صفحه 1:
صفحه 2:
هماهنگی یکی دیگر از تونییهای بارز حرکتی و قابلیت مرتبط با
اجرا است. بدون هماهنگی, رسیدن به مرحله اوج اجرا امکان پذیر
نخواهد بود. هماهنگی پیش شرط لازم و ضروری برای یادگیری
مهارتها و انجام آن به صورت کامل و بی عیب و نقص است.
هماهنگی یعنی همکاری حواس. سیستم عصبی و عضلات بدن.
به عبارت دیگر فرد آنچه را که سیستم عصبی نسبت به یک ۲ eee
واکنش صادر شده است به وسیله عضلات بدن به درستی و بد,: ۱6
| چرکت اضافی و صرف انرٍی کمتر انجام دهد. هماهنگی به
| کرد درست و مظّمٍ سیستم عصبی مرکزی (5ل(6) وابسته
دن لين سيستم باعث میشود تا اجرای
ترتیب ویکسان عمل کردن عضلات درگیر
صفحه 3:
وقتی یک والیبالیست میخواهد دفاع روی تور انجام دهد. هماهنگی بین عضلات بالاتنه و پایین
عمل دفاع كردن بيردازد.
وجود دارد که اگر در
گیرد.بنبلین بسیار
تنه, هماهنگی آنچه را که میبیند و باید به اجرا گذارده دز زمان خود:
7
صفحه 4:
صفحه 5:
بخشی از هماهنگی به طور ارثی و ژنتیکی در
بدن افراد وجود دارد. این مقدار در افراد متفاوت
است. چرا که به رشد همه جانبه فرد بستگی
بو
ae
صفحه 6:
با تکامل سیستم عصبی عضلانی. هماهنگی نیز افزلیش مییابد. در دوران کودکی چون
لین تکامل ناقص است. اجرای حرکت با هماهنگی صورت نمی گیرد مانند زملنی که
کودک میخواهد توپی را که به طرفش پرتاب شده. بگیرد که اغلب با دشواری یا با
شکست همراه است ؛ اما رفته رفته و با تکرار قعالیتها و حرکات بدنی, این هماهنگی
افزایش مییابد.
با رسیدن فردبه مرز سن بلوغ. به دلیل تفیبرات به وجود آمده در بدن» میزان هماهنگی
کاهش مییلبد و پس از پایان لین مرحله مجددا شاهد افزلیش هماهنگی هستیم ؛ اما در
سنین بالا کاهش در میزان هماهنگی مشاهده میشود.
۸و مد
صفحه 7:
هر چقدر افراد در فعالیتهای بدنی
شرکت داشته باشند به همان میزان در
هماهنگی آنان تاثیرگذار است. بنابراین افرادی
که در فعالیتهای بدنی مستمر شرکت دارند.
نسبت به افراد عادی از هماهنگی بیشتری
برخوردارند.
poet
صفحه 8:
ترس, اضطراب و استرس به وجود آمده در فرد بر
روی هماهنگی او تاثیر منفی میگذارد و
عملکردش را کاهش میدهد. قرارگرفتن در شرایط
مشلیه. تجربه و تکرار از جمله عواملی هستند که
آثرات سوه روانى را كافش میهد توسمة
هماهنكى هرجند هماهنكى با افزايش مهارت فرد
در رشتههای ورزشی موثر است و هرچقدر دامنه
حرکتی افراد بالاتر رود. هماهنگی نیز توسعه
میيابد.
صفحه 9:
اختلال هماهنگی رشدی برای توضیح مشکلاتی در زمينة رشد مهارتهای
حرکتی به کار میرود.
این کودکان در تعادل ایستا و پویاء مهارتهای توپی. راست برتری دستی,
مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و تولید حرکات همزمان مشکلاتی دارند.
همچون تسای و همکاران (۲۰۱۲) که در تحقیقی بر روی کودکان اختلال
هماهنگی رشدی, به لین نتیجه رسیدند که ۱۰هفته تمرین فوتبال سبب
ربش آقدرت عضلانی و هماهنگی درون اندام در اين کودکان ميشود. اگر
صفحه 10:
بررسی
Effect of Aerobic Rhythmic Exercises with Music on
Emotional Intelligence and Motor Proficiency in Children
with Developmental Coordination Disorder
B. Mohamadi Orangi!, M. T. Aghdasi?, R. Yaali?
1. PhD. Student of Motor Leaming. Kharazmi University of Tehran
2. Professor of Motor Behavior, University of Tabriz
3. Assistant Professor of Motor Learning, Kharazmi University of Tehran
18/06/10
Received: 2018/02/27 Accept
‘Abstract
‘The purpose of this study was to investigate the effect of rhythmic aerobic exercise
‘on motor proficiency and emotional intelligence in children with developmental
coordination disorder and to compare the relationship between emotional
intelligence and motor proficiency in these children before and after exercise. The
esearch sample size included 30 children with developmental coordination
disorder. Participants were selected by purposeful cluster sampling. They went
through an aerobic exercises program for eight weeks. The study results revealed
that emotional intelligence and motor skills in post-test were significantly
improved by aerobic exercise. Also, the correlation between motor skill and
emotional intelligence increased afier training compared to pre-exercise. In the
aerobic exercise program. children experience a better team participation. which
makes them happy and excited. Also, it was better in improving the coordination
level rather than other exercises. Therefore, this study suggests that aerobic
exercise could be used to increase the motor skalls and effective motor triggers
such as emotional intelligence in children with developmental coordination
impairment,
Keywords: Developmental Coordination Disorder. Emotional Intelligence,
Motor Sklls
صفحه 11:
(کودکان) کم تحرکی و شرکت نکردن در فعالیتهای گروهی هوش هیجانی
کمتری دارند و ازآنجاييكه هوش هيجانى با تبحر حرکتی ارتباط نزدیکی دارد.
عملکرد حرکتی این کودکان نیز تحت تأثیر قرار ميكيرد.
٩ تمرین ایروبیک به دلیل شاد و مهیج بودن از افسردگی و گوشه گیری
| وكير ميكند و يا تأثيرى كه بر مغز ميكذاردء فرد راجه فعاليت بيشتر و
تمرین گروهی تحریک میکند. لين تمرین باعث افزلیش آمادگی جسمانی و
» تولم كردن لين ورزش با
شادی و هیجان بیشتر میشود که وقتی به صورت گروهی و به
00 و با ترشح هورمونهای از افسردگی جلوگیری
صفحه 12:
ورزش ایروبیک باعث فعالسازی واسطههای عصبی میشود. سروتونین یک واسطة
عصبی است که در تنظیم خلقیلتی نظیر افزایشهیجانها و لذت از فعالیت؛
احساس امید. تنظیم خواب. علاقه به فعالیت و چندین ویژگی مثبت دیگر نقشی
cul) دارد. فعالیت ورزشی ایروبیک به تشدید فعالیت این واسطه و درنتیجه:
رفع نشانههای اختلال افسردگی میانجامد (۲۶ازسویدیگر, یک نوع ماد مخدر
طبیعی در بدن انسان به نام آندروفین ترشح میشود که تمرین ایروبیک با
لو ترشح لين ماده را تشديد ميكند و فر با بهرهمندهشدن از اين ماده
شادابي و امیدواری. روحية کار گروهی و اعتمادبهنفس میکند و برای
دل | مهیج میشود (۶6؟اين ورزش با افزلیش ترشح آندروفینهاتأثیر
بکش لذت و هیجانهای منز دارد و باعث افزایش نشاط و
9 ای افسردگی میشود.
صفحه 13:
مسلما هر رشته ورزشی, هماهنگیهای خاص خود را داردیک فوتبالیست در
اجرای مهارت با پا ماهرتر است و یک بسکتبالیست ماهر بودنش در اجرای مهارت
با دستها ست. بنابرلین هرچقدر فرد در دوران رشد خود بتولند الگوهای حرکتی
زیادی را تجربه کند وبا تکرار زیاد آنها را انجام دهد. سطح هماهنگی عمومی وی
بالا رفته و در بخش تخصصی نیز موفق تر عمل میکند.
توسعه هماهنگی هرچند هماهنگی با فزلیش مهارت فرد در رشتههای ورزشی
او رو هرجقدر دامنه حرکنی افراد بالتر روده هماهنگی نیز توسعه
بعضی تمرینات نیز میتوان به لین توسعه کمک کرد از جمله ی
میتوان به موارد اسلاید بعد اشاره کرد:
صفحه 14:
* انواع تمرینات طتاب زنی که به صورت یک نفره. دو نفره و چند نفره اجرا میگردد. [
انواع مهارتهای کار با توپ مشل روایی,زدن توب با ران. سرزدن با توب. جرخاندن توب دور بدن»
عبور دادن توپ از بین پاها به صورت هشت انگلیسی, انواع حرکات با توپ بسکتبال.
|" انجام حرکات نرمشی ترکیبی مثل : حركت بروانه | ز بهلو و از جلو. حركت بروانه به صورت دستها از يهلو
پاها از جلو و برعکس آن, یعنی دستها از جلو و ياها از يهلو
صفحه 15:
شکلهای شماره ۱۰-۱۰ تا ۱۰-۱۴ تعدادی از حرکات شیرین کاری را نشان میدهد.
شکل of gba NAY شکل ۱۰-۱۲ بالانس روی دست ها با بلى جمع
شکل ۰-۱۲ ۱:عدلیدو نقره
صفحه 16:
پززتننی مقالة
پژوهشی
بررسی تفاوتهای هماهنگی دودستی نامتقارن در ورزشکاران دختر و پسر رشتههای توپی وغیرتوپی
*یاسر خنجری" #0 هه عرب عامری!
١ ره ررحرکی و stints en AR in edit فشك هرن رن رن
اليه
اقيق رو
لايد
۳
كليدوازمهة
چسیت اتکی
paren
جانبه ساختارهلى
ملك ملعتل
Sate
حكة
fino دی یکی وهای سای درا تكليف ورزشى ساد ام لست كك كن توتحا أن بين
رشتعهاى توبى وغيرتوهى مشخص نشده أسته بناهراين هدف لز انجام ابن تحقيق بررسى تفلو تحلى هماهدكى دو دستى نلمتقارن هر
nutes dary ed
7۳ ای ان یل Bt eT ts dct 388 ham) ad ge
ی )و رای ری تشه یواست
dey hat در تحقيق كمي كرد رونا فكب مر نی مت دهد
al a آزمین انا ان داد فوتمعنیدری در مهارت هملهنكى دو دستى نامتقارن بين ورزشكاران تو و
غيتوى و همجنين در دختران ويسران وجود عر 2۵
td LE, ندا اد كدر اجر لیف هانگ ددستی قن وش رشته ا تو نسبت بدر شتا
یی و خن نسبت به سر ری اند تج لهميت مهرت هملكي دو فستى هر اجراى وزش وري
وصچنین در رن رای جنستی نیت وهای تب در ماگ و هستی مرن زی مد رم
أموزش بعويزء در نين هابينتر محيطى فرلهم كددد تايا د كيرى ين مهارت مهم وبايعلى رأ تسهل کنند..
صفحه 17:
Journal of
Sport Biomechanics A
9 Research Paper بررسی مقاله پزوهشی
Investigating the Asymmetric Bimanual Coordination Differences in Male
and Female Athletes in Ball and WNon-ball Sports
68
000
1
=
|
عمس وو سس سس ۵ ی 2
خخ ماه ره ری ون
TRACT
(BEER ها oorcranen tis reonect helen proring simples sports tsk,
‘ain ionane tothe erences between bl nd otal Bais have ea been dtr. Terr, ths sti)
‘copmt onc armed restate he ifeences nastier coords between male ar female
املسم سس tern bllayr and non baler
he Samples of ths tay were random elected om the young gl and boys Means
fags 26008450) nl es (2) an ole (15 of the aay of Psa aceon he
و هجو ۵9 Al ajc comps vl city a the cone fom the reser The
Irauers cf Vea wor sto mess perghera a
(BR the snsicaleute of MANOVA est showed a theres scart ference naaymmerial
ey wor biter coon between alloyes and renallajers an gs and boy (P2005)
ctor coordination, SERRE Te rests ots ty showed that asmmetre biter! coordination performing Bl
Bateralimtererence, payers haber than nana players nd p's than boys Accor the mpartarce of eran coer
Hormenioussruc. dnason alin the englementation of chamloshp sar, at weds cose ender ferences
‘wees Eyeand hand andthe poveimgact of al eercses on bl enon, pons coaches can rode Vaning. ese
دس و ها اس سا ست
صفحه 18:
بسیاری از حرکات ماهرانه انسیاننباز به همکاری دو دست دارد.
ورزشهای ژوّپی به ۲ تماس دب GE AIFS Si oad Ste SESS
#يرنوبى بلأرنكتر اسك و ورزا ای توب و غّنوپی #جربه شا از و
#لرهاى كوناكونى را تجربه ميكنند.
صفحه 19:
تحقیق حاضر لین است که آیا سطح مهارت هماهنگی دو دستی بین ورزشکاران توبی و غیرتویی
متفاوت است؟
یکی از نتلیج لين مطالعه لين بود که ورزشکاران رشتههای توپی نسبت به رشتههای غیرتویی
عملکرد بهتری در اجرای مهارت هماهنگی دو دستی نامتقارن داشتند. در کنار رشد طبیعی مهارت
هماهنگی دو دستی, فاکتورهلیی وجود دارد که میتولند بر پیشرفت و تكامل لين مهارت اثر
گذار باشد.
یک تحقیق دیگر هم نشان داده که تمرین هماهنگی دو دستی در سنین پایینتر سبب افزایش
فعالیت نواحی مغزی مربوط به کنترل هماهتگی دو دستی همچون ناحیه حرکتی مکمل میشود
این مهارت را به دنبال دارد.
در لین تحقیق با توجه به اينکه آزمودنیهای گروه توپی سالها تمرین و تجربه مختلف کار با دو
و توپ را داشته اند. شاید بتوان گفت که یکی از علل برتری ورزشکاران رشتههای توبی. در
مهارت هماهنگی دو دستی همین تمرین بیشتر با دو دست در حین اجرا نسبت به گروه
که بهیود و پیشرفت
صفحه 20:
مرادی و همکاران در تحقیقی که اثرات سن و تجربه والیبال را روی هماهنگی دو دستی مداوم
بررسی نموده است. به لین نتیجه رسیدند که تجربه و تمرین والیبال به مدت دو سال روی
بهبود هماهنگی دو دستی مداوم تأثیر بسیار زیادی دارد. آنها چنین استدالل کردند که تمرین
مداوم تکالیف دو دستی سبب افزايش هماهنگی عصبی عضلانی دستها شده و از طرفی این
تمرینات میتولند بر ناحیههلیی از مفز که مسئول کنترل هماهنگی دو دستی هستند تأثیر
مثبت بكذارد بنابرلين به نظر ميرسد تمرین. تجربه و عوامل محیطی که سبب هماهنگی
بیشتر هر دو دست با یکدیگر میشود. میتولند عاملی مؤثر در اكتساب و يادكيرى مهارت
هماهنگی دو دستی باشد.. محققان لین مطالعه بر لین باورند که فاکتورهای دیگری که
ممکن است اثر مثبت بر هماهنگی دو دستی بهتر گروه توپی نسبت به گروه غیرتوپی داشت
شد, هماهنگی قویتر بین چشم دست در گروه توپی است. هماهنگی چشم و دست در واقع
هماهنگ شده حرکات دست با حرکات چشمهاست.
صفحه 21:
تفاوت هماهنگی دودستی بر اساس سن پول و همکاران در مطالعهای روی تفاوتهای جنسیتی
هماهنگی دو دستی به اين نتیجه رسیدند که با افزایش سن. مهارت هماهنگی دو دستی
بهتر میشود اما جالب آنکه عملکرد دختران بهتر از پسران گزارش شده است که آن را به
ازقباطات فروتی آقزیتر دوانیمکزه ما در دختران در مقایسه با پسراناتسبت فادها
از طرفی برخی تحقیقات به وییّه قبل از ۱۲ سالگی برتری مهارت هماهنگی دو دستی را در
تکالیف ویژهای به نفع پسران نشان داده لند و نیز در تکالیف دیگر عدم تفاوت جنسیتی بين
ان و دختران گزارش شده است اگرچه تابه امروز اغلب ات قفاوت های سختسیتن ره
مهارت هماهنگی دو دستی را به نفع دختران گزارش کرده اند البته تحقیقات ضد و نقیضی در
لین باره مسب که پلن:پرریس شولدیت منوال دنگر لین تعقیی لین انس که لیا هارت مهم
هماهنكى دو دستی در بین ورزشکاران دختر و پسر تفاوت دارد؟ بنابرلین هدف از انجام این
ق بررسی تفاوتهای هماهنگی دو دستی نامتقارن در ورزشکاران دختر و پسر رشتههای
عیرتویی بود.
صفحه 22:
توجولنی به بعد تفاوتهای جسیتی در هماهتگی دو
دستى كه شامل سرعت و دقت تكليف دو دستى ی نود
بسيار آشكار بود كه دختران هم در سرعت و هم در دقت
تکلیف عملکرد بهتری داشتند که البته این تفاوت در
فاكتور دقت بسيار نمايانتر بود در مطالعه ديكرى محققان
نشان دادند که دختران ۱۷ تا ۲۳ سال در اجرای یک
تکلیف هماهتگی دو دستی نسبت به پسران برتری دارند
و جالب اینکه این برتری در دختران ورزشکاران حرفهای
صفحه 23:
صفحه 24: