صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
هجرت و جهاد آزادی: نبود مانع (درونی و بیرونی) در مسیر رشد و کمال سوال: اگر مانعی در مسیر رشد ما وجود داشت. چه کنیم؟ راهکار: الف) درگیری با مانع در مسیر رشد 4> جهاد ب) دور زدن مانع در مسیر رشد ‎٩‏ هجرت هدف غایی هجرت و جهاد: حفظ دین و ایمان هجرت و جهاد: دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان 1

صفحه 3:
تفسیو سوره حمد پسم الرحمن الرحيم رحمن و رحيم: مشتق از «رحمت» “در رحمت: موجودى نيازمند و مستحق است. قابل ترحم است و استحقاق دارد جيزى به او برسد. “تفاوت رحمت خدا و رحمت انسان “در معناى رحمان و رحيم: آنياز عظيم مخلوقات: با لفظ و با زبان تكوين و دست هاى دراز آرحمت بى نهايت و بى حساب الله تفاوت «رحمن» و «رحيم». «رحمن»: بر وزن فعلان |اسم مبالغه! : کثرت و وسعت رحمت. بر همه جا و همه چیز نرحمت عام «رحیم»: بروزن فعیل اصفت مشبهه! : ثبات و دوام رحمت. رحمت لاینقطع و دائم: رحمت خاص

صفحه 4:

صفحه 5:
اقسام جهاد: جهاد بیرونی (ظاهری): درگیری با مانع بیرونی-» جهاد اصغر در زمان جنگ: شرکت در جهاد در زمان صلح: آرزوی جهاد جهاد درونی (باطنی) : درگیری با مانع درونی - جهاد اکبر * تهذیب نفسء تزکیه و غیره * مقابله با نفس اماره. آداب و رسوم غلط اجتماعی, عادات منفیء تعصبات خرافی و جاهلی و مواردی از اين قبیل

صفحه 6:
اقسام هجرت: هجرت بیرونی (ظاهری): تغییر با جابه جایی محیط ” عدم پذیرش جبر محیط در اسلام هجرت درونی (باطنی): ترک یکباره گناه يا معصیت ”داستان بشر حافی "داستان فضیا ~~”

صفحه 7:
شبهه های وارد بر جهاد شبهه اول:راجع به فلسفه جهاد طرح شبهه: جنگ بد است و ادیان باید با آن مخالفت کنند. چرا جنگ در اسلام یکی از فروع دی است؟ پاسخ: جنگ تجاوزکارانه بد است ولی جنگ برای دفع تجاوز و تهاجو لازم است صلح 6< تسلیم شدن: مقاومت در برابرتهاجم از ضروریات زندگی تشریع جهاد:مبارزه با تهاجم و تجاوز معنای موسع تهاجم: جهاد برای دفاع از سرزمین اسلامی در مقابل تعرض جهاد برای حفظ جان, مال. ناموس خود جهاد برای مساعدت به مظلوم و مقابله با اهل بغى

صفحه 8:
شبهه دوم: راجع به جهاد با آزادی عقیده طرح شبهه: اسلام می خواهد با جهاد و با زور شمشیر . عقاید توحیدی خود را بر غیرمسلمانان تحمیل کند و این امر با آزادی تفکر و آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» مغایر است. پاسخ: مقدمه: توحید. یک حق شخصی است یا حق عمومی؟ دیدگاه های مختلف: توحید در زمره حقوق شخصی افراد یا حداکثر قومی: عدم جواز جنگ برای اشاعه توحید توحید در زمره حقوق انسانی مانند آزادی. عدالت و..: عدم جواز جنگ و سلب حقوق انسانی (آزادی) برای تامین یک حق دیگر (توحید) نظر شهید مطیهری: توحید در زمره حقوق انسانی است ولی اجبارپذیر نیست (مانند محبت جهاد برای : آزادی دعوت و ررفع موانع عدم امکان تحمیل توحید با زور

صفحه 9:
شبهه سوم: راجع به جزیه طرح شبهه: اگر جهاد اسلامی برای نجات بشر است. چرا با گرفتن باج و جزیه دست از جهاد بر می دارد؟ پاسخ: دیدگاه های مختلف در مورد جزیه: جزيه: نوعى باج است که مانع جنگیدن مسلمانان با اهل کتاب می شود مالیات است در مقابل بهره مندی از خدماتی که در جامعه اسلامی از آن بهره مند هستند و مورد پذیرش است.

صفحه 10:
آزادی معنوی جهاد با دشمن بیرونی انسان

بسم اهلل الرحمن الرحیم هجرت و جهاد آزادی :نبود مانع (درونی و بیرونی) در مسیر رشد و کمال سوال :اگر مانعی در مسیر رشد ما وجود داشت ،چه کنیم؟ راهکار: الف) درگیری با مانع در مسیر رشد◄جهاد ب) دور زدن مانع در مسیر رشد ◄هجرت هدف غایی هجرت و جهاد :حفظ دین و ایمان هجرت و جهاد :دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان بسم اهلل الرحمن الرحیم تفسیر سوره حمد رحمن و رحیم :مشتق از «رحمت» در رحمت :موجودی نیازمند و مستحق است ،قابل ترحم است و استحقاق دارد چیزی به او برسد. ‏تفاوت رحمت خدا و رحمت انسان ‏در معنای رحمان و رحیم: نیاز عظیم مخلوقات :با لفظ و با زبان تکوین و دست های دراز ‏رحمت بی نهایت و بی حساب اهلل تفاوت «رحمن» و «رحیم»: «رحمن» :بر وزن فعالن {اسم مبالغه} :کثرت و وسعت رحمت ،بر همه جا و همه چیز :رحمت عام «رحیم» :بروزن فعیل {صفت مشبهه} :ثبات و دوام رحمت ،رحمت الینقطع و دائم :رحمت خاص آزادی انسان جلسه چهارم اقسام جهاد: جهاد بیرونی (ظاهری) :درگیری با مانع بیرونی← جهاد اصغر در زمان جنگ :شرکت در جهاد در زمان صلح :آرزوی جهاد جهاد درونی (باطنی) :درگیری با مانع درونی ← جهاد اکبر تهذیب نفس ،تزکیه و غیره مقابله با نفس اماره ،آداب و رسوم غلط اجتماعی ،عادات منفی ،تعصبات خرافی و جاهلی و مواردی از این قبیل اقسام هجرت: هجرت بیرونی (ظاهری) :تغییر یا جابه جایی محیط عدم پذیرش جبر محیط در اسالم هجرت درونی (باطنی) :ترک یکباره گناه یا معصیت ‏داستان بشر حافی ‏داستان فضیل .1 .2 شبهه های وارد بر جهاد شبهه اول:راجع به فلسفه جهاد .3 طرح شبهه :جنگ بد است و ادیان باید با آن مخالفت کنند .چرا جنگ در اسالم یکی از فروع دین است؟ .4 پاسخ: .5 جنگ تجاوزکارانه بد است ولی جنگ برای دفع تجاوز و تهاجو الزم است .6 صلح ≠ تسلیم شدن :مقاومت در برابر تهاجم از ضروریات زندگی .7 تشریع جهاد :مبارزه با تهاجم و تجاوز .8 معنای موسع تهاجم: .1 جهاد برای دفاع از سرزمین اسالمی در مقابل تعرض .2 جهاد برای حفظ جان ،مال ،ناموس خود .3 جهاد برای مساعدت به مظلوم و مقابله با اهل بغی .1 شبهه دوم :راجع به جهاد با آزادی عقیده ‏ طرح شبهه :اسالم می خواهد با جهاد و با زور شمشیر ،عقاید توحیدی خود را بر غیرمسلمانان تحمیل کند و این امر با آزادی تفکر و آیه شریفه «ال اکراه فی الدین» مغایر است. ‏ پاسخ: ‏ مقدمه :توحید ،یک حق شخصی است یا حق عمومی؟ دیدگاه های مختلف: ‏ توحید در زمره حقوق شخصی افراد یا حداکثر قومی :عدم جواز جنگ برای اشاعه توحید ‏ توحید در زمره حقوق انسانی مانند آزادی ،عدالت و :..عدم جواز جنگ و سلب حقوق انسانی (آزادی) برای تامین یک حق دیگر (توحید) ‏ نظر شهید مطهری :توحید در زمره حقوق انسانی است ولی اجبارپذیر نیست (مانند محبت کردن) .1 جهاد برای :آزادی دعوت و ررفع موانع عدم امکان تحمیل توحید با زور .1 شبهه سوم :راجع به جزیه .2 طرح شبهه :اگر جهاد اسالمی برای نجات بشر است ،چرا با گرفتن باج و جزیه دست از جهاد بر می دارد؟ .3 پاسخ :دیدگاه های مختلف در مورد جزیه: .4 جزیه :نوعی باج است که مانع جنگیدن مسلمانان با اهل کتاب می شود .5 جزیه :مالیات است در مقابل بهره مندی از خدماتی که در جامعه اسالمی از آن بهره مند هستند و مورد پذیرش است. غایت تربیت امنیت هجرت درونی آزادی معنوی جهاد با نفس اجتماعی انسان هجرت بیرونی جهاد با دشمن بیرونی

51,000 تومان