صفحه 1:
آموزش بینایی ايتومتريست عنايت اسروش کلینیک بینایی و ویژن تراپی معالی آباد e.osroosh2008@gmail.com

صفحه 2:
اهداف ورود تكنولوزى به دنياى امروز و نيازهاى بينايى افسانه 600/90 nee Deas.) چگونه نقایص مهارتهای بینایی را تشخیص بدهیم؟ للا سر بینایی و یادگیری بیش فعالی و مشکلات بینایی بهداشت بینایی تنبلى جشم ودرمان در سال)©

صفحه 3:
‎er em‏ كت ‏تغيرات زيادى در قرن )© پیشروی دانش آموزان ‏افزايش سرعت ارتباطات ‏کامپیوترها » بازیهای ویدئوی ۳ ‎

صفحه 4:
eer ‏ار‎ ۰ طوفان اینترنت

صفحه 5:
ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی ۶ زندگی سریع امروزی + تشخیص نیازها

صفحه 6:
راهنمای مشکلات بینایی ‎٠‏ مشكلات بينايى در (00 ميليون كودك زير ©0) سال ‏۰ چالش در زندگی تحصیلی و اجتماعی ‎Dre ae ‏-مشکل یادگیری‎ ‏ا ال له‎ 0 mee ars ‏سرکشی‎ ‏ی‎ ‏-خودکشی‎ ‏-انگل جامعه‎ ‎

صفحه 7:
افسانه دید 20/20 ۹/2 : توانایی دیدن ونگاه کردن به جيزى

صفحه 8:
مفهوم بينايى ۱ erent ۱ Ow TEST ed سازماندهی اطلاعات بینایی بوسیله مغز و تلفیق ان با دیگر حسها و تجربیات گذشته معنا و مفهوم بخشيدن پیش بینی سلسله مراتب تکامل بینایی در طی سال اول زندگی

صفحه 9:
بندرت مشکلات بیناییس تهدید دید مشكلات بينايى -> خلل درتكامل و رشد در جهت نرمال نتیجه: مشکل در یادگیری و انجام فعالیتهای روزمره از سردرد تا رفتارهاى متمردانه 3 4 5 6 7 8 1 10 1

صفحه 10:
خبر خوب ‎٠‏ تقريبا بررياى مشكل بينايى در هر كودكى رياه حل ساده ا ى ‎٠‏ توسط ايتومتريستى كه بصورت كلمن ۰ بعد از مواريد درمانى ديكر مانند مشاوره تحصیلی می تواند مقمر ثمر

صفحه 11:
۳ ‏ی‎ Bee LES) ‏ه يفيك‎ ‏سلامتى‎ ٠ ‏لك‎ ‎٠‏ فاكتورهاى محيطى ‏۰ نتیجه گیری - بينايى را مى توان يرورش داد ‎

صفحه 12:
منشع مشکلات بینابی در کودکان 5 pon ‏تب بالا‎ صدمه به سر یا چشم ابا مشکلات دوران بارداری» زايمان و بعد از ان

صفحه 13:
ای الك ‎٠‏ نكته ظريف: ‏شناسایی کودک با مشکلات 5۹ ‏تومتربست ‏ارجاع به ايتومتري ‎00 ‏ا‎ SCS) wie ‎

صفحه 14:
8 ey 5 ۳ Ser, 4 : Jaf Jel ‏د‎ | a ‏عد‎ ‎Cre ۲‏ ۳ سس ما بو 9 ‎۱ ‎eee ‏انحراف جشم‎ ‏تاری دید ‎ ‏دوبینی

صفحه 15:
۳ ‎٠»‏ انواع مهارتهاى بينايى ‎٠‏ بررسى نقايص مهارتهاى بينايى و تاثير ان در خواندن و نوشتن ‏۱ ‏مهارتهای بینایی ‎

صفحه 16:
ee. Bh raed ا ©- مهارت و توانايى فوكوس كردن مهارت هماهنكى هر دو چم بان مس مهارت تقارب و تباعد چشم ‎Leos)‏ جنم با دست ستوانایی ادراک بینایی

صفحه 17:

صفحه 18:
2 مهارت و توانایی فوکوس كردن EYE: accommodation (focusing) Be 200 sag tm ‏توانایی ایجاد و حفظ وضوح‎ تصوير در فواصل مختلف ی ‎ceed‏ ‏نیاز به تطابق خوب علاوه بر داشتن دید 660/90 برای واضح دیدن هنگام مطالعه ويا تغيير توجه از تابلو به متن 520000 زیادی در م هستند ولی 4 ۸ ‎RPO BTS‏ ا ‎RKMCOMAU‏ ‏7 ‏مشکل می شود كاعة ای ی 1605 ‎lens more convex.‏ نا

صفحه 19:
relaxed muscle distant objet $7” Wen you look at things that are far away, muscles in your eye relax and your lens looks like a slim disc contracted muscle ‘When you look at things that are close, muscles in your eye contract and make your lens thicker icke near object

صفحه 20:
تطابق اجزا : قدرتء» انعطاف يذيرى ‎٠‏ انتظار جهت وضوح تصوير القت ‎٠‏ طولانى شدن زمان انجام کار عدم تشخيص مشكلات تطابقى ‎٠‏ هر جه كار سختر زمان در معاينات روتين 00 نگاه از تابلو به متن -+ نيازمند انعطاف يذيرى خوب عدم انعطاف پذیری مناسبس» تجربه تاری

صفحه 21:
زمانيكه تطابق خسته شد ‎ne)‏ ا ‎ey Toe‏ شود 0 ‏ل‎ Sree sve es ‏متن یا تابلو ازاردهنده می شود‎ ‏بدتر از تاری خستگی است که‎ ‏نتيجه تلاش جهت غلبه بر‎ ‏مشكل و حفظ وضوح است‎

صفحه 22:
شروع با مشكلات كمتر در يايان مشكلات بيشتر كاهش تمركز يايين امدن درك مطلب ادامه تلاش جهت وضوح سوزش جشم سردرد اجتناب از كار نزديك

صفحه 23:
ادامه مت تطابة 9 4 اك با 3 ۸ 1 صحبت با دوست بجاى تقلا در ‎J / i‏ برابر تارى ديد ‎cee‏ 000 بدقت نگاه کردن به جزئیات ان نتيجه: به اشتبام> مشكل رفتارى يا توجه

صفحه 24:
8 علامت مشکل تطابق اس در شروع مطالعه خوب و بتدریج کاهش پیدا می اكند ا ‎eT es)‏ هنگام ۳9 ‏| ‏مطالعه ‏سنارت از تاری دید با وجود داشتن ديد 600 0۱ ‏9 را خیلی به چشمش نزديك مى كند ‏5 اخة ‎fey elem wee resleeey‏ 0 ‎Sone)‏ ا ا ل با میزان باهوشیش مطابقت ندارد لد ا سات ‎ees)‏

صفحه 25:
ا ل دا ا ل 6 ك2 شوند؟آيا كلمات ديدنشان مشك( كس ‎٠‏ © وقتى كه دارى مى خوانى و سرت را بالا مى ارى به ۳۳ نگاه مى كتى كلمات تار اند؟ ‎

صفحه 26:
3-مهارت هماهنكى هر دو جشم با هم در هم شدن کلمات مشک سار[ كلاس ينجم شروع مشكلات هنكام مطالعه 00 دومین معاینه (تجویز عینک) 1 مشکل

صفحه 27:
9 ‎oe do 7‏ شكفتى از سوالات ۳ 9 ‎ee‏ ‎er‏ ۲ تقر ادر ‎ee‏ ‏نفر ابراز کردند ۷ ۵ ‎mor 2‏ و بینی از 4 ۱ ور | بحساس سار و ما ادر

صفحه 28:
ny rete) 0 en exes WOO) ‏در صورت عدم انجام تست‎ Fl) XO ae eT OTs ewes) AS 1۳ ORNS OoE er ‏در جامعه احساس عدم کفایت‎ ‏و شکست داشت‎ كاوهي بيج ب فا سس سس ‘ha 1 ‏عم ی مها‎ ken eh pt ey ng, ott fa, ewe rama ‏جل ضرم‎ > cea ward ae es a he (0 et hee ht or pe, OF ht ea me re peat hg od a a on Te ey a و رنه ماد ‎Serer ses‏ ‎HE‏ نومه متسد ‎Se‏ ۳[ ‎omic eM geass‏ دس اع افرع ده وه هچ ‎natn pg‏ اي ‎or mig a‏ سوه یاس ع يم ع لس اس ا مس هه ود

صفحه 29:
بعد از مشخص شدن مشکل چند ماه ویژن تراپی قادر به انجام مطالعه طولانی مدت بدون مشكل جلوكيرى از بروز اين نوع ترازدى افزايش آكَاهى ازطريق آموزش

صفحه 30:
ee a eel Eee ar Oe ane * )- هنكام مطالعه فرد يك جشم را ببندد ‎٠‏ ©- هنكام مطالعه فرد سرش را ‏بكذارد كف يكى از دستانش ‏۰ 0. هنگام مطالعه سر را طوری ‏به یک سمت بچرخاند که همزمان جشمها نتوانند متن را . ‏<6- هنكام مطالعه جيزى را به ‎RACER EPO RCA‏ ‏6- زمان كيى كردن از روى تابلو حروفى را توى كلمات تکرار کند ‎9 re rea ee) ‏يى خط قرار دادن اعدا د با‎ ‏مشكل مواجه مى شود‎ ‏م نشان دادن هر كدام از علايمى كه در مورد تطابق گفته ‏شد

صفحه 31:
| ‏ا ا‎ ees ‏زمانی که چشمها از یک نقطه به‎ ‏نقطه دیگر نگاه می کنند‎ تواتایی حرکت چشم نامیده می شود 0 ‏ا‎ Seo) 0 ‏مى كنند يا در مطالعه از يك‎ 20 lS ع ل ات الات 2

صفحه 32:
4-مهارت حرکت چشم ‎con a go os ap‏ دو نا حيه شبكيه ناحيه مر كزى ->+ ارسال اطلاعات زياد بينايى به مغز ناحیه محیطی -+ ارسال اطلاعات كمتر بينايى و مسئول دید کمتر واضح محیطی

صفحه 33:
| ا د ” (ناواضح) اشيائ واقع در نقطه نكام>ه مركز شبكيه (واضح) درک این كت تجربه ما از اين ازما يش ->ه ا لد شبكيه

صفحه 34:
4مهارت حرکت چشم ‎pent ٠‏ دقيق چشمی در عین مطالعه ‎٠»‏ كند بودن حركات -> کند شدن مطالعه ‏* دقیق نبودن حرکات ‏ دقیق نبودن بینایی و بی دقتی کودک ‎

صفحه 35:
5 قث خصه نقص حرکات = چشم BE Te eer eas [۱ حركت جشم سرش را حركت از انكشت هنكام مطالعه دهد استفاده بكند گم کردن یا جا انداختن ‎٠‏ ©-به كودك برجسب مشكل سر هی ماه توجه زده شود 9- اشتباه به ظاهر بی دقتی (اول ويا اخر كلمات را جابجا ياحنف)

صفحه 36:
‎We evn eS‏ لت ‎By eS eran Or)‏ ‎apne‏ ‏2 ‏فرد بايد اعداد را با صداى بلند ‎a]‏ 0 انجام تست الف براى فهم موضوع ‎

صفحه 37:
تست غر بالكرى نقص حركات جشم ا عدم وجود خطوط وسط اعداد با انكشت به او نشان دهيم له رمث رم 4

صفحه 38:
+ نباید زیر 6 سال انجام شود ‎٠‏ دقت: ‏- 9 ساله یک یا دو سطر را جا می اندازد ‏- ۵ ساله یک خط ‎Roam cap FEU oe ‏را اضافه یا کم کند‎ ‎

صفحه 39:
re ED aa ree CS ah alae ‏زمان مورد انتظار‎ ‏ا‎ ‏ساله 0ك ثانيه‎ © POLY oes Pera 0 ‏و بزرگتر 000 ثانیه‎ 0

صفحه 40:
ری اطلاعات خامى را براى ما فراهم مى كند در صورت مشاهده هر كدام از علائم ينجكانه جه فرد اين تست را ياس كند يا نكند بايد ار جاع شود

صفحه 41:
| ec ewe a ‏مشکل دارد و نمی تواند در یک‎ ‏خط بنویسد‎ :نبت يخنط بدا در رن أميزى از خط بیرون می زند “#4 در مسائل ریاضی در یک ستون نمی تواند بنویسد ۳ ‎at ash‏ ۳ در اينكه بتواند ان را بنويسد مشكل دارد

صفحه 42:
7-توانایی ادراک بینایی رل ۱9 تفاوتها و شباهت ها در آن جيزى است كه مى بينيم

صفحه 43:
6 مشخصه نقص »3 ادراک بينايبى ۰ - مشکل در یادگیری ‎٠‏ 642 در يايان كلاس اول هنوز تشخيص كلمات مشكل وارونه خوانى داشته ‎are)‏ ‎٠‏ ©- كودك در بيش دبستانى 2 * © حروف مشابه اول يا انتها ‎eh ae ‏سحن ا‎ 5 55 ‏هچ ار الي 0 ‎Se‏ تنهایی بشناسد ولی در قلب هنوز در تشخیص حروف و 0 ‎yee Riper ee‏ 2 1 به تفکیک بیان کند

صفحه 44:
علائم 9 نشانه ها ‎wa)‏ 2 ل 00 ‎٠‏ وابسته به رفتار ‎٠‏ مهارتهاى كارى ‎

صفحه 45:
مشخصه های قابل مشاهده به يك طرف ويا شانه يكطرف بالاتر تنك كردن جشمها ايلك ‎pe ee et OLS)‏ ا مطالعه كتاب چم با هسام و برخورد با اشیاء لیا انداختن اشیاء معتکل هن گر ف ۳ ترجیع در استفاده از یک چشم سوزش» خارش»قرمزی | ۳

صفحه 46:
وابسته به رفتار بودن دامنه توجه 9 هنگام مطالعه | تاری دید تهوع و سرگیجه الت تهوح هنكام نث 4 ۳ ماشین hs

صفحه 47:
مهار تهای کاری كات جهت چپ و راست . .. . . . . هنگام مطالعه (تكرار) * ماليدن جشمها بعداز كمى ‎Gas Sue‏ لك 0# ‎is‏ ۰ جا انداختن کلمات یا دوبارخواندن کج کردن يا چرخاندن سر به ۰ حذف لغات کوچک(تکرار) ‎ey goto‏ بود 010 7 ‎٠ 22-7 2‏ جلو و غقب يردن د ‎BEA‏ اك 00250 مشکل در یادآوری چیزی که 1 نوشته مشکل در یادآوری» تشخیص وترسيم دوباره اشكال هندسى

صفحه 48:
تست د سای 48) O0 LOD ok) ‏شامل:‎ ارزيابى سيستم يردازش اطلاعات بينايى ۳ ta a Shee 2h 5)! ‏ارزيابى ديكر مهارتهاى بينايى‎

صفحه 49:
چه زمانی باید تست عملکرد بینایی انجام شود؟ * هر زمان که علائم و نشانه هاى مشكلات بينايى وجود داشت

صفحه 50:
جرا مدارس ابن تستها را انجام نميدهند؟ ‎Vad ۰‏ درصد بالايى از دائنش ‎BE‏ بينايى را ندارند الا ‎ee‏ ‏دانش آموزان هزینه بر است ۳ ‎eee nae.‏ ‎Ce ype teers)‏ ۳۰۱ ‎ee ere ea‏ ‎eS Dane Dio)‏ ده و یادگیری نیست ‎

صفحه 51:

صفحه 52:
اختصا ای هر 2 مان اختصاصی ادر 9 Gils ‏ينات بینایی در‎ ‏امل تمريا‎ 5 ‏ومنزل‎

صفحه 53:
2 van) eye ee ce Age eny اس ‎Dee‏ 00 حركتى بينايى

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:
VTE Vision Training Equipment

صفحه 57:
‎٠‏ عينكهاى تكاملى ‎٠‏ عينكهاى درمانى ‏انواع عينكهاى تجويزى * عينكهاى جلو كيرى كننده ۱ ‎ ‎

صفحه 58:
برنامه درمانی چقدر طول می کشد؟ رح ۱

صفحه 59:
‎SSID‏ اك و مشکلات بینایی خیلی شبیه اند ‎ana EG)‏ لور در ا 9 ‎

صفحه 60:
Wisual Problernis-~ 1 | ۷] ۷ ADHD= ۷۱۷۱۷ ۷۱ ۷ x KI x] ۱] Xx x] x Symptoms Often hes aifficuny playing quictty (Often tole excessivety (Often hes aifticuty aweming tum (Otten intemiste or introges So Stree

صفحه 61:
‎ne,‏ سا هگا ماه لهاك اث ‏-هر (0© دقيقه جند قدم راه رفتن ‎0 ‏ستمرکز غیر فعال ‏- تمرینات ریلکسیشن ‎

صفحه 62:
تنبلی چشم ودرمان در سال 91

صفحه 63:

آموزش بینایی اپتومتریست عنایت اسروش کلینیک بینایی و ویژن تراپی معالی آباد ‏e.osroosh2008@gmail.com اهداف • • • • • • • • • ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی افسانه 20/20 انواع مهارتهای بینایی چگونه نقایص مهارتهای بینایی را تشخیص بدهیم؟ ویژن تراپی چیست؟ بینایی و یادگیری بیش فعالی و مشکالت بینایی بهداشت بینایی تنبلی چشم ودرمان در سال91 دنیای تکنولوژی و نیازهای بینایی • تغیرات زیادی در قرن 21 پیشروی دانش آموزان • افزایش سرعت ارتباطات • کامپیوترها ،بازیهای ویدئوی و موبایل ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی • طوفان اینترنت ورود تکنولوژی به دنیای امروز و نیازهای بینایی • زندگی سریع امروزی • تشخیص نیازها راهنمای مشکالت بینایی • مشکالت بینایی در 10میلیون کودک زیر 12سال • چالش در زندگی تحصیلی و اجتماعی _خبر ناگوار مشکل یادگیریمشکل در تعامل با خانواده و دوستانمشکالت← ناامید←نافرمانی وسرکشی اخراجخودکشی-انگل جامعه افسانه دید 20/20 • اسنلن 1862 • دید :توانایی دیدن ونگاه کردن به چیزی مفهوم بینایی • • • • • بینایی :توانایی فهم و درک ان چیزی را که می بینیم چگونگی شکل گیری درک ما نسبت به دنیا و محیط پیرامون سازماندهی اطالعات بینایی بوسیله مغز و تلفیق ان با دیگر حسها و تجربیات گذشته معنا و مفهوم بخشیدن پیش بینی سلسله مراتب تکامل بینایی در طی 7سال اول زندگی تمایز مهم بین دید و بینایی • • • • بندرت مشکالت بینایی← تهدید دید مشکالت بینایی ← خلل درتکامل و رشد در جهت نرمال نتیجه :مشکل در یادگیری و انجام فعالیتهای روزمره از سردرد تا رفتارهای متمردانه خبر خوب • تقریبا برJای مشکل بینایی در هر کودکی رJاه حل ساده ا ی • توسط اپتومتریستی که بصورت خاص ویژن تراپی • بعد از JموارJد درمانی دیگر مانند مشاورJه تحصیلی می تواند مثمر ثمر موارد تاثیر گذار در شکل گیری بینایی • • • • • ژنتیک سالمتی تجارب فاکتورهای محیطی نتیجه گیری ← بینایی را می توان پرورش داد منشع مشکالت بینایی در کودکان • • • • بیماریها (سرخک ،انفولنزا) تب باال صدمه به سر یا چشم مشکالت دوران بارداری، زایمان و بعد از ان راهنمای مشکالت بینایی • نکته ظریف: _شناسایی کودک با مشکالت بینایی _ارجاع به اپتومتریست _اگاهی از تفاوت بین دید و بینایی عدم تشخیص مشکالت بینایی در مراحل اولیه وعوارض آن • نزدیک بینی • دوربینی • انحراف چشم • تاری دید • دوبینی بینایی و یادگیری • انواع مهارتهای بینایی • بررسی نقایص مهارتهای بینایی و تاثیر ان در خواندن و نوشتن • عالئم و مشخصه های نقایص مهارتهای بینایی انواع مهارتهای بینایی • • • • • • • -1حدت بینایی -2مهارت و توانایی فوکوس کردن -3مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم -4مهارت حرکت چشم -5مهارت تقارب و تباعد چشم -6هماهنگی چشم با دست -7توانایی ادراک بینایی حدت بینایی -2مهارت و توانایی فوکوس کردن • • • • • توانایی ایجاد و حفظ وضوح تصویر در فواصل مختلف نیاز به تطابق خوب عالوه بر داشتن دید 20/20 برای واضح دیدن هنگام مطالعه و یا تغییر توجه از تابلو به متن بچه ها توانایی انجام تغییرات زیادی در تطابقشان هستند ولی کنترل دقیق و ظریف ان تحت استرس بینایی به راحتی دچار مشکل مJی شود تطابق • • • • • • اجزا :قدرت ،انعطاف پذیری و ثبات عدم تشخیص مشکالت تطابقی در معاینات روتین نگاه از تابلو به متن ← نیازمند انعطاف پذیری خوب عدم انعطاف پذیری مناسب← تجربه تاری • انتظار جهت وضوح تصویر • طوالنی شدن زمان انجام کار • هر چه کار سختر زمان طوالنی تر خستگی تطابقی • • • • زمانیکه تطابق خسته شد توانایی ثبات دید واضح کم می شود در این زمان نگاه کردن فرد به متن یا تابلو ازاردهنده می شود بدتر از تاری خستگی است که نتیجه تالش جهت غلبه بر مشکل و حفظ وضوح است مشکل تطابق در هنگام مطالعه • • • • • • • • شروع با مشکالت کمتر در پایان مشکالت بیشتر کاهش تمرکز پایین امدن درک مطلب ادامه تالش جهت وضوح سوزش چشم سردرد اجتناب از کار نزدیک ادامه مشکل تطابق • • • • راه حل : صحبت با دوست بجای تقال در برابر تاری دید نگاه اجمالی به کتاب بجای بدقت نگاه کردن به جزئیات ان نتیجه :به اشتباه← مشکل رفتاری یا توجه 8عالمت مشکل تطابق • • • • -1درک مطلب در شروع مطالعه خوب و بتدریج کاهش پیدا می کند -2اجتناب از مطالعJه -3ناراحتی ویا سردرد هنگام مطالعه -4پلک زدن بیش از حد هنگام مطالعه • • • • -5شکایت از تاری دید با وجود داشتن دید 20/20 -6کتاب را خیلی به چشمش نزدیک می کند -7اشتباهاتی که در هنگام مطالعه می کند و ما به پای بی دقتی می گJذاریم -8درک مطلبش هنگام خواندن با میزان باهوشیش مطابقت ندارد مJثال ریاضی اش خیلی بهJتر از درسهای خواندنیش است سواالتی که باید از دانش آموز پرسیده شود • -1آیا هنگام مطالعه کلمات برای چند ثانیه ای تار می شوند؟آیا کلمات دیدنشان مشکل می شود؟ • -2وقتی که داری می خوانی و سرت را باال می اری به تابلو نگاه می کنی کلمات تار اند؟ -3مهارت هماهنگی هر دو چشم با هم • • • • • • • در هم شدن کلمات مشکل سارا کالس پنجم شروع مشکالت هنگام مطالعه اولین معاینه چشم(سالم) دومین معاینه (تجویز عینک) سومین معاینه (تست عملکرد بینایی) ← مشخص شدن علت مشکل ادامه مشکل سارا • • • • • شگفتی از سواالت در هر کالس 2نفر دو بینی از 36نفر مشکل فقط 2 نفر ابراز کردند سوال در مورد دو بینی از سارا تصور احساس سارا و مادر ادامه مشکل سارا • • • • 5سال دوبینی 5سال اجتناب از مطالعه در صورت عدم انجام تست عملکرد بینایی← 20/20 کافی نیست سارا مثل افراد بیشمار دیگری در جامعه احساس عدم کفایت و شکست داشت تکلیف ما • • • • • بعد از مشخص شدن مشکل چند ماه ویژن تراپی قادر به انجام مطالعه طوالنی مدت بدون مشکل جلوگیری از بروز این نوع تراژدی افزایش آگاهی ازطریق آموزش 7مشخصه عدم هماهنگی دو چشم با هم • -1هنگام مطالعه فرد یک چشم را ببندد • -2هنگام مطالعه فرد سرش را بگذارد کف یکی از دستانش • -3هنگام مJطالعه سر را طوری به یک سمت بچرخاند که همزمJان چشمJها نتوانند مJتن را ببینند • • • • -4هنگام مطالعه چیزی را به کJلمات اضافه یا کم کند -5زمJان کپی کردن از روی تابلو حروفی را توی کلمات تکرار کند -6درحل مسایل ریاضی در یک خط قرار دادن اعدا د با مشکل مواجه می شود -7نشان دادن هر کدام از عالیمJی که در مJورد تطابق گفته شد -4مهارت حرکت چشم • • • • توانایی دنبال کردن چشمها زمانی کJه چشمها از یک نقطه به نقطه دیگر نگاه می کنند توانایی حرکت چشم نامیده می شود نیاز کودکان به این توانایی در ورزش زمانی که به توپ نگاه می کنند یا در مطالعه از یک کJلمه به کلمه بعدی دقیق نبودن این حرکات ← بروز اشتباهات -4مهارت حرکت چشم • • • • دید مرکزی و دید محیطی دو نا حیه شبکیه ناحیه مر کزی ← ارسال اطالعات زیاد بینایی به مغز ناحیه محیطی ← ارسال اطالعات کمتر بینایی و مسئول دید کمتر واضح محیطی -4مهارت حرکت چشم • • • • اشیائ واقع در محلی غیر از نقطه نگاه← محیط شبکیه (ناواضح) اشیائ واقع در نقطه نگاه← مرکز شبکیه (واضح) درک این مو ضوع تجربه ما از این ازما یش ← کوچک بودن ناحیه مرکزی شبکیه -4مهارت حرکت چشم • اهمیت داشتن حرکات دقیق چشمی در عین مطالعه • کند بودن حرکات ← کند شدن مطالعه • دقیق نبودن حرکات ← دقیق نبودن بینایی و بی دقتی کودک 5مشخصه نقص حرکات چشم • -1هنگام مطالعه فرد بجای حرکت چشم سرش را حرکت دهد • -2گم کردن یا جا انداختن سطرها عین مطالعه • -3اشتباه به ظاهر بی دقتی (اول و یا اخر کلمات را جابجا یا حذف) • -4بعد از سن 7سالگی هنوز از انگشت هنگام مطالعه استفاده بکند • -5به کودک برچسب مشکل توجه زده شود تست غر بالگری نقص حرکات چشم • • • • عدم وجود سوالی که بتواند مشکل نقص حرکتی چشم را مشخص کند تست ساده غربالگری فرد باید اعداد را با صدای بلند از راست به چپ بخواند انجام تست الف برای فهم موضوع تست غر بالگری نقص حرکات چشم • انجام تست ب • عدم وجود خطوط وسط اعداد • با انگشت به او نشان دهیم • گرفتن زمان توقف زمان -ثبت زمان پایان 40عدد تست غر بالگری نقص حرکات چشم • نباید زیر 6سال انجام شود • دقت: 6ساله یک یا دو سطر را جامی اندازد 7ساله یک خط 8ساله و باالتر یک یا دو عددرا اضافه یا کم کند تست غر بالگری نقص حرکات چشم • • • • • • زمان مورد انتظار میانگین زمان بر اساس سن: 6ساله 50ثانیه 7ساله 45ثانیه 8تا 10ساله 30ثانیه 11و بزرگتر 20ثانیه توجه • این تست یک تستی است که اطالعات خامی را برای ما فراهم می کند • در صورت مشاهده هر کدام از عالئم پنجگانه چه فرد این تست را پاس کند یا نکند باید ار جاع شود -6هماهنگی چشم با دست • • • • • -1در حفظ فواصل بین کJلمJات مشکل دارد و نمی تواند در یک خط بنویسد -2دست خط بد -3در رنگ آمیزی از خط بیرون می زند -4در مسائل ریاضی در یک ستون نمی تواند بنویسد -5به آسانی می تواند انچه را شنیده است بفهمد و بحث کند ولی در اینکه بتواند ان را بنویسد مJشکل دارد -7توانایی ادراک بینایی توانایی درک و فهم و تمییز تفاوتها و شباهت ها در آن چیزی است که می بینیم مثال: ± * ‏Ѿ 6مشخصه نقص در ادراک بینایی • -1مشکل در یادگیری تشخیص کلمات • -2کودک در پیش دبستانی مشکل داشته باشد • -3در پایان پیش دبستانی هنوز در تشخیص حروف و اعداد مشکل داشته باشد • -4در پایان کالس اول هنوز مشکل وارونه خوانی داشته باشد • -5حروف مشابه اول یا انتها بعضی از کلمات را قاطی می کند • -6صدای حروف را به تنهایی بشناسد ولی در قلب کلمه نمی تواند صدای آنها را به تفکیک بیان کند عالئم و نشانه ها • مشخصه های قابل مشاهده • وابسته به رفتار • مهارتهای کاری مشخصه های قابل مشاهده • • • • • انحراف کج کردن سر به یک طرف ویا شانه یکطرف باالتر تنگ کردن چشمها /پلک زدن /بستن یک چشم نزدیک بردن سر هنگام مطالعه کتاب هماهنگی چشم با دست کم • • • • • مشکل در حرکت و برخورد با اشیاء/یا انداختن اشیاء مشکل در گرفتن/پرتاب کردن اشیاء در هوا ترجیع در استفاده از یک چشم سوزش ،خارش،قرمزی سردرد در ناحیه پیشانی، گیجگاهی وابسته به رفتار • کوتاه بودن دامنه توجه • عصبی ،خستگی سریع در هنگام مطالعه • • • • تجربه تاری دید تهوع و سرگیجه حالت تهوع هنگام نشستن در ماشین دوبینی مهارتهای کاری • • • • • • قاطی کJردن جهت چپ و راست (تکرار) بیش از حد نزدیک کردن اشیاء یا کتاب کج کردن یا چرخاندن سر به سمت کتاب به نفع یک چشم گم کJردن خطوط در مJطالعه و یا هنگام کپی از وایت بورد مشکل در یادآوری چیزی که نوشته مشکل در یادآوری ،تشخیص وترسیم دوباره اشکال هندسی • • • • • • استفاده از انگشت هنگام مJطالعه مالیدن چشمJها بعJد از کJمی مJطالعه جا انداختن کلمات یا دوبارخواندن حذف لغات کوچک(تکرار) دست خط جلو و عقب بردن سر(بجای حرکJت چشم) تشخیص • • • • • • تست عملکرد بینایی زمان 30تا 90دقیقه شامل: ارزیابی سیستم پردازش اطالعات بینایی ارزیابی عملکرد دید دو چشمی ارزیابی دیگر مهارتهای بینایی چه زمانی باید تست عملکرد بینایی انجام شود؟ • هر زمان که عالئم و نشانه های مشکالت بینایی وجود داشت چرا مدارس این تستها را انجام نمیدهند؟ • زیرا درصد باالیی از دانش آموزان مشکل بینایی را ندارند • وانجام این تستها برای تمام دانش آموزان هزینه بر است • تستهای اسکرنینگ بینایی کم هزینه تراند ولی میدان تشخیصی محدودی دارند • چارت بینایی قادر به تعیین ← مهارتهای ضروری جهت خواندن و یادگیری نیست • • • • • ویژن تراپی چیست؟ تعریف: ویژن :بینایی تراپی:درمان بهبود ارتباط چشم با مغز یادگیری چگونه و بطور صحیح پردازش اطالعات درمان با ویژن تراپی • درمان اختصاصی برای هر بیمار • شامل تمرینات بینایی در مطب و منزل وسایل مختلف مورد استفاده در درمان • • • • • • • • • • تجویز عینک اصالحی تجویز عینک درمانی منشورها فیلتر های اپتیکی نخ و مهره پد چشمی تراناگلف ها و وکتو گرامها وسایل مجهز به دید بعد تخته تعادل تجهیزات جهت تمرینات حسی – حرکتی بینایی انواع عینکهای تجویزی • عینکهای جلو گیری کننده • عینکهای تکاملی • عینکهای درمانی برنامه درمانی چقدر طول می کشد؟ • • • • طول درمان بسته به مشکل بیمار از یک جلسه تا 2تا 3سال بیشتر برنامه ها 6تا 9ماه بیش فعالی • عالئم و نشانه های بیش فعالی و مشکالت بینایی خیلی شبیه اند • انجام تست عملکرد بینایی← که آیا مشکالت بینایی این سیمتومها را ایجاد کرده بهداشت بینایی • شرایط مناسب هنگام مطالعه لبخند زدن رعایت فاصله هارمونیک هر 10دقیقه یکبار نگاه بهباال هر 20دقیقه چند قدم راهرفتن 1ساعت پیاده رویتمرکز غیر فعال -تمرینات ریلکسیشن تنبلی چشم ودرمان در سال91 با سپاس از توجه شما

62,000 تومان