آتش به اختیار
اسلاید 1: آتش به اختیار چیستی ،چرایی و چگونگی علی زارعی - تیر ماه ۱۳۹۶
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5: چیستی و مفهوم «آتش به اختیار»در نیروهای مسلح، اصطلاحی تحت عنوان “آتش به اختیار” وجود دارد که به واسطه آن، برخی یگانهای مسلح ، این اجازه و اختیار را می یابند تا بدون هماهنگی با مرکز فرماندهی به سوی کانون توطئه دشمن آتش بگشایند.«آتش به اختیار» حتی در شرایط جنگ نرم، دستوری ثانوی است؛ یعنی تا وقتی قرارگاه مرکزی دستوری دارد که در تشخیص مسائل اصلی و فرعی درست عمل کرده، نوبت به اقدام مستقل و سلیقه های افسران نمی رسد و تنها در صورت خلل و کاستی در دستورات قرارگاه مرکزی، نخبگان و هسته های فکری و اجرایی، هریک بسته به توانایی و تخصص خود، می توانند مستقلا اقدام کنند.آتش به اختیاری عمدتا کار تبیینی و روشنگری است؛ آتش به اختیاری عمدتا کار ایجابی اثربخش است؛آتش به اختیاری برای مطالبه گری آرمان ها و ارزش ها در چارچوب قانون و اخلاق است ؛نه فعالیت غیرقانونی وخودسرانه عمل کردن؛
اسلاید 6: 🔥کارکردهای آتش به اختیار در جنگ فرهنگی🔥آتش_به_اختیار یعنی در شرایط تهاجم تمام عیار، هر مدافعی به تناسب مقدورات و توانمندیهای خود، دربرابر دشمن مقاومت کند و برای دفاعُ ، منتظر قرارگاه فرماندهی نماند. با این تعریف، فرمایش رهبر انقلاب ناظر بر اختلال و بعضا از کار افتادگی قرارگاههای فرهنگی کشور در مقابله با جنگ نرم و مقاومت فرهنگی است. این از کار افتادگی را میتوان به وضوح در عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و...مشاهده کرد. 🔹نیروهای مؤمن به انقلاب به ویژه دانشجویان به عنوان افسران جوان مقابله با جنگ نرم در شرایط آتش_به_اختیار از یک سو وظیفه دارند با همه مقدورات و توانمندیهای خود به مقابله با جنگ نرم بشتابند و از سوی دیگر مطالبه جدی برای کارآمد سازی قرارگاههای فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دهند.
اسلاید 7: گزیده ای از متن سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع برخی دانشجویان و تشکل های دانشجویی-۹۶/۳/۱۷ •از وظایف تشکلهای دانشجویی، تلاش همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه است. نگویید دیگر نمیشود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی میشود کار کرد.•همهی هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور میدهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید.•گاهی اوقات احساس میشود دستگاههای مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند؛ اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این میشود مسئلهی اصلی، نامهنگاری میکنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئلهی اصلی را از فرعی تشخیص نمیدهند. وقتی اینجوری دستگاههای مرکزی اختلال دارند، آنوقت اینجا شما آتش به اختیارید.
اسلاید 8: نوع برخورد با مشکلات درون نظام، باید علاججویانه و طبیبانه باشد. طبیب، گاهی اوقات به مریض خودش هم ممکن است تشر بزند، یک حرف تلخی هم بزند، امّا مقصودش معالجهی او است. در مقابلهی با دشمن، نوع برخورد باید قاطع و صریح و طبق برخورد خود او -که خصمانه است خصمانه باشد؛ امّا در داخل و با نظام، نه؛ دلسوزانه، علاججویانه و مانند اینها. البتّه شما در برخورد با دشمن خارجی در حرف زدن و در موضع گرفتن و مانند اینها آزادید.» ۱۳۹۶/۰۳/۱۷بیانات رهبرانقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان
اسلاید 9: «آتشبهاختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ معنایش این است که در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کارهای فرهنگی را پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.» «آتش به اختیار، به معنای بیقانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ پوچاندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوءاستفادهی دشمنان از وضعیّت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند.»بیانات رهبرانقلاب در خطبه های عید فطر 1396
اسلاید 10: ابعاد و زوایای آتش به اختیار بر اساس بیانات رهبرانقلاب:مفهوم:کار فرهنگی خودجوش و تمیز ؛ نه بیقانونی و فحّاشی( کار فرهنگی سازنده و اثربخش )هدف:غلبه دادن گفتمان انقلاب اسلامیمجریان و عوامل اصلی:هسته های فکری و عملی جهادی و افسران جنگ نرم ، جوان ها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّتگستره و قلمرو اجرا:تمام کشورشرایط اقدام: 1- وقتی ارتباط قرارگاه مرکزی با فرمانده میدانی(نیروهای انقلاب) قطع می شود2- وقتی قرارگاه دچار اختلال و مشکل باشد
اسلاید 11: شیوه اقدام:ابتکار و پیش برد کارهای فرهنگی شتاسایی منافذ فرهنگی و انجام کار در مقابل آنهانوع برخورد با مشکلات درون نظام: دلسوزانه، علاججویانه و طبیبانه با رویکرد ایجابی و فعال سازی دستگاه ها و زدودن ناامیدی از برخی هسته ها و تشکل هانوع برخورد با دشمن:قاطع و صریح و طبق برخورد خود دشمن-خصمانه با رویکرد سلبی ملاحظه و هشدار مهم: طلبکار نکردن مدّعیانِ پوچاندیش مدیون نکردن جریان انقلابی کشور مراقبت نیروهای انقلابی ازنظم، آرامش، عدم سوءاستفادهی دشمنان و حفظ قوانین کشور
اسلاید 12: تذکر:سه اصل موضوع شناسی و اولویت بندی و «روش مناسب اقدام مهم ترین محورهای عملیات آتش به اختیار است. دو اصلی که تابع ظرفیت ها، توانایی ها و حوزه های نفوذ و تاثیرگذاری هر فرد و یا هر مجموعه ای در مکان و زمان خاص خود است.یک افسر وظیفه شناس جنگ نرم به درستی تشخیص می دهد که در هر لحظه در خط مقدم نبرد فرهنگی چه کاری باید انجام دهد و به چه کاری نباید نزدیک شود؛ اگر کسانی بخواهند انقلابی واقعی باشند ـ فرهنگی و گفتمانی بودن دستور آتش_به_اختیار را درک نکنند ـ تکلیف خود را در تسخیر سفارت انگلیس و عربستان یا حمله و بی احترامی به یک مقام مسوول در نظام جستجو خواهند کرد که هم عامل ضربه به فرمانده است هم باعث خوشحالی دشمن.این جمله رهبری از محکمات فعالیت اجتماعی است که هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم۸۰.۵.۱۱حکم سال ۷۸ رهبری نیز درباره حرام بودن فعالیت های خودسرانه سر جای خودش باقی است. و یا اینکه صریح فرمودند: امر به معروف، یک مرحله گفتن و یک مرحله عمل دارد. مرحله عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده حکومت است و باید با اجازه حکومت انجام بگیرد و لا غیر
اسلاید 13: رهبری می فرمایند برخی دستگاه های کشور در تشخیص مسائل اصلی دچار اختلاند؛ شما آتش به اختیارید که به مسائل اصلی بپردازد.اما مسائل اصلی چیست؟ عدالتخواهی و انقلابی گری و تلاش برای اصلاح سبک زندگی و غیره مسائل اصلی اند که نیازمند مطالبهگری و گفتمانسازی دارد. در یک سخن آتش به اختیاری برای کاری است که وظیفه دانشجو ، هسته های فکری و عملی جهادی و افسران جنگ نرم و صاحبان اندیشه است نه کاری که وظیفه نهادهای دولتی است. افسری که آتش به اختیار می شود یعنی در حوزه مسئولیت خود معطل فرماندهی نماند؛ نه اینکه وظیفه خودش را رها کند و جای دیگران نشیند. خلاصه اینکه آتش به اختیاری یعنی در روشنگری و تبیین معطل غیر نمانیم نه اینکه وظیفه دیگران را انجام دهیم.
اسلاید 14: پیشینه موضوع در بیانات امام خمینی(ره) در بیانات امام راحل عبارت هایی هست که معطوف به فعال بودن نیروهای انقلابی و مومن برای مقابله با مخاطرات فرهنگی است. حضرت امام رحمه الله علیه فرموده اند:باید جوانهای ما عمامه اینها را بردارند .عمامه این آخوندهایی که به نام فقهای اسلام ، به اسم علمای اسلام ، این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد می کنند باید برداشته شوند . من نمی دانم جوانهای ما در ایران مرده اند؟ کجا هستند ؟ ... چرا عمامه ها ی اینها را برنمی دارند ؟ من نمی گویم بکشند ؛ اینها قابل کشتن نیستند؛ لکن عمامه از سرشان بردارند .مردم موظف هستند ، جوان های غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این آخوندها ( جل جلاله گوها) معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند . کتاب ولایت فقیه ، ص 148 -149
اسلاید 15: حضرت امام خميني (ره) در تاریخ 04/15 /۱۳۵۸ مي فرمايند:الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همهمان، همهمان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم«کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِیَّتِه»...مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟ اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید نهی از منکر بکند؛ امر به معروف بکند. (صحيفه ي نور- جلد ٨ صفحه ي ٤٧)
اسلاید 16: حضرت امام (ره) مراقبت مردم از اعمال مسئولان را مسئلۀ مهمی می دانند که همۀ مردم در این امر خطیر وظیفه دارند نظارت کنند:« این مسئله مهم است. و آقایان توجه کنند همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتى، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئله مهم است. همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایى که الآن مربوط به اسلام است.اگر دیدند که یک کمیته خداى نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل مىکند، بازارى باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند. اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خداى نخواسته، مىخواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند .» (صحیفه امام ج8 ، ص : 5)
اسلاید 17: حضرت امام معتقدند اصل نظارت مردم در کارها یک تکلیف مهمی است که به حفظ اسلام کمک می کند پس بر همه واجب است :« آسان این را نگیرید که ما دخالت نمىکنیم؛ یک دسته بگویند: ما دخالت نمىکنیم، از باب اینکه امر سیاسى است، به ما چه! این امر سیاسى به همه مربوط است، به اسلام مربوط است، به حفظ اسلام مربوط است. ما اگر نظارت نکنیم؛ یعنى، ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند، بسپارند دست اینها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهى بکشد. ما باید ناظر باشیم به امور مردم. ما باید، ملت باید ناظر باشد به امورى که در دولت مىگذرد، امورى که- فرض کنید که- در مجلس مىگذرد. نظارت! توجه داشته باشد به اینها. اگر دخالت نکنند و یک صدمهاى به اسلام برسد، هر یک یک ما در محکمه عدل الهى مسئول هستیم؛ یک یک ما. کسى بگوید: «به من چه ربطى دارد؟» این است که بگوید: اسلام به من چه ربطى دارد. مگر مىتوانى بگویى: اسلام به من چه ربطى دارد؟! تو مکلفى حفظ کنى. امانت خداست »( صحیفه امام، ج15، ص: 17)
اسلاید 18: «من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما سفارش و وصیت می کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد». (صحیفه نور،ج21- صفحه ۹۳-1367/4/29)«طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجیام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند.» (بیانات حضرت امام(ره) در تاریخ 1367/9/2)
اسلاید 19: بند«م» وصیت نامه سیاسی الهی امام(ره) ناظر بر این نکته اساسی است که اگر چنانچه از سوی سازمان های متولی امور فرهنگی جامعه بی تفاوتی مشاهده شد، خود مردم وارد میدان شوند و به تکلیف خویش عمل کنند :اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال، آینده و رئیس جمهور و روسای جمهور مابعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان آن است که نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مسائل کشور منحرف شوند. و باید هم بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و پسران و دختران می شود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن واجب است و از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود و از آن چه در نظر شرع حرام و از آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول می باشند و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاههای مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند خودشان مکلف به جلوگیری هستند.حضرت امام در بند«ک» وصیتنامه سیاسی و الهی خویش نیز به ضرورت مقابله با مفاسد و انحرافات اشاره میکنند و میفرمایند: «وصيت اينجانب به جوانان عزيز آن است كه خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قيام نمايند تا استقلال و آزادی خود و كشور و ملت خودشان مصون باشد».
اسلاید 20: پیشینه موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنه ای : بایستی عدالت آنچنان از طرف مردم، قشرها و بخصوص جوانان مطالبه شود که هر مسؤولی - چه بنده و چه هر کس دیگری که در جایی مسؤول است - ناچار باشد به مقوله عدالت، ولو برخلاف میلش هم باشد، بپردازد. یک وقت است که ما مثلاً به وزارت اقتصاد و دارایی میگوییم عدالت را رعایت کن، یا به قوّه قضاییّه میگوییم عدالت را رعایت کن؛ اما یک وقت به جوانان میگوییم شما عدالت را مطالبه کنید. هر کدام معنای خاصّی دارد. مطالبه عدالت به معنای این است که عدالت، گفتمان غالب در محیط های جوان و دانشجویی شود؛ عدالت را مطالبه کنند و آن را از هر مسؤولی بخواهند. بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی-2۲ /۱۳۸۲/۲یک جامعه و یک کشور و یک ملت بیدار از مسئولینش این چیزها را مطالبه می کند: مطالبهی عدالت، مطالبهی انصاف، مطالبهی خدمت، مطالبهی ارتباط صمیمی با مردم مطالبهی دین، پایبندی به ارزشهای دینی، پایبندی به شرع.بیانات در دیدار هیات دولت ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
اسلاید 21: همه ى همت ما بايد اين باشد كه اين روحيه ى مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمينه هاى گوناگون را در نسل جوان كشورمان - بخصوص جوان علمى - گسترش بدهيم...جوان بايد مطالبه كند، بايد احساس كند كه اين مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشويق بشود بر اين مطالبه و بايد احساس كند كه او فقط مسئوليتش طرح سؤال و پرتاب كردن يك شعار نيست، كه بگويد خوب، ما كار خودمان را كرديم؛ نه، پيگيرى كردن، مطالعه كردن، درباره ى مسئله انديشيدن، آن را پخته كردن، راه كار اجرایى را براى آن جستجو كردن، براى طرحش با مراكز دست اندركار و مجرى تلاش كردن و فعاليت كردن و بالاخره خود وارد ميدان كار شدن، اينها جزء وظايف و تكاليف جوان ماست كه اين را هم بايستى جوان ما درك كند...بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان نخبه، برترین های کنکور و فعالان تشکلهای سیاسی فرهنگی دانشگاهها ۱۳۸۶/7/1۷
اسلاید 22: طرح کلی مضمون آتش به اختیاری در سال88در این جنگ نرم شما جوانهای دانشجو افسران جوان این جبههاید. نگفتیم سربازان چون سرباز فقط منتظر است به او بگویند پیش، برود جلو، عقب بیا بیاید عقب، یعنی سرباز هیچ گونه از خودش تصمیم گیری و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده میگوید عمل کند...افسر جوان توی صحنه است؛ هم به دستور عمل می کند، هم صحنه را درست می بیند، با جسم خود و جان خود صحنه را می آزماید، لذا اینها افسران جوانند، دانشجو نقشش این است. حقیقتاً افسران جوان فکر هم دارند، عمل هم دارند، توی صحنه هم حضور دارند، اوضاع را هم می بینند، در چارچوب هم کار میکنند.بیانات مقام معظم رهبری در 8شهریورماه88
اسلاید 23: چرایی ارائه اصطلاح آتش به اختیار از سوی رهبر معظم انقلاب :1- ضرورت مقابله با صحنه آرایی و جنگ تمام عیار و سازمان یافته فرهنگی استکبارعلیه اسلام و ایران اسلامی (ناتوی فرهنگی)2-پیش آمدن شرایط نفوذ و میدان داری عناصر غیر انقلابی و غربگرا در برخی از عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی؛3- پدید آمدن نوعی انفعال و سرخوردگی در بخشی از نیروهای انقلابی بخصوص جوانان نسبت به وضعیت فرهنگی - سیاسی کشور؛4- وجود اختلال و سردرگمی در برخی مراکز تصمیم گیری و قرارگاههای مرکزی و فرماندهی عملیات فرهنگی کشور که سیستم ادراکی برخی مسئولین و نهادها را مختل نموده است5- شکل گیری روند قبح شکنی و قبح زدایی از ارزش ها و هنجارهای دینی و انقلابی بویژه در مجموعههای فرهنگی و علمی و دانشگاهی.6-نیاز به حرکت جهادی و انقلابی و پاسخگونبودن مفاهیم و کارکردهای معمول.
اسلاید 24: زمینه و هدف فرمان رهبریاولا، کلام ایشان در شرایط و زمینه «جنگ» مطرح شده است. به کار بردن کلید واژگان «مبارزه مستمر نظام اسلامی با نظام سلطه»، «دو قطبی سلطهگر و زیر سلطه»، «مبارزه ادامهدارِ نظام اسلامی با نظام سلطه»، «تلاش برخی برای انقلاب زدایی» و «جنگ نرم»، نشان از این دارد که «آتش به اختیار» بودن مخصوص زمان جنگ است. ثانیا، هدف از این فرمان «غلبه دادن گفتمان انقلاب» است؛ یعنی از آنجا که جنگ در جهت از میان بردن آرمان ها، اهداف و ماهیت انقلاب است، مقابله با آن هم باید در جهت غلبه دادن گفتمان انقلاب باشد.
اسلاید 25: مخاطبان فرمان رهبری «آتش به اختیار» بودن و اقدام مستقل در امور در سخنان رهبری، در مورد «هسته های فکری، فرهنگی و عملی و جهادی» و «افسران جنگ نرم» است، نه افراد جانبی و پیاده نظامان. از این رو، می توان گفت که «هسته های فکری» و «افسران» تعبیر دیگری از «خواص»، در برابر «عوام» (پیاده نظامان) است؛ دو اصطلاحی که مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعدد خویش به تبیین آنها پرداخته اند.(به عنوان نمونه، ر.ک: مراسم صبحگاه لشكر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، تاریخ: 23/3/1375؛ بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام در سالروز عيد سعيد مبعث، تاریخ: 2/7/1382).
اسلاید 26: جایگاه فرمان رهبریایشان در قسمتی از بیانات خود می فرماید «همه هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور میدهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید». این سخن نشان می دهد که تا وقتی قرارگاه مرکزی دستور دارد و اختلال در تشخیص او تشخیص داده نشده، آتش به اختیار بودن بی معناست. از این رو جایگاه «آتش به اختیار» بودن و اقدام مستقل، پس از رتبه دستور قرارگاه مرکزی است. به عبارت دیگر، «آتش به اختیار» بودن یک فرمان ثانوی و اضطراری است، نه اولی و در شرایط عادی. بنابراین، وظیفه اصلی و اوّلی تمام افراد، ابتدا تبعیت از دستور قرارگاه مرکزی است، اما در صورت تشخیص وجود خلل و کاستی در دستور قرارگاه مرکزی، می توان مستقل وارد اقدام شد.
اسلاید 27: اقدام بر اساس مسئولیت و تخصصرهبری در قسمت دیگری از بیانات خود، می فرماید: «همه هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند».این تفکیک هسته ها به «فکری»، «فرهنگی»، «عملی» و «جهادی»، می تواند در دو حیطه «خواصِ در زمینه های فکری و نظری» و «خواص در زمینه های اجرایی و جهادی» جای گیرد. یعنی برخی هسته های تشکیلاتیِ نخبگان و خواص، در زمینه های نظری و فکری باید برای غلبه تفکر انقلابی تلاش کنند، و برخی از آنان، در زمینه های اجرایی اقدام کنند. به عبارت دیگر، اگر کسی در زمینه فکری، جزو نخبگان و خواص و هسته های فکری است باید در این زمینه رسالت خود را انجام دهد، و اگر کسی در زمینه اجرایی چنین است، باید در همان حیطه اجرایی (نه در زمینه نظری) اقدام کند، و هریک مستقلا حق آتش به اختیار بودن را در زمینه تخصصی خود دارند.
اسلاید 28:
اسلاید 29: شرایط موفقیت تاکتیک آتش به اختیار در صحنه نبرد برای غلبه بر دشمن :1- عناصر جبهه خودی بر اساس تشخیص عقلانی و عمل انقلابی ایفای نقش نمایند؛2- هدف حملات باید به سمت دشمن باشد و حفاظت از جان خودی ها فراموش نشود؛3- عناصری که در وضعیت آتش به اختیار قرار گرفته اند باید دائما اقدامات خود و دشمن را محاسبه و از عملکرد خود ارزیابی دقیق داشته باشند. 4- به محض برطرف شدن اختلال و برقراری ارتباط با قرارگاه،این وضعیت خاتمه یافته و اقدامات تابع دستورات و تدابیر فرمانده و قرارگاه خواهد بود.
اسلاید 30: شرایط و مراحل اقدام مستقل توسط هسته های فکری و اجرایی :1ـ تشخیص عالمانه مسائل اصلی از فرعی وتفکیک حیطه نظری و اجرایی؛2ـ اولویت بندی مسائل ؛3ـ آگاهی کامل از دستورات قرارگاه مرکزی مربوط درباره مسائل تشخیص داده شده؛4ـ آگاهی از وجود خلل و کاستی در قرارگاه مرکزی نسبت به امور اصلی و دارای اولویت؛5ـ برنامه ریزی و عالمانه و اقدام مستقل تأثیرگذار مثبت برای حل مسئله ای که از دید مسئولان قرارگاه مرکزی مخفی مانده است.
اسلاید 31: ویژگیهایآتش به اختیار در عرصه فرهنگی و سیاسی1- دارای قدرت تفکر، تشخیص تخصصی در عرصه های فکری، فرهنگی و سیاسی باشند و صلاحیت فکری و مهارتی لازم در این عرصه را داشته باشند؛2- اشراف اطلاعاتی کامل به موضوعی که باعث چالش و مسئله شده است؛3- تشخیص خود را با مسئولان ذیربط در میان گذاشته و تذکر لازم را ارائه دهد؛4- چنانچه مسئولان ذیربط پاسخگو نبودند و اقدام لازم معمول نداشتند، برای جلوگیری و ممانعت از اختلال و اشتباه اقدام نمایند؛5- برای هرگونه اقدام باید به نوع اخلال و عوامل مولد آن توجه داشت و میزان و نوع اقدام با توجه به هزینهها و پیامدهای احتمالی، پس از همفکری و تامل لازم و رعایت چارچوب های قانونی، طراحی و پیاده شود.6-آتش به اختیار در عرصههای فرهنگی و سیاسی، نباید عجولانه و شتابزده باشد.
اسلاید 32: راهکارهایی برای تحقق «آتش به اختیار» بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری1- این ایده در منظومه فکری و تدابیر امام خامنهای(مدظله) فهم و تبیین شده و از نگاه تک بعدی و اقدامات شتابزده اجتناب گردد.2- از حرکت های فرهنگی مقوم نظام انقلاب اسلامی و از نیروهای انقلابی که به عرصه اقدام میدانی برای تحقق این تدبیر ورود پیدا میکنندحمایت شود.3- نیروهای فرهنگی باید برای اجرای اقدامات فرهنگی رعایت قانون، انصاف، نزاکت اجتماعی و شؤون اخلاقی را داشته باشند؛4- شرط موفقیت نقشه راه بیان شده از سوی رهبر انقلاب انجام اقدامات ایجابی است، بنابراین باید از هرگونه اتهام زنی و هتک حرمت جدا اجتناب کرد؛5- متوسل شدن به هرگونه اقدام هیجانی و احساسی هیچ بهرهای را نصیب جریان انقلابی نمی کند، از این رو حرکتها و رفتارها را باید دقیقا در چارچوب عقلانیت و مصالح کلی نظام تنظیم کرد؛6- اقدامات فرهنگی در داخل نباید به شکل رفتارها و رویکردهای تقابلی با گروههای داخلی خود را نشان دهد. چرا که این وضع، فراهم کننده سوء استفاده دشمنان خواهد بود. بنابراین در نوع برخورد با مجموعه ها و افراد درون کشور باید نگاه ها طبیبانه و رویکردها باید مبتنی بر حل مسئله باشد.
اسلاید 33: 7- آتش به اختیار همان امربه معروف و نهی از منکر اثربخش و هدفمند است و وظیفه مردم در بیان امر به معروف و نهی از منکر، رعایت مراتب و مراحل مناسب میباشد.8- رفتارها و اقدامات باید اقناعی و موجه بوده و بتواند افکار عمومی را با خود همراه سازد؛9- برای تحقق برنامه های فرهنگی باید از ظرفیت های نهفته تاریخ انقلاب به خوبی استفاده کرد و شخصیتهای ممتاز انقلاب را با هدف الگو سازی به جامعه معرفی کرد؛10-آنچه میتواند نسل جوان و هسته های فرهنگی جامعه را در تحقق تکالیف ضمانت کند،آسیب شناسی مستمر از عملکرد خود است.11- اثر بخشی عملی میدانی در عرصه علمی، سیاسی و فرهنگی مستلزم داشتن شناخت دقیق و رفتار فاخر و سنجیده است که لازمه آن برخورداری از دانش و مهارتی است که آموزشهای حداقلی را لازم دارد.12- همانگونه که هدف از عمل میدانی با آتش به اختیار در حوزههای علمی، فکری و سیاسی، غلبه گفتمانی به نفع انقلاب اسلامی است، برخورداری از روحیه انقلابی و پایبندی به عمل انقلابی از لوازم آن است که در عین شجاعانه بودن و بهنگام بودن، به اندازه و مناسب نیز باید باشد.
اسلاید 34: الزامات اجرایی فرمان «آتش بهاختیار»1) عمل کردن به تکلیف به صورت خودجوش و مستقل2) تدین و تعبد3) انقلابی عمل کردن4) قانونگرایی5) نگاه نقادانه و آرمانگرایانه6) منتظر نظر رهبری نبودن7) تذکر لسانی
اسلاید 35:
اسلاید 36: جمع بندی و نتیجه گیری۱ـ «آتش به اختیار» بودن، حاکی از قرار داشتن در شرایط حساس «جنگ»ی است و به هدف «غلبه دادن گفتمان انقلاب» تجویز شده است. ۲ـ مخاطبان دستور ویژه «آتش به اختیار»، افسران جنگ نرم و هسته های فکری و اجرایی هستند، نه پیاده نظامان و عموم افراد. ۳ـ «آتش به اختیار» بودن، حتی در شرایط جنگ نرم، دستوری ثانوی است؛ یعنی تا وقتی قرارگاه مرکزی دستوری دارد که در تشخیص مسائل اصلی و فرعی درست عمل کرده، نوبت به اقدام مستقل و سلیقه های افسران نمی رسد.۴ـ نخبگان و هسته های فکری، هریک بسته به توانایی و تخصص خود، با تشخیص صحیح و عالمانه، باید مسائل اصلی و فرعی حیطه فکری و اجرایی خود را تشخیص داده، در صورت خلل و کاستی در دستورات قرارگاه مرکزی، مستقلا اقدام کنند.5- نکته مهم دیگر آن که در اجرای موضوع آتش به اختیار باید در کنار اقدامات خودجوش انقلابی،باید نگاهی توامان به اصلاح ساختارها و رفع اختلالات در دستگاههای فرهنگی از طریق ارائه پیشنهاد و گفتگوهای علمی و منطقی داشت.چرا که قرار نیست برای همیشه نهادهای فرهنگی گرفتار ضعف ها و اختلال در تصمیم گیری و عملکرد باشند.
اسلاید 37: منابع: صحیفه امام پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری پایگاه اینترنتی بصیرتپایگاه اینترنتی جهان نیوز خبرگزاری تسنیم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.