صفحه 1:
Te Sy LS ا Sy
روشهای آموزش و ارتباط
۸ ۳۶ ۳ ADSM
صفحه 2:
صفحه 3:
برنامه آموزشی جیست ؟
1 ots jgel Aol
eee nl npr cme ane
اس
می شود.
صفحه 4:
sy NS TE Fre roe
eS Ree Neer ete ESE
0
0
صفحه 5:
صفحه 6:
ارتباط چیست ؟
8 ارتباط یعنی مشارکت
ل Peer ree ove errr ra CS nn) ore
1 1B ae
صفحه 7:
SOP tc Mea ace Te را
صفحه 8:
قباط
اجزاى فرآيند ارتب
vi 1
1
بيامء و
۳
لثرلت
صفحه 9:
: خصوصبات فرستنده پیام
بساید کاملابسه موضوع مورد بسحناگاه .1
بساشد
در نظر گسیرنده ازلعتبار بسرخوردار بساشد 2۰
قابلاعنماد بماشد .3
fae YB ار
صفحه 10:
بر يبام
یا گیرنده د
خصوصيات مخاطب
rey > :
eco ۱
بر ee:
7۳
3 سا باط د 1
مهايتدر برقرايوايتبا
قدیندریافتییام اننظر < ۱
es ۲ ( a A 3 3 7
۱ ۲ 1 منبع بيا تا
ie ۱ به بیام ۸
1 تماد بسه ٍ
صفحه 11:
pel پر
i ی ی ۳ پیام ٩ artpan war)
7 ۱5 ۳ +
صفحه 12:
eR Pee cre Meyer
1 ل 7 يبيام آشنا We prem ff-a Pam
باشد
قابسترسباشد .3
صفحه 13:
رد1۳ 7۳
00
صفحه 14:
* فردى (مشاوره )
* كروهى ( براساس هدف آموزش ) :
؟ روش و فنون انتقال اطلاعا ت
eS Boas eel ie
روش وفنون انتقال وكسب مهارت *
صفحه 15:
و فنون انتقال اطلاعات
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
0 de
كثر لميستاهنو كوشداهن. 1
شناخشيازهاومختلفكرمهم هدف. 2
لستقب از سواسلهایگ رود هدف. 3
رله حلها و مشارکتتر لفکار
لعتماد بسه آنچه که گروه میدلند, 5
صفحه 19:
ele See ST ل
5)
: داشته باشیم باید
۱
با آنچه که مردم می دانند ارتباط را شروع کنیم و به آن
اعتماد كنيم .
از دادن دستورو امر ونهى خوددارى كنيم .
ايده هايى به مردم ارائه كنيم كه عملى و قابل اجرا
باشد .
از وسايل كمكى آموزشى استفاده كنيم .
000 ee
صفحه 20:
رز
هایشان را بشناسیم .
طبين ارتباط جشمى برقرار كنيم .
حين آموزش سوال كنيم .
افراد را به بحث و تبادل نظر تشويق كنيم .
صفحه 21:
۳7
رفتار افراد تابعى از دلنش و نگرش آنهاست.
درك افراد از اسيب يذيرى نسبت به
بيمارى و تاثير ييشكيرى و درمان در ان
تصميم او را در رابطه با انجام يا عدم
al ال Oe aE
دهد .
آموزش ،برنامه ریزی آموزشی ،
روشهای آموزش و ارتباط
AIDS.ir
:آموزش موفق آموزشي است كه
مبتني بر برنامه
اجرا
ارزشيابي
برنامه آموزشي چيست ؟
برنامه آموزشي عبــارتست از :يك سلسله
اقدامات كه براي انتقال دانش ،ايجاد نگرش و
كسب مهارت مشخص توسط فراگير ،تنظيم
مي شود.
:مراحل برنامه ریزی آموزشی
.1تجزيه و تحليل مخاطبين و تعيين نيازهای آنان
تعيين اهداف 2.
انتقال اطالعات و افزايش آگاهي *
تغيير نگرش *
كسب مهارت و رفتار صحيح *
تعيين روش آموزش 3.
تعیین فعالیت ومنابع آموزش 4.
تهیه جدول زمانبندی فعالیتها واجرای آموزشی 5.
ارزیابی 6.
ارتباط چیست ؟
ارتباط یعنی مشارکت
مشارکت در افکار ،احساسات و دانش
ارتباط یعنی گوش دادن و آموختن از سایرین
:نقش و سهم حواس پنجگانه در دريافت پيام
بينايی %75
شنوايی %13
المسه %6
چشايی و بويايی هرکدام %3
:اجزای فرآیند ارتباط
منبع یا فرستنده پیام 1.
مخاطب یا گیرنده پیام 2.
پیام 3.
کانال ارتباطی 4.
اثرات5 .
:خصوصیات فرستنده پیام
باید کامال به موضوع مورد بحث آگاه باشد 1.
در نظر گیرنده از اعتبار برخوردار باشد 2.
قابل اعتماد باشد 3.
دارای مهارت های ارتباطی باشد 4.
:خصوصیات مخاطب یا گیرنده پیام
مهارت در برقراری ارتباط با فرستنده پیام 1.
قدرت دریافت پیام ازنظر جسمی و ذهنی 2.
گرایش به منبع پیام و کانال ارتباطی 3.
داشتن اعتماد به پیام 4.
:خصوصیات پیام
متناسب با وضعیت فرهنگی و اجتماعی گیرنده پیام 1.
براساس نیاز گیرنده باشد 2.
با موضوعات واقعی تقویت شود 3.
ساده واضح و جذاب باشد 4.
متناسب با سطح دانش گیرنده پیام باشد 5.
:خصوصیات کانالهای ارتباطی
برای گیرنده و فرستنده پیام آشنا باشد1.
متناسب با پیام باشد 2.
قابل دسترس باشد 3.
انواع آموزش
مستقیم
فردی
غیر مستقیم
گروهی
:آموزش مستقیم
فردی (مشاوره )
گروهی ( براساس هدف آموزش ) :
روش و فنون انتقال اطالعا ت
روش و فنون تغییر نگرش
روش وفنون انتقال وکسب مهارت
:روش و فنون انتقال اطالعات
سخنرانی
مکان
زمان
شرایط سخنران
بارش افکار
توضیحی – بحث
:روش وفنون تغییر نگرش
ایفای نقش
داستان ناتمام
:روش و فنون انتقال مهارت
طرح مساله
نمایش عملی
:چگونه ایدز را آموزش دهیم
کنار ایستادن و گوش دادن 1.
شناخت نیازهای مختلف گروه هدف 2.
استقبال از سوالهای گروه هدف 3.
تشویق گروه به شناخت مشکالت و ارائه راه 4.
حل ها و مشارکت در افکار
اعتماد به آنچه که گروه میداند5.
برای اینکه در آموزش ايدز ارتباط خوبي با مخاطب
:داشته باشیم باید
.1
.2
.3
.4
.5
.6
مشکل را از دید جامعه ببینیم .
با آنچه که مردم می دانند ارتباط را شروع کنیم و به
آن اعتماد کنیم .
از دادن دستورو امر ونهی خودداری کنیم .
ایده هایی به مردم ارائه کنیم که عملی و قابل اجرا
باشد .
از وسایل کمک آموزشی استفاده کنبم .
به احساسات گروه هدف پی ببریم .
ادامه
.7باورهایشان را بشناسیم .
.8با مخاطبین ارتباط چشمی برقرار کنیم .
.9در حین آموزش سوال کنیم .
. 10حتما افراد را به بحث و تبادل نظر تشویق کنیم .
:یادمان باشد
رفتار افراد تابعی از دانش و نگرش آنهاست،
درک افراد از آسیب پــذیری نسبت بــه
بیماری و تاثیر پیشگیری و درمان در آن
تصمیم او را در رابطه با انجام یا عــــدم
انجام یک رفتار خاص تحت تاثیر قرار می
دهد .