مدیریت و رهبری

آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف

estandardha_va_olgui_masraf

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف”

آشنایی با مبانی و اصول استانداردها و الگوهای مصرف

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: آشنایی با مبانی و اصولاستانداردها و الگوهای مصرفتهيه :وحيدآقامحمدي

اسلاید 3: :اصلاح الگوی مصرفتعریف:نهادینه کردن الگوهای صحیح استفاده از منابع کشور.فرایند اصلاح الگوی مصرف ،سبب ارتقای شاخص های بهره وری و اثربخشی در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی،کاهش هزینه ها و بسط وگسترش عدالت می گردد.سطوح فرایند اصلاح الگوی مصرف از لحاظ اجرایی:1- تولیدمحصولات و خدمات 2- توزیع3- مصرفاستقرار نظام های استانداردها و الگوی مصرف در هر سه وجه مربوطه مستلزم فرهنگ سازی پایداراست که خود نیازمند ارائه راهکارهایی است تا همه افراد جامعه نگرش ها و رفتارهای مربوطه را اصلاح نمایند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتا به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود.

اسلاید 4: برای نهادینه سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور استقرار مطلوب الگوی مصرف اولین قدم ارائه آموزش های مناسب و اثربخش است.بدیهی است که آموزشهای مناسب به تدریج موجب ایجاد شناخت و تغییر نگرش در افرادشده و همگام با تغییرنگرش تک تک افراد جامعه می توان امیدوار بود که نگرش جامعه اصلاح شده و تغيیررفتار مناسب صورت گیرد.اهميت اين مسئله از زماني آشكار مي شود كه بدانيم علي رغم تاكيد آموزه هاي ديني مبني بر پرهيز از اسراف و تبذيرمتاسفانه نشانه هاي فاحشي از زياده روي در مصرف منابع در ابعادي زندگي فردي،خانوادگي و سازماني ديده مي شود.ازجمله مي توان به ضايعات نان و اتلاف منابع در حوزه مصرف انرژي دربخش خانگي و صنعتي نام برد كه بسيار بالاتر از سطح استانداردهاي جهاني است.بديهي است تا زماني كه منابع ارزشمند و كمياب ،با ارزانترين قيمت و به وفور در اختيار قرار مي گيرد،نمي توان انتظار تحقق شعارهاي صرفه جويي را داشت.لازم است تا در كنار ارائه آموزشهاي لازم و فرهنگ سازي نسبت به منطقي كردن قيمت حامل هاي انر‍ژي اقدام نمود.از آنجايي كه سازمان هاي دولتي از جمله بزرگترين مصرف كنندگان منابع انرژي و امكانات مي باشند هرگونه اقدام در راستاي استقرار نظام اصلاح الگوي مصرف بدون در نظر گرفتن اين سازمانها مفيد نخواهد بود.

اسلاید 5:

اسلاید 6: اهميت و ضرورت توجه به استانداردها و الگوهاي مصرفواژگان و اصلاحاتاستاندارد(standard): سندي مدون از ضوابط و شاخص هايي است كه به عنوان پايه و اساس معيارها(عموما با ماهيتي كمي و فني)با آزمايش ها و مطالعات گذشته ،مورد توافق و اجماع متخصصين مربوطه قرارگرفته و به عنوان يك نمونه يا مدل پذيرفته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.الگو(pattern):موضوعي است قابل برگشت و تكراري ،متشكل از حوادث گوناگون(عموما با ماهيت كيفي و رفتاري)شامل عناصر تشكيل دهنده آن پديده كه مي تواندبه صورت قابل پيش بيني و قابل تكرار درآيد.مصرف(consumption):در لغت به معني زمان و منابع را خرج نمودن است و در اصطلاح اقتصادي و مديريتي شامل تخصيص بودجه و هزينه كردن امكانات و درآمدهاي عمومي از سوي دولت نيز مي شود.اسراف:در لغت به معني تجاوز و زياده روي در مصرف است ،بنابراين هرگونه عمل انسان كه خارج از حدود باشد،اسراف محسوب مي شود.تبذير :استفاده از منابع مالي در مواردي كه سزاور نيست،چه كم باشد چه زياد.سازمان(organization):گروهي از افراد كه براي نيل به هدفي مشترك از طريق تقسيم كار و وظايف و از مجراي سلسله مراتب اختيار و مسئوليت اعم از خصوصي و دولتي در كنار هم همكاري و ارتباط دارند.خط مشي(policy):خواسته ها و جهت گيري هاي كلي يك سازمان كه بطور رسمي توسط مديريت ارشد سازمان اعلام مي گردد.

اسلاید 7: اهداف(objectives):مقاصدي كه در قالب عملكرد سازماني است و سازمان خود را مقيد به حصول آنها مي داند .اهداف حتي المقدور بايد كمي باشند.نيازسنجي(need assessment):به كار بردن شيوه هايي كه به كمك آن بتوان نيازهاي اهداف سازماني را تعيين كرد.اولين هدف نيازسنجي ،توليد اطلاعات و شاخص ها درباره نيازهاي مردم،سازمان ها و جامعه هدف است.شاخص(index):ملاک ها و اصولی است که خصوصیات کیفی را در قالب کمیت بیان کرده و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می کندشاخص ها معمولا از اهداف ،خط مشی ها ،نگرش ها و یا موقعیت ها سرچشمه می گیرند و مانند علائمی که مسیر را مشخص کنند ،در استانداردها و الگوها مورد استفاده قرار می گیرند.اثربخشی(effectiveness):میزان تامین مقاصد تعریف شده توسط یک فرایند،شخص،محصول،برنامه یا میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف. به عبارت دیگر انجام کارهای درست.کارایی(efficiency):بیشینه سازی بهره برداری و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن با استفاده از کمترین ورودی ممکن.به عبارت ساده تر کارایی عبارت از انجام درست کارها.بهره وری(productivity):استفاده بهینه از منابع با پیاده سازی استانداردها و الگوها ،مطابق با شاخص ها(اعم از نیروی کار،سرمایه،زمین،موادو..)در فرایند تولید کالاها و ارایه خدمات.بهره وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است.

اسلاید 8: فرایند(process):مجموعه ای از فعالیت های مرتبط یا تاثیرگذار که ورودی ها را به خروجی ها تبدیل می کند.بازمهندسی فرایندها(process Reengineering):عبارت است از بازاندیشی و بهبود مستمردر فرایندها و روشهای انجام کار(انتخاب و پیاده سازی بهترین الگوها و استانداردها در حیطه فعالیت ها)برای دستیابی به مطلوبترین سطح بهره وری در سازمان.توسعه پایدار(sustainable Development):در سال1992 بطور گسترده در ادبیات مدیریت و محیط زیست وارد شد و در کلیه ابعاد اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و فنی مورد توجه قرارگرفت.عبارت است از استفاده بهینه از کلیه منابع برای توسعه نسل امروز با حفظ حقوق نسل های آینده و دیگران.بهوبد مستمر(continual improvement):فعالیتی است تکرارشونده برای افزایش توانایی برآوردهای الزامات در یک الگو و یا استاندارد .به عبارتی ساده تر بهبود مستمر همان اصلاح استانداردها و الگوهای موردنظر می باشد.ممیزی(audit):بررسی به منظور تعیین اینکه آیا فعالیت ها و نتایج حاصل از آنها با ترتیبات برنامه ریزی شده مطابقت دارد و آیا این ترتیبات بطور موثر و مناسب برای دستیابی به خط مشی و اهداف سازمان اجرا شده اند یا خیر؟فرهنگ مصرف:مجموعه ای از عادات ،ارزش ها،اخلاق و الگوهای خاص مصرف در شرایط گوناگون اجتماعی که نماد علمی آن الگوهای مصرف در هر سامانه از قبیل فرد،خانوار ،بنگاه دولت و ملت است.

اسلاید 9: برچسب انرژی(Energy label):صفحه ای است حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و تجهیزات انرژی بر.در این برچسب شاخص مصرف انرژی وسیله موردنظر به همراه رتبه های برچسب انرژی با حروفAتاGکه دارای رنگ بندی ازسبزپررنگ تا قرمزتیره می باشد،نشان داده شده است.این برچسب برای استفاده مصرف کنندگان مختلف برای مقایسه وسیله های پربازده و کم بازده مورداستفاده قرارمی گیرد.از لحاظ هزینه سرمایه گذاری اقلام رتبه انرژیA نسبت به Cپرهزینه ترند اما هزینه بهره برداری(هزینه برق مصرفی) آنها کمترند.استانداردسازی(standarization):عبارت است از فعالیت مربوط به استقرار و تثبیت شرایط و مقرارت لازم برای رسیدن به مطلوبترین سطح بهینه در زمینه های مورد انتظار .

اسلاید 10: دین اسلام بر دوری از ”اسراف“ تاکیدفراوانی دارد.پرهیزگاری ،میانه روی و بهره گیری صحیح از نعمت های الهی به اندازه ای مورد تاکید اسلام است که رعایت این مهم ،مایه سعادت و خوشبختی فرد و جامعه تلقی گردیده است.تبذیر بر خلاف اسراف تنها یک واژه اقتصادی است و در معنای هدر دادن مال و به تعبیر عامیانه ریخت وپاش بکار رفته است.بيش از يك قرن است مباحث مدیریت منابع و مصرف پایدار در دنیا بصورت جدی مطرح گردیده و الگوها ،مدل و استانداردهای مختلفی پیرامون مديريت صحيح منابع ،بهبودمستمر فرايندهاي كاري ، مهندسي مجدد ،يكپارچه سازي و سازگاري در حال پياده سازي مي باشند.

اسلاید 11: ديدگاههاي متفاوت درباره مصرف-در نظام هاي اقتصادي سرمايه داري،هدف اصلي از فعاليت هاي اقصادي را مصرف مي دانند.در واقع هدف از توليد و توزيع در اقتصاد مصرف مي باشدواگر مصرف در جامعه متوقف گردد توليد متوقف مي شود و بيكاري رخ مي دهد.-ديدگاه مقابل ،نظر اسلام در اقتصاد است كه همواره انسان را به صرفه جويي و پرهيز از اسراف دعوت مي نمايد و ميانه روي در مصرف را مورد تاكيد قرار مي دهد.

اسلاید 12:

اسلاید 13: مقايسه سرانه هاي مصرفي كشورهاميزان برق مصرفي بصورت ميانگين در هر واحد مسكوني در ايران اين در حالي است كه ميانگين برق مصرفي در امور روشنايي در كشورهاي توسعه يافته كمتر از 20درصد مي باشد.نتيجه اينكه ،ضرورت مصرف بهينه در امور روشنايي از اولويت اول صرفه جويي در مصرف برق محسوب مي شود.سهم بخش هاي مصرف كنندگان عمده انر‍ژي در ايراندر ايران سهم مصرف انر‍ژي در بخش خانگي بيشتر از ساير بخش هاست درصورتيكه در كشورهاي توسعه يافته سهم بخش هاي صنعت و كشاورزي بيشتر از سهم مصرف خانگي است.25%كولرآبي و گازي28%يخچال فريزر1.4%ماشين لباسشويي9%لوازم صوتي تصويري33.6%روشناييخانگي32.8%حمل و نقل27.7%صنعت26.4%سايرمصرف كنندگان0.4%كشاورزي4.4%تجاري8.2%

اسلاید 14: مقايسه متغيرهاي مهم مصرف در ايران وكشورهاي توسعه يافته

اسلاید 15: با نگاهی به آمار مصرف انرژی و شاخص های مهمی چون سرانه مصرف انرژی،شدت انرژی و بهره وری انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان در می یابیم،در عرصه رقابت جهانی که به سمت مصرف کمتر(بهینه)و تولید بیشتر در حرکت است، اتلاف انرژی زیادی در بخش های عمومی_دولتی از جمله بیمارستانها را شاهد هستیم.انگليشافريقاي جنوبيبنگلادشتايلندايتاليافرانسهتركيه ايران مكزيك ژاپنروسيهپاكستانبرزيلاندونزيچينهندامريكانام كشور310.51241.52.526713214423درصدمصرف انرژي به كل جهان2007

اسلاید 16: یافته ها و نتایج

اسلاید 17: مصرف گراييمصرف گرايي و اسراف دقيقا نقطه مقابل مصرف بهينه قرارگرفته است وبطور كلي هر گونه زياده روي در كميت و اتلاف در مصرف را شامل مي شود.نخستين رگه هاي مصرف گرايي را مي توان از انقلاب صنعتي در جهان غرب پيگيري كرد.نظام تبليغات،امروز بطور مستقيم آدم هاي شاد،موفق و خوشبخت را به عنوان يك مصرف كننده خوب و تمام عيار معرفي مي كند. قدرت هاي بزرگ صنعتي كه فرا مليتي و جهاني شده اند براي انسان تصميم مي گيرند كه چه چيزي خوب و چه چيز ي بد است و با قدرت عظيم رسانه اي و تبليغات مجهز به آخرين فنون روانشناختي آن را به خورد ملت ها مي دهند.در حقيقت مصرف گرايي عامل تخريب رشد،توسعه و از بين رفتن منابع ملي است.

اسلاید 18: هدف اقتصاد سرمايه داري نيزهمان سود سازي مضاعف يعني فروش كالاهاي بيشتر و در نتيجه سود بيشتر است و براي رسيدن به اين منظور نيز بايد فرهنگ مصرف گرايي را در كشورهاي موردنظر (مشتريان)رواج دهد.مهمترين عوامل رواج اين مصرف گرايي عبارتنداز:1- تجار بزرگ2- خرده فروشان3- صاحبان تبليغات4- توليدكنندگان كالاها و خدمات5- بانك ها و بنگاه هاي مالي6- اشخاص حقيقي و حقوقي با نفوذ

اسلاید 19: اشكال مختلف بروز مصرف گرايي در جوامع در حال توسعه1- الگوهاي مصرفي كشورهاي توسعه يافته عينا و بدون فرهنگ سازي لازم به كشورهاي در حال توسعه منتقل مي شوند.2- وسايل ارتباط جمعي،مسافران و ديگر عوامل ارتباطي شديدا به انتقال فرهنگ مصرف گرايي كمك مي كنند.3- افراد براي نشان دادن اين كه وجههء بالا دارند در مصرف گرايي ،افراطي تر عمل مي كنند.4- به تدريج مصرف گرايي جزئي از فرهنگ كشورهاي در حال توسعه مي شود.5-ايجاد فاصله طبقاتي شديد در بين اقشار جامعه و بروز ناهنجاري هاي اجتماعي و عدم امنيت اقتصادي را بهمراه دارد.6-افزايش واردات:اشاعه فرهنگ مصرف گرايي باعث افزايش تجمل گرايي و نيازهاي غيرضروري در جامعه مي شودو منجر به افزايش تقاضا براي كالاهاي خارجي جهت رفع نيازهاي فرد و جامعه مي شود و اين امر موجب افزايش واردات و تضعيف توليدكنندگان داخلي مي گردد7- كم شدن گرايش به سرمايه گذاري هاي زير ساختي:در جامعه اي كه مصرف گرايي به يك فرهنگ تبديل شده افراد به دنبال سرمايه گذاري در خريد و فروش كالاهاي پرمصرف و فعاليت هاي زودبازده مي باشند.8- ايجاد مشكلات زيست محيطي: در محيط هاي كه مصرف گرايي وجود دارد مشكلات زيست محيطي در آن بيشتر ديده مي شود(ايجاد گازهاي گل خانه اي).

اسلاید 20: مزايا و ضرورت استانداردسازي و اصلاح الگوهاي مصرف در سازمان هااستانداردسازي و بهره گيري از الگوهاي مناسب و ايجاد تعادل و توازون بين توليد،توزيع و مصرف ،لازمه مديريت موثر و پويا در سازمان است.و از مزاياي استقرار آن در سازمان مي توان:1-حصول اطمينان از كيفيت خدمات و محصولات2- تخصيص بهينه منابع و مديريت هزينه3- بهبود مستمر در فرايندهاي كاري و افزايش رضايت مشتريان4- توسعه سازمان هاي الكترونيكي و خدمات الكترونيكي5-ميانه روي و اعتدال در مصرف و عدم حيف و ميل بيت المال6- افزايش كارايي و اثربخشي و بهره وري7- ايجاد عدالت و اعتماد در بين كاركنان و تسهيم منافع حاصل از بهره وري8-توسعه پايدار در سطح ملي و جهاني9-تفكر گروهي و همسو شدن اهداف فردي و سازماني10-توزيع عادلانه درآمدها،افزايش رفاه عمومي و گسترش كيفيت خدمات و امكانات در جامعه11- اصلاح ساختارها و فرايندها در تمام ابعادو...- اصلاح الگوهاي مصرف با عدالت و رفاه اجتماعي رابطه مستقيمي دارد.

اسلاید 21: ضرورت هاي زيست محيطيگسترش آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از مصارف نادرست انر‍ژي و منابع، نگراني هاي زيادي را براي انسان به همراه داشته است.عوامل زير ضرورت مسايل زيست محيطي را بيشتر نمايان مي كند:1- استفاده بي رويه از انرژ‍ي هاي فسيلي2- محدوديت منابع و انر‍ژي به دليل تجديدناپذير بودن برخي ازآنها3-رشد بالاي مصرف منابع و انر‍ژي به دليل حاكم بودن الگوهاي نادرست4- عدم كفايت سيستم هاي بازيافت منابع5-وجود صنايع و كارخانجات فرسوده و غيراستاندارد6-افزايش گازهاي گل خانه اي و باران اسيدي7-رقابت هاي توليدي و خدماتي در عرصه هاي اقتصادي و عدم توجه به آسيب هاي زيست محيطي

اسلاید 22:

اسلاید 23: فصل دومآشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف

اسلاید 24: انواع استاندارد ها ،مدل ها و الگوهااستانداردها و الگوها را می توان به عنوان قانون،مقررات،مشخصات ،ضابطه یا معیار نیز در نظر گرفت که در سطح سازمانی،ملی و بین المللی تدوین و پیاده سازی می گردند.انواع آن عبارتنداز:ا-استانداردهای درون سازمانی2- استانداردهای ملی3- استانداردهای بین المللی فنی ومهندسی4- استانداردهای بین المللی پروتکلی5-استانداردهای بین المللی زیست محیطی6-استانداردهای بین المللی بهداشت حرفه ای و ایمنی شغلی7-الگوهای بودجه ریزی و مدیریت هزینه8-الگوهای مصرف آب شهری9- الگوهای مصرف حامل های انرژی10-مدل های چیدمان واحدهای اداری و کاری.11- الگوهای بازیافت موادو...استانداردهای بین المللی همواره کلی،جهان شمول ،فراگیر،قابل تغییر و اصلاح هستند.

اسلاید 25: موسسات استانداردسازی بین المللی مهمترین آنها عبارتنداز:1- ایزو(ISO):موسسه بین المللی استاندارد سازی ایزو یک فدارسیون بین المللی متشکل از نهادهای ملی استاندارد است . این نهادها بالغ بر140 نهاد می باشد که هریک از کشوری برخاسته اند.ایزو یک سازمان غیردولتی است که در سال1947 تاسیس شد.وظیفه ایزو ارتقای توسعهء استاندارد سازی و فعالیت های مربوط به آن در جهان است.2- استاندارد اروپا(CE): به منظور استانداردسازی اجباری در بسیاری از محصولات تجاری و صنعتی که در منطقه اقتصادی اورپا تولید شده یا به فروش می رسند،ارایه شده است.

اسلاید 26: 3- استانداردTUV: یکی از معتبرترین استانداردهای دنیا متعلق به سازمانی در آلمان است که روی سلامتی کالاهای ارایه شده از جانب شرکت های مختلف نظارت دارد تا استانداردهای ارایه شده براي سلامت انسان و محیط زیست را تامین کند.4- استاندارد حلال ():این استاندارد مختص کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان است و بیشترین کاربرد آن برای موادغذایی می باشد و نشان می دهد که مسلمانان می توانند ماده غذایی را که از چنین استانداری برخوردار است ،مصرف کنند.در سال 2006 بنگاه توسعه صنعت حلال (HDC) برای هماهنگی و یکپارچه شدن توسعه صنعت حلال در مالزی تاسیس شد.

اسلاید 27: استاندارد امريكاANSI:يك موسسه خصوصي غيرانتفاعي است كه بر نحوهء استانداردهايي كه براي محصولات ،خدمات ،روندها،سيستم ها و كار كارمندان صادر مي شود،نظارت مي كند.يكي ديگر از كارهاي اين موسسه آن است كه استانداردهاي آمريكا را با استانداردهاي جهاني تطبيق مي دهد تا از آنها به صورت جهاني و در سطحي وسيعتر نيز بتوان استفاده كرد.نكته:همه استانداردها،الگوها و مدل ها همواره در حال تكامل و بازنگري (اصلاح مستمر) و هيچ نسخه اي ،نسخه نهايي محسوب نمي شود.

اسلاید 28: استانداردهاي درون سازمانياين نوع استاندارد برگرفته از توافق بخش هاي مختلف يك سازمان يا كارخانه در زمينه طراحي،توليد،كنترل و سايرعملكردها مي باشد.ازجمله استانداردهاي درون سازماني كه شهرت جهاني يافته اند،مي توان استاندارهاي STD شركت ولو،استاندارد SIAشركت ساكاي ‍ژاپن،شركت Microsoftبراي سيستم عامل ويندوز و استانداردهاي كمپاني مرسدس بنز اشاره كرد.

اسلاید 29: استانداردهاي ملياين استاندارد پس از بررسي توسط متخصصان و كارشناسان براي حفظ منابع ملي(منافع مصرف كنندگان و توليد كنندگان) تدوين مي گردد و مسئوليت و مديريت آن به عهده سازمان ها و موسسات استاندارد آن كشور مي باشد.استاندارد ملي ايران با علامت اختصاري ISIRI نشان داده مي شود.استانداردملي امريكاANSIاستاندارد ملي كشور آلمانDINاستاندارد ملي ژاپنJIS

اسلاید 30: وظايف و اهداف ملي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران1- تعيين ،تدوين و نشر استانداردهاي ملي2- انجام تحقيقات به منظور تدوين استاندارد3- بالا بردن كيفيت كالاهاي داخلي4-كمك به بهبود روش هاي توليد و افزايش كارايي صنايع در جهت خودكفايي كشور5-نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري6-كنترل كيفي كالاهاي صادراتي و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب7- كنترل كيفي كالاهاي وارداتي8-راهنمايي علمي و فني توليدگنندگان،توزيع كنندگان و مصرف كنندگان9-آزمايش و تطبيق نمونهء كالاها با استانداردهاي مربوط

اسلاید 31:

اسلاید 32: استاندارد بين المللي مديريت كيفيتISO يك وا‍ژه اختصاري نيست بلكه يك واژه يوناني”ISOS” به معني مساوي و برابر اقتباس شده است.(اگر دوچيز بخواهند استاندارد يكساني داشته باشند،مي بايست باهم برابر باشند) اين استاندارد با سري ISO 9000 شروع گرديده و اخيرا نسخه اصلاح شده به شماره ISI 9004،آن نيز عرضه گرديده است.رسالت ايزو ارتقاء استانداردسازي و فعاليت هاي مربوطه در سطح جهاني مي باشد،با اين بينش كه تبادل كالاها و خدمات در سطح بين المللي را تسهيل كند.- الزامات اين استاندارد عمومي بوده و قابل اعمال و بكارگيري براي تمامي سازمان ها ،بدون توجه به نوع،اندازه و محصولات توليدي است.

اسلاید 33: استانداردهاي بين المللي فني و مهندسياين استانداردها عموما ماهيت فني و صنعتي داشته و بين توليدكنندگان كارخانه ها و صنايع به تناسب موضوع كاري و صنفي مورد استفاده قرارمي گيرند. و عموما اهداف زير را تحت پوشش قرار مي دهند:- تدوين نظام مهندسي بخش هاي توليد،انتقال و توزيع امور صنعتي.-تدوين و تاييدمشخصات كمي و كيفي قطعات و محصولات- صدور ،تمديد و ابطال گواهينامه هاي لازم- نظارت و كنترل كيفي بر فعاليت ها و محصولات در بين اعضاءتعدادي از اين استانداردها:API *استانداردنفت ARI *استانداردتهويه مطبوع ECC /ECE *استاندارد اتحاديه خودرو اروپا IAEA *استاندارد بين المللي انر‍ژي اتمي IESNA *استاندارد مهندسان روشناييMSS *استاندارد شيرآلات و اتصالات و...ASHRAE * استاندارد تاسيسات ساختمان

اسلاید 34: استاندارهاي بين المللي پروتكلياين استاندارد،به منظور فراهم آوردن مدلي براي ايجاد،پياده سازي،اجرا،پايش،بازنگري ،نگهداشت و بهبود سيستم هاي بين المللي با ماهيتي قراردادي،پيشنهادي،تاييد و اعمال مي گردد.كه بيشتر در زمينه هاي مخابراتي و خطوط ديتا استفاده مي شوند.نمونه بارز اين نوع استانداردها تعريفInternet Protocol يا IPاست. تعدادي از اين استانداردها:استاندارد مهندسي صوتAES استاندارد فضانوردي و ستاره شناسيAIAA استاندارد پست و مخابرات اروپاETSI استاندارد اتصالات الكترونيكIPS استاندارد تكنولو‍ژي اطلاعاتNCITS كميسون بين المللي الكتروتكنيك JEC عموما سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري رايانه ها،امورمخابراتي ،هوا وفضا،كدگذاري و باركدها و غيره در قالب استانداردهاي پروتكلي تعريف مي شوند.

اسلاید 35: استاندارد بين المللي زيست محيطياين استاندارد با سري شمارهISO 14000 شروع گرديده و اخيرا نسخه اصلاح شده به شماره ISO 14001 آن عرضه گرديده است.اين استاندارد در بخشي از فعاليت ها يا محصولات يا خدمات يك سازمان كه بتواند با محيط زيست تاثير متقابل داشته باشد مورد استفاده قرار مي گيرد.

اسلاید 36: استانداردبين المللي بهداشت حرفه اي و ايمني شغلياين استاندارد،با سري شماره OHSAS 18000 شروع گرديده و اخيرا نسخه اصلاح شده آن به شماره OHSAS 18001 نيز عرضه گرديده است.اين استاندارد مشخص كننده الزاماتي براي يك نظام مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي مي باشد تا سازمان بتواند با كنترل ريسك هاي ايمني و بهداشت حرفه اي،عملكرد ايمني و بهداشت حرفه اي خود را بهبود بخشد.

اسلاید 37: استاندارد بين المللي مديريت ايمني مواد غذايياين استاندارد با سري شماره ISO 22000 شروع مي گرددو هدف اين استاندارد هماهنگ نمودن الزامات سيستم مديريت ايمني موادغذايي است. اين سيستم در هر سازمان،مرتبط با زنجيره مواد غذايي كه نيازمند نشان دادن توانايي خود در كنترل خطرات ايمني مواد غذايي در جهت كسب اطمينان از ايمن بودن ماده غذايي براي مصرف انسان مي باشدرا به طور اختصاصي تعيين مي نمايد.

اسلاید 38:

اسلاید 39: الگوهاي بودجه ريزي و مديريت هزينهاصلاح بودجه ريزي سازمان ها می تواندزمینه وبستر پیاده سازی اصلاح الگوها و استانداردهای سازمانی شود،امروزه بودجه ریزی ”عملیاتی“ به عنوان کارآمدترین الگوی بودجه ریزی مطرح می باشد،چرا که بودجه ریزی عملیاتی عوامل ”کارایی“ و ”اثربخشی“ را به ابعاد سنتی بودجه ریزی اضافه می نماید.مدیریت هزینه:رویکردی نظام مند ساختارمند برای درک هزینه های یک سازمان،با هدف فراهم کردن چارچوبی کلی برای کنترل ،کاهش و حذف هزینه ها می باشد.

اسلاید 40: مديريت هزينه نقش فراهم كننده اطلاعات براي تصميم گيري مديريت را داراست و بايد بتواند در بهينه نمودن هزينه ها به مديريت ياري برساند: تعيين هزينه منابع مصرف شده در انجام فعاليت هاي مهم سازمانتعيين ميزان كارايي و بهره وري عملكرد فعاليت ها- تعيين و ارزيابي فعاليت هاي جديد كه اجراي آنها باعث بهبود عملكرد آينده سازمان مي شود

اسلاید 41: هفت اصل مديريت هزينه موٍثراصول مديريت هزينه شامل كليه فعاليت هايي است كه براي ايجاد يك فرهنگ هوشياري نسبت به بهاي تمام شده انجام مي شود و به طور همزمان بهينه سازي عملكرد و كاهش هزينه در تمام سطوح سازماني را در نظر دارد و اين اصول عبارتنداز:1- شفافيت و سازاگار كردن اهداف عملكردينخست بايد تمام اعضاي سازمان به اهميت عملكرد مورد انتظار پي برده و آن را قبول كنندزيرا مقبوليت اهداف عملكردي راه رسيدن به آنها تسهيل مي كنددر مرحله بعدي بايد اهداف عملكردي هم سطح شوند.

اسلاید 42: 2- ارتقاي دانش و ابزاركاردانش و ابزاركار عواملي هستند كه باعث مي شوندكاركنان با ميل و رغبت بيشتر به كار اشتغال ورزند و تمايل براي انجام آن را به بهترين نحو داشته باشند.سطح دانش مناسب ،شايستگي و صلاحيت ،اجزاي ضروري توانايي انجام كار محسوب مي شود.3- درك قوي از قيمت تمام شده محصولات و خدماتاطلاعات مربوط به قيمت تمام شده محصول يا خدمات مورد انتظار ،به عنوان هسته مركزي اغلب تصميم گيري ها به شمار مي رود وسيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت درك بهتري از بهاي تمام شده محصولات و خدمات را ارايه مي نمايد.

اسلاید 43:

اسلاید 44: 4- برتري(مزيت)،انتظارات مشتريانامروزه مشتريان نه تنها انتظار عملكرد بد يا نامطلوب از سازمان را نمي پذيرند بلكه انتظار عملكرد بهتري را نيز دارند .5- كاهش پيچيدگي ها و حذف فعاليت هاي غير ضروريامروزه اكثر سازمان ها بايد بخش عمده اي از فعاليت ها و گزارش هاي زايد و غيرقابل استفاده و كم ارزش را حذف كنند.و فعاليت هاي خود را بر اساس استانداردها و الگوهاي صحيح مورد توجه قراردهند.

اسلاید 45: 6- توجه به دانش محورياستخدام كاركنان ماهر يك تصميم مهم و ضروري براي سازمان هاي امروزي است.توجه به دانش در رويه هاي استخدامي،ارتقاي انتصابات و پرداخت ها،اعطاي تسهيلات و پاداش،مصداق هايي براي دانش محوري سازمان است.دانش محوري فرايند يادگيري سازمان را تسهيل كرده و حركت به سوي يك سازمان يادگيرنده را هموار مي كند.

اسلاید 46: 7- هزينه هاي سازمانيالف هزينه هاي ساختاري(هزينه هاي غيرمستقيم):همان هزينه هاي اداري و پشتيباني سازمان ها محسوب مي شودب)هزينه هاي عملكردي(هزينه هاي مستقيم):هزينه هايي هستند كه توسط ساير حوزه هاي سازمان به جز امور اداري و پشتيباني هزينه مي شود.

اسلاید 47:

اسلاید 48: الگوي مصرف آب شهريايران با متوسط نزولات جوي 260ميلي متر در سال،از كشورهاي خشك جهان و داراي منابع آب محدود است.كه 93درصد از كل منابع آبي تجديد پذير(135ميليون مترمكعب) در بخش كشاورزي،5 درصد به مصرف شهري و 2 درصد به مصرف صنعتي مي رسد.بالا بودن هزينه هاي تامين آب،كم بودن منابع آبي،استفاده ناكارآمد از آب ، اتلاف زياد آب در بخش كشاورزي،دفع غيرصحيح فاضلاب خانگي و صنعتي و مكانيزم قيمت گذاري ناكارآمد و... از جمله ديگر مشكلات آبي كشور است.

اسلاید 49: براي رفع مشكلات مربوط به آب الگوي مديريت تلفيقي آب با دوسياست كلي و يك هدف اصلي مطرح گرديد:1- با آب بايد به عنوان يك كالاي اقتصادي اجتماعي و زيست محيطي برخورد شود2- سياست ها و گزينه هايي كه مديريت آب را هدايت مي كند،بايد در چارچوبي يكپارچه تحليل شود.هدف اصلي مديريت تلفيقي اين است كه به واسطه مديريت تلفيقي آب،توسعه پايدار،كارآمد و عادلانه منابع آب حاصل شود.بنابراين مباني مديريت تلفيقي بر پايه تركيب پذيري مديريت تامين با مديريت تقاضا استوار بوده كه جنبه هاي زيست محيطي،اجتماعي و اقتصادي را در نظر بگيرد.

اسلاید 50: مصارف سرانه آب بر حسب ليتر در روز (تا سال90)*اين الگو توصيه شده به تناسب مناطق جغرافيايي متغير است.حداكثرحداقلنوع مصرف53آشاميدن105پخت وپز5025حمام2010لباسشويي155ظرفشويي3020دستشويي و توالت103شست و شو52كولر و تهويه مطبوع52متفرقه15075جمع

اسلاید 51: مصرف سرانه آب در بعضي كشورهامصرف سرانه (ليتر در روز)كشور87عربستان87اندونزي90مالزي100مكزيك108بلژيك128يونان133قبرس150مجارستان177سوئد242آمريكا263انگلستانبيش از225ايران

اسلاید 52: الگوي مصرفي آب كشاورزيدر حال حاضر مصرف كل آب كشور در حدود 88.5 ميلياردمترمكعب (93%) در كشاورزي و 7 درصد به مصرف شهري و صنعتي مي رسد.ميزان مصرف آب براي آبياري محصولات مهم كشاورزي در ايران نيز در مقايسه با هنجارهاي جهاني بسياربالاست.

اسلاید 53: مقايسه مصرف آب كشاورزي در آبياري انواع محصولاتمصرف در ايران (مترمكعب در هكتار)مصرف جهاني (مترمكعب در هكتار)64006500-4500گندم1790010500-7000صيفي جات14000-100007500-5500چغندرقند10000-80007000-4500برنج20000-1800025000-15000نيشكر12000-100008000-5000ذرت

اسلاید 54: الگوي مصرفي حامل هاي انرژيدر ايران ،بين مصرف انواع حامل هاي انر‍ژي ؛بيشترين رشد مربوط به گاز طبيعي است كه ناشي از اجراي برنامه هاي توسعه گازرساني و سياست هاي جايگزيني مصرف گاز طبيعي به جاي فرآورده هاي نفتي بوده است.به همين خاطر مصرف نفت و گاز بالاترين سهم كل مصرف فرآوردهاي نفتي را دارا بوده است.

اسلاید 55: مصرف نفت خام در بخش هاي مختلف

اسلاید 56:

اسلاید 57: مقررات 17،15و19مقررات ملي ساختماناين مجموعه قوانين كه به صرفه جويي انر‍ژي در ساختمان مي پردازد تا پايان سال92 در كل كشور اجباري خواهد شد.كه به منظور استانداردسازي در تجهيزات و مصالح استاندارد در ساختمان سازي با بازده انر‍ژي بالا مي پردازد.استفاده از شيشه هاي دوجداره،قاب PVC،عايق هاي پشم سنگ،سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي،استحكام بناي ساختمان و...

اسلاید 58: مدلهاي گرمايش-گرمايش مركزي(گرماي مورد نياز تمام قسمت ها در يك قسمت از ساختمان توليدو به كمك وسايل توزيع از جمله رادياتور،فن كوئل ،كانال و...به بخش هاي مورد نياز فرستاده مي شود) -گرمايش موضعي(اين گرمايش به صورت مستقل و در محل خاصي از محيط اداري يا مسكوني نصب مي گردد از قبيل شومينه ها و بخاري ها

اسلاید 59: گرمايش آب:حدود 15 تا 20 درصدانرژي مصرفي هر ساختمان صرف تامين آب گرم بهداشتي مي شود.از اين رو انتخاب آبگرمكن(نفتي،گازي و خورشيدي) مناسب تاثير مهمي در كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.نكات كاربردي در مصرف آب گرم:- دماي آبگرمكن بين55تا60درجه سانتي گراد تنظيم گردد.- سيستم گرمايش آب را هنگامي كه براي مدت طولاني خارج از ساختمان هستيد خاموش كنيد.- اطمينان حاصل كنيد كه شيرهاي آب گرم نشتي نداشته و چكه نمي كنند.- به منظور كاهش اتلاف حرارت از آبگرمكن،مي بايست يك پوشش حرارتي بر روي مخزن آب گرم قرار داده شود و لوله هاي آب گرم نيز،عايق شوند.اين كار روش مناسبي براي كاهش اتلاف گرماست و مصرف سوخت و هزينه هاي گرمايش آب را كاهش مي دهد.- از آبگرمكن هاي گاز سوز فوري (بدون مخزن)با رده انر‍ژي بالاتر (A) استفاده كنيد چون صرفه جويي در مصرف سوخت را به دنبال دارد. رده انرژي A نسبت به G داراي 37درصد صرفه جويي در مصرف سوخت مي گردد.

اسلاید 60: چيلر:يكي ازروشهاي اصلي سرمايش در ساختمانها،سرمايش به وسيله گاز طبيعي يا گاز مايع است.تجهيزاتي كه از طريق گاز طبيعي يا مايع كار مي كنندچيلر ناميده مي شوند.چيلرها در موتورخانه يا پشت بام و يا در محيط باز نصب مي شوند و با اتصال به يك سيستم تهويه مطبوع ، نظير هوا ساز يا فن كوئل فضاي داخل ساختمان را خنك مي كنند. كه داراي دو مدل جذبي(براي مناطق معتدل و خشك تا دماي 35 درجه عملكرد مناسبي دارند) و تراكمي مي باشند.

اسلاید 61: ظرفيت مناسب براي كولرهاي آبيظرفيت مناسب براي كولرهاي گازيظرفيت مناسب Cfm(حجم هوادهي)مساحت موردنظر برحسب مترمربع4000تا 80 500081 تا 1006500101 تا 150 بالاي 6500بالاي 151ظرفيت مناسب Btu/h(توان برودتي)مساحت موردنظر برحسب مترمربع600014 الي 24700023 الي28 900032 الي 371000038 الي421200043 الي511400052 الي651800066 الي 932100094 الي 111

اسلاید 62: حمل و نقل مقايسه مصرف سوخت خودرو در ايران و چندكشور نمونه به دلايل مختلفي از جمله پايين بودن راندمان مصرف سوخت در خودروها ،استاندارد نبودن روش هاي حمل و نقل،ناهماهنگي و عدم مديريت حمل و نقل و نبود الگوها و استانداردها باعث اتلاف منابع و سرمايه هاي انساني و مادي در زمينه حمل و نقل مي گردد.فرانسهژاپنآلمانانگليسكاناداامريكامكزيكايراننام كشور1.92.52.53.56.57.37.810.75مصرف روزانه بنزين در خودرو(ليتر)

اسلاید 63: موارد قابل بررسي در زمينه اصلاح الگوي مصرف در بخش حمل و نقل:1- گسترش خدمات الكترونيكي و پست الكترونيكي و كاهش مراجعات حضوري در فعاليت ها2- توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل شهري و بين شهري،رويكردهاي نوين فني و مهندسي؛محوريت ناوگان حمل و نقل عمومي3- خصوصي سازي صنايع خودروسازي براي رقابتي نمودن كيفيت خودروها،خصوصا مقوله مصرف انرژي خودروها4- استاندارد نمودن سرانه هاي مرتبط در امور حمل و نقل عمومي و پياده سازي آنها5-توسعه شبكه ناوگان ريلي6- بهره گيري از خودروهاي سبك ديزلي در كشور7- توجه بيشتر به مديريت عرضه و تقاضا در امر حمل و نقل -استفاده از سوخت هاي جايگزين(برقي ،هيدروژني،پيل سوختي ،گازسوز،سوخت خورشيدي)

اسلاید 64:

اسلاید 65: مدلهاي جايگزين براي حامل هاي انر‍ژيانرژي خورشيدي ،انرژي هسته اي،انرژي باد،انرژي زمين گرمايي و انرژي زيست توده از جمله منابع انرژي تجديدپذير و بامزيت هستند.انر‍ژي خورشيدي:يكي از منابع تامين انر‍ژي رايگان،پاك و عاري از اثرات مخرب زيست محيطي است.انرژي ناشي از سه روز تابش خورشيد به زمين برابر تمام انر‍ژي ناش از احتراق كل سوخت هاي فسيلي در دل زمين است. با بكارگيري كلكتورهاي خورشيدي مي توان تا حدودي از اين منبع انرژي بي پايان ،رايگان و پاك استفاده نموده و تا حدزيادي در مصرف سوخت هاي فسيلي صرفه جويي كرد.

اسلاید 66: موقعيت كشور ايران از نظر ميزان دريافت انرژي خورشيديايران بين مدارهاي 25 تا 40 درجه عرض شمال قرار گرفته و در منطقه اي واقع شده كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي در بين نقاط جهان در بالاترين رده ها قراردارد.ميزان تابش خورشيدي در ايران بين 1800 تا 2200كيلووات ساعت برمترمربع در سال تخمين شده است. و بطور متوسط 280روز آفتابي در ايران گزارش شده كه بسيار قابل توجه مي باشد. از اين انرژي براي :- تامين روشنايي- تامين انر‍ژي الكتريسته و برق- در سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي- اتومبيل هاي خورشيدي

اسلاید 67: انرژي هسته اي:با توجه به تجديدپذيربودن انرژي هسته اي و مهيا بودن مواد اوليه آن در ايران،امكان به كارگيري گسترده اين انرژي در شبكه برق كشور وجود دارد.انر‍ژي هسته اي مي تواند انرژي الكتريسته بيشتر و ارزانتري را واردشبكه برق هر كشوري نمايد.انرژي بادي:انرژي باد يك فناوري است كه با سرعت در سراسر جهان در حال توسعه مي باشدو در سالهاي آينده تامين كننده نيازهاي صنايع ،ادارات و منازل با يك انرژي تجديدپذير و سالم خواهد بود.

اسلاید 68: انرژي زمين گرمايي:انرژي زمين گرمايي از حرارت حاصل از تجزيه مواد راديواكتيو،هسته مذاب كره زمين و واكنش هاي درون زمين سرچشمه مي گيرد.چشمه هاي آب گرم نمونه هايي از انرژي زمين گرمايي هستند.حدود بيست كشور از اين انرژي براي گرم كردن خانه ها،آب و يا براي توليد الكتريسته استفاده مي كنند.انرژي زيست توده:گونه هاي مختلفي از انرژي سوخت منابع جامد وگازي ،موادشيميايي و ديگر مواد را مي توان به وسيله فناوري هاي بيوانرژي از منابع گياهي-جانوري تجديدپذير بدست آوردانرژي زيست توده چهارمين منبع بزرگ انرژي در جهان بوده و 14 درصد انرژي جهان را فراهم مي كند.

اسلاید 69:

اسلاید 70: الگوهاي مصرف برقبراي آنكه قادر باشيد كارايي انرژي مصرفي سازمان خود را بهبود بخشيد،ابتدا بايد بدانيد كه در چه وضعيتي از نظر مصرف انرژي قرارداريد.بدين منظور ساده ترين راه آن است كه صورت حساب انواع انر‍ژي هاي مصرفي شامل آب ،گاز،سوخت و برق را در طول يكسال جمع آوري كنيد.واحد تمام حامل هاي انر‍ژي را به كيلووات ساعت تبديل كرده و باهم جمع كنيد .مقدار بدست آمده (مصرف سالانه انرژي) را بر مقدار زيربناي ساختمان تحت اختيار خود تقسيم كنيد تا مقدار انرژي مصرفي براي هر متر مربع از ساختمان بدست آيد(kwh/m²).در صورتي كه انرژي مصرفي سازمان شما كمتر از kwh/m²100 باشد در وضعيت بسيار خوبي از لحاظ كارايي انرژي قرارداريد. اگر مصرف انرژي kwh/m²200-100 است سازمان شما از نظر كارايي انرژي با مشكلاتي روبه رو است و اتلاف انرژي در آن و وجود دارد.

اسلاید 71: نسبت مصرف انر‍ژي براي لوازم مختلف در كشورهاي توسعه يلفته در سال2006

اسلاید 72: برچسب هاي مصرف انر‍ژيبرچسب مصرف انر‍ژي صفحه اي حاوي اطلاعات مربوط به مصرف انرژي تجهيزات انرژي بر است.در اين برچسب شاخص مصرف انرژي وسيله موردنظر به همراه رتبه هاي برچسب انرژي به صورت A تا Gكه داراي رنگ بندي از سبز پرنگ تاقرمز تيره مي باشد وجود دارد. اين برچسب براي استفاده مصرف كننده هاي مختلف و جهت مقايسه وسيله هاي پربازده و كم بازده به كار مي رود. در برچسب انرژي : نام محصول ،نام كارخانه توليدي،مدل محصول به همراه ميزان مصرف انرژي وسيله موردنظر به همراه رتبه هاي برچسب انرژي،رتبه اخذ شده محصول مورد نظر و نشان موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ديده مي شود.

اسلاید 73:

اسلاید 74: فوائد استفاده از برچسب هاي مصرف انرژي1- انتخاب درست،مناسب و آگاهانه در هنگام خريد وسايل موردنظر2- آشنايي مصرف كنندگان با ميزان كارايي و بازدهي وسايل موردنظر3- بهينه سازي و كاهش مصرف انرژي و كاهش هزينه هاي مصرفي4- كاهش آلودگي زيست محيطي5- شناسنامه دار شدن محصول از بعد تجاري و فني

اسلاید 75: مدل هاي چيدمان واحدهاي اداري و كارينحوه چيدمان و ترتيب قرارگيري لوازم و واحدهاي مختلف اداري يك سازمان نقش قابل توجهي در صرفه جويي، افزايش بهره وري،رضايتمندي كاركنان و ارباب رجوع دارد.چيدمان به فرايندي مهندسي و محاسبه شده براي قرارگيري لوازم اداري،واحدها،ايستگاه هاي كاري،انبار،راهروها و محوطه عمومي در يك سازمان اطلاق مي شود.

اسلاید 76:

اسلاید 77: هدف اصلي از مهندسي چيدمان اين است كه فرايندكار،مواد،افراد و اطلاعات در بين سيستم را بصورت بهينه تضمين كند.انواع چيدمان هاي اساسي1- چيدمان ثابت:در پروژه هايي كه محصول نمي تواند حركت كند،به كار مي روند.كشتي سازي،ساختمان سازي ،هواپيماسازي،از اين نوع محصولات هستند.در اين چيدمان محصول در همه چرخه هاي توليدثابت باقي مي ماند و تجهيزات،نيروي انساني،مواد و منابع ديگر به محيط توليدي آورده مي شود.

اسلاید 78: چيدمان فرايندي:به عنوان چيدمان عملكردي نيزشناخته مي شود و دربردارندهء گروهي از فعاليت هاي مشابه در ادارات يا ايستگاههاي كاري است كه طبق فرايند يا عملكرد آنها شكل مي گيرد.در يك فروشگاه زنجيره اي بخش هايي جداگانه براي لوازم خانگي،لباس هاي مردانه،لباس هاي زنانه،لوازم آرايشي و كفش سازماندهي مي گردد.در بيشتر سازمان ها بخش دبيرخانه و تايپ در طبقه همكف و مديريت ارشد در طبقات آخر ساختمان مستقر ميگردد.

اسلاید 79: تجهيزات و ايستگاههاي كاري در چيدمان فرايندي هدف اصلي است و عوامل انساني در به كاربردن تجهيزات و فعاليت ها در ايستگاه هاي بخش هاي ويژهء خود مهارت يافته اند. مزيت چنين چيدماني انعطاف پذيري آن است.3- چيدمان توليديچيدمان توليدي بيشتر با عنوان خط مونتاژ معروف است،فعاليت ها را در خطي بر طبق رديف عمليات مرتبط كه لازم است براي جمع آوري محصول خاص انجام گيرند،مرتب مي كند.هرمحصول خط خودش را دارد.چيدمان توليد براي توليد انبوه يا عمليات مكرر كه درآن تقاضا ثابت و حجم بالا مي باشد،مناسب است.

اسلاید 80: 4- چيدمان تركيبياين چيدمان تركيبي از چيدمان هاي توليدي و فرايندي است5- چيدمان لوازم اداريعبارت است از انتخاب بهترين مكان براي چينش امكانات اداري در محيط كاري ،مثلا اين نوع چيدمان بهتريت محل استقرار دستگاه چاپگر و اسكنر (كه در شبكه سازمان به اشتراك گذاشته شده است)در يك اتاق كاري را مشخص مي كند.اگر اين انتخاب محل هم مناسب نباشد،كاركنان تمايلي به بهره گيري از ابزار و دستگاههاي فوق را نخواهند داشت و متقاضي تهيه دستگاه و ابزار اختصاصي مي شوند.

اسلاید 81: 6-چيدمان به منظور تخصيص فضاي ادارياستانداردنمودن فضاي محيط كار (مساحت و موقعيت)به تناسب نيازسنجي هايي صورت مي گيرد.براي طراحي اين چيدمان از متخصصين ،تكنسين و نرم افزارهاي مربوطه مي توان بهره گرفت.در اين تكنيك ها به نكات زير توجه مي شود:1- استفاده از تجهيزات مشترك 2- تعداد تردد درون سازمان و مراجعات ارباب رجوع3- توالي و ترتيب انجام كار 4-انجام فعاليت هاي مشابه،عدم ايجادمزاحمت به فعاليت ساير واحدها5-حجم فعاليت هاي مورد انجام در واحد

اسلاید 82: 7- چيدمان به منظور سهولت نظارت بر فعاليت هااين نوع چيدمان به صورتي است كه بيشترين نظارت و كنترل بر فرايند كار و امور حاصل مي گردد..مثال ساده آن،دستگاهاي اسكناس شمار در بانك ها مي باشد كه بايد درمحلي قرارگيرد كه مشتريان بصورت مستقيم نحوه شمارش اسكناس رامشاهده نمايند.8-چيدمان متناسب با فرصت ها و منابعدر اين نوع چيدمان استفاده حداكثري از فرصت ها و منابع محور چيدمان است.مثلا شركت هاي توليد گوشي همراه ،مرحله طراحي و مهندسي را در كشورهاي اروپايي انجام مي دهند و چيدمان خط توليد را در كشورهايي مانندچين كه نيروي انساني و مواد اوليه ارزان در خط توليد دارند بهره مند گردند.

اسلاید 83: الگوهاي بازيافت موادبازيافت به آماده سازي مواد براي استفاده مجدد گفته مي شود.موادي قابل بازيافت عبارتنداز: آهن آلات،پلاستيك،كاغذ،مقوا و برخي موادشيميايي زباله كه به كمپوست تبديل مي شود.بازيافت از به هدر رفتن منابع سودمند و سرمايه هاي ملي جلوگيري مي كند. دركلان شهر تهران روزانه 7.5هزارتن زباله توليد مي شود كه 4.88درصدآن كاغذ مي باشد و اين درحالي است كه براي توليد يك تن كاغذ 15 اصله درخت سي ساله لازم است. بنابراين در شهر تهران روزانه 5490 اصله درخت دور ريخته مي شود.

اسلاید 84: بازيافت ضايعات كشاورزيسالانه مقداري زيادي محصولات كشاورزي توليد مي گردد و ضايعات آن نيز بسيار زياد مي باشد كه بسياري از اين ضايعات مجددا استفاده نمي شود. كه شامل ضايعات حاصل در مزارع يا كشتزارها(ضايعات كاشت و برداشت و..) و ضايعات خارج از مزارع(ضايعات حمل و نقل،انبارداري و..) مي باشد.

اسلاید 85: بازيافت ضايعات و فاضلاب هاي صنعتياين مورد شامل پساب هاي كارخانجات مختلف مثل صنايع نساجي ،الكل سازي،چوب و كاغذ وپساب صنايع غذايي مانند آب پنير و تفاله ميوه ها مي باشد.در پساب كارخانجات مذكور ميزان زيادي زيست توده وجود دارد كه از آنها براي توليد انرژي و غذاي دام مي توان استفاده نمود.و همچنين توليد الكل صنعتي از اين پساب.

اسلاید 86: ضايعات جامدمنظور از ضايعات جامد شهري،زباله ها هستند كه خود شامل دو نوع مي شود،زباله هاي معمولي و زباله هاي ويژه.زباله هاي معموليمانند زباله هاي منازل ،زباله هاي حجيم خانگي،زباله هاي غيرآلوده بيمارستاني،زباله باغ ها و گلخانه ها و زباله كسبه و ادرات است.زباله هاي ويژهمانند زباله هاي صنعتي،نخاله هاي ساختماني،لاستيك هاي فرسوده،موادراديواكتيو و زباله هاي آلوده بيمارستاني.

اسلاید 87:

اسلاید 88: فصل سومنحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف در سازمان ها

اسلاید 89: متدولوژي پياده سازيبديهي است مديران دستگاه هاي اجرايي اعم از سازمان ها ،موسسات و شركت ها ،با توجه به اهداف ،وظايف،مسئوليت ها و منابعي كه در اختيار دارند تمايل به پياده سازي (يا بهبود مستمر)استانداردها و الگوهاي موردنياز خود را دارند.پياده سازي اين الگوها و استانداردها به دو روش امكان پذير است.

اسلاید 90: الف)روش اول:بهره گيري از مراكز و موسسات معتبري كه در پياده سازي استانداردهاي بين المللي در زمينه خاصي مهارت داشته و درقالب قرارداد اقدام به پياده سازي بين المللي (الگوها و مدل هاي) مربوطه در سازمان ها و شركت ها مي نمايند(استانداردهاي بين المللي نياز به تدوين شاخص هاي عمومي ندارد و صرفا اين شاخص ها در آن سازمان بومي(سازگار) شوند).

اسلاید 91: ب) روش دوم:سازمان ها تمايل به برون سپاري اين فرايند ندارد يا هنوز در سطح بين المللي در زمينه هاي موردنظر ،استاندارد و الگوي خاصي به عنوان مرجع تدوين نشده است و تنها برخي از سازمان ها و شركت ها،تمايل به تهيه و پياده سازي استاندارداختصاصي و انحصاري دارندو اين استاندارد خاص را به عنوان مزيت رقابتي مورد استفاده قرار مي دهند.ايجاد و پياده سازي استاندارد درون سازماني است نياز به تدوين (يا اصلاح) شاخص هاي اختصاصي مي باشد.و گاها نتايج آن منجر به شكل گيري يك استاندارد،مدل و يا الگويي با اعتبار جهاني مي شود.

اسلاید 92: سازمان ها يا شركت ها قبل از پياده سازي استانداردها و الگوهاي موردنظر بايستي راهبردها و اهداف اثربخشي در سه حيطه توليد،توزيع و مصرف داشته باشند.و در صورت وجود راهبردها و اهداف اثربخش ،نتايج رضايت بخشي از اين پياده سازي حاصل مي گردد.

اسلاید 93: گاها مشاهده مي شود سازمان هايي اهداف و راهبردهاي مشخص و تدوين شده اي ندارند ولي اقدام به استقرار استاندارد خاصي نموده اندْ،كه صرفا ماهيتي تبليغاتي دارند،در واقع بايد راهبردها و اهداف اثربخش در سازمان ها منشاء تغيير و اصلاح باشند.

اسلاید 94: مراحل و گام هاي هفت گانه پياده سازي استانداردها و الگوهاي مصرف1- تشكيل ستاد راهبردي 2- تدوين شاخص ها و مقياس هاي اندازه گيري3- تدوين و ابلاغ استانداردها و الگوها4- آموزش و توانمندسازي5- پياده سازي استانداردها و الگوها6- و نظارت و ارزيابي نحوهء اجرا7- برنامه هاي بهبودمستمر(اصلاح الگو يا استاندارد)

اسلاید 95:

اسلاید 96: 1- گام اول – تشكيل ستاد راهبردياهداف:اين ستادبه منظور سياست گذاري در دامنه كاربرد و الزامات كلي،هدايت و هماهنگي در پياده سازي،نظارت و نهادينه كردن استانداردها و الگوهاي مطابق راهبردها و اهداف در هر سازماني تشكيل مي شود.اعضاي اين ستاد:مديران ارشد،كارشناسان خبره و رؤساي كارگروهاي تخصصي هستند.

اسلاید 97: وظايف:1- تشكيل كارگروه هاي تخصصي،هدايت و هماهنگي بين آنها:- كارگروه تخصصي تحقيق و توسعه(فني/مستندسازي)- كارگروه تخصصي پياده سازي(استقرار)- كارگروه آموزش و فرهنگ سازي(نهادينه كردن)كارگروه تخصصي نظارت و ارزيابي(مميزي)2- تعيين اولويت ها و شاخص هاي موردنياز مطابق نيازسنجي به عمل آمده (توسط كارگروه تخصصي)در راستاي اهداف سازمان3- ايجاد سيستم پشتيباني و تعهدي زيرساختي(مديريتي،مالي،اطلاعاتي و مديريت دانش و..) از فرايندپياده سازي و استقرار استانداردها

اسلاید 98: 4-سازماندهي،اداره و كنترل فرايند استانداردسازي در مراحل هفتگانه آن5-تصويب مستندات و ابلاغ الزامات ،الگوها و استانداردها و رسميت بخشيدن به آنها6- نظارت بر فرايند پياده سازي استانداردها و الگوها و حل و فص نواقص و مشكلات7- بازنگري تطبيقي راهبردها و اهداف اثربخش و ايجاد سيستم پويا در فرايند اصلاح و بهبود مستمرالگوها8- تعامل و هماهنگي با مراكز استانداردسازي ملي و بين المللي يا نمايندهء آنها

اسلاید 99: وظايف عمده كارگروه ها-كارگروه تخصصي تحقيق و توسعه(فني/مستندسازي)*تشكيل كارگروه هاي فرعي در صورت نياز*نيازسنجي استانداردها و الگوهاي موردلزوم مطابق با راهبردها و اهداف فعاليت ها*تهيه شاخص هاي اختصاصي براي هر استاندارد*بومي نمودن شاخص هاي عمومي(در استانداردهاي بين المللي)*اولويت بندي استانداردها و الگوها و شاخص هاي انتخابي*رتبه بندي و مشخص نمودن مقياس هاي اندازه گيري*تهيه فرم ها موردنياز براي كارگروه پياده سازي*تهيه پيش نويس استانداردها و الگوها در قالب نظام نامه*تعامل و هماهنگي صنفي با كارگروه ها و مراكز استانداردسازي مرتبط

اسلاید 100: كارگروه تخصصي پياده سازي(استقرار):- تعيين منابع،وظايف و مسئوليت استانداردهاوالگوهاي ابلاغي - حصول اطمينان از استقرار استانداردها و الگوهاي موردنظر به طور صحيح.- گزارش دهي به ستادراهبردي درباره نحوهء پياده سازي - ايجاد ارتباطات(درون و برون سازماني) و هماهنگي هاي لازم با طرف هاي مرتبط با استانداردها و الگوهاي ابلاغي

اسلاید 101:

اسلاید 102: كارگروه آموزش و فرهنگ سازي(نهادينه كردن):- تدوين سرفصل ها و محتواي دوره هاي آموزشي موردنياز- تدابير لازم براي آموزش هاي نگرشي و مهارتي براي اعضاي ستاد راهبردي و كارگروهاي تخصصي-تدابير لازم براي آموزشهاي توجيهي كاركنان و آگاه سازي جامعه هدف و مشتريان-تدابير لازم براي درگير نمودن سيستم نظام پيشنهادها،كاركنان و جامعه هدف در فرايند استقراراستانداردها و الگوها

اسلاید 103: كارگروه تخصصي نظارت و ارزيابي(مميزي):- پايش ،سنجش و اندازه گيري مقياس ها و شاخص ها از نحوه پياده سازي استانداردها و الگوهاي موردنظر- نظر سنجي از مشتريان و جامعه هدف- شناسايي و ارزيابي انطباق ها و يا عدم انطباق ها- كنترل سوابق و مستندات- حصول اطمينان از نحوهء اجراي صحيح و كامل استانداردها و الگوها- ارائه پيشنهاد براي اقدامات اصلاحي م پيشگيرانه

اسلاید 104: گام دوم- تدوين شاخص ها و مقياس هاي اندازه گيريبا در نظر گرفتن نوع استانداردها و الگوها،شاخص ها در دو بعد عمومي و اختصاصي تعيين مي گردند.كه بعد عمومي آن در تمام سازمان هاي مشابه يكسان بوده و بعداختصاصي با توجه به ماهيت وظايف واهداف هر سازمان تعيين مي گردد.تعيين شاخص ها با روشهاي نيازسنجي،كارسنجي و زمان سنجي و مقياس هاي فني و علمي ميسر مي باشد.*درصورتي كه شاخص ها و مقياس ها در سطح بين المللي و ملي تدوين شده باشند بايستي مطابق شاخص هاي مربوطه عمل نمود.

اسلاید 105: نحوهء استخراج و ضوابط تدوين شاخص هاي اختصاصيشاخص هاي مربوط به هر دستگاه اجرايي ،از اهداف كلان،راهبردها،وظايف و برنامه هاي دستگاه استخراج مي شوند.با توجه به اين كه شاخص هاي اختصاصي شركت ها و سازمان هاي مختلف با يكديگر متفاوت مي باشد نمي توان يك شاخص ثابت را براي جايگزيني شاخص هاي اختصاصي ارايه داد.

اسلاید 106: ضوابطي كه بايد يك شاخص داشته باشد:1- شاخص ها بايد متناسب موضوع استاندارد و الگوي انتخاب شده باشند،به عبارتي شاخص ها بايستي مبتني بر تحقق اهداف ،ماموريت ها و راهبردهاي سازمان باشند.2- حيطه شاخص بايد جامع و مانع باشد.بدين معني كه تمام مصاديق شاخص را پوشش دهد و مانع از تداخل حيطه مصاديق ساير شاخص ها شود.

اسلاید 107: 3- شاخص ها، بايستي تا آنجا كه ممكن است به صورت كمي باشند.بدين معني كه قابل اندازه گيري و مقياس بندي باشند.4- شاخص ها بايد بصورت شفاف،ساده و واضح و با مقياس هاي مشخص در جملات كوتاه بيان شوند و از به كاربردن لغات و جملات نامفهوم و نارسا خودداري گردد.5- بايد شاخص ها به گونه اي تدوين شوند كه برداشت همه كاركنان و دست اندركاران از مفهوم انها يكسان باشد و ديگر نياز به توضيح و تفسير نباشد.

اسلاید 108: 6-شاخص ها بايد عيني باشند و از بكاربردن مفاهيم ذهني و انتزاعي در آنها خودداري گردد.7- شاخص هايي كه قابل اندازه گيري نباشند به عنوان شاخص كيفي مطرح مي گردند.عموما شاخص هاي كمي در استانداردها و شاخص هاي كيفي در الگوها بكار برده مي شوند.8- شاخص هابايد هم راستا با شاخص هاي مطلوب (در سطح انتظارات ملي و بين المللي) باشند.

اسلاید 109: 9- پس از تدوين شاخص ها،به منظور نظارت و ارزيابي بر نحوهء اجراي استانداردها و الگوها،بايستي تمامي شاخص ها ،مقياس بندي و ضريب بندي گردند تا بتوان از ابعاد مختلف مورد ارزيابي قرارگيرند.چرا كه متناسب با ماهيت شاخص ها ارزيابي كمي يا ارزيابي كيفي صورت مي پذيرد.مثلا شاخص مصرف برق با در نظر گرفتن اقليمي واحد (گرمسيري يا سردسيري)نمي تواند با يك ضريب باشد. 10- تعامل و ارتباط شاخص ها با يگديكر تعيين گردد.

اسلاید 110: گام سوم- تدوين و ابلاغ استانداردها و الگوهامقدمات اين گام توسط كارگروه تخصصي تحقيق و توسعه(مستندسازي)تهيه مي گردد.در تدوين استانداردها و الگوها،بيانيه هايي مدون در مورد خط مشي ها،اهداف،الزامات،دامنه كاربرد،شاخص ها و مقياس هاي اندازه گيري و روش هاي اجرايي،مستندسازي ،منابع وظايف،مسئوليت ها،اختيارات ،ارتباطات،مميزي و.. در قالب يك نظام نامه به صورت پيش نويس تهيه مي شود و به ستاد راهبري منعكس مي گرددو در صورت تاييد،توسط ستاد راهبري ابلاغ مي شود.

اسلاید 111: گام چهارم- آمو‍زش و توانمندسازي اين گام توسط كارگروه اموزش و فرهنگ سازي با هماهنگي واحدهاي اموزش كاركنان هر سازماني صورت مي پذيرد.در اين مرحله اقدامات زير تحقق مي يابد:نيازسنجي آموزشي براي استانداردها و الگوهاي ابلاغي(در چهاربعد،بينشي،نگرشي،مهارتي و توجيهي) تهيه سرفصل ها براي دوره هاي اموزشي نيازسنجي شدهبرنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي(بينشي و نگرشي) اعضاي ستادراهبريبرنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي (نگرشي و مهارتي) اعضاي كارگروهاي تخصصيبرنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي توجيهي براي كليه كاركنان در خصوص الگوها و استانداردهاي ابلاغ شدهارزيابي اثربخشي دوره هاي آموزشي برگزارشدهبرگزاري دوره هاي بازآموزي در صورت نيازدرگيرنمودن سيستم نظام پيشنهادهاي كاركنان و شناسايي نخبگان

اسلاید 112: گام پنجم- پياده سازي استانداردها و الگوهاگام پنجم توسط كارگروه تخصصي پياده سازي(استقرار) تحقق مي يابد.در اين مرحله اقدامات زير صورت مي پذيرد:1- پياده سازي الزامات در حيطه دامنه كاربرد استانداردها و الگوها2- در دسترس قراردادن منابع لازم براي ايجاد،استقرار،نگهداري و بهبود استانداردها و الگوهاي ابلاغي3-انجام امور اجرايي مطابق مسئوليت ها و شرح وظايف تعيين شده استانداردها و الگوهاي ابلاغي

اسلاید 113:

اسلاید 114: 4- حصول اطمينان از اين كه استانداردها و الگوها استقرار مي يابند و نگهداري مي شوند.5- گزارش دهي به ستادراهبري درباره نحوهء پياده سازي و هرگونه نيازي كه به استقرار استانداردها و الگوها كمك مي نمايد. برون سازماني و داخلي6- ايجاد ارتباطات () و هماهنگي هاي لازم با طرف هاي مختلف مرتبط با استانداردها و الگوهاي ابلاغي7- گزارش دهي به ستادراهبري در خصوص عملكرد سيستم در مرحلهء بعد از استقرار و ارايه پيشنهادها و توصيه هايي براي بهبود مستمر

اسلاید 115: گام ششم- نظارت و ارزيابي نحوء اجرااين گام توسط كارگروه تخصصي نظارت و ارزيابي صورت مي گيرد.نتايج بدست آمده به ستاد راهيري منعكس مي شود،نظارت و ارزيابي فرايندي نظام يافته،مستقل و مدون است . اين فرايند مي تواند به صورت درون سازماني(مميزي) و برون سازماني صورت پذيرد.

اسلاید 116: فرايند نظارت و ارزيابي از چهار مرحله اصلي تشكيل شده :1- مشخص بودن شاخص ها،مقياس ها،حدود،اندازه،ماهيت(كمي و كيفي)پيچيدگي،اهداف و...در استاندارد و الگوي موردنظر2- تعيين معيارها و مشخصه هاي ارزيابي كنندگان به صورت كمي(تحصيلات دانشگاهي مرتبط،سابقه و تجربه كاري مفيد،ساعات آموزش مميزي)و كيفي(خصايل شخصي،مهارت هاي ارتباطي،و...)3- انتخاب روشي مناسب براي نظارت و ارزيابي .جامع ترين روش نظارت و ارزيابي كه طيف زيادي از شاخص ها را پوشش مي دهد نظارت و ارزيابي 360 درجه است. براي حصول اطمينان ،كارگروه تخصصي مربوطه،از زواياي مختلف استاندارد و الگوي مورد نظر را رصد مي كنند.

اسلاید 117: در زير بخشي از آن اشاره مي شود:تناسب با خط مشي و اهداف سازماننظر مشتريان و خدمت گيرندگان الزامات قانوني،مقرراتي و قراردادي ماهيت شاخص ها و مقياس هاواكنش جامعه و مخاطرات احتمالينظر مديريت سازمان،سهامداران و تامين گنندگان،توليدكنندگان و كاركنانرعايت امور زيست محيطيرعايت حدودمقررات مالي و قيمت تمام شدهبرآورده شدن انتظارات از بعد كيفيت و كميتتوانمندي كاركنانشناسايي نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهديدها

اسلاید 118: 4- انجام نظارت و ارزيابي ،متناسب با زواياي موردنياز از طرق مختلف(تهيه چك ليست،بررسي سوابق،بازخوردمثبت و منفي،مصاحبه،مشاهده،آزمايش،كنترل آماري فرايند و...)

اسلاید 119: گام هفتم- برنامه هاي بهبودمستمرستادراهبري بايد استانداردها و الگوهاي ابلاغي را در فواصل طرح ريزي شده مورد بازنگري قراردهد تا از تناسب ،كفايت و اثربخشي آنها اطمينان حاصل نمايد.برنامه هاي بهبود مستمر ،در بخش ورودي و خروجي استانداردها و الگوهاي حاكم مورد توجه قرار مي گيرند.دربخش ورودي مواردزير(با ماهيت دريافت اطلاعات) بررسي مي گردد:1- نتايج نظارت و ارزيابي2- بازخوردمشتريان/جامعه هدف/نظام پيشنهادات

اسلاید 120: 3- عملكرد فرايند و انطباق محصولات و خدمات4- وضعيت اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه5- پيگيري هاي انجام گرفته از بازنگري هاي قبلي مديريت6-تغييراتي كه مي تواند استانداردها را تحت تاثير قراردهد7- توصيه هايي براي بهبوددر بخش خروجي مواردزير(با ماهيت تصميم گيري)بررسي مي شوند:1- بهبود اثربخشي استانداردها و الگوها و فرايندهاي آن2- بهبود كيفيت خدمات3- بهبود كيفيت محصولات 4- بهبود كيفيت توزيع5- بهبود هزينه ها و منابع

اسلاید 121:

اسلاید 122: فصل چهارمتكنيك ها و راهكارهاي عملياتي براي صرفه جويي در محيط هاي كاري

اسلاید 123: اين فصل به منظور افزايش سطح مهارتي فراگيران تدوين شده است و به مواردي از تكنيك ها و راه كارهاي عملياتي براي صرفه جويي و مصرف بهينه در محيط هاي كاري مي پردازد.

اسلاید 124: منابع انساني

اسلاید 125: زمان و مكان

اسلاید 126: آب

اسلاید 127: وسايل برقي و روشنايي

اسلاید 128:

اسلاید 129: وسايل الكترونيكي

اسلاید 130: گاز،بنزين،گازوئيل و نفت

اسلاید 131: كاغذ و نشريات

اسلاید 132: امورارتباطات و مكالمات

اسلاید 133: تاسيسات گرمايشي و سرمايشي

اسلاید 134: امور ساختمان

اسلاید 135: در و پنجره

اسلاید 136: امورنقليه و ناوگان حمل و نقل

اسلاید 137: بازيافت مواد

اسلاید 138: امور مراسم

اسلاید 139: موفق و پيروز باشيد

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید