اراک رت ور ار EG a] ellen
۳«
* 4-متخصصان حوزه های مختلف علمی از جمله
SVC] FS OMB Ep ee reer Fry |
oe SEU 0 سياسى كشورها ,.مدیران تجاری
و سازمانها کوشیده اند تا زندگی خود را با ارزشها و
تتازهاى نظريه مازلو همساز كنند و در جهت بهبود
وضعيت#وحل مسائل روزمره از آن استفاده كنند
صفحه 32:
* 5- جیمز چوئینگ دیویس می گوید :در هر عمل
bi 245 wo pw 29 jl oS wlw ۱
(iG روطي سارف كيه cates
مكالات نات كه مجميكه أن Ce
wwhul ا cul dot Sa
بينجامد .به طور مثال انقلابيون امريكا در سال
5 رر جنكهاى استقلا طلبانه خود نه تنها
عراف etl ابرع ee err A
اصلاح شرايط مادى خود اقدام كردند.انان هم
بة:نيازهاى جسمانى و هم به نيازهاى احترام و
هم به خودشکوفایی خود نظر داشته اند
صفحه 33:
* نقد و بررسی نظریه انسان شناسانه
مازلو با رویکردی بر ایات قران کریم
10 ا ah) pe]|
odggu WSs 9 sliaS 5] sy92-1
csiola SL, -2
۱9 ASB CONS CSE)
Help eee
5-انتخاب دوست
6- امر به معروف و نهى از منكر
Se
صفحه 34:
۱۱ تحلیل و بررسی نظریه انسانشناسی ابراهام
eraCe erp a eSB Le) 1
by ul gl jle oS yluil sla jli Elgil aon ‘Vol aS ul
را طبقه بندي نموده است, قرن ها بيش تر توسط
فران کریم: به عنوان مس لاینفک ذات انسان مورد
و
به فطرت اصيل خدا جويى وبيروي از دين الهى و از
olSx> ا 0 ا ا 00
میباشد
* و تفاوت FOES POTN SINCE SUE IPod دین
ا e rol is Porn EC 1 ۱(
te) pre) ا ا elec eareel ren Std
صفحه 35:
و مهم تر از همه آن كه از ديدكاه مازلو, كمال مطلق براي
آدمی دست نیافتنی است ۱ قران كريم
۱
Ihe hel ی ی
و جلال خداوند است. شکوفا سازد و نتيجه تحقق این صفات
ONS mu pec rtrd pe ape 212
به طور کلی باید گفت که نظریه انسان شناسی مازلو
تلاشى است ارزنده و قابل تقدير در جهت شناخت ماهيت
انسان و فرجام تكامل وي اما با همه محاسنى كه ميتوان
pr ا 2 360
نیست و نقایص و آفات علم بشري دامن گیر آن نیز میباشد.
در مقابل به خوبى مشاهده ميشود كه در انسان شناسى
فرابشري و الهی قران کریم, هر چيزي درست در جاي
خویشّ قرار میگیرد و فرجام تکامل بشر به آرامش و
i, رز
صفحه 36: