صفحه 1:

صفحه 2:
آزمون هوش استنفورد _ بینه

صفحه 3:

صفحه 4:
آلفرد بینه یک روان شناس فرانسوی بود که توانست نخستین آزمون كاربردى بیره هوشی را به نام آزمون بینه _ سیمون پیشناد کند بینه برای کودکان و نوجوانان 3 تا 18 سال پژوهش کرد او معتقد بود که هوش (توانایی ساز کاری انسان با تفییرات محیط . قدرت قضاوت و درک مطلب) است . همچنین هوش تشکیل شده است از چندین میارت که توسط محیط صورت گرفته است هدف او از لين پژوهش کمک به معلمانی بود که قصد تدریس در یک روش اختصاصی دارند که تحقیقات امروزی نیز بینه را تايید می ‎as‏ برای مثال :در کشورهای توسعه یافته بیره هوشى سال به سال افزايش بيدا كرده است . بينه در كتاب (مطالعات آزمايشكاهى هوش ) به شش نوع خرده مقياس مرتبط با هوش توجه نموده و از آنيا به عنوان آزمون هاى اندازه كيرى هوش ياد كرده او در لين كتاب به آزمون های تداعی .آزمون های تحلیل جملات .آزمون توصیف تصویر . آزمون های تکرار ارقام .آزمون های توجه وآزمون های قضاوت اخلاقی به عنوان عوامل سازنده هوش تاکید داشت

صفحه 5:
مقياس هوش استنفورد_بينه مقیاس هوش استنفورد_بینه نوع تشکیل شده آزمون بینه_سیمون است به پاس قدردانی از زحمات او به خاطر انجام گرفتن در دانشگاه استنفورد نام استنفورد _پینه به خود كرفت نتيجه آزمون به صورت سن عقلی بیان می شود و می تولند ضریب هوشی را حساب کند مطالعه ی علمی ‎Pode‏ ‏هوش با کارهای آلفرد زملنی آغاز شد که وزارت آموزش فرانسه از او خواست تا وسیله ای درست کند که به کمک آن دلنش آموزان نیازمند کمک های ویژه در مدارس فرانسه شناسایی شوند بینه با همکاری دانشجویش تئودر سیمون شروع به تبیه آزمونی برای پاسخگویی به لین نیاز کرد اولين نسخه آزمون آنیا مقیاس 1905نامیده شد و دومین آزمون در سال 1908ساخته شد و برخی بازنگری ها موجب شد نسخه سوم لین آزمون درسال 1911به جبان عرضه شود .آزمون هوشی بینه_سیمون بر مبنای دو اصل (تعریف سن )و (مفیوم توانایی های کلی ذهنی )تدوین گردید بر اساس اصل اول بينه معتقد بود كه تواناييباى كلى ذهنى كود كان با افزليش سن رشد مى كند بنابراين سوال های آمون را طوری ساخته بود که با سطح توانلیی افراد هماهنگ باشد و بر اساس اصل دوم بینه توجه خود رابه اندازه کیری هوش یا توانلیی های کلی ذهنی معطوف داشت بنابرلین هر سوالی که با کل توانایی مورد اندازه کیری همبستکی داشت در محتوای آزمون قرار می کرفت آزمونی که بر اساس دو اصل بالا ساخته شد شامل 30سوال بود که برحسب مقیاس سنی درجه بندی شده بود .

صفحه 6:
: ‏در مقیاس هوش 5 عامل را تشکیل دهنده هوش مطرح نموده‎ GB ‏استدلال سیال:توانایی حل مسئله و مشکلات کلامی و غیر کلامی‎ -1 ‏دانش:مجموعه اطلاعاتی که ازطریق محیط منزل یا مدرسه انتقال می یابد‎ -2 3- استدلال کمی نگر:توانایی سرو کار داشتن با ارقام وحل مسائل کمی 4- پردازش تجسمی _دیداری:زمانی که آزمودنی وانلیی مشاهده کشف و تجسم الگوها را داشته باشد. 5- حافظه فعال:طبقه ای از حافظه که اطلاعات متنوعی را اندوزش می کند . در بين ابزار هاى رايج براى تعيين هوشبیر به نظر می رسد نسخه پنجم هوش آزمای تیران_استنفورد_بینه معتبر تر بوده و با در برداشتن دامنه مثبت ينج تا منفى ينج انحراف استاندارد از قابلیت باللیی برخوردار می باشد لين ابزار از سن 2 تا 85سالگی کاربرد داشته و قادر است دامنه افراد کم توان ذهنی تا نخبه را شناسایی نماید .

صفحه 7:
انواع فرم های آزمو الف) فرم 1960آزمون استنفورد_بینه : برای سنجش کودکان 2 ساله تا افراد بزر کسال تدوین شده است اکر هوشبیر کسی در لین آزمون 00یا نزدیک به آن باشد بینجار طبیعی و یا متوسط تلقی می شود افراد عقب مانده ی ذهنی دست کم انحراف معیار پایین تر از میانگین و افراد سرآمد دست کم انحراف معیار بالاتر از میانگین نمره می گیرند . ب) فرم جدید آزمون استنقورد_بینه : در فرم جدید آزمون های کلامی مورد تایید قرار گرفته است که به سرعت و به اسانی می توان محتوای آزمون و اجرای تن را با ویژکی های آزمودنی هماهنک کرد در فرم های قبلی هوشبیر آزمون از روی سن عقلی و سن زملنی محاسبه می شود در آزمون جدید سن عقلی حذف شده است وبه جای هوشبیر اصطلاح (نمره ی معیار سنی ) به کار می رود .

صفحه 8:
محتوای آزمون استنفورد_بینه شامل دو سوال است : کلامی و غیر کلامی برای سنین 2 تا 4/5سالکی برای هر سن 12 سوال و برای سنین 5 سال تمام تا 14 سالگی برای هر سن 6 سوال سوال های آزمون افراد بزر کسال در 4 سطح به شرح زیر تدوین شده اند : آزمون بزر کسالان متوسط: شامل 8 سوال که پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلی داده می شود .آزمون بزر کسالان باهوش(سطح یک ): شامل 6 سوال و به هر سوال ارزشی معادل 4 ماه سن عقلی داده می شود . آزمون بزر کسال باهوش(سطح دو ): شامل 6 سوال است و به هر سوال نمره ای برابر 5 ماه سن عقلی داده می شود . آزمون بزر کسال باهوش(سطح سه ):شامل 6 سوال و به سوال نمره برابر 6 ماه سن عقلى تعلق مى كيرد . نمونه هایی از سوال هاى آزمون استنفورد_بينه : آزمون کودکان 2و 2/5 ساله : تشخیص اجزای بدن . ساختن برج .شناسایی اشیاء , نام بردن اشیاء آزمون کودکان 3 و 3/5 ساله : ساختن پل . کشیدن از روی دایره , تکرار سه رقم . جدا کردن د کمه ها . درک و ذ آزمون کودکان 4 و 4/5 ساله : گفتن متضاد کلمات . حافظه برای یادآوری جمله ها . درک زیبایی آزمون کودکان 5 ساله : کامل کردن تصویر ناقص , رسم یک مریع . تعریف اشیاء آزمون کودکان 6 ساله : خزانه ی لفات . بیان تفاوت ها آزمون کودکان 7 ساله : شباهت ها . میمل یابی (اشتباه ) , کشیدن از روی لوزی آزمون کودکان 8 ساله : حافظه برای داستان . میمل یابی کلامی آزمون کودکان 9 ساله : حافظه ی طرح ها . گفتن کلمه های هم قافیه , تکرار 4 رقم آزمون کودکان 10 ساله : معنی کردن کلمه های انتزاعی . یافتن دلیل آزمون کودکان 11 تا 14 ساله : حافظه برای تکرار 5 رقم . جمله سازی از کلمه های در هم ریخته . بین شباهت سه چیز

صفحه 9:
به طور کلی تست هایی که بر پلیه سن . تست های هوش ناميده مى شوند مستقیما از مقیاس اصلی بینه ريشه مى كيرند از سوى ديكر اين مقياس در نوشته ها و نشريات رئانسنجی جای منحصر بیفرد و یکانه ای را به خود اختصاص داده و حجم عظیمی از ادبیات علمی رابه همراه دارد اهمیت لین مقیاس در اعتبار و روایی فرم های گوناگون آن به عنوان یک وسیله سنجش هوش بر اساس ملاک های وسیع ارزشیابی و تائید شده است آن چه ما امروزه به نام یره هوشی یا ضریب هوشی 10 میشناسیم بر اساس اين تست تعبین ‎Go‏ شود . برای مثال : اکر کسی 10 سال سن داشته باشد و بتولند در تست هوش امتیازی معادل متوسط افراد با سن 10 ساله کسب کند نمره هوشی او 100 فرض مى شود عملکرد بیتر از متوسط 10 ساله ها به عنوان ببره هوشی بالاتر از 100 و عملکرد پایین تر از متوسط به عنوان بیره هوشی زیر 100 تفسیر می شود.

صفحه 10:
اجرای آزمون هوش بینه اجرای این تست نیازمز با ابزارها و یت نسبن به نیازهای امتحان شونده ا کار آمدی این آزمودنی بستکی به میارت آزماینده در اجرا. تصحیح ونمره گذاری تست و مشاهده رفتار آزمودنی در حین اجرای تست است برای حصول اطمینان ث اصلی وجود دارد : 1- پیکیری روش های یکنواخت و استاندارد 2- برقراری ارتباط بین آزماینده و آزمودنی 3- نمره گذاری صحیح پاسخ های آزمودنی لین آزمون یک وسیله ی سنجش انفرادی است و آزمودنی بلید علاوه برصلاحیت و تجربه کافی . تسلط بر نظریه های روانشناختی مرتبط با تفسیر اندازه گیری و ارزشیابی هوش داشته باشد این آزمون در 2 مرحله صورت میکیرد در مرحله اول تستی با نام تست رهنمون انجام می کیرد که سطح توانلیی قیلی آزمودنی بدست می آید در این مرحلهی آزمودنی تست خزلنه ی واژگان را به شوان تست رهنمون برای تعیین سطح ورودی تست های دیگر اجرا می کند آژمودنی بلید به 3 سوال از 4 سوال پاسخ دهد تا بتولند تست را ادامه دهد در غیر لین صورت مراحل دیکر توسط آزمودنی اجرا می شود در مرحله دوم به هر یک از سنین 2 تا بزر کسالی یک سطح تست اختصاص .داده می شود

صفحه 11:
نمره گذاری و طبقه بندی مقیاس استنفورد_بینه آزمایش کننده نقطه ی آغازی را برای شروع آزمایش و طرح سوال ها در نظر می کیرد بعد از اجرای تست نمرات خام به نمرات استاندارد تبدیل می شود براساس طبقه بندی های موجود . طبقه هوش آزمودنی مشخص می شود که بین طبقات تهران_استنفورد_بینه . با مقیاس 1960 استنفورد_بب تفاوت وجود دارد در مقیاس جدید و به پیروی از تن در مقیاس158 طبقه متوسط نمره های 89 تا 0 را در بر می کیرد در حللی که در فرم 1960 به نمرات 90تا 109 طبقه متوسط اطلاق می کردد. در مقیاس تیران_استنفورد_بینه نمرات 132 وباللتر به عنوان طبقه کاملا برجسته . بین 121 تا 131 به 1 تا 120 متوسط با . نمرات بین 79 تا 88 متوسط بايين ش . نمرات بین 70 تا 78 کندآموز و 69 و پایین تر از آن عقب مانده ی ذهنی طبقه بندی مى شود . برای مثال : در مورد کودک عادی 7 ساله می توان آزملیش رابا سوال های آزمون کودکان 6 ساله شروع کرد در پایان آزمایش سن عقلی آزمودنی با در نظر کرفتن سن نقطه ی آغاز و جمع امتیازهایی که بدست آورده است محاسبه می شود .

صفحه 12:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان