مدیریت و رهبریروانشناسی و روانپزشکی

آبراهام مازلو و روانشناسی سیاسی

صفحه 1:

صفحه 2:
درس:روانشناسی ساسی استاد:دکتر عباس

صفحه 3:
زاد روز:1آوریل 1908

صفحه 4:
زندگینامه آبراهام 0 دنیا امد.پدرش ساموئل یک بهودی روس بود.او ا 1 اب فرزند از هفت فرزند انها بود. تفاوت مازلو با فرويد احساس وى نسبت به مادرش بود.رابطه ی انها اصلا نزدیک نبود ویک ‎Linas holes L a am oS 6 ul yl ele‏ ‎are Tete var eetee) nev epee net TCs‏ جدید رز علاقه خود را به قبلی از دست میداد

صفحه 5:
مازلو درباره ی مادرش می گوید:او زنی زیبا اما بداخلاق ‎Pere)‏ از خانواده ‎rere ene)‏ علاقه مند بود.مادرش بسیار خرافاتی بود که انگار وظیفه اش اذیت ل 0 پنهان کرده بود بخوردخدا زبان او را بند خواهد آورد و اگر بجای در از پنجره بیرون برود خدا او را سنگ خواهد ‎oes‏ تهديدها ى يى در يى ‎cul jl‏ انتقام خداوندی باعث 7 نوعی حس کنجکاوی که در دانشمندان مشاهده میشود ‎it) pel ey)‏ 10 كت ‎Tens) en)‏ 6 و از آن خارج میشد و میدید که سنگ نشده است و به همين دليل مازلو معتقد است كه افراد مذهبی که روشن فکرانه به مطالعه ی مذهب نمی پردازند خرافاتی میشوند.

صفحه 6:
1 arlas S a glib sl pile yo oS wold GS295 uljgo L ‏تعجب است كه روان يريش نشده ام.او منزوی‎ ‏و سخت ناخوش بدون دوست و همراه با‎ WS uy ‏ا‎ Fe] Ue pePC errno ere Perec gt ri Pe ‏مادرش برسد. مادرش او رابراى كوجكترين‎ ‏ا ا 2 ل‎ یک روز وقتی مازلو دو بچه گربه ی سر گردان را به خانه اورده و درزیر زمین خانه مشغول غذا دادن به انها بود مادرش با کوبیدن کله ی كربه ها به دَتَوار انها را در جا كشت.

صفحه 7:
FeO) ‏ا‎ DNS“ SP LEIS SOUCY) ‏خود نبخشيد تا جايى كه حتى از شركت در‎ ‏مراسم تدفين او خوددارى كرد.‎ ا ا ل ال ‎ROO‏ ‏ريشه در نفرت من نسبت به او و طغیان من 4 1۱ رابطه مازلو با يدرش نيز جالب نبود يدرش ل ا ‎al aS oz og WE als‏ ازدواج خود نارضی بود. در دوران کودکی مازلو هیچ رابطه 00 نداشت.اما ۳ نوجوانی وى مصادف شد با ركود اقتصادى بزرق در أمَرّیکا و بیزینس پدرش با رکود مواجه شد.

صفحه 8:
پدرش در خانه ماند و به اين ترتیب پدر و پسر با هم دوست شدند. مازلو بر خلاف فرويد يدرش را بيشتر از مادرش دوست داشت. او که در خود احساس حقارت مى كرد و از بسيارى جهات مثالى زنده براى نظريه ى ادلر درباره ى جبران احساس حقارت بود به(كتاب)روى اورد.كتاب خانه زمين بازى دوران کودکی و بلوغ او شد او یک ساعت بيش از شروع كلاس ها به مدرسه مى رفت تا در کلاس خالی بماند و به ۳۳ 7۳۳۳ ‎ube ol‏ زود کل کتاب های بخش کودکان کتابخانه ی,محل را به پایان رساند و به ا 0 عضویت بزرگ سالان را دریافت کرد

صفحه 9:
* مازلو به رغم مخالفت يدرش كه او را به خواندن حقوق تشویق کرده ‎os‏ ‏خودش حقوق را كنار كذاشت.او از رشته اى به 525-0000 .مدتى را به خواندن ی پرداخت .او در كالج تاون سكنى كزيد.اما در همين دانشكاه بود كه مازلو براى ی يا روانتساسى آسنا بك کلاس مقدمات ‎revtel eg,‏ ۱0| براى او بسیار کال ‎en oy‏ الا رن دار فا وراه تربارن رت 7

صفحه 10:
* دانشگاه ويسكانسين ‎las‏ بسیار ‎Apia erie)‏ ‎alo‏ .بنابراين 2 را عوض كرد او از رفتن به ويسكانسين به ديدن يكى از استادان سابعش در سیتی كاك رفت او کنات بان وتا رای رن تا اس ای ‎ernie er nets‏ ا 1 چیزی به نام علم روانشناسی امکانپذیر است. و به اين ترتيب بالاخره رشته تحصيلى وى مشخص شد. ‎EEE I Y|‏ | 0 ;2 ا 0 ا ‎Oe‏ ‏خود برتا ازدواج کرد ازدواج نه فقط ۳۳ احساس تعلق و عشق به ارمغان آورد بلکه به ‎INNS ts)‏ ۱ يار ار ار ‎Oy‏ ‏ودر طول شاليان

صفحه 11:
4 مشهوری آشنا 0000-0 در سال 1934 درجه دكترى خود را كرفت.. 057 0 ‏ا ال‎ ee ace mC) 0 ‏ا ا اا 1ت‎ ‏لحظات همه زندكى من را تغيير داد و انجه را كه از‎ 00 Cee metre) | Biel Peer a ‏ا‎ Veer) ‏رفتارهاى شریفتر از جنگ و نفرت را به نمایش‎ ‏بكذارند. بدين ترتيب بك تجربه شخصى (يعنى أدراك‎ ‏از جنگ ) به نظریه شخصیت مازلو منجر شد‎ ‏اوسرانجام در سال 1970در اثر حمله قلبى‎ 32 3SS 59

صفحه 12:
‎teat \‏ نظریه مازلو با فروید و فرویدیها مازلو ديد كاههاى رفتار كرايى ۳7 از یک سو و 9 فروید را از سوی دیگر در باب شخصيت مورد انتقاد قرار مى دهد زيرا آنان براى تدوين نظريه شخصيت بدترين حالات ‎CES‏ و میزان قرار داده ند. ‎se 32 Oluil curls ibs sle gli‏ طات لت درد لا وروی بهترين نمونه هاى انسانى يعنى خلاق ترين سر انملها رز رای کی رابت انسانی توصیه می کرد

صفحه 13:
ال ا 0 شام ‎her) eo eee‏ جه سرعتى مى دود به مطالعه دونده ى متوسط نمى يردازيد بلكه سريعترين دونده اى را كه مى توانيد روش مى توان اوج توان بالقوه ادمى را تعيين كرد.

صفحه 14:
° سلسله ‎rao) Be)‏ 1 ‎٠*‏ از نظر مازلو تعدادى نيازهاى ذاتى وجود دارد كه رفتار هر فرد را فعال و هدایت می کند. اين نیازها غریزی و ‎job‏ زاد ۱ براى ارخ ای ر

صفحه 15:
Maslow's Hierarchy of Needs

صفحه 16:
به اعتقاد مازلو نيازهاى آدمى از يى سلسله مراتب برخوردار است كه رفتار افراد در لحظات خاص تحت تاثير شديدترين نياز قرار مى كيرد هنكاميكه ارضاى #9 آغاز ميشود تغييرى كه در انكيزش فرد رخ ‎res‏ | ا ا 210 ‎ea‏ ل ا 00 خواهد شد. در سلسله مراتب نیازهای مازلو نیازهایی که پایین ا ل ات های بالای نردبان اند ارضا شوند به عبارت دیگر نيازهاى مراتب بالاتر ظاهر نمى شوند تا زمانى كه نيازهاى رده هاى يايين تر حداقل تا حدودى ارضا تثبوند برای مثال شخصی که گرسنه است در فکر نان است نه عشق

صفحه 17:
* کته مهم دیکر که در بت رمان مردم به وسیله همه ى این نيازهاتحريى به رفتار نمى شوند بلكه در يى زمان تنها يك نياز غالب است هر جه نيازى از نظر سلسله مراتب يايين تر باشد قوت ,توانایی و اولویت آن بیشتر است.واضح است که نیازهای رده بالاتر ضعیف ترند. نیازهای بالاتر در رشد تکاملی ما پیدا می شوند و هر چه نیاز بالاتر باشد به شکل بارژتري انسانی تر خواهد بود

صفحه 18:
1 ‎elizl 9 Bus. Yiwls‏ ۱ نياز به خود شكوفايى معمولا تا ميانسالى ظاهر ا ارضاى نيازهاي سطح بالا ممكن است مدتى طولانى تر به تاخير افتد و ناتوانى در ارضاى Boe ie Ch Sis ane انگیزد در حالی که نیازهای پایین تر چنین است. * ارضای نیازهای سطح بالا مستلزم شرایط بیرونی ‎pigs‏ (اجتماعی,اقتصادی وسیاسی ) است تا نیازهای سطح پایین تر برای مثال برای خود شکوفایی ]16 1۳ و فرصت بيشترى لازم است

صفحه 19:
‎eo‏ و بنیادیترین و قویترین نیازها ‎ ‎ ‎ ‏امنیت,ثبات,حمایت,رهایی از براى كودكان و بزركسالان روان رنجور بيشترين اهميت را دارد. 1 ‎

صفحه 20:

صفحه 21:
این مرحله درمرحله نهایی ‎Bee Ey PSC Ee)‏ قبلی محقق شود اما این مرحله محقق نشود شخص احساس نا كامى خواهد كرد.خود شكوفايى ممكن ا م ا

صفحه 22:
خود شکوفایی پیش شرطهایی دارد ‎eae‏ مستلزم شرايط بيرونى وه دوم آنكه خود هم باید اشتغال ذهنی به مراحل قبلى نداشته باشد و از نيازعاى غذا و ايمنى ,تعلق به ديكران و عشق ورزى و مورد محبت واقع شدن و جز آن برخوردار باشد.

صفحه 23:
* مازلو به و 1 نیازهای فرعی نیز سلسله مراتب دارد .نیاز به ‎ee‏ قويتر از نياز به فهميدن است .ارضاى 0 دانستن مقدم بر نیاز به فهمیدن است.این سلسه مراتب كوجك نظير همان سلسله مراتب اصلى نيازها عمل ميكند. در عين حال با نيازهاى اصلى و به ویژه خود شکو فایی در ارتباط است * غير ممكن است فردى به خود شكوفايى برسدقبل از انكة:نيازهاى دانستن و فهميدن ارضا شده باشد

صفحه 24:
2 و سس و يازها ا ا اا ا ل ۱ ‎ees‏ ل دارد.براى مثال در طول تاریخ همواره مردمانی وجود داشته اند که خود را وقف یک ارمان کرده و هرچیزی از ‎Serr US Sco] NC PCHD Ree Sep rN et:‏ ‎SES PAD ere eu eC e ES ere Se‏ فیزیولوژیک و ایمنی خود رانادیده گرفته اند 9 مثال بارز آن شخصیتهای مذهبی است که از موهبتهای زندگی چشم میپوشند

صفحه 25:
شخصیت سالم و خود شکوفا شخصیت خود شکوفا محور پژوهشهای مازلو است . به نظر وى انگیزه افراد ۳۳ با انگیزه افراد عادی ‎Modem gory‏ لت توصيف انكيزش افراد خود شكوفا از اصطلاح (فرا انكّيزش ) استفاده كرد. انگیزش افراد عادی نوعی جبران کمبود در درون خود موجود است.براى مثال بدون غذا ماندن در بدن ‎BEM O ele TIRC ETS‏ ا ۱ يابد اين امر به مثابه نياز انكيزه اى مى شود براى نيل به هدف (غذا) در حالی که افراد خود شکوفا به نیازهای ۳ ‎near /‏ ةا ‎reo e er ioe)‏ ل ا

صفحه 26:
ب افراد خودشكوفا به دنبال غنى سازى ۳ كسترش زندكى و اعلاکات هوه والكرونن مس و نه رفع ‎ie‏ از طریق تجربه های انگیز و متنوع اند. نکته ‎ropes‏ آنکه 0000 كه ناتوانى در ارضای 2 نیاز سطح پایین تر زیان با است ,ناکامی در نیل به این فرا نیازها هم به (فرا آسیبها) می انجامد و ص اودر صلباك حدر كر اسان) نكر السب درن با آن را توصیف می کند. * به طور مثال در مقابل فرا نیاز بذله گویی موضوع 1 شوق ۹۶7 در مقابل فرا 00 از دو مقولكى فرا 6 تفکر سَیاه/سفید.یا اين یا آن را به عنوان فرآسیب طرح میکند

صفحه 27:
مرك هاى افراد خود شكوفا 1- ادراك عينى از واقعيت 2 پذیرش خود,دیگران و طبیعت به طورکلی 3- تمرکز روی مشکلات بجای تمرکز روی خود 4- نیاز به استقلال و داشتن حریم خصوصی ‎aya -5‏ يا عرفانى 6- علاقه اجتماعى 7- خلاق بودن 8- مقاومت در برابر فرهنكٌ يذيرى 9- ا ل ا ‎Wyld‏ 9 45 peer ec. Wet -¥] par) pI) pes)

صفحه 28:
*؟ء نقد وارزيابى نظريه مازلو نظريات مازلو با ديدكاه هاى رهبران مذهبى در مورد توانايى هاى انسان شباهت و نزديكى بيدا كرد ا ا ‎RD‏ اه 00 نظريه هاى وى بوده است نظريه وى در دهه هاى 0 و1970 بى اندازه محبوبيت يافت و وى به عنوان بنیان گذار روانشناسی آنسان گرا شهرت بسيارى كسب كرده است .كمتر نظريه اى جنين اثر گسترده ای ,فراتر از رشته روانشناسی داشته ا ا ل 1 ‎UN ery TONEY)‏ 0000 سازمانی,مدیران 57 رهیرّان حکومتی به کار برده اند تا زندگی روزمره خود را بهبودة بخشند.

صفحه 29:
از عین حال انتقاداتی نیز از نظریه مازلو شده ۱ ات راز ارت و ‎HE AS sing Co‏ می توان بر اساس زندگی نامه 49نفر که حتی برخی از ‎taney coal‏ مج گرا مراك ار رو مسا اس نكرده و به وسيله شرح حال نويسى خود افراد تدوين شده بود -به جنين تعميمهاى كسترده اى دست زد؟ ۴ روش جمع آوری اطلاعات و تنفسیر داده ها توضیح داده نشده است وى در مقام شكار داده ها به سراغ كسانى رفته است كه مورد تحسين اش بوده اند وبا معيارهاى خود او در باب افراد خود شكوفا منطبق بوده است. ‎orgy *‏ بر اين باورند که نیازهای اساسی انسان سلسله

صفحه 30:
1- آنجه انكيزه : ‎fic 0‏ لحظات به 6 ‎aes‏ ۳ تغيير داد و انجه را كه از آن يس انجام داده ام تعيين كرد. اغاز جنگ جهانی در او نیازی جبری به مطالعه ی خوبیهای ماهيت انسان ايجاد كرد 2- - بخشى از افراد_ خود شكوقايى كه وى در جامعه آماری ‎ern c)‏ 0 ]0 بود ,سیاستمداران شاخصی ‎Ppp yey)‏ 0 نيز توجهات ‎Oy‏ 0 ل ل بازتاب می دهد.ویژگیهای افراد خود شکوفا به نحوی است 7 صورت حاكميت وبه قدرت رسيدن آنان بايد منتظر رفتارها و خوادث خوشایندی در صحنه سیاست بود.

صفحه 31:
* 3- سلسه مراتب نيازها و تعاملات درونى نيازها با يكديكر نيز رابطه وثیقی با عرصه تدبیر ,تصمیم کر رت سا ارد اشاس سياست,مديريت و تصميم كيرى در همين سلسه مراتب نيا يازها و تعیین تقدم و تاخر آنهاست. هر یک از ‎al‏ اراک رت ور ار ‎EG a] ellen‏ ۳« * 4-متخصصان حوزه های مختلف علمی از جمله ‎SVC] FS OMB Ep ee reer Fry‏ | ‎oe SEU‏ 0 سياسى كشورها ,.مدیران تجاری و سازمانها کوشیده اند تا زندگی خود را با ارزشها و تتازهاى نظريه مازلو همساز كنند و در جهت بهبود وضعيت#وحل مسائل روزمره از آن استفاده كنند

صفحه 32:
* 5- جیمز چوئینگ دیویس می گوید :در هر عمل ‎bi 245 wo pw 29 jl oS wlw‏ ۱ ‎(iG‏ روطي سارف كيه ‎cates‏ ‏مكالات نات كه مجميكه أن ‎Ce‏ ‎wwhul‏ ا ‎cul dot Sa‏ بينجامد .به طور مثال انقلابيون امريكا در سال 5 رر جنكهاى استقلا طلبانه خود نه تنها عراف ‎etl‏ ابرع ‎ee err A‏ اصلاح شرايط مادى خود اقدام كردند.انان هم بة:نيازهاى جسمانى و هم به نيازهاى احترام و هم به خودشکوفایی خود نظر داشته اند

صفحه 33:
* نقد و بررسی نظریه انسان شناسانه مازلو با رویکردی بر ایات قران کریم 10 ‏ا‎ ah) pe]| odggu WSs 9 sliaS 5] sy92-1 csiola SL, -2 ۱9 ASB CONS CSE) Help eee 5-انتخاب دوست 6- امر به معروف و نهى از منكر ‎Se‏

صفحه 34:
۱۱ تحلیل و بررسی نظریه انسانشناسی ابراهام ‎eraCe erp a eSB Le)‏ 1 ‎by ul gl jle oS yluil sla jli Elgil aon ‘Vol aS ul‏ را طبقه بندي نموده است, قرن ها بيش تر توسط فران کریم: به عنوان مس لاینفک ذات انسان مورد و به فطرت اصيل خدا جويى وبيروي از دين الهى و از ‎olSx>‏ ا 0 ا ا 00 میباشد * و تفاوت ‎FOES POTN SINCE SUE IPod‏ دین ا ‎e rol is Porn EC‏ 1 ۱( ‎te) pre)‏ ا ا ‎elec eareel ren Std‏

صفحه 35:
و مهم تر از همه آن كه از ديدكاه مازلو, كمال مطلق براي آدمی دست نیافتنی است ۱ قران كريم ۱ ‎Ihe hel‏ ی ی و جلال خداوند است. شکوفا سازد و نتيجه تحقق این صفات ‎ONS mu pec rtrd pe ape‏ 212 به طور کلی باید گفت که نظریه انسان شناسی مازلو تلاشى است ارزنده و قابل تقدير در جهت شناخت ماهيت انسان و فرجام تكامل وي اما با همه محاسنى كه ميتوان ‎pr‏ ا 2 360 نیست و نقایص و آفات علم بشري دامن گیر آن نیز میباشد. در مقابل به خوبى مشاهده ميشود كه در انسان شناسى فرابشري و الهی قران کریم, هر چيزي درست در جاي خویشّ قرار میگیرد و فرجام تکامل بشر به آرامش و ‎i,‏ رز

صفحه 36:

1 آبراهام مازلو و روانشناسی سیاسی درس:روانشناسی سیاسی استاد:دکتر عباس 2 زاد روز1:آوریل1908 نیویورک درگذشت 8:ژوئن 1970کالیفر نیا محل زندگی : آمریکا ملیت :آمریکایی پیشه:روانشناسی پدر روانشناسی انسانگرا 3 زندگینامه آبراهام در خانواده ای یهودی در نیویورک به دنیا آمد.پدرش ساموئل یک یهودی روس بود.او با دختر عموی خود رز ازدواج کرد.و آبراهام کوچک اولین فرزند از هفت فرزند آنها بود. تفاوت مازلو با فروید احساس وی نسبت به مادرش بود.رابطه ی انها اصال نزدیک نبود ویک علت آن این بود که بچه ها با فواصل نسبتا کوتاهی به دنیا می آمدند و با تولد هر بچه ی جدید رز عالقه خود را به قبلی از دست میداد 4 مازلو درباره ی مادرش می گوید:او زنی زیبا اما بداخالق بود و بیشتر از خانواده اش به یهودیت عالقه مند بود.مادرش بسیار خرافاتی بود که انگار وظیفه اش اذیت کردن آبراهام بود به او میگفت اگر از شیشه عسل که پنهان کرده بود بخوردخدا زبان او را بند خواهد آورد و اگر بجای در از پنجره بیرون برود خدا او را سنگ خواهد کرد.این تهدیدها ی پی در پی از بابت انتقام خداوندی باعث شدتا نوعی حس کنجکاوی که در دانشمندان مشاهده میشود در آبراهام بوجود آید او بجای در از پنجره وارد خانه و از آن خارج میشد و میدید که سنگ نشده است و به همین دلیل مازلو معتقد است که افراد مذهبی که روشن فکرانه به مطالعه ی مذهب نمی پردازند خرافاتی میشوند. 5  ‏ ‏ ‏ 6 مازلو به یک مصاحبه کننده گفت: با دوران کودکی خاصی که من داشتم جای تعجب است که روان پریش نشده ام.او منزوی و سخت ناخوش بدون دوست و همراه با والدینی بی محبت رشد کرد. .مازلو هرگز نتوانست به کمترین آشتی با مادرش برسد .مادرش او رابرای کوچکترین خطایی شدیدا تنبیه و تهدید می کرد. یک روز وقتی مازلو دو بچه گربه ی سر گردان را به خانه آورده و درزیر زمین خانه مشغول غذا دادن به آنها بود مادرش با کوبیدن کله ی گربه ها به دیوار آنها را در جا کشت.  ‏ 7 وی هرگز مادرش را به سبب طرز رفتارش با خود نبخشید تا جایی که حتی از شرکت در مراسم تدفین او خودداری کرد. مازلو می گوید:همه پژوهشها ونظریه پردازی من ریشه در نفرت من نسبت به او و طغیان من علیه هر آن چیزی دارد که او نماینده آن بود. رابطه مازلو با پدرش نیز جالب نبود پدرش زمانهای درازی از خانه غایب بود چرا که از ازدواج خود نارضی بود .در دوران کودکی مازلو هیچ رابطه ای با پدرش نداشت.اما دوران نوجوانی وی مصادف شد با رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا و بیزینس پدرش با رکود مواجه شد.  ‏ ‏ ‏ 8 پدرش در خانه ماند و به این ترتیب پدر و پسر با هم دوست شدند. مازلو بر خالف فروید پدرش را بیشتر از مادرش دوست داشت. او که در خود احساس حقارت می کرد و از بسیاری جهات مثالی زنده برای نظریه ی آدلر درباره ی جبران احساس حقارت بود به(کتاب)روی آورد.کتاب خانه زمین بازی دوران کودکی و بلوغ او شد او یک ساعت پیش از شروع کالس ها به مدرسه می رفت تا در کالس خالی بماند و به مطالعه بپردازد او خیلی زود کل کتاب های بخش کودکان کتابخانه ی محل را به پایان رساند و به عنوان پاداش کارت عضویت بزرگ ساالن nرا دریافت کرد  ‏ ‏ 9 مازلو به رغم مخالفت پدرش که او را به خواندن حقوق تشویق کرده بود طبق روحیه خودش حقوق را کنار گذاشت.او از رشته ای به رشته دیگر می رفت .مدتی را به خواندن سوسیالیسم پرداخت.او در کالج تاون سکنی گزید.اما در همین دانشگاه بود که مازلو برای اولین بار با روانشناسی آشنا شد. کالس مقدمات روانشناسی برای او بسیار کسل کننده بود. با فرا رسیدن بهار 1923مازلو دوباره بی تاب و قرار شد او شنیده بود  ‏ ‏ 10 دانشگاه ویسکانسین فضای بسیار مساعدی دارد.بنابراین یکباردیگر دانشگاهش را عوض کرد او قبل از رفتن به ویسکانسین به دیدن یکی از استادان سابقش در سیتی کالج رفت او کتاب روانشناسان 1925را به مازلو داد .با خواندن این کتاب انقالبی در وی به وجود آمد و احساس کرد چیزی به نام علم روانشناسی امکانپذیر است .و به این ترتیب باالخره رشته تحصیلی وی مشخص شد. او در سال 1928در بیست سالگی با دختر عموی خود برتا ازدواج کرد ازدواج نه فقط برای او احساس تعلق و عشق به ارمغان آورد بلکه به زندگی او هدف و جهت نیز داد مازلو در سال1930فوق nلیسانس خود را گرفت ودر طول سالیان  ‏ ‏ ‏ 11 تحصیل در دوره ی فوق لیسانس او با چهره های مشهوری آشنا شد.مازلو در سال 1934درجه دکتری خود را گرفت.. آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1941تجربه ای شدیدا هیجانی برای او بوداو در این باره نوشت :این لحظات همه زندگی من را تغییر داد و انچه را که از آن پس انجام داده ام تعیین کرد. او تصمیم گرفت که نشان دهد انسانها می توانند رفتارهای شریفتر از جنگ و نفرت را به نمایش بگذارند .بدین ترتیب یک تجربه شخصی (یعنی ادراک از جنگ ) به نظریه شخصیت مازلو منجر شد اوسرانجام در سال 1970در اثر حمله قلبی درگذشت  ‏ ‏ 12 تفاوت نظریه مازلو با فروید و فرویدیها مازلو دید گاههای رفتار گرایی را از یک سو و روانکاوی فروید را از سوی nدیگر دnر باب شخصnیت مورد انتقاد قرار می دهد زیرا آنان برای تدوین نظریه شخصیت بدترین حاالت انسانی یعنی روانپریشی را میزان قرار داده اند. مازلو بجای تحلیل ماهیت انسان در بدترین حالت مطالعه در بهترین حالت و بررسی بهترین نمونه های انسانی یعنی خالق ترین وسالمترین انسانها را برای کشف ماهیت انسانی توصیه می کردn  13 مازلو چنین استدالل می کرد که وقتی شما می خواهید تعیین کنید انسان با چه سرعتی می دود به مطالعه دونده ی متوسط نمی پردازید بلکه سریعترین دونده ای را که می توانید بیابید مطالعه می کنید تنها با این روش می توان اوج توان بالقوه آدمی را تعیین کرد. 14 سلسله مراتب نیازها از نظر مازلو تعدادی نیازهای ذاتی وجود دارد که رفتار هر فرد را فعال و هدایت می کند .این نیازها غریزی و رفتارهایی که مادر زادی هستند اما خود نیاز به می رود نه برای ارضای آنها بکار شکوفایی نیازهای احترام از ذاتی بلکه اکتسابی هستند. جانب خود و دیگران نیازهای تعلق داشتن و محبت نیازهای ایمنی ،نظم و ثبات نیازهای فیزیولوژیک 15  ‏ 16 به اعتقاد مازلو نیازهای آدمی از یک سلسله مراتب برخوردار است که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تاثیر شدیدترین نیاز قرار می گیرد هنگامیکه ارضای نیازها آغاز میشود تغییری که در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که جای نیازهای قبلی سطح دیگری از نیازها اهمیت می یابد و محرک رفتار خواهد شد. در سلسله مراتب نیازهای مازلو نیازهایی که پایین نردبان انگیزشی هستند باید قبل از آنهایی که در پله های باالی نردبان اند ارضا شوند به عبارت دیگر نیازهای مراتب باالتر ظاهر نمی شوند تا زمانی که نیازهای رده های پایین تر حداقل تا حدودی ارضا شوند برای مثال شخصی که گرسنه است در فکر نان است نه عشق  ‏ ‏ 17 نکته مهم دیگر اینکه در یک زمان مردم به وسیله همه ی این نیازهاتحریک به رفتار نمی شوند بلکه در یک زمان تنها یک نیاز غالب است هر چه نیازی از نظر سلسله مراتب پایین تر باشد قوت ،توانایی و اولویت آن بیشتر است.واضح است که نیازهای رده باالتر ضعیف ترند. نیازهای باالتر در رشد تکاملی ما پیدا می شوند و هر چه نیاز باالتر باشد به شکل بارز تری انسانی تر خواهد بود  ‏ ‏ 18 نیازهای فیزیو لوژیک و ایمنی در نوزادی و تعلق دnاستن ،عشق و احترام در بلوغ پیدا می شوند.اما نیاز به خود nشکوفایی معموال تا میانسالی ظاهر نمی شود. ارضای نیازهای nسطح باال ممکن است مدتی طوالنی تر به تاخیر افتد و ناتوانی دnر ارضای آنها،اضطراری فوری nیا واکنش بحرانی بر نمی انگیزد دnر حالی که نیازهای nپایین تر چنین است. ارضای نیازهای سطح باال مستلزم شرایط بیرونی بهتر (اجتماعی،اقتصادی nوسیاسی ) است تا نیازهای سطح پایین تر برای nمثال برای خود شکوفایی آزادی nبیان و فرصت بیشتری الزم است .  . ن ی ا ز فیزیو های ل و ژ یک 19 نیازهایی چون غذا،آب،هوا،خواب و جنس مخالف در زمره ی بنیادیترین و قویترین نیازها هستند تا آنها ارضای نسبی نشده اند دیگر نیازها بی معناست زهای ارضای این نیاز مستلزم امنیت،ثبات،حمایت،رهایی از ترس و اضطراب است.این نیاز برای کودکان و بزرگساالن روان رنجور بیشترین اهمیت را دارد. حتی بزرگساالن سالم نیز به ن یا یمنی ا  ن ی ا . ز ه ا تع ی دا لق شت ن و م ح ب ت این نnیاز به شکل روابط دوستانه با دیnگران،با دوست خاص یا نامزد و همسر ویnا از طریق موقعیت یا مکانی در میان یک گروه خاصی یا در کل جامعه نnمایش داده می شود.نیاز بnه دوست داشتن و مورد دوستی دیگران واقع شدن ی نیازها دریافت محبت عرضه و ،در محبت بعد از کسب تعلق و است.م احترا میطریق داشتن یک ‏nیاز از این ن ایجاد افراد نیاز به احترام رابطه گرم و صمیمی با شخص شود .اکنون آنان نیازمنداحترام دیگر ارضا می شود هم از سوی خودشان به صورت احساس خود ارزشمندی و هم از سوی دیگران به شکل 20 ن ب ه ش خ ک و فا و د ی ی ‏یاز. 21 این مرحله درمرحله نهایی رشد قرار دارد.اگر مراحل قبلی محقق شود اما این مرحله محقق نشود شخص احساس نا کامی خواهد کرد.خود شکوفایی ممکن است متناسب با حرفه هر شخص،شکلهای متنوعی به  ‏ ‏ 22 خود شکوفایی پیش شرطهایی دارد اول آنکه مستلزم شرایط بیرونی مساعد در ابعاد سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی است. دوم آنکه خود فرد هم باید اشتغال ذهنی به مراحل قبلی نداشته باشد و از نیازعای غذا و ایمنی ،تعلق به دیگران و عشق ورزی و مورد محبت واقع شدن و جز آن برخوردار باشد.  ‏ ‏ 23 نیازهای شناختی:نیازهای دانستن و فرعی فهمیدندر کنار فرعی نیازها مجموعه مازلو به وجود مجموعه اصلی یقین داشت این نیازهای فرعی نیز سلسله مراتب دارد .نیاز به دانستن قویتر از نیاز به فهمیدن است.ارضای نیاز به دانستن مقدم بر نیاز به فهمیدن است.این سلسه مراتب کوچک نظیر همان سلسله مراتب اصلی نیازها عمل میکند .در عین حال با نیازهای اصلی و به ویژه خود شکو فایی در ارتباط است غیر ممکن است فردی به خود nشکوفایی برسدقبل از آنکه نیازهای دnانستن و فهمیدن ارضا شده باشد  ‏ 24 استثناهایی بر سلسله مراتب نیازها سلسه مراتب اصلی نیازها بر اکثر افراد صادق است.با این همه اشتثنائاتی هم وجود دارد.برای مثال در طول تاریخ همواره مردمانی وجود داشته اند که خود را وقف یک آرمان کرده و هرچیزی از جمله زندگی خود را فدای آن کرده اند و تا سر حد مرگ پیش رفته اند و آشکارا نیازهای فیزیولوژیک و ایمنی خود رانادیده گرفته اند مثال بارز آن شخصیتهای مذهبی است که از موهبتهای زندگی چشم میپوشند شخصیت سالم و خود شکوفا شخصیت خود شکوفا محور پژوهشهای مازلو است .به نظر وی انگیزه افراد خودشکوفا با انگیزه افراد عادی متفاوت است .بنابراین وی برای توصیف انگیزش افراد خود شکوفا از اصطالح (فرا انگیزش ) استفاده کرد. انگیزش افراد عادی نوعی جبران nکمبود در درون خود موجود است.برای مثال بدون غذا ماندن در بدن کمبودی ایجاد می کند که به شکل ناراحتی بروز می یابد این امر به مثابه نیاز انگیزه ای می شود برای نیل به هدف (غذا) در حالی که افراد خود شکوفا به نیازهای دانستن و فهمیدن جهان خود و نیازهای سطح باالتر و به فعلیت در آوردن توانایی های بالقوه خویش nتوجه دارند 25  ‏ ‏ 26 افراد خودشکوفا به دنبال غنی سازی و بسط و گسترش زندگی و اطالعات خود و افزودن تنش و نه رفع تنش در خود از طریق تجربه های چالش انگیز و متنوع اند. نکته بعدی آنکه همانگونه که ناتوانی در ارضای هر نیاز سطح پایین تر زیان بار است ،ناکامی در نیل به این فرا نیازها هم به (فرا آسیبها) می انجامد و مازلو در مقابل هر (فرانیاز)(،فرا آسیب) متجانس با آن را توصیف می کند. به طور مثال در مقابل فرا نیاز بذله گویی موضوع عبوسی،افسردگی،واز دست دادن شوق زندگی و در مقابل فرا نیاز منزه از دو مقولگی فرا آسیب تفکر سیاه/سفید،یا این یا آن را به عنوان فرآسیب طرح میکند  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 27 ویژگی های افراد خود شکوفا -1ادراک عینی از واقعیت -2پذیرش خود،دیگران و طبیعت به طورکلی - 3تمرکز روی مشکالت بجای تمرکز روی خود - 4نیاز به استقالل و داشتن حریم خصوصی -5تجربه های اوج یا عرفانی -6عالقه اجتماعی -7خالق بودن -8مقاومت در برابر فرهنگ پذیری - 9تعداد محدودی دوست صمیمی دارند و نه تعداد زیادی رابطه سطحی و. . . .  نقد و ارزیابی نظریه مازلو نظریات مازلو با دیدگاه های رهبران مذهبی دnر مورد توانایی های انسان شباهت و نزدnیکی پیدا کرد سلسله مراتبی کردن نیازها نیز امری جدید در نظریه های وی بوده است نظریه وی دnر دnهه های 1960و 1970بی اندازه محبوبیت یافت و وی به عنوان بنیان گذار روانشناسی انسان گرا شهرت بسیاری کسب کرده است .کمتر نظریه ای چنین اثر گسترده ای ،فراتر از رشته روانشناسی دnاشته است .نظریات او را دnر حوزه وسیعی از تعلیم و تربیت ،پزشکی،مدیریت سازمانی،مدیران تجاری و رهبران حکومتی به کار برده اند تا زندگی روزمره خود را بهبود بخشند. 28  ‏ ‏ 29 در عین حال انتقاداتی نیز از نظریه مازلو شده است.روش تحقیق و گروه نمونه کوچک وی یکی از انتقادات اساسی است منتقدان می پرسند که چگونه می توان بر اساس زندگی نامه 49نفر که حتی برخی از این زندگی نامه هارا خود مازلو از طریق مصاحبه تنظیم نکرده و به وسیله شرح حال نویسی خود افراد تدوین شده بود –به چنین تعمیمهای گسترده ای دست زد؟ روش جمع آوری اطالعات و تفسیر داده ها توضیح داده نشده است وی در مقام شکار داده ها به سراغ کسانی رفته است که مورد تحسین اش بوده اند وبا معیارهای خود او در باب افراد خود شکوفا منطبق بوده است. گروهی بر این باورند که نیازهای اساسی انسان سلسله مراتبی نیست بازتاب نطریه سیاست مازلو شد.وقوع جنگ جهانی بر مازلو پردازی -1آنچه انگیزه نظریه دوم بود .او می گوید این لحظات به طور کلی زندگی مرا تغییر داد و انچه را که از آن پس انجام داده ام تعیین کرد. آغاز جنگ جهانی در او نیازی جبری به مطالعه ی خوبیهای ماهیت انسان ایجاد کرد. -2بخشی از افراد خود شکوقایی که وی در جامعه آماری 49نفره اش گرد آوری کرده بود ،سیاستمداران شاخصی بودند،این مسئله نیز توجهات کانونی وی به سیاست را بازتاب می دهد.ویژگیهای افراد خود شکوفا به نحوی است که قهرا پیامدهای قطعی بر سیاست خواهند گذاشت .در صورت حاکمیت و به قدرت رسیدن آنان باید منتظر رفتارها و حوادث خوشایندی در صحنه سیاست بود. 30  ‏ 31 -3سلسه مراتب نیازها و تعامالت درونی نیازها با یکدیگر نیز رابطه وثیقی با عرصه تدبیر ،تصمیم گیری ،مدیریت و ساست دارد .اساس سیاست،مدیریت و تصمیم گیری در همین سلسه مراتب نیازها و تعیین تقدم و تاخر آنهاست .هر یک از این نیازها ممکن است در رفتار سیاسی اثر گذار باشد. -4متخصصان حوزه های مختلف علمی از جمله سیاست و مدیریت از یافته های مازلو بهره گرفته اند .رهبران و نخبگان سیاسی کشورها ،مدیران تجاری و سازمانها کوشیده اند تا زندگی خود را با ارزشها و نیازهای نظریه مازلو همساز کنند و در جهت بهبود وضعیت و حل مسائل روزمره از آن استفاده کنند  32 -5جیمز چوئینگ دیویس می گوید :در هر عمل سیاسی که از فرد سر می زند نباید تقلیل گرایی و ساده سازی کرد و صرفا یک عامل را دخالت داد .بلکه مجموعه ای از نیازهای اساسی ممکن است به یک عمل سیاسی بینجامد .به طور مثال انقالبیون امریکا در سال 1775در جنگهای استقال طلبانه خود نه تنها برای اصول برابری طلبانه انسانها بلکه برای اصالح شرایط مادی خود اقدام کردند.آنان هم به نیازهای جسمانی و هم به نیازهای احترام و هم به خودشکوفایی خود نظر داشته اند  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 33 نقnد و بررسی نظریه انسان شناسانه مازلو با رویکردی بر آیات قرآن کریم افراد خود شکوفا از دیدگاه قرآن(مومنین) -1دوری از گفتار و عملکرد بیهوده -2پاکدامنی -3دوری از غیبت،بد گمانی و بد گویی -4تدبر در آیات الهی -5انتخاب دوست -6امر به معروف و نهی از منکر -8امانت داری  ‏ ‏ 34 از تحلیل و بررسی نظریه انسانشناسی آبراهام مازلو با رویکردي بر آیات قرآن کریم ،به دست می آید که اوالً؛ همه انواع نیازهاي انسان که مازلو آن ها را طبقه بندي نموده است ،قرن ها پیش تر توسط قرآن کریم ،به عنوان جزء الینفک ذات انسان مورد توجه قرار گرفته است ثانیاً؛ خودشکوفایی از منظر قرآنی به معناي بازگشت به فطرت اصیل خدا جویی وپیروي از دین الهی و از دیدگاه مازلو به معناي تحقق استعدادهاي ذاتی انسان میباشد و تفاوت این دو دیدگاه؛ یکی در اهمیت و جایگاه دین و دیگري در نتیجه هاي است که از آن حاصل میگردد، یعنی آرامش و رضایت درونی یا عدم دستیابی به آن.  ‏ 35 و مهم تر از همه آن که از دیدگاه مازلو ،کمال مطلق براي آدمی دست نیافتنی است در حالی که از دیدگاه قرآن کریم انسان ،جانشین خداوند و داراي روح الهی است و به همین دلیل ،باید صفات الهی درون خویش را که آینه صفات nجمال و جالل خداوند است ،شکوفا سازد و نتیجه تحقق این صفات چیزي نیست جز خداگونه شدن و کمال مطلق. به طور کلی باید گفت که نظریه انسان شناسی مازلو تالشی است ارزنده و قابل تقدیر در جهت شناخت ماهیت انسان و فرجام تکامل وي ،اما با همه محاسنی که میتوان براي آن متصور بود ،این دیدگاه از حوزه بشري بودن خارج نیست و نقایص و آفات علم بشري دامن گیر آن نیز میباشد. در مقابل به خوبی مشاهده میشود که در انسان شناسی فرابشري و الهی قرآن کریم ،هر چیزي درست در جاي خویش قرار میگیرد و فرجام تکامل بشر به آرامش و رضایت عمیق منتهی میگردد که الزمه هرکمال واقعی است. از توجه شما 36

51,000 تومان