آموزش، برنامه ریزی آموزشی، روش های آموزش و ارتباط
اسلاید 1: آموزش ، برنامه ریزی آموزشی ، روشهای آموزش و ارتباطAIDS.ir
اسلاید 2: آموزش موفق آموزشي است كه :مبتني بر برنامهاجرا ارزشيابي
اسلاید 3: برنامه آموزشي چيست ؟برنامه آموزشي عبــارتست از: يك سلسله اقدامات كه براي انتقال دانش، ايجاد نگرش و كسب مهارت مشخص توسط فراگير، تنظيم مي شود.
اسلاید 4: مراحل برنامه ریزی آموزشی :1.تجزيه و تحليل مخاطبين و تعيين نيازهای آنان 2. تعيين اهداف * انتقال اطلاعات و افزايش آگاهي * تغيير نگرش * كسب مهارت و رفتار صحيح3. تعيين روش آموزش
اسلاید 5: 4. تعیین فعالیت ومنابع آموزش 5. تهیه جدول زمانبندی فعالیتها واجرای آموزشی 6. ارزیابی
اسلاید 6: ارتباط چیست ؟ ارتباط یعنی مشارکت مشارکت در افکار ، احساسات و دانش ارتباط یعنی گوش دادن و آموختن از سایرین
اسلاید 7: نقش و سهم حواس پنجگانه در دريافت پيام :بينايی 75% شنوايی 13% لامسه 6%چشايی و بويايی هرکدام 3%
اسلاید 8: اجزای فرآیند ارتباط :1. منبع یا فرستنده پیام 2. مخاطب یا گیرنده پیام 3. پیام 4. کانال ارتباطی 5 .اثرات
اسلاید 9: خصوصیات فرستنده پیام : 1. باید کاملا به موضوع مورد بحث آگاه باشد 2. در نظر گیرنده از اعتبار برخوردار باشد 3. قابل اعتماد باشد 4. دارای مهارت های ارتباطی باشد
اسلاید 10: خصوصیات مخاطب یا گیرنده پیام :1. مهارت در برقراری ارتباط با فرستنده پیام 2. قدرت دریافت پیام ازنظر جسمی و ذهنی3. گرایش به منبع پیام و کانال ارتباطی 4. داشتن اعتماد به پیام
اسلاید 11: خصوصیات پیام :1. متناسب با وضعیت فرهنگی و اجتماعی گیرنده پیام 2. براساس نیاز گیرنده باشد 3. با موضوعات واقعی تقویت شود 4. ساده واضح و جذاب باشد 5. متناسب با سطح دانش گیرنده پیام باشد
اسلاید 12: خصوصیات کانالهای ارتباطی :1.برای گیرنده و فرستنده پیام آشنا باشد 2. متناسب با پیام باشد 3. قابل دسترس باشد
اسلاید 13: انواع آموزش مستقیم غیر مستقیم فردی گروهی
اسلاید 14: آموزش مستقیم : فردی (مشاوره ) گروهی ( براساس هدف آموزش ) : روش و فنون انتقال اطلاعا ت روش و فنون تغییر نگرش روش وفنون انتقال وکسب مهارت
اسلاید 15: روش و فنون انتقال اطلاعات : سخنرانی مکانزمانشرایط سخنران بارش افکار توضیحی – بحث
اسلاید 16: روش وفنون تغییر نگرش : ایفای نقش داستان ناتمام
اسلاید 17: روش و فنون انتقال مهارت : طرح مساله نمایش عملی
اسلاید 18: چگونه ایدز را آموزش دهیم :1. کنار ایستادن و گوش دادن 2. شناخت نیازهای مختلف گروه هدف3. استقبال از سوالهای گروه هدف 4. تشویق گروه به شناخت مشکلات و ارائه راه حل ها و مشارکت در افکار 5.اعتماد به آنچه که گروه میداند
اسلاید 19: برای اینکه در آموزش ايدز ارتباط خوبي با مخاطب داشته باشیم باید :مشکل را از دید جامعه ببینیم .با آنچه که مردم می دانند ارتباط را شروع کنیم و به آن اعتماد کنیم .از دادن دستورو امر ونهی خودداری کنیم .ایده هایی به مردم ارائه کنیم که عملی و قابل اجرا باشد .از وسایل کمک آموزشی استفاده کنبم .به احساسات گروه هدف پی ببریم .
اسلاید 20: ادامه 7. باورهایشان را بشناسیم .8. با مخاطبین ارتباط چشمی برقرار کنیم .9. در حین آموزش سوال کنیم .10 . حتما افراد را به بحث و تبادل نظر تشویق کنیم .
اسلاید 21: یادمان باشد :رفتار افراد تابعی از دانش و نگرش آنهاست، درک افراد از آسیب پذیری نسبت به بیماری و تاثیر پیشگیری و درمان در آن تصمیم او را در رابطه با انجام یا عدم انجام یک رفتار خاص تحت تاثیر قرار می دهد .
اسلاید 22: اهداف آموزشافزایش آگاهیتغییر در نگرشکسب مهارت و تغییر در رفتار
اسلاید 23: یادگیری : یادگیری عبارت است از ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر اینکه این تغییر براثر اخذ تجربه رخ بدهد.
اسلاید 24: حیطه های یادگیری :حیطه شناختی حیطه عاطفیحیطه روانی - حرکتی
اسلاید 25: به منظور تحقق اهداف آموزش و توانا ساختن مردم در یادگیری و به کار بردن مهارتها به موارد زیرباید توجه داشت :تشویق مردم به مشارکت.توجه و درک صحیح از فرهنگ مردم و شیوه های زندگی آنان .برقراری ارتباط .اتخاذ مناسب ترین روش برای آموزش
اسلاید 26: مراحلی که مردم قبل از پیروی از یک نظریه جدید طی می کنند عبارتند از :آگاه شدنعلاقه مندیتصمیم گیریکارآزماییپیروی
اسلاید 27: اجزاءطرح درس :عنوان یا موضوع درسگروه هدفمدت زمان لازم برای تدریسهدف کلیاهداف اختصاصیروش آموزشارزشیابی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.