صفحه 1:

صفحه 2:
در بايان اين فصل شما ميتوانيد: سابقه و هدف و خصوصیات پروندسازي را توضیح دهید. اصول ثبت گزارشات را توضیح دهید. موارد ثبت در پرونده بیمار را شرح دهید. موارد ثبت وقایع به طور روزانه را بیان نمائید. روش‌هاي گزارش‌دهي را توضیح داده و مزایا و معایب آنها را بیان نمائید. انواع گزارش شفاهي در پرستاري را نام برده و موارد استفاده آن را توضیح دهید. انواع ثبت گزارشات را نام برده و با ذکر مثال توضیح دهید.

صفحه 3:
پروند‌سازي ‎QOovervectaiod‏ ‏عباریت از: انتقال اطلاعات به صورت نوشتن وقایع اساسي» جهت پيگيري سیر بيماري و پیشرفت بهبودي بیمار

صفحه 4:
گزارش نويسي 1۱600۲100 گزارش نويسي شومح ) عبارتند از انتقال اطلاعات به فرد یا گروهي مشخص به صورت كتبي و شفاهي

صفحه 5:
سابقه پرونده سازي ثبت گزارش یا چارت کردن,» از زمان فلورانس نایتینگل در قرن 49 آغاز و از سال 19700 پرستاربان از کلمات حرفه‌اي در ثبت گزارش خود استفاده مي‌نمایند. ثبت» نوشته‌اي قانوني است که در بر دارنده‌ي کلیه فعاليت‌هاي انجام شده براي بیمار از جمله بررسي» تشخیص و برنامه‌ريزي» اجرا و ارزشيابي مي‌باشد

صفحه 6:
پرونده پرونده مددجویان يك سند قانوني امحرا مس سمل است؛ و محتوي مدارك قانوني مراقبت انجام شده براي مددجو است. پرستاران از نظر قانوني و اخلاقي موظف به حفظ اطلاعات مربوط به بيماري‌ها و درمانهاي مددجويان هستند. فقط كاركناني كه به طور مستقيم در مراقبت از مددجو دخيل هستند» دسترسي قانوني به يرونده دارند.

صفحه 7:
خصوصیات گزارش و یا ثبت در پرونده واقعي اسبه۳) Q@vourcte ‏دقیق‎ ‎Cornplete JalS به موقع راب سازماندهي شده عویس)

صفحه 8:
Factual ‏واقعي‎ پرونده حاوي اطلاعات توصيفي و عيني درباره آنچه که پرستار ميبيند» مي‌شنود» احساس مي‌کند» و مي‌بوید» مي‌باشد. استدلال بدون اطلاعات واقعي قابل قبول نیست.(مانند: استفاده از كلماتي هم چون ظاهرآ؛ یا به نظر مي‌رسد.) هنگام گزارش اطلاعات ذهني عروسمل93)» در صورت نیاز» کلمات واقعي مددجو را داخل گیومه ثبت کنید. يافته‌هاي عيني نیزمي‌توانند ثبت شوند.

صفحه 9:
Accurate 4% تمام گزارش ها در پرونده‌ها باید تاریخ داشته و نویسنده آن مشخص باشد. * پرستاران باید فقط مشاهدات و اعمال خود را ثبت نمایند. * هر ثبت در پرونده با اسم کامل و سمت مراقب» مشخص مي‌شود. * دانشجوي پرستاري باید اسم کامل و مژسسه آموزشي خود را * گزارش باید نشان دهد كه جه كاري »توسط جه كسي انجا. شده است؛ و حتماً امضاء داشته ‎oy‏ كسي انجام

صفحه 10:
Complete ds * از کلمات غيرضروريي و شرح جزئیات نامربوط اجتناب کنید. * اطلاعات مندرج در گزارش باید در عین کامل بودن» مختصر نیز باشد. * اطلاعات باید مناسب و صحیح باشد.

صفحه 11:
به موقع 11106017 اطلاعات زير در هر شیت[)] کنار تخت مددجو ثبت مي‌شوند: علائم حياتي تجویز دارو و درمان آمادگي براي آزمون‌هاي تشخيصي یا جراحي تغییر وضعیت مددجو پذیرش, انتقال» ترخیص یا مرگ مددجو درمان و تغییرات ناگهاني در وضعیت مددجو Gheet -[(]

صفحه 12:
سازماندهي شده 0۲021۳126 مثال: یادداشت سازماندهي شده در مورد درد مددجو» ارزيابي و اقدامات پرستار و پاسخ مددجو را توصیف مي‌نماید. پرستار باید براي ثبت گزارش هابه صورت سازماندهي شده» درباره موقعیت فکر کند» و پیش از ثبت آن در پرونده » آن را جداگانه یادداشت نماید

صفحه 13:
بایدها و نبایدها در ثبت گزارشات نوشته‌هاي وارد شده در برگه‌هاه باید با خودکار آبي یا سياه نوشته شده؛ و نام و مرتبة تحصيلي نویسنده معلوم باشد. زمان نوشتن گزارش در پرونده براساس 06 ساعت ذکر شود. در صورت وجود اشتباه در ثبت» ميتوان با كشيدن خط روي اطلاعات نادرست و نوشتن کلمة (اشتباه است) و امضاء ‎GAS‏ ‏زیر آن» متن را تصحیح نمود. مطلقاًنباید روي اشتباهات را لاك گرفت؛ و یا آن را پاك کرد.

صفحه 14:
بايدها و نبایدها در ثبت گزارشات بین نوشته‌ها نباید فاصلة زياد وجود داشته باشد. زمان ثبت و زمان انجام مراقبت بايد دقيقاً نوشته شود. گزارشات تأخيري (ثبت بعد از وقوع) بايد بعد از آخرين كزارش جارت شده؛ نوشته شود؛ و عنوان كزارش تأخيري نيز در كنار آن ذكر شود. كزارشات خارج از دستورء بايد بعد از آخرين كزارش جارت شده» ثبت شود؛ و جملة «خارج از دستور» در کنار آن درج گردد.

صفحه 15:
بايدها و نبایدها در ثبت گزارشات نباید بین گزارشات فاصله باشد. در صورت وجود فاصله بايد روي آن خط کشیده شود؛ تا از نوشتن در آن محل جلوگيري به عمل آید. در گزارش‌نويسي باید اصطلاحات و اختصارات همان مسسه مورد استفاده قرار گیرد. گزارش باید مختصر بدون تکرار و فاقد کلمات نامفهوم باشد. نوشته‌ها باید خوانا و با هجّي کامل کلمه باشد. از كلي‌گويي نیز باید پرهیز کرد. از بكارگيري كلماتي که معاني مختلفي را براي خوانندگان ایجاد مي‌نماید؛ مانند خوب متوسط طبيعي و كافي» اجتناب نمائيد.

صفحه 16:
بايدها و نبایدها در ثبت گزارشات از بكارگيري جملات عمومي که مفهومي اختصاصي ندارند مانند «امروز راحت به نظر مي‌رسد» اجتناب نمائید. مي‌توانید به جاي آن از جدول امتیاز بندي 0 تا 0 استفاده کنید. مثلاً بنویسید امتیاز درد پشت بیمار امروز 0-0 بوده» در حاليكه روز گذشته 4 برده است. يافته‌هاي کسب شده از بیمار (مشاهدات پرستار از رفتار بیمار) همانگونه که مشاهده شده ثبت شود؛ نه تفسیر يافته‌هاي شما. هرگز قبل از اينکه مداخله‌اي را انجام دهید؛ آن را ثبت نکنید.

صفحه 17:
بایدها و نبایدها در ثبت گزارشات در هر ثبت گزارش, با استفاده از نام» نام خانوادگي و عنوان متن گزارش هاي ثبت شده راء امضا نمائید. هرگز یادداشت‌ها و مداخلاتي كه شما انجام ندادهايد راء امضا نكنيد. هر صفحة كزارش راء با نام بيمار و شمارة يرونده خاص وي مشخص نمائيد. بيماران از نظر اخلاقي و قانوني انتظار دارند» که اطلاعات ۳ شده در گزارش بهداشتي آنها ثبت شده» و خصوصي باقي

صفحه 18:
بایدها و نبایدها در ثبت گزارشات دانشجویان بايستي با قوانین و مقررات موسسات بهداشتي» در ارتباط با دسترسي به گزارشات بیمار» توسط افراد دیگر تیم مراقبتي و افراد غيرحرفه‌اي و فرآیند دسترسي به اطلاعات» آشنا باشند.

صفحه 19:
بایدها و نبایدها در ثبت گزارشات بیشتر مزسسات بهداشتي براي آموزش دانشجویان اجازه مي‌دهند تا آنها به اطلاعات دسترسي یابند. دانشجو با اينکه از گزارشات بیمار جهت آموزش استفاده مي‌نمایند» از نظر حرفه‌اي و اخلاقي بايستي تمامي اطلاعات را محرمانه نگه دارند. نام‌هاي حقيقي بیمار و دیگر مشخصات واقعي وي نبايستي در گزارشات بیمار جهت آموزش استفاده گردد. از نظر حرفه‌اي و اخلاقي بايستي تمامي اطلاعات را محرمانه نگه داشت. نام‌هاي حقيقي و دیگر مشخصات واقعي وي نبايستي در گزارش كتبي و یا شفاهي دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد

صفحه 20:
جه مواردي توسط پرستار در پرونده بیمار باید ثبت شود؟ بررسي یافته‌ها نيازهاي مراقبتي بیمار مراقبت‌هاي معمول مانند اقدامات بهداشتي اقدامات احتياطي لازم جهت پيشگيري مداخلات شرح داده شده در برنامه مراقبتي معالجات پزشكي دستور داده شده توسط پزشك (دستورات بزشكي)

صفحه 21:
جه مواردي توسط پرستار در پرونده بیمار باید ثبت شود؟ نتایج تدابیر درماني و مداخلات پرستاري فعاليت‌هاي بیمار داروهاي تجویز شده درصد غذايي که بیمار در هر وعده دریافت مي‌کند. مشاوره‌هاي بیمار ثبت گزارش تلفني در مورد مشکلات بیمار در موارد ضروري و نتایج آن

صفحه 22:
چه مواردي توسط پرستار در پرونده بیمار باید ثبت شود؟ انتقال بیمار به واحدهاي دیگر مثل راديولوژي» آزمایشات تشخيصي و ثبت زمان رفت و برگشت بیمار آموزش بیمار در بخش و هنگام ترخیص وي ارجاع بیمار به واحدهاي مراقبتي دیگر

صفحه 23:

صفحه 24:
روش‌هاي گزارش‌دهي جلسه حضوري (رو در رو) گفتگوي تلفني پيام‌هاي نوشته شده نوار ضبط صوت رایانه

صفحه 25:
جلسه حضوري (رو در رو) مزايا - فوراً بيام منتقل ميشود. - بيامهاي غيركلامي به آساني انتقال داده ميشود. - علاوه بر توضیح پیام» به سژالات مطرح شده نیز پاسخ داده مي‌شود. معايب ی پیام. بايستي در يك زمان و مکان مشابه قرار داشته اشند. - موارد گفت و گو» ثبت نمي‌شوده بنابراین استفاده مجدد از مطالب گفته شده وجود ندارد.

صفحه 26:
مزايا - فوراً بيام انتقال داده ميشود. - براي روشن و واضحتر شدن بيام ميتوان توضيحات بيشتري داد - سوال و جواب بيشتري صورت مي‌گیرد.

صفحه 27:
معایب - پيام‌هاي غيركلامي دیده نمي‌شود. - معمولاً تأثير فرستنده پیام را در بر ندارد. - ثبتي از مطالب گفته شده وجود ندارد.

صفحه 28:
مزايا - بيام در يك زمان مناسب تبادل ميشود. - بيام در برونده درج شده و قابل دسترسي است. - زمان كافي براي درك آن وجود دارد. عيب قود كلام لزتالئده بيام زا مال روك ‎mall APE‏ ندارد

صفحه 29:
پیغام از طریق نوار ضبط صوت مزايا - بيام در زمان مناسب به افراد ديكر انتقال داده ميشود. - قابل ثبت در پرونده مي‌باشد. - زمان كافي براي تکمیل نمودن ارتباط وجود دارد. عيب تأثیر نفوذ فرستنده‌ي پیام بر مخاطب مشاهده نمي شود.

صفحه 30:
بيغام رايانهاي مزايا - فوراً بيام انتقال داده ميشود حتي براي كساني كه در فاصلهي بسيار دورتري قرار دارند. - نياز به وجود يك مكان مشابه وجود ندارد. - امكان كفتكوي دو طرفه از طريق بست الكترونيك وجود دارد. - قابل ثبت در برونده ميباشد. - افراد بيشتري ميتوانند در تبادل نظر شركت كنند.

صفحه 31:

صفحه 32:
انواع گزارش شفاهي در پرستاري كزارش در هنكام تعويض نوبت كاري[0] دستورات و گزارشات تلفني[8] راندهاي مراقبت پرستاري[9] کنفرانس مراقبت پرستاري[6] [0]- ددص اجا سحيو |0 ‎orders und 7 -]2[‏ لبط ‎Round Oursty cae [9]‏ ‎-[P]‏ وه وه و0 ‎

صفحه 33:
انواع گزارش شفاهي در پرستاري گزارش انتقال بیمار[0] گزارش ترخیص بیمار[0] گزارش موارد غیر منتظره و حوادث[9] گزارش به اعضاء خانواده و یا نزدیکان بیمار ‎TrenePer report -[(]‏ Osckaxg reports -[©] decided reports -[9]

صفحه 34:
‎e * ۰ ۰‏ ۰ 9 مه راهنماي گ زارش‌دهي در تعویض نویت کار : ‏آستفاده گردن از برنامه مراقبتي پرستاري به عنوان یک رآهنماً مشخص کردن شماره اتأق بیمار» تشخیص در موقع پذیرش» سن» نام پزشك» پرستار اولیه» تاریخچه پزشكي قابل توجه هر تشخیص پرستاري و یا مشکل» به صورت ذیل مشخص مي‌شود: يافته‌هاي بررسي قابل توجه و مهم ارتباط دستورات پرستاري و يزشكي ‎

صفحه 35:
راهنماي گ زارش‌دهي در تعویض نوبت كاري داروها نتايج آخرين آزمايشات تنظيم آزمايشات تشخيصي يا جرّاحي علائم حياتي حوادث مهم اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت برنامه‌هاي آموزشي برنامه‌هاي ترخیص

صفحه 36:
راهنماي دستور تلفني براي پيشگيري از خطا در درك دستورات سریع و با عجله پزشك مجدداً از وي بخواهید که دستورات را روشن‌تر بیان کند نام بیمار» شماره اتاق و تشخیص بیمار دقیقاً مشخص شود پس از اتمام دستورات پزشك» دستورات وي مجدداً بازگو شود. هنگام ثبت دستورات پزشك» دستورات وي مجدداً بازگو شود.

صفحه 37:
راهنماي دستور تلفني هنگام ثبت دستورات تلفني شامل: تاریخ و زمان دستور داده ‎cond‏ نام بیمار» پرستارءو پزشك به طور کامل در دستور داده شده نوشته شود. از مقررات بیمارستان پيروي کنید. در بعضي بیمارستان‌هاء دستورات شفاهي بايستي توسط دو پرستار کنترل و امضا شود. براساس مقررات بیمارستان» پزشك مسئول دستور تلفني» دستورات نوشته شده را بايستي امضا کند .(حداکثر تا 06 ساعت پس از دستورات تلفني)

صفحه 38:
گزارش تلفني بيمار و خودتان را معرفي نمائید و ارتباط خودتان را با بيمار مشخص كنيد تغيير در وضعيت بيمار و اقداماتي را كه در واكنش به اين تغييرات انجام دادهايد» با دقت و به طور خلاصه كزارش كنيد» تظاهرات باليني و علايم حياتي فعلي بيمار راءكزارش نمائيد.

صفحه 39:
گزارش تلفني به طور خلاصه زمان و تاریخ تماس تلفني و گفتگوهايي که با پزشك معالج انجام داده» و واکنش متقابل وي راء ثبت نمائید گزارش کتبي بیمار را بطور کامل در دست داشته باشید»

صفحه 40:
راندهاي مراقبت پرستاري ارائه گزارش شفاهي بر بالین بیمار به دیگر پرستاران» موسوم به راند مراقبت پرستاري است. هدف اصلي از راند مراقبت پرستاري» جمع‌آوري اطلاعات؛ ارزيابي نمودن مراقبت پرستاري از بیمار و فراهم نمودن فرصتي براي گفتگوي بیمار با مراقبت کنندگان از خود» مي‌باشد

صفحه 41:
ap ‏کنفرانس مراقبت پر‎ | joey ‏ري‎ 1 يرستاران 3 ان و ‎ue‏ يام ‎ok a‏ 5 صورت ‏سم ‎ts‏ برقرار ‎١ Ja gl 35‏ افد به أبن كر ‎. ‏اطلاق‎ ew

صفحه 42:
گزارش انتقال نام مسن؛ نام پزشك معالج ؛ تشخيصهاي يزشكي بیمار» زمان و ثاریخ انتقال خلاصه‌اي از پیشرفت بیمار تا هنگام انتقال (مثل داروهاء معالجات و آموزش به بیمار. ) وضعیت سلامتي فرد در حال حاضر برنامه‌هاي مراقبتي در حال حاضر

صفحه 43:
گزارش انتقال هر نوع بررسي و مداخلدي ويژه‌ي مورد نیاز بیمار در كوتاه مدت تا استقرار, كامل در بخش جديد وسایل خاص موردنیاز بیمار. (مثل لوله‌ها و وسایل طبي) توجهات خاص (مثلا احياء قلبي- ريوي ويا وضعيت ايزولاسيون) نوشتن نام پرستار تحویل گیرنده

صفحه 44:
گزارش حوادث حادثه یا رویداد غیرمعمول مي‌باشد که در هنگام مراقبت از بیمار اتفاق مي‌افتد. نتیجه حادثه مي‌تواند براي بیمار و يا مراقبت کنندگان زیان‌آور باشد. مثلاً افتادن بیمار از تخت» وارد شدن سوزن به دست پرستار» خطاهاي دارويي و یا هر موردي که ایجاد مخاطره براي بیمار نماید

صفحه 45:
گزارش حوادث نوشتن نام پرستاري که حادثه را دیده» و یا با آن روبرو شده است, به طور مختصر و دقیق و کاملاً عيني حادثه شرح داده شود. هرگونه اقدامي که توسط پرستار» پزشك و یا سایر همکاران براي حادثه صورت گرفته» گزارش داده شود.

صفحه 46:
گزارش حوادث براي حادثه تفسير و تعبیر نوشته نشود. حادثه باید هر چه سریع‌تر به مسئول مربوطه گزارش شود. گزارش حادثه باید با شماره مخصوص نوشته و حفظ گردد. گزارش نباید کپي شود.

صفحه 47:
- گزارش به اعضاء خانواده یا نزدیکان بیمار پرستاران مي‌توانند تشخیص دهند که به كداميك از ملاقات کنندگان بیمار مي‌توان گزبارش بيماريي را داد. نتایج بيماري را معمولا پزشك به بیمار اطلاع مي‌دهد. به هر حال اطلاعاتي كه به همراهان بیمار داده مي‌شود» باید در نهایت احترام و توانايي درك شخص گيرنده پیام» و نیز دلسوزانه باشد.

صفحه 48:
گزارش ترخیص بیمار در گزارش ترخیص بیمار اين موارد باید ذکر شود: * آموزش در زمینه مراقبت از خود در خانه. *آموزش در زمینه مصرف دارو. نام دارو» دوز آن» هدف از تجویز دار اثر ات آن» زمان مصرف و عوارض جانبي احتمالي آن. * اطلاعات در زمینه دارو باید به صورت کتبي و شفاهي باشد. ---

صفحه 49:
گزارش ترخیص بیمار ساعات دقيق مصرف داريو روشهاي كار و درمانها رزيم غذايي ارجاع و اولين ملاقات بس از ترخيص تمامي جنبههاي بيماري يا اثرات درمان

صفحه 50:
گزارش ترخیص بیمار تمامي آموزش‌هاي ارانه شده باید در گزارش مربوط به بیمار و خلاصه‌اي از برنامه ترخیص ثبت شود. * دستورالعمل‌ها باید به صورت مکتوب در اختیار بیمار قرار گیرد. * اجراي روش‌هاي مراقبتي به صورت عملي نشان داده شود؛ و عملاً با بیمار و خا نواده او» تمررين كريد.

صفحه 51:
اواع ثبت گزارشات در پرونده بیمار ثبت گزارش نوشتاري (توصيفي) یا سنتي Oumar or Treadiiccd robe oriented wedird Jay ‏ثبت گزارش براساس مشکلات‎ Revord or (POOR) ثبت گزارش براساس مشکل- مداخله- ارزيابي ‎Buckie vr (P18)‏ مج ام ‎Pore charters gi lS iS ch ‎Chertery by Breyton (OE) ‏ثبت گزارش موارد استثنايي‎ ‎

صفحه 52:
انواع ثبت گزارشات در پرونده بیمار ثبت گزارش و0 ‎POOP‏ ثبت كزارش هستداي ‎Core charterg‏ ثبت گزارش نتایج مه ده ثبت گزارش براساس مدل مدیریت موردي] Our wannewed wodet ثبت گزارش منبع مدار (606 Gouwce- Ortected Puteat Records ‏ثبت گزارش رايانه‌ايم مومس لعسصمووه‎

صفحه 53:
ثبت گزارش توصيفي سنتي گزارش بیمار ابراز مي‌دارد که در محل بخيه‌هاي شکم به نسبت 2 از ۰0 احساس درد مي‌نماید» آمپول مورفین ۵ ميلي‌گرمي وريدي تزریق گردید- پرستار... بیمار ابراز مي‌نماید درد به نسبت 4 به 40 کاهش يافته است. سرفه و تنفس عمیق را انجام مي‌دهد. پرستار... ساعت 999 96 5696 تاريخ aside 9 edo 9

صفحه 54:
چهارچوب ]500۸۳ براساس فرآیند پرستاري ‎Gubevive dota‏ :0) لطلاعاتذهني(توسط بیمار بازگو میشود) ‎data‏ سرصرا0 :0 لطلاعات‌يني(ت-وسط درمارگر مشاهدد میشود) عورلب) :) بررسيو تجزیه و تحلیل(تشخيص‌هاي پرستاریو پزشکیا ‎

صفحه 55:
جهارجوب 50/812115 براساس فرآيند پرستاري <) :<) طریح و برنامه‌ریزی(ب رلساس لطلاعاتب الا طرلحيمنود.) ‎Ietervection‏ :41 مدلخلات(بايد دارليق ابليتلجرليي باشند) ‎Cvatuatioa‏ :@ اريزشيابي(ياسخ بيمار به درمانو تغيير در نيازهاياو)

صفحه 56:
ثبت كزارش به روش 50۸۳ كزارش سير بيشرفت بيماري مشکل أاتاريخ/ زمان : احساس درد در ناحيه شكم دارم - درد 49/00/4 0: جهار ساعتاز عملهيستركتوميمج ذرد. درد ازدو ساءت2 اشكم بعد | ©©© پیش‌در ناحیه 09000) شروع شده لست‌بیمار بهديشت |ازعمل |0©:0 خولبیدب سختي‌شکم مشهود لست شدتدرد بیمار با لبزار 0 در محدودة 6 است‌ت رشحانپ انسمانق پوملورنگاست زخم تميز لست پانسمان‌ت-مویگردید. 8 درد ثانویه به تروماي‌جرلحيلمروز سس <: مسکن‌طبقت جویز دادم شد. درد بیمار هو 000-4۳9 دقیقه کنترلگردید. نام پرستار

صفحه 57:
ثبت گزارش براساس مشکل- مداخله ارزيابي ‎Se OS‏ زمان أتاريخ ۶0 : لختلالبر رلحتي درد حاد شانویه بسه 0 08/00/06 تروماي‌عل‌جراحي‌لمروز © 99۱ ۶): نقص‌در آگاهي دربارة گذاشتن‌کانتر مثانه ‏در طي‌عمل‌جرلحي 0 ۱ 49/00/09 نام پرستار: ... 9 9 ‏0 تجویز مسکن آموزشب 4 پرستار مسئول = در صورتادلمةدرد؛ بررسي‌شکم خشك‌بودن ‏ جیوه | 46/60/9 پانسمان تعویض‌پانسمان تغییر پوزیشن‌بیمار | ‎S‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 58:
ثبت گزارش براساس مشکل- مداخلم ارزيابي ‎OS‏ سیر تفت ‏۶6 : آموزشبه بیمار دربارة وجود سوند فولي هفا از جایگذاریک انتر ادراري جابجا کردن‌کاتتر جهتبهبود درناژ مثانه ‏نام پرستار: ... ‏0 : بیمار لحساس راحتيب يشتريمنماید» تولنايي سرفه کردنو تمرینات نفسي‌صیقرا دارد. بیمار به سمتجبتغيير وضعيتدادم لست ‏© 2)©: نياز به توضيح لضافه دربارة نياز ب دفع و درناژ کانتر ندارد ‎ ‏زمان ‎19:0 ‎0 ‎99 ‎9۰ ‎ ‎ ‏تاريخ ‎ ‎ ‎062066 ‎0600166 ‎0/99 ‎

صفحه 59:
چارت کردن متمرکز (0: لطلاعات‌یی() ذهني‌یا عيني ‎rpg ss Dale 8‏ فسعا لها و مرلقبدهاي برستاري ‏©: باسخ «وموع؟2) باسخ بيمار به مدلخلات برستاري ‎

صفحه 60:
جارت كردن متمرکز كزارش سير بيشرفت © : تجويز مورفينطبق تجويزء آموزش‌به پرستار تکنترل‌درد بیمار نام پرستار: ... 6 بیمار لبراز میکند که رلحتيييشترودارد. تولنايي سرفه و تمریناتتنفسي‌دارد تمرکز اختلال در راحتي به علت درد حاد ثانويه به عمل جراحي هر تروما و نقص در آكاهي و بياطلاعي از وجود كاتتر زمان 9:0 0 9:6 9 6 تاريخ 06/006 9 ۹۹/6 9 1۳/0۹/6 | 8s

صفحه 61:
جارت كردن متمرکز كزارش سير بيشرفت 0 : لبراز درد شكم و خولبيدنبه پهلو 6 : بررسی‌محل‌عصلاز نظر تمیز به پانسمان 0 درخولستوسیله جهتدفم. ادرار 8 آموزشبه بیمار در رلبطه با کانتر ادراري نام پرستار: ... تمرکز اختلال در راحتي به علت درد حاد ثانویه به عمل جراحي هر تروما و نقص در آگاهي و بي‌اطلاعي از وجود کاتتر زمان 9:00 99 9:9 تاريخ 06/006 06006 06/0066

صفحه 62:
چارت موارد غيرطبيعي (013) مزایا در اين روش: بازيابي و مرور اطلاعات به آساني صورت مي‌گیرد با استفاده از برگه‌هاي چاپي» وضعیت بیمار به راحتي مشخص نتایج حاصله از يك موضوع در يك جدول مشخص مي‌گردد. براي ثبت نیاز به زمان زيادي نمي‌باشد. ثبت فلوشیت در کنار تخت بیمار انجام مي‌گیرد.

صفحه 63:
چارت موارد غيرطبيعي (013۳) معایب عملکرد پرستار و دیگر مراقبت‌هاي پرستاري در آن ثبت نمي‌شود. رايانه‌اي نمودن اين شیوه مشکل مي‌باشد يادداشت‌هاي توصيفي به صورت مختصر نوشته مي‌شود.

صفحه 64:
چارت موارد غيرطبيعي (013۳) معایب عملکرد پرستار و دیگر مراقبت‌هاي پرستاري در آن ثبت نمي‌شود. رايانه‌اي نمودن اين شیوه مشکل مي‌باشد يادداشت‌هاي توصيفي به صورت مختصر نوشته مي‌شود.

صفحه 65:
ثبت گزارش ۳۸۳۲ 6 اختصار کلمات زیر مي‌باشد: 6: برگه جا ریا فلوشیتهیاه سل .© 0: بسررسیی رلساس‌پارلمترهاياساسيو پایه (0: لختصار گزارش‌سیر پیشرفتهیمار به صورتمختصر و با لستفاده از ف لوشیتنوشته مشود ‎Courter‏ ۲ زمانی | ساعتلنجام مرلقبتاز بیمار رامس»

صفحه 66:
ثبت گزارش هسته‌اي - ثبت هسته‌اي بر محور فرآیند پرستاري مي‌باشد و مهم‌ترین بخش آن فرایند پرستاري است. برگه يافته‌هاي اساميء مراقبت از بیمار فلوشیت گزارش سیر پیشرفت بیمار و خلاصه ترخیص» قسمت‌هاي مختلف این شیوه را تشکیل مي‌دهند

صفحه 67:
ثبت گزارش نتایج ثبت نتایج» وضعیت بیمار را در ارتباط با نتایج مورد انتظار از پیش تعیین شده در برنامه مراقبت پرستاري نشان مي‌دهد؛ و بر روي نتایج موردانتظار تأکید دارد.

صفحه 68:
نمونه‌اي از ثبت نتایج معيارهاي موردانتظار نتایج مورد انتظار | تشخیص پرستاري بیمار موارد ذیل را بیان نماید: عدم وجود عفونت | خطر عفونت در - چگونگي مراقبت از محل زخم ]در ناحیه عمل شده | رابطه با وجود بخیه - خالي بودن درن از ترشحات تاجیه جر لكي هده - عدم وجود علائم گرمي» قرمزي افزايش درجه حرارت

صفحه 69:
ثبت گزارش براساس مدل مدیریت موردي مدل مدیریت موردي عبارت از: سازمان دادن مراقبت‌هاي پرستاري بیماران با مشکلات معيني و با استفاده از منابع مفید که در زماني مقرر بايستي به آن برسند. هماهنگ‌کننده‌ي بین كليه‌ي گروه‌هاي مختلف مراقبت کننده» پرستار مي‌باشد. با استفاده از برنامه‌هاي چند جانبه مثل ثبت برنامه‌هاي مراقبتي و راهكارهاي ويزه[0] اين شيوه اجرا مي‌شود [1]- ولمم ان

صفحه 70:
راهکار ویژه در مورد بيماري که کیسه صفراي او برداشته شده است. تاریخ 49/44/96 تاریخ 16/00/95 نتایج (66-0) ساعت پس از عمل . |قبل از عمل روزانه جراحي خشك بودن زخم ناحیه جراحي | آموزش دادن بیمار در مورد تنفس ‎oad‏ لبه‌هاي زخم از همدیگر عمیق» حرکت کردن» سرفه فاصله نداشته باشند. * تدابین ,لام براي درد + استفاده نمودن از ضددردهاي ‏ | * بیان کردن چگونگي انطباق با خوراكي و یا آموزش بیمار وضعیت فعلي

صفحه 71:
انحراف از برنامه مراقبتي (واریانس) برنامه مراقبتي ae ت خون © بار * كنترل درجه حرارت هر يك ساعت * كنترل جذب و دفع مايعات و هوشياري بيمار علت احتمال عفونت واریانس بالا رفتن درجه خرارت تاريخ ساعت 0002/66 9:00

صفحه 72:
ثبت گزارش منبع مدار در اين روش هر يك از افراد گروه مراقبتي» درماني» اطلاعات مربوط به بيمار را در بركه مخصوص به خود مينويسند» برگه‌هاي مخصوص پزشکان» ‎ght‏ آزمایشگاه» عكسبرداري و ... به صورت مجزا در پرونده‌ي بیمار. قرار داده مي‌شوند. گزارش‌هاي مربوط به بيمار به طور منظم و پي در پي از نظر زمان و تاریخ» در پرونده نوشته مي‌شود.

صفحه 73:
ثبت گزارش رايانه‌اي مزایا کاهش تماس‌هاي تلفني با پزشك و دیگر قسمت‌هاي موسسات بهداشتي یا بیمارستان حذف تکرار در ثبت اطلاعات ثبت کامل پرونده بیمار تسهیل در ارائه برنامه‌هاي مراقبتي و ترخيصي کاهش قابل ملاحظه اشتباهات دارويي» خطاهاي چارت کردن و دستورات اشتباه

صفحه 74:
ثبت گزارش رايانه‌اي حذف اشتباهات و خطاهاي ناشي از ناخوانا بودن ‎IS‏ شات فراهم آوردن اطلاعات صحیح در مورد شدت بيماري دسترسي سریع به گزارشات و چاپ اطلاعات بیمار انتقال سریع اطلاعات به سیستم ارتقاء اطلاعات پایه جهت پیشبرد آموزش تحقیق و مدیریت پرستاري

صفحه 75:
ثبت گزارش رايانه‌اي امکان گرافيكي کردن اطلاعات امکان طبقه‌بندي اطلاعات براساس استاندارد مراقبتي معایب صرف هزينة بالا براي شروع كار ناررسايي یا نقص در پايانه‌هاي پرستاري صرف زمان جهت وارد کردن خدمات روتين و یا سرويس‌هاي نارسا و بهم ريخته

صفحه 76:
ثبت گزارش رايانه‌اي بي‌ميلي بعضي از پرستاران که به روش‌هاي قديمي عادت کرده‌اند. آهسته بودن سیستم در زمان شلوغي و پركاري بخش از بین رفتن یا حذف اطلاعات اساسي در صورت وجود اختلال در سیست احتمال وابستگي به اطلاعات کامپیوتریزه شده و عدم تمایل به سوال كردن در مورد خطاها

صفحه 77:
ثبت گزارش رايانه‌اي کمتر. شدن اریتباط و تعامل بين بريسئل بهداشتي ترس از کاهش پرسنل مقاومت پرستل در برابر تکنولوژي عدم تمایل بیمار به دادن کامل اطلاعات از ترس در دسترس قرار گرفتن اطلاعات در اختیار دیگر پرسنل مژسسه

صفحه 78:
ثبت گزارش رايانه‌اي امکان ثبت اطلاعات نادرست محدود بودن لغات اختصاصي استاندارد در برنامه‌هاي كامپيوتري امکان سوءاستفاده از اطلاعات موجود در کامپیوتر از نظر قانوني اطلاعات مربوط به بیمار یا رمز ورودي به اطلاعات نباید در اختیار دیگران قرار گیرد

صفحه 79:
توجهات در ثبت اطلا عات در رايانه هرگز اسم رمز و یا امضاء رايانه‌اي خود را به دیگران (برستاران ديكرء پزشك) ندهید. هرگز پایگاه رايانه‌اي را پس از وارد کردن شماره‌ي رمز خود» ترك نكنيد. از برنامه دقيق و صحيح براي برطرف نمودن اشتباهات بيروي نماييد. در اين مواردء بر روي اطلاعات اشتباه خط بكشيد و کلمه‌ي غلط[] را ثبت نمائید.. سپس آن را تصحیح نموده» و نام خود را بنویسید. []- سس

صفحه 80:
توجهات در ثبت اطلا عات در رايانه با ‎ae am me‏ اطلاعات ثبت شده مي‌باشد. در صورتي که سهواً قسمتي از گزارشات پك گردیده» توضيحي را در رایانه همریاه با مشخصات خود تاریخ» ساعت بنویسید؛ سپس به مسئول خود گزارش نمائید.

صفحه 81:
توجهات در ثبت اطلا عات در رایانه هنگامي که اطلاعات بيمار بر روي صفحه نمایشگر مي‌باشد» محل را ترك نکنید. در مواردي که بايستي اطلاعات بیمار محرمانه حفظ شود .از دستورات مرکز درماني پيروي نمائید (مانند وجود عفونت ‎(W110‏

گزارش‌نويسي هدف‌هاي آموزشي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در پايان اين فصل شما مي‌توانيد: سابقه و هدف و خصوصيات پرونده‌سازي را توضيح دهيد. اصول ثبت گزارشات را توضيح دهيد. موارد ثبت در پرونده بيمار را شرح دهيد. موارد ثبت وقايع به طور روزانه را بيان نمائيد. روش‌هاي گزارش‌دهي را توضيح داده و مزايا و معايب آنها را بيان نمائيد. انواع گزارش شفاهي در پرستاري را نام برده و موارد استفاده آن را توضيح دهيد. انواع ثبت گزارشات را نام برده و با ذكر مثال توضيح دهيد. پرونده‌سازي پرونده‌سازي ‏Documentation عبارت از :انتقال اطالعات به صورت نوشتن وقايع اساسي، جهت پيگيري سير بيماري و پيشرفت بهبودي بيمار گزارش نويسي Reporting گزارش نويسي Reportingعبارتند از :انتقال اطالعات به فرد يا گروهي مشخص به صورت كتبي و شفاهي سابقه پرونده سازي ثبت گزارش يا چارت كردن ،از زمان فلورانس نايتينگل در قرن 19آغاز و از سال ،1970پرستاران از كلمات حرفه‌اي در ثبت گزارش خود استفاده مي‌نمايند. ثبت ،نوشته‌اي قانوني است كه در بر دارنده‌ي كليه فعاليت‌هاي انجام شده براي بيمار از جمله بررسي، تشخيص و برنامه‌ريزي ،اجرا و ارزشيابي مي‌باشد پرونده پرونده مددجويان يك سند قانوني Legal ‏documentationاست؛ و محتوي مدارك قانوني مراقبت انجام شده براي مددجو است .پرستاران از نظر قانوني و اخالقي موظف به حفظ اطالعات مربوط به بيماري‌ها و درمان‌هاي مددجويان هستند .فقط كاركناني كه به طور مستقيم در مراقبت از مددجو دخيل هستند، دسترسي قانوني به پرونده دارند. خصوصيات گزارش و يا ثبت در پرونده واقعي Factual دقيق Accurate كامل Complete به موقع Timely سازماندهي شده Organize واقعي Factual پرونده حاوي اطالعات توصيفي و عيني درباره آنچه كه پرستار مي‌بيند ،مي‌شنود ،احساس مي‌كند ،و مي‌بويد ،مي‌باشد .استدالل بدون اطالعات واقعي قابل قبول نيست(.مانند :استفاده از كلماتي هم چون ظاهرًا ،يا به نظر مي‌رسد). هنگام گزارش اطالعات ذهني ،Subjectiveدر صورت نياز، كلمات واقعي مددجو را داخل گيومه ثبت كنيد .يافته‌هاي عيني نيزمي‌توانند ثبت شوند. دقيق Accurate * تمام گزارش ها در پرونده‌ها بايد تاريخ داشته و نويسنده آن مشخص باشد. * پرستاران بايد فقط مشاهدات و اعمال خود را ثبت نمايند. * هر ثبت در پرونده با اسم كامل و سمت مراقب ،مشخص مي‌شود. * دانشجوي پرستاري بايد اسم كامل و مؤسسه آموزشي خود را ثبت كند. * گزارش بايد نشان دهد كه چه كاري ،توسط چه كسي انجام شده است؛ و حتمًا امضاء داشته باشد. كامل Complete * از كلمات غيرضروري و شرح جزئيات نامربوط، اجتناب كنيد. * اطالعات مندرج در گزارش بايد در عين كامل بودن، مختصر نيز باشد. * اطالعات بايد مناسب و صحيح باشد. به موقع Timely اطالعات زير در هر شيت] [1كنار تخت مددجو ثبت مي‌شوند: عالئم حياتي تجويز دارو و درمان آمادگي براي آزمون‌هاي تشخيصي يا جراحي تغيير وضعيت مددجو پذيرش ،انتقال ،ترخيص يا مرگ مددجو درمان و تغييرات ناگهاني در وضعيت مددجو ]Sheet -[1 سازماندهي شده Organize مثال :يادداشت سازماندهي شده در مورد درد مددجو ،ارزيابي و اقدامات پرستار و پاسخ مددجو را توصيف مي‌نمايد .پرستار بايد براي ثبت گزارش هابه صورت سازماندهي شده ،درباره موقعيت فكر كند ،و پيش از ثبت آن در پرونده ، آن را جداگانه يادداشت نمايد بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات نوشته‌هاي وارد شده در برگه‌ها ،بايد با خودكار آبي يا سياه نوشته شده؛ و نام و مرتبة تحصيلي نويسنده معلوم باشد. زمان نوشتن گزارش در پرونده براساس 24ساعت ذكر شود. در صورت وجود اشتباه در ثبت ،مي‌توان با كشيدن خط روي اطالعات نادرست و نوشتن كلمة (اشتباه است) و امضاء كامل زير آن ،متن را تصحيح نمود .مطلقًا نبايد روي اشتباهات را الك گرفت؛ و يا آن را پاك كرد. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات بين نوشته‌ها نبايد فاصلة زياد وجود داشته باشد. زمان ثبت و زمان انجام مراقبت بايد دقيقًا نوشته شود. گزارشات تأخيري (ثبت بعد از وقوع) بايد بعد از آخرين گزارش چارت شده ،نوشته شود؛ و عنوان گزارش تأخيري نيز در كنار آن ذكر شود. گزارشات خارج از دستور ،بايد بعد از آخرين گزارش چارت شده ،ثبت شود؛ و جملة «خارج از دستور» در كنار آن درج گردد. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات ‏ ‏ ‏ ‏ نبايد بين گزارشات فاصله باشد .در صورت وجود فاصله بايد روي آن خط كشيده شود؛ تا از نوشتن در آن محل جلوگيري به عمل آيد. در گزارش‌نويسي بايد اصطالحات و اختصارات همان مؤسسه مورد استفاده قرار گيرد. گزارش بايد مختصر ،بدون تكرار و فاقد كلمات نامفهوم باشد .نوشته‌ها بايد خوانا و با هّج ي كامل كلمه باشد .از كلي‌گويي نيز بايد پرهيز كرد. از بكارگيري كلماتي كه معاني مختلفي را براي خوانندگان ايجاد مي‌نمايد؛ مانند خوب ،متوسط ،طبيعي و كافي ،اجتناب نمائيد. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات از بكارگيري جمالت عمومي كه مفهومي اختصاصي ندارند مانند «امروز راحت به نظر مي‌رسد» اجتناب نمائيد .مي‌توانيد به جاي آن از جدول امتياز بندي 1تا 10استفاده كنيد .مثًال بنويسيد امتياز درد پشت بيمار امروز 2-3بوده ،در حاليكه روز گذشته 7-9بوده است. يافته‌هاي كسب شده از بيمار (مشاهدات پرستار از رفتار بيمار) همانگونه كه مشاهده شده ثبت شود؛ نه تفسير يافته‌هاي شما. هرگز قبل از اينكه مداخله‌اي را انجام دهيد؛ آن را ثبت نكنيد. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات در هر ثبت گزارش ،با استفاده از نام ،نام خانوادگي و عنوان متن گزارش هاي ثبت شده را ،امضا نمائيد .هرگز يادداشت‌ها و مداخالتي كه شما انجام نداده‌ايد را ،امضا نكنيد. هر صفحة گزارش را ،با نام بيمار و شمارة پرونده خاص وي مشخص نمائيد. بيماران از نظر اخالقي و قانوني انتظار دارند ،كه اطالعات كسب شده در گزارش بهداشتي آنها ثبت شده ،و خصوصي باقي بماند. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات دانشجويان بايستي با قوانين و مقررات مؤسسات بهداشتي ،در ارتباط با دسترسي به گزارشات بيمار ،توسط افراد ديگر تيم مراقبتي و افراد غيرحرفه‌اي و فرآيند دسترسي به اطالعات، آشنا باشند. بايدها و نبايدها در ثبت گزارشات بيشتر مؤسسات بهداشتي براي آموزش دانشجويان اجازه مي‌دهند تا آنها به اطالعات دسترسي يابند .دانشجو با اينكه از گزارشات بيمار جهت آموزش استفاده مي‌نمايند ،از نظر حرفه‌اي و اخالقي بايستي تمامي اطالعات را محرمانه نگه دارند .نام‌هاي حقيقي بيمار و ديگر مشخصات واقعي وي نبايستي در گزارشات بيمار جهت آموزش استفاده گردد .از نظر حرفه‌اي و اخالقي بايستي تمامي اطالعات را محرمانه نگه داشت .نام‌هاي حقيقي و ديگر مشخصات واقعي وي نبايستي در گزارش كتبي و يا شفاهي دانشجويان مورد استفاده قرار گيرد چه مواردي توسط پرستار در پرونده بيمار بايد ثبت شود؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بررسي يافته‌ها نيازهاي مراقبتي بيمار مراقبت‌هاي معمول مانند اقدامات بهداشتي اقدامات احتياطي الزم جهت پيشگيري مداخالت شرح داده شده در برنامه مراقبتي معالجات پزشكي دستور داده شده توسط پزشك (دستورات پزشكي) چه مواردي توسط پرستار در پرونده بيمار بايد ثبت شود؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نتايج تدابير درماني و مداخالت پرستاري فعاليت‌هاي بيمار داروهاي تجويز شده درصد غذايي كه بيمار در هر وعده دريافت مي‌كند. مشاوره‌هاي بيمار ثبت گزارش تلفني در مورد مشكالت بيمار در موارد ضروري و نتايج آن چه مواردي توسط پرستار در پرونده بيمار بايد ثبت شود؟ ‏ ‏ ‏ انتقال بيمار به واحدهاي ديگر مثل راديولوژي ،آزمايشات تشخيصي و ثبت زمان رفت و برگشت بيمار آموزش بيمار در بخش و هنگام ترخيص وي ارجاع بيمار به واحدهاي مراقبتي ديگر روش‌هاي گزارش‌دهي جلسه حضوري (رو در رو) گفتگوي تلفني پيام‌هاي نوشته شده نوار ضبط صوت رايانه جلسه حضوري (رو در رو) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مزايا فورًا پيام منتقل مي‌شود. پيام‌هاي غيركالمي به آساني انتقال داده مي‌شود. عالوه بر توضيح پيام ،به سؤاالت مطرح شده نيز پاسخ داده مي‌شود.معايب فرستنده و گيرنده‌ي پيام ،بايستي در يك زمان و مكان مشابه قرار داشتهباشند. موارد گفت و گو ،ثبت نمي‌شود ،بنابراين استفاده مجدد از مطالب گفتهشده وجود ندارد. مكالمه تلفني مزايا - فورًا پيام انتقال داده مي‌شود. - براي روشن و واضح‌تر شدن پيام مي‌توان توضيحات بيشتري داد. - سوال و جواب بيشتري صورت مي‌گيرد. مكالمه تلفني معايب - پيام‌هاي غيركالمي ديده نمي‌شود. - معموًال تأثير فرستنده پيام را در بر ندارد. - ثبتي از مطالب گفته شده وجود ندارد. پيام‌هاي نوشته شده مزايا - پيام در يك زمان مناسب تبادل مي‌شود. - پيام در پرونده درج شده و قابل دسترسي است. - زمان كافي براي درك آن وجود دارد. عيب نفوذ كالم فرستنده پيام را مثل روش مستقيم و حضوري در بر ندارد پيغام از طريق نوار ضبط صوت مزايا - پيام در زمان مناسب به افراد ديگر انتقال داده مي‌شود. - قابل ثبت در پرونده مي‌باشد. - زمان كافي براي تكميل نمودن ارتباط وجود دارد. عيب تأثير نفوذ فرستنده‌ي پيام بر مخاطب مشاهده نمي شود. پيغام رايانه‌اي مزايا - فورًا پيام انتقال داده مي‌شود حتي براي كساني كه در فاصله‌ي بسيار دورتري قرار دارند. - نياز به وجود يك مكان مشابه وجود ندارد. - امكان گفتگوي دو طرفه از طريق پست الكترونيك وجود دارد. - قابل ثبت در پرونده مي‌باشد. - افراد بيشتري مي‌توانند در تبادل نظر شركت كنند. پيغام رايانه‌اي معايب: - پيام‌هاي غيركالمي انتقال نمي‌يابد. - ممكن است قسمتي از پيام به علت مشكالت دستگاه رايانه حذف شود انواع گزارش شفاهي در پرستاري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ گزارش در هنگام تعويض نوبت كاري][1 دستورات و گزارشات تلفني][2 راندهاي مراقبت پرستاري][3 كنفرانس مراقبت پرستاري][4 ]Change-of-shift reports -[1 [Telephone orders and reports -]2 [Round Nursing care -]3 [Conference nursing care -]4 انواع گزارش شفاهي در پرستاري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ گزارش انتقال بيمار][1 گزارش ترخيص بيمار][2 گزارش موارد غير منتظره و حوادث][3 گزارش به اعضاء خانواده و يا نزديكان بيمار ]Transfer report -[1 [Discharge reports -]2 [Incident reports -]3 راهنماي گزارش‌دهي در تعويض نوبت كاري استفاده كردن از برنامه مراقبتي پرستاري به عنوان يك راهنما مشخص كردن شماره اتاق بيمار ،تشخيص در موقع پذيرش ،سن، نام پزشك ،پرستار اوليه ‌،تاريخچه پزشكي قابل توجه هر تشخيص پرستاري و يا مشكل ،به صورت ذيل مشخص مي‌شود: يافته‌هاي بررسي قابل توجه و مهم ارتباط دستورات پرستاري و پزشكي راهنماي گزارش‌دهي در تعويض نوبت كاري داروها نتايج آخرين آزمايشات تنظيم آزمايشات تشخيصي يا جّر احي عالئم حياتي حوادث مهم اهداف كوتاه مدت و يا بلند مدت برنامه‌هاي آموزشي برنامه‌هاي ترخيص راهنماي دستور تلفني براي پيشگيري از خطا در درك دستورات سريع و با عجله پزشك ،مجددًا از وي بخواهيد كه دستورات را روشن‌تر بيان كند. نام بيمار ،شماره اتاق و تشخيص بيمار دقيقًا مشخص شود پس از اتمام دستورات پزشك ،دستورات وي مجددًا بازگو شود. هنگام ثبت دستورات پزشك ،دستورات وي مجددًا بازگو شود. راهنماي دستور تلفني هنگام ثبت دستورات تلفني شامل :تاريخ و زمان دستور داده شده ،نام بيمار ،پرستار،و پزشك به طور كامل در دستور داده شده نوشته شود. از مقررات بيمارستان پيروي كنيد .در بعضي بيمارستان‌ها، دستورات شفاهي بايستي توسط دو پرستار كنترل و امضا شود. براساس مقررات بيمارستان ،پزشك مسئول دستور تلفني، دستورات نوشته شده را بايستي امضا كند (.حداكثر تا 24 ساعت پس از دستورات تلفني) گزارش تلفني بيمار و خودتان را معرفي نمائيد و ارتباط خودتان را با بيمار مشخص كنيد تغيير در وضعيت بيمار و اقداماتي را كه در واكنش به اين تغييرات انجام داده‌ايد ،با دقت و به طور خالصه گزارش كنيد، تظاهرات باليني و عاليم حياتي فعلي بيمار را،گزارش نمائيد. گزارش تلفني به طور خالصه زمان و تاريخ تماس تلفني و گفتگوهايي كه با پزشك معالج انجام داده ،و واكنش متقابل وي را ،ثبت نمائيد گزارش كتبي بيمار را بطور كامل در دست داشته باشيد، راندهاي مراقبت پرستاري ارائه گزارش شفاهي بر بالين بيمار به ديگر پرستاران، موسوم به راند مراقبت پرستاري است .هدف اصلي از راند مراقبت پرستاري ،جمع‌آوري اطالعات ،ارزيابي نمودن مراقبت پرستاري از بيمار و فراهم نمودن فرصتي براي گفتگوي بيمار با مراقبت كنندگان از خود، مي‌باشد كنفرانس مراقبت پرستاري ‏ پرستاران و ديگر كاركنان بهداشتي ،درماني به صورت گروهي ،جلسه‌اي را برقرار نموده ،و با همكاري يكديگر برنامه مراقبتي بيمار را تكميل مي‌نمايند .به اين گونه جلسات ،كنفرانس اطالق مي‌گردد گزارش انتقال ‏ ‏ ‏ ‏ نام ،سن ،نام پزشك معالج ،تشخيص‌هاي پزشكي بيمار ،زمان و تاريخ انتقال خالصه‌اي از پيشرفت بيمار تا هنگام انتقال (مثل داروها ،معالجات و آموزش به بيمار ) وضعيت سالمتي فرد در حال حاضر برنامه‌هاي مراقبتي در حال حاضر گزارش انتقال ‏ ‏ ‏ ‏ هر نوع بررسي و مداخله‌ي ويژه‌ي مورد نياز بيمار در كوتاه مدت تا استقرار كامل در بخش جديد وسايل خاص موردنياز بيمار (مثل لوله‌ها و وسايل طبي) توجهات خاص (مثًال احياء قلبي -ريوي و يا وضعيت ايزوالسيون) نوشتن نام پرستار تحويل گيرنده گزارش حوادث حادثه يا رويداد غيرمعمول مي‌باشد كه در هنگام مراقبت از بيمار اتفاق مي‌افتد .نتيجه حادثه مي‌تواند براي بيمار و يا مراقبت كنندگان زيان‌آور باشد .مثًال افتادن بيمار از تخت ،وارد شدن سوزن به دست پرستار ،خطاهاي دارويي و يا هر موردي كه ايجاد مخاطره براي بيمار نمايد. گزارش حوادث نوشتن نام پرستاري كه حادثه را ديده ،و يا با آن روبرو شده است. به طور مختصر و دقيق و كامًال عيني حادثه شرح داده شود. هرگونه اقدامي كه توسط پرستار ،پزشك و يا ساير همكاران براي حادثه صورت گرفته ،گزارش داده شود. گزارش حوادث براي حادثه تفسير و تعبير نوشته نشود. حادثه بايد هر چه سريع‌تر به مسئول مربوطه گزارش شود. گزارش حادثه بايد با شماره مخصوص نوشته و حفظ گردد. گزارش نبايد كپي شود. گزارش به اعضاء خانواده يا نزديكان بيمار پرستاران مي‌توانند تشخيص دهند كه به كداميك از مالقات كنندگان بيمار مي‌توان گزارش بيماري را داد. نتايج بيماري را معموًال پزشك به بيمار اطالع مي‌دهد. به هر حال اطالعاتي كه به همراهان بيمار داده مي‌شود، بايد در نهايت احترام و توانايي درك شخص گيرنده پيام، و نيز دلسوزانه باشد. گزارش ترخيص بيمار در گزارش ترخيص بيمار اين موارد بايد ذكر شود: * آموزش در زمينه مراقبت از خود در خانه. * آموزش در زمينه مصرف دارو ،نام دارو ،دوز آن ،هدف از تجويز دارو ،اثر ات آن ،زمان مصرف و عوارض جانبي احتمالي آن. * اطالعات در زمينه دارو بايد به صورت كتبي و شفاهي باشد. گزارش ترخيص بيمار ساعات دقيق مصرف دارو روش‌هاي كار و درمان‌ها رژيم غذايي ارجاع و اولين مالقات پس از ترخيص تمامي جنبه‌هاي بيماري يا اثرات درمان گزارش ترخيص بيمار تمامي آموزش‌هاي ارائه شده بايد در گزارش مربوط به بيمار و خالصه‌اي از برنامه ترخيص ثبت شود. * دستورالعمل‌ها بايد به صورت مكتوب در اختيار بيمار قرار گيرد. * اجراي روش‌هاي مراقبتي به صورت عملي نشان داده شود؛ و عمًال با بيمار و خا نواده او ،تمرين كرد. انواع ثبت گزارشات در پرونده بيمار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ثبت گزارش نوشتاري (توصيفي) يا سنتي ‏Narrative or Traditional ثبت گزارش براساس مشكالت بيمار Problem-oriented medical )Record or (POMR ثبت گزارش براساس مشكل -مداخله -ارزيابي )Problem- Intervention Evaluation or (PIE ثبت گزارش كانوني Focus charting ثبت گزارش موارد استثنايي )Charting by Exception (CBE انواع ثبت گزارشات در پرونده بيمار FACT Documentation ثبت گزارش Core charting ثبت گزارش هسته‌اي Outcome Documentation ثبت گزارش نتايج ]ثبت گزارش براساس مدل مديريت موردي Case management model SOPR( ثبت گزارش منبع مدار Source- Oriented Patient Records Computerized Documentationثبت گزارش رايانه‌اي         ثبت گزارش توصيفي سنتي گزارش ساعت تاريخ بيمار ابراز مي‌دارد كه در محل بخيه‌هاي شكم به نسبت 7از ،10احساس درد مي‌نمايد ،آمپول مورفين 2ميلي‌گرمي وريدي تزريق گرديد- پرستار... 23:3 5 12/11/8 5 بيمار ابراز مي‌نمايد درد به نسبت 1به 10كاهش يافته است .سرفه و تنفس عميق را انجام مي‌دهد. پرستار... 23:5 0 12/11/8 5 چهارچوب SOAPIEبراساس فرآيند پرستاري S: Subjective data اطالعات ذهني (توسط بيمار بازگو مي‌شود) O: Objective data اطالعات عيني (توسط درمان‌گر مشاهده مي‌شود) A: Analysis بررسي و تجزيه و تحليل (تشخيص‌هاي پرستاري و پزشكي) چهارچوب SOAPIEبراساس فرآيند پرستاري P: Plan طرح و برنامه‌ريزي (براساس اطالعات باال طراحي مي‌شود). I: Intervention مداخالت (بايد داراي قابليت اجرايي باشند) E: Evaluation ارزشيابي (پاسخ بيمار به درمان و تغيير در نيازهاي او) ثبت گزارش به روش SOAPIE گزارش سير پيشرفت بيماري مشكل درد :احساس درد در ناحيه شكم دارم :Oچهار ساعت از عمل هيستركتومي مي‌گذرد .درد از دو ساعت شكم بعد پيش در ناحيه PACUشروع شده است .بيمار به پشت خوابيده ،از عمل سختي شكم مشهود است .شدت درد بيمار با ابزار 1-10در محدودة 6است .ترشحات پانسمان قهوه‌اي رنگ است .زخم تميز است .پانسمان تعويض گرديد. :Aدرد ثانويه به تروماي جراحي امروز :Pمسكن طبق تجويز داده شد .درد بيمار هر 30-45دقيقه كنترل گرديد .نام پرستار تاريخ /زمان 12/11/1 385 19:0 ثبت گزارش براساس مشكل -مداخله -ارزيابي گزارش سير پيشرفت زمان تاريخ : P1اختالل در راحتي :درد حاد ثانويه به تروماي 12/11/13 19:0 85 0 عمل جراحي امروز :P2نقص در آگاهي :دربارة گذاشتن كاتتر مثانه در طي عمل جراحي 12/11/8 19:1 5 5 نام پرستار... : :IP1تجويز مسكن ،آموزش به پرستار مسئول در صورت ادامة درد ،بررسي شكم ،خشك بودن 12/11/8 19:4 پانسمان ،تعويض پانسمان ،تغيير پوزيشن بيمار 5 5 ثبت گزارش براساس مشكل -مداخله -ارزيابي گزارش سير پيشرفت زمان تاريخ 19:0 0 12/11/85 : IP2آموزش به بيمار دربارة وجود سوند فولي ،هدف از جايگذاري كاتتر ادراري ،جابجا كردن كاتتر جهت بهبود درناژ مثانه 12/11/85 نام پرستار... : 19:15 :EP1بيمار احساس راحتي بيشتري مي‌نمايد ،توانايي 12/11/85 سرفه كردن و تمرينات تنفسي عميق را دارد .بيمار به سمت 19:4 چپ تغيير وضعيت داده است. 5 :EP2نياز به توضيح اضافه دربارة نياز به دفع و درناژ كاتتر ندارد چارت كردن متمركز :D اطالعات Dataذهني يا عيني :A مداخالت پرستاري Actionفعاليت‌ها و مراقبت‌هاي پرستاري :R پاسخ Responseپاسخ بيمار به مداخالت پرستاري چارت كردن متمركز گزارش سير پيشرفت تمركز زمان تاريخ : Aتجويز مورفين طبق تجويز ،اختالل در راحتي 14/11/8 19:0 5 آموزش به پرستار جهت كنترل به علت درد حاد 0 ثانويه به عمل درد بيمار 14/11/8 19:15 جراحي هر 5 19:4 نام پرستار... : تروما و نقص در 14/11/8 5 :Rبيمار ابراز مي‌كند كه آگاهي و 5 راحتي بيشتري دارد .توانايي بي‌اطالعي از سرفه و تمرينات تنفسي دارد وجود كاتتر چارت كردن متمركز گزارش سير پيشرفت تمركز زمان تاريخ اختالل در راحتي به 14/11/85 19:00 : Dابراز درد شكم و خوابيدن به پهلو علت درد حاد ثانويه 14/11/85 19:15 : Aبررسي محل عمل از نظر تميز به عمل جراحي هر 14/11/85 19:45 بودن و خشك بودن پانسمان و نياز به تروما و نقص در آگاهي و بي‌اطالعي پانسمان از وجود كاتتر :Dدرخواست وسيله جهت دفع ادرار :Aآموزش به بيمار در رابطه با كاتتر ادراري نام پرستار... : چارت موارد غيرطبيعي ()CBE مزايا در اين روش: بازيابي و مرور اطالعات به آساني صورت مي‌گيرد با استفاده از برگه‌هاي چاپي ،وضعيت بيمار به راحتي مشخص مي‌باشد. نتايج حاصله از يك موضوع در يك جدول مشخص مي‌گردد. براي ثبت نياز به زمان زيادي نمي‌باشد. ثبت فلوشيت در كنار تخت بيمار انجام مي‌گيرد. چارت موارد غيرطبيعي ()CBE معايب عملكرد پرستار و ديگر مراقبت‌هاي پرستاري در آن ثبت نمي‌شود. رايانه‌اي نمودن اين شيوه مشكل مي‌باشد يادداشت‌هاي توصيفي به صورت مختصر نوشته مي‌شود. چارت موارد غيرطبيعي ()CBE معايب عملكرد پرستار و ديگر مراقبت‌هاي پرستاري در آن ثبت نمي‌شود. رايانه‌اي نمودن اين شيوه مشكل مي‌باشد يادداشت‌هاي توصيفي به صورت مختصر نوشته مي‌شود. ثبت گزارش FACT FACT اختصار كلمات زير مي‌باشد: :F برگه جاري يا فلوشيت Flow sheet :A بررسي براساس پارامترهاي اساسي و پايه Assessment :C اختصار گزارش سير پيشرفت بيمار به صورت مختصر و با استفاده از فلوشيت نوشته مي‌شود Concise :T زمان يا ساعت انجام مراقبت از بيمار Timely ثبت گزارش هسته‌اي - ثبت هسته‌اي بر محور فرآيند پرستاري مي‌باشد و مهم‌ترين بخش آن فرايند پرستاري است .برگه يافته‌هاي اسامي ،مراقبت از بيمار ،فلوشيت ،گزارش سير پيشرفت بيمار و خالصه ترخيص ،قسمت‌هاي مختلف اين شيوه را تشكيل مي‌دهند ثبت گزارش نتايج ثبت نتايج ،وضعيت بيمار را در ارتباط با نتايج مورد انتظار از پيش تعيين شده در برنامه مراقبت پرستاري نشان مي‌دهد؛ و بر روي نتايج موردانتظار تأكيد دارد. نمونه‌اي از ثبت نتايج معيارهاي موردانتظار نتايج مورد انتظار تشخيص پرستاري بيمار موارد ذيل را بيان نمايد: چگونگي مراقبت از محل زخم خالي بودن درن از ترشحات عدم وجود عالئم گرمي ،قرمزيافزايش درجه حرارت عدم وجود عفونت در ناحيه عمل شده خطر عفونت در رابطه با وجود بخيه ناحيه جراحي شده ثبت گزارش براساس مدل مديريت موردي مدل مديريت موردي عبارت از :سازمان دادن مراقبت‌هاي پرستاري بيماران با مشكالت معيني و با استفاده از منابع مفيد كه در زماني مقرر بايستي به آن برسند .هماهنگ‌كننده‌ي بين كليه‌ي گروه‌هاي مختلف مراقبت كننده ،پرستار مي‌باشد .با استفاده از برنامه‌هاي چند جانبه مثل ثبت برنامه‌هاي مراقبتي و راهكارهاي ويژه] [1اين شيوه اجرا مي‌شود ]Critical pathway -[1 راهكار ويژه در مورد بيماري كه كيسه صفراي او برداشته شده است. تاريخ 15/11/85 ( )24-1ساعت پس از عمل جراحي تاريخ 15/11/85 قبل از عمل خشك بودن زخم ناحيه جراحي شده ،لبه‌هاي زخم از همديگر فاصله نداشته باشند. +استفاده نمودن از ضددردهاي خوراكي و يا آموزش بيمار آموزش دادن بيمار در مورد تنفس عميق ،حركت كردن ،سرفه * تدابير الزم براي درد * بيان كردن چگونگي انطباق با وضعيت فعلي نتايج روزانه انحراف از برنامه مراقبتي (واريانس) برنامه مراقبتي علت واريانس تاريخ ساعت * كشت خون 3بار * كنترل درجه حرارت هر يك ساعت * كنترل جذب و دفع مايعات و هوشياري بيمار احتمال عفونت باال رفتن درجه حرارت 11/12/85 9:00 ثبت گزارش منبع مدار در اين روش هر يك از افراد گروه مراقبتي ،درماني، اطالعات مربوط به بيمار را در برگه مخصوص به خود مي‌نويسند ،برگه‌هاي مخصوص پزشكان، پرستاران ،آزمايشگاه ،عكسبرداري و ...به صورت مجزا در پرونده‌ي بيمار قرار داده مي‌شوند .گزارش‌هاي مربوط به بيمار به طور منظم و پي در پي از نظر زمان و تاريخ ،در پرونده نوشته مي‌شود. ثبت گزارش رايانه‌اي مزايا كاهش تماس‌هاي تلفني با پزشك و ديگر قسمت‌هاي مؤسسات بهداشتي يا بيمارستان حذف تكرار در ثبت اطالعات ثبت كامل پرونده بيمار تسهيل در ارائه برنامه‌هاي مراقبتي و ترخيصي كاهش قابل مالحظه اشتباهات دارويي ،خطاهاي چارت كردن و دستورات اشتباه ثبت گزارش رايانه‌اي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ حذف اشتباهات و خطاهاي ناشي از ناخوانا بودن گزارشات فراهم آوردن اطالعات صحيح در مورد شدت بيماري دسترسي سريع به گزارشات و چاپ اطالعات بيمار انتقال سريع اطالعات به سيستم ارتقاء اطالعات پايه جهت پيشبرد آموزش ،تحقيق و مديريت پرستاري ثبت گزارش رايانه‌اي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ امكان گرافيكي كردن اطالعات امكان طبقه‌بندي اطالعات براساس استاندارد مراقبتي معايب صرف هزينة باال براي شروع كار نارسايي يا نقص در پايانه‌هاي پرستاري صرف زمان جهت وارد كردن خدمات روتين و يا سرويس‌هاي نارسا و بهم ريخته ثبت گزارش رايانه‌اي ‏ ‏ ‏ ‏ بي‌ميلي بعضي از پرستاران كه به روش‌هاي قديمي عادت كرده‌اند. آهسته بودن سيستم در زمان شلوغي و پركاري بخش از بين رفتن يا حذف اطالعات اساسي در صورت وجود اختالل در سيستم احتمال وابستگي به اطالعات كامپيوتريزه شده و عدم تمايل به سوال كردن در مورد خطاها ثبت گزارش رايانه‌اي كمتر شدن ارتباط و تعامل بين پرسنل بهداشتي ترس از كاهش پرسنل مقاومت پرسنل در برابر تكنولوژي عدم تمايل بيمار به دادن كامل اطالعات از ترس در دسترس قرار گرفتن اطالعات در اختيار ديگر پرسنل مؤسسه ثبت گزارش رايانه‌اي امكان ثبت اطالعات نادرست محدود بودن لغات اختصاصي استاندارد در برنامه‌هاي كامپيوتري امكان سوءاستفاده از اطالعات موجود در كامپيوتر از نظر قانوني اطالعات مربوط به بيمار يا رمز ورودي به اطالعات نبايد در اختيار ديگران قرار گيرد توجهات در ثبت اطال عات در رايانه هرگز اسم رمز و يا امضاء رايانه‌اي خود را به ديگران (پرستاران ديگر ،پزشك) ندهيد. هرگز پايگاه رايانه‌اي را پس از وارد كردن شماره‌ي رمز خود ‌، ترك نكنيد. از برنامه دقيق و صحيح براي برطرف نمودن اشتباهات پيروي نماييد .در اين موارد ،بر روي اطالعات اشتباه خط بكشيد و كلمه‌ي غلط] [1را ثبت نمائيد .سپس آن را تصحيح نموده ،و نام خود را بنويسيد. ‏ ]Error -[1 توجهات در ثبت اطال عات در رايانه مهم‌ترين نكته در هنگام كنترل اطالعات ،محافظت از اطالعات ثبت شده مي‌باشد .در صورتي كه سهوًا قسمتي از گزارشات پاك‌ گرديده ،توضيحي را در رايانه همراه با مشخصات خود ،تاريخ ،ساعت بنويسيد؛ سپس به مسئول خود گزارش نمائيد. توجهات در ثبت اطال عات در رايانه هنگامي كه اطالعات بيمار بر روي صفحه نمايشگر مي‌باشد ،محل را ترك نكنيد. در مواردي كه بايستي اطالعات بيمار محرمانه حفظ شود ،از دستورات مركز درماني پيروي نمائيد (مانند وجود عفونت )HIV

51,000 تومان