صفحه 1:

صفحه 2:
تهیه کننده: زهره سکاکی.مدیریت خانواده ا

صفحه 3:
آداب معنوی دوران بارداری فرزندان. حاصل زندگی انسان ها هستند و اهتمام بی وقفه برای به ثمر نشاندن این «پاره های حگر»*. امری است سرشتی و فطری که از جانب حضرت حق؛ ‎Je‏ :

صفحه 4:
جنین؛ بینا؛ شنوا و آگاه جنین؛ از همان زمان انعقاد نطفه. موجودی است زنده و از شمار بندگان خدای متعال؛ که دیگر بندگان. موظف به حفظ شان و حقوق او هستند. بر اساس همین دیدگاه مترقی اسلام. در قوانین فقهی ماء برای نطفه - د همان لحظه نخست انعقادش 7 نیز ديه تعيين شده است و هيج كس حةٍ «ندارد او را از حقّ زندكى كردن محروم كند

صفحه 5:
ار تا راقاسته کید با دیدگاه عیومتصفانه پسیاری ] مکاتب غربی که هر گاه که بخواهند به خود اجازه می دهند این موجود بی دفاع را به ديار عدم راهى كنند. متاسفانه اين طرز نكرشر 7 به ویژه از زمان اجراى برنامه هاى تنظيم خانواده - در كشور م نیز رسوخ کرده است و به ویژه تا قبل از چهارماهگی. از منظر .بسیاری از مردم. اقدام برای سقط جنین جایز شمرده می شود

صفحه 6:
اما بايد توجّه داشت كه اكر حتى جنين را جماد. يعنى موجودى در حدّ سنگ و چوب هم فرض کنیم. طبق نظر قرآن. باز موجودى است كه تسبيح .حق تعالی می گوید و قابل احترام است بستابولیراید دقتهلشته بساشیم که تسمام‌آنچه که مادر می‌خورد. می پسوشد. می‌شسنود. می‌گوید» موسيند. لسمس‌میکند» 1 حساس‌صیکند و نيز تمام كنشهاو ولكنشهاوق لبىو روحواو و حتئتماملتفاقاتييرامو او - يعنوفضاويندكى يفتار همسر. همنشينازه ... 7 همه و همه بسر تسرب جنيره و ترند

صفحه 7:
تذگر ۱: تربیت فرزند از دوران جنینی شروع می شود. تذگر ۲: اعتقاد بسیاری بر این است که تاثیرپذیری جنین از عوامل تربیتی از ماه چهارم و پس از ولوج روح شروع می شود. علاوه بر تاثیرات گوناگون قبل از انعقاد نطفه. جنین از همان لحظه انعقاد نطفه نيز متاتّر از عوامل اطراف خود است و لذا تربیت کودک از همان لحظه تشکیل نطفه آغاز می شود. البته چنانکه گفتیم این مساله نیز با قدری مسامحه بیان می شود وگرنه تربیت کودک روندی است مستمر و دایمی که از مذتها ولاز انعقاد نطفه او آغاز شده است.

صفحه 8:
نظر اسلام پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمابند» :انَّ الْوَلَدَ الصّالحَ رَيْحَانَةٌ من ریّاحین الْجَنّه: فرزند صالح. ربجانه ای از رباحین بهشت است «. * پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : زن از ابتدای بارداری قا,وضع حملش و پس از آن تا از شیر گرفتن کودک. اجری به مانند رزمنده در راه خدا دارد و اگر در این دوران از دنیا برود منزلتی به مانند منزلت شیهید دارد.

صفحه 9:

صفحه 10:
تلاوت قرآن خانه های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید؛ ... هر گاه در خانه ای. قرآن زیاد تلاوت شود. خير و بركت آن خانه زياد مى شود و اهل آن به وسعت می رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی پیدا می کند؛ چنانکه ستارگان آسمان برای مین می درخشند.»

صفحه 11:
— تن زیارت و شرکت در مجالس اهل بیت(عل ۱ ۱ السّلام) 5 اللع0 05 رو و کودکتان راز ربا ۳۹ شریفه. بهره مند کنید؛ به ویژه حداقل یک بار در طول بارداری سعی کنید به زیارت حضرت امن الحجج و خواهر مکرمه ایشان حضرت معصومه(علیهما السلام) شرفیاب شوید. اگر برایتشان امكان دارد كه به طور منظم از اين فيض با فيض زيارت ساير امام زادكان عظام بهره مند شويد هركز از آن غافل نشوید. |

صفحه 12:
وضو ‎-١‏ داشتن وضو هميشه امرى است يسنديده تا آن حد كه در آموزه هاى دينى ماء «دايم الوضو بودن» يك ارزش غيرقابل انكار به حساب مى آيد؛ بای مثال. ل فرمايند:« ان اسْتَطَعْتَ أنْ نَكُونَ باللَد وَالنّهَارٍ عَلَى طَهَارَهِ فَافْعَلُ قانک تَكُونُ اذَا مث ‎oleh le‏ مث شَهيداً : اكر مى توانى كه در تمام شبانه روز با وضو باشى اين كار را بكن كه اكر در حال طهارت بمیری. شهيد از دنيا رفته ‎yl‏ ترش برای زن باردار به طریق اولی قابل اثبات است؛ چرا که انجام ‏برجن تحت نریت وجود او و فوزندش را ‎sas Jl Shy‏ دا ‎Seal all orn cl‏ که رنان باردار همیشه با وصو باشند. ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
as ‏کمتر مساله ای است که بتواند به اندازه لقمه حرام. انسان را از درک سعادت محروم‎ ‏کند و در عین حال-و متاشفانه- در این روزهاء شاید کمتر مساله شرعی باشد که به‎ ‏این اندازه مورد غقلت واقع شده باشدء‎ اهمّیت توجه به حلال و حرام لقمه و تاثیر آن بر تربیت معنوی انسان در تاریخ آمدملسنکهلمام حسیخعلیه لسلام) به لشکر عمر سعد فرمودند: شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهابتان مهر خورده است. دیگر حق را نمی پذیرید و به آن گوش نمی دهید. حضرت آیت الله مظاهری نیز در مورد تاثیر غذا می فرمایند: «غذای حلال در آن وقت انعقاد نطفه آتاثیر عجیبی روی بچه دارد چنانچه غذای حرام در شقاوت اولاد ((عجیبی دارد... غذای حرام. مال حرام. از هر آتشی بدتر است؛ اگر نطفه بچه منعقد شود از غذای حرام. رستگار شدن او کاری است بس مشکل.

صفحه 14:
فضای معنوی و آرام خانواده یکی از مهمترین عوامل در آرامش روحی فرزندان در زندگی آینده. آرامش روحی مادر در دوران بارداری است. در واقع هر گونه استرس مادر در دوران بارداری» تنش های روحی فرزند در زندگی آینده اش را به دنبال خواهد داشت و این امری است هم مورد تایید شرع مقدّس و هم دارای پشتوانه در علم امروز. از سوی دیگر هر قدر فضای خانه در دوران بارداری از آلودگی گناه و اشتغالات غير معنوى به دور باشد؛ جنين نيز كه در چنین بشری رشد می کند در آینده. انس و الفت بیشتری با این مسایل خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می کنیم: تنش های روحی بین اعضای خانواده به حذاقل برسد. اندکی گذشت و کمم محبت. این زمینه را فراهم خواهد کرد. بسیاری از استرس ها در خانواده ها بر سر مسایل ت. کم کردن سطح توقعات طرفین و افزایش اعتماد و توقّل به خدای متعال در ادار امور مادّی زندگی. هم زندگی را زیباتر می کند و هم شما و فرزندتان را به خدای تعالی

صفحه 15:
- مادر بايد در همه حال از جنین خود رضایت داشته باشد. نارضایتی مادر از جنین تاثیر منفی زیادی در روحیات آینده کودک و به ویژه ارتباط عاطفی او با مادر دارد. دلیل این نارضایتی ها معمولا به دلیل ناخواسته بودن جنین است. در این مواقع بهتر است پدر و مادر به این نکته ظریف توجه کنند که فرزندان قبلی را خود آنها خواسته اند و اين فرزند را خدا! براى قبلى ها خود آنها برنامه ريزى كرده اند و براى اين خدا! توخه به همین نکته لطیف کفایت می کند تا مادر ۱ 3 ویژه ای داشته باشد؛ درواقع اگر به جای واژه«ناخواسته» عبارت«خداخواسته» را در ذهنتان جایگزین کنید همه چیز حل می شود. در این دوران. راه را بر ورود امواج گناه آلود انواع فیلم ها و موسیقی های نامناسب به خانه مسدود کنید. پخش ملایم قرایت قرآن در خانه در ساعات مناسبی از روزء شاید بیش از هر کسی جنین را خوشحال و مسرور کند. یکی از مو قات در مورد سلامت روحی فرزند؛ همنشینی های مادر در دورا بارداری است . هر «هم صحبتی» و «هم نفسی». به اندازه خود. جنین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همان گونه که همنشینی با خوبان. در سعادت انسان تاثیر شگرفی دارد؛ هم صحبتی با اهل گناه یا حضور در مجلس گناه هم .می تواند عاقبت ناخوشاپندبرای فرزند رقم زند

صفحه 16:
در این زمینه: ۱- زن باید مسایل شرعی مربوط به ارتباط با نامحرم را به دقّت رعایت کند و تا می تواند با نامحرم به جز در حذ ضرورت. تماس و گفتگو نداشته باشد. ۲ زن. بیشترین همنشینی را با همسر خود دارد. باید سعی شود مکالمات زوجین خارج از موضوعات گناه آلود باشد. 4- بسیاری از پیامک ها مصداق گفتگوی گناه آلود هستند؛ پس در دوران بارداری «اس ام اس بازی» را به حذاقل برسانید. یکی از آثار موكد صدقه. دفع انواع بلا و شرور است: * بيا اکرم (صلی الله عليه وآله و سلّم) فرمودند: «الصَّدَقَهُ تسد من الشّرّ: صدقه هفتاد باب شر را مسدود مى كند.» و چه بلایی بالاتر از داشتن فرزند ناصالح و یا چه ابتلایی سخت تر از دیدن معلولیت جسمی جگرگوشه هایمان؟ بنابراین به صدقه دادن روزانه البته بهتر آن است که اهتمام ویژه ای داشته باشید و آن را ترک نکنید. البته ب انيد با رعايت شرایط. صدقه را شخصاً به نیازمندان واقعی برسانید.

صفحه 17:
بت در در روابات وارد شده است که امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بیمار شدند. بيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله و سلّم) با مردم به عیادت آنان آمدند و به حضرت علی (علیه السلام) پیشنهاد کردند که برای سلامتی دو کودک عزیز خود نذر کنند که روزه بگیرند. پس از آن که حسنین (علیهما السلام) بهبود یافتند. حضرت علی و حضرت فاطمه(علیهما السلام) سه روز روزه گرفتند . از اين واقعه می توان نتیجه گرفت که ما هم می توانیم برای فرزندی که در راه داریم نذر کنیم تا انشاءالله خداوند کودکی صحیح و سالم به ما عنایت نماید. اين که نذر چه باشد بر عهده خود ماست. اگر در نیت خود خالص باشیم می توانیم مطمین باشیم که خداوند کریم بهترین مصلحت را برای ما رقم خواهد زد.

صفحه 18:
ساسا بر سای تدای باروانی که سم به امنیس کرد با شون متعال عهد كنيد كه تلاش خواهید کرد که این فرزند را به سوی مسیر بندگی او رهنمون شوید و از او بخواهید که پاریگر شما باشد. چه خوب است که علاوه بر این عهد. فرزند خود را به طور خاص به یکی از حضرات معصومین(علیهم الشلام) بسپارید و از ایشان بخواهید که او را در يناه محبّت و حمايت خود كيرد و به سمت و سویی که صلاح مى داند رهنمون كند.

صفحه 19:
مایم 2 13 ص 170) لکافی؛ ج 6 ص 3 -وسایلالشیعه ج 15 ص 125 جساالتوار, ج 101 ص 107 ساد ص رهالفقة ع 023 5601 -کتاب « برگی از دفتر آفتاب» به نقل از پایگاه كاو//:دا تنفس المهموم. شیخ عباس قمی. قم. مکتبه بصیرتی. ص 245 -شرح مثنوی» علامه جعفری. ج 1 ص 719 به نقل از -.تناو-اه.سسس -خزینه الجواهر ص 430 موعظه در تاثیر اغذیه از حدیث حلیت و حرمت در انسان؛ به نقل از .تاد .سم -معراج السعاد» انتشازات مطبوعاتی حسینی» ص ‎B13‏ چاپ 1375 به نقل از نانک ‎Www‏ ‎Blut es slats, dans‏ ان تشارلتلم لبیها سل(78 ص ص43 و 50- www.al-shia.o

صفحه 20:

بهار 94 آداب معنوی دوران بارداری فرزندان ،حاصل زندگی انسان ها هستند و اهتمام بی وقفه برای به ثمر نشاندن این «پاره های جگر»* ،امری است سرشتی و فطری که از جانب حضرت حق؛ ّ جل و عال؛ در محمل نورانی مح ّبت پدرانه و مهر مادرانه ،در وجود والدین به ودیعت گذاشته شده است . جنین؛ بینا ،شنوا و آگاه جنین؛ از همان زمان انعقاد نطفه ،موجودی است زنده و از شمار بندگان خدای متعال؛ که دیگر بندگانّ ، موظف به حفظ شان و حقوق او هستند. بر اساس همین دیدگاه مترقّی اسالم ،در قوانین فقهی ما ،برای نطفه – در همان لحظه نخست انعقادش – نیز دیه تعیین شده است و هیچ کس حق حق زندگی کردن محروم کند .ندارد او را از ّ این بینش متعالی را مقایسه کنید با دیدگاه غیرمنصفانه بسیاری از مکاتب غربی که هر گاه که بخواهند به خود اجازه می دهند این متاسفانه این طرز نگرش موجود بی دفاع را به دیار عدم راهی کنندّ . – به ویژه از زمان اجرای برنامه های تنظیم خانواده – در کشور ما نیز رسوخ کرده است و به ویژه تا قبل از چهارماهگی ،از منظر .بسیاری از مردم ،اقدام برای سقط جنین جایز شمرده می شود حد توجه داشت که اگر ح ّتی جنین را جماد ،یعنی موجودی در ّ ا ّما باید ّ سنگ و چوب هم فرض کنیم ،طبق نظر قرآن ،باز موجودی است که تسبیح .حق تعالی می گوید و قابل احترام است بIIنابراIیIنبIIاید دّ IقIتداIشIته بIIاشIیمکIIه تIIمامآIنIچه کIIه مIادر مIیخIورد ،مIی پIIوشد ،مIیشIنود ،مIیگIIوید ،مIیبIIیند ،لIIمسمIیکIIند ،اIحIساسمIیکIIند و نIIیز تIIمام کIIنشها و واIکIنشهایقIلبیو روIحIیاو و حّ IتیتIIماماIتّIفاقاتپIIیراIمونI ‏IیرIفIتار هIمسر ،هIمنشینانو … – هIمه و هIمه بIIر تIIربIی او – یIعنیفIIضایزIندگ ، .روIحIیجIنینمIوثّرند تذکّر :۱تربیت فرزند از دوران جنینی شروع می شود. تذکّر :۲اعتقاد بسیاری بر این است که تاثیرپذیری جنین از عوامل تربیتی از ماه چهارم و پس از ولوج روح شروع می شود .عالوه بر تاثیرات گوناگون قبل از انعقاد نطفه ،جنین از همان لحظه انعقاد نطفه نیز متاثّر از عوامل اطراف خود است و لذا تربیت کودک از همان لحظه تشکیل نطفه آغاز می شود .البته چنانکه گفتیم این مساله نیز با قدری مسامحه بیان مدتها می شود وگرنه تربیت کودک روندی است مستمر و دایمی که از ّ قبل از انعقاد نطفه او آغاز شده است. نظر اسالم پیامبر خدا (ص ّلی الله علیه و آله و س ّلم) می فرمایند» ین الْ َج َّن ِه :فرزند صالح، اح ِ ِن َریَ ِ ِح َرْی َحانَ ٌه م ْ الصال َ :ا َّ ِن الْ َولَ َد َّ ریحانه ای از ریاحین بهشت است«. * پیامبر خدا(ص ّلی الله علیه و آله و س ّلم) فرمودند :زن از ابتدای بارداری تا وضع حملش و پس از آن تا از شیر گرفتن کودک ،اجری به مانند رزمنده در راه خدا دارد و اگر در این دوران از دنیا برود منزلتی به مانند منزلت شهید دارد. توصیه های عمومی شاید بد نباشد که در ابتدای بارداری و ح ّتی از آن زمان که تصمیم به بارداری می گیرید از گناهان گذشته خود توبه کنید و از خدای متعال بخواهید که توفیق پرهیز از گناه را به شما عطا کند و نیز بخواهید که آثار .گناهان گذشته شما بر نسل آینده را پاک کند مهمترین توصیه در دوران بارداری ،همان مهمترین نیاز زندگی معنوی .همه ما انسان ها یعنی ترک گناه است نماز و روزه -۱مراقبت از نماز ا ّول وقت را فراموش نکنید: -۲اگر اوایل بارداری با ماه مبارک رمضان مصادف شد سعی کنید با وسواس بیشتری با مساله روزه داری برخورد کنید و اگر وضعیت جسمانی شما به اقتضای روزه گرفتن ح ّتی به صورت متناوب را داشت از این رحمت بی دریغ محروم نشوید. تالوت قرآن خانه های خود را به تالوت قرآن روشن کنید؛ … هر گاه در خانه ای ،قرآن زیاد تالوت شود ،خیر و برکت آن خانه زیاد می شود و اهل آن به وسعت می رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی پیدا می کند؛ چنانکه ستارگان آسمان برای اهل زمین می درخشند». زیارت و شرکت در مجالس اهل بیت(علیهم السالم) ّ -۱حتماً سعی کنید خود و کودکتان را از زیارت مشاهد حداقل یک بار در طول شریفه ،بهره مند کنید؛ به ویژه ّ بارداری سعی کنید به زیارت حضرت ثامن الحجج و خواهر السالم) شرفیاب شوید. مکرمه ایشان حضرت معصومه(علیهما ّ ّ اگر برایتشان امکان دارد که به طور ّ منظم از این فیض یا فیض زیارت سایر امام زادگان عظام بهره مند شوید هرگز از آن غافل نشوید. وضــــو -۱داشتن وضو همیشه امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه های دینی ما« ،دایم الوضو بودن» یک ارزش غیرقابل انکار به حساب می آید؛ برای مثال ،حضرت مح ّمد مصطفی(ص ّلی الله علیه و آله و س ّلم) می ون ب َّ الن َها ِر َع َلی َط َها َر ٍه َفا ْف َع ْل َفِانَّ َ ک فرمایند «:ا ِ ِالل ْی ِل َو َّ اس َت َط ْع َ ت اَ ْن تَ ُک َ ِن ْ ِت َشهِیداً :اگر می توانی که در تمام شبانه روز با ِت َع َلی َط َها َر ٍه م َّ ون اِ َذا م َّ تَ ُک ُ وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری ،شهید از دنیا رفته ای». این موضوع برای زن باردار به طریق اولی قابل اثبات است؛ چرا که انجام و مستحب ،نورانیت وجود او و فرزندش را توامان به دنبال خواهد این ّ داشت .بنابراین بهتر آن است که زنان باردار همیشه با وضو باشند. لـقـمـه کمتر مساله ای است که بتواند به اندازه لقمه حرام ،انسان را از درک سعادت محروم متاسفانه -در این روزها ،شاید کمتر مساله شرعی باشد که به کند و در عین حال-و ّ این اندازه مورد غفلت واقع شده باشد. اه ّمیت توجه به حالل و حرام لقمه و تاثیر آن بر تربیت معنوی انسان ‏IعIلیه اIلسالم) بIIه لIIشکر عIمر سIعIد فIرمودIند: ‏Iسین در تIIارIیIخآIمده IاIسIتکIIهاIمام ح ( شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مهر خورده است .دیگر حق را نمی پذیرید و به آن گوش نمی دهید. حضرت آیت الله مظاهری نیز در مورد تاثیر غذا می فرمایند« :غذای حالل در آن وقت [انعقاد نطفه]تاثیر عجیبی روی بچه دارد چنانچه غذای حرام در شقاوت اوالد تاثیر عجیبی دارد… غذای حرام ،مال حرام ،از هر آتشی بدتر است؛ اگر نطفه بچه منعقد شود از غذای حرام ،رستگار شدن او کاری است بس مشکل. فضای معنوی و آرام خانواده یکی از مهمترین عوامل در آرامش روحی فرزندان در زندگی آینده ،آرامش روحی مادر در دوران بارداری است .در واقع هر گونه استرس مادر در دوران بارداری ،تنش های روحی فرزند در زندگی آینده اش را به دنبال خواهد داشت و این امری است هم مورد مقدس و هم دارای پشتوانه در علم امروز .از سوی دیگر هر قدر فضای خانه تایید شرع ّ در دوران بارداری از آلودگی گناه و اشتغاالت غیر معنوی به دور باشد؛ جنین نیز که در چنین بشری رشد می کند در آینده ،انس و الفت بیشتری با این مسایل خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می کنیم: حداقل برسد .اندکی گذشت و کمی تنش های روحی بین اعضای خانواده به ّ مح ّب ت ،این زمینه را فراهم خواهد کرد .بسیاری از استرس ها در خانواده ها بر سر مسایل ما ّدی است .کم کردن سطح تو ّقعات طرفین و افزایش اعتماد و توکّل به خدای متعال در اداره امور ما ّد ی زندگی ،هم زندگی را زیباتر می کند و هم شما و فرزندتان را به خدای تعالی مادر باید در همه حال از جنین خود رضایت داشته باشد .نارضایتی مادر از جنین تاثیرمنفی زیادی در روحیات آینده کودک و به ویژه ارتباط عاطفی او با مادر دارد .بیشترین دلیل این نارضایتی ها معموال به دلیل ناخواسته بودن جنین است .در این مواقع بهتر توجه کنند که فرزندان قبلی را خود آنها خواسته است پدر و مادر به این نکته ظریف ّ اند و این فرزند را خدا! برای قبلی ها خود آنها برنامه ریزی کرده اند و برای این یکی توجه و لطف توجه به همین نکته لطیف کفایت می کند تا مادر اتّفاقا به این فرزند ّ خدا! ّ ویژه ای داشته باشد؛ درواقع اگر به جای واژه«ناخواسته» عبارت«خداخواسته» را در ذهنتان جایگزین کنید همه چیز حل می شود. در این دوران ،راه را بر ورود امواج گناه آلود انواع فیلم ها و موسیقی های نامناسب به خانه مسدود کنید .پخش مالیم قرایت قرآن در خانه در ساعات مناسبی از روز، شاید بیش از هر کسی جنین را خوشحال و مسرور کند. هـمـنـشـیـن یکی از موثّرترین اتّفاقات در مورد سالمت روحی فرزند؛ همنشینی های مادر در دوران بارداری است .هر «هم صحبتی» و «هم نفسی» ،به اندازه خود ،جنین را تحت تاثیر قرار خواهد داد .همان گونه که همنشینی با خوبان ،در سعادت انسان تاثیر شگرفی دارد؛ هم صحبتی با اهل گناه یا حضور در مجلس گناه هم .می تواند عاقبت ناخوشایندبرای فرزند رقم زند در این زمینه: -۱زن باید مسایل شرعی مربوط به ارتباط با نامحرم را به د ّقت رعایت کند و تا می حد ضرورت ،تماس و گفتگو نداشته باشد. تواند با نامحرم به جز در ّ -۲زن ،بیشترین همنشینی را با همسر خود دارد .باید سعی شود مکالمات زوجین خارج از موضوعات گناه آلود باشد. -4بسیاری از پیامک ها مصداق گفتگوی گناه آلود هستند؛ پس در دوران حداقل برسانید. بارداری «اس ام اس بازی» را به ّ یکی از آثار موکّد صدقه ،دفع انواع بال و شرور است: الص َد َق ُه تَ ُس ُّد * پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و س ّلم) فرمودندَّ « : الش ِّر :صدقه هفتاد باب شر را مسدود می کند». ِن َّ ِین بَاب ًا م َ َس ْبع َ و چه بالیی باالتر از داشتن فرزند ناصالح و یا چه ابتالیی سخت تر از دیدن معلولیت جسمی جگرگوشه هایمان؟ بنابراین به صدقه دادن روزانه اهتمام ویژه ای داشته باشید و آن را ترک نکنید .البته بهتر آن است که اگر بتوانید با رعایت شرایط ،صدقه را شخص ًا به نیازمندان واقعی برسانید. نــــذر در روایات وارد شده است که امام حسن و امام حسین(علیهما السالم) بیمار شدند .پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و س ّلم) با مردم به عیادت آنان آمدند و به حضرت علی(علیه السالم) پیشنهاد کردند که برای سالمتی دو کودک عزیز خود نذر کنند که روزه بگیرند .پس از آن که حسنین (علیهما السالم) بهبود یافتند ،حضرت علی و حضرت فاطمه(علیهما السالم) سه روز روزه گرفتند . از این واقعه می توان نتیجه گرفت که ما هم می توانیم برای فرزندی که در راه داریم نذر کنیم تا انشاءالله خداوند کودکی صحیح و سالم به ما عنایت نماید .این که نذر چه باشد بر عهده خود ماست .اگر در نیت خود خالص باشیم می توانیم مطمین باشیم که خداوند کریم بهترین مصلحت را برای ما رقم خواهد زد. عــهــد در ابتدای بارداری یا زمانی که تصمیم به بارداری می گیرید با خداوند متعال عهد کنید که تالش خواهید کرد که این فرزند را به سوی مسیر بندگی او رهنمون شوید و از او بخواهید که یاریگر شما باشد .چه خوب خاص به یکی از است که عالوه بر این عهد ،فرزند خود را به طور ّ السالم) بسپارید و از ایشان بخواهید که او را حضرات معصومین(علیهم ّ در پناه مح ّبت و حمایت خود گیرد و به سمت و سویی که صالح می داند رهنمون کند. منابع: مستدرکالوسایل ،ج ،15ص )170الکافی؛ ج 6؛ ص 3وسایلالشیعه ،ج ،15ص 125بحاراالنوار ،ج ،101ص 107منالیحضرهالفقیه ،ج ،3ص 561کتاب « برگی از دفتر آفتاب» به نقل از پایگاه http://shiabooks.irنفس المهموم ،شیخ عباس قمی ،قم ،مکتبه بصیرتی ،ص 245شرح مثنوی ،عالمه جعفری ،ج ،1ص 719به نقل از www.al-shia.orgخزینه الجواهر ،ص ،430موعظه در تاثیر اغذیه از حدیث حلیت و حرمت درانسان؛ به نقل از www.al-shia.org معراج السعاده ،انتشارات مطبوعاتی حسینی ،ص ،313چاپ 1375؛ به نقل ازwww.al-shia.org }ت}م ا}ب}یها ،س}}ا}ل ،78ص}}ص 43و -50 ت}}رب}یتف}}رز}ند از ن}}ظر ا}س}الم ،ا}ن}تشارا ا ‏www.al-shia.org

51,000 تومان