تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 58 اسلاید فایل بسیار کامل در مورد آموزش به بیماران اثر بخشی انواع ارتباط مناسب برای دانشجویان پزستاران و مراقبان بهداشتی

Ladan

صفحه 1:
3

صفحه 2:
امروزه آموزش مددجو از مهم ترین نقش های پرستاران بوده و در حقیقت یکی از اجزای ضروری مراقبتهای پرستاری است ».آموزش به بیمار یک اقدام مستقل پرستاری بوده و از مسئولیتهای اصلی واجتناب ناپذیر این حرفه محسوب می شود : ' ىت ه

صفحه 3:
آموزش به بیمار موجب تقویت رفتار بهداشتی شده و رفتارهای غیر بهداشتی و مضر را تغییر می دهدو باعث حفظ و تامين سلامت افراد حامعه ‎ae‏ همچنین باعث سازگاری با اثرات بیماری عمل می کند. اس ی

صفحه 4:
از دستورات غذایی » درمانی » افزایش مشار کت بیمار در امر مراقبت از خود می گردد و باعث ازبین رفتن اختلاف قدرت موجود بین بیمار و پزشک می شود علی رغم اهمیت زیاد آموزش بیمار , در حال حاضر شواهد موجودبیانگر اين واقعیت است که پرستاران نسبت به آموزش بیمار نگرش مثبت و بارزی از خود نشان نمی دهند

صفحه 5:
اصول کلی کمیته یا سرویس آموزش به بیمار جهت برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت دربیمارستان وجود داشته باشد کمیته با سرویس آموزشی باید دارای طرح های آموزش به بیمار از بدو ورود تا زمان ترخیص باشد

صفحه 6:
افراد آموزش دهنده : ۱- پزشک معالج ۲- پرستار وماما۲ - ساير کارکن

صفحه 7:
تعریف ارتباط :((60۳0۱۱۵۲۱۱6۵۲۱۵۲۱ فرآیند ارسال و دریافت پیام . "کلیه فعالیتهای زر شناری 6 حرکتی انسان برای انتقال مفاهیم ذهنی و اثر گذاشتن بر دیگران ارتباط نامیده می شود. "

صفحه 8:
تعریف ارتباط اثُر بخش انتقال يبام به ديكران بصورت واضح. شفاف و بدون ابهام و همچنین دریافت اطلاعاتی که دیگران برای ما ارسال می کنند. با کمترین تحریف ممکن می باشددر واقع» ارتباط تنها زمانی موفق است که ارسال کننده و دریافت کننده پیا در پایان ارتباط هردو اطلاعات یکسان و مشابهی را در ک کنند

صفحه 9:
انواع مهارتهای ارتباطی ۱-مهارتهای انتقال پیام ۲- مهارتهای دریافت پیام مهارتهای انتقال پیام شامل: مهارتهای کلامی و غیر کلامی مهارتهای دریافت پیام شامل مهارتهای گوش دادن .مشاهده کردن بازخورد دادن می باشد. ‎con‏ آموزش به بيمار ‎rs ‎AY ‎ ‎ ‎"۷ ‎Xx ‎

صفحه 10:
ازافراد آموزش دهنده .یرستاروماما مناسبترین فرد برای آموزش به پیمار است با بیمار بیشترین ارتباط رادارد.مشکلات بیمار را کاملاً می داند.توانایی و مهارت آموزشی دارد.امکان ارزیابی آموزش برای وی فراهم است. و انار آموزش دهنده

صفحه 11:
محیط های آموزش به بیمار آموزش های بدو ورود آموزش های حین بستری: عناوین»راهکار های آموزشی آموزش حين ترخيص» آموزش هاى يس از ترخيصء ۳ 2 اصول ارزیابی - =

صفحه 12:
اهداف آموزش به بیمار ۱- کسب اطلاعات دقیق در مورد وضعیت سلامتی فرد ۲- کاهش اضطراب و افزاش رضایت بیمار ۳- یاد گیری مهارت ها و نگرش ها جهت پیشبرد مراقبت از خود در هنگام بستری و منزل ۴- توانمند ساختن بیمار برای پیروی از درمانها ۵- افزایش توانایی جهت تصمیم گیری و تسهیل کسب رضایت نامه رسمی

صفحه 13:
اهداف آموزش به بیمار © > اه میران پذیرش پس از ترخیص ۷- کاهش هزینه‌مابخصوص در زمینه بستری ۸- افزایش استقلال و کاهش وابستگی غیر منطقی بیمار ۹-افزايش احتمال مراجعه به موقع بیمار جهت ویزیت های ييكيرى ‎-٠‏ أقدام به موقع بيمار در موارد فوريت ها ‏2 رفتارهای بهداشتی و کمک به پیشگیری از بیماربها ‎

صفحه 14:
بهتر است بداند ‎(Better to Know)‏ خوب است بداند (Nice to Know)

صفحه 15:
۲ اهداف حياتي وضروري اهدافي که دانستن آنها ضروري است ودر صورت برآورده نشدن حیات فرد بخطر مي افتد برا ي مثال 1 مادر بايد کودك را در وضعیت صحیح براي جلوگيري از آسپیره قرار دهد. لا بيمار بايد علایم ونشانه هاي سکته قلبي راتوضیح دهد | بیمار باید مقدار صحيحي از انسولین را بکشد.

صفحه 16:
ا اهدافي که بهتر ‎cul‏ بداند ‎Sige‏ ‏هستند العا میتوان آموزش آنها واه 7 تحرك»ارتباطات جنسي» كمکهاي رواني اجتماعي

صفحه 17:
نسبت. به بقیه اولویت کمتري دارد واگر براورده نشود حادثه مهمي رخ نمیدهد. | مثل دانستن میزان كالري هر يك از

صفحه 18:
PSTN Se re Ee ee ‏نیازهای یادگیری بیمار‎ -۱ ۳- پرسنل موجود ۱ ۳-مدت زمان تماس پرسنل با بیمار ‎i‏ @ ۴- برقراری ارتباط بین متخصصین حرفه های مختلف

صفحه 19:
چند نکته کلیدی برای موفقبت آموزش به مددجو

صفحه 20:
بر موانع باد كيرى غلبه كنيد موانع جسمى:درد» نقص شنوايى وبينايى موانع عاطفى :اضطراب زبان وفرهنگ

صفحه 21:
توجه بیمار را جلب کنید. منظور خود را از آموزش بیان کنید. تن صدایتان را تغییر دهید. از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید. از زندگی روزمره بیمان مثال بیاورید. مطالب را خيلا صه كنيك.

صفحه 22:
بر اطلاعات پایه و اساسی تا کید کنید. از زبان ساده روز مره استفاده کنید. ‎eee‏ 1-0 1 بكار بداند صحبت کنید. جلسات آموزشی باید کوتاه و مکرر باشد که باعث هضم اطلاعات شود.(۱۵-۳۰ دقیقه)

صفحه 23:
افراد آموزش دهنده باید ازمحتوای مطالب آ گاهی کامل داشته باشند افراد آموزش دهنده باید فرصت ‎BIT‏ برای انجام این کارداشته باشند افراد آموزش دهنده باید از محتوای آموزشی استاندارد استفاده نمایند انتقال مطالب سنكين و پیچیده عموماً موجب شکست در روند آموزش می شود. بیمار باید به راحتی بتواند مطالب را درک کند. هرگز نباید تصور کرد که یک بیمار باید همه چیز را در رابطه با یک موضوع بداند. آموزش به بیمار باید با کمک گرفتن از آنچه بیمار قبل از شروع آموزش می داند آغاز شود.

صفحه 24:
آموزش باید به شیوه ای قابل فهم برای بیمار و اطرافیانش ارائه گردد. آموزش باید از ذ کر مسایل ساده آغاز شده و به طرف مسایل پیچیده حرکت کند. سعی نکنید که انبوهی از اطلاعات را در زمان محدود به بیماران بدهید. اند جهت ارائه مطالبء آموزش باید از چیز هاد , که اطمنا:, دار مد م, \ aaa سمت چیزهایی که نمی دانند باشد.

صفحه 25:
بیشترین استفاده را از زمان بکنید. آموزش و مراقبت را همزمان کنید. خانواده بیمار را در آموزش مشار کت د؛ از مواد نوشتاری کمک بگيرید.

صفحه 26:
درک بیمار را از آموزش ارزشیایی کنید. از بیمار بخواهید مطالبی را که تا کنون به او آموخته ایدتکرار کند. همواره یک متن آموزشی داشته باشید تا پس از آموزش آن را به بیمار بدهید تا باخواندن آن از فراموش کردن مطالب جل وگیری گردد.

صفحه 27:
© © ۳ مي شنوم وفراموش مي كنم مي بينم وبه خاطر مي سيارم انجام مي دهم ومي فهمم.

صفحه 28:
' توضیح دادن۲۵۱۵۱۳۱09 تفهیم مسائل به دیگران است. ۰توضیح دادن چيزي بیش ‎ese!‏ دادن حقایق.فاش ساختن علل,دلایل توجیهات وانگیزه هاست. كافي بودن توضیحات با سن,اطلاعات قبلي وتوانايي ذهني طرفین ارتباط مستقیم دارد در طرح ريزي توضیح چهار مولفه باید رعایت شود. 1 مشخص کردن موضوع,انتخاب تفن راب موجود بين عناصر كليدي .ربط دادن توضیحات به مخاطب واطلاعاث قبلي او

صفحه 29:
0 ee ee eee ee ele re ee eee eee | تمرکز:اظهارات تاكيدي به ما کمك میکند تا به موضوعات ضروري بیشتر بپردازیم 1 مثلا کلمات اولاء‌هميشه باید.حتماً باید.فراموش نکن,به ياد داشته باش نوعي تاكيد بر جمله بعدي دارد

صفحه 30:
برخي اوقات تاكيد غير تغعببر صداءز بست وحركات بدني آن را نشان داد

صفحه 31:
| میزان يادگيري شنوندگان پس از پانزده دقیقه افت میکند که يكي از موانع گوش دادن است. | به قولي محفوظات کم بهتر از فراموشي هاي بزرگ است | پس توضیحات باید مختصر ومفید باشد | کوتاه در حدزیر پانزده کلمه در هر جمله | ساده در حد بکار بردن کلمات يك پا دو سيلابي

صفحه 32:
سليس وروان بودن | اصولي مانند اه ها - اوم ها جملات را جويده ناقص وبي هدف میکند وبجز ناراحتي مخاطب چيزي در پي ندارد.علت این اصوات آن است که میخواهیم چند نظر با حقیقت رادر يك جمله بیان ‎pus‏ ! براي رفع این نقص بهتر است از چند جمله كوتاه استفاده كنيم ودر بين انها مكث ‎eas‏

صفحه 33:
لا يكي از پنج ضعف رایج سخنرانان این است که 2 2 امالك زبادى رآ ببان ميكنند مكث يس از ‎oor‏ طولاني خوب است.مکث کردن جهت جمع اوري وسازماندهي فرايندهاي فكري پیش از شروع توضیحات جدید, سلیس بودن گفتار را افزاییش میدهد | مکث کردن به طرف. مقابل اجازه میدهد توضیحات مارا بیشتردرك کند. اسکت مور دود 3 ثانيه طول ميكشد.

صفحه 34:
ابکار بردن اصطلاحات پزشكي براي بیمارفقط موجب آشفتگي وخستكي وي ميشود.كاه اين عمل ناخوداگاه صورت ‎So‏ >

صفحه 35:
| هر قدر تعداد کلمات وجملات مبهم قيدي وابهام انگیز کمتر باشد پیام صراحت وروشني بيشتري دارد ] مثلاً برخي از مردم,چیزها,چند تاءنه

صفحه 36:
تکرار طرح ريزي شده ومثال زدن مرور دوره اي مطالب در هنگام آموزش با فراگيري وبخاطر سپردن اطلاعات رابطه مستقیم دارد | پزشکان باید نکات مهم تجویز خود ۳ '' مثالها خصوصاً در مورد موضوعات جدید موثر است

صفحه 37:
افزايش تاثير ييام لا قبل مصاحبه کی وفكري خودراآماده ساخته ومحيط فيزيكي مناسب انتخا | مهمترین اطلاعات رادرابتداي ۳ بیمار بگویید | اطلاعات اختصاصي ومربوط به شخص بیمار را بیان کنید | از کلمات کاملاً ساده وجملات کوتاه استفاده کنید ۲ از اصطلاحات پزشكي استفاده نکنید ودر صورت استفاده کاملا توضیح دهید | تن صدا وسرعت صحبت خود را تنظیم نموده ودر مواقع لازم افزايش يا كاهش دهيد

صفحه 38:
لا مطالب را ساختار بندي کنید ومطابق ساختار به بیمار توضیح دهید لا مطالب نوشتاري را در کنار گفتگو وصحبت شفاهي به بیمار ارائه دهید لا از بیمار سوال کنید که مطالب را فهمیده يا نه | همواره بیماررا تشویق به سوال نمودن كنيد بیمار را به فعاليتهاي در حین صحبت تشویق کنید مثلاً نوشتن,لمس كردن,ديدن عكس ها وغيره.و 0

صفحه 39:
] لازم نيست همه حيطه اي لازم براي آموزش بيمار با جزئيات كامل توضيح داده شود توضیحات بیشتررا به همکاران دیگر واگذار نمائید. | برخي موارد فوق را از طریق جزوات کتبي به بیمار بدهید مثل مراقبتهاي ویژه وعلایم ومراقبتهاي رواني اجتماعي ودر گفتگوي پزشك بیمار صرفا به مهمترین نکات آن اشاره شود.

صفحه 40:
بررسیها نشان میدهد که بیش از 0 از مطالب سفارش شده توسط پزشتك از طرف بیماران ظرف مدت کوتاهي فراموش بنابراین ارائه نوشته هاي موثر به بیماران را فراموش نکنید

صفحه 41:
| ارزشيابي بمعناي سنجش میزان یادگیری ودرک بیمار ازاموزشهای داده شده با معيارهاي ‎Bee‏ شده مواد 5 جه ه ميخواهيد ل ‎oa sisal on‏ ايد چطور واگر نرسیده اید چرا؟

صفحه 42:
روشهای آموزش به بیمار ‎Ul‏ آموزش جهره به جهره لا سخنرانى ‏لا كت ات و ‏ره ‎

صفحه 43:
روش ایفای نقش این روش را میتوان برای تجسم عینی موضوعات بکارگرفت . دراین روش فرد یا افرادی موضوعی رابه صورت نمایشی اجرا می کنند.از ویژگی های مهم آن اين است که مشاهده کنندگان با عملیات نمايش ارتباط برقرار می کنندویادگیری بهتر وموثرتر انجام می شود.

صفحه 44:
بارش افکار چیست ؟ یک گردهمایی که از طریق آن » عده ای می کوشند برای یک مسئله ی خاص با انباشتن تمام افکار و اندیشه هائی که همان جا ارائه می گردد . راه حلی بيابند.

صفحه 45:
ابزار آموزش

صفحه 46:
خصوصیات یک پىفیلت خوب: :سر العمل إن قايل انحرا باشد قابليت تصويرى با عكسهاى جذاب مناسب باسطح معلومات بيمار رنك وسايز متن مناسب باشد معرفى بيمار به مركز وسازمانهاى حمايتى » تاريخ مراجعه بعدى در کر معرفی سایت جهت اموزش به بیمار

صفحه 47:
مراحل اموزش به بیمار 1 ۱ - نیازسنجی و ثبت آن 1 ۲ - تدوین اهداف 1 ۲- انتخاب روش آموزش لا ۳- ثبت آموزش به بیماروارزشیابی

صفحه 48:
با توجه به فواید زیاد آموزش به بیمار . موانع فراوانی در اجرای فرآیند آموزش به بیمار وجود دارد : به عنوان مثال می توان به اضطراب » وضعیت جسمی نامناسب . عدم اطلاع از فواید آموزش بیماران اشاره نمودو یا اينکه پرستاران دانش و مهارت های لازم را درمورد روش ماو اصول آموزش به بیمار را ندارند و یا بمض از عوامل دیگر مانند کمبود وقت ۰ کمبود نیروی انسانی . عدم همکاری پیمار . عدم علاقه پرستار به آموزش بیمار عدم پذیرش آموزش بیمار به عنوان یک وظیفه و عوامل محیطی را به عنوان موانع عمده آموزش به بیمار مطرح کردن فقدان حمایت های مدیریتی و اجرایی و کم بود اطلاعات علمی »عوامل محیطی پرستاران از موانع عمده آموزش به بیمار می باشند.

صفحه 49:
ازآنجایی که آموزش به بیمار به عنوان یک فعالیت حرفه ای بسیار ماهرانه» انگیزه بالایی را می طلبد. لذا فقدان انگیزه پرستار یکی از مهم ترین عوامل باز دارنده در آموزش به بیمار به شمار می رود

صفحه 50:
ؤثر هو امل ‎ag‏ ‎Ss‏ دوره | لشی ‎

صفحه 51:
SSS SS aS ‏اک اک‎ بررسی عوامل موثر در یادگیری س سطح سواد,فرهنگ,زبان تجریات قبلی اک مار سلامت روانی بیمار تصویر ذهنی فرد از خود وضعیت اجتماعی و اقتصادی بیمار نگرش وانگیزه جهت یادگیری

صفحه 52:
قبل ازشروع آموزش لا رعایت احترام به بیمار سا ایجادانگیزه برای یادگیری سا برقراری رابطه عاطفی سمل اس یط باد‌گیری باید مساعد باشل

صفحه 53:
لا لا لا لا لا درحین آموزش استفاده ازروشهای فعال یاددهی رعایت سازمان يافته بودن مطلب رعایت وضوح مطلب استفاده ازتجارب قبلی یادگیرندگان آموزش مطالب کاربردی

صفحه 54:
درحین اموزش ‎ol‏ بیمار را از ناشناخته ها کاهش دهیم لو ساب ار دکات ساده به پیچیده باشد سید گیری مطلوب را تشويق كنيد ‎uO‏ حریم خصوصی واصل رازداری بیمار 3 به تفاوتهای فردی و فرهنگ

صفحه 55:
بعد ازآموزش لاارزيابى لكاارائه بازخورد

صفحه 56:
بررسی نتایج آموزشی واثربخشی آن بیمار یا باید بشکل عملی درگیر آموزش نمود: مثلا "روشهاي مختلف شیر دهی روش دوشیدن شير روش ذخیره سازی شیر دوشیده شده ‎y‏ ‏زمان مراجعه به درمانگاه علائم خطر نوزادی

صفحه 57:
علل ناموفق بودن برنامه های آموزش به بیمار اكتفاكردن به كفتن پیام ها کافی دانستن کسب آگاهی در بیمار كوتاه بودن مدت بستری بیماران در بخش آموزش بدون اولویت بندی درمطالب و نیا ز آموزشی در بیمار

صفحه 58:
عدم وجود محیط و وسایل آموزشی مناسب در بیمارستان عدم وجود انگیزه و بی توجهی بیمار به مسئله آموزش عدم اكاهى پرستار یا پزشک نسبت به مطا لب آموزشی مورد نیاز عدم آگاهی پرستار یا پزشک از روش ها و فنون آموزش,

39,000 تومان