پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

آشنایی با نظام ارائه خدمات در ایران و جهان

صفحه 1:
oy 1 ۷ ١ _ ۷ ۳ . past ‏سکن‎ ‎3

صفحه 2:

صفحه 3:
th sector ction of heal و 17177 9 نظام سلامت» متشكل از تمام سازمان ها و مؤسسا ت و منابعى است كه ارائه كننده خدمات در جهت حنظ و ارتقاء سلامت اضراد مى باشند و ازاين خدمات مى توان به عنوان اقدام سلامت ‎health)‏ ‏0 )نام برد . * سازمان جهانى بهداشت (1100/|/ا ) تمام فعاليت هايى كه هدف اصلى آن ‎aie‏ ارتقاء و با زكرداندن سلامت است را نظام سلامت ميكويد. اا0 ۰ \ntrod

صفحه 4:
© نظام های بهداشتی و درمانی کشور های مختلف متاش از شرایط سياسىء»اقتصادى » فرهنكى آن كشور مى باشد . 5 © كر جه نوع نظام بهداشتى و درمانی هیچ گاه در دو كشور يكسان جب نيستء ولى به هر حال تشابه گروهی از عوامل و متغيى ها باعث مى و 9

صفحه 5:
دسته بندی بر اساس نظام هاى ۳ سازمان ملل متحد کشور های مختلف جهان را از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سه دسته ae ۱- کشور های پیشرفته با نظام سرمایه داری ۳- کشور های سوسیالستی ۳- کشور های در حال توسعه یا عقب مانده که لانم به ذکس است تقسیم بندی ایولا کست مطلوب ثر از تقسیم بندی فوق است ۱ ۱- کشور های پیشرفته ۲- کشوررهای در حال توسعه

صفحه 6:
سیستم تعاون همگانی ‎(PUBLIC ASSISTANCE)‏ 3 2 هاى ييمه عموه بت ید ‎PUBLIC‏ ‎SURAN‏ NATIONAL ‏لب دهع‎ ( System.

صفحه 7:
۱- سیستم تعاون همگانی ( 255513۳066 16ا0ابا0 ) 4 هيج سازمان يا نهادى وي كى خاص یا ب‌گریده ای در نظام بهداشت و درمان ندارد. رآمدها از طرریق مالیات عمومی کسب می گرردد. ا موسسات بیمه مختلف اعم از دولتی و خصوصی در این کشورهای که این سیستم پیاده می شود وحود دارد. این سیستم ۱۰۸ کشور که تقريباً ؟ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود. ۲ - نظام های بیمه عمومی ‎(public health insurance)‏ اعنص اصلی این نظام بیمه است در اکشر کشور های اروپایی و امریکایی شمالی این نظام اجرا می شود. ۳ - نظام بهداشت و درمان ملی ‎(national health system)‏ موافق با نظام بهداشت و درمان بس اساس تفکرات سوسیالستی است. ا همه هزینه ها از طریق مالیات تامین می شود. تمام جمعیت تحت پوشش خدمات رایگان قرار می گیررند.

صفحه 8:

صفحه 9:
ee ee 9-5-0-7 ‎-١‏ مدل يردات مستقيء( 01 01011 - /111315ناأه/ا ‎odel‏ ( ‏ارجاع ‎ ‎

صفحه 10:
‎Le 1-1: bein Pew =r SL Ca‏ دایم نا ‎(model‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
" - مدل بازيرردانت بخش عموبى ریات ریت اس ییات ع أاطيام ‎(model‏ 2117

صفحه 12:
6 - مدل قرراردادی بیمه اختیاری ( 6۵۳۲۲۵6601 ۷۵۱۷۵۱۱۸۵۲۷ ‎(model‏

صفحه 13:
۵ - مدل قرراردادی بیمه عمومی (6۲۱۴ ۲۵۲۳۱۵۱۸۲56۲۳ 0116 ‎(model‏

صفحه 14:
‎Pe ena‏ ل ‎Pegs‏ ا الت ‎(model‏ ‎

صفحه 15:
و /- مدل انحصارى بخش عموبى ([6 16 0121136ء ء (اطيام ‎(model‏ | در ایرران ا ‎Rp‏ ‏06 توسعه نظام ‎ey atid‏ 0 3 BAER Tent Tce 0010 ‏م‎ ‏هس جند كه سازماتهاى دولتى و ذيمه دولتى هم‎ ee ‏«موجود است‎

صفحه 16:
ی شکل گیری شبکهای بهداشتی درمانی کشور در چندین دوره از قبل و بعد از ‎٠‏ القلاب اسلامی پیررو کنفرانس آلمااتا ایران صورت گررفت . تا پیش از کنفر‌انس آلمااتا خدمات بهداشتی و درمانی به صورت حیرریه و سنتی ارائه می شد که پیمو این کنفرانس برنامه های عملیاتی جهت اجرای ۳۱ با ۸ جنء بیان شد . که این جریان عمدتا بر ۳ اصل زیر پایه ریزی شده است: ‎gf‏ اولویت مناطق روستایی و محسروم بر مناطق شهری ببخوردار از امکانات ‎

صفحه 17:
واحدهای عزرضه کننده ل * بسرای انتقال ‎av gO‏ 2111000 0 اقليمى و جمحيتى در كسترش واحدهای 6 هی رار ره 9 0 ‎ee itl‏ مک ا ل 0 بهداشت ‎Rene ees‏ علوپزشکی * و در سطح 1 شهمستان ارائه خدمات مى تمايد.

صفحه 18:
——

صفحه 19:
وزارت بهداشت» درمان و آموزش مزشكى در كشور ايران وزارت بهداشته درمان و آموزش ين شكى داراى دو مسئوليت اساسى است: آموزش يزرشكى (علوم وابسته ) ال ۱ ‎Sy‏ ا ا اا ‎Err)‏ اما اما ۱ ‎Tae Ub a Lew)‏ 0221210111111 ‎ ‎

صفحه 20:
دانشكاء هايا دانشكده هاى علوم يررشكى و خدمات بهداشتى درمانى eas PEP ST re Bey ren ayer en) ۱ . ‏های پزشکی و شبکه ای بهداشت و درمان بوجود آمده اند‎ ‏لاد‎ ‏تربيت نيرروهاى انسانى‎ een ee ‏ا‎ ‎۳ ارائه خدمات بهداشتی درمانی و ‎Cano‏ معاونت های زیر مجموع دانشگاه ها و دانشکده های علوم يرشكى؛ معاونت بهداشت » معاونت درمان ‎CORE‏

صفحه 21:
سازمان تأمین اجتماعی | one | cea eNO Te ‏ا‎ ‎SPARE VOID py Ss ERE rtm Cerner ter rswrs ۱ ‏ل ل‎ Pers eers] نیاز خود را از بخش خصوصی طرف قرار داد یا سایم بخش های دولتی نیز دریافت نمایند ۰ ساي اضراد (غيى بيمه شدكان تأمين اجتماعى ) نين مى تواذند با مرداخت تعرفه هاى دولتى ‎er Te aE TEs ii ely penne p(s)‏ ۳[ سازمان بيمه خدمات دره مانی سازمان بيمه خدمات درماني» كليه كارمندان رسمى دولتى؛ روستاييان و خويش فرمايان (اضراد ‎OBIS eB)‏ ل ا ۱

صفحه 22:
سازمان بیمه خدمات درمانی نیمروهای مسلح 00 Leet tel SESE BIEL De Lal S ete] ‏مسلح درجمهورى اسلامى ايرران» شامل : ارتشء سياه ياسداران و نيرروهاى انتظامى ذين‎ [۱ ‏ا ا‎ ۱ 1 ‎PE‏ ا م ا ا ا ا ‏پ | صلیب سرخ » گرچه در سطح بین المللی سازمان جع هلال احم ایرران تا کنون این سازمان بصورت يك بخش نيمه دولتى اداره شده است. ‎

صفحه 23:
2 سازمان های بین المللی 2 در مواقع بحرانى؛ زهان روز حوادث غيرمترقبه و جنكّه سازمان هاى بين المللى ا" ‎SPF or Co‏ ا ا ‎PT‏ ‏ا 0 0 nerd Sone tall Se) سازمان های غیم‌دولتی ممرتبط با نظام سلامت ۳ ‎eC eet) CR Se eel ere ee ee‏ یافته است . به جهت گرفتن امتیاز مردمی بودن حکومت ها در داخل و کسب وجهه مطلوب جهانى روز به روز مشاركت سازمان هاى غيرردولتى در جوامع اضرايش ‎wel‏ ‏مى ا

صفحه 24:
7 برخى ديكر از بخش های دولتی تنها به نیرروهای شاغل خود و خانواده آنها خدمات بهداشتى درمانى ارائه مى دهند از ان جمله 5 موارد زيس را مى توان نام برد : وزارت نفت» بانك م مكزى» شه ردارى؛ وزارت دادكسترى؛ وزارت آموزش و پمر‌ورش» کمیته امداد » بنیاد شهید و بنیاد جانبازان و سازمان بهزیستی

صفحه 25:
ال ‎Aero‏ آن در ساختار قديمى تررين بخش ارائه خدمات بهداشتى درمانى در كشور است . اين بخش خدمات ‎ea DET‏ ا ا ا 0 ل ل ل يت به پیش نیازهایی دارد که بتوان بخوبی از ل ا بخش خصوصى بطور عمده خدمات درمان سريايى؛ خدماث تشخيصى؛ خدمات ‎١‏ م ا ‎Bove PAY Oost a Pee Todt‏

صفحه 26:
ase بخش خيريه بخش خيرريه در ايران» بطور عمدهء در عرصه خدمات درمان سرپایی و گاهی خدمات بستری» مداخله دارد . مداخله این بخش در خدمات درمان بسترری اغلب حمایتی است . بخش ‎Sus del a‏ ایررانی است ‎oe‏ نا دری به کمک های خارجی متکی است .

صفحه 27:
| 0 رز رورت توا 1 سایر بخش های ارانه خدمات بهد اشتی درمانی در ابران رشك متخصص (دارای یک نوع تخصص ) اداره می شود . * در این گونه کلینیک ها نیز مجموعه ای از خدمات مثل؛ ‎Baby‏ بیماران سرپایی؛ اقدامات تشخیصی در حد مقدورات تخصصیء اقدامات درمان سرپایی؛ تجویز داروء انجام مشاوره و آموزشهای لاز * معمولا این اصطلاح برای مراکنری مثل کلیتیک ها بکار می روده با اين تفاوت که مجموعه ای از تخصص های مختلف در کنار یکدیگر فعالیت می نمایند و محدوده فالیت های آنها بهاقدامات تشخیصی و درمانی سرپایی محدود می شود . در اغلب موارد اینگونه پلی کلینیک ها در کنار مراک درمان بسترری دولتی و خصوصی فعالیت می نماید. ليت مى نماي

صفحه 28:
* این اصطللاح بررای محل ارائه خدمات یک پرشک عمومی؛ متخصص یا دندانیزشکه بکاز می رود * این محل های ارائه خدماتء همواره بصورت خصوصی اداره می شود و نمونه های دولتی» عمومی. با ندارد. BYE eal ‏مرا‎ * به مراكزى اطلاق مى شود كه در آنها أعمال جراحى كوجك (بدون بيهوشى ويا بابى حسی موضعی ) یاجراحی ببزرگ (با بيهوشى عمومى ) که بیمار حداکثر ظ رف چند ساعت قادر ب ترك مركن بوده و فيازى به بسترى شدن نداشته باشده انعازمی شود این مراک در کشو + ععدتا رايت خمبوصی اداره نی شود واحد آزمایشگاهی به واحدى كفته مى شود كه در آن آزمايش هاى مربوط به انسان |" ن؛ ادرار» نسوج؛ غدد و انواع آزمون هاى سسرطانى انيخا كيرد و نیج آن ني قابل استناد باشد . 5 واحدهاي آزمایشگاهی ‎the oe paste Pas oy Sue‏ ديعي ی 4

صفحه 29:
واحد پر تونگاری (رادیولوژی) ۱ واحد پرتونگاری به محلی گفته می شود که طبق مجوز وزارت بهداشته درمان و آموزش پرشکی تأسیس‌شده و در آن آزمایش های پرتوشناسی انجام‌می شود و با ۱۱ او سرت تشخیص عال بیماری ها می پردازد * توانبخشی به محموعه اقداماتی گنته می شود که به منظور باز گر‌داندن بخشی از عملکرد از دست رفته و حفظ توانمندیهای بلتوء اراد دارای ناتوانی های مختلف انجام می شود * به محلی اطلاق می شود که طبق مجوز وزارت بهداشته درمان و آموزش پرشکی؛ به منظور عرضهه ساخت و مشاوره دارویی ‎mil‏ * موسساتی که بصورت حقیقی یا حقوقی مثل كن آمبولانس حخصوصی ؛ مشاوره پرستاری و ... ارائه خدمت می نمایند. اد شده است

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:
Some main character of USA’s ‏لع 5ه طاغاهعط‎ 0) ‏ا ما‎ eee

صفحه 33:

صفحه 34:
در سال ۱۹۲6 شکل گرفت . افرراد تحت پوشش : افرراد بالای 5 سال » گروه های خاصی از مطولان و بیماران کلیوی .. بخش بیمارستانی اجباری + بخش مراقبت های س‌پایی و آزه مایشگاهی. داوطلبانه گران ترریسسن و بز رگ ترریسن برنامه دولتی است.

صفحه 35:
Medicaid اكش بيمارستان ها و برش 97 9 بيماران تحت يوشش آن اكرراه دارند. 512 بنامه بيمه سلطت يوه تركودكان) مكنزنديكيا سلف يوششكودكان

صفحه 36:

صفحه 37:
بيمارستان كو دكان ثسراينس

صفحه 38:
Financing in USA payment 41 ADS mtax = privat insurance sout of pocket

صفحه 39:

صفحه 40:
‎eye ۱ 5‏ صندوقهاى بيمه جايكزين حق بیمه‌های صندوق‌های محلی اهبا ودرا راس خفل رز حدود ‎77٠‏ جمعيت را تحت يوشش ‎0 Nero ‏عمومى (1/50) ‏منبع درآمد نظام ‎gs‏ ‎ ‏پرداخت مستقیم تاردیر(1۵۷)

صفحه 41:

صفحه 42:
‎toe ۱ ۰‏ درل ا 0 8 دولت مکی : مسئول ببرنامه رینری بهداشت و درمان » تدوین اهداف کلی سالانه و منابع مالى » قوانين تجارتى داروها و تجهيرزرات يررشكى , نظارت و انجام ‎tease‏ مت ۱۳ ا ا ل ل ۱[ آژانس های بهداشت محلی ( 1۳۱/۹5 ) : هر ۳۱/۸ حمایت مالی منطقه تحت پوشش خود را از بودجه عمومی با سیستم سرانه به عهده دارد. در سال ۲۰۰۰, ‎er EY STC En een‏ 2 ‎BY re) a Wes eee Re dee ope iee tale‏ ‎Enea ed alien Roca eto rel Telcos‏ حدمت است . ‎i ۱5۲ | | | 1

صفحه 43:
مراقبت در ييمارستان

صفحه 44:
‎aly‏ نطقي 9 در کانادا (نظام بيمه هاى درمانى همكانى ) موفق ترين و محبوب ‎.١‏ ‏در ب می شود. ‎

صفحه 45:
۱۳۱۰ la ‏لين لل‎ canada PORT OY SrA ery 4 ‎age ey obs 7‏ و ‏اک ۹ ‎ist emt aden eee‏ نس شود. ‎> pcre Ney reyes 7 00 ‏ازمحل مالیات های ‏كانادا را مى توان به ‎pls‏ 9 1 | ‎CE:‏ 5 دولت استا می تواند قب

صفحه 46:
در کانادا همه انواع خدمات درمان ضروری مردم که در چارچوب بسته خدمات قرار دارد» توسط نظام بیمه خدمات » پوشش داده می شود. این خدمات از طبريق بیمارستانها و مراکن درمانی (عموما دولتی )؛ به صورت رایگان تامین می شود. بیمه مکمل: بیمه ها حق پوشش خدماتی را که تحت پوشش دولت است ندارند وییمه مکمل تنها مواردی را پوشش می دهد که در بیمه اصلی لحاظ نشده است مثل دارو و خدمات دندان پزشکی.

صفحه 47:
Health financing In Canada ‎Sls as 9‏ اختصباصی ۹ ده ما ۲ ‎Ny .‏ : ل ‎SE‏ امین می گر ‎ ‎ ‏| * ماليات بر د رآمد اشخاص 9 ور یاج ۰ ‏* حق بیمه بهداشتی خصود * ماليات هاى شركت ‏* صندوق های بیمه اجتماعی سر ‎

صفحه 48:
زمنبیمهدوتی کشور ‎national health fund‏ 26 است که افراد تحت اد ستقلومحلیداتی وا سزمنهای خصبوصی رف قراردد با سازمان * سازمان‌هایپیده ی خصوصی 3 * به طور میانگین حق بیمه نها ۷/ از حتوق |

صفحه 49:

صفحه 50:

آ ش ن ا ی ی ب ا ن ظ ا م ا ر ا ئ ه خ د م ا ت در ا ی ر ا ن و جهان r ‏o ‏t ‏c ‏e ‏s ‏h ‏t ‏al ‏e ‏h ‏f ‏o ‏n ‏o ‏ti ‏Introduc • • نظام سالمت ،متشكل از تمام سازمان ها و مؤسسا ت و منابعي است كه ارائه كننده خدمات در جهت حفظ و ارتقاء سالمت افراد مي باشند و از اين خدمات مي توان به عنوان اقدام سالمت (health ) actionنام برد . سازمان جهاني بهداشت ( )WHOتمام فعاليت هايي كه هدف اصلي آن حفظ ،ارتقاء و بازگرداندن سالمت است را نظام سالمت ميگويد. ● نظام های بهداشتی و درمانی کشور های مختلف متاثر از شرایط سیاسی،اقتصادی ،فرهنگی آن کشور می باشد . ● گر چه نوع نظام بهداشتی و درمانی هیچ گاه در دو کشور یکسان نیست ،ولی به هر حال تشابه گروهی از عوامل و متغیر ها باعث می شود .که بتوان نظام های مذکور را دسته بندی کرد. د س ت ه بن د ب ی ن ب ر ا س ا ساس نظا صادی ظام های اقتصا سازمان ملل متحد کشور های مختلف جهان را از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سه دسته تقسیم می کند : -1کشور های پیشرفته با نظام سرمایه داری -2کشور های سوسیالستی -3کشور های در حال توسعه یا عقب مانده که الزم به ذکر است تقسیم بندی ایوالکست مطلوب تر از تقسیم بندی فوق است -1کشور های پیشرفته -2کشور های در حال توسعه تقسیم بندی بر اساس مجله توسعه بهداشت ( )WHF • سیستم تعاون همگانی () PUBLIC ASSISTANCE • نظام های بیمه عمومی (PUBLIC HEALTH )INSURANCE • نظام بهداشت و درمان ملی (NATIONAL HEALTH ) SYSTEM تق س ی م بن د ی ب ر ا سا س م جل ه ت و سسععه ببههداشت ( )WHF -1سیستم تعاون همگانی () public assistance هیچ سازمان یا نهادی ویژگی خاص یا برگزیده ای در نظام بهداشت و درمان ندارد. درآمدها از طریق مالیات عمومی کسب می گردد. موسسات بیمه مختلف اعم از دولتی و خصوصی در این کشورهای که این سیستم پیاده می شود وجود دارد. این سیستم 108کشور که تقریباً 49درصد از جمعیت جهان را شامل می شود. - 2نظام هhای بیمه عمومی ()public health insurance عنصر اصلی این نظام بیمه است در اکثر کشور های اروپایی و امریکایی شمالی این نظام اجرا می شود. - 3نظام بهداشت و درمان ملی () national health system موافق با نظام بهداشت و درمان بر اساس تفکرات سوسیالستی است. همه هزینه ها از طریق مالیات تامین می شود. تمام جمعیت تحت پوشش خدمات رایگان قرار می گیرند. تقسیم بندی ب را سا س ن ظا م ها ی پ ر دا خ ت و تامین مالی مدل پرداخت مستق یم ( ‏l ‏de ‏o ‏m ‏t ‏ke ‏oc ‏p ‏of ‏t ‏ou – )voluntary مدل بازپردا خت بی مه ا خت یا ری ( ‏l ‏e ‏od ‏m ‏d ) voluntary integrate مدل بازپرداخت بخ ش عم وم ی ( ‏l ‏de ‏o ‏m ‏t ‏en ‏m ‏e ‏s ) public reimbur مدل قراردادی بی مه ا خ تیا ر ی ( ‏el ‏od ‏m ‏d ‏te ) voluntary contrac مدل قراردادی بیمه ع مو می ( ‏el ‏od ‏m ‏t ‏en ‏m ‏se ‏ur ‏b ) public reim مدل انحصاری بیم ه ا خ تی ار ی ( ‏e ‏od ‏m ‏ed ‏at ‏gr ) voluntary inte مدل انحصاری بخش عموم ی ( ‏el ‏od ‏m ‏d ‏te ‏ac ‏tr ‏n ‏co ‏ic ) publ -1مدل پرداخت مستقیم(voluntary – out of )pocket model سطح اول خدمات خدمات ارجاع سطح دوم خدمات پرداخت م س ت ق ی م ک ا ر ان ه بیماران مردم - 2مدل بازپرداخت بیمه اختیاری (voluntary integrated ) model حق بیمه بیمه گران اختیاری خدمات سطح اول خدمات پ ارجاع سطح دوم خدمات رد اخت مستقیم بیماران مردم - 3مدل بازپرداخت بخش عمومی (public reimbursement ) model بیمه های عمومی خدمات سطح اول خدمات پ رد اخت کارانه ارجاع مالیات مربوط به بیمه سطح دوم خدمات بازپرداخت به بیماران بیماران مردم - 4مدل قراردادی بیمه اختیاری (voluntary contracted ) model حق بیمه بیمه گران اختیاری قرارداد با ارائه دهندگان به صورت پرداخت سرانه یا کارانه سطح اول خدمات ارجاع سطح دوم خدمات خدمات بیماران مردم - 5مدل قراردادی بیمه عمومی (public reimbursement ) model بیمه گران عمومی قرارداد با ارائه دهندگان به صورت پرداخت سرانه یا کارانه سطح اول خدمات ارجاع سطح دوم خدمات مالیات بر درآمد خدمات بیماران مردم - 6مدل انحصاری بیمه اختیاری (voluntary integrated ) model بیمه گران اختیاری مالکیت ساختمان و استخدام سطح اول خدمات ارجاع بودجه و حقوق سطح دوم خدمات حق بیمه خدمات بیماران مردم -7مدل انحصاری بخش عمومی (public contracted ) model بیمه عمومی یا صندوق در ایران و بسیار های بیمه مالکیت ساختمان و استخدام بودجه و حقوق مالیات بر درآمد بیمه ای و عمومی ی از کشور های در حال تو سع ه ن ظ ام به دا خ شت د ی م و ا د ر ت خدمات اول سطح مان ی ا ز ن و ع تعاون ه م گ ان ی با ب یم ه ها ی گ و نا گ و ن ا س ت .و خدمات بیماران بهداشت ی ارجاع و پی ش گی ر ی د ر ای را ن ک ال د و لت ً ی است. ه ر چن د ک ه سا زم ان ها ی د و لت ی و نی م ه دولتی هم سطح دوم خدمات .موجود است مردم • شكل گيري شبكهاي بهداشتي درماني كشور در چندين دوره از قبل و بعد از انقالب اسالمي پیرو کنفرانس آلمااتا ايران صورت گرفت . • تا پیش از کنفرانس آلمااتا خدمات بهداشتی و درمانی به صورت خیریه و سنتی ارائه می شد که پیرو این کنفرانس برنامه های عملیاتی جهت اجرای PHC با 8جزء بیان شد .که اين جريان عمدت ًا بر 3اصل زير پايه ريزي شده است: اولويت خدمات پيش گيري بر خدمات درماني اولويت مناطق روستايي و محروم بر مناطق شهري برخوردار از امكانات .اولويت خدمت سhرپايي بر خدمات بستري • و ا ح د ه ا ي ع ر ض ه ك ن ن د ه خ د م ا ت و سطوح مختلف • ب ر ا ي ا ن ت ق ا ل خ د م ا ت و ت أ م ي ن د س ت ر س ي ب ه ن يا ز ه ا ي ب ه دا ش ا ت ق ل ي ي، م ا ي و ج م ع طالعات ی ت ی د ر گ س ت ر ش وا ح د ه ا ي ب ه دا ش ت ي ، س ه ط ا ح ی ب ن ع د ر ض ه خ ي واحد د م ا ت م و ر د ا س ت فا د ه ق ر ا ر م ی گرفت . • ن ظ ا م ب ه د ا ش ت ی د ر ما ن ی ک ش و ر ا ی ر ا ن ا س ت در 3سطح کشوری ، ان ی ، ش ه ر س ت ا ن سا ز م ا ن د ه ی م ی ش و د . ک ه د ر س ط ح ک ب ه ش و دا ر ش ی ت و و ز د ا ر ما رت ن ، د ر س ط ح ا س ت ا ن د ان ش گا ه عل و م پ ز ش ک ش ی ه ، ر و س د ت ا ر ن ش ب ک سطح ه ب ه د ا ش ت و د ر م ا ن ش ه ر س ت ا ن ا را ئ ه خ د م ا ت م ی ن م ا ی د . وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی دانشگاه hعلوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی معاونت پشتیبانی معاونت آموزشی معاونت بهداشت و رئیس مرکز بهداشت معاونت درمان معاونت دانشجویی مدیریت شبکه شهرستان بیمارستان شهرستان مرکز بهداشت شهرستان مرکز بهداشت و درمان روستایی مرکز بهداشت و درمان شهری پایگاه پایگاه پایگاه پایگاه خانه بهداشت خانه بهداشت خانه بهداشت خانه بهداشت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي در كشور ايران وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پز شكي داراي دو مسئوليت اساسي است: • آموزش پزشكي (علوم وابسته ) • ارائه خدمات سالمت به تمامي مردم پهنه جغرافيايي كشور دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ،مسئول اجراي دو مسئوليت فوق در مناطق مختلف ايران هستند و بخش اساسي بدنه عملي نظام سالمت را تشكيل ميدهند و پيوند آنان با شبكه هاي ارائه خدمات بهداشتي درماني را بوجود مي آورد . دانشگاه ها يا دانشكده هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني • • • • • دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي از تلفيق آموزش گروه هاي پزشكي و شبكه اي بهداشت و درمان بوجود آمده اند . مسئولیت های اصلی آن عبارتند از تربيت نيروهاي انساني پژوهش د ر عرصه هاي سالمت ،مديريت ،برنامه ريزي، سازماندهي ارائه خدمات بهداشتی درمانی و ...... معاونت های زیر مجموع دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي ،معاونت بهداشت ،معاونت درمان ........ س ا ی ر ب خ ش ه ا ی ا ر ائ ه د هنده خدمات سالمت سازمان تأمين اجتماعي اين سازمان خدمات درماني سرپايي و بستري را در واحدهاي ملكي خود ارائه مي دهد .بطور عمده دريافت كنندگان خدمات بهداشتي درماني ،از سازمان مزبو ر ،بيمه شدگان تأمين اجتماعي هستند .عالوه بر اين ،بيمه شدگان اين سازمان مي توانند بسياري از خدمات مورد نياز خود را از بخش خصوصي طرف قرار داد يا ساير بخش هاي دولتي نيز دريافت نمايند . ساير افراد (غير بيمه شدگان تأمين اجتماعي ) نيز مي توانند با پرداخت تعرفه هاي دولتي از خدمات ارائه شده در واحدهاي بهداشتي درماني سازمان مزبور بهره مند گردند. سازمان بیمه خدمات درمانی سازمان بيمه خدمات درماني ،كلّيه كارمندان رسمي دولتي ،روستاييان و خويش فرمايان (افراد داراي مشاغل آزاد) را تحت پوشش ،قرار مي دهد. سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح اين سازمان ،همه كاركنان دولت و افراد آزاد داوطلب را تحت پوشش ،قرار مي دهد نيروهاي مسلّح درجمهوري اسالمي ايران ،شامل :ارتش ،سپاه پاسداران و نيروهاي انتظامي نيز براي پرسنل نظامي و غيرنظامي خود و خانواده آنها بيمارستان ها و درمانگاه ها يي دارند . سازمان هالل احمر وظیفه عمده اين سازمان كه به نوعي به خدمات بهداشتي درماني مرتبط مي شود ،امداد و نجات در زمان بروز حوادث غيرمترقبه است .يك سازمان خيريه غيردولتي است ولي در « صليب سرخ » گرچه در سطح بين المللي سازمان مرجع hهالل احمر ايران تا كنون اين سازمان بصورت يك بخش نيمه دولتي اداره شده است. سازمان های بین المللی در مواقhع بحرانhي ،زمان بروز حوادث غيرمترقبhه و جنhگ ،سhازمان هاي بيhن المللي نسhبت بhه سhامان دهhي ارائhه خدمات درمانhي اقدام مhي نماينhد؛ نمونhه هايhي از اين نوع فعاليhت هhا ،مداخلhه هاي درمانhي در جريان جنhگ خليhج فارس ،زلزله رودبار و ... و تداوم آن تا مدت ها پس از خاتمه شرايط بحراني مي باشند. سازمان هاي غيردولتي مرتبط با نظام سالمت امروزه با مطرح شدن اصطالحات جامعه مدني و مشاركت هاي مردمhي ،تمايhل حكومت هhا بhه حضور بيشتhر مردم در همكاري و يhا نظارت بر عملكرد دولhت ،افزايش يافته است .به جهت گرفتن امتياز مردمي بودن حكومت ها در داخل و كسب وجهه مطلوب جهانhي روز بhه روز مشاركhت سhازمان هاي غيردولتhي در جوامhع افزايش مي يابد. • برخی دیگر از بخش هاي دولتي تنها به نیروهای شاغل خود و خانواده آنها خدمات بهداشتي درماني ارائه می دهند از ان جمله موارد زیر را می توان نام برد : وزارت نفت ،بانك مركزي ،شهرداري ،وزارت دادگستري ،وزارت آموزش و پرورش ،كميته امداد ،بنياد شهيد و بنياد جانبازان و سازمان بهزيستي بخ ش خ ص و ص ي و ت اث ي ر آ ن د ر ساختار نظام سالمت در ايران قديمي ترين بخش ارائه خدمات بهداشتي درماني در كشور است .اين بخش خدمات خود را بصورت مستقيم و با دريافت پول به مراجعين ارائه مي نمايد . از اوايhل سhال 1370بخhش خصhوصي در برنامhه توسhعه كلhي كشور فعال شhد ولي نياز بhه پيhش نيازهايhي دارد كhه بتوان بخوبhي از آhن بهره گيري كرد .عرصhه فعاليت بخhش خصhوصي بطور عمده خدمات درمان سhرپايي ،خدمات تشخيصي ،خدمات درمان بستري (محدود) ،خدمات توانبخشي و خدمات مشاوره اي است . • بخش خيريه بخhش خيريhه در ايران ،بطور عمده ،در عرصه خدمات درمان سhرپايي و گاهhي خدمات بسhتري ،مداخلhه دارد .مداخلhه اين بخhش در خدمات درمان بسhتري اغلhب حمايتhي اسhت .بخش ال ايرانhي اسhت و در موارد نhا دري به خيريhه ايران كام ً كمك هاي خارجي متكي است . ساير بخ ش ها ي ا ر ائ ه خ د رائ ما ت ب ه دا شت ي درماني در ايران كلينيك • اين اصطالح نيز براي درمانگاه هاي وابسته به بخش خصوصي ،خيريه يا دولتي وابسته به مراكز بستري بكار مي رود . • اين گونه مراكز بوسيله چند پزشك متخصص (داراي يك hنوع تخصص ) اداره مي شود . • در اين گونه كلينيك hها نيز مجموعه اي از خدمات مثل؛ پذيرش بيماران سرپايي ،اقدامات تشخيصي در حد مقدورات تخصصي ،اقدامات درمان سرپايي ،تجويز دارو ،انجام مشاوره و آموزشهاي الزم ...ارائه مي شود پلي كلينيك • معمو ًال اين اصطالح براي مراكزي مثل كلينيك ها بكار مي رود ،با اين تفاوت كه مجموعه اي از تخصص هاي مختلف در كنار يكديگر فعاليت مي نمايند و محدوده فعاليت هاي آنها به اقدامات تشخيصي و درماني سرپhايي محدود مي شود .در اغلب موارد اينگونه پلي كلينيك ها در كنار مراكز درمان بستري دولتي و خصوصی فعالیت می نماید. مطب • اين اصطالح براي محل ارائه خدمات يك پزشك عمومي ،متخصص يا دندانپزشك ،بكار مي رود . • اين محل هاي ارائه خدمات ،همواره بصورت خصوصي اداره مي شود و نمونه هاي دولتي ،عمومي ،يا خيريه آن وجود ندارد. مراكز جراحي محدود سرپايي روزانه • به مراكزي اطالق مي شود كه در آنها اَعمال جراحي كوچك (بدون بيهوشي و يا با بي حسي موضعي ) ياجراحي بزرگ (با بيهوشي عمومي ) كه بيمار حداكثر ظرف چند ساعت قادر به ترك مركز بوده و نيازي به بستري شدن نداشته باشد، انجام مي شود .اين مراكز در كشور ،عمدتاً بصورت خصوصي اداره مي شود. واحد آزمايشگاهي • واحد آزمايشگاهي به واحدي گفته مي شود كه در آن آزمايش هاي مربوط به انسان از قبيل خون ،ادرار ،نسوج ،غدد و انواع آزمون هاي سرطاني انجام گيرد و نتايج آن نيز قابل استناد باشد . • واحدهاي آزمايشگاهي به چند گروه تقسيم مي شوند :آسيب شناسي باليني و تشخيص طبي ،آسيب شناسي تشريحي، آسيب شناسي باليني و تشريحي. واحد پرتونگاري (راديولوژي) • واحد پرتونگاري به محلي گفته مي شود كه طبق مجوز وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي تأسيس شده و در آن آزمايhش هاي پرتوشناسي انجام مي شود و يا با استفاده از انرژي بصورت اشعه ،به تشخيص علل بيماري ها مي پردازد توانبخشي • توانبخشي به مجموعه اقداماتي گفته مي شود كه به منظور بازگرداندن بخشي از عملكرد از دست رفته و حفظ توانمنديهاي بالقوه افراد داراي ناتواني هاي مختلف انجام مي شود داروخانه • به محلّي اطالق مي شود كه طبق مجوز وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي ،به منظور عرضه ،ساخت و مشاوره دارويي ايجاد شده است • موسساتی که بصورت حقیقی یا حقوقی مثل مرکز آمبوالنس خصوصی ،مشاوره پرستاری و ... ارائه خدمت می نمایند. r e h t o e m o S f o r o t c e s h t l a He countries A S U a e r Ko ili h C a m r e G n d a n a C a y l a It د ال ی ل ا ی ج ا د ‏NHI ‏nt ‏e ‏ ‏m ط ‏f ‏s assesرحoهاn ي ب ي ‏o م ‏i ه ‏t ا & nc ewي م ‏uتن ‏Fو ع د ر ك ش ور بررسي تع عدم برنا evi ‏r ‏e مه ريزي جاnc ر فه ‏a ه ا ‏r ار ي ‏u ز پ م ي ع ‏s ا ز ب ب ‏n ر ش ا ي ‏I ك ي ت امين مhالlt ي و اع ي بa كيفيتدبي ‏f ‏o ‏m ر نعدالتي ‏e ‏t ‏s ‏y ‏s : ا ثeباHت طرا الين مردالمم تع ظ ب ا ح ر م ف ي س ب ه س ه ته مت آن ك در زمينها بي بh خ ه ج ل د د م ي ا ح ت ه ا د ‏ ر ی ه ش ظ مند ور سhازماني عدم ايكجش ي ا و ز ر ا خ د د م پ ا را و ت ش د ‏A ش و ف ل ‏h ‏R ر ا ‏I ت گ ، ي ر ف ‏تعر Hدر ر ا م ه ‏h ح اح م ل ‏h ا ي ط ك ‏h ف ن ق ه ه ن د ر ه ا ا ك گ ان خديمhگتوناگون ر دا رده ا ر ن د د . ك ‏h ل ه های پ ذا و م ي و ذ ب ر ز ‏A ا ي ا ک ‏ م م ر و ‏R و ه ت ‏I ر را فراهم عندمظپاارسHخ مگhویي بايی امورشد ن آن گ ر ا ف ن ه ، د و کند .ت كلى براسhه ندتيانريزاهزاي اس رمCا ن ‏I و خ ‏H ا ن و ا ‏N د خصهhور ا س ه: ي م ي ‏h ر ‏NHI د م ص ك ملى عا ا م ل ز ز ك ب ط ر د ر خ ي ط ق تش ك ش رح ب بر ي ن ي ا ل م م ه ه و م ا د س ر ج ا م ا ع ر ن اى دت پ س ي ز ا ش س ک ت ه ی ا ( ا ر مستم ن د م ی ب ا ش )MAPMIHWAکه یک برنام ائه مينمايد د ،هم ز م ا ن ب ه ا ح ‏I ‏H مایتی ‏N ب د ر ‏F ا ر ی س ا ا ف ل ر ۷ اد ۷ ۹ ۱ ا ی ج ‏NHI اد گردید . ‏a ‏e ‏r ‏MIHWA ‏F ‏h ‏t ‏l ‏a ‏e ‏H ‏o ‏K Some main character of USA’s ‏health system نیروی انسانی بیشتر ،سرانه تخت و متوسط اقامت كمتر از سایر كشورهاي عضو OECD ‏f ‏o ‏m ‏e پزشكي در رديف بهترين هاي جهان آموزش و تحقيقات ‏t ‏s ‏y ‏s پوشش بیمه ای ناکافی ( %85جمعیت)و h پایین به خدمات بهداشتي دسترسي ‏t ‏l ‏a ‏e اجتناب از پذیرش بیماران H high risk بيشترين تراكم خدمات با فناوري باال ‏A ‏S ‏U تغییر مکرر تعرفه های بخش خصوصی تمایل باالی جمعیت به اصالحات نظام سالمت هزينه هاي باالی مراقبت هاي طوالني مدت که حدود 79درصد همه مخارج بهداشتي است Heal ‏th in ‏sura ‏n ‏ce in ‏USA ‏Medicai ‏d ‏Medicar ‏e بیمه نیروهای نظامی بیمه های درمانی دولتی ‏Blue ‏shade ‏BlueCros ‏s بیمارستان کودکان شراینر بیمه های درماhنی خصوصی • • • • در سال 1965شکل گرفت . افراد تحhت پوشhش :افراد باالي 65سhhال ،گروه هاي خاصhhي از معلوالن و بيماران كليوي بخhhhhhش بيمارستاني اجباري ، بخhhhش مراقبhhhت هاي سhhhرپايي و آزمايشگاهي داوطلبانه گران تريhhhhhن و بزرگ تريhhhhhن برنامه دولتي است. ‏e ‏r ‏a ‏c ‏i ‏d ‏Me مالیات از حقوق کارمندان درآمد اختصاصی فدرال حق بیمه ماهانه (سرپایی) منابع مالی مدیکیر Medicaid • • • • افراد تحت پوشش :فقرا ،کودکان بی سرپرست و زنان م فقیرر ا ق ب ‏h ت ها ی م د ی اداره تامين مالي ( دولتهافدرال ،ری درمانس hا ت ز م ش ا ن د ه ی از ت ا م ط ی ر ی ن ق مسئول قانونگذاري (سhا ک ز ن م ن ا ن د مديكيد و مدیکیر ه ه ا ‏O یا ر ئ سالمت ) و HM ‏h ا ه رو ک ز ن ا ن ف د ز ه و ت است. ن ه رج ی ز ی ‏PPO منابعهمالی ن ح ‏h ی ه ها )ج ش ک ت ل گ ک ن به دليل نرخ پايين بازپرداخت اين برنامه ،رفت .مدیکید ترل اكثر بيمارستان ها و پزشكان از پذيرفتن بيماران تحت پوشش آن اكراه دارند. (SCHIPب hhرنامhه بhhیمه سhhالمhت پ hhوشhشکودhکان) مhکملمدیکید ب hhراhی پ hhوشhشکودhکان دولت فدرال56 % دولت ایالتی 44% Blu ‏hi g ‏ec 1 9 ستانی دh 33 ‏r ‏os ا ل افر های ر در سا ‏s بیما ‏c ب ‏o دمات mmانتخا س یس بیمه ،آن خ تا unه به حhhhhق ت ‏c خ ‏o پ رد ا ityتوج h ‏hه ها ‏m ‏m ب از هزین و ا ‏h ‏ ‏r ب ‏u ‏a ‏tin nityرداخhت eBxlp ‏r ‏i ‏s ‏g ‏k ‏uen پ ‏r ز ‏a ا ب ‏tin 1935 ‏sdhiit ه ‏h ب ر ‏g ه قاد eulrde ل ا س زشکی س در و بیمh . د ه ن ب د مات پ ‏com آوتارسی د ا ذ ل د ‏ روی خت خ نبوده ‏mu ا ‏r ‏nity ازپرد ‏atin ب ‏g ‏rat ‏i ng  بیمارستان کودکان شراینر • مؤسسه شراين (مقدس) در سال 1872بنيانگذاري شد. • ابتدا تنها خدمات تفريحي و تفرجي براي اعضاي خود فراهم مي كرد . • سپس خدمات درمانی را آغاز و بيمارستان در سال 1922شروع به كار كرد . ارائه خدمات پزشكي تخصصي شامل (ارتوپدي، سوختگي و خدمات مربوط به صدمات مربوط به نخاع) به اطفال زير 18سال به صورت رایگان تامین مالی از طريق وقف و ميراث بنيانگذاران و .حاميان آن صورت مي گيرد Financing in USA 5% 18% 30% payment tax privat insurance out of pocket 25% 22% other private finance • بنيانگذار سيستم فعلي بهداشت و درمان آلمان شخصي بنام بيسمارك ( ) Bismarckدر 1383میالدی ‏f ‏o • آلمان شرقی در تا سال : 1990 درمان و بهداشت نظام ‏m ‏n ‏a زیر نظر مستقیم دولت ‏e ‏t ‏s ‏y ‏s ‏h ‏t ‏al ‏m ‏r ‏e ارائه خدمات رایگان دارویی ، بیمارستانی و سرپایی ‏He ‏G مبتنی بر بودجه عمومی و مالیات صندوق‌هاي بيمه جايگزين اعضhhا خود را براسhhاس شغhhل آنها پوشhش مي‌دهنhد كhه عموماً اين افراد كارمندان اداري و يhhا يقhhه سپيدان ()White Collar-Worker هستند. 28%جمعيhت تحhت پوشhش اين نوع بيمه هستند. حق بيمه‌هاي حق بيمه‌هاي خصوصي()%7 حق بيمه‌هاي عمومی ()%60 منبع درآمد نظام درمانی پرداخت مستقیم صندوق‌ های)% بیماران(12 بیمه آلمان صندوق‌هاي محلي حدود %60جمعيhت را تحhت پوشش دارنhد عموماً افراد را بhا توجhه به منطقhه جغرافيايhي بيمه مي‌كنند .عموم كارگران فنhhي شركت‌هhhا و يا كارگران يقhhhhhه آبي (Blue )Collar-Workerتحت هستند .ت‌هاي پوشش ماليا عمومي()%21 f ‏o مراقبتهایeبهداشتhی بhه کل جمعیت از مشخصه های گسhترش پوشhش ‏m ‏t ‏s اصhلی سhیستم بهداشhت ودرمان y sاسhت .بیمhه سالمت اجباری در ایتالیایی ‏h ‏t ‏l ‏a برای رسhیدن به هدف سhال 1943ایجاد شده اسhت .بیمhه خدمات درمانhی ‏e ‏H ماده ی 32قانون اساسی ایتالیا بوجود آمد. ‏A ‏I ‏L ‏A ‏IT NHSاhیتاhhhلیا بhhه 3سhhطح hمhختلفاhخhتیار و قhدرhتتhhقسیممhیشhhود: دولت مرکزی :مسئول برنامه ریزی بهداشت و درمان ،تدوین اهداف کلی ساالنه و منابع مالی ،قوانین تجارتی داروها و تجهیزات پزشکی ،نظارت و انجام اقدامات برای بهبود وضعیت سالمت مردم سطح منطقه ای :مطابق قوانین مصوب مجلس ،دارای اختیار مالی مستقل آژانس های بهداشت محلی ( : ) LHASهر LHAحمایت مالی منطقه تحت پوشش خود را از بودجه عمومی با سیستم سرانه به عهده دارد .در سال ،2000 98بیمارستان دولتی به وجود آمد.بیماران قادرند آزادانه خدمات را از بخش دولتی یا خصوصی در سطح محلی انتخاب کنند ،به عبارتی LHAبه طور همزمان هم به عنوان پرداخت کننده به بخش خصوصی و هم عرضه کننده خدمت است . سه س ط ح خ د م ا ت مرا ق ب ت ی د ر ‏A ‏H ‏L LHAب hhاید 3سhhطح hمراhقبتیبhhhرنامhه رhیزیشhhد ت hhوسhط دوhلhتمرکزی را تhhضمینکند و گ hhزارhشبhhه بhhhرنامhه ی طhبمhلیب hhدهد: مراقبت بهداشتی جامع نگر در خانه و محل کار عالوه بر ارائه ی مراقبتهای اولیه ،پزشکان و متخصصان اطفال به عنوان (( )) gate keepersبرای سیستم کار می کنند. مراقبت بهداشت مراقبت در بیمارستان در کانادا (نظام بیمhه های درمانhی همگانhی) موفhق ترین و محبوب ترین برنامه ملی محسوب می شود. نظام منابhع مالhی از طرق بخhش دولتhی و بhه صhورت مالیات تأمین در این ‏F ‏O ‏M درمانی توسط بخش خصوصی است . خدمات می شود اما ارایه ‏E ‏T ‏S ‏Y ‏S مقامات ایالتhی اسhت اگhر چه وظایف ارایه مراقبhت های بهداشتhی از ‏H ‏T ‏L ‏A همکاری مhی کند ‏E حکومhت مرکزی در تاسhیس بیمارسhتان هhا کمhک و H (از این جهت مشابه خدمات بهداشت ملی در بریتانیا است). ‏A ‏D ‏A ‏N ‏A ‏C "همگانی بودن ،جامع بودن ،قابلیت دسترسی ،قابلیت جابجایی و مدیریت غیر انتفاعی a ‏d ‏a ‏n ‏a ‏C ‏n ‏i ‏e ‏c ‏n ‏a ‏r ‏u ‏s ‏n ‏i ‏h ‏H eal t • در نظام بیمhه درمانhی کانادا خدمات درمانhی بطور عام برای همhه بیمه شدگان رایگان اسhت و لذا حhق بیمhه ای پرداخhت نمhی کننhد و هزینhه ها ازمحل مالیات های عمومی دولت های ایالتی و فدرال تامین می شود. • از نظhر تئوریکی نظام بیمhه سhالمت کشور کانادا را مhی توان به انحصhار خرید توسhط دولhت تشبیه کرد که در آhن یک خریدار که دولhت اسhت مhی توانhد قیمhت خدمات درمانhی را پایین تhر از قیمت بازار نگه می دارد. پو ش ش 0 0 1 درصد • در کانادا همhه انواع خدمات درمان ضروری مردم که در چارچوب بسته خدمات قرار دارد ،توسhط نظام بیمhه خدمات ،پوشhش داده می شود .این خدمات از طریق بیمارسhتانها و مراکز درمانhی (عمومhا دولتhی ) ،بhه صورت رایگان تامین می شود. • بیمhه مکمhل :بیمhه هhا حhق پوشhش خدماتhی را که تحhت پوشhش دولhت اسhت ندارند وبیمhه مکمل تنها مواردی را پوشhش می دهد که در بیمhه اصhلی لحاظ نشده است مثل دارو و خدمات دندان پزشکی. a ‏d ‏a ‏n ‏a ‏C ‏in ‏g ‏n ‏i ‏c ‏n ‏a ‏n ‏fi ‏Health • در حال حاضر کانادا GDP %10را به مراقبتهای بهداشتی درمانی اختصاص می دهد که %70آن از منابع دولتی و %30از منابع خصوصی تأمین می گردد. • پرداخت های مستقیم مردم • حق بیمه بهداشتی خصوصی • صندوق های بیمه اجتماعی منابع بخش خصوصی • مالیات بر درآمد اشخاص • مالیات بر مصرف • مالیات های شرکت ها منبع اصلی تأمین مالی دولتی ای کنونی در کشور شیلی سیستم بیمه دولتی: • هم اکنون نام سازمان بیمه دولتی کشور the national health fundاست که افراد تحت پوشش ان می توانند از 27واحد مستقل و محلی دولتی و یا سازمان های خصوصی طرف قرارداد با سازمان دولتی خدمات را دریافت نمایند . ‏F ‏O ‏M ‏E نیروهای مسلح: ‏T ‏S ‏Y ‏S ‏H ‏T ‏L ‏I ‏A ‏L ‏I ‏HE ‏CH • 5/2درصد از مردم تحت پوشش بیمه نیرو های مسلح قرار دارند . خصوصی: • سازمان های بیمه ی خصوصی در این کشور شامل 34سازمان است که اصطالحا به آنها (ایساپره) می گویند • به طور میانگین حق بیمه انها %7از حقوق انها است .میزان بیمه خصوصی در این کشور بر اساس احتمال خطر ( ) riskبوده و افراد تحت پوشش به 4دسته A,B,C,Dبر اساس درآمد تقسیم می شوند . h s e r f Be y n a e v a h u o y Do ? n o i t s e qu r o f s k n Th a a r yo u n o i t tten : y b r e h t i h a Ga l l o a t A . h n e a n i l a a j e Afs R . h e n a Farz

51,000 تومان