صفحه 1:
صفحه 2:
a
soa sss J
صفحه 3:
ركم سل اس لهل و ys أت سرش
’
Sita bi SP BAIL ارو
wide ور رن كك م اوواتبت اهر وو,»
صفحه 4:
صفحه 5:
از معلمین و مرییان مدرسه به دلیل ارتباط مستقیم با دانش آموزان و سپس والدین به عنوان
افرادی که در مشکلات یاد گیری کودک و حل آن در گیر هستند یاد می شود. امروزه به دلیل
شیوع اختلالات یاد گیری در سنین دبستان لازم است تا والدین و به خصوص معلمان و مریبان
ole! به شناسایی اختلالات یاد گیری بپردازند. در مقالات قبلى به شرح اختلال یاد گیری و
علل آن پرداختيم. گفته شده که اختلال یاد گیری سه اختلال اصلی را دربرمی گرد که یکی
آن ها اختلال در نوشتن و کلمه بندی نوشتاری است » که مهم ترین نمود آن در دیکته نویسی
دانش آموزان مشهود است. از اين رو اختلال املا نیز زیر مجموعه آن به شمار می آید.
اصطلاح "دیس گرافی" برای کود کانی که علی رغم هوش طبيعى بسيار بد مى نويسئد به كار
ات
صفحه 6:
Blo آموزانی که در زبان شفاهی و
خواندن مشکل دارند معمولا در نوشتن هم
مشکل دارند. اما اختلال نوشتن به تنهایی
بیان نوشتاری
نیز می تواند نمود پیدا کند.
نیازمند وجود مهارت در سه حوزه shel
است: هیشضیا
هجى كردن
انشا
صفحه 7:
ممکن است بیان افکار و احساسات مهم تر از جنبه های مکانیکی نوشتن به نظر برسد.
ولی مشکلاتی مانند دستخط ناخوانا و کج و کوله جا انداختن حروف. ناتوانایی های
دستوری و سازمان دهی ضعیف می تواند فهم معنایی یک نوشته را برای خواننده
مشکل کند. مثلا بدنویسی یک دانش آموز در کلاس درس می تواند برای معلم او در
خواندن آنچه وی نوشته است مشکلات زیادی ایجاد کند.
نوشتن با چند مهارت بسیار مشخص از جمله توانایی نگهداری موضوع در ذهن ؛ تنظيم
موضوع به صورت کلمه ها ؛ ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه » به کارگیری
صحیح ابزار نوشتن » به کا رگیری حافظه دیداری سر و کار دارد
صفحه 8:
بسیاری از کود کان بقل له آختلال نوشتن ob
رافی از به کار بردن شکل نوشتاری
زبان به عنوان ابزاری برای ارتباط موثر ناتوان هستند. عده ای از دانش آموزان میتلا به
دیس گرافی نمی توانند نظرات خود را کلمه بندی کرده و به صورت نوشتاری
ب رگردانند و عده ای دیگر خطاهای دستوری و نحوی مرتکب می شوند. مشکل اصلی
این دانش اموزان ناتوانی در سازمان دادن افکار خویش و تبدیل آن به کلمات است و يا
اگر بنویسند نوشته آن ها بی سازمان و مفشوش و بدون نظم است.
صفحه 9:
زمانی که شما به عنوان معلم و یا والدین دانش آموز از او می خواهید انشا پنویسد نمی تواند .
زمانی که از دانش آموز خواسته می شود نامه ای بنویسد ( چه در خلال بازی چه فعالیت در کلاس
درس و یا فعالیت روزمره ) نمی تواند.
آغلب در صورت نوشتن بسیار بدشکل و بد دخط و ناخوانا می نویسند .
نوشتار آن ها حاوی تعداد زیادی اشتباه کلمه بندی و دستوری است.
معمولا در جدا کردن جملات و کلمات از هم و رعایت فاصله و پاراگراف بندی مشکل دارند.
على رغم یا آوری های مکرر اغلب فراموش می کنند که در پایان جمله نقطه بگذارند.
اگراف ها و خطوط آشفته و فاقد تولی و تداوم مناسب است.
صفحه 10:
به تدریج کاهش شدیدی در توانایی هجی کردن درست کلمات به وجود می آید.
کلمات نامناسب و اشتباء را در نوشته خود انتخاب می کنند.
کود کان مبتلا به دیس گرافی یا اختلال نوشتن در دراز مدت احساس بی کفایتی و حقارت و
جدایی از همسالان خود پیدا می کنند. به دلیل شکست های پی در پی و گاهی سرزنش معلم
نسبت به مدرسه بی علاقه می شوند و در مواردی فرار از مدرسه و یا آزار و لذیت هایی در
محیط مدرسه نشان می دهند. اگر این کود کان درمان نشوند معمولا در بزررگسالی مشاغلی را
انتخاب می کنند که حداقل مهارت های مربوط به نوشتن را نیاز داشته باشد.
صفحه 11:
توجه به موارد زیر در تشخیص کودکان مبتلا می تواند مفید باشد:
آیا دست نوشته های کود ک ناخوانانشت؟
آیا دامنه واژ گان مورد استفاده در حد
کود کان همسان دیگر است:
آیا قواعد و ضوابط در نوشتن رعایت
می شود؟
آیانوشتار آشفته و بدون نظم است.؟
آیا هدف و موضوع نوشتار روشن و
خوب بیان شده است؟
آیا پاراگراف ها به طورت صحیح تنظیم
شده اند؟
آیا جملات پاره پاره بی مسما و بدون
است؟
آیا در نوشتار علایم نوشتاری رعایت
شده اند؟
آیا نوشتار از نظر دستوری صحیح
است؟
آیا نقایصی در شکل حروف : فاصله
کلمات و نوشتن روی خط راست و اندازه
حروف و دست نوشته های کود کث مشاهده
مي شود؟
صفحه 12:
بايد به ياد داشته باشم كه برخی نقایص مثل سهل انگاری در گذاشتن علایم نوشتاری تا حدی طبیعی است
و در صورتی می توان نام اختلال را گذاشت که علی رغم آموزش کامل و تکرار مواد آموزشی و تذ کرات
كوناكون: باز هم دانش آموز قادر به نوشتن نباشد. وجود یک اختلال عمده مثل اوتیسم یا عقب ماندگی
ذهنی تشخیص دیس گرافی را منتفی می کند. همچنین باید اختلال های ارتباطی دانش اموز و نارسایی های
بینایی و شنوایی را از اين اختلال متمایز کرد.
باید به یاد داشته باشم که برخی نقایص مثل سهل انگاری در گذاشتن علایم نوشتاری تا حدی طبیعی است
و در صورتی می توان نام اختلال را گذاشت که علی رغم آموزش کامل و تکرار مواد آموزشی و تذ کرات
گوناگون. باز هم دانش آموز قادر به نوشتن نباشد. وجود یک اختلال عمده مثل اوتیسم یا عقب ماندگی
ذهنی تشخیص دیس گرافی را منتفی می کند. همچنین باید اختلال های ارتباطی دانش اموز و نارسایی های
شنوایی را از این اختلال متمایز
صفحه 13:
اختلال از تاثیر آمیخته چند عامل ناشی می شود. احتمال وجود نقص های عصبی و شناختی یا
اختلال کار کردی در یکی از زمینه های مر کزی پردازش اطلاعات مطرح می شود. گاهی استعداد
ارثی نیز بر اساس یافته ها قابل تعمق است. حصوصیات سرشتی نیز ممکن است در پیدایی اختلال
نوشتن به خصوص افرادی که میدان دید کوتاه و پریشانی حواس دارند ممکن باشد.
نظریانی دربارهبرتری جانبی و مغزی این افراد و تفاوت در چشم و دست و پا و سمت برتر بدن نیز
Cee
در مقالات بعدی به تفصیل هریک از زیرمجموعه های اختلال نوشتن و نحوه شناخت و درمان و
آموزش آن ها را شرح خواهیم داد
صفحه 14:
صفحه 15:
ترین اثر را در خوب نوشتن؛ خوب خوائدن مى كذارد. اين را بالأخره بعد از جندين سال
نوشتن دريافتهام. زمانهابى بوده كه يكى- دو كتاب خاص از نويسندهاى خاص را دست كرفتهام
و بى وقفه خواندهام. بعد هم دست به قلم شده و نوشتهام. بسيار نوشتهام و طولى نكشيده که
فهمیدهام دستوشتههای من دارند رونوشت نوشتههای آن نویسندهی خاص میشوند. Ve
میدانم این آفتی است به نام تقليد؛ جه آكاهانه باشد و جه كاملاً غريزى و ناخودآ كاه نامش
تقلید استد و بیش تر اوقات پدیدهای ناخوشایند و نازییاست.
صفحه 16:
داستان زاغ و کبکک را که در کتابهای درسیمان خوانده بودیم به باد دارید؟ زاغی که میخواست طرز
راه رقتن کیک را بیاموزد؛ در پی کبک افتاد و سعی کرد ح رکات او را تقلید کند. بعد از چند روز نه تنها
oly رفتن کبک را نیاموخت: بلکه راه رفتن خود را هم از یاد برد! این که می گویم بیش ترین اثر را در
خوب نوشتن: خوب خواندن میگذارده سوای مسئلهی تقلید است. خوب خواندن از دید گاه من این است:
تا آنجا که میشوده بخوانی؛ از هر نوع و سبک نوشته و از نویسند گان مختلف. دربارهی آنچه میخوانی
فكر کنی و عقیدهی خودت را دربارهی همهی ار کان نوشتاره برای خودت روشن کنی و بعد خوب
نوشتن: دست. به قلم ببری و آنچه را خودت دوست دارىء بیان کنی؛ یعنی همه چیز را از صافی ذهن خود
عبور دهی و در پایان: نوشتهای که روی کاغذ یا وبلاگ میآیده متعلق به خود تو باشد.
شاید گاهی اوقات تقلید آموزنده هم باشد؛ اما ماندن در اين سطح تنها کار را خراب می
صفحه 17:
مانند کارخانهای تازهتأمیس که بستنی میسازد و اتفااً بستنى هايش
خوش مزه و باکفیت است؟ اما يكك جاى كارش ايراد دارد. وقتى يخججال
سویرمار کت را باز میکنی؛ فقط یک طرح بستهبندی و حتی رنگگ و نام
محصول میبینی؛ انگار ذخایر طرح و نام در دنا بهپایان رسیده باشد! تنها
لوگوی کارخانه است که میتواند تو را از سردرگمی در انتخاب نجات
این است که به محصول کارخانهی قدیمیتر اعتماد
میکنی. گویی این محصولات جدید تنها رونوشتی از قدیمیترها هستند.
صفحه 18:
مشکل از کجاست؟ من به همان مثال خوب خواندن میرسم. خوب دیدن؛ ARE خوب
خواندن و سعی بر گذراندن دیدهها؛ شنیدههاء خواندهها از صافی تفکر و خلاقیت خود در امروز
ایران ما کیمیاست. این ایراد را در بسیاری از موارد دیگر هم میشود دید؛ در صنعت» خدمات؛
کشاورزی و حتی در هنر. وقتی تقلیده جای خلاقیت را بگیرد: تکرار مرسوم میشود؛ و از يس
تکرار؛ بیانگیزگی و رکود رخ مینماید.
برای درمان اين بیماری؛ ای کاش کمی» فقط کمی خوب بینیم» خوب بخوائیم» خوب بشنویم و
سپس, تنها خودمان با
صفحه 19:
صفحه 20:
زمانی که تصمیم می گیریم به عرصه ای وارد شویم ابتدا باید آن را بشناسیم و با ويزكيها
و آماد گیهایی که به آن نياز داريم» آشنا شویم.
#نوشتن» دو عنصر اصلی دارد: «معنی؛ و «قالب معنی» یا امحتوا؛ و «لفظ». آنها که به عرصه
نوشتن قدم می گذارند بسته به میزان توانایی ای که در ارائه اين دو عنصر دارنده موفّق یا
ناموفّق مى شوند.
الفظ و معنى براى ايجاد یک اثر خوب؛ ارزش اساسى دارند و هر كدام دجار نقص شوند»
به نوشته خلل وارد می کنند.
صفحه 21:
سخن در اینجاست که نویسنده حوزوی» نوشتن را به عنوان يكك «فنّ؛ فرا مى كيرد يا به جشم
«هنره به آن می نگرد. کسی که اف نوشتن؛ را بدانده به درستی از عهده بیان و نگارش مطلب
مورد نظرش برمی آید و معانی ذهنی را در قالب الفاظ بى عيب و مناسب می ریزد و عرضه می
تماید.الفاظ او از نظر دستوری و قواعد فصاحت و بلاغته صحیح و مطابق اصول است. از جهت
نگارش و املا هم مشکلی ندارد.
می بینید که آموختن این فنّ برای هر کس در هر رشته ای از علوم؛ لازم است. هر کس بخواهد
دست به قلم ببرد و اثری خلق کند باید اصول اين فنّ را آموخته باشد.
صفحه 22:
بسیارند کسانی که در یک رشته علمی به جایگاهی می رسند و چون نمی توانند دانسته
های خود را راحت و درست بنویسند و نوشته مناسبی عرضه کنند. به آموختن فّ نوشتن
رو می آورند تا اثری از خود بهیادگار بگذارند
«نوشتن فلی است آموختنی و اکتسابی» و تنها با تمرین و ممارست و مطالعه و به کار بستن
اصول و قواعد. مى توان به حدّ مطلوبی از آن رسید. اما «هثر نویسندگی؛ علاوه بر
ممارست. نیازمند آن است که با ذوق و شم نویسندگی ممزوج گردد.
صفحه 23:
صفحه 24:
اهمیت نوشتن و نیز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست.
در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتنء به کود کانمان میآموزیم که چگونه
بنویسیم وچه اقداماتی در اين باره انجام مى دهيم تا بتوانند آموختههاى خود را در موقعيتهاى
مختلف به كار كيرند. مهمترين ماده درسی که این وضعیت را بر عهده داردء املاى فارسى است. املا
در لغت به معنی پر کردن؛ بر سر جمع گفتن؛ تقریر کردن مطلبی تا دیگری آن را بنویسد» است.
در زیان فارسی کلمهای معادل املا و ديكته نداريم» ولى مى توانيم «از بر نويسى' یاه گفتار نویسی؛ را
جايكزين كلمه املا يا ديكته كنيم. منظور اين است كه شخص كفتههاى ديكران را بدون ديدن آن
كلمات بنوسد,
صفحه 25:
با توجه به این که درس املا بنای علمی در يادكيرى ساير دروس است و توجه به این مهم
یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمیتواند راه
گشای مشکلات آموزشی در اين درس باشد. لذا در این مجموعه سعی شده است
روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود.
نا از همين ابتداى سال تحصیلی با یاری اولیا و آمو زگاران در افزایش توانمندی دانش آموزان
تلاش شود
صفحه 26:
)١ املا به صورت كروهى. به اين شكل كه بجدها را
به گروههای ۵یا ۶ نفره تقسيم مى كنيم و در هر
گروه هر خط رأ يكك نفر از كروه مىنويسد و در
انتها نمره گروهی میدهیم و آن املا در پوشه کار
كرودها قرا مي گرد
۲)هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای
Wis fia SWIG Gas pees
جمع آوری کرده و میخوانيم و سپس يا بهترین متن
دیکته را به كل كلاس مى كو از هر گروه
يكك باراكراف انتخاب كرده و ديكته تلفيقى تهيه
كرده و به كل كلاسء ديكته مى كوييم. در اين
صورت متن ديكته را بچهها انتخاب کردهاند.
۴)بچهها را گروهبندی می کتیم و سپس هر گروه
Pek By ite Seles
مینخواند تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه به
گروه نام دیگر این دیکته است.
۴)در روش دیگر باز بچهها به گروهای ۵ يا ۶
نفره تقسیم میشوند. ۱۰ کلمه مهم از درس
انتخاب می کنیم و از بچهها در گروهها
میخواهيم که هر کدام جملهای را در ارتباط با
درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده
کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم
گذاشته و یک متن کوتاه
وزیا بسازد.
صفحه 27:
۵ادر مواقعی که شا گردی میت ابت و در ابلا یشرت
جنداتى ندارد مى توان در هنكام ديكته دان ش موز ضعيفٌ
را كار داش آموز قوى نشائد تا بعضى إز لغات را که
برایش مشکل است. با مشورت بنویسد, در نتبجه اش آموز
ضعیف. هم آن لغت را به خوبی به ذهن میسپارد و هم با
اف نمره به طور مکرر مواجه نمیشود. لته اين روش نباید
به طور تکرار و همیشگی باشد.
۶)در هنگام تصحیح کردن املاء معلم صحیح لغات را
نمینویسد و دانش آموزان خودشان درست لغات را از
كتاب بيدا مى کنند و بعد ما به آن املا نمره مى دهيم. يعلىة
ابتدا دور كلمات اشتباه خط مى كشيم و صحيح آن را بجدها
مى نويسند و ما به صحيح نوشتن آنها نمره میدهیم.
است که معلم بهتر است
متن دیکته را قبل از املا پرای بچهها بخواند»
ولی بچهها چیزی ننویسند و تنها گو:
دهند.
8)بعد از املا هم بايد متن مجدداً خوانده
شود؛ یعنی در هر املا کل متن بايد سه بار
خوانده شود.
٩ در صورت دیگر املاه میتوان شفاهی
دیکته را خواند و بچهها لغات مهم آن را
AGS RES ع
صفحه 28:
)٠١ نوع دیگر املا میتواند چنین باشد که
شاگرد پشت سری کلمات را روی پشت فرد
جلویی بنوبسد و شاگرد جلویی از روش
حركت انكشتى فرد غقبی بتواند لغات را بفهمد
و بنويسد كه اين يكك نوع بازى و املا است.
۱ در روش دیگر به بچهها میگوییم روزنامه
با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از
لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست
کنند و بر روی ورقه بچسبانند. با این روش
میتواند به صورت گروهی هم صورت گیر
۲ میتوان املایی را به صورت پلی کپی بدون
نقطه بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص به
انش آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه
بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات اقص را
کامل کنند.
۳)میتوان دیکته را به صورت لغات صحیح و
غلط در کنار هم قرار داد تا بچهها کلمه غلط را
خحط بزنند.
۴روش دیگر املا میتوند به صورت تصویری
باشد. یعنی؛ شکل را به دانش آموزان بدهیم تا
آنان املای صحیح آن
صفحه 29: