علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

احادیث تربیت کودکان

ahadise_kodakan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “احادیث تربیت کودکان”

احادیث تربیت کودکان

اسلاید 1: بخشش و تفضل هیچ پدری به فرزندش بهتر از عطیه ادب و تربیت پسندیده نیست.

اسلاید 2: بارخدایا مرا در تربیت و تأدیب فرزندانم یاری و مدد بفرما.

اسلاید 3: رسول اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمود: لعنت خدای بر پدر و مادری که فرزند خویش را بد تربیت کنند و موجبات عاق خود را فراهم نمایند.

اسلاید 4: کلیب صیداوری از حضرت ابوالحسن (ع) حدیث میکند که فرمود: چون به اطفال وعده ای دادید وفا کنید و تخلف ننمایید، زیرا کودکان گمان می کنند شما رازق آن ها هستیدخداوند برای هیچ چیز، به قدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمیکند.

اسلاید 5: مردی به رسول اکرم عرض کرد: مرا به عملی راهنمایی فرما که باعث قرب من به خدا شود. حضرت در جواب فرمود: دروغ نگو! این دستور باعث شد که آن مرد از تمام گناهان اجتناب نماید، زیرا قصد هر گناهی را که مینمود متوجه می شد یا در آن گناه دروغ وجود دارد، یاسرانجام او را به دروغگویی می کشاند. برای این که آلوده به دروغ نشود تمام گناهان را ترک گفت.

اسلاید 6: رسول اکرم (ص) فرمود: خدای رحمت کند کسی را که در نیکی و نیکوکاری به فرزند خویش کمک کند. راوی حدیث پرسید: چگونه فرزند خود را در نیکی یاری نمایم؟ حضرت در جواب چهار دستورداد:1. آنچه را که کودک در قوه و قدرت داشته و انجام داده است از او قبول کند. 2. آنچه انجام آن برای کودک سنگین و طاقت فرساست از او نخواهد.3. او را به گناه و طغیان وادار نکند.4. به او دروغ نگوید و در برابر او مرتکب اعمال احمقانه نشود.

اسلاید 7: امام صادق (ع) فرمود: من جوان بودم و درعبادت مستحب بسیار کوشا. پدرم به من فرمود: فرزندم از این کمتر عمل کن. وقتی بنده ای محبوب خدا باشد خدا با عمل کم از او راضی می شود.

اسلاید 8: یکی از عوامل روانی که باعث دروغ گفتن کودک است احساس تحقیر استیکی از علل دروغگویی اطفال ترس از مجازات است.

اسلاید 9: به مردم کذّاب راه دروغگویی را تلقین نکنید و دروغ سازی را به آنان نیاموزید. بچه های یعقوب نمی دانستند گرگ انسان را نیز می درد، از تذکر و تلقین پدر استفاده میکردند.امام باقر (ع) می فرمود که حضرت سجاد زین العابدین (ع) به فرزندان خود نصیحت می کرد و میفرمود از دروغ کوچک و بزرگ جدی یا شوخی، پرهیز نمایید و پیرامون آن نگردید. زیرا آدمی وقتی دروغ کوچک گفت، جرأت میکند دروغ بزرگ بگوید.

اسلاید 10: از وصایای حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) این بود که می فرمود: ناخوشی دروغگویی از تمام ناخوشیها قبیح تر و ناپسندتر است.امام باقر (ع) از رسول اکرم حدیث کرده است که فرمود: کم نصیب ترین مردم از سجایای مردانگی و فضایل انسانی دروغگویان هستند.

اسلاید 11: رسول اکرم (ص) فرمود: به فرزندان خود احترام کنید و با آداب و روش پسندیده با آنها معاشرت نمایید.

اسلاید 12: امام صادق (ع) می فرمود: طفل هفت سال بازی کند، هفت سال خواندن و نوشتن بیاموزد. هفت سال مقررات زندگی و حلال و حرام قانونی را یاد بگیرد.

اسلاید 13: حضرت علی (ع) می فرمایند: زیاده روی در ملامت و سرزنش، آتش لجاجت را شعله ور می کند.

اسلاید 14: حضرت امام حسن عسگری (ع) می فرمایند: تجری و طغیان فرزند بر پدر خود در کودکی او را در بزرگی به نارضایی و عاق پدر می کشاند.

اسلاید 15: حضرت علی (ع) می فرمود: کسانی که شخصیت و شرف معنوی دارند، شهوات و تمایلات نفسانی در نظر آن ها پست و کوچک است.

اسلاید 16: آنان که شرافت نفسانی دارند دامن خود را به خواهشهای پست آلوده نمی کنند.

اسلاید 17: روزی حضرت علی (ع) از فرزندان خود امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در چند موضوع سؤالاتی کرد و هر یک از آنان با عباراتی کوتاه جوابهایی حکیمانه دادند.سپس حضرت علی (ع) متوجه حارث اعور که در مجلس حاضر بود گردید و فرمود: این سخنان حکیمانه را به فرزندان خودتان بیاموزید، زیرا موجب تقویت عقل و مآل اندیشی و رأی صائب آنان می گردد.

اسلاید 18: امّ الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب دایه حضرت امام حسین (ع) می گوید یک روزی رسول اکرم (ص)، امام حسین را که در آن موقع شیرخوار بود از من گرفت و در آغوش کشید. کودک لباس پیغمبر را تر کرد. من طفل را چنان به شدت از پیغمبر جدا کردم که گریان شد. حضرت به من فرمود: امّ الفضل آرام، لباس مرا آب تطهیر می کند، ولی چه چیز می تواند غبار کدورت و رنجش را از قلب فرزندم حسین برطرف نماید.

اسلاید 19: رسول اکرم (ص) مردم را به نماز خواند و حضرت حسن طفل خردسال صدیقه اطهر نیز با آن حضرت بود. پیغمبر طفل را پهلوی خود نشاند و به نماز ایستاد. یکی از سجده های نماز را خیلی طول داد. راوی حدیث می گوید: من سر از سجده برداشتم، دیدم حضرت حسن از جای خود برخاسته و روی کتف پیغمبر نشسته است. وقتی نماز تمام شده مأمومین گفتند: یا رسول الله چنین سجده ای از شما ندیده بودیم، گمان کردیم وحی به شما رسیده است. فرمود: وحی نرسیده بود، فرزندم حسن در حال سجده بر دوشم سوار شد، نخواستم تعجیل کنم و کودک را به زور بگذارم، آن قدر صبر کردم تا طفل خودش از کتفم پایین آمد.

اسلاید 20: امام صادق (ع) فرمود که رسول اکرم نماز ظهر را با مردم به جماعت گذارد و دو رکعت آخر را به سرعت و با اسقاط مستحبات برگزار کرد. پس از نماز، مردم گفتند: یا رسول الله آیا در نماز پیشامدی شد؟ حضرت پرسید: مگر چه شد؟ عرض کردند: دو رکعت آخر را با سرعت ادا کردید؟ فرمود: مگر صدای شیون و استغاثه کودک را نشنیدید؟

اسلاید 21: امام صادق (ع) ازرسول اکرم نقل کرده است که می فرمود: پنج چیز است که تا لحظه مرگ آنها را ترک نمی کنم. یکی از آن ها سلام گفتن به کودکان است. در انجام این اعمال رغبت دارم تا بعد از من به صورت سنتی بین مسلمین بماند و عمل کنند.

اسلاید 22: پدری با دو فرزند خود شرفیاب محضر رسول اکرم (ص) بود. یکی از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد. پیغمبر که این رفتار نادرست را مشاهده کرد به اوفرمود: چرا با فرزندان خود به طور متساوی رفتار نمی کنی؟بین فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید، همان طور که مایلید فرزندان شما و مردم بین شما به عدل و داد رفتار کنند.

اسلاید 23: امام صادق (ع) از پدر گرامی خود نقل کرده است که می فرمود: به خدا قسم رفتار من با بعضی از فرزندانم از روی تکلف و بی میلی است. او را روی زانوی خود می نشانم، محبت بسیار می کنم، از وی شکرگزاری و قدردانی می نمایم. با آنکه این همه احترام و محبت شایسته فرزند دیگر من است، به این تکلیف تن می دهم، او و برادرانش را بیش از حد احترام می کنم برای این که فرزند شایسته ام از شر آنان مصون باشد، برای این که اینان با کودک عزیز من رفتاری را که برادران یوسف با یوسف نموده اند ننمایند. خداوند سوره یوسف را به طور نمونه بر پیغمبرش فرو فرستاد تا افراد نسبت به یکدیگر حسد ورزی نکنند و مانند برادران حسود یوسف به حسد و ستم آلوده نشوند.

اسلاید 24: حضرت علی (ع) فرموده است: کسی که کودکی دارد باید در تربیت او خود را تا سر حدّ طفولیت و کودکی تنزّل دهد، مردی به نام یعلی عامری از محضر رسول اکرم (ص) خارج شد تا در مجلسی که دعوت داشت شرکت کند. جلوی منزل، امام حسین (ع) را دید که با کودکان مشغول بازی است، طولی نکشید رسول اکرم (ص) به معیت اصحاب خود از منزل خارج شد. وقتی امام حسین (ع) را دید، دستهای خود را باز کرد و از اصحاب جدا شد، به طرف فرزند رفت تا او را بگیرد. کودک خنده کنان این طرف و آن طرف می گریخت و رسول اکرم (ص) نیز خندان از پی او بود. بچه را گرفت و دستی زیر چانه کودک و دست دیگر پشت گردن او گذارد. لب بر لبش نهاد و او را بوسید.

اسلاید 25: پیغمبر اکرم (ص) فرمود: کسی که به کودکان مسلمین رحمت و محبت نکند و بزرگسالان را احترام ننماید از ما نیست.از وصایای حضرت علی (ع) نزدیک وفات این بود که: در خاه خود به کودکان عطوف و مهربان باش و بزرگتر خود را احترام کن

اسلاید 26: روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود که هر صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید.آن کس که فرزند خود را ببوسد حسنه ای در نامه عمل او ثبت خواهد شد و آن کس که فرزند خود را شاد کند خداوند او را در قیامت مسرور می نماید.حضرت علی (ع) می فرمود: بوسیدن کودک رحمت و محبت است. بوسیدن زن شهوت است. بوسیدن پدر و مادر عبادت است، و بوسیدن برادر مسلمان دین است.

اسلاید 27: ابوحمزه از علی بن حسین (ع) سؤال کرد: روزی که یوسف را برادرانش در چاه افکندند چند ساله بود؟ حضرت در جواب فرمود: نه ساله.موقعی که یوسف را از چاه خارج کردند و به غلامی معامله نمودند، یکی از حضار به وضع کودک رقت کرد و از روی رأفت و مهربانی گفت: نسبت به این طفل غریب نیکی کنید. یوسف که این جمله را شنید با اطمینان خاطر و آرامش روان گفت: آن کس که با خداست گرفتار غربت و تنهایی نیست.

اسلاید 28: رسول اکرم (ص) می فرماید:وقتی معلم به کودک نام خدا بیاموزد، خداوند، معلم و کودک و هم چنین پدر و مادر طفل را از عذاب مصون می دارد.

اسلاید 29: رسول اکرم (ص) فرمود: به کودکان خود در هفت سالگی امر کنید نماز بگذارند.

اسلاید 30: عبادات تمرینی کودک، دعا و نیایش کودک در پیشگاه خداوند، اثر درخشانی در روان طفل می گذارد ممکن است کودک الفاظ و عبارات نماز را نفهمد، ولی معنی توجه به خدا، راز و نیاز با خدا، استمداد از خدا، عرض دعا و تمنا در پیشگاه خداوند را در عالم کودکی خود درک می کند، امیدوار بار می آید، دلش به خداوندو رحمت نامحدود او مطمئن می شود. در باطن خویش، تکیه گاهی برای خود حس می کند. آن حالت امیدواری و اطمینان و آن توجه به قدرت نامحدود الهی، بزرگ ترین سرمایه سعادت در تمام دوران زندگی او خواهد بود. در مواقع سخت، در پیشامدهای ناگوار، می تواند از آن نیروی نهانی استفاده کند. به آن متکی و مطمئن باشد و در جزر و مدّ حوادث، با خاطری آرام شخصیت خود را حفظ کند.

اسلاید 31: رسول اکرم (ص) می فرمود: کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به اسم من نام گذاری نکند به من جفا کرده است.

اسلاید 32: امام باقر (ع) می فرمود: بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی و محبت نسبت به فرزندان از حد تجاوز کنند و به زیاده روی و افراط بگرایند، و بدترین فرزندان کسانی هستند که در اثر تقصیر و کوتاهی در انجام وظایف، پدر را از خود ناراضی نمایند.

اسلاید 33: حضرت علی (ع) می فرمود: کسی که از خود راضی است خشم کنندگان به وی زیاد خواهند بود.

اسلاید 34: امام باقر (ع) فرمود: پدرم در رهگذر، پدر و پسری را دید با هم راه می رفتند، ولی پسر بی ادب، پسر لوس و از خودراضی در حال حرکت به بازوی پدر تکیه کرده بود. امام باقر (ع) فرمود: پدرم زین العابدین از این عمل ناپسند پسر آن چنان خشمگین شد که تا پایان زندگی با آن پسر حرف نزد.

اسلاید 35: امام باقر (ع) می فرمد: مصونیت اطفال از خطرات و انحرافها در پرتو صلاحیت و شایستگی پدران آن هاست.

اسلاید 36: حضرت علی بن الحسین (ع) در ضمن توضیح حقوق فرزند، به پدر دستور می دهد: با فرزندان آن چنان رفتار کن که اثر نیکوی تربیت تو مایه زیبایی و جمال اجتماعی او شود. او را چنان بار بیاور که بتواند در شؤون مختلف دنیای خود با عزت و آبرومندی زندگی کند و مایه زیبایی و جمال تو باشد.

اسلاید 37: حضرت علی (ع) در ضمن نصایح خود به حضرت مجبتی فرموده است:فرزند عزیز بپرهیز از اینکه بر آرزوهای نفسانی خویشتن اعتماد نمایی، زیرا تکیه بر آرزوها، متاع مردم احمق و کم خرد است.

اسلاید 38: رسول اکرم (ص) می فرمود: حیا بر دو قسم است. یکی حیای عقلانی و آن دیگر حیای احمقانه. حیای عقلانی ناشی از علم و دانش است و حیای احمقانه عبارت از جهل و نادانی است.

اسلاید 39: امام صادق (ع) درباره حیا و اثر روانی آن به مفضل فرموده است:اگر تأثیر شرم و حیا نمی بود، احترام مهمان و وفای به عهد مراعات نمی شد. اگر حیا نمی بود، در قضای حوایج و جلب نیکی ها و اجتناب از بدیها، به طور شایسته اقدام نمی شد. حیا نه تنها در اجرای وظایف اخلاقی مؤثر است، بلکه بسیاری از فرایض قانونی نیز در پرتو حیا جامه عمل می پوشد، زیرا بعضی از مردم اند که اگر حیا نمی بود و ازملامت مردم نمی ترسیدند، مراعات حق پدر و مادر و همچنین حق ارحام خود را نمی کردند، اگر حیا نمی بود امانتهای مردم را رد نمی نمودند و از هیچ عمل منافی با عفت چشم پوشی نمی کردند.

اسلاید 40: حضرت علی (ع) می فرمود: آن کس که شرم و حیایش کم باشد، اجتنابش از گناه کم خواهد بود.

اسلاید 41: لقمان به فرزندش می فرمود: پسر، من صبر و انواع تلخیها را چشیده ام، چیزی تلخ تر از فقر نیافتم. اگر روز گرفتار تهیدستی شدی به احدی اظهار نکن که در نظر مردم حقیر و خوار خواهی شد.

اسلاید 42: رسول اکرم (ص) در ضمن بیان وظایف و حقوق همسایگان فرموده است:موقعی که برای خود و خانواده ات میوه خریداری می کنی، مقداری از آن را به همسایه اهدا کن. اگر نمی توانی هدیه بدهی میوه را سرّی و محرمانه به منزل ببر. مراقب باش فرزندان میوه را به خارج منزل نبرند تا کودک همسایه از دیدن آن ناراحت و آزرده خاطر گردد.

اسلاید 43: رفتار و گفتار عفت آمیز پدران و مادران عفیف و هم چنین شرایط مساعدی را که به منظور ایجاد ملکه عفت در محیط خانواده برای کودکان خویش ایجاد می کنند، بهترین راه پرورش عفت در روان فرزند است.

اسلاید 44: رسول اکرم (ص) می فرمایند: بستر خواب پسربچه با پسربچه و پسربچه با دختر بچه و دختربچه با دختربچه در سن ده سالگی باید از هم جدا شود.امام باقر (ع) می فرمود: بایستی بستر خواب پسربچه ده ساله را از زنها جدا کنید.رسول اکرم (ص) می فرمود: موقعی که فرزندان شما هفت ساله شدند بستر خوابشان را از یکدیگر جدا کنید.

اسلاید 45: رسول اکرم (ص) می فرمود: دختر بچه شش ساله را پسربچه نبوسد و هم چنین زنها از بوسیدن پسربچه ای که سنش از هفت سال تجاوز کرده است خودداری کنند.حضرت ابی الحسن (ع) فرموده است: وقتی دختر بچه شش ساله شد، مرد نامحرم حق ندارد او را ببوسد، و هم چنین نمی تواند او را در آغوش بگیرد.حضرت علی (ع) فرمود: دستمالی کردن مادر به آلت دختربچه شش ساله خود یک قسم زنا محسوب است.

اسلاید 46: رسول اکرم (ص) می فرمود: به خدا قسم اگر مردی با همسر خود بیامیزد و در اطاق کودک بیداری آن دو را در حال آمیزش ببیند، سخنان آن ها و هم چنین صدای تنفسشان را بشنود، آن طفل هرگز رستگار نخواهد شد، اگر دختر باشد یا پسر سرانجام به زناکاری آلوده می شود.

اسلاید 47: یکی از مهم ترین و خطرناک ترین عکس العملهای عقده حقارت که بعضی از کودکان و بزرگسالان از خود نشان می دهند و گاهی باعث سرکشی و طغیان می شود و خطرات غیر قابل جبرانی به بار می آورد، انتقام گرفتن است.

اسلاید 48: رسول اکرم (ص) می فرمد: آن کسی را که خداوند وسعت زندگی داده و او بر خانواده خویش سخت می گیرد، با ما بستگی معنوی و پیوستگی روحانی ندارد.

اسلاید 49: رسول اکرم (ص) در ضمن حدیثی فرموده است:وای بر حال کسی که از ترس شرّش تمجید می شود، وای برحال کسی که از خوف ستمگری اش مورد اطاعت باشد،وای بر حال کسی که از ترس آزارش او را احترام کنند

اسلاید 50: رسول اکرم (ص) فرمود: آگاه باشید بدترین مردم در امت من کسانی هستند که از ترس آزارشان مورد احترام اند.آگاه باشید کسی را که مردم از ترس شرّش احترام کنند از من نیست و با من بستگی روحانی ندارد!

اسلاید 51: مردی حضور حضرت اباالحسن (ع) از فرزند خود شکایت کرد. حضرت فرمود: فرزندت را نزن و برای ادب کردنش از او قهر کن، ولی مواظب باش قهرت طول نکشد و هرچه زودتر آشتی کن.علی (ع) فرمود:پندپذیری انسان عاقل به وسیله ادب و تربیت است. چهارپایان و حیوانات اند که تنها با ضرب و زدن تربیت می شوند.

اسلاید 52: حضرت علی (ع) به فرزندش حضرت مجتبی فرمود:فرزند عزیز، بنده و برده هیچ کس مباش. خداوند تو را آزاد آفریده است.

اسلاید 53: حضرت علی (ع) برای درس خواندن کودکان فرمود:کسی که در کودکی درس نخواند، در بزرگی رهبر و پیشوای مردم نمی شود.

اسلاید 54: www.ghbook.ir

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید