صفحه 1:
سويروايزر آموزشى
صفحه 2:
1
فرآیند پرستاری بر مبنای تئوری خانم اورلاندو در اواخر دهه ۱۹۵۰
شکل گرفت.
خانم اورلاندو پرستاری را در عمل مورد مشاهده قرار داد و دید که
پرستاری «خوب» و پرستاری «بد» وجود دارد.
خانم اورلاندو متوجه شد بیمار میبایست در مرکز فعالیتها باشد و
اقدامات پرستار», د, حمت, هدانت شهند که نتانج آ:, :| بیمار درک کند.
wi. rlando
صفحه 3:
ف رآیند پرستاری جیست؟
" فرآیند پرستاری روشی منظم برای ارائه مراقبتهای پرستاری است.
۲ فرآیند پرستاری چهارچوب منظمی را برای برنامهریزی. انجام و ارزشیابی
مراقبتهای پرستاری ایجاد میکند.
1 فرآیند پرستاری بر اساس روش cole «حل مسأله» پایهگذاری شده
است.
صفحه 4:
1
تشخیص مسأله
جمع آوری اطلاعات
" فرضیه سازی
| برنامه عملیاتی
jo
1
زمون فرضیه
' ارزشیابی یافتهها
1
صفحه 5:
مراحل ف رآيند برستارى
صفحه 6:
|— بو رسی (essa)
" فرآیندی است سازمانیافته و نظاممند برای جمعآوری دادهها از منابع
مختلف_به منظور ارزیابی سطح سلامت مددجو
اولین و مهمترین مرحله از فرآیند پرستاری است و زیربنای سایر مراحل
فرآیند محسوب میشود.
* از دیدگاهی کلنگر انجام میشود.
1 یک فرآیند پیوسته است.
بررسی
ببس
ی 1 كد |
|لمعتبرسازی نی ادستهبندی دادهها ثبت دادهها
جمعآوری دادهها
——
صفحه 7:
Si»
gk BY Mle td gals 1 حللی و سوگیجهیی بیمازستان:مراجعه گزّده
وبا تشخیص کمخونی فقر آهن در بخش بستری شده است.
صفحه 8:
Si»
gk BY Mle td gals 1 حللی و سوگیجهیی بیمازستان:مراجعه گزّده
و با تشخیص کمخونی فقر آهن در بخش بستری شده است.
20000
صفحه 9:
وک تشخيص بو سنا
تشخیص پرستاری عبارتی است که وضعیت فعلی سلامتی بیمار و
نگرانیهای وی رابه صورتی که با اقدام پرستاری قلبل حل شدن باشد
نشان میدهد.
" تشخیصهای پرستاری در حقیقت مشکلات بالفعل و بالقوه مربوط به
سلامتی بیمار هستند که با مداخلات پرستاری قابل حل شدن هستند.
0 تشخیص پرستاری قضاوت پرستار در مورد وضعیت سلامتی مددجو
است.
تشخیص پرستاری خط دهنده اقدامات پرستاری است.
+ )3 + 5 < 5
صفحه 10:
رن
تحص = 7
)6۱0۱۵62۸(
در معزض خطر صنمه. در ارقباط با ضعف بینایی .و کاهش حرکت
صفحه 11:
مس رل ۱9
*_مشکل مربوط به سلامتی یا پاسخ بیمار را توصیف میکند.
3 چند مثال:
0
0
0
0
0
0
0
اضظراب
در معرض خطر آسپیراسیون
عدم تحمل فعاليت
احتمال افزايش حجم مايع
در معرض خطر ضربه
شپرذاهی ,مور
سندرم ضربه تجاوز
J به منظور سهولت تعیین تشخیصهای پرستاری و کاهش اشتباه در
تعیین آنها یک زبان مشترک بینالمللی ایجاد شده است. (01۸۱0۸)
صفحه 12:
er Wey ee eed
۱22۱۵۵۸
aig ع
at Re
SAS ib ak tats
tie eto toa ade ate $f eae
سس ای اس ور تست را
من تمد سم نز te exe te tar ie
oe cee سمس
ل
ونه سا ا و معدت سه
كلامت ۳۳۹ ۱۱۵/01۳۷۰ شیرنشی تمد
ات سرت ۳
تن و هم رد فد
لا ی
00
ات تسود حم عت من vue teks
es» is on 0
ett) هدر ند
00
Sho uisteas neeometeegan شرع من
aes
۱
ل
ل
10
؟- الكوي فعاليت ووحركت:
2000505 الاة 16 nay سم تیا بخ
مح كي م
insted pel ebay
ra REL TAN io os بسار
auc
rape espe eS
a ee کل را نسم
air ۵ 00 ۴ تم مرت ار ود ویر
enc ag و تا مره دعب
ا
rine dene ترا مين
ARSE totergeneonrann
wis Stag ۵2۳
مسر مد sarin “tena cet cariae
eS EES a Baton pete
Cree
olay hs gph 9
و عد Anette
إلكوى ادراك وشناضتة 2
و
gaps
copula" guar
Fe Rhos Stn. a, acon
ithe ره
a
۱
ا و
eal ریسم
تس
۷ الکوی خود ادراکی و خودپنداری:
۳
0
ESE ei!
بيخ
سر REET Sto
۵-لکیی عملکرد وارتا:
site jeter
ea eterno oft int
oe i of Ste on he 1 OF ere ری در
casa sod ach
i he eal
ss 2
is rset, صن مهل
لس ا سه م
٠١ الكوى تحمل تنشي وتطايق
cooing لا ع بعرم دی
con 0
سس
"
واعتقادات:
سم
صفحه 13:
Nursing Diagnoses by Functional Health Patterns
2m2.2014
صفحه 14:
(Actual) 33!
(Risk/High Risk) >
(Possible) Ju<>!
(Wellness) 0.
(Syndrome) p
صفحه 15:
AP ee Rey
| واقعى (Actual)
0 مشکلی که در حال حاضر توسط بیمار تجربه میشود.
* اختلال در تغذیه: كمتر از نياز بدن
* _پاکسازی ناموثر راههای هوایی
0 اين نوغ تشخيصها میبایست توسط علایم و نشانهها تایید شوند.
(Risk/High risk) b> "
0 مشکلی که به علت وجود برخی عوامل خطرزا در آینده افاق خواهد افتاد؛ مگر اينکه با یک
سری قدامات از وقوع آن پیشگیری شود.
* خطر كميود حجم مایع
* خطر اختلال در تماميت بوست
اين نوع تشخيصها توسط وجود عوامل خطرزاتیید میشوند.
صفحه 16:
جزء دوم تشخیص پرستاری: سبب
S| یا چند علت احتمالی مشکل را بیان میکند.
" به منظور پیشگیری از وقوع یک مشکل. کاهش اثرات آن یا حل مشکل
میبایست عوامل ایجاد کننده یا خطرزای آن مشکل را شناخت.
7 لین جزء از تشخیص پرستاری با واه «در ارتباط « (related to)
به جزء اول (مشکل) متصل میشود.
0 اختلال در تغذیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با تهوع
0 خطر کمبود حجم مایع در ارتباط با استفراغ طولانی مدت
0 خطر اختلال در تمامیت پوست در ارتباط با بیحرکتی
٩ نقص در مراقبتهای شخصی در ارتباط با وجود 1۷ در دست راست
صفحه 17:
Si»
" تغییر در تغنیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با مقدار ناکافی آهن در جیره
غذایی
۲ در معرض خطر صدمه در ارتباط با اختلالات شناختی
7" تغییر در حس و شناخت در ارتباط با هایپوکسی سیستم عصبی
| عدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن
صفحه 18:
| چگونه میتوان مشکل را برطرف کرد؟
| برنامهریزی, نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات یا
برطرف کردن آن را بیان میکند.
برنامه ریزی
۳ طراحی اقدامات ۲
اولویتبندی تعیین اهداف aes ae
صفحه 19:
الف- اولویتبندی
صفحه 20:
3
اختلال در الكوى خواب در ارتباط با سرفههاى مكرر
الگوی تنفسی ناموثر در ارتباط با ضعف و خستگی
عدم تحمل فعالیت در ارتباط با سرفههای مکرر
پاکسازی ناموثر راه هوایی در ارتباط با ترشحات غلیظ
کمبود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن اشتها
اضطراب در ارتباط با تخییر در عملکرد تقش
او تغدیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با کاهش
اشتها
صفحه 21:
1
نتیجهای مشخص و قابل اندازهگیری که به گونهای تعیین میشود تا
بازتابی از سطح سلامت بالاتر بیمار باشد.
۲ اهداف تعیین شده میبایست واضح و مشخص, قابل اندازه گیری» قابل
دستیایی» واقعی و دارای زمان مشخص باشند.
0 بیمار از روز چهارم بعد از عمل اظهار کند که دردی ندارد
0 بیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکند
0 بیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود.
0 بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل ۶ لیوان مایعات مصرف کند.
0 دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد.
صفحه 22:
طراحی اقداما
0 تعیین اقدامات یا فعالیتهایی که در جهت رسیدن به هدف ضروری
است.
برای طراحی اقدامات به جزء دوم تشخیص پرستاری (اتیولوژی) نگاه
0 احتمال اختلال در سلامت پوست در ارتباط با استراحت طولانی در تخت
برای هر بیمار اختصاصی است.
۲ .از کتابهای راهنما کمک بگیرید
صفحه 23:
Si»
1 حدم تحمل فعالیت خز ارتباط بااعدم تعادل .بین عرضه و تفاضای اکنیژن
بیمار در حالتی که احساس راحتی بیشتری میکند قرار گیرد.
از اطرافيان يا وسایل کمکی مثل عصا بای راه رفتن کمک بگیرد.
در بين فعاليتها زمانهايى را رای استراحت در نظر بگیرد.
از تمرینات ورزشی فعال یا غیرفعال برای تقویت ماهیچهها استفاده کند.
از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند.
صفحه 24:
(Implementations) wh و
اجراى مستقيم
كمك به اجرا
نظارت بر اجرا
آموزش
تحت نظر گرفتن بیمار از نظر عوارض يا بیماری
صفحه 25:
۱ ۳۳ ۳ ل
۲ مقایسه وضعیت سلامتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف
تعیین شده.
۲ اگر هدفگذاری صحیح نباشد. ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن
میشود.
7 ۲ حالت ممکن است اتفاق بیفتد:
٩ مشکل حل میشود.
0 مشکل نسبتاً حل میشود.
0 مشکل باقی میماند.
صفحه 26:
Re ل A Sted
رت ااا حي
ل ل ا pC)