صفحه 1:
صفحه 2:
دا ن آزمودنیها
آزمایش میدانی و طرح های درون آزمو
صفحه 3:
صفحه 4:
دلایل استفاده از آزمایش میدانی:
0)اعتبار- بیرو نی( ,لاله (Extercal
الف)یعنی تعمیم یافته های آزمایش به شرایط خارج از آزمایشگاه یا به
عبارتی اولین هدف تعمیم یافته های آزمایشگاه به موقعیتی فراتر از
آن است.
هدف آزمایش میدانی پاسخ به این سوال است:آیا نتایج آزمایشگاهی را
می توان در شرایط طبیعی نیز بدست آورد؟
ب)هدف دیگر تعمیم یافته های آزمایشگاهی به گروههای مختلف مردم
است که با نمونه هایی که اغلب در آزمایشها به صورت داوطلبانه
انتخاب می شوند؛متفاوت هستند.(مثلاً انتخاب دانشجویان یک رشته
خاص و....).
س
صفحه 5:
(Covstrunt vatiditpy)e 5ls olie (OE
- در آزمایشگاه ممکن است به دلایل گوناگون(مثل رضایت
آزمونگر و ...)نتایج حاصله. واقعی نباشد و بیشتر, جنبه ی
تصنعی داشته باشد وبخواهند فرضیه مورد آزمون را
تأیید کنند.
- برای آزمودنیهای آزمایش میدانی تمام شرایط و فعالیت
ها طبیعی هستند.پس احتمال پاسخ طبیعی بیشتر است
ونمی خواهند فرضیه ای را رد يا تأییدکنند.در نتیجه سازه
فرضی یا ساختگی ءاندازه گیری ومورد آزمون قرار نمی
كيرد.
صفحه 6:
)توان آزمایش:
* دلیل دیگر کمبود تعداد د آزمودتیها در آزمایش می باشد. هر
جه تعداد آزمودنیها بیشتر باشد.احتمال بروز تأثیرات مورد
نظر ثیز بیشتر می شود.
صفحه 7:
محدودیت های آزمایش میدانی:
هر چند آزمایش میدانی توان آزمون را بالا می برد وباعث
اعتبا ربرونی وساختاری می شود ولی نمی توان آن را
برای همه زمینه ها مناسب دانست.اين آزمایش ممکن است
گاهی اعتبار درونی» ساختاری وبرونی خود را از دست
دهد. گذشته از کمبود توان ممکن است غير اخلاقی به شمار
آمده و بیشتر از آنچه به نظر می رسد به زمان و انرژی
نیاز داشته باشد.
صفحه 8:
LIC آزمایشهای میدانی می تواند غیر اخلاقی
باشد؟
- بر طبق قوانین جامعه روانشناسی آمریکا (1966)»نمونه های هر
آزمایش باید داوطلب باشند»همچنین آزمونگر باید رضایت آنها
راجلب کند ونسبت به آنچه می خواهد انجام گیرد باید نظری مطلوب
داشته باشد. باید از محتوای آزمایش آگاه باشند واز چند و چون
اقدامات و علت آنها با خبر گردند.
- ممکن است این قواعد با اهداف تحقیق شما سازگارنباشد.
داوطلبیسسهه_نفی تصادفی بودن ونمایندهای واقعی مردم نیستند.
آگاهی دادن به افراد سوه ممکن است نخواهید به آنها اطلاعات وآگاهی
در مورد آزمایش بدهید.
صفحه 9:
راه حل اين مشکل چیست؟
خ ساده نيست زيرا ميل شما به دستیابی به اطلاعات درست در
قبال حق آزمودنیها برای حفظ مسائل خصوصی قرار می گیرد.
- راه حلها :مشورت با افراد متخصص قبل از شروع آزمایشروش
تحقیق بوسیله گروه متخصصی تحت تاأیید قرار گیرد.
- راحت ترین راه حل این مشکل اجتناب از زیر پا گذاردن مسائل
اخلاقی است.
- آزمایش در اتاق انتظار.در واقع نوعی آشتی است میان اهداف
آزمایش وقواعد اخلاقی.
مثال: آزمایش لاتان ودارلی(019606)»(نمونه خود را در حالی که در
انتظارانجام آزمایش بودند با یک دزدی مواجه ساختند.ولی
است بروز مسائل اخلاقی بیشتر شود).
صفحه 10:
9)عدم تضمین اعتبار بیرونی:
تصور آنکه با انجام آزمایش میدانی الزیاماً با آزمودنیهایی
که معرف افراد واقعی اند سر کار خواهیم داشت» چندان
امیدوار کننده نیست. مثلاًآزمودنیها از یک گروه خاص اند
مثل دانش آموزان کلاس دوم» افراد حاضر در فلان
فروشگاه و....
صفحه 11:
9) عدم تضمین اعتبار ساختاری:
نمونه های قبلی و پا تماشاگران کنجکاو ممکن است نمونه های بعدی را از
محتوی آزمایش آگاه کنند.
نمونه: آزمایش شافر و همکاران(4626) در کتابخانه دانشگاه ایالت کنت :
آزمایش: دزدی از وسایل شخصی یک نفر که در کتابخانه روبروی آزمودنی
روی میز مینشیند.
نتايج: “06 درصد اقراذى که از انها سوالی برسيده ميشود» سعی میکنند دزد
را متوقف کنند. ولی تنها *0) درصد که مورد هیچ پرسشی واقع نشدند سعی
در توقف دزدی داشتند.
مشکلات: آزمودنی ها جریان زا برای دیگران تعریف کنند» با یکیار اقدام سایر
افراد کتابخانه نیز بااطلاع ميشوند.
راه حل ها: داده ها یک شبه جمع آوری شوند» مسئولان کتابخانه در جریان
باشند تا دخالت شاهدان و .. کم شده و از اقدامات بیشتر جلوگیری شود.
صفحه 12:
عدم تضمین اعتبار درونی:
اگر هنگام اجرای آزمایش میدانی دقت کافی نشود. علاوه بر فقدان اعتبار بیرونی و
ساختاری ممکن است اعتبار درونی نیز مورد تردید قرار بگیرد.
اگرچه تمام آزمایش های میدانی بايد داراى اعتبار درونی باشند» ولی برخی از آنها
فاقد این ویژگی هستند. زیرا در این آزمایشها همواره آمکان تقسیم تصادفی آزمودنیها
فراهم نمیشود و گاه آنها از جریان آزمایش بیرون میروند.
طرح تحقیق: مطالعه تاثیر خشونت تصاویر تلویزیونی بر رفتار کودکان.(تصاویر
خشن و تصاویر آرام)
1 مشکلات: والدین نمی پذیرند كه کودکانشان نوع خاصی از برنامه های محقق را تماشا
کنند» مطمئن که آیا کودکان حتما برنامه مورد نظر را تماشا میکنند یا نه» اينکه
عده ای از کودکان آزمایش را تا آخر دنبال نکنند و آزمون را ترک کنند.
2 راه حل ها: آزمون با رضایت والدین و به جای خانه در مدرسه اجرا شودء یعنی
برنامه تماشای تلویزیون جزئی از برنامه مدرسه کودکان قرار بگیرد. (خلاقیت محقق)
صفحه 13:
) عدم توان کافی آزمایش:
در آزمایشگاه میتوان با کاهش خطای تصادفی و استفاده از مقادیر
دقیق متغیر وابسته» توان آزمایش را افزايش داد.
- آزمایشگاه: با کاهش میزان تغییر متغیرهای مداخله گر» خطای
تصادفی کاهش میابد. میتوان با به کار بردن گروه های یکسان» از
بروز ناخواسته مربوط به تفاوت های فردی کاست. جهت جلوگیری
از بروز نامطلوب در محیط نیز» آزمون در شرایط یکسان انجام
میشود. میتوان عامل مزاحم را کنترل نمود (سر و صداو ... که
باعث حواسپرتی میشوند). جهت رهایی از تغییرات ناخواسته در
روند کار آزمون را استاندارد نمود.
- راه حل در آزمون میدانی: استفاده از یک آزمونگر کمکی دیگر فقط
جهت جمع آوری داده هاء و استفاده از وسایلی مثل دوربین
ویدئویی» ضبط صوت. زمان سنج و... .
صفحه 14:
مشکلات مربوط به آزمایش میدانی با گروه های
طبیعی:
0- عدم دستیابی به "استقلال" و "حفظ آن*:
برخی از آزمونگرها برای دستیابی به آزمودنیها» بیشتر کار را با گروه های
طبیعی(مدرسه. کودکستان» و ) به انجام میرسان اسفانه برخورد مستقل
آزمودنیهای این گروه ها با روند قدامات چندان امکان پذیر نیست.
4 من در صررت هعکاری کودکستان قفداد زیادی ارم دنی در اختیار ازمونگر
قرار میگیرد ولی ممکن است مدیریت اين مرکز بر نبود تاثیرات نامطلوب بر
رفتار کودکان و عدم بروز رفتار غیر طبیعی تاکید کند(مشکل اول). ممکن
ات با النکه مابلید هر کودک به شکل بستقل در آزمون شرکت کند: ولی
مجبور شوید یک کلاس را در یک شرایط و کلاس دیگر را در شرایط دیگری
قرار دهید (عدم استقلال). که احتمالا تفاوت های چشمگیری بین دو کلاس
وجود دارد.
صفحه 15:
0 عدم دستیانی به sl” و 7 Hel aga?
حتی در صورنی که آزمودنیها را مستقل انتخاب کنیم» نمیتوانید مستقل بودن آن
ها را تضمین کنید. زیرا میتوانند در مورد آزمایش با یکدیگر صحبت کنند
وپاسخ های یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
»> کاهش ویژگی استقلال در آزمایش» چه مربوط به کاربرد شیوه نادرست از
اقدامات باشد و چه مربوط به عدم امکان مستقل بودن پاسخهاء به دو نتيجه
منجر میشود: بد و بدتر.
الف) ننیجه بدتر: وقتی که محقق به نبود استقلال واقف نباشد» گروه ها را مستقل
می انگارد و معتقد ات گروه ها را می توان مشابه فرض کرد ولی تصادفت
اند به سادگی منجر به تفاوت زیادی بین گروه ها شود. بنابراين ممکن است
تفاوتی را که به تصادف وابسته است را با تاثیر روند آزمایش اشتباه بگیرد.
ب) نتیجه بد: وقتی محقق عدم استقلال را بداند. اگرچه مشکل بالا اتفاق نمی
افتد ولی ممکن است محقق تاثیر اقدامات آزمایش را به تصادف نسبت دهد.
صفحه 16:
صفحه 17:
) تهدیدهایی برای اعتبار ساختاری:
الف) دلسرد شدن آزمودنيها:
در صورتی که گروه های آزمودنیها با یکدیگر صحبت کنند و از
تفاوت شیوه های برخورد با آنها مطلع شوند» ممکن است گروهی
دلسرد شوند. (مثلا گروه بدون (a
عده ای ممکن است علت تماشا نکردن تلویزیون را در خشونت
برنامه های آن بدانند(گروه بدون تلویزیون با گروه دیگر احتماله
زاكر وى ار حود شان Ga ea تلویزیون موجب رفتار
بهتر آنها شده باشد. . در آين حالت ندیدن vast موجب کاهش
خشونت نشده است. بلکه احساس آزمودنی ها خشونت را کاهش
میدهد.
صفحه 18:
) تهدیدهایی برای اعتبار ساختاری:
ب) رفتار جبرانی:
مثلا گروه بدون تلویزیون با بهتر کردن رفتار خود» در صدد اين
امر بر آیند که به آنها نیز تلویزیون داده شود.
93 انتقال شیوه اقدامات آزمایش:
ممکن است تاثیر اقدامات شما به خاطر شیوع و انتقال آن از میان
برود» همه گروه ها از اقدامات شما اطلاع حاصل می کنند» و مثلا
افراد گروه بدون تلویزیون نیز از وجود تلویزیون مطلع و از آن
استفاده میکنند(مثلا توسط معلم خود).
صفحه 19:
کاهش تاثیر عواملی که اعتبار ساختاری را تهدید
میکنند:
لا از آنجانیکه مشکلات در صورت آگاهی آزمودنی ها از تمایز
اقدامات آزمایشی شما پدید می آیند. باید آنها را رفع نمود. بايد
شرایط موجود را برای آزمودنیها حتی الامکان یکسان نمود.
چگاه در کار خود گروه خاصی را به شیوه خاصی از اقدامات
اس ور گر راید زرد زر تحص دید پاک در
کنار یک شیوه از یک شیوه مکمل برای گروه دیگر استفاده کنید.
لا کار دیگر ممانعت از بروز فرصت هایی است که در طی آن
آزمودنی ها با یکدیگر صحبت کنند. مثل کوتاه کردن زمان بین
ارائه برنامه ها و جمع آوری اطلاعات. و اگر هدف بررسی
تاثیرات طولانی مدت آزمایش است» باید از گروه هایی استفاده نمود
که ارتباطی با هم نداشته باشند.
صفحه 20:
طرح جفت های همانند:
در ضورت عدم وجود آزمودنی به اندازه کافی» به شکلی که
نتوان توان آزمایش را به میزان ثم فزاش داد دو راه حل وجود
دارد. راه حل اول ایجاد دسترسی به تعداد بیشتر, آزمودنی با انجام
مايش قيدانئ ملك. "١ راء نحل قوم كار بود رح امف كه بذ
کارگیری تعداد کمتر آزمودنی را مقدور سازد» یعنی طرح جفت
ها همانند.
در این طرح همانند سازی و آرايش تصادفی به بهترین وجهی
در کنار هم به کار گرفته میشوند» " همانند سازی برای کاهش تاثیر
متغیر های اضافی وآرايش تصالفی بای ایجاد و تحکیم اعتبار
“i
صفحه 21:
طرح جفت های همانند:
شیوه و روند کار:
در اين طرح. ابتدا آزمودنیها بر مبنای متغیری که با
مقادیر- متغیر- وابسته ارتباط دارند سنجیده میشوند (آزمون
مقدماتی)» بعد جفت های همانند ایجاد میگردند: آزمودنی
هایی که نمره های یکسان در آزمون مقدماتی بدست می
آورند.
مثال: در آزمایشی که هدف آزمون 10 باشد ابتدا آزمون
حافظه گرفته و به ترتیب از بالا به پایین 6 نفر 0 نفر
صفحه 22:
ملاحظاتی درباره کاربرد طرح جفت های
همانند*
توان آزمایش:
- ,ممکن اشت تصور شود که استفاده از آزمایشات اده و پا دیگز
طرح های درون آزمودنی باعث کاهش توان آزمّایش شوند. زیرا
امکان دارد. تفاوت.های فردی تاثیر اقدامات آزمایش را از میان
بیرد. محقفین سعی میکنند این مشکل طرح های درون آزمودنی زا
با استفاده از گروه های آزمودنی یکنواخت و یکسان در كار خويش
و بوسیله آن با کاستن تفاوتهای درون آزمودنی ها از بین ببرند.
مثلا جامعه Gold را پسران 460 ساله با ضریب. هوشتی(16) Os
016 تا,(90 قرار میدهند.
صفحه 23:
ملاحظاتی درباره کاربرد طرح جفت های
همانند*
توان آزمایش:
طرت دس های lea به جای کاهن خطای تصادفی باامخود
کردن ویژگی های آزمودنی هاء از روش همانندسازی استفاده
ميشود. چون این امر خطای تصادفی را کاهش میدهد» بنابراین
توان آزمایش بالا رفته و تفاوت هابی که در آزمایش ساده از لحاط
آماری معنادار نیستند نیز در اين طرح میتوانند موثر واقع شوند
(مقدار ؛ معنی داری کاهش میابد).
- اما در صورتی که همانندسازی در کاهش خطای تصادفی بی HG
باشد. از آنجانیکه در طرح جفت های همانند درجه آزادی (2)
نصف درجات آزادی در یک آزمایش ساده است. بنابراین توان این
آزمایش نسبت به آزمایش های ساده کمتر میشود (مقدار؛ معنی داری
افزايش میابد).
صفحه 24:
ملاحظاتی د باره کاربرد طرح جفت های
همانند۰
اعتبار بیرونی:
٠ طرح جفت های همانند ممکن است از آزمون درون آزمودنی که به همان
میزان دارای توان است» اعتبار بروتي بیشتر ی داشقه باشد. دایل آن است که
طرح های درون آزمودنی توان خود را در محدود کردن ویژگی های آزمودنیها
می جویند. در حالی که طرح های جفت های هماننده بدون آنکه در مورد
ویژگی های آزمودنی ها محدودیتی قائل شوند» توان خود را بالا میبرند. از
آنجائیکه می توان خطای تصادفی را به جای استفاده از محدود کردن ویژگی
های آزمودنی ها از طریق همانندسازی آنها کاهش داد» طرح جفت های همانند
قادر است تا نتایج خود را راحت تر به محیط طبیعی تعمیم دهد.
۰ اگر آزمودنیها آزمایش را در زمانی بین آزمون و آنجام آزمایش ترک کنند»
همانندسازی باعث کاهش تعمیم پذیری خواهد شد.
صفحه 25:
ملاحظاتی درباره کاربرد طرح جفت های
همانند*
اعتبار ساختاری:
* ممکن است گرفتن پیش آزمون و سپس پس آزمون, آزمودنی ها را از اهداف
آزمایش آگاه کند. با این همه col مطلب که آزمودنی ها ممکن است دز ذهن
تخرک اهاف ی ین بت تن ادا eR) GG رکه کم
* جهت رفع آن باید از دو گروه استفاده نمودیکی گروه با شرایط اصلی و یکی
گروه مکمل,مثلا در طرح تأثيركافئين بر میزان اضطراب افراد عده اى كافنين
مصرف كتند واعده اى جيز ديكر (بلاسبو).حال دائستن اين فرضيه كه "دو
داروی مصرفی اضطراب را کاهش می دهد" ببن دو گروه» نمی تواند تفاوتى
بین آنها ایجاد کند وتفاوت پاسخهای بین دو گروه بقیناً حاصل اقدامات آزمایش
Renee
* بايد بدانيم كه حتماً بايد تفاوت ساختارى بين دو گروه نباشد.(به یک گروه دارو
بدهيم و به کروه دیگر ندهیم).
صفحه 26:
طرحهای درون آزمودنی کامل:
روند کار:
تفاوت روند کار با جفتهای همانند از این مطلب ناشی می شود که
در آزمایش درون آزمودنی» نمرات جمع آوری شده مربوط به تک
آزمودنیها هستند نه جفتهای آنهاء اما در زمینه ی جفتهای همانند»
آزمایشگرهر جفت را به شکل تصادفی با اقدامات خود مواجه می
سازد. محفق در طرح درون آزمودنیها به شکل تصادفی به بررسی
هر فرد» به طور جداگانه وارد می شود وبه طور تصادفی هر
آزمودنی را با اقدامات آزمایش روبرو می سازد.(هر آزمودنی در
همه آزمایشها شرکت می (US
صفحه 27:
توان آزمایش:
این طرح از دو طریق توان آزمایش را افزایش می دهد:
- روش اول:کاهش خطای تصادفی: در این طرح خطای تصادفی را با
توجه به تفاوتهای فردی می نوان کتترل کرد» به همین دلیل دراين
طرحها آزمودنیها با هم مقایسه نمی شوند. در عوضآنها نمره هر
آزمودنی را در شرایطی خاص با نمره ی آزمودتی دیگر در شرایط
متفارت مقازشه می کنند.
بروش دوم:افزايش تعداد دفعات مشاهده: باعث کاهش خطای تصادفی
می شود که بوسیله افزايش تعداد آزمودنیها و با افزايش تعداد دفعات
آزمایش می باشد(هر فرد در ۰0 0۰4و...آزمون شرکت کند).
صفحه 28:
مسئله نظام اقدامات:
مثال:نمونه یک آزمایش درون آزمودنی باید دارویی را
بخورد وآنگاه به انجام یک بازی ویدئویی بپردازد وسپس
پس ازخوردن داروی دوم دوباره به بازی بپردازد.
سوال:اگر شیوه ی بازی کردن او در حالت دوم متفاوت
باشدءآیا آزمایشگر می تواند ادعا کند که داروی اول ودوم
تأثیرات متفاوتی داشته اند؟
صفحه 29:
علل نا معتبربودن داده هاى أزمايش قبلى:
الف)تأثيرات تمرين وخستكى:
تمرين سسهه بهبود عملكرد(دربازى اول تمرين كرده).
خستكى يا كاهش اشتياق براى بازئ سسهه كاهش عملكرد.
ب)تأثير تأخير وانتقال:
تأثير اقدامات قبلى برياسخ آزمودنیها به اقدامات بعدی سرایت می کنند.(مثلًاثر
داروى اول بر عملكرد بازى دوم ويا اينكه به عامل سوم هم سرایت می کنند
ونتايج را تغيير مى دهند).
ج)حساس كردن:
بس ازدريافت اقدامات متعدد جند دور انجام فعالیت مربوط به منغير وايسته»
آزمودنى ممكن است از مأهيت متغير وابسته ومتغيرمستقل آكاه (حساس) شود.
Spi oe pel area Nn ales
خواهد کرد.
صفحه 30:
کاهش تأثیرات این عوامل تهدید کننده؟
کاهش تاثیر تمرین:آزمودنیها قبل ازشروع آزمایش به اندازه کافی تمرین کنند.
کاهش تأثیر خستگی:مراحل آزمایش را جالبتر ساخته وازدشواری و پیچیدگی آن
کاست.
کاهش تأثیر انتقال وتأخ
کاهش تأثیر حساس کردن:می توان متغیر های آزمایش را آنقدر با یکدیگر مشابه
ساخت که آزمودنی ها به مطلبی درباره آزمایش پی نبرند.
کاهش تأثیر ترتیب اقدامات بر نتایج آزمایش: کاهش تعداد شرایط موجود در
آزمايش. ل م۳ باشد آنگاه فرصت تمرین» ایجاد خستگی؛
انتقال و تأخير وحساس كردن كاهش خواهد يافت.
مان بین اقدامات بلند شود.
صفحه 31:
تقسیم تصادفی:
از آنجانیکه ترتیب اجرای آزمایش احتمالاً بر نتایج تأثیر
خواهد گذارد» نباید آزمودنیها همه با یک ترتیب از متغیرها
روبروشوند. در عوض بايد ترتیبهای مختلفی از متغیرها
برای آنها به کار گرفته شوند.تحقیق اين امر با برآورد
تصادفی ترتیب اجرای آزمایش ممکن است.
- متأسفانه تقسیم تصادفی همواره نمی تواند تأثیر ترتیب را به
شکل مساوی از بین ببرد.
صفحه 32:
روند کار در طرحهای درون آزمودنی وجفتهای همانند با هم شباهت
کامل دارند.تنها تفاوت واقعی میان آنها این است که در طرح
جفتهای همانند جفتهای آزمودنی را با متغیر ها روبرو می کنند» در
حالیکه در آزمایش درون آزمودنی به صورت تصادفی تنها
آزمودنی ها را به ترتیب آزمایش روبرو می کنند.
در هر دوطرح می توان ازگروه وابسته , بهره گرفت,
توان هر دو شیوه بالاست.
در طرح درون آزمودنیها از آتجائیکه آزمودنیها خود به عنوان
عامل کنترل محسوب می شوند» این طرح در تعمیم نتایج نیز می
تواند موفقترباشد.
صفحه 33:
طرحهای درون آزمودنی همتراز متقابل:
همانند طرح درون آزمودنی؛آزمودنیها به صورت تصادفی با
ترتیبی ازشرایط که به شکلی نظام مند تغییر میکند» روبرو
می شوند ونتیجه آن خواهد شد که تأثیر ترتیب آزمایش
کاملاً متعادل ویکنواخت شود. به همین دلیل اگر قرار است
دو میزان از یک عامل در آزمایش قرار گیرند» طرح
همترازمنقابل باعث خواهد شد که نیمی از آزمودنیها ابتدا با
متغیر9) روبرو شوند و در- همان حال» نيم دیگر با متغیر 9)
مواجه شوند.
صفحه 34:
مزایا ومعایب شیوه همتراز متقابل:
در این طرحشما نتها به متعادل کردن تأثیر عادی ترتیب آزمایش
اکتفا نکرده اید» بلکه یک عامل تازه را نیز به آزمایش خود اضافه
يك عاب لسرا ا مين که دار ی ری Eee
مزیت است.
- عیب عامل:عامل دو مقداری بین آزمودنیها (مربوط به همترازسازی
متقابل) باعث می شود تا در مقایسه با طرح درون آزمودنی ساده به
تعداد بیشتری آزمودنی نیاز باشد.
- مزایای شیوه: با اضافه كردن یک عامل دو مقداری(همترازسازی
متقابل) در اصل. آزمایش را که دارای دو شرایط متفاوت بوده است
رابة يك ارميش وبرت تبديل كرذه ايم. اين نوع آزمون نسبت به
طرح درون آزمودنی ساده اطلاعات بيشترى را بدست مى دهد.
صفحه 35:
مزایا ومعایب شیوه همتراز متقابل:
در روش اول»شما تنها به یک تأثیر جداگانه از متغیر خود دست خواهید
یافت وبه همین دلیل به تأثیرگذار بودن متغیر خود پی خواهید برد. در
ارات رت بای تابر مت ی ريت كن متفرل ماه وا
شد.
پس به مطلب دسترسی دارید:
))تأثیر خود آزمودنیها
©)تأثير ترتیب آزمودنیها
9)کنش متقابل حاصل از همترازسازی متقابل متغیر آزمایش
-در آخر:می توان گفت که طرح همتراز متقابل نه تنها تأثیر ترتیب متغیرها
را تعدیل می کند» بلکه درباره ی اين تأثیرات وتأثیر ترتیب ها نیز
اطلاعاتی بدست میدهد.
صفحه 36:
انتخاب طرحها :حالتی با دو شرایط گوناگون:
-اگر قرار باشد دو میزان از یک متغیر مستقل مورد مقایسه قرارگیرند
می توان از طرح های گوناگون بهره گرفت:جفتهای هماننده طرح
درون آزمودنیها؛ طرح همتراز متقابل ce بین آزمودنی ساده.
برای انتخاب بهترین روش به بررسی شرایط ایده آل کاربرد هر
یک می پردازم.
-جه زمانى طرح as همانند ايده آل است؟
))بتوانيد به سرعت به نمرات آزمودنيها دست بيدا كنيد» در حالى كه
آنها به مطلبى درمورد فرضيات ما يى نبرند.
©)زمانى كه متغير همانندسازى با مقادير متغير وابسته هماهنكى كامل
داشته باشند.
©)تعداد آزمودنيها كم باشد.
صفحه 37:
-چه زمانی طرح درون آزمونی شاده ايده آل
است؟
))حساس كردن تمرين» خستكى:وانتقال وتأخير مسأله ساز
©)به طرحى توانمند نياز داشته باشيم.
)آزمودنيها را نتوان به راحتی در اختیار گزفت,
<6)نتایج,باید بتوانند به زندگی طبیعی تعمیم داده شونذ وافراد
نيز باید به هر دو میزان از اقدامات شما برخوردار شوند.
صفحه 38:
-چه زمانی طرح همتراز متقابل ©,© ايده آل
است؟
0)قرار است تأثير ترتيب» تعدیل گردد یا هدف آموختن
چگونگی تأثیرگذاری نظم وترتیب باشد.
0)تعداد آزمودنیها برای طرح همانندسازی کافی باشد.
9)درباره برخورد آزمودنیها با دو میزان از. اقدامات واحتمال
آگاه گردیدن آنها» نگرانی وجود نداشته باشد(حساس کردن)
صفحه 39:
سچه زمانی طرح آزمایش ساده ايده آل است؟
))بدانید خستگی» تمرین» حساس کردن وانتقال وتأخیر ممکن
است بر نتایج تأثیر بگذارند.
LO به تعداد نسبتاً زیادی آزمودنی دسترسی دارید.
0) هدفتان تعمیم نتایج آزمایش به محیط طبیعی است ودر اين
حالت همه افراد باید با هر دو میزان از اقدامات مورد
نظرتان برخورد کنند.
صفحه 40:
انتخاب طرحها: زمانی که متغیر مستقل بیش از
دو مقدار را داراست.
در این طرحها 9 امکان مختلف پیش روی شما خواهد بود: طرح
بین آزمودنی چند مقداریءطرح گروه همانند (سه تایی» چهار تایی
و...)وطرح درون آزمودنی چند مقداری.
دلایل موجود برای عدم استفاده از طرحهای قبلی برای بررسی
متغیری که سه مقدار یا بیشتر را داراست:
الف)طرح درون آزمودنی با دو شرایط مختلف کمتر از دیگر
طرحها از موضوع تأثیر ترتیب آسیب می بیند. با اضافه كردن
تعداد مقادیر متغیر احتمالاً تأثیرگذاری تمرین» خستگی, انتقال و
تأخیر وحساس کردن, باعث تضعیف نتایج آزمایش خواهد شد.
ب) پس از افزايش تعداد مقادیر متغیر دیگر نمی توانید از آزمون
گروههای وابسته؛ استفاده کنید. در عوض باید از تحلیل واریانس
مربوط به طرح درون آزمودنی استفاده کنید.
صفحه 41:
انتخاب طرحها: زمانی که متغیر مستقل بیش از
دو مقدار را داراست.
ج)شما با اضافه کردن مقادیر متغیر» باعث پیچیده تر شدن
همترازسازی متقابل می شوید واین امر مشکلاتی را به بار می
آورد که شامل موارد زیر است:
- وقتی بیش ازدو شرایط مختلف در آزمایش وجود دارند» باید تعداد
آزمودنیها برای افزایش تعداد گروهها بیشتر شود.
- در حالتی که تعداد شرایط مختلف بیش ازدومورد است»
همترازسازی آزمایش کمتر شامل ترتیب ممکنی خواهد بوده در
نتيجه» تعمیم نتایج به محیط طبیعی امکانپذیر است.
-با تعداد شرایط بیشتر» تأثیرات ترتیب اجرای متغیرها را نمی توان به
راحتی تفسیر نمود.(مثلاً می شود :۳ و...)
صفحه 42:
صفحه 43:
منبع:
روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» دکتر le دلاور»
ویراست چهارم. تهران» نشر ویرایش 1909. فصل
هشتمء APP-IPO
صفحه 44:
با تشعر :
صفحه 45: