آموزش بینایی
اسلاید 1: آموزش بیناییاپتومتریست عنایت اسروشکلینیک بینایی و ویژن تراپی معالی آبادe.osroosh2008@gmail.com
اسلاید 2: اهداف ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی افسانه 20/20انواع مهارتهای بیناییچگونه نقایص مهارتهای بینایی را تشخیص بدهیم؟ویژن تراپی چیست؟بینایی و یادگیریبیش فعالی و مشکلات بیناییبهداشت بیناییتنبلی چشم ودرمان در سال91
اسلاید 3: دنیای تکنولوژی و نیازهای بیناییتغیرات زیادی در قرن 21 پیشروی دانش آموزانافزایش سرعت ارتباطات کامپیوترها ، بازیهای ویدئوی و موبایل
اسلاید 4: ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بیناییطوفان اینترنت
اسلاید 5: ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بیناییزندگی سریع امروزیتشخیص نیازها
اسلاید 6: راهنمای مشکلات بیناییمشکلات بینایی در 10 میلیون کودک زیر 12 سالچالش در زندگی تحصیلی و اجتماعی _خبر ناگوار -مشکل یادگیری -مشکل در تعامل با خانواده و دوستان -مشکلات← ناامید←نافرمانی و سرکشی -اخراج -خودکشی -انگل جامعه
اسلاید 7: افسانه دید 20/20اسنلن 1862دید: توانایی دیدن ونگاه کردن به چیزی
اسلاید 8: مفهوم بیناییبینایی: توانایی فهم و درک ان چیزی را که می بینیم چگونگی شکل گیری درک ما نسبت به دنیا و محیط پیرامونسازماندهی اطلاعات بینایی بوسیله مغز و تلفیق ان با دیگر حسها و تجربیات گذشتهمعنا و مفهوم بخشیدن پیش بینی سلسله مراتب تکامل بینایی در طی 7سال اول زندگی
اسلاید 9: تمایز مهم بین دید و بینایی بندرت مشکلات بینایی← تهدید دیدمشکلات بینایی ← خلل درتکامل و رشد در جهت نرمالنتیجه: مشکل در یادگیری و انجام فعالیتهای روزمرهاز سردرد تا رفتارهای متمردانه
اسلاید 10: خبر خوبتقریبا برای مشکل بینایی در هر کودکی راه حل ساده ا یتوسط اپتومتریستی که بصورت خاص ویژن تراپی بعد از موارد درمانی دیگر مانند مشاوره تحصیلی می تواند مثمر ثمر
اسلاید 11: موارد تاثیر گذار در شکل گیری بیناییژنتیک سلامتی تجارب فاکتورهای محیطینتیجه گیری ← بینایی را می توان پرورش داد
اسلاید 12: منشع مشکلات بینایی در کودکانبیماریها (سرخک، انفولنزا) تب بالاصدمه به سر یا چشممشکلات دوران بارداری، زایمان و بعد از ان
اسلاید 13: راهنمای مشکلات بینایینکته ظریف: _شناسایی کودک با مشکلات بینایی _ارجاع به اپتومتریست _اگاهی از تفاوت بین دید و بینایی
اسلاید 14: عدم تشخیص مشکلات بینایی در مراحل اولیه وعوارض آننزدیک بینیدوربینیانحراف چشمتاری دیددوبینی
اسلاید 15: بینایی و یادگیریانواع مهارتهای بینایی بررسی نقایص مهارتهای بینایی و تاثیر ان در خواندن و نوشتنعلائم و مشخصه های نقایص مهارتهای بینایی
اسلاید 16: انواع مهارتهای بینایی 1- حدت بینایی2- مهارت و توانایی فوکوس کردن3-مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم4-مهارت حرکت چشم5-مهارت تقارب و تباعد چشم6-هماهنگی چشم با دست7-توانایی ادراک بینایی
اسلاید 17: حدت بینایی
اسلاید 18: 2- مهارت و توانایی فوکوس کردن توانایی ایجاد و حفظ وضوح تصویر در فواصل مختلفنیاز به تطابق خوب علاوه بر داشتن دید 20/20برای واضح دیدن هنگام مطالعه و یا تغییر توجه از تابلو به متنبچه ها توانایی انجام تغییرات زیادی در تطابقشان هستند ولیکنترل دقیق و ظریف ان تحت استرس بینایی به راحتی دچار مشکل می شود
اسلاید 19:
اسلاید 20: تطابقانتظار جهت وضوح تصویرطولانی شدن زمان انجام کارهر چه کار سختر زمان طولانی تراجزا : قدرت، انعطاف پذیری و ثباتعدم تشخیص مشکلات تطابقی در معاینات روتیننگاه از تابلو به متن ← نیازمندانعطاف پذیری خوبعدم انعطاف پذیری مناسب←تجربه تاری
اسلاید 21: خستگی تطابقیزمانیکه تطابق خسته شدتوانایی ثبات دید واضح کم می شوددر این زمان نگاه کردن فرد به متن یا تابلو ازاردهنده می شودبدتر از تاری خستگی است که نتیجه تلاش جهت غلبه بر مشکل و حفظ وضوح است
اسلاید 22: مشکل تطابق در هنگام مطالعهشروع با مشکلات کمتر در پایان مشکلات بیشترکاهش تمرکزپایین امدن درک مطلبادامه تلاش جهت وضوحسوزش چشمسردرداجتناب از کار نزدیک
اسلاید 23: ادامه مشکل تطابقراه حل :صحبت با دوست بجای تقلا در برابر تاری دیدنگاه اجمالی به کتاب بجای بدقت نگاه کردن به جزئیات ان نتیجه: به اشتباه← مشکل رفتاری یا توجه
اسلاید 24: 8 علامت مشکل تطابق5-شکایت از تاری دید با وجود داشتن دید 20/206- کتاب را خیلی به چشمش نزدیک می کند7- اشتباهاتی که در هنگام مطالعه می کند و ما به پای بی دقتی می گذاریم8- درک مطلبش هنگام خواندن با میزان باهوشیش مطابقت ندارد مثلا ریاضی اش خیلی بهتر از درسهای خواندنیش است1-درک مطلب در شروع مطالعه خوب و بتدریج کاهش پیدا می کند2-اجتناب از مطالعه3-ناراحتی ویا سردرد هنگام مطالعه4-پلک زدن بیش از حد هنگام مطالعه
اسلاید 25: سوالاتی که باید از دانش آموز پرسیده شود1- آیا هنگام مطالعه کلمات برای چند ثانیه ای تار می شوند؟آیا کلمات دیدنشان مشکل می شود؟2- وقتی که داری می خوانی و سرت را بالا می اری به تابلو نگاه می کنی کلمات تار اند؟
اسلاید 26: 3-مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم در هم شدن کلماتمشکل ساراکلاس پنجم شروع مشکلات هنگام مطالعه اولین معاینه چشم(سالم)دومین معاینه (تجویز عینک)سومین معاینه (تست عملکرد بینایی) ← مشخص شدن علت مشکل
اسلاید 27: ادامه مشکل ساراشگفتی از سوالاتدر هر کلاس 2 نفر دو بینیاز 36 نفر مشکل فقط 2 نفر ابراز کردندسوال در مورد دو بینی از ساراتصور احساس سارا و مادر
اسلاید 28: ادامه مشکل سارا5 سال دوبینی5سال اجتناب از مطالعهدر صورت عدم انجام تست عملکرد بینایی← 20/20 کافی نیستسارا مثل افراد بیشمار دیگری در جامعه احساس عدم کفایت و شکست داشت
اسلاید 29: تکلیف مابعد از مشخص شدن مشکلچند ماه ویژن تراپی قادر به انجام مطالعه طولانی مدت بدون مشکلجلوگیری از بروز این نوع تراژدیافزایش آگاهی ازطریق آموزش
اسلاید 30: 7 مشخصه عدم هماهنگی دو چشم با هم 4- هنگام مطالعه چیزی را به کلمات اضافه یا کم کند5- زمان کپی کردن از روی تابلو حروفی را توی کلمات تکرار کند6- درحل مسایل ریاضی در یک خط قرار دادن اعدا د با مشکل مواجه می شود 7- نشان دادن هر کدام از علایمی که در مورد تطابق گفته شد1- هنگام مطالعه فرد یک چشم را ببندد2- هنگام مطالعه فرد سرش را بگذارد کف یکی از دستانش3- هنگام مطالعه سر را طوری به یک سمت بچرخاند که همزمان چشمها نتوانند متن را ببینند
اسلاید 31: 4-مهارت حرکت چشمتوانایی دنبال کردن چشمها زمانی که چشمها از یک نقطه به نقطه دیگر نگاه می کنند توانایی حرکت چشم نامیده می شود نیاز کودکان به این توانایی در ورزش زمانی که به توپ نگاه می کنند یا در مطالعه از یک کلمه به کلمه بعدی دقیق نبودن این حرکات ← بروز اشتباهات
اسلاید 32: 4-مهارت حرکت چشمدید مرکزی و دید محیطیدو نا حیه شبکیهناحیه مر کزی ← ارسال اطلاعات زیاد بینایی به مغز ناحیه محیطی ← ارسال اطلاعات کمتر بینایی و مسئول دید کمتر واضح محیطی
اسلاید 33: 4-مهارت حرکت چشماشیائ واقع در محلی غیر از نقطه نگاه← محیط شبکیه (ناواضح)اشیائ واقع در نقطه نگاه← مرکز شبکیه (واضح)درک این مو ضوعتجربه ما از این ازما یش ← کوچک بودن ناحیه مرکزی شبکیه
اسلاید 34: 4-مهارت حرکت چشماهمیت داشتن حرکات دقیق چشمی در عین مطالعهکند بودن حرکات ← کند شدن مطالعهدقیق نبودن حرکات ← دقیق نبودن بینایی و بی دقتی کودک
اسلاید 35: 5 مشخصه نقص حرکات چشم4-بعد از سن 7 سالگی هنوز از انگشت هنگام مطالعه استفاده بکند5-به کودک برچسب مشکل توجه زده شود1-هنگام مطالعه فرد بجای حرکت چشم سرش را حرکت دهد 2-گم کردن یا جا انداختن سطرها عین مطالعه 3- اشتباه به ظاهر بی دقتی (اول و یا اخر کلمات را جابجا یا حذف)
اسلاید 36: تست غر بالگری نقص حرکات چشمعدم وجود سوالی که بتواند مشکل نقص حرکتی چشم را مشخص کند تست ساده غربالگری فرد باید اعداد را با صدای بلند از راست به چپ بخواند انجام تست الف برای فهم موضوع
اسلاید 37: تست غر بالگری نقص حرکات چشمانجام تست بعدم وجود خطوط وسط اعدادبا انگشت به او نشان دهیم گرفتن زمان -توقف زمان - ثبت زمان پایان 40 عدد
اسلاید 38: تست غر بالگری نقص حرکات چشمنباید زیر 6 سال انجام شود دقت: - 6 ساله یک یا دو سطر را جا می اندازد - 7 ساله یک خط - 8ساله و بالاتر یک یا دو عدد را اضافه یا کم کند
اسلاید 39: تست غر بالگری نقص حرکات چشمزمان مورد انتظار میانگین زمان بر اساس سن:6 ساله 50 ثانیه7 ساله 45 ثانیه 8 تا 10 ساله 30 ثانیه11 و بزرگتر 20 ثانیه
اسلاید 40: توجهاین تست یک تستی است که اطلاعات خامی را برای ما فراهم می کنددر صورت مشاهده هر کدام از علائم پنجگانه چه فرد این تست را پاس کند یا نکند باید ار جاع شود
اسلاید 41: 6-هماهنگی چشم با دست1- در حفظ فواصل بین کلمات مشکل دارد و نمی تواند در یک خط بنویسد 2- دست خط بد3-در رنگ آمیزی از خط بیرون می زند4- در مسائل ریاضی در یک ستون نمی تواند بنویسد5- به آسانی می تواند انچه را شنیده است بفهمد و بحث کند ولی در اینکه بتواند ان را بنویسد مشکل دارد
اسلاید 42: 7-توانایی ادراک بینایی توانایی درک و فهم و تمییز تفاوتها و شباهت ها در آن چیزی است که می بینیممثال: ⃝ ⃝ ± * Ѿ
اسلاید 43: 6 مشخصه نقص در ادراک بینایی4- در پایان کلاس اول هنوز مشکل وارونه خوانی داشته باشد5- حروف مشابه اول یا انتها بعضی از کلمات را قاطی می کند 6- صدای حروف را به تنهایی بشناسد ولی در قلب کلمه نمی تواند صدای آنها را به تفکیک بیان کند1- مشکل در یادگیری تشخیص کلمات2- کودک در پیش دبستانی مشکل داشته باشد3- در پایان پیش دبستانی هنوز در تشخیص حروف و اعداد مشکل داشته باشد
اسلاید 44: علائم و نشانه هامشخصه های قابل مشاهدهوابسته به رفتارمهارتهای کاری
اسلاید 45: مشخصه های قابل مشاهدهمشکل در حرکت و برخورد با اشیاء/یا انداختن اشیاءمشکل در گرفتن/پرتاب کردن اشیاء در هواترجیع در استفاده از یک چشمسوزش، خارش،قرمزیسردرد در ناحیه پیشانی، گیجگاهیانحرافکج کردن سر به یک طرف ویا شانه یکطرف بالاتر تنگ کردن چشمها /پلک زدن /بستن یک چشمنزدیک بردن سر هنگام مطالعه کتابهماهنگی چشم با دست کم
اسلاید 46: وابسته به رفتارکوتاه بودن دامنه توجهعصبی، خستگی سریع در هنگام مطالعه تجربه تاری دیدتهوع و سرگیجهحالت تهوع هنگام نشستن در ماشیندوبینی
اسلاید 47: مهارتهای کاریاستفاده از انگشت هنگام مطالعهمالیدن چشمها بعد از کمی مطالعهجا انداختن کلمات یا دوبارخواندنحذف لغات کوچک(تکرار)دست خطجلو و عقب بردن سر(بجای حرکت چشم)قاطی کردن جهت چپ و راست (تکرار)بیش از حد نزدیک کردن اشیاء یا کتابکج کردن یا چرخاندن سر به سمت کتاب به نفع یک چشمگم کردن خطوط در مطالعه و یا هنگام کپی از وایت بوردمشکل در یادآوری چیزی که نوشتهمشکل در یادآوری، تشخیص وترسیم دوباره اشکال هندسی
اسلاید 48: تشخیصتست عملکرد بیناییزمان 30 تا 90 دقیقهشامل:ارزیابی سیستم پردازش اطلاعات بیناییارزیابی عملکرد دید دو چشمیارزیابی دیگر مهارتهای بینایی
اسلاید 49: چه زمانی باید تست عملکرد بینایی انجام شود؟هر زمان که علائم و نشانه های مشکلات بینایی وجود داشت
اسلاید 50: چرا مدارس این تستها را انجام نمیدهند؟زیرا درصد بالایی از دانش آموزان مشکل بینایی را ندارندوانجام این تستها برای تمام دانش آموزان هزینه بر استتستهای اسکرنینگ بینایی کم هزینه تراند ولی میدان تشخیصی محدودی دارندچارت بینایی قادر به تعیین ←مهارتهای ضروری جهت خواندن و یادگیری نیست
اسلاید 51: ویژن تراپی چیست؟تعریف:ویژن: بیناییتراپی:درمانبهبود ارتباط چشم با مغزیادگیری چگونه و بطور صحیح پردازش اطلاعات
اسلاید 52: درمان با ویژن تراپیدرمان اختصاصی برای هر بیمارشامل تمرینات بینایی در مطب و منزل
اسلاید 53: وسایل مختلف مورد استفاده در درمانتجویز عینک اصلاحیتجویز عینک درمانیمنشورهافیلتر های اپتیکینخ و مهرهپد چشمیتراناگلف ها و وکتو گرامهاوسایل مجهز به دید بعدتخته تعادلتجهیزات جهت تمرینات حسی –حرکتی بینایی
اسلاید 54:
اسلاید 55:
اسلاید 56:
اسلاید 57: انواع عینکهای تجویزیعینکهای جلو گیری کنندهعینکهای تکاملیعینکهای درمانی
اسلاید 58: برنامه درمانی چقدر طول می کشد؟طول درمان بسته به مشکل بیمار از یک جلسه تا 2 تا 3 سالبیشتر برنامه ها 6 تا 9 ماه
اسلاید 59: بیش فعالیعلائم و نشانه های بیش فعالی و مشکلات بینایی خیلی شبیه اندانجام تست عملکرد بینایی←که آیا مشکلات بینایی این سیمتومها را ایجاد کرده
اسلاید 60:
اسلاید 61: بهداشت بیناییشرایط مناسب هنگام مطالعه - لبخند زدن - رعایت فاصله هارمونیک - هر 10 دقیقه یکبار نگاه به بالا -هر 20 دقیقه چند قدم راه رفتن - 1 ساعت پیاده روی -تمرکز غیر فعال - تمرینات ریلکسیشن
اسلاید 62: تنبلی چشم ودرمان در سال91
اسلاید 63: با سپاس از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.