پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

آشنایی با سازمان های امدادی

صفحه 1:

صفحه 2:
عنوان درس : آشنایی با سازمان های امدادی مدرس : پزدان پرست گروه هدف : دانشجویان محترم ترم ۱ کاردانی فوریت های پزشکی تعداد واحد : ۱ واحد (عملی- تئوری)

صفحه 3:
شرح درس : با توجه به بلاخیزی کشور ایران. حفظ آمادگی در مواجهه و مقابله با . | حوادث غیر مترقبه از اولویت های برنامه کشوری می باشد. بی شک [ | یکی از فاکتورهای این آمادگی, حضور توانمند و موثر سازمان های | امدادی انشت که تحت پوشش ستاد حوادث غیر مترقبه کشوری به | | وظایف و مأموریت های امدادی خود می پردازد. جایی که فعالیت های امدادی در شرلیط بحران توسط گروه های مختلف امدادی ارلئه می گردد. هماهنگی بین بخشی و آشنایی با هر یک از وظایف گروه های اجتناب ناپذیر می باشد, که با مباحث مختلف تحت عنوان آشنایی با | سازمان های امدادی به اين مهم پرداخت خواهد شد.

صفحه 4:
*معرفی و آشنایی دانشجویان کاردلنی فوریت با سازمان های مختلف امدادی و توضیح وظلیف و مسئولیت های امدادی آنان به منظور هماهنگی و همکاری بین بخشی در امداد رسانی

صفحه 5:
اهداف رفتاری : | *از دانشجویان انتظار می رود بتوانند : فرآیند اصلی مدیریت در کنترل بلایا را بیان نمایند. *مفهوم سازمان هاى امدادى و نقش آنها در فوريتهاى يزشكى را تشريح نمايند. *توانلیی و حیطه سازمانهای امدادی و نقش آنها در فوریتهای پزشکی | را توضیح دهند. نقش سازمان صلیب سرخ جهانی و هلال احمر جمهوری اسلامی ‎ole!‏ در فوریتهای پزشکی را تبیین نمایند. ‏تقش نیزوهای مسلح و بنج جامه پزشکی در حوادث غیرمترقبه را ‎pe‏ ذهلك. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
اهداف رفتاری 1 تبیین نمایند. نقش نهادهای غیر دولتی (016300) و مشارکت ملی و مردمی را در مدیریت بلایا توضیح دهند. *حیطه اختیارات و شرح وظایف هر یک از سازمانهای امدادی در ايجاد هماهنگی و همکاری بین بخشی در حوادث غیرمترقبه را توضیح دهند.

صفحه 7:
تعداد جلسات و محتواهای پیش بینی شده : مجلسه اول : معرفی طرح درس 9۵516۳ ۸۵0 0251515 و اپیدمیولوژی؛ تعاریف و مفاهیم *جلسه دوم : نقش صلیب سرخ جهلنی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران. نیروهای مسلح. بسیج جامعه پزشکی در بحران و حوادث | ‎dpe |‏ ۱ جلسه سوم : آشنایی با سازمانهای امدادی آتشنشانی» اورژانس کشور *جلسه چهارم : نقش نهادهای غیردولتی و مشارکت مردمی در بحران و بلاياء تریاژ و تریاژ در صحنه عملی : بازدید از چند سازمان امدادی شهرستان(اورژانس ۰۱۱۵ هلال احمر, آتشنشانی و نیروی انتظامی) با هماهنگی دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس

صفحه 8:

صفحه 9:
*بحران حادثه ای است که به طور طبیعی یا به وسیله بشره به طور ناگهلنی یا به صورت فزاینده به وجود می آید که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری» اساسی و فوق العاده باشد. *بحران يك مفهوم جند بعدى است و با تغييرات عمده در محيط فيزيكى و اجتماعى و بيامدهاى انسانى غم انكيز شناخته مى شود.

صفحه 10:
۰ ۱-بحران های ناشی از حوادث و سوانج طبیعی : 7 زمین لرزه» سيل؛ گردباد. آتشفشان و ... که اغلب اجتناب ناپذیر است. د ا( سبحران های اجتماعی و فرهنگی : ۱ | مهاجرت. آشوب هاى اجتماعى؛ خشونت در محيط كارء اعتياد و فسادهای | اجتماعی 1 ۳-بحران های اقتصادی : نوسانات شدید مالی. کاهش ارزش پول و سهام در بورس. ورشکستگی ۶-بحران های امنیتی: بمب گذاری, آدم ربایی» گروگان گیری. جنگ جاسوسی ترورب

صفحه 11:
۵-بحران های زیست محیطی : ‎١‏ آلودكى هواء انفجارهای هسته ای» از بین رفتن منلبع طبیعی با ارزش مثل جنگل هاء تالاب هاء ساخت و ساز در حاشیه كوه هاء از بين بردن درياجه ها -بحران های اداری : ابه اعتقاد صاحبنظران منشأً پیدلیش اکثر بحران ها ناشی از ضعف مدیریت در پیش بینی و پیشگیری مشکلات و معضلات می باشد.

صفحه 12:
ا *مدیریت بحران مستلزم تدوین روش و یا چارچوب کلی است و با طراحى؛ برنامه ريزى درست و مناسب و آمادكى هاى قبلى مى توان تا | آنداژه بسیار زیادی از سارت وعدت :رماة زان اهای بورگ کانست: *مدیریت یک بحران عمده به منظور کاهش و حداقل نمودن پیامدهای بحران, نیازمند پیشگیری, برنامه ریزی. آزمون» ارزشیابی است.

صفحه 13:
«*عمل يا هنر و يا شيوه اى كه یک سازمان را در حالت اضطراری و بحرانى به طرف آرامش هدايت مى كند. ۰ *مدلیت. هماهنگ سازی و به كاركيرى كليه منلبع سازمانى و مديريتى راى هدفى مشترك كه ممانعت از توسعه زيان و خسارت در طى بحران

صفحه 14:
*در مدیریت بحران سه اصل باید مد نظر قرار گیرد : ۱-پیشگیری و آمادگی بله

صفحه 15:
پیشگیری و آمادگی : 0 فد *پیشگیری مجموعه اقداماتی است که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و یا کاهش آثار زییار لن. سطح خطرپذیری جامعه را ارزیلبی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح لَن را تا حد قابل قبول کاهش می دهد. *آمادگی مجموعه اقداماتی است که توانلیی جامعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزايش می دهد که شامل جمع آوری اطلاعات. برنامه ریزی,سازماندهی, ایجاد ساختارای ‏ ملریویتن» ‎cul gills 53a seal yale gabe boul‏ |

صفحه 16:
| #انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران 1 است که با هدف نجات جان و مال انسان هاء تأمین رفاه نسبی برای ۱ " آن ها و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می شود. *عملیات مقابله شامل اطلاع رسانی؛ هشدار جست و جو نجات و امداد. بهداشت. درمان. تأمین امنیت ترابری, ارتباطات فوریت های پزشکی, تدفین, دفع پسماندهاه مهار آتش. کنترل مواد خطرناک» سوخت رسانی. برقراری شریان های حیاتی و سایر خدمات اضطراری ذیربط است.

صفحه 17:
بازسازی و باز توانی : “شامل كليه اقدامات لازم و ضرورى يس از وقوع بحرا بازكرداندن وضعيت عادى به مناطق آسيب ديده با درنظر كرفتن ويزكى هاى | توسعه يايدارء ضولبط ايمنىء مشاركت هاى مردمى و مسائل فرهنكىء تاريخى و اجتماعى منطقه آسيب ديده انجام مى كيرد. © *بازتولنی نيز شامل اقداملتى است كه جهت بازكرداندن شرليط جسمىء روحى 0 و روانى و اجتماعى آسيب ديدكان به حالت طبيعى به انجام مى رسد.

صفحه 18:
: هلال احمر *سازمان جهلنی صلیب سرخ و هلال احمر ‎wah‏ توان یک سازمان ‎em‏ ‏المللی دانست که وظیفه کمک رسانی جه افراد آسیب دیده از حوادث طبیعی و ساخته دست بشر را در سطح جهان بر عهده دارد.

صفحه 19:
: نقش و وظایف هلال احمر هلال احمربه عنوان یکی از مدیریت های بحران شهری دارای وظایفی ست شامل : ۱-فراهم کردن زیرساخت های اساسی برای کارآمدی عملکرد شهرها در مواقع بحران ۰ ۲-آماده سازی خدمات برای توسعه منلبع انسانی. افزایش بهره وری و استانداردهای زندگی در زمان بحران و بعد از آن ۳-استانداردسازی امنیت و سلامت مردم ع-آماده کردن خدمات و تسهیلات اورژانسی و حمایتی برای حمایت از ۱ فعالیت های تسهیل کننده در بحران

صفحه 20:
: فعالیت ها هلال احمر در راستای مدیریت بحران "قبل از بحران الف-آموزش كاركنان در هلال احمر به دليل اهميت و ماهيت كار در محيط بحرانى و اورژانسی. نيروى كار آموزش ديده ارزشى به قيمت جان هاى آسيب ديدكان در بحران ها و سوانح دارد. برنامه هاى ارتقاى توانايى كاركنان سازمان شامل : ۱سباز بودن درهای علم و دانش به سوی کارکنان ۲-نیازسنجی توانایی کار کنان (معایب و ایرادات) ۳-ایجاد و طراحی مدل های آموزشی ۶-ارزیابی و بازخورد سطح توانایی و مهارت ها

صفحه 21:
: فعالیت ها هلال احمر در راستای مدیریت بحران "قبل از بحران الف-آموزش كاركنان در هلال احمر به دليل اهميت و ماهيت كار در محيط بحرانى و اورژانسی. نیروی کار آموزش دیده ارزشی به قیمت جان هاى سيب دیدگان در بحران ها و سوانح دارد. برنامه های ارتقای توانایی کار کنان سازمان شامل : ۵-استاندارد سازی در آموزش ها 7-داشتن اهداف مشخص و مورد نیاز در آموزش های سازمانی کارکنان ۷-برگزاری دوره های مناسب و اثربخشی ضمن خدمت برای مدیران و نیروی انسانی جمعیت © ۲ ©

صفحه 22:
: فعالیت های هلال اجبز درراستای مدیزیت بجزان = | "قبل از بحران ب-تكثير جزوه هاى آموزشى بين افراد براى افزايش آكاهى عامه مردم ت-تدوین استانداردها و آیین نامه های لازم در حوزه آموزش و فرهنگ ۱ سازی قرار دادن تابلوها و پیلبوردهای آموزشی در معابر و اماکن شلوغمی تواند . | یکی از عولمل تأثیرگذار بر توسعه فرهنگ و نگاه مردمببه مقوله بحران و آمادگی و همکاری آنان با مأموران هلال احمر در مواقع بحرانی باشد.

صفحه 23:
5 : فعالیت های هلال احمر در راستای مدیریت بحران ۲ ظ ۱ | *قبل از بحران ۲" ث- شبیه سازی | " سازمان های شهری واکنش های اورژانسی را در یک نظم اساسی تکرار . کنند. از یک 3 ساده در یک مدرسه یا | هی از "تمرین سوزی 1 یک دار خاطر نشت مواد شیمیلیی به طور کاملا بیه سازی ا تصادف های مهلک و کشنده ای که تیم های پلیس. آتشنشان ها و سایر مشاغل اورژانسی را نیز درگیر مي کند. مي باشند.

صفحه 24:
های هلال احمر در راستای مدیریت بحران مرحله مدیران سازمان بلید مسئولیت ها و نقش های افراد را به آن ها معرفی کنندبلن هابه درستی در جای خود قرار بگیرند تا بتوانند در زمان بحران کارآیی لازم را داشته باشند.

صفحه 25:
: فعالیت های هلال احمر در راستای مدیریت بحران Obey oe” الف-واكنش فوری (اورژانسی) 4 ساعت اول بحران ویژگی ها و اقتضائات خاص خود را دارد که . ضرورت پرداختن به لین مقطع زملنی رابه صورت مجزا و به عنوان " مرحله شروع بحران مطرح می سازد. ب-سیستم های مدیریت اطلاعات هلال احمر برای مقابله موثر با شرایط بحرانی باید دارای یک برنامه مدون مدیریت اطلاعات بلایا و دنبال ن فراهم آوری نظام اطلاع رسانی به | منظور آگاه سازی امدادگران برای مقابله با بحران را تهیه نماید.

صفحه 26:
۳ : فعالیت ها هلال احمر در راستای مدیریت بحران کی رن پبرنامه ریزی آواشازهاندهی_. برنلمه مقابله با حوادث در غللب آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی با درنظر گرفتن موقعیت تدوین گردد. ت-عملیات جستجو و نجات ج-ایجاد اردوگاه ها و آمارگیری یکی از موارد مهم و فعالیت های هلال احمر در بحران ها؛ بررسی و انتخاب محلی برای اسکان مردم می باشد. حادثه دیدگان در موقع ورود ابه اردوگاه پس از رفتن به چادر بهداشت و واکسیناسیون و دریافت کارت بهداشتی به چادر اسکان و آمار راهنمایی می شوند. © ۲ ©

صفحه 27:
: فعالیت ها هلال احمر در راستای مدیریت بحران ore ح مقابله با بیماری ها مناطق خسارت دیده در شرلیط خاص و بحرلنی, به دليل عدم رعايت عوامل بهداشتی شاهد شیوع بیماری ها و وجود حیوانات می باشد. روش های مقابله با بیماری ها : -توزیع مواد غذایی کافی و مغذى در بين آسيب ديدكان -تشویق به استراحت -عدم استعمال دخانیات سرعایت بهداشت فردی -ایجاد سرویس های بهداشتی -جلوگیری از ازدحام جمعیت و تراکم در خوایگاه ها -جدا کردن افراد آلوده از سایرین سم پاشی

صفحه 28:
های هلال احمر در راستای مدیریت بحران “بعد از بحران ارزيابى و اصلاح ارزيلبى و اصلاح. تجزيه و تحليل دلايل ريشه اى. ارزيلبى مديريت. بينى فرآيئد و اجراى تغييرات را دربرمى كيرد. هر بحرانى بايد آغاز مرحله آمادكى براى بحران بعدى باشد.

صفحه 29:
بگذار آده ها تام وان بتک فد ار ترا شمه 4

صفحه 30:
مراکز امداد و فوریت های پزشکی و امور بهداشتی هدف از عملیات امداد و فوریت های پزشکی و امور بهداشتی,کاهش مرگ و میر و سایر عوارض ناشی از مصدومیت ها و جلوگیری از گسترش بیماری های واگیردار در شرایط بحرانی می باشد.

صفحه 31:
اقدامات مراکز امداد و فوریت های پزشکی : -تعیین اولویت در نجات جان انسان ها در حین عملیات مراقبت يزشكى 1 -بسيج كامل منابع و امكانات و بهره كيرى از آنها بدون توجه به مالک و ‎(lash‏ -اقدامات واکنش اضطراری سازمان یافته از طریق ایجاد سم مان ده سای راد سس مه ی انتقال به بیمارستان های عمومی و سپس انتقال به بیمارستان های تخصصی و ملی)

صفحه 32:
اقدامات مراکز امداد و فوریت های پزشکی : رائه خدمات درمانی و بهداشتی برای رفع نیازهای متفیر بازماندگان از وضعیت بحران و تنش در چند روز اول به مراقبت از بیماری های حاد داخلی و سپس بیماری های مزمن ذر روزهاى بعد -شروع اقدامات بهداشت محيط و بيشكيرى از شيوع بيمارى ها بلافاصله يس از طى دوره بحرانى

صفحه 33:
اقدامات مراکز امداد و فوریت های پزشکی : 9 ae -توجه به ایمنی صحنه -ولویت بندی مصدومین رانه خدمات فوری درمانی. انتقال مصدومین از صحنه ی حادثه به مراکز درمانی جا وكيرى از اتفال ‎tess‏ به ببمارستان ها Sued eS ee boll guste atlas Galt ‏محدود‎

صفحه 34:
آورژانس چیست؟ فوریتهای پزشکی که اصطلاحاً اورژائس نامیده میشود. یک سامانه ایجاد مراقبتهای فوری پزشکی است؛ که در صورت وقوع سانحهای که منجر به | جراحت و یا بیماری شدید شود. فعال ميشود. تمرکز اصلی اورژانس, مراقبت | پزشکی فوری از بیمار یا بیماران است. " هنگامی که خودورها یا هلیکوپتر های اورژانس را در حال واکنش به یک سانحه اورژانسی میبینیم. آنها را به راحتی میشناسیم. اما . مفهوم اورژانس ۱ بسیار فراتر از یک مسیر به سمت بیمارستان است. اورژانس. یک سامانه منظم پاسخگویی به فوریتهای پزشکی است که بسیاری . از مراکز و افراد را درگیر خود می کند. یک سامانهی جامع اورژانس, هر زمان

صفحه 35:
السابه مجموعه خدمات و مهارت های فوری پزشکی اورژانسی که در مواقع اضطراری مانند تصادف. بیماری حاد.پدیده‌های طبیعی یا ساخته دست بشر قبل از رسیدن بیمار یا عضوم با حادقه دیده به نیمآرستان ارایه می‌شوده اطلاق می‌گردد.

صفحه 36:
چ سامانه اورژانس ۱ ایک سیستم اورژانس شامل تمامی اجزای زیر است: سازمانها و مراکز ( هم عمومی و هم خصوصی) ۱ 11 لساشبکه ارتباط و حمل ونقل | 8 ۲ ۰ 1 لآ مرکز درمان جراحت. درمانگاه و مرکز مراقبتهای ویژه ۱ أمكانات توانب+ 1 5 | السايرسئل حرفهاى و آموزش ديده : 1 ۳ 1 *پرسنل حرفهای و داوطلب پیش بیمارستانی *پزشکان؛ پرستاران و درمانگران | *مديريت الااطلاع رسانى همكانى؛ تا عموم بدانند در مواقع اورژانسی باید چه كار کنند؟

صفحه 37:

صفحه 38:
& ا : مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات 535 5 . , | مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات. واحد اطلاع رسانی و فراخوان اوژانس (۱۱۵) و هماهنگ کننده پایگاه های اورزانس است که موظف می باشد؛ پس افراد نیازمند. اقدام مقتضی را با هماهنگی واحدهای ذی ربط به | ۱

صفحه 39:
در شهرستانهایی که فاقد شرلیط لازم برای ایجاد مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات می باشند و جمعیت آنها کمتر از (۲۵۰) هزار نفر می باشد مرکز پیام ایجاد شده و به عنوان واحد اطلاع رسانی وظیفه هماهنگی و فراخوان اورژانس (۱۱۵) رابه عهده دارد و در شرلیط بحرلنی با مرکز ارتباطات همکاری لازم را انجام خواهد داد.

صفحه 40:
این پایگاه در مراکز شهرستانها. شهرهای دارای دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی» درمانی و شهرهای با جمعیت بیش از (۵۰) هزارنفر ایجاد می شود. pba galled SIE) Whey ple Wo Lye ‏پانگاه انداف‎ اط بوده و دارای دو دستگاه آمبولانس می باشد.

صفحه 41:
يكاه امداد جاده اى _ پایگاه جاده ای در جاده ها و در مبادی شهرهای با جمعیت کمتر از (۵۰) هزار نفر با فاصله حداکثر (۴۰) کیلومتر و با در نظر گرفتن حداکثر زمان رسیدن به محل حادثه (۱۵) دقیقه ایجاد می شود. هر پایگاه جاده ای دارای یک دستگاه آمبولانس فعال بوده وبا مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات و یا مرکز پیام در ارتباط می باشد.

صفحه 42:
پایگاه امداد هولیی: پایگاه هوایی در مسیرهای صعب العبور. محورهای حادثه خیز,محورهایی که میزان تردد در آنها بالا باشد و نیز در مناطقی که دسترسی زمینی به محل امکانپذیر نباشد با درنظر گرفتن امکان استفاده از بالكرد در طول روز استقرار مى يابد. پایگاه امداد دریلیی - ساحلی: امداد ساحلی و دریایی به دو روش امداد دریایی و امداد ساحلی انجام مى شود.

صفحه 43:
: ادامه ۱ امداد دریلیی: پایگاههایی که بیماران و مصدومین جزلیر جنوب كشور را به | مراکز درمانی انتقال می دهد. امداد ساحلی: در خط ساحلی استانهای شمللی کشور در نقاط طرح سالم | به صورت فصلی و با استفاده از نیروی انسانی موجود در طرح ‏ 1 ileal 7 جاده اى به آن امكان پذیر نمی باشد و با در نظر گرفتن شرایط استقرار پایاه | جاده ای استقرار می یابد.

صفحه 44:
__ :اورژانس و مدیریت بحران | ظ 1 ‏ظنروغ میشود:‎ KS Chale Mh! BUF Sb ually ‏لامذیریت صحنة‎ | ا لاولین کام ها در تصمیم گیری پزشکی در زمینه مدیریت اورژانس | صحنهای احتمالاً در مرکز اعزام شکل میگیرد. 1 آسابرخی از تمرینات اعزامیهای پزشکی این است که تماس گیرنده را به سرعت در تعیین نوع فوریت از طریق پرسشهای سیستماتیک و مستقیم کمک کنند. |

صفحه 45:
: اورژانس و مدیربت بحران سا انتظامات و استقلال پاسخگویان بلید به صورت عادلانه تعدیل شده باشد ‎lel oss‏ شوه که ویک رین و ماس ‎aclsl; Lala gay‏ نفد ‎Gl‏ اتضمیماتت.بنناساننآقیر ‎le 020‏ به اورژلنس.و میزان اتلاء در دسترس در زمینهی ایمنی عمومی اتخاذ میشوند. ‏نزدیکی به سانحه. شدت ‎ ‏السا همچنین کارآیی یک واحد اورژانس بایستی بر اساس نیاز به برقراری ازتباط بااساير وا حو‌های غیرهرحیظ با سنانجهو تجانن با آنها تعدیل شری: ‎

صفحه 46:
_:ارزبابی سریع پیش بيمارستاني | ظ واحد. مسئول: عمليات اورذا: ۱ لسأشرح عملكرد : | "" -هدف تعیین و يا تخمین وسعت و ادامه روند یا توقف حادثه. تعداد انس پیش بیمارستانی مصدومين و منابع و امكانات مورد نياز و نيز تعيين مشخصات حادثه, منابع انسانی, اقدامات و.ساير -نیازهایی که باید پاسخ مناسب و فوری به آنها داده شود. -ارزیابی سریع. بلافاصله پس از رخداد یک بلا انجام می شود.

صفحه 47:
2 :ارزیابی سریع پیش بیمارستانی ۱ واحد مسئول: عملیات اورژانس پیش بیمارستانی لسأشرح عملكرد : 7 أ حدر ارزيلبى سريع؛ اطلاعات بيشتر كلى و تخمينى است. ارزيلبى سريع معمولا ۲ از طريق اعزام واحدهاى عملياتى اورزانس ييش بيمارستانى به صحنه ى | حادثه صورت می گیرد لی ممکن است لین اطلاعات از طریق هر یک از ا واحدها یا کارکنان زیرمجموعه ی نظام سلامت و حتی سایر سازمان های 7 امدادى دريافت كردد. -اعزام نزديك ترين تيم به محل حادثه -تماس مكرر با افراد حاضر در صحنه

صفحه 48:
: اعزام تیم های عملیاتی پیش بیمارستانی واحد مسئول: مرکز پیام .مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی (اورژانس) لاشرح کارکرد: -پاسخگویی سریع و بموقع به درخواست امداد. هدایت و راهبری آمبولانس ها و خودروهای امدادی به صحنه و هماهنگی انتقال مصدومین به بیمارستانها می باشد. این کارکرد توسط مرکز پیام اورژانس با شماره تماس ۱۱۵ با به کارگیری پزشکان (به عنوان مشاور و هدلیت کننده ی امور پزشکی) و با حضورکارکنان پرستاری و فوریت های پزشکی لبه عنوان پاسخگوی تماس ها) و یک نفر به ۱ عنوان مسوول شیفت انجام مي شود.

صفحه 49:
2 _:اعزام تيم هاى عملياتى ‎a Nt Pat‏ واحد مسئول: مركز ييام .مركز مديريت حوادث و فوريتهاى يزشكى (اورزانس) | لاشرح کارکرد: -مدیریت مناسب سامانه ی ارلئه ی خدمات پیش بیمارستانی و انجام تریاز | تلفنی صحیح موجب می شود که: نزدیک ترین آمبولانسها به تعداد کافی از نوع مناسب تر - در کمترین زمان ممکن - با اطلاعات مورد نیز بر بالین بیمار حضور یابند.

صفحه 50:
8 : فرماندهی ۱ واحد مسئول: واحد عملیات اورژانس پیش بیمارستانی ۱ لاشرح کارکرد: " -در حوادث با مصدومین انبوه و نیز در بلایا اولین واحد عملیاتی که به صحنه ی حادثه می رسد تا زملنی که در صحنه حاضر شود و فرماندهی عملیات را ۱" ی فرماندهی و کنترل صحنه را بر عهده خواهد گرفت. در صورت حضورفرمانده ی عملیات و یا تکنیسینی با تجربه ی بیشتر (اتویوس آمبولانس) وظیفه به وی محول مي شود.

صفحه 51:
-در این نوع حوادث نیاز است جهت برپایی مناطق مورد نیاز. رعلیت اصول ایمنی و ارتباط با سایر سازمان های امدادی: یک نفر فرماندهی صحنه را بر قرف مسوول تنارت ور هو جه يهتر انجام. شين غمليات و نام کامل وظایف توسط تمام وأحدهای درگیر در عملیات نی باشد.

صفحه 52:
: سازماندهی صحنه ی حادثه ظ -پست فرماندهی حادثه Incident Command Post:(ICP) ‎GS ye Gat‏ خودرو یا مکلنی است که فرمانده ی عملیات همه ی سازمان های ‏| حاضر در صحنه مانند اورزانس» آتش نشانی. هلال احمر, نیروهای نظامی ‏وانتظامی و سایر در کنار هم جمع می شوند تا ضمن تبادل اطلاعات | "فرماندهی یکپارچه" را در صحنه اعمال نمایند. ‏ترين و امن ترين محل نسبت ‎ ‎ ‎ ‎ ‏-بهتر است پست فرماندهی حادثه در نز به محل وقوع حادثه قرار گیرد. ‏-مسوول تشکیل پست فرماندهی حادثه بر اساس قائون» سازمان مدیریث بحران می باشد.

صفحه 53:
: سازماندهی صحنه ی حادثه - منطقه تجمع مصدومین (0۳): ۴۵۱۳۸ ط0اعاام) محل: -يك (یا چند) منقطه ‎١‏ | "امن ترین و نزدیک ترین مکان نسبت به محل وقوع حادئه ‎io‏ حامكان دسترسى راحت به امداذ هوايى: اتوبوس آمبولاتس و آمبولانس سبک 5 || فواید: -جلوكيرى از اعزام بى مورد مصدومينى كه نياز به اقدام درمانى تخصصى ندارند. -جلوگیری از انتقال بیماران بدون انجام هماهنگی } -مشخص کردن: استقرار یک یا چند آمبولانس در اطراف محل, و یا هر علامت دیگر

صفحه 54:
چ 5 : سازماندهی صحنه ی حادثه - منطقه تریاژ یا 20۳06/۸۲6 ۲۲1296" -تریاژ مصدومین از همان لحظه ی اول باید شروع شود. جهتر است در این منطقه برای مصدومین فوری (قرمز» مصدومین تأخیری (زرد)» مصدومین غیراورژانس (سبز) و فوتی ها (سیاه»» محل های جداگانه در ۱۱ نظر گرفته شود. -در هر منطقه کارکنان درمانی مانند پزشک و پرستار حضور داشته باشند. -تجمع کارکنان درمانی در منطقه ی قرمز و بعد زرد بیشتر خواهد بود. پزشک یا یکی از پرستاران با تجربه ی اورژائس با عنوان»« افسر تریاژ » | مسئولیت تریاژ را برعهده خواهد گرفت. ۱

صفحه 55:
: ترباژ ۳ | -تریاژ در واقع سامانه ای است که برای دسته بندی بیماران بر اساس شرایط | جنمین ایشا ‎Sige‏ قعیین اولویث انسام اققاساث درماتى وبيا انتقال: به مراكق درمانی صورت می گيرد. ۱ ن سامانه اساسا تعیین خواهد کرد : | - افرادى که جهت حفظ جانشان به مراقبت فورى نياز دارند. - افراد آسيب ديده با وجود تأخير در انجام مراقبت طبى اورزانس زنده خواهند ماند. - مصدومینی را که به احتمال زیاد حتی اگر اقدام درمانی جهت آن ها صورت بگیرد زنده نمی مانند.

صفحه 56:

صفحه 57:
‎Advance Medical Post «‏ با مصدومین انبوه و بلای؛ تعداد مصدومین از ظرفیت آمبولانسها برای انتقال آّن هاست و یا مراکز درمانی امکان پذیرش ‏با توجه به آن كه در حواد. ‏همه مصدومين را ندارند» زمان رسيدن مصدومين به مرا ‏تخصصئ:ذزمائئ ‏طولانى خواهد شد؛ لذا جهت انجام اقدامات درملنى نجات بخش حيات لازم است منطقهى درمان ييشرفته در نزديكى محل حادثه بريا ككردد. ‎

صفحه 58:
۲ 0 :سازماندهی صحنه ی حادثه | | -منطقه درمان پیشرفته ۴05۶ ۱/6۵۵۱ ۸۵0۷۵06۵ ‎fl‏ منطقه ی درمان پیشرفته می تولند با استفاده از چادر» يا هر سازه ی مناسب دیگر و یا ظرفیت های محلی بر پا شود. در صورتی که زمان کافی برای اعزام سازه و یا برپلیی آن وجود نداشته باشد. با توجه به وضعیت جوی منطقه یک ‏| یا چند آمبولافس در کنار هم قرار گرفته, با استفاده از لوازم موجود در ‎۳" ‎

صفحه 59:

صفحه 60:
بشر همواره در معرض خطر و بلایا و حوادث غیرمترقبه بوده و خواهد بود در لین رهگذر نیز افراد زیادی جان و یا سلاهتی خود را ار دست داده اند و خسارات مادی زیادی * بار آمده است. درلین گونه سوانح گروهی, به علت مشکلات وسیع و پیچیده ای که اتفاق می افتد در اکثر موارد نیاز به مشارکتی عظیم ضروری می باشد.

صفحه 61:
ادامه : در دنیای امروز یکی از سازمان هایی که عموما طی این حوادث مشارکتی فعال دارد. سازمان های نظامی و نیروهای تلبع لن هستند. لین نیروها به علت ویژگی و آمادگی های خاصی که دارند از قدرت مانور خوبی برخوردار بوده و می تواند در تقش های مختلنی ‎pelle‏ شده و ‎ess wh)‏ نمایند.

صفحه 62:
نیروی انتظامی در مدبریت بحران : ماموریت و وظیفه برقراری نظم و امنیت کشور در سطح عام بر عهده نیروی انتلامی جمهوری اسلامی ایران مى باشد. لذا نیروی انتظامی نیازمند برنامه ریزی منسجمی برای برقراری نظم و امنیت به خصوص در شرایط بحرانی است.

صفحه 63:
حوزه های عملکردی نیروی انتظامی در بحران: حوزه عملکردی انتظامی منظور از حوزه عملکردی انتظامی, به مجموعه فعالیت های پیشگیرانه از وقوع جرم و حفاظت و مراقبت از اموال دولتی. مردمی» هدایا و برقراری نظم و امنیت برای امدادرسانی به مجروحین» مصدومین و کمک رسانی عادلانه به آسیب کیان و سس بلس در ی بان لاو مي کرد

صفحه 64:
حوزه های عملکردی نیروی انتظامی در بحران: حوزه عملکردی آگاهی منظور از حوزه عملکردی آگاهی. مجموعه اقدامات و فالیت هامی که از سوی ناسا در بحران در راستای شناسایی و دستگیری مجرمین» زندانیان فرارىء باندهای سرقت اموال دولتی. مردمی و شناسایی اموال بلاصاحب. احراز مالکیت افراد نسبت به اموال. صدور مجوز حمل اثاثيه. تعيين هويت اجساد مجهول الهویه و... انجام می 9

صفحه 65:
حوزه های عملکردی نیروی انتظامی در بحران: حوزه عملکردی راهنمایی و رانندگی مجموعه فعالیت ها و اقدامات ناجا در حین بحران در راستای ایجاد و سهولت تردد وسائط نقلیه امدادی حامل کمک های مردمی و دولتی و روان سازی عبور و مرور وسائط نقلیه در محورهای منتهی به محل حادثه. ایجاد محدودیت های ترافیکی برای جلوگیری از ورود وسائط نقلیه غیر ضروری به منطقه آسیب دیده و... اطلاق مى گردد.

صفحه 66:
توانمندی های منحصر به فرد نیروی انتظامی در بحران: تاشن موعت عمل بالا عدي قابليت واكنشن و اقدام ريم ‎Gls nas 3‏ ل تادهای کبک رسای » - امکان بسیج سریع نیروهای تحت امر جهت حضور در مناطق بحرانی» ات ی و سا چا اهر در ۰ کر ‎yl pel el,‏ - امکان استقرار ساده و آسان در محل های ضروری و سخت؛

صفحه 67:
توانمندی های منحصر به فرد نیروی انتظامی در بحران: داشتن تجهیزات و امکانات متحرک و سبک جهت شرکت در صحنه های مختلف مانند برپلیی پست های امداده بیمارستان ای 5 2 -داشتن سازمان های مناسب جهت بکارگیری در مواقع بحران؛ -داشتن گروه های تخصصی مانکد ترابری» مهندسی. مخابرات. پزشکی, امکانات پروازی» نیروهای ویژه هوایرد و.. ؛

صفحه 68:
توانمندی های منحصر به فرد نیروی انتظامی در بحران: ple 023) ‏یه ای که لمکان مارد در‎ SL Ga ۳ ‏خازمانياي عمل اكتدده كر را‎ ‏موارد خاص) ؛‎ دیدن دوره های ویژه خاص جهت بكاركيرى در مواقع ضروری (مانند جنگ و سوانح بزرگ)؛

صفحه 69:
توانمندی های منحصر به فرد نیروی انتظامی در بحران: -وجود آمادگی ذهنی و جسمی در لین نیروها جهت مقابله با حوادثی که از قبل پیش بینی نشده اند. (از طریق آموزش. و انجام مانورهای مختلف و.) ؛ -پراکندگی موقعیت جغرافیایی واحدهایی نظامی و خصوصا همجواری با مناطق شهری و روستایی

صفحه 70:
۱- امکانات پروازی - وساندن نیزوهای: ‎dy jill‏ مشطقه بحرانو: مناطق: صعب الیبوز خر کمنتزین زمان ممکن. از آنجلئی که زمان نقش تعیین کننده ای در امر امداد و نجات دارد. حضور سریع و به موقع عوامل امدادی می تولند از ایجاد بسیاری از صدمات :و مرك ورميرها جلوكيرق ‎ILS‏

صفحه 71:
۱- امکانات پروازی - ارزیابی سریع میزان خسارات وارده به منطقه بحرانی از راه هوا. انجام ارزيلبى سريع و صحيح خسارات مى تولندبه مسئولين امر كمك نمليد تا هم بتوانند نسبت به اولويت بندى امور امداد و نجات اقدام نمايند و هم اينكه از امكانات موجود بهترين بهره بردارى را نمايند.

صفحه 72:
۱- امکانات پروازی یی سریع مناطقی که شدیداً آسیب دیده و نیاز به اقدامات امدادی فوری دارند. - رساندن سریع تدارکات و اقلام پشتیبلنی مختلف به مناطق نیازمند (حتی دوردست و صعب العبور). اين مطلب مخصوصاً هنگامی که سرما شدید باشد و يا شرایط زیست محیطی مناسب نباشد. از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صفحه 73:
انا ای وهای ‎a‏ ۲ ۱- امکانات پرواز - امکانات پروازی انجام اقدامات امدادى به سانحه ديدكان در مناطقى كه دسترسى نيروهاى امدادی به آنها مشکل است مانند ارتفاعات. دره هاء سطح رودخانه ها ويا مکانهایی که در آن آب زیافی تجمع.پیذا گرده ورد - انجام اقدامات تجسس برای یافتن بازماندگان و ‎Lal‏ اد كير افتاده در مناطق | سخت و غیر قابل دسترسی. - انتقال سریع مجروحان و مصدومان بدحال از مناطق سانحه دیده به منطق همجوار و با دورتر جهت انجام اقدامات درمانی مورد

صفحه 74:
۰ اهم فعالیت های نیروهای نظامي در سوانح طبیعی. . ا 6 - ترابری ۱ ترابری همان گونه که از نامش بر می آید. وظیفه نقل و انتقال نیروهای نظامی به منطقه و انتقال افراد مصدوم از منطقه به سایر نقاط همجوار و رساندن تجهیزات آب و آذوقه و چادر و البسه گرم و .. رابه عهده دارد. واحد ‏ ترابری با در اختیار داشتن وسائط نقلیه زمینی و هولثی گوناگون. نقش مهمی در امر امداد رسانی ایفا می نماید . از جمله این وسائط نقلیه می توان به وانت: كاميونء تریلی هاء اتوبوس, تانکرهای حمل آب و.. اشاره نمود.

صفحه 75:
اهم فعالیت های نیروهای نظامی در سوانح طبيعي ‎i‏ hea ‏در حوادث و بلایای گسترده ای که طی آن امکان دارد وسایل ارتباطی و‎ ‏مخابراتی منطقه آسیب شدید دیده و یابه کل از بین رفته باشند. لین قسمت‎ ‏اجه عنوان راه ازثباطی منطقه با جهان بیزون از آن دارای اهمیث ویقه ای می‎ a ‏باشد. از طريق لين قسمت ضمن ايجاد ارتباط با ساير قسمت هاء هم مى توان‎ | ۳ ‏نیازمننی.های: منطقه. را ورهم- سظم: آسیب: وازده زا اقلام مود و هچ با‎ ‏استفاده از سیستم های تله مدیسین و تله سرجری و - به اقدامات مشورتی و‎ | ‏درملنی از راه دور پرداخت و هم اينکه برای هماهنگی با سایر مراکز امدادی‎ fi ‏پیرامون منطقه و یا مناطق دورتر جهت اعزام مصدومین و مجروحین اقدام‎ ‏کرد.‎ /

صفحه 76:
اشتن شرلیط مناسب بدنی و گذراندن دوره های ویژه کار در شرایط سخت و داشتن تجهیزات لازم و آمادگی های خاص دیگر می | توان جهت موارد ذیل در مناطق سانحه دیده استفاده نمود: نجام اقدامات امدادی سریع در مناطقی که اعزام نیروی امدادی عادی به تجا مشکل است. (مناطق پر مخاطره) "عملیات جستجو و امداد برای نجات. عملیات جستجو در زلزله بسیار گسترده است.

صفحه 77:
۳ اهم فعاليت هاى نیروهای نظامی در سوانت طببی | ظ ‎a»‏ ۵-مهندسی ‏مهندسی نظامی (رزمی) با توجه به امکانات راه سازی و ماشین آلات و تجهیزات خاصی که در اختیار دارد و در این گونه حوادث علاوه بر ترسیم مسیزهای"آنتیب دینهمانتقهجاده:هاه پن هاهسعابعتومیوب: از شبهیلانی که در اختیار دارد می تواند در امر امدادرسانی و نجات مصدومین و رساندن آنهابه مراکز مربوط و همچنین پشتیبلنی تدارکلتی منطقه نقش مهمی را ایفا نماید. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 78:
گروه های درمانی شامل پزشکان. پرستاران و امدادگرلنی که تجهیزات اولیه را در اختیار دارند کار درمان های اورژانسی را انجام و تا ایجاد یک مرکز درمانی صحرایی. مجروحین را به نزدیکترین مراکز درمانی انقال می دهند. عمل جراحی می باشند ممکن است با بالگرد به مراکز

صفحه 79:
كار تدفين جان باختكان بايد به سرعت و قدرت صورت گیرد . سرعت عمل در این مرحله باعث جلوگیری از شیوع بیماری های خاص در منطقه می شود و دقت در آداب شرعی برنامه های تدفین شناسایی فرد متوفی و ثبت مشخصات محل خاک سپاری برای بازماندگان باعث آرامش می شود.

صفحه 80:
در دوره اضطراری توزیع غذای سرد در دستور کار قرار می گیرد و به تدریج که نیروهای نظامی به تجهیز آشپزخانه های صحرایی می پردازند کار تهیه و توزیع غذای گرم در ظروف یکبار مصرف انجام مي پذیرد.

صفحه 81:
نیروی انتظامی و نظامی با استقرار پست های بازرسی و حفاظت از مناطق آسیب دیده باید افراد سودجو و فرصت طلبی که به اموال رها شده مردم تعرض می نمایند را کنترل و در ضورت مشاهده لین جرم. نان را باز شت و به مسئولین قضایی تحویل دهند.

صفحه 82:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیربت بحران *یکی از چالش های اساسی مدیریت بحران در ایران» فقدان که اد مد اه رنه بیترت رن در سطی محتلف (رملی معا وم وهای ماوت ( اجتاعی - اقتصادى و ريست مخيطى ) جامعة است.

صفحه 83:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیربت بحران *عدم توجه به مشارکت و جلب حمایت مردم در تمامی سطوح برنامه ریزی» تهیه و تدوین و اجرا برنامه های مدیریت بحران *از این رو وقتی افراد یک جامعه در برنامه ریزی توسعه و بحران جامعه خود دخیل نباشند. استخراج نیازها توسط افراد خارج از جامعه رخ داده و واقعی نخواهد بود.

صفحه 84:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیربت بحران *عدم وجود قوانین و دستورالعمل ها مناسب و شفاف برای مدیریت انتظامی بحران در کشور و ناجا * عدم برنامه ریزی و پیشگیری از ایجاد شرایط اضطراری و عدم توان ارزیابی خطرپذیری ها و ظرفیت های جوامع

صفحه 85:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیربت بحران ۴جلاش دیگر در سطح علی « عم توجه به ماه وسیع فرهنگی. اجتماعی, اقتصادی. سیاسی و امتیتی حوادت و ‎eee ee le‏ بحران های فرهنگی, اجتماعی, اقتصادی. سیاسی و امنیتی.

صفحه 86:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیربت بحران *یکی دیگر از چالش های اساسی در مدیریت بحران » توجه ناکافی به "مدیریت سلامت در شرایط اضطراری " و عدم حمایت روانی و اجتماعی از آسیب دیدگان. امدادگران و مدیران وا ان ها خواد ات دم سل وان و اجتماعی در زمان قبل و پس از حادثه» اثرات بسیار بدی بر هر سه قشر فوق الذک می گذارد.

صفحه 87:
چالش های فراروی نیروی انتظامی در مدیریت بحران *عدم توجه جدی به اصول بهداشتی در شرایط اضطراری و به خطر افتادن بخش سلامت در سطوح ملی و محلی و عدم رعلیت مدیریت صحیح بیماری های واگیر و غیرواگیر سلامت در حوادث و بحران ها

صفحه 88:

صفحه 89:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *کشور ایران, به دلیل قرار گرفتن در منطقه خاص جفرافیایی» همواره شاهد وقوع سوانم طبیعی مخرب و شفید بوده است. از سوی دیگر به دلیل ساختار اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن گاهی شاهد تفوید سارت های ناشی از سوانج و رل ها »یل سب یرت هار بر کرد ددرت نیروهای مردمی به هنگام وقوع شرایط بحران بوده ایم.

صفحه 90:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *کاهش خسارت های ناشی از بحران ها در چنین کشوری نیازمند همکاری تمام ارگان های دولتی و غیردولتی با یکدیگر است. چرا که دولت به تنهلیی توانایی کنترل آسیب هایی در این وسعت و نیز آموزش های همگانی و عمومی در سطح ‎Saha‏

صفحه 91:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *در تعاریف جهلنی سازمان های غیردولتی شامل جمعیت هاه گروه ها و نهادهای انسانی و خود جوش و بر آمده از مردمی هستند که میمترین شاخصه خرد را در استقلزل از دولك تبيين مى نمايند. امروزه سازمانهاى غير دولتى با فعاليت غير انتفاعى و دارطليك در ‎Clady al cae‏ عمومى به انسام فعاليت مى بردارند

صفحه 92:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی سازمان ها بر مرب ‎ee gee Sa‏ ۳۰ و افرااس ماقم فقرا و حفط محط رت تامین حدمات اجشماعی و توسده اجتماع ملی فعال هستند. * لین سازمانها در تمام عرصه های ملی و بین المللی فعالیت ای

صفحه 93:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *دامنه فعالیت این سازمانها از امور امدادی, رقاهی و مذهبی تا دفاع از حقوق بشر پناهندگی و توسعه علوم و تکنولوژی و آمور زنان و جوانان را شامل می گردد. سازمانهای غیر دولتی اكنال ارتباطى بين مردم و دولت هستند و نقش مؤترى در رشد و بلوغ اجتماعى بازى مى نمايند. هر شخصى به دور از تعصبات نژادی. فرهنگی» جنسی و یا اعتقادات مذهبی فقط با پذیرفتن آرمان های خاص تشکل می تواند عضو سازمانهای غیردولتی گردد.

صفحه 94:
‎Opn @overnwentd Orgntnioa‏ نقش سازمان های غیردولتی ‏*سازمان‌های مردم نهاد به تنهایی از منابع لازم و توانمندی مالی و اجرایی برای ایفای نقش مستقل در مدیریت بحران برخوردار نیستند و از سوی دیگر تعداد سازمان‌هایی که ‎ ‏موضوع فعالیت آنها مرتبط با مدیریت بحران باشد؛ نیز اندک

صفحه 95:
ویژگی های سازمان های غیردولتی . ‏رای اساسنامه » اهداف : تشکیلات و ساختاری مشخص‎ ۲ ‏می باشند.‎ ۳- غیرانتفاعی بوده و به داوطلبین و اعضای آن سودی تعلق نمی گیر ۴- حزب یا تشکل سیاسی نبوده و به هیچ یک از احزاب و يا تشکل های سیاسی وابستگی ندارند.

صفحه 96:
ویژگی های سازمان های غیردولتی ۵- اعضای آن افراد داوطلب می باشند. ۶- عضوپذیرند و برای عضویت شرلیط خاصی جز پذیرش مفاد اساسنامه و علاقه مندی به کار داوطلبلنه در آن سازمان وجود ندارد. ۷- کلیه اقدامات و فعالیت های آنها بصورت علنی و آشکار مي ‎adh‏ و عملکره شفافی دارند.

صفحه 97:
ویژگی های سازمان های غیردولتی ۸- وضعیت مالی این سازمانها که شامل درآمدها و هزینه ها است.روشن ۰ مشخص و قلبل دسترس برای اعضا و سایرین می باشد. 4- هدف این سازمانها کمک به بهبود وضع جامعه. حفظ ‎Sa eee oa tac‏ ۰- به هیچ سازمان و یا نهاد دولتی وابسته نمی باشند.

صفحه 98:
جدای از ماهیت و هدف هر کدام از لین فعالیت ها و نهادهاء آنچه که مهم می باشد. توانایی سازمان ها و نهادها در با گیری توانایی مردم بصورت داوطلبانه است که در صورت تعریف صحیح میتوانند هدایت کننده بزرگترین سرمایه اجتماعی که مشار کت مردم در فرابط مختاف استه بانند.

صفحه 99:
: نکته در کشور ایران به فعالیتهای داوطلبانه همچنان به عنوان فعالیتهای جنبی نگریسته می شود و تاکنون هیچ مسئولیت عمده ای بر عهده لین نهادها گذاشته نشده است و شلید این بدلیل عدم توسعه یافتگی مدنی در جهت مشارکتهای مردمی در قالب سازمانهای غیر دولتی و یا بدلیل عدم تلاش سازمانهای غیر دولتی در جهت ارتقای دلنش فنی یا به عبارت دیگر عدم وجود سازمانهای غیر دولتی متخصص باشد.

صفحه 100:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *بنابراين در اين رابطه تأسيس نهاد جدیدی تحت عنوان «شبكه هماهنكى سازمانهائ مردم نهاد در مديريت بحران»» مورد توجه قرار گرفته است که ضمن جلب مشارکت. آموزش و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاده مشارکت لین سازمان‌ها در مدیریت بحران را براساس برنامه‌های عملیاتی و به صورت تخسی و فد مایت کند واز سوی دیگر دون وابستگی به بخش دولتی. بتواند به صورت مستقل در بلند مدت به ایفای نقش بپردازد.

صفحه 101:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *بر این اساس تعداد ۳۱ «شبکه هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد در مدیریت بحران» در ۳۱ استان کشور با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد تأسیس شده است. سازمان‌های مردم نهاد فعال در سطح هریک از استان‌های کشور و شهرستان‌های تابعه. می‌توانند به عضویت شبکه‌های مذکور پذیرفته شوند. بنابراین محدودیتی در زمینه موضوع فعالیت تشکل‌ها برای عضویت در شبکه وجود ندارد.

صفحه 102:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *سازمان‌های مردم نهاد در کنار فعالیت‌های تخصصی و روزمره» می توانند بخشی از ظرفیت خود را در موضوع مدیریت بحران متمرکز کرده و از طریق عضویت در شبکه هماهنگی استان مربوطه. آموزش‌های تخصصی را جهت ایفای نقش در مراحل ۴ گانه مدیریت بحران کسب کرده و کارت یافت کنند. مشارکت در مدیریت بحران دد

صفحه 103:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *شبکه‌های هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران» چگونه عمل خواهند کرد : *اقدام اول شامل فراخوان از سازمان‌های مردم نهاد استان و شهرستان‌های تابعه جهت عضویت در شبکه هماهنگی است. بعد از آن نیز نیازسنجی سازمان‌های عضو شبکه و طراحی برنامه‌های آموزش, توانمندسازی و تجهیز سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد.

صفحه 104:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *شبکه‌های هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران. چگونه عمل خواهند کرد : *طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی, توسط شبکه هماهنگی انجام خواهد شد و بخش دولتی وظیفه حملیت و پشتیبانی از اجرای این برنامه‌ها را انجام خواهد داد.

صفحه 105:
‎Opn @overnwentd Orgntnioa‏ نقش سازمان های غیردولتی ‏*شبکه‌های هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران, چگونه عمل خواهند کرد : ‏*در گام بعدی سازمان‌هایی که دوره های آموزشی عمومی و تخصصی مدیریت بحران را در شبکه طی کنند. در «گروه‌های عملیاتی تخصصی» سازماندهی می‌شوند و آماده ایفای نقش در حوادث خواهند بود.

صفحه 106:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *شبکه‌های هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران, چگونه عمل خواهند کرد : ‎ee eee‏ کح علاقه‌مندی و آموزش‌هایی که طی کرده است. می‌تواند در گروه‌های عملیاتی تخصصی عضو شده و کارت مشارکت در مدیریت بحران دریافت کند. ‎

صفحه 107:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی *شبکه‌های هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت خرن ۳" و *گروه‌های عملیاتی تخصصی مشتمل بر بیش از ۱۲ گروه هستند که از جمله ُن می‌توان به گروه عملیاتی حمایت از کودک. گروه عملیاتی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر مانند سالمندان و معلولان ۰ گروه عملیاتی حمایت‌های اجتماعی و روانی» گروه عملیاتی فوریت‌های پزشکی و درمانی» گروه عملیاتی حمایت از زنان و خانواده. گروه عملیاتی عمران و ‎clk sip AIS‏ دار لقا ‎eg‏

صفحه 108:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی "برای سازمان‌های مردم نهاد. در هر ۴ مرحله از پروسه مدیریت بحران. نقتش‌هایی مدنظر است: *در مرحله پیشگیری سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به عنوان نهادهایی جهت ارزیابی سطح ایمنی در بخش‌های ‎eee ee ees‏ ۱ آسیب‌های موسود ‎foe lf a‏ اوه بیردارند:

صفحه 109:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی گر مرحله آملوگی نیز سازمان‌های مردم نهاه می‌توانند در زمیه ارتفای آگاهی عمومی در ارتباط با سطم ایمتی جامعه و همچنین آموزش عموم مردم برای ایفای نقش در مدیریت بحران, عمل کنند. . _ *برگزاری کارگاه‌های آموزشی اجتماع محور در زمینه ارتقای سطم ای پیشگیری از حوادث آشفایی مردم با ‎ep‏ ‏عمکاری با تم های اسساد و جات نوم كرون خدسات در مان حاده و - می‌نولند ا: طریق سازمان‌های مردم نهاد ‎on al‏

صفحه 110:
م0 لس« مر نقش سازمان های غیردولتی "در مرحله مقابلة و در زمان وقوع حوادث: سازمانهاى مردم نهاد در زمينه ارائه خدمات تخصصى و حمايت از آسيبديدكان ايفاى نقش مى كنند. در اين مرحله هدف بر روى اين نكته متمركز است كه اين سازمانها يس از طى نمودن دوره هاى آموزشى تخصصى و سازماندهى در گروه‌های عملیاتی. با همکاری سایر کارگروه‌های تخصصی سازمان مدیریت بحران کشور. آماده مداخله موٍثر و هدفمند در زمان وقوع حوادث باشند.

39,000 تومان